Toukokuiset 2020

Hui! HUHTILAISELLE TSEMPPIÄ ja voimia koitokseen

Addisonille onnea ❤

@VihreeTee Minä en tota lypsyhommaa tekis, ellei tyks automaattisesti antaisi kaikille radivauvoille 10ml lisämaitoa heti syntymän jälkeen. Oon niin häiriintynyt maitonatsi et haluun, et se on mun maitoa.

Kakkosesta en tienny etukäteen tätä maitohommaa ja se jäi tosi paljon kaivelee.

Kuopukselle sit lypsin, oli työn ja tuskan takana saada se 10ml. Toisaalta oli kyl hyvä koska hänellä oli sit se keuhkokuume, niin onnistu lisämaitojenkin lypsy sit iteltä synnytyksen jälkeenkin. En usko et ois ihan niin paljon herunut jos en ois lehmäilly etukäteen. Mut huonosti muutenkin herunut muuten kun vauvalle, pumpulle en juuri yhtään enkä paljon käsinkään. Imettänyt oon kuitenkin kaikkia yli 2 vuotta, et onhan sitä riittänyt.

Mut en mitään muita hyötyjä oo hakenut tahi kokenutkaan :)
 
Mäkin oon vielä täällä!! Mulla jäi palstan seuraaminen jostain syystä jossain kohtaa mutta nyt kahlasin läpi lukemattomat. On kiva seurata miten lopuilla alkaa pikkuiset syntymään. :giggle:

Mulla on mennyt raskaus hyvin. Nyt loppua kohden on kyllä turvonnut olo, ja öisin en saa nukuttua koska kädet puutuu ihan jokaisessa mahdollisessa asennossa. Ja iltaisin närästää.

Mäkään en kyllä meinaa tajuta ollenkaan että vauva tulee. Vaunut saatiin sentään hankittua ja Suomen reissulta raahasin kirppareilta vaatetta. Just kerkesin tehdä reissun ennen rajojen sulkemista. Turvakaukalo puuttuu ja sitteri olisi kiva hommata, muuta ei oikein varmaan hommatakaan.

Mä aion synnyttää kätilövetoisessa synnytystuvassa, alunperinhän haaveilin kotisynnytyksestä. Kaikenmaailman rajoitusten takia synnytystupa tuntuu just oikealta vaihtoehdolta, kun koko paikassa ei sitten synnytyksen aikaan oo muita kun minä, puoliso ja kaksi kätilöä. Synnytys on vähän alkanut jännittää mut oon kuitenkin tosi innoissani että pääsen vielä synnyttämään..! Se on niin erilaista ja intensiivisempää kuin mikään muu mitä voi kokea.

Tänään just on tosi tarpeeton olo kun ensin tuli huono olo, jonka myötä nukuin sitten päikkärit. No, sen jälkeen vielä pötköttelin mutta sitten alkoi auraoireet migreenistä. Onneksi se meni aika vähällä ohi! Mut joo, alkaa kyllä tuntua siltä et sais vauva jo syntyä niin ois muussakin hyvä kuin pötköttämisessä.

36+5
 
@Mimmistina kiitos vastauksesta siihen lypsamis asiaan!! Hassua ja aika outoa jos siellä on sellainen lisämaito perinne vielä käytössä, kuulostaa aika vanhanaikaiselle. Ehkä mäkään en nyt ala sen kummemmin tuota lypsemistä enää harjottaan. Mulla erityisesti ekaa imettäessä tuli pumpattunakin maitoa todella paljon varastoon, mutta olin aika huono niitä sitten käyttämään. Katsotaas miten tällä kertaa.

Huhtilaiselle paljon tsemppiä pukertamiseeen, ja jos on jo ohi, niin onnittelut!!

@Marsikka ompas kiva kuulla sunkin kuulumisia, tervetulloo takas :)

Mä kävin tänään taas lääkärillä, kaikki oli ihan ok. Sisätutkimuksessa totes lääkäri että mitään ei ole tapahtunut, paitsi että limatulppa alkaa irtoilla. Mutta ei mitään kypsymistä kohdunsuulla... Hän totes vielä käsikopelolla että poitsu on nyt noin 4kg, ja suositteli reipasta sukupuolielämää miehen kanssa, jos haluan päästä synnyttään... Ja että voisin kivasti vauvalle jutella että olis jo aika syntyä ettei enää tuosta kasva. Noh, nää meidän vauvat on olleet sellasia pitkään haudottuja. Ei oikein mitkään keppaskonstit ole auttaneet. Seuraava lääkärikäynti on 13pv, ja lääkäri sanoi että jos ei sitä ennen synny niin sitten ratkotaan mahdollinen käynnistys asia. En haluis käynnistykseen että jospas jannu sitä ennen tulis... tosin sitten on menossa 40+ eikä 41+, nää isoveljet kun on syntyneet siellä 41+ viikolla.

Mulla on kanssa noiden käsien puutumisien kanssa ihan kuraa yöt. Nyt olen aivan poikki kun viime yönä taisin valvoa viiteen. Auttaskohan se nyt tänä yönä nukkumiseen kun olen niin sippi. Toivottavasti.

39+4
 
Voi että, tsemppiä kipuiluihin molemmille <3

Ja @Marsikka tosiaan tervetuloa takasin :)

@VihreeTee Eiku tää on nimen omaan "uusinta uutta", tyksiläiset käy tästä luennoimasta ympäriinsä, kun ovat saaneet hyviä tuloksia tuolla maitotujauksella, et on tehohoitojen tarve pienentyny. Vaan pitäis se mun mielestä silti olla perusteltua eikä varmuuden vuoksi. Vaan onneks on vaan maitoa eikä sen kummallisempaa, mut pitää vanhan maitonatsin nyt päästä itseään toteuttamaan ja ruikata kerran aihetta omasta mielestä on :D .

Mulla on huomenna se kokoultra ja rupespas oikeen kunnolla jännittää. Varmaan pakko ottaa se sairaalaskassi varuiks mukaan. Kamala jos se vauva on jo joku nelikilonen, niin käynnistäähän ne sit jo vaikka mä sanoisin mitä. En todellakaan oo valmis, enkä todellakaan halua. Ihan kauheeta. Pitäkäähän peukkuja et ois sillanen sopivan kokonen ainakin arviossa...
 
@Mimmistina tsemppiä sinne ultraan... mutta eikai hän nyt vielä ole nelikiloinen, mulla tää nassukka oli arviolta 3.4kg tuolla viikolla missä olet nyt. Ja siis tosiaan nyt arvio (käsikopelolla tosiaan, ei ultralla) oli 4kg. Ja LA on ihan nurkan takana. Että jos NYT syntyis niin mikäs tässä olis, ja ihan ok kokoinen vauvakin. Eri asia jos tässä vielä pari viikkoa haudutaan...

Jännät ajat kyllä nyt kaikilla käsillä!! Mä taapersin just reilun tunnin talon ympäri että saan sekä liikuntaa että happea... meidän alueella karanteenin valvontaa ei tehdä talojen pihalla (ja meillä on vielä aidattu talonympärys) niin voin tälleen rikollisesti välillä ulkoilla. Ah kun teki hyvää kun pääsi lantio liikkeelle.

39+5
 
  • Tykkää
Reactions: Mimmistina
Kiitos, saas nähdä. Kyllä jännittää !

Sain muuten ne maidot kasaan jo tänään ! Hiukanko oon lypsylehmä tällä kierroksella, viimeks kesti sen 3 viikkoa et sain 10 ml täyteen :D Hih, no onpas sekin stressi pois. Kunhan muistaa ne sitten napata mukaan kun lähtee sairaalaan.
 
Pikanen päivitys, ultrassa käyty, rt.:ssä oli, käsi naamalla ja pää käännettynä niin, etten usko että hänellä on nenää ehkä ollenkaan kun ei sitä koskaan näytä :D Paino-arvio oli 4g pienempi kuin mitä veljestään oli viikon pidemmällä, eli vastas 38+3 (nyt siis 37+3). Ihan tyytyväinen oon, eikä käynnistyksestäkään puhuttu mitään. Meen kuitenkin viel kontrolliin 39+3. Nyt tuli jotenkin rauhallinen olo. Kiva oli nähdä taas hiukan mimmonen pitkäsääri siellä potkii mun kyljet mustelmille. Paksut on posket ainakin :D
 
@Mimmistina nonnih, kyllä se siitä!! 4g ero on ihan huvittava, niinkö tarkasti siellä sanotaan painoarvio? Mulla on edessä ultra ens viikolla jossa katotaan tartteeko käynnistellä ja mikä meininki, jos tää tästä jatkuu näin rauhallisena kuin tähän mennessä.

Kekkuloin hereillä lähes koko yön ja nukuin keskipäivällä. Fiksu tää mun tämänhetkinen vuorokausirytmi... menin ysiltä vielä petiinkin ihan todella väsynä eikä se auttanut. Pyörin kahteen asti hereillä.

Ihana kun sataa vettä.

39+6
 
No näin sen siitä sen tarkan arvion, kun se näytti mulle ne kaikki mitat ja käppyrät koneelta :geek: Ei kai ne muuten niin tarkkaan niitä ilmottele :D

Mullakin oli ihan outo päivärytmi tuossa, mut nyt en oo jostain syystä saanu nukuttua päikkäreitä niin on menny yötkin mukavasti nukkuen. Viime yönä kävin vaan 2 krt vessassakin, ennätys varmaan 2 kkteen. Muuten käy vähintään 5 krt.

Vitsi, en oo kyllä mitään saanu tänään aikaan. Melkee meinaa ärsyttää. Jos menis hiukan ylös siivoomaan kun ilta-aurinko paistaa, niin näkee hyvin kaikki schaibat. Ja niitähän riittää...
 
Muuuuuuuten.

Halusin kysyä turvakaukaloista sekä rattaista. En ole koskaan ennen omistanut turvakaukaloa, me ollaan tälläisiä myöhäisiä autoilijoita. Nyt syntyy vasta eka lapsi meidän autoelämään. Nyt sitten pitäisi aika summamutikassa ostaa jonkinlainen kaukalo. Olisko suosituksia? Meillä on isofix takapenkillä, mutta varmaan pitää laittaa istuin keskelle kun isotveljet on niin isoja? Auto pitäis vaihtaa mutta se on nyt toinen kysymys...

Sitten pitäis vielä myos ostaa ne rattaat ja nekin aika sokkona, nyt kun ei pääse minnekään hipelöimään ja katsomaan. Ratas suosituksia? Sellaiset jotka olisi helppo heittää takakonttiin. Ja hyvät renkaat, ehdottomasti. En oikein tiedä tykkäänkö mistään yhdistelmävaunuista, mitkä oli esikoisen aikana vielä kuuminta hottia. Ne oli sitten loppujenlopuksi raskaat ja epäkäytännölliset siinä vaiheessa kun vauveli jo istui kunnolla tai jo käveli.

Entäs kun on ilmeisesti noita kaukaloita jotka menee johonkin vaunuperustaan kiinni? Olen ollut vähän ihmeissäni niistä, koska turvakaukalo ei ole kovin ihanteellinen vauvan selälle, ja sitten ideana varmaan on että vauva jatkaisi unia kun se kaukalo laitetaan ratasperustaan. Että onko se nyt sitten kovin järkevää ja terveellistä... tai että kuinka hitsin kuuma sellaisessa kaukalossa tuleekaan vaikka kesälenkillä.... täällä on kesällä todella lämmin.

Vinkkejä?

-ja muuten olen näin myöhään näiden asioiden kanssa liikkeellä, kun ei ennen karanteenia ehditty ostaa... ja rattaita erityisesti olisin halunnut päästä ihan fyysisesti kaupasta kattomaan. Vieläkin itseasiassa mietin että rattaat voi hankkia vaikka kesäkuussa, kun ei tässä kuitenkaan kävelemään pääse.
 
Meillä on britaxin primo kaukalo telakalla ja britaxin (vanhat) rattaat, mihin saa kaukalon suoraan kiinni. Rattaat on vaan kauppa/mammala käytössä, et ei mitään päivittäistä ylimääräistä makoilua kaukalossa. Kotona on sitte tuplat (mountain buggy duetit) ja vauvalle vaunukoppa. Ja sit kun on isompi et voi istuu ratasosassa, niin vaihdan sen sit kärryihin, et vaiks autossa ois vielä kaukalossa, niin sit rattaissa on ilman kaukaloa :) Rattaat oon tunkenu nyt jo auton taakse ja saavat olla siellä kunnes ei enää tarvita. Mut helposti menee kasaan ja helppo ottaa pois autosta silleen et avautuvat suoraan, toki ne on aika leveet, eikä oo ilmakumirenkaita. Varmaan vastaavat ois britaxin b-agilet, näyttävät samalta. Niin ja sais noihin vaunukopankin jos haluais, mietin sitäkin, et jos pikkuvauva-aikana ois mukavammat, mut sit aattelin etten viitti panostaa, kun ei tosiaan oo kun autossa ja kuitenkin pieni on helppo sen kaukalon kanssa siirtää.


Me laitetaan ehkä kans keskelle kaukalo, vaiks on isofixit myös. En oo nyt ihan varma miten noi istuimet saa muuten sijoittumaan, kun en oo edelleenkään jaksanu mennä tonne ulos vatsoineni kyyristelemään. Ne penkit on jotenkin reunoista niin kuperat, että on istuimet vinossa, jos ne on tietyllä lailla ja kuopus on niin kevyt et se sit oikeesti rotkottaa vinossa kun penkki ei anna periksi. Ja riippuu siitäkin et kuinka raju tuo pienin on vauvaa kohtaan, et voiko ne istuu vierekkäin.
 
  • Tykkää
Reactions: VihreeTee
Me ostettiin aika sokkona nettikirppikseltä Teutonia-merkkiset vaunut ja tuntuu olevan kyllä hyvä ostos! Ne on kevyet yhdistelmät ja niissä on pehmeä vaunukoppa. On kääntyvät etupyörät ja mahdollisuus vaihtaa lapsen kulkusuuntaa. Kaukalo ostettiin myös käytettynä, Maxi Cosi. Turvavöillä saa autoon kiinni. Meillä on niin pieni auto että tuskin kaikki kolme takapenkille mahtuu... Tosin aika harvoin pitää minnekään kaikkien yhdessä kulkeakaan. Noissa turvaistuimissa on aika paljon kaikkea mitä kannattaisi tietää, osa istuimista on aika susia. Facessa on joku hyvä turvaistuin-ryhmä jos haluaa perehtyä enemmän.
 
Kiitos vinkeistä ja pohdiskelusta asian tiimoilta @Mimmistina ja @Marsikka !

Aloin lukea ja guugletella, kätevintä olis varmaan ostaa sellainen kolme yhdessä systeemi- vaunupohja, vauvakaukalo ja rataskaukalo, plus niihin passaava turvaistuin. Mutta niitä mitä löysin, tosi useissa on pienemmät eturattaat kuin takarattaat, minkä hitsin takia... höh! Entäs jos on loskaa ja kuraa tai käy vaikka metsässä kävelyllä? Haluisin kyllä ihan neljä (tai kolmekin on hyvä) yhtä isoa rengasta rattaisiin.

Ai kun on nainen taas kätevään aikaan hereillä. Mukavasti menee yöt pyöriessä ja päivät torkkuessa nykyään. Oli kipeetä supparia pitkin päivää mutta ei niistä taaskaan tullut mitään. Noh. Ootellaan, mitäs muutakaan.

40ja2
 
Mä taas luulin et selviän mahan repeämisiltä kun on jo niin loppuun venutettu, mut vielä mitä. Rupesin ottaa kuvaa mun huvittavasta mininavasta ja huomasin et kivat tuoreet arvet taas alamahassa. Hirvee tää kessi kyllä, huomenna neuvola, saas nähdä mikä on sf.

Mä oon turvaistuin-viidakossa koittanu selvitä autoliiton turvaistuintestejä plaraamalla :)

Kävin tänään vielä töissä äkkiseltään tekee yhen jutun ja oon nyt ihan klenkka. Häpyliitos juilii niinkun joku löisi siihen keskelle. Kantsii ihmeessä istuu tunti lattialla :cautious:

Voihan hitsi, mä jo aatteelin et @VihreeTee on tositoimissa kun ei mitään kuulunu :D Koska isot poijjaat olikaan syntyneet ? No, ei montaa päivää oli miten oli - tsemppiä !

Hyvää äitienpäivää kaikille <3
 
@Mimmistina ai että synnyttämässä, mitä se on?? Isotveljet on kummatkin syntyneet kymmenen päivää lasketun ajan jälkeen, että en ole sen nopeampaa toimitusta tälläkään kertaa oikein aatellut saavani. Katsotaas! Välillä menee päivä suppareissa aamusta iltaan, sitten ne laantuu, ja välillä tulee vain yksi ilkeä koko päivänä... Keskiviikkona olis lääkäri sekä ultra, ja silloin ilmeisesti mun lääkäri päättää että käynnistetäänkö. En suoraan sanottuna haluis että käynnistetään, olen todennut poitsulle että saa ihan itte tulla pois ilman mitään käynnistyksiä.

Jakselen välillä ihan hyvin, ja välillä alkaa tuntua jo henkisessä jaksamisessa... etenkin kun kaikki kokoajan kyselee synnytyksestä, se tuntuu ottavan vielä enemmän kaaliin. Nyt sitten kun alkaa edellisten synnytysten aikaraja lähestyä raskauden pituudessa, pieni pakokauhu alkaa välillä myös hiipiä ovesta sisään. Miten me sitten pärjätään uuden tyypin kanssa? Entä jos hän ei ole terve? Entä jos synnytyksessä tapahtuu jotain kauheaa? Sitten kanssa ärsyttää sellaset `no mitä sinä nyt, kaikkihan menee hyvin, hehhehheh` tyyppiset kommentit jos jollekin avautuu. Mistäs helkkarista kukaan tietää meneekö kaikki hyvin vai ei?

Sellasta maanantai aamua täällä... että positiivisena viikkoon vaan

40´+3
 
Oi allekirjoitan noi ajatukset kyllä todella. Raskauden 3 viimistä viikkoa pitäs saada olla jossain ihan omassa privaattikuplassa, kaikki ihmiset kommentteineen on ihan superärsyttäviä!

Hitto mulla on supparoinut viimiset kaks tuntia kivuttomasti ja oon ihan paniikissa. En saakeli synnytä vielä, ihan turhaa ees harjotella vielämitään supistuksia. Neuvolaankin pitäis mennö ja mulla on lapset pukematta ja oon ite yöpaidassa. Ei jaksais. 20 min päästä neuvola. Ehkä pistän töpinäksi...

38+0
 
  • Tykkää
Reactions: VihreeTee
No ehittiin ajoissa. Kävi kiva vahinko vaan kun kävin antaa pissanäytteen :D Siel on semmonen kauhee painepesuri mitä pitäs käyttää alapesuun ja tietty tipautin sen niin, et tippu mun kengälle se ja suihkutin sitte housuni läpimäriks. Kivan noloa mennä sinne sisään, et en oo pissannu housuun, eikä tää oo lapsivettäkään, ihan vaan supersoakeroin pöksyni tuossa näytteenottovessassa...

Mitäs siel olin koko konkkaronkan kanssa kun niitä saa mihinkään hoitoon. Sykkeet ok, sf oli 36cm, verenpaine ok, pissamyös. Hemppa oli 136, aika kovin noussu enkä oo syöny ees rautaa. Ens viikolle ei oo neuvolaa kun meen sinne tyksiin, mut vimppa luultavasti sitte 40+0.

Oikeesti super KÄÄK vielä tälle ajankululle, yhyy.
 
  • Haha
Reactions: VihreeTee

Yhteistyössä