Toukokuiset 2025

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Heippa kaikille Täällä aika käytetty tehokkaasti opiskeluun aina töiden jälkeen, ni ei oo niin paljon tullu kommentoitua.

Mullakin aina välillä tulee harjoitussupistuksia, sellaisia mahan kiristymisiä/kovettumisia hetkiseksi. Tosi yksittäin ja harvakseltaan ovat tähän asti tulleet. Vauvan möngintä saattaa niitä mulla aiheuttaa tai välillä tulee kävellessä tai ihan muuten vaan ollessakin. Mut ne on tosiaan normaaleja ja kohtu vaan harjoittelee tulevaa varten. Kyllä ne synnytyssupistukset sitten erottaa kun alkavat napakoitua

Täällä on jakseltu ihan hyvin, mutta niska-hartiaseutu on mulla aivan jumissa ja aiheuttaa huimausta ja pahaa oloa. Sitä oon yrittänyt kovasti huoltaa pois. Mulla tulee yöllä helposti keuhkoihin limaa, mut yleensä jos herään siihen, niin lisään yhden lisätyynyn pään alle ja se helpottaa. Mulla on ollut tää keuhko-ongelma (helposti tulee limaa) siitä marraskuun mykoplasma-sairastumisesta lähtien. Edelleen siis keuhkot helposti ärtyy jos on esim. pakkasta tai huonolaatuinen hengitysilma. Nyt on täällä Helsingissä selkeesti paljon katupölyä ja sen huomaa heti keuhkoissa. Nenäkannulla huuhdellessa tulee kans sellasta hiekkaista eritettä ulos Mut jospa se tästä kevään edetessä helpottais

Täällä käynnistyi pari päivää sitten RV 30 ja alkaa tässä jo vähän loppusuoran makua olemaan. Pitäis vissiin alkaa miettimään sitä palasina olevan pinnasängyn hiomista, maalaamista ja kokoamista sekä vaatteiden pesemistä ym. Jännää

Nenäkannu on kyllä hyvä nyt kevään tullessa kaiken pölyn pois huuhtelemiseen 😊

Mulla on kai joku nesting vaihe jo nyt kun kaikki vaatteet on pesty ja lajiteltu ja järjestelty, pinnis koottu (patja ja lakanat ei ihan vielä paikallaan) ja rattaat koottu jne. Kaikki perustarvikkeet vauvalle on nyt hommattu, ainoastaan mulle rintapumppu puuttuu. Sit vielä tietty lelut ja kirjat. Rupesin alustavasti miettimään sairaalakassin pakkaamista - mitä te konkarisynnyttäjät suosittelette pakkaamaan mukaan? Kuulin ainakin et mukavia löysiä vaatteita kotiutumiseen (sairaalassaoloon myös jos ei halua käyttää sairaalan vaatteita) ja korvatulpat jos sattuukin joutumaan jäämään jaettuun huoneeseen. 😊 ja välipalat ja naposteltavat, musiikkia, omat hygieniavälineet (mahdollisimman hajuttomia et ei vauvaa haittaa).mitä muuta?

Mä löysin rintapumpun (jälleen kerran facebookista jostain kirppisryhmästä) viikko sitten, sama myyjä myi sellaset alipainekerääjät ja sitten sähköpumpun myös. Ostin ne molemmat. Mulla on alustavasti suunnitelmissa, että jos hukun maitoon (kuten aiemmilla kerroilla), ni myisin sitä sairaalalle ja kartuttaisin matkakassaan meille rahaa. Meillä siis toiveissa et loppuvuodesta voitais olla useampi kuukausi (tai vähintään se 1kk) miehen kotimaassa, mutta se vaatii paljon rahaa kun on kalliita lennot ja sitten pitää vuokrata siellä kohteessa auto ja todennäköisesti vuokrataan myös asunto, koska halutaan omaa tilaa ja rauhaa. Meillä on yks asunto rakennettuna sinne, mutta siellä on tällä vuokralaiset ni ei viitti muutaman viikon takia häätää. Ennemmin se on meille sitten se eläkeasunto 😁😁

Sairaalakassiin ehdottomasti just naposteltavaa ja kuulookkeet jos haluu kuunnella musiikkia (babyblues saattaa olla aika kauhea ja alkaa yleensä heti synnytyksen jälkeen ja musiikki on mulla helpottanut pahinta). Laturit tietysti kaikille härveleille. Vaatteissa kannattaa pakata ihan niitä mukavia äitiysvaatteita, koska se vatsahan ei todellakaan katoa heti synnytyksen yhteydessä taianomaisesti ja on kiva kun on vaatteet, jotka ei kiristä eikä purista. Vartalovoidetta + huulirasvaa kannattaa olla koska usein sairaalassa iho jotenkin kuivuu (ilmastointi?). Tisseille kannattaa ottaa mukaan joko kertakäyttöisiä tai pestäviä liivinsuojia, koska varsinkin alkuun (sitten kun maito on noussut kunnolla) rinnat vuotaa tosi paljon. Ja ehkä jotain nännivoidetta myös (en oo varma onko sitä sairaalassa saatavilla, ehkä?).

Sit vauvalle kotiutumisvaatteet + mulla on aina ollut oma pipo vauvalle vaikka muuten ois ollu sairaalan vaatteissa. Mut se ei oo mikään välttämättömyys tietenkään. Turvakaukalo myös mukaan jos molemmat vanhemmat aikoo jäädä kotiutumiseen asti sairaalalle. Tutin voi ottaa mukaan jos sitä haluaa vauvalla kokeilla. Mulla osa lapsista olleet tutin perään ja kuopus ei suostunut siihen lainkaan. Tavallaan ehkä oli parempi ku ei ollu sitä tuttia, ni en tiedä sit et kokeillaanko edes tällä syntyvällä vauvalla sitä. Helpottaahan se toisaalta toisinaan unen saamista ja rauhoittelua.

Mut kassin koko kannattaa pitää maltillisena, koska suurin osa tarvittavista asioista löytyy sairaalasta kyllä. Ja ihan turha raijata tavaraa mitä ei sit tarvitse. Ja toki sit senkin mukaan et onko ajatuksena kotiutua heti kun mahdollista vai olla hiukan pidempään. Mä itse lähdin kuopuksen kanssa 6h synnytyksen jälkeen mun toiveesta. 😁 Sama toiveissa nytkin jos vaan mun ja vauvan vointi sen sallii.

• Rakkaus
Reactions: uutamo ja Minni__
Mä löysin rintapumpun (jälleen kerran facebookista jostain kirppisryhmästä) viikko sitten, sama myyjä myi sellaset alipainekerääjät ja sitten sähköpumpun myös. Ostin ne molemmat. Mulla on alustavasti suunnitelmissa, että jos hukun maitoon (kuten aiemmilla kerroilla), ni myisin sitä sairaalalle ja kartuttaisin matkakassaan meille rahaa. Meillä siis toiveissa et loppuvuodesta voitais olla useampi kuukausi (tai vähintään se 1kk) miehen kotimaassa, mutta se vaatii paljon rahaa kun on kalliita lennot ja sitten pitää vuokrata siellä kohteessa auto ja todennäköisesti vuokrataan myös asunto, koska halutaan omaa tilaa ja rauhaa. Meillä on yks asunto rakennettuna sinne, mutta siellä on tällä vuokralaiset ni ei viitti muutaman viikon takia häätää. Ennemmin se on meille sitten se eläkeasunto

Sairaalakassiin ehdottomasti just naposteltavaa ja kuulookkeet jos haluu kuunnella musiikkia (babyblues saattaa olla aika kauhea ja alkaa yleensä heti synnytyksen jälkeen ja musiikki on mulla helpottanut pahinta). Laturit tietysti kaikille härveleille. Vaatteissa kannattaa pakata ihan niitä mukavia äitiysvaatteita, koska se vatsahan ei todellakaan katoa heti synnytyksen yhteydessä taianomaisesti ja on kiva kun on vaatteet, jotka ei kiristä eikä purista. Vartalovoidetta + huulirasvaa kannattaa olla koska usein sairaalassa iho jotenkin kuivuu (ilmastointi?). Tisseille kannattaa ottaa mukaan joko kertakäyttöisiä tai pestäviä liivinsuojia, koska varsinkin alkuun (sitten kun maito on noussut kunnolla) rinnat vuotaa tosi paljon. Ja ehkä jotain nännivoidetta myös (en oo varma onko sitä sairaalassa saatavilla, ehkä?).

Sit vauvalle kotiutumisvaatteet + mulla on aina ollut oma pipo vauvalle vaikka muuten ois ollu sairaalan vaatteissa. Mut se ei oo mikään välttämättömyys tietenkään. Turvakaukalo myös mukaan jos molemmat vanhemmat aikoo jäädä kotiutumiseen asti sairaalalle. Tutin voi ottaa mukaan jos sitä haluaa vauvalla kokeilla. Mulla osa lapsista olleet tutin perään ja kuopus ei suostunut siihen lainkaan. Tavallaan ehkä oli parempi ku ei ollu sitä tuttia, ni en tiedä sit et kokeillaanko edes tällä syntyvällä vauvalla sitä. Helpottaahan se toisaalta toisinaan unen saamista ja rauhoittelua.

Mut kassin koko kannattaa pitää maltillisena, koska suurin osa tarvittavista asioista löytyy sairaalasta kyllä. Ja ihan turha raijata tavaraa mitä ei sit tarvitse. Ja toki sit senkin mukaan et onko ajatuksena kotiutua heti kun mahdollista vai olla hiukan pidempään. Mä itse lähdin kuopuksen kanssa 6h synnytyksen jälkeen mun toiveesta. Sama toiveissa nytkin jos vaan mun ja vauvan vointi sen sallii.

Kiitos vinkeistä! ❤ meilläkin suunnitelmissa meno loppuvuodesta/ens vuoden alusta miehen kotimaahan ulkomaille vähän pidemmäksi aikaa🥰 samantyyliset suunnitelmat meillä siis!

ja toiveena on tosiaan niin pian kuin mahdollista kotiin (kunhan ollaan opittu vauvanhoidon perusteet). 😀

Minä hengasin sairaalan vaatteissa siihen saakka kun lähdin kotiin. Äitiyshousuissa ja jossain rennossa paidassa. Omat villasukat taisi olla mukana. Minusta oli helpompi kun sai vaan heittää vaatteet siellä pyykkiin ja ottaa uudet tilalle.

Esikoisen syntyessä ei ollut olemassa perhehuoneita ja 3 päivää 3hlön huoneessa oli vähän tuskaa. Seuraavalla kerralla kotiuduin yhden yön jälkeen, silloin sain olla vieläpä tuurilla yksin huoneessa.

• Tykkää
Reactions: uutamo ja Minni__
Mulle jäi flunssan jäljiltä tuo hengitysvaikeus ja etenkin öisin. Alkuun iski aina hirmuinen paniikki päälle et apua en saa henkeä. Niistelen öisin ja monesti tulee verta nenästäkin mitä ei oo aiemmin ollut ongelmana.

Tänään ois 29+6. Ootteko olleet ihan normaalisti vielä töissä?

Minä olen myös viikolla 29 (+4). Ti kävin neuvolassa, oli hemoglobiini noussut ja hyvin on jaksanut töissä. Tosin toimistotyö kyseessä, jos olisi fyysisempi työ ja pitäisi olla liikkeellä koko päivä, tilanne olisi aivan eri. Esim viikonloppuna kun olin reissussa ja pyörittiin kaupungilla ym, olin tosi väsynyt sen jälkeen. Pitää katsella vähän päivä ja viikko kerrallaan jos ei meinaa jaksaa töissä loman alkuun asti, pyydän sairaslomaa, mutta ainakin nyt vaikuttaa olo hyvälle.

Neuvolassa mainittiin ekaa kertaa liikelaskennasta, jos tulisi epäilys ettei vauva ole liikkunut pitkään aikaan. Toistaiseksi kyllä tuntuu sen verran paljon liikkeitä, ettei ole tarvinnut tehdä laskentaa, mites muilla?

Pitäisi pian mennä myös kenkäkaupoille ja hankkia jotkut helposti jalkaan laitettavat lenkkarit tai kävelykengät, nimittäin yksi päivä kokeilin tennareitani ja olivat turvonneisiin jalkoihin aika pienen tuntuiset :’) tosin nyt tupsahti taas lunta Helsinkiinkin, joten saa nähdä milloin pääsee kevätkenkiä edes pitämään.

• Tykkää
Reactions: Minni__
Minä olen myös viikolla 29 (+4). Ti kävin neuvolassa, oli hemoglobiini noussut ja hyvin on jaksanut töissä. Tosin toimistotyö kyseessä, jos olisi fyysisempi työ ja pitäisi olla liikkeellä koko päivä, tilanne olisi aivan eri. Esim viikonloppuna kun olin reissussa ja pyörittiin kaupungilla ym, olin tosi väsynyt sen jälkeen. Pitää katsella vähän päivä ja viikko kerrallaan jos ei meinaa jaksaa töissä loman alkuun asti, pyydän sairaslomaa, mutta ainakin nyt vaikuttaa olo hyvälle.

Neuvolassa mainittiin ekaa kertaa liikelaskennasta, jos tulisi epäilys ettei vauva ole liikkunut pitkään aikaan. Toistaiseksi kyllä tuntuu sen verran paljon liikkeitä, ettei ole tarvinnut tehdä laskentaa, mites muilla?

Pitäisi pian mennä myös kenkäkaupoille ja hankkia jotkut helposti jalkaan laitettavat lenkkarit tai kävelykengät, nimittäin yksi päivä kokeilin tennareitani ja olivat turvonneisiin jalkoihin aika pienen tuntuiset :’) tosin nyt tupsahti taas lunta Helsinkiinkin, joten saa nähdä milloin pääsee kevätkenkiä edes pitämään.
Täällä kans jaksettu ihan hyvin töissä, juuri alkaa 29. viikko. Mut mulla sama että kaupungilla olo vie energiat 😀 katsotaan onko olotilat hyvät loppuun asti ennen äippäloman alkua, toivon ainakin kun tosi helposti ja hienosti on kaikki mennyt tähän asti.

Liikkeitä tuntuu tosi paljon ja vauvan rytmi alkaa olla aika samanlainen päivästä toiseen niin sitä pidän vähän mallina. Jos ei aamulla liiku työmatkan aikana kuten yleensä, niin sitten tökin vähän vatsaa tai syön ja sit alkaa taas liikkumaan. Tunnen pään/pepun mahan päältä ja välillä tuntuu myös jalka tai käsi kun oikee potkaisee/iskee kohtua 😅 ja kun kääntyilee niin oikein muljahtaa. Voi toista ❤😊

Täällä tänään 29+5 ja vauva potkii tosi paljon n. tunnin välein. Töissä oltu normaalisti (toimistotyö), vaikka 3 viikkoa sitten iski flunssa, meni ohi 4:n päivän jälkeen ja nyt toissapäivänä iski taas, mutta on jo paranemaan päin. Vielä olisi 8 viikkoa töitä.

Viime viikolla oltiin reissussa ja siellä kyllä huomasi ettei jaksa kävellä. Vuokrattiin pyörät niin sillä jaksoi. Yhden pahan turbulenssin aikana alkoi vauvakin kovasti potkimaan ja tuli hetkeksi paha olo, mutta selvisin ilman oksentamista!

Vatsa on välillä tosi pinkeä, esim. tänään on tuntunut siltä, että repeää seistessä jostain kohtaa ja ei jaksa oikein tehdä mitään. Onneksi nyt on kaikki vauvahankinnat 90% valmiina. Enää pienet hygieniajutut puuttuu.

• Rakkaus
Täällä tänään 29+5 ja vauva potkii tosi paljon n. tunnin välein. Töissä oltu normaalisti (toimistotyö), vaikka 3 viikkoa sitten iski flunssa, meni ohi 4:n päivän jälkeen ja nyt toissapäivänä iski taas, mutta on jo paranemaan päin. Vielä olisi 8 viikkoa töitä.

Viime viikolla oltiin reissussa ja siellä kyllä huomasi ettei jaksa kävellä. Vuokrattiin pyörät niin sillä jaksoi. Yhden pahan turbulenssin aikana alkoi vauvakin kovasti potkimaan ja tuli hetkeksi paha olo, mutta selvisin ilman oksentamista!

Vatsa on välillä tosi pinkeä, esim. tänään on tuntunut siltä, että repeää seistessä jostain kohtaa ja ei jaksa oikein tehdä mitään. Onneksi nyt on kaikki vauvahankinnat 90% valmiina. Enää pienet hygieniajutut puuttuu.
Pinkeä maha täälläkin ja olen yrittänyt öljytä ja rasvata ahkerasti! 😃 ihanaa et suuret hankinnat tehty niin ne pienet kerkee sitten kyllä 😊

• Rakkaus
Reactions: polulla
Mulla on enää alle kolme viikkoa töitä. Sijaisen rekry päällä ja onneks ens viikolla saadaan pari haastatella. Alkaa ahdistaa kun töitä on vielä ihan hirveästi. Haluaisin sen sijaisenkin ehtiä perehdyttää.

Ihan kohta alkaa jo viikko 33. Nyt tuntuu, että aika on mennyt hirveän nopeasti. Mä olen pääasiassa liikkeellä ja jalkojen päällä puolet päivästä ja toisen puolen sit istun koneella. Väsymys kyllä iskee nyt helpommin. Tänään oli ihana viikonlopun aloitus, bongasin edullisen raskaus/äitiysjoogakurssin, joka alkoi tänään.

Vauvan rytmi on kyllä melko samanlainen joka päivä. Aamupäivisin nukkuu, kun mä olen liikkeessä, puhun melkein koko ajan ja muutenkin on ääniä ympärillä. Illalla on usein kahteen otteeseen semmoinen kunnon jumppa menossa. Samoin kun ajelen töistä kotiin niin on kyllä välillä ikävä fiilis kun hän myllertää.

Synnytystapa-arvioon äitipolille sain jo ajan. Yllättävän myöhään vain meni kun on viikkoa ennen laskettua aikaa,

Meillä puuttuu vielä pinnasänky ja hoitoalusta, varmaan myös moni pienempi hankinta. Täytyis tehdä joku lista, mitä vielä pitäis hankkia. Imetysliivitkin pitäis käydä edes yhdet hakemassa.

Mulla nyt 31+4 ja hyvin oon jaksanut töissä. Oon edelleen pyöräillyt työmatkat (tosin vaan 3km/suunta, et ei pitkä) ja viime viikolla kerran kävelin kun oli satanut lunta yöllä. Pyöräily tuntuu tosi hyvältä, kävely alkaa olla vaikeampaa. Luulen, että johtuu siitä et vauva on asettautunut vihdoin (toivottavasti pysyvästi) oikeaan asentoon pää alaspäin ja se pää painaa sit kävellessä aika ikävästi välillä. Tosin tuntuu et jos kävelee pidempään, niin vauvakin asemoituu vähän eri tavalla ja sit helpottaa pahin paine alakerrassa.

Mulla on osittain fyysinen työ, tarvii liikkua ja kyykkäillä, kumarrella, kurkotella ja vetää liikuntatunteja ym., mut pystyn myös istumaan ja huilimaan ja tarvittaessa saan apua ja voin keventää fyysisesti. Toivon, että jaksaisin tehdä hommia sinne loppuun asti (14 arkipäivää ennen laskettua).

Mulle mainittiin liikelaskennasta jo viime neuvolassa tammikuussa, koska neuvolaan tuli niin pitkä väli. En oo juuri tehnyt, koska vauva liikkuu aktiivisesti päivän aikana ja varsinkin iltaisin kun yritän nukahtaa. Huomenna mulla ois vihdoin taas neuvola, kahden kuukauden väli tuntuu aika hurjalta, mutta toisaalta onneksi kaikki vaikuttaisi menevän hyvin, niin eikai sitä seurantaa sit niin tiheästi tarvita. Ja mä kävin kuukausi sitten siellä äitipolin kontrollissa myös, ni onneksi sielläkin sit varmistettiin et kaikki on hyvin. 🥰

Mulle pidettiin tänä viikonloppuna yllätys babyshowerit. Oli kyllä liikuttavaa ja ihanaa ❤ Tuli kiitollinen olo omista ystävistä. Samalla sain yhdeltä ystävältä niiden vanhan taitettavan ammeen ja turvakaukalon, nyt pitäisi hioa, petsata ja kasata pinnasänky. Hoitopöytä on enää ostoslistalla. Niin ja ne minivaatteet pitäisi pestä, ehkä kohta voisi olla sen aika. 🥰

• Rakkaus
Mulla nyt 31+4 ja hyvin oon jaksanut töissä. Oon edelleen pyöräillyt työmatkat (tosin vaan 3km/suunta, et ei pitkä) ja viime viikolla kerran kävelin kun oli satanut lunta yöllä. Pyöräily tuntuu tosi hyvältä, kävely alkaa olla vaikeampaa. Luulen, että johtuu siitä et vauva on asettautunut vihdoin (toivottavasti pysyvästi) oikeaan asentoon pää alaspäin ja se pää painaa sit kävellessä aika ikävästi välillä. Tosin tuntuu et jos kävelee pidempään, niin vauvakin asemoituu vähän eri tavalla ja sit helpottaa pahin paine alakerrassa.

Mulla on osittain fyysinen työ, tarvii liikkua ja kyykkäillä, kumarrella, kurkotella ja vetää liikuntatunteja ym., mut pystyn myös istumaan ja huilimaan ja tarvittaessa saan apua ja voin keventää fyysisesti. Toivon, että jaksaisin tehdä hommia sinne loppuun asti (14 arkipäivää ennen laskettua).

Mulle mainittiin liikelaskennasta jo viime neuvolassa tammikuussa, koska neuvolaan tuli niin pitkä väli. En oo juuri tehnyt, koska vauva liikkuu aktiivisesti päivän aikana ja varsinkin iltaisin kun yritän nukahtaa. Huomenna mulla ois vihdoin taas neuvola, kahden kuukauden väli tuntuu aika hurjalta, mutta toisaalta onneksi kaikki vaikuttaisi menevän hyvin, niin eikai sitä seurantaa sit niin tiheästi tarvita. Ja mä kävin kuukausi sitten siellä äitipolin kontrollissa myös, ni onneksi sielläkin sit varmistettiin et kaikki on hyvin.

Mulle pidettiin tänä viikonloppuna yllätys babyshowerit. Oli kyllä liikuttavaa ja ihanaa Tuli kiitollinen olo omista ystävistä. Samalla sain yhdeltä ystävältä niiden vanhan taitettavan ammeen ja turvakaukalon, nyt pitäisi hioa, petsata ja kasata pinnasänky. Hoitopöytä on enää ostoslistalla. Niin ja ne minivaatteet pitäisi pestä, ehkä kohta voisi olla sen aika.

Ihanaa että voit hyvin! Mä kokeilin pyöräilyä kans mut en oikein pysty omalla pyörällä enää kun asento matala ja maha on sit tiellä. Jos olisi pystymmässä niin ehkä sitten. 🤗 Ja ihana että sait yllätys babyshowerit ❤

Näin alkuun tyhmä kysymys. Kerta kun olen rv 30+4, puhunko muille olevani viikolla 30 vai 31? Tää hämmentää mua joka kerta instassa kun osa puhuu olevansa viikolla 31 kun itse puhuisin viikosta 30. 🤔

Heräilin vaihteen vuoksi vessaan ja valvominen jäi taas päälle. Tunnin ollut jo hereillä eikä nukuta. Toisaalta tirppa tuntuu vatsassa olevan hereillä, jotain seuraa. Niin ja vaikka kuinka tyhjentäisi rakkonsa tyhjäksi niin samantien tuntuu et pitäisi taas pissata kun alkaa epämääräinen paineen tunne.

Eilen iski todella huono olo. Tiedän et osalla palaa pahoinvointi loppu raskaudessa, mut nyt en tiiä tarkkaa missä vika. Olin unohtanut yläkertaan toisen pahoinvointi rannekkeeni ja edellisestä syömisestä ei ollut montakaan tuntia aikaa. Sain samoihin aikoihin rannekkeet käteen ja aloin syömää päivällistä niin olo helpotti ihan yllättäin. Kunpa pahoinvointi ei palaisi ja johtui vain syömisestä.

Huomenna neuvola päivä ja saa nähdä mitä käydään läpi. Tää ois meillä ollut mahdollista pitää kotonakin, neuvola tarjoaa käynnin kotona mut otettiin neuvolaan. Ehkä puhutaan juuri siitä liike laskennasta ja olisiko synnytysvalmennus ajankohtaista.

Heltsuli, tuossa viikkojen laskennassa kai vaan on eri käytäntöjä, eli ei liene yhtä oikeaa tapaa… itse olen noudattanut neuvolan viikkomääriä ja nyt 30+2 puhun viikosta 30. Mutta esim täällä Kaksplussan raskausviikot -sivuilla se onkin 31. viikko 🤷🏽‍♀️ vähän sama kuin jos yli 20-vuotiaasta sanotaan ”käy jo kolmatta kymmentä” 😄

Minulla ei ole varsinaista pahoinvointia ollut, mutta harjoitussupistuksia tuntuu olleen aika paljon ja liikkeellä ollessa väsähtää nopeasti. Toivotaan ettei sinullakaan tuo palaisi vaan pysyisi poissa kun vaan syö säännöllisesti!

Me ostettiin viikonloppuna kokoontaittuva hoitopöytä kylppäriin sekä yhdellä vauvalla käytössä ollut hyväkuntoinen Maxi-Cosin turvakaukalo 😊 Youtuben avustuksella osasin ottaa siitä päällisetkin irti ja pesuun. Ostin Torista postituksella myös kevyen Voksi-merkkisen kaukalopussin sekä Oppi ja Ilo Vauvan kanssa -puuhakortit ❤ jotain pieniä hankintoja vielä uupuu mutta isommat täälläkin nyt tehtynä!

Ystävä kysyi minulta viikonloppuna Baby showerista, hän olisi halunnut yllättää ja järkätä ne, mutta hänellä ei olisi ollut kaikkia tarvittavia yhteystietoja. Lupasin miettiä asiaa, mutta jotenkin nyt on sellainen olo, etten jaksaisi olla juhlan keskipisteenä vaikka ihan rennot olisikin.

• Tykkää
Reactions: heltsuli
Mä taas puhun jos 30+3 niin viikosta 31, koska vko 30 on eletty jo. Preglife apissa näkyy aina tämänhetkinen viikko niin sen mukaan oon mennyt ja sama neuvolassa.

Mulla on ollut alusta asti viikottaista matkapahoinvointia kaukobussissa lähityöpäivinä. Liian aikaiset herätykset (4:30-5:00) saavat myös sykkeen nousemaan ja oksentamaan. Tosi harvoin ruuasta, mutta kuitenkin välillä.

• Tykkää
Näin alkuun tyhmä kysymys. Kerta kun olen rv 30+4, puhunko muille olevani viikolla 30 vai 31? Tää hämmentää mua joka kerta instassa kun osa puhuu olevansa viikolla 31 kun itse puhuisin viikosta 30.

Heräilin vaihteen vuoksi vessaan ja valvominen jäi taas päälle. Tunnin ollut jo hereillä eikä nukuta. Toisaalta tirppa tuntuu vatsassa olevan hereillä, jotain seuraa. Niin ja vaikka kuinka tyhjentäisi rakkonsa tyhjäksi niin samantien tuntuu et pitäisi taas pissata kun alkaa epämääräinen paineen tunne.

Eilen iski todella huono olo. Tiedän et osalla palaa pahoinvointi loppu raskaudessa, mut nyt en tiiä tarkkaa missä vika. Olin unohtanut yläkertaan toisen pahoinvointi rannekkeeni ja edellisestä syömisestä ei ollut montakaan tuntia aikaa. Sain samoihin aikoihin rannekkeet käteen ja aloin syömää päivällistä niin olo helpotti ihan yllättäin. Kunpa pahoinvointi ei palaisi ja johtui vain syömisestä.

Huomenna neuvola päivä ja saa nähdä mitä käydään läpi. Tää ois meillä ollut mahdollista pitää kotonakin, neuvola tarjoaa käynnin kotona mut otettiin neuvolaan. Ehkä puhutaan juuri siitä liike laskennasta ja olisiko synnytysvalmennus ajankohtaista.
Ei ole tyhmiä kysymyksiä! Mut virallisesti se menee niin että rv 30+4 olet 31. viikolla (kolmannellakymmennelläensimmäisellä). 30 on jo täynnä olevat viikot ja +4 ne päivät sen jälkeen.

Kun täyttyyy + 6 päivää niin sinulla täyttyy 31. viikko. Sitten olet rv 31+0 mikä tarkoittaa että sulla on takana 31 täyttä viikkoa ja 0 päivää, eli olet juuri aloittanut 32. viikon (kolmannenkymmenentoisen). Mutta eipä tuo nyt niin vakavaa ole miten sen sanot😊

• Tykkää
Huomaa kyllä, että on itsekin välillä ihan pihalla, että mikä viikko nyt olikaan. 😅 Käyn tarkistamassa sovelluksesta välillä kun joku kysyy.

Olipa kiva kun sait ylläribabyshowerit. 😍 Mun työystävä ehdotti, jos mentäis pienellä porukalla brunssille vielä ennen vauvan syntymää. Mulla ei ole ollut babyshowereita (se muoti ei ollut vielä ihan rantautunut silloin😅). Toisille varmasti ihana juttu, mutta ymmärrän, että kaikki ei välttämättä halua tai jaksa olla keskipisteenä.

Väsymys on nyt kyllä työpäivän jälkeen kova. Yöllä saa ravata ahkerasti pissalla. Nyt mua on alkanut myös närästää ja täytyy taas kattoa tarkemmin tuota syömistä ja vähentää kahvia.

Yllätys babyshowerit kuulostaisi kivoilta. En kyllä tykkää olla juhlien huomion keskipisteenä, mut kun eihän minulla ole kavereita niin jään senkin puolesta tuommoisilta paitsioon.

Unohdin yöllä kysyä sen, et onko kukaan käynyt raskauden aikana keikoilla / konserteissa? Ilmeisesti ei suositella kun voi vahingoittaa kuuloa. Onko jollain oma kohtaista kokemusta asiasta? Meillä on Hans zimmeriin liput ja olen odottanut sitä melkein ikuisuuden haltioissani niin mietin vain joudummeko luopumaan lipuistamme.

Mä oon käynyt useilla keikoilla tän raskauden aikana, mutta en vähään aikaan, koska en jaksa enää valvoa niin myöhään 🤪 Mut me siis tykätään miehen kanssa käydä keikoilla ja tanssimassa. Pitkäaikainen (päivittäin jatkuva melu) voi kai joidenkin tutkimusten mukaan potentiaaliseati aiheuttaa sikiön kuuloon vauriota, toisaalta mun mielestä meluinen työympäristö ei kuitenkaan ole peruste esim. raskausaikana sille, että saisi jäädä aiemmin äippälomalle tai vaihtaa toisiin työtehtäviin. Vauva on lapsiveden suojaama ja sitä on korvakäytävätkin täynnä. Jos miettii esim. itse miten äänet kuulee kun menee veden alle, niin kyllä se aika hyvä äänenvaimennin on. 🙂 Menisin siis nauttimaan keikasta ja omasta ajasta, kohta tollaiset on paljon vaikeampaa järkätä.

Mulla oli se neuvola eilen ja kaikki oli hyvin, hb oli edelleen pysynyt hyvänä, mikä on aikamoinen ihme. Varattiin loppuun asti kaikki käynnit, hurjaa! Seuraavana on lääkärineuvola kuukauden kuluttua ja siitä ne sit loppua kohden lähtee tihenemään. Yliaikaiskäyntikin varattiin 😁 Mulla on jotenkin sellainen aavistus, että ehkä sitä tälläkin kertaa tarvitaan, mut katsotaan yllättääkö vauveli ennen sitä 🥰

Terkka eilen kokeili vauvan asentoa aika kovakouraisesti ja sen jälkeen tuli monta tuntia kivuttomia harkkasupistuksia, mutta menivät sit ohi. Tuntuu, et niitä tulee muutenkin nyt enemmän ku aiemmin.

Vajaat kuusi viikkoa ois töitä vielä jäljellä. 🙌🏿 Ja huomenna tasan kahdeksan viikkoa laskettuun aikaan 😍

• Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: heltsuli ja polulla
Moikka!

En olekaan hetkeen päivitellyt kuulumisia, täällä nyt viikko 31+3 menossa ja vointi vaihtelee tosi paljon päivästä päivään. Sain diabetesdiagnoosin sokerirasituksesta ja se oli aika ikävä käänne, mutta onneksi se on kestänyt kurissa hyvin helposti pelkällä ruokavaliolla. Toki raivostuttavaa välillä kun raskaus rajoittaa syömisiä muutenkin ja sitten tuon diabeteksen takia pitää vielä miettiä erikseen mitä kannattaa syödä.

Töitä olisi vielä jäljellä 4.5 viikkoa kun jään pääsiäisestä vapaille, alkaa kyllä motivaatio jo vähän hiipua 😄 muuten on jaksanut töissä ihan hyvin mutta olen tehnyt enemmän etänä kun voi helpommin lepuutella selkää joka meinaa väsähtää. Salitreeneissä pystyin käymään vielä kivasti tuossa joku aika sitten mutta siihen tuli jo stoppi, koiraa jaksaa vielä hyvin lenkitellä niin siinä tulee joka päivä liikuntaa kuitenkin. Omituista kyllä oon saanut nukuttua edelleen hyvin eikä tarvi käydä yöllä vessassa kertaakaan. Turvotuksiltakin oon vielä välttynyt.

Itse olin juuri sunnuntaina keikalla eikä vauva ollut moksiskaan. Laukkua pitelin vähän enemmän mahan edessä jos vähän äänet vaimenisi. Potkut alkaa olla jo niin kovia täällä että sattuu, tuo meidän tyyppi on vielä melkoinen mylläri eikä tunnu olevan paikallaan melkein ollenkaan. Alkaa loppusuora häämöttää jo, jännittävåä!

• Tykkää
Reactions: Minni__ ja heltsuli
Yllätys babyshowerit kuulostaisi kivoilta. En kyllä tykkää olla juhlien huomion keskipisteenä, mut kun eihän minulla ole kavereita niin jään senkin puolesta tuommoisilta paitsioon.

Unohdin yöllä kysyä sen, et onko kukaan käynyt raskauden aikana keikoilla / konserteissa? Ilmeisesti ei suositella kun voi vahingoittaa kuuloa. Onko jollain oma kohtaista kokemusta asiasta? Meillä on Hans zimmeriin liput ja olen odottanut sitä melkein ikuisuuden haltioissani niin mietin vain joudummeko luopumaan lipuistamme.
Hans Zimmerin musa on aivan upeaa - sinne konserttiin vaan nauttimaan! Oon kade 😍 ehkä en sellaiseen hevimetallikonserttiin menisi nyt raskaana kun ne sattuu omiin korviinkin 😅😅 mut en mäkään usko että vaikuttaa vauvaan mitenkään. 😊

• Tykkää
Hyvä juttu, sitten ollaan menossa. Kyselikin itse vielä neuvolassa ja sano ettei ole ongelmaa. Se on sielä vedessä polskimassa niin ei hätää. Hemppari oli taas kuulema vähän laskenut, mut ei hälyttävää tulosta. Ei kuitenkaan komentanut rautalisän jatkamista, noin kuukausi sitten lääkäri sanoi et sen voi lopettaa. Sain sit käskyn käydä taas verikokeissa, jotta tiedetään tarvitaanko vielä rauta lisää. Ihanaa verikokeet, saa nähdä taas miten monta reikää tehdään ennen kuin saadaan putkiloihin asti. Sit joudun antamaan ylimääräisen pissanäytteen, kuulema jokin proteeni oli koholla. Mietinkin kuumeisesti miten selviän aamuun niin et edellisestä vessa reissusta olisi se minimi 4h aikaa. Tuntuu ikävältä kun viimeisille kerroille muuttuu neuvolatäti. Kertoi et tekevät uuden jaon ja henkilöt vaihtuvat. Olisi ollut kiva käydä loppuun saakka samalla. Oli jo kääntynyt pää alas päin, mut kuulema kerkiää vielä kääntyilemään. Joten toivottavasti malttaa pysyä alassuin.

• Tykkää

Yhteistyössä

Kotimaista laatusisältöä evästeiden avulla​

Keräämme yhdessä kumppaneidemme (56) kanssa eväste- ja tunnistetietoja esimerkiksi vierailluista sivuista, IP-osoitteista ja laitteiden ominaisuuksista. Tietoja kerätään, jotta voimme tarjota kävijöillemme parempia sisältöjä ja palveluita sekä kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Tietoja hyödynnetään myös kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Hyväksymällä evästeet sallit tietojesi käsittelyn em. tarkoituksiin. Voit muuttaa valintojasi milloin tahansa evästeasetuksistasi näytön alalaidassa olevan linkin kautta.

Lue tarkemmin, mihin tarkoituksiin tietojasi käytetään:

Tällä välilehdellä voit antaa suostumuksesi evästeiden ja vastaavien teknologioiden käyttöön painamalla Hyväksy kaikki tai valitsemalla yksityiskohtaisesti, mihin tarkoituksiin annat suostumuksesi ja painamalla Hyväksy valitut. Jos valitset Estä kaikki tai et tee muokkauksia ja valitset sen jälkeen Hyväksy valitut, evästeitä tai muita vastaavia teknologioita ei hyödynnetä. Suostumuksesi vaaditaan myös siihen, että Toimittajat -välilehdellä luetellut yhteistyökumppanit saavat käsitellä tietojasi. Huomaathan, että sivuston ja palvelun toiminnan kannalta välttämättömät evästeet ovat aina käytössä.

Tarkoitukset

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Mainonta ja sisältö voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa ja sisältöä varten. Mainosten ja sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla "Asetukset" linkkiä.

Tietosuoja