Toukokuiset 2023

vierailija
Vierailijalle vastailisin että itse kävin varhaisultrassa 7+1 kuukautisista laskettuna (tarkka hedelmöittymisajankohta ei tiedossa), tuolloin saatiin viikoiksi 6+4 (7.0 mm). Nt-ultrassa kävin kuukautisista laskettuna 12+5, jolloin mittaus antoi viikkoja 12+4, joten useita päiviä noiden kahden ultran mittatulokset heittivät. Olen lukenut että tutkimusten mukaan ultralla saadaan määriteltyä hedelmöittymisajankohta tarkimmin nimenomaan nt-ultran aikoihin, joten jäin siihen lopputulokseen että varhaisultran mittaustulos vain ei ollut tarpeeksi tarkka. Raskaus eteni ihan normaalisti.
 
Miten täällä muut voi? Tänään olisi 10+4 ja oon ääneen puhunut kun muutama päivä tuntunut ihan normaalilta eikä ollenkaan oireita. Noh, tänään sitten alkoi taas.. alavatsaa nipistelee ja vihlovaa kipua kun nousee esim sohvalta, ei oikeen mitenkään pysty kivasti makoilee ellei ihan kyljellään ole ja nyt alkoi pieni päänsärkykin.. ei hitto vaan ääneen kannata näköjään sanoa mitään :D maanantaina täällä seulonta verikokeet ja 2.11 nt-ultra.
 
Miten täällä muut voi? Tänään olisi 10+4 ja oon ääneen puhunut kun muutama päivä tuntunut ihan normaalilta eikä ollenkaan oireita. Noh, tänään sitten alkoi taas.. alavatsaa nipistelee ja vihlovaa kipua kun nousee esim sohvalta, ei oikeen mitenkään pysty kivasti makoilee ellei ihan kyljellään ole ja nyt alkoi pieni päänsärkykin.. ei hitto vaan ääneen kannata näköjään sanoa mitään maanantaina täällä seulonta verikokeet ja 2.11 nt-ultra.
Täällä 11+5 ja eilen oli kolmas päivä putkeen kun oli oikeestaan ihan hyvä olo. Aamulla ennen aamupalaa jäätävän huono olo, mutta sen jälkeen kun muistaa syödä tasaisesti, niin ollut jopa normaali olo. Alavatsan tuntemuksia täällä ollut kanssa enempi nyt, mutta ne ei jotenkin samalla tavalla ole itseä häirinnyt kun tuo huonovointisuus. Keskiviikkona nt-ultra!
 
Noh, täällä eilen alko taas holahtamalla tulla vuotoa. Yö oli huono kun heräilin että kohta tulee ja äkkiä vessaan. Vähän jomottanut alavatsaan, mutta näillä vuodoilla tai jomotuksilla tiiän et ei tää edelleen oo vielä km. Siihen tarvii enempi vuotoa ja on kipee…

Pahoinvointi on ja pysyy. Se ei oo jatkuvasti läsnä mutta tulee pisin päivää. Aamuisin jää aina osa kahvista juomatta kun alkaa ällöttää. Hampaiden pesu on vaikeeta ja meinaa tulla väkisin ylös.
Eikö siinä viikon 12 paikkeilla vähän pitäis pahoinvoinnit helpottua?

Neuvola ois ens viikolla. Tai mulla on kontrolli eka tähän vuotoon ja sit myöhemmin päivällä omalle neuvolalle aika. Jos kaikki hyvin niin uskoisin et kahden viikon päähän lääkärin käynnistä saan np-ultraan ajan 🙏🏻. Elleivät kontrolloi hematooma vielä siinä välissä. Verikokeisiin varmaan kans aika pian kuhan saan omasta neuvolasta sen lähetteen.

Alkuraskauden ultrassa mullakin oli mitoissa heittoja. Ekalla kerralla tuli kolme eri mittaa ja viimeks oli kans alakanttiin kun näkyvyys oli tosi huono. Ja ei musta se lääkäri edes yrittänyt kunnolla saada toista mittaa. Ite en vielä osaa huolestua kun kasvua on ja syke tasainen, kysy kuitenki milleistä tässä vaiheessa. Esikoisen kohdalla muista et ekalla kerralla oli viikkoihin nähden pienempi mut seuraavalla kerralla jo vastas hyvin viikkoja. Toki keväällä meillä oli reilusti yli viikon pienempi alkio ja sillon sanoi lääkäri että ei hyvältä vaikuta. Myös ruskuaispussi oli valtava mikä viittas epänormaaliin ja tää menikin kesken parin viikon sisällä.
 
vierailija
Kiitos, kun vastaisitte. Nyt ei auta kuin odotella kontrolliultraa. Mulla oli neljän päivän heitto koossa.
Mulla on ollut koko raskauden vähän oireita. Alussa enemmän alavatsatuntemuksia. Nyt vain joskus. Rinnat ovat silloin tällöin kipeät, alussa tunnistin vain yöllä rintojen kipeyden, nyt ei ole sitäkään. Tällä viikolla alkanut ruoka (7+5) aamulla tökkimäön. Ja jos nälkä yllättää, niin sit tulee huono olo.
Tiedän, että osa toivoisi oireita vähemmäksi. Itse vain pelkään juuri siksi, kun oireita ei kovin paljoa ole. 🙈
 
Mullä on huomenna eka neuvolakäynti. On ollut taas jotenkin ihan tosi hankala viikko tän väsymyksen ja uupumuksen kanssa, että varmaan vaan itken huomenna siellä neuvolassa, jos/kun se terkka kyselee, että miten on mennyt. Pahoinvointi alkaa helpottamaan kyllä, mutta edelleen aika rajoittunut valikoima ruokia mitä pystyy syömään ja erilaiset hajut ja tuoksut ällöttää. Aikasemmin viikonloput on olleet helpompia, mutta nyt oon tänkin viikonlopun vaan lepäillyt ja nukkunut. Kaupassa käytiin eilen ja sekin vei voimat ihan kokonaan ja tuntui ylivoimaiselta. Onneks mies on ihana ja on ottanut arjen pyörittämisestä päävastuun 🙏
 
  • Surullinen
Reactions: Tiutau13
Voi oon niin pahoillani @Selis ❤
Täällä oireita on ja ei oo, aikalailla vaihdellen menee päivän mittaan. Välillä pientä nipistelyä ja vihlontaa ja välillä taas ei mitään ja ihan normaali oli, eilen särki päätä koko päivän inhottavasti mutta ei niin paljoa et ois tarvinnut lääkettä ottaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Selis
Mulla oli maanantaina se neuvola ja sehän meni just niin hienosti, kun ajattelinkin.. itkin jo odotusaulassa ja kun pääsin sinne terkan huoneeseen, niin pillitin jo ihan hysteerisenä 🙈 No se terkka kirjotti sitten välittömästi kolme päivää saikkuu ja sain lääkärille ajan jatkoista. Tänään sit oli se lääkäri ja sieltä tuli kaks viikkoo saikkuu lisää. Nyt sit yritetään ottaa tää elo levon kannalta ja toivoo, että tässä kahden viikon aikana rupeis kääntyy tää väsymys voiton puolelle, että jaksas olla töissä.

On kyllä oikeesti aika helpottunut olo, että sain saikkua. Oon vienyt esikoisenkin päiväkotiin lyhyiks päiviks, että oon saanut itse nukkua ja levätä. Kahden viikon päästä olis myös se nt-ultra, just viimesenä saikkupäivänä. Toivon, että siellä on kaikki hyvin, niin ehkä sekin auttas jaksamaan töissä, kun sais jotain varmuutta tähän raskauteen. Niin kauheen epävarma olo on koko ajan.
 
vierailija
Hei, en ole aiemmin kirjoitellut. Tulin kyselemään joko olette kotona kuulleet dopplerilla sykkeet? Itsellä tänään 9+3 ja muutamia kertoja kokeillut löytää onnistumatta siinä. En varsinaisesti ole huolissaan vielä tästä, mutta kyllä aiempi keskenmeno pyörii mielessä. Kahdessa ultrassa todettu elävä sikiö, viimeksi 8+3.
 
Hei, en ole aiemmin kirjoitellut. Tulin kyselemään joko olette kotona kuulleet dopplerilla sykkeet? Itsellä tänään 9+3 ja muutamia kertoja kokeillut löytää onnistumatta siinä. En varsinaisesti ole huolissaan vielä tästä, mutta kyllä aiempi keskenmeno pyörii mielessä. Kahdessa ultrassa todettu elävä sikiö, viimeksi 8+3.
En mä vielä kokeilis pariin viikkoon kun niin paljon epävarmuutta että kuuluu. Neuvolassa sitten kuuntelevat. 😊 Lisäks itsellä ultralla todettu edessä oleva istukka, joka haittaa kuuluvuutta lisää.
 
Kyllähän tässä sai muutaman päivän olla rauhassa. Nyt pari päivää nippaillu alavatsaa ikävästi mutta onneks ei oo kokoaikasta, nopeat liikkeet saattaa edesauttaa nipistelyjä. Muuten toistaseks ihan ok olo ollut, välillä toki enemmän väsynyt yms. Tänään 11+3 ja 2.11 olisi sitten se kauan odotettu nt ultra 😍
Mites muut jakselee?
 
Kyllähän tässä sai muutaman päivän olla rauhassa. Nyt pari päivää nippaillu alavatsaa ikävästi mutta onneks ei oo kokoaikasta, nopeat liikkeet saattaa edesauttaa nipistelyjä. Muuten toistaseks ihan ok olo ollut, välillä toki enemmän väsynyt yms. Tänään 11+3 ja 2.11 olisi sitten se kauan odotettu nt ultra
Mites muut jakselee?
Miulle on selvästi saikku tehnyt hyvää 🙏 Pari päivää on ollut jo aika hyvä olo. Pahoinvointia ei enää ole hirveesti ja nukkuminenkin onnistuu paremmin. Vielä saa 1,5 viikkoo huilailla kotona ja toivon, että kun sitten töihin palaan, niin jaksas siellä olla. Sopivasti tähän saikun ajalle sattuu labrat ja nt-ultra, niin ei tarvii työvuorojen kaa säätää.

Tänään ollaan miehen kaa pohdittu, että missä vaiheessa kerrotaan raskaudesta esikoiselle ja molempien perheille. Itseäni houkuttas odotella rakenneultraan asti, jos sen ajan saa ennen joulua, niin sit vois joulukortit laittaa tällä teemalla. Miten kenellä vanhempia lapsia, meinaatte tehdä?
 
Me ollaan kanssa kerrottu lähipiirille, ja myös 10v esikoiselle. Töissä myös ollut pakko kertoa. Toisaalta parempi näin, mutta toisaalta jännittää myös tavallaan vielä enemmän NT ultra, ikävää joutua kertomaan jos joku onkin pahasti pielessä.
 
Me ollaan mun siskolle, veljille ja mun äitille toistaseks vaan kerrottu. Luultavasti kerrotaan laajemmin sitten nt ultran jälkeen. Esikoinen täyttää reilu viikon päästä 2v niin ei oikein vielä ymmärrä, ollaan yritetty selittää että hänestä tulee isoveli jne mutta eihän nämä vielä tajua ☺
 
Päivittelenpä tännekin kuulumisia. Käytiin pe nt-ultrassa, siellä vauhdikas tyyppi joka vastasi tuolloin 12+1. LA täsmentyi siis 4.5 :) Oireita ei liiemmin tällä hetkellä ole, ruokakin maistuu eikä kaikesta tule etova olo, väsymys helpottanut myös. Turvotus alkanut muuttua masukummuksi. Eilen kuunneltiin isompien sisarusten kanssa sydänääniä dopplerilla :) Huomenna aloitan työt nuorisokodissa, teen niin kauan kuin olot sallii.
 
Täällä alkoi 12+ päivillä pahoinvointi helpottamaan. Välillä saattaa tulla, mutta lievempänä kuin aiemmin. Eilen oli NT-ultra, meillä niskaturvotusta 1,9mm ja hyvät riskiluvut saatiin 😊 ja kaikki oli muutenkin niinkuin pitää! Lisäksi eilen tarkentui ultrassa la 30.4., eli oli hiukan isompi. ”Aiemmin” tänään olisi ollut siis 13+0, mutta nyt 13+2. Pysyn kuitenkin tyytyväisenä täällä toukokuisten puolella 😁 mahassa alkaa olemaan sellainen 247 turvotus, kuin olisi juuri syönyt reilusti. Farkut vaihtui siis kokoa isompaan 😂
 
vierailija
Kiva lukea teidän hyviä uutisia NT-ultran jälkeen😍 Itseä jännittää se tosi paljon, tärkeä virstanpylväs ja edellinen meni kesken viikkoa aiemmin. Nyt 10+0, joten reilu kaksi viikkoa vielä aikaa.
Mutta oireisiin... Väsymyksen ja turvotuksen lisäksi iho kutiaa aivan valtavasti. Kellään toisella? Oon öljynnyt plussasta lähtien kahdesti päivässä (rinnat, vatsa, lantio, pakarat, yläreidet) ettei raskausarvista tulis jäätävät. Mulla on arpikudostaipumusta normaalia enempi. Joten onko tää kutina vaan ihon venymistä ja kuivumista, kun eihän maksan toiminnassa pitäisi olla häikkää näin alkuraskaudessa? Vinkkejä parhaasta rasvasta myös otetaan vastaan😊
 

Yhteistyössä