Toukokuiset 2023

Täällä on edelleen hirveä väsymys. On ollut päiviä kun en ole sängystä noussut muuta kuin vessaan ja syömään. Onneksi mies hoitanut esikoisen ja kodin hoidon kokonaan. Pahoinvointi on ehkä ihan vähän helpottanut. Rinnat edelleen kipeät. Rv 10+1.
 
Hei toukokuiset, nyt kun olette jo vähän pidemmällä, millä viikoilla teillä alkoi oireet? Väsymys, rintojen kipu, pahoinvointi tms? Yksilöllistä mutta olisi mielenkiintoista kuulla. T. Kesäkuinen
Mä en miellä oikein mitään oireita (nyt 8+5), mutta ei mulla ollu oireita kyllä esikoisestakaan. 😃 Tai no, nälkä on koko ajan.
 
  • Tykkää
Reactions: Tiutau13
Täällä alkoi rv5+jtn ja paheni vaan viikko viikolta. rv8+3 lähtien ollut vähemmän. Mulla on ollut sellainen melko jatkuva kuvotus etenkin jos syömisten välissä on pitkiä taukoja, mutta vielä ei ole kertaakaan ylös asti tullut. Rv8+3 huomasin rintojen jo turvonneen ja aavistuksen aratkin ovat. Jäätävä väsymys ja turvotus alkoi melkein heti plussasta. Väsymys on helpottamaan päin, mut turvotus on ja pysyy :)
Viikon päästä vasta ensimmäinen neuvola. Toivottavasti siellä kuunnellaan sydänääniä. Me ei olla käyty vu:ssa ollenkaan niin vähän jänskättää tämä oireiden vähentyminen..
Esikoisesta ei ollut muuta kuin lievää pahoinvointia lounasaikaan et sikäli melko erilainen tämä toinen.
 
Mä alan olee niin väsynyt tähän huonovointisuuteen ja nyt oon alkanut nukkumaankin todella huonosti... Ei ole enää yhtä paha olo kuin vielä viikko pari sitten, mutta välillä on näitä huonompia päiviä, kun ei meinaa hellittää millään. Ei meinaa tulla työnteosta mitään ja kuitenkin kun yksin vastaa tästä toimipisteestä, niin kyllä pitäisi saada asioita tehtyä, mutta ei meinaa tulla mitään... Odotan vaan että alkaa se 'uudenlainen tarmokkuus' mitä jossain raskausinfossa kerrotaan alkavaksi toisella kolmanneksella 😂😂

Mä en @Ovara89 ole myöskään käynyt vu:ssa, niin jännittää aika kovasti, kun ensi viikolla on tuo nt-ultra.
 
Mä alan olee niin väsynyt tähän huonovointisuuteen ja nyt oon alkanut nukkumaankin todella huonosti... Ei ole enää yhtä paha olo kuin vielä viikko pari sitten, mutta välillä on näitä huonompia päiviä, kun ei meinaa hellittää millään. Ei meinaa tulla työnteosta mitään ja kuitenkin kun yksin vastaa tästä toimipisteestä, niin kyllä pitäisi saada asioita tehtyä, mutta ei meinaa tulla mitään... Odotan vaan että alkaa se 'uudenlainen tarmokkuus' mitä jossain raskausinfossa kerrotaan alkavaksi toisella kolmanneksella

Mä en @Ovara89 ole myöskään käynyt vu:ssa, niin jännittää aika kovasti, kun ensi viikolla on tuo nt-ultra.
Millä viikolla olet?? Mulla on vasta eka neuvolakäynti viikon päästä ja toivottavasti sit pääsisin pian sinne nt-ultraan.
 
Mä alan olee niin väsynyt tähän huonovointisuuteen ja nyt oon alkanut nukkumaankin todella huonosti... Ei ole enää yhtä paha olo kuin vielä viikko pari sitten, mutta välillä on näitä huonompia päiviä, kun ei meinaa hellittää millään. Ei meinaa tulla työnteosta mitään ja kuitenkin kun yksin vastaa tästä toimipisteestä, niin kyllä pitäisi saada asioita tehtyä, mutta ei meinaa tulla mitään... Odotan vaan että alkaa se 'uudenlainen tarmokkuus' mitä jossain raskausinfossa kerrotaan alkavaksi toisella kolmanneksella

Mä en @Ovara89 ole myöskään käynyt vu:ssa, niin jännittää aika kovasti, kun ensi viikolla on tuo nt-ultra.
Ahh, tota tarmokkuutta odotellessa kun jouluun mennessä pitäis saada opinnäytetyö valmiiks. 😂

Mä kävin tänään äitiysneuvolassa ja terkka (on myös kätilö) ultras, syke näkyi. 🤎 Nyt menkoista laskettuna 8+4, niin lasketaan nyt sit sillä vaikka noi muutamat kierrot edellisen synnytyksen jälkeen onkin ollu epäsäännöllisiä.
 
  • Rakkaus
Reactions: Mitka
vierailija
Hei!
Mitä mieltä mistä seuraava voisi johtua? Kaipaan rehellisiä vastauksia.

Minulla menossa raskausviikko 6+4. Oireita ei ole oikeastaan ollut ollenkaan, vain närästystä ja suurta vatsan turvotusta.

Kiinnittymisen ja siitä seuraavan viikon aikana oli runsaasti alavatsatuntemuksia, kipeitäkin. Siitä ne pikkuhiljaa vähitellen väistyivät.
Eilen alkoi kipu sellaisella vihlonnalla vasemmalla puolella, ehkä juuri munasarjojen kohdalla. Tästä seurasi alavatsamenkkatuntemuksia, sellaisia menkkamisia. Nämä kaksi oiretta vaihtelivat, enkä nukkunut kuin pieniä hetkiä kerrallaan. Vessassa käydessä tunnen alavatsassa epämiellyttävää painetta, mutta ei varsinaista kipua. Pissatulehdus se ei ole, kävin antamassa tänään näytteen.
Hassua on, että ylhäällä oleminen helpottaa olotilaa. Istuminen ja makoilu pahentaa paitsi vatsallaan oleminen tuotti täydellisen kivuttoman hetken.

Varasin tänään keskiviikolle toisen ultran (alkuperäinen vasta pe), mutta en kestä tätä epätietoisuutta. Mainittakoon, että raskaus alkoi IVF-tuoresiirrosta. Tämä on eka raskaus ja hoito oli minulle jo kolmas.

Kiitos jo etukäteen avusta. ❤
 
Hei toukokuiset, nyt kun olette jo vähän pidemmällä, millä viikoilla teillä alkoi oireet? Väsymys, rintojen kipu, pahoinvointi tms? Yksilöllistä mutta olisi mielenkiintoista kuulla. T. Kesäkuinen
Alkoi pikkuhiljaa, joten tarkkaa aikaa on vaikea sanoa mutta 5-6 alkoi selkeästi voimistumaan, sitä ennen oli kuulostelua että mikä on mitäkin ja oireet olivat vielä lieviä mutta olemassa 😁
 
Ahh, tota tarmokkuutta odotellessa kun jouluun mennessä pitäis saada opinnäytetyö valmiiks.

Mä kävin tänään äitiysneuvolassa ja terkka (on myös kätilö) ultras, syke näkyi. 🤎 Nyt menkoista laskettuna 8+4, niin lasketaan nyt sit sillä vaikka noi muutamat kierrot edellisen synnytyksen jälkeen onkin ollu epäsäännöllisiä.
Sama homma, täälläkin pitäisi viimeistellä oppari 😂 nyt 11+0
 
Pitkästä aikaa tänne kirjoittelen. Varhaisultrassa kävin viikko sitten ja siellä pikkuinen sydän jumputti ❤ Ensi viikon maanantaina olisi vihdoin eka neuvolakäynti ja nt-ultra kuun vaihteessa. Tänään menossa 9+0 ja pahoinvointi ehkä hieman helpottanut. Edelleen aika rajattu valikoima ruokia mitä pystyy syömään ja ruokaa en pysty itse tekemään ollenkaan, kun kaikki hajut ällöttää. Väsymys on edelleen ihan jäätävä ja olen jo monta kertaa harkinnut, että lähden kyselemään saikkua väsymyksen ja pahoinvoinnin takia, kun työpäivät menee ihan sumussa ja itkua pidätellen, kun haluisin vaan nukkua. Työni on vielä sellaista, että olis pakko olla skarppina ja olen vastuussa monesta asiasta ja pitäisi pystyä tekemään päätöksiä ja suunnitelmia 😔 Tällä hetkellä esikoinen kipeenä, niin saadaan huilata kotona. Tunnen kyllä vähän huonoa omaatuntoa siitä, että olen tyytyväisenä kotona kuumeisen lapsen kanssa. #paskamutsi 😔
 
  • Surullinen
Reactions: Tiutau13
Pitkästä aikaa tänne kirjoittelen. Varhaisultrassa kävin viikko sitten ja siellä pikkuinen sydän jumputti Ensi viikon maanantaina olisi vihdoin eka neuvolakäynti ja nt-ultra kuun vaihteessa. Tänään menossa 9+0 ja pahoinvointi ehkä hieman helpottanut. Edelleen aika rajattu valikoima ruokia mitä pystyy syömään ja ruokaa en pysty itse tekemään ollenkaan, kun kaikki hajut ällöttää. Väsymys on edelleen ihan jäätävä ja olen jo monta kertaa harkinnut, että lähden kyselemään saikkua väsymyksen ja pahoinvoinnin takia, kun työpäivät menee ihan sumussa ja itkua pidätellen, kun haluisin vaan nukkua. Työni on vielä sellaista, että olis pakko olla skarppina ja olen vastuussa monesta asiasta ja pitäisi pystyä tekemään päätöksiä ja suunnitelmia Tällä hetkellä esikoinen kipeenä, niin saadaan huilata kotona. Tunnen kyllä vähän huonoa omaatuntoa siitä, että olen tyytyväisenä kotona kuumeisen lapsen kanssa. #paskamutsi
Täällä vähän sama fiilis, mutta en ole halunnut töissä vielä kertoa ja siksi yritän kovasti sinnitellä kaiken keskellä. Pahoinvointi kun hellittää hetkeksi niin totaalinen väsymys alkaa. Tuntuu että korkeintaan puolilla tehoilla mennään, mutta yritettävä on..
Mun mielestä sun ei tartte tuntea huonoa omaatuntoa vaikka tilanteeseen olet "tyytyväinen". Sullakin olis tosiasiassa ihan saikun paikka väsymyksen takia. Ota tuosta lapsen kanssa "sairastamisesta" kaikki hyöty irti, vaikka aina se ikävää on että lapsi on kipeänä.
 
Onko muilla vielä pahoinvointi helpottanut? Mulla nyt 9+0 ja tuntuu että tää ei helpota ollenkaan 🤢 koko päivän aivan kamala olo yhistettynä väsymykseen. Innolla odotan että tää olo loppuu ja tulee se raskauden hehku 😅
 
Täälläkin taitaa olla 9+0. Luulin, että pahin 24/7 ellotus meni ohi, mutta eilen ei taas mikään vienyt olotilaa pois edes hetkeksi. Tavallisesti saanut vaihtelevalla valikoimalla 1-2 tunnin välein syömällä/juomalla pidettyä edes taukoa. Iltaisin on selkeästi aina pahin, liittyyköhän väsymykseen tämä.
Saikulla oon ollut nyt 2 päivää, kun jotenkin flunssainen olo ja veto pois, koronaa ei ainakaan testin mukaan.
Tänään on sitten alaselkää kolottanut ja pohtiessa asiaa, niin tuntuu myös alavatsalla, joten piruja tässä jo maalailen.. Alkaa edellisten keskenmenojen viikot olla käsillä. 3 viikkoa nyt ultraan (ärsyttävää, kun pakko ajoissa sellainenkin varata). Viimeksi kävin siellä valmiiksi varatun ajan käyttämässä massiivisen verenvuodon kanssa 😥
 
Onko muilla vielä pahoinvointi helpottanut? Mulla nyt 9+0 ja tuntuu että tää ei helpota ollenkaan koko päivän aivan kamala olo yhistettynä väsymykseen. Innolla odotan että tää olo loppuu ja tulee se raskauden hehku
Eilen oli yllätyksekseni ensimmäinen päivä, kun ei pahemmin ollut pahaa oloa, mutta tänään on ollut taas aika kamalaa. Mutta eilinen nosti toiveita siitä, että ehkä tämä alkaa helpottaa. Tänään tosiaan 11+1
 
Mä luulen, että mulla alkaa nyt pahoinvointi taittumaan. Viime viikot jotenkin häilyi niin, että välillä tuntui, että nyt alkaa helpottaa ja seuraavana päivänä iski kahta pahempana takaisin. Piti olla tarkkana syömisen ja nukkumisten kanssa, heti jos riehui liikaa, se kostautui. Mutta nyt viikot ainakin 11 + 1 ja oikeasti luulen, että nyt pahin on ohi.
 
Onko muilla vielä pahoinvointi helpottanut? Mulla nyt 9+0 ja tuntuu että tää ei helpota ollenkaan koko päivän aivan kamala olo yhistettynä väsymykseen. Innolla odotan että tää olo loppuu ja tulee se raskauden hehku
Mulle parikin terveydenalan henkilöä on sanonut että just tossa 9 viikon kieppeillä se ois pahimmillaan 😄 mulla oli 7.-10.viikot sohvalla makaamista ja itkemistä, yrjöämistä lääkitykseen asti ja pahaa pahoinvointia. Raskaus on mulle 3. (pl. Km jne aiemmin päättyneet) enkä oo koskaan kärsinyt näin hirveästä olosta 😬
Joka aamu on nyt lähtenyt ~viikon ajan käyntiin omeprazolilla ja se on auttanut jonkun verran. Väliin söin sitä 2kpl pv kun ei yhden teho riittänyt kuin puoleksi päiväksi 😅

@Scarlet- Tiedän tunteen, huonon omatunnon. Oon ollut kohta kuukauden kotona pahoinvoinnin kanssa , sairaslomalla siis . Ihan hirveet omantunnon tuskat välillä, mutta jos töissä olisin niin itkisin ja yrjöäisin vessassa , ei minusta olisi työntekoon 😅
 
Mulla nyt 9+0. Eilen oli pahin päivä pahoinvoinnin kanssa. Oksennuksen tunne kurkussa lähes koko päivän 😱. Aivan jäätävää. Töissäkin oli hankalaa kun olotila vei kaikki voimat.

Mulla tuli vuotoa, kirkasta veristä. Holahtaen parina iltana. Pääsin sit keskitettyyn neuvolaan ultraan. Siellä oli tosi huono näkyvyys, ei oikeen saatu kunnon kuvaa, otti sekä alakautta et vatsan päältä, mut ei näkyny. Mitatkin oli vähän alakanttiin mun mielestä. Vuodon syyks selvis hematooma kohdun suulla. Se on nyt rauhottunut ja vähän tulee vaan sellasta rusehtavaa ja lähinnä pyyhkiessä. Meen sinne kontrolliin ens viikolla🙏🏻. Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Lääkäri sanoi et riski keskenmenoon on kun sieltä vuotoa tulee. Olis laittanut saikkarille mut halusin töihin, kotona vaan kerkeis turhaan murehtii.
 
vierailija
Varhaisultrassa käyty. Pää-perämitta oli 7,4mm, mikä vastaa viikkoja 6+4. Nyt kuitenkin pitäisi olla jo 7+1. Nyt kova huoli, että menee kesken, koska ei vastaa viikkoja. Koska IVF-hoito, viikkoja ei voi muuttaa.
 
Varhaisultrassa käyty. Pää-perämitta oli 7,4mm, mikä vastaa viikkoja 6+4. Nyt kuitenkin pitäisi olla jo 7+1. Nyt kova huoli, että menee kesken, koska ei vastaa viikkoja. Koska IVF-hoito, viikkoja ei voi muuttaa.
Tuo mitta vastaa kyllä Monashin taulukon mukaan 6+6 eli menee ihan tarpeeksi lähelle sun päiviä virhemarginaali huomioiden ☺
Esim tästä: https://www.hindawi.com/journals/isrn/2012/938583/tab4/
 
vierailija
Kiitos vastauksesta. Tuo helpottaa itseäni jo hieman. Minua vain mietityttää, että mikäli alkio on oikeasti kaksi päivää jäljessä kehityksessä, tarkoittaako se tässä vaiheessa varmasti epänormaalia raskautta? Jännä miten huoli ei vain suostu antamaan periksi. Mitään en voi asialle, mutta yritän etsiä toivonkipinää.
 
vierailija
Ja kävin kuitenkin erikoislääkärillä klinikalla (IVF-hoito), joka tekee näitä ultria jatkuvasti. Mittaili kuitenkin alkiota kauan. Siksi jotenkin vaikea uskoa mittavirheeseen. Olisi ihana kuulla teidän kokemuksia varhaisultrasta.
 

Yhteistyössä