Toukokuiset 2020

Toivotaan et @VihreeTee pääset pian tosi toimiin! Mäkään en kyllä turhaan antais käynnistää ja kun sulla on aiemmatkin syntyneet "myöhään", niin en kiirehtisi.

@Mimmistina kivuttomista suppareista en kyllä osaisi huolehtia. Pääsittekö neuvolaan asti? Olitko se muuten sinä joka osti vauvalta lahjat aiemmille lapsille? Sama ois aikeissa kun vaan keksis mitä!

Rasittaa käydä nukkumaan kun puutuu kädet jo samantien kun käy pötkölleen... Nooo, ei tätä enää kovin kauaa kestä..!

37+4
 
@Mimmistina ihan mainio neuvolaepisodi!! Jos lohduttaa voin kertoa vähintäänkin yhtä nolottavan tarinan- kakkosen syntymän jälkeen jossain vaiheessa marssin kaupungin keskustaan suurlähetystöön tekemään vauvalle passia, hän oli vielä varsin pieni, sekä täysimetyksellä joten en olettanut kuukautisten alkavan pitkään aikaan. Ja kuinkas ollakaan, menkat alkoi ja TODELLA runsaina keskellä kaupunkia ilman mitään mahdollisuutta päästä vessaan tai vaihtamaan vaatteita (saatikka että mulla olis ollut vaihtovaatteita itselleni). En edes heti tajunnut asiaa, vaan kävin yhdessä toimistossa ja kyllä, todellakin- jätin hienot verivanat heidän tuoliinsa. Siinä vaiheessa kun tajusin että menkat on alkaneet, mun pellavaiset kesähousut oli persuksista ihan punaiset. Siis kunnolla punaiset. Lähetystöön onneksi marssin huivin lantion ympärillä kun olin tilanteen tajunnut, enkä enää istunut alas...

Tänöön oli iiiihan voimat pois aamusta asti, ja nyt illan tullen ei enää tietty väsytä.

@Marsikka mulla on jonkin kumman takia tuo käsien yöllinen puutuminen jotenkin vähentynyt. En tajua miksi. Sain kyllä jotain yrttilääkettä lääkäriltä turvotukseen ja johonkin muuhun, en muista. Oliskohan se auttanut tuohonkin? Ja tosiaan, olen samaa mieltä, en ole ihan käynnistyksen puolella kun nää vanhemmatkin on syntyneet suht myöhään. Ja edellinen vauva oli myös iso (isompi kuin tää poitsu nyt). Noh keskiviikkona kuulee varmaan tarkan kokoarvion.

Nonnih taas yksi yö edessä jolloin on kiva pyöriä kyljeltä toiselle ja odottaa kun aamu alkaa sarastaan!!
 
@Mimmistina kivuttomista suppareista en kyllä osaisi huolehtia.
Mulla on kaikki synnytykset käynnistyneet kivuttomilla säännöllisillä supistuksilla, joko suoraan soittoon tai sitten päivän viiveellä. Mulla ei oo kun yksittäisiä tullu koko raskauden aikana, et sit jos tunteja kestää niin alkaahan se vähän hirvittämään et mitä näistä seuraa. Mut joo, onneks ei tosiaan jatkunu ton kauempaa. On siinä sekin et mitä enemmän paikkoja pehmittävät niin varmaan sitä lyhyempi synnytys, viimeks kesti 3 h, niin semmonenkin jännitysmomentti et millä sitä ehtii sairaalalle jos mies on jossain kauempana töissä ja mukulat pitää viedä hoitoon.

Juu, mä ostin mukuloille semmoset ötönkäntutkimusreput + kirjat+ karkkipussin "vauvalta". Itseasiassa en kyllä tiiä kuinka hyvä on tuolle kuopukselle, kun se on ihan hysteeriseksi tullu noitten ötököitten suhteen tän kevään aikana. Aattelin et jos hän siedättyis, mut eilisen hämähäkki episodin myötä voi olla et saankin vielä peloteltua sen tolla :eek: No toivotaan ettei :D

Saitko @VihreeTee nukuttua ?

38+1
 
Tosi symppis idea että olisi lahja vauvalta isoille sisaruksille!!

Yö meni suht repaleisesti, mutta hyvin, tosin aamulla piti herätellä kotikoululaiset joten siinäpä se... ehdin ottaa jo päikkärit kyllä. Ja tuli tarpeeseen!

Mikäs hitsi tämäkin oikein on, viime viikolla oli paljon enemmän supistuksia, nyt on ollut varsin hiljaista jo monta päivää. Vauva vaan tanssii välillä rumbaa ja siinä se. Ei hiiskaustakaan siitä että vois joskus synnyttää.

@Mimmistina ompas sulla ollut rivakka edellinen synnytys! Kolme tuntia yhteensä kuulostaa kyllä reippaalta meiningiltä... Mulla tais edellisessä mennä 5-6h, mikä oli sekin todellista edistystä ensimmäiseen verrattuna, missä menikin yli vuorokausi.

Nää päivät lasketun ajan jälkeen on kyllä oudoimpia päiviä aina elämässä. Ehkä joku kirjoittaa kirjan tai säveltään sinfonian, minä en.

40+4
 
@Mimmistina ompas sulla ollut rivakka edellinen synnytys! Kolme tuntia yhteensä kuulostaa kyllä reippaalta meiningiltä... Mulla tais edellisessä mennä 5-6h, mikä oli sekin todellista edistystä ensimmäiseen verrattuna, missä menikin yli vuorokausi.

Nää päivät lasketun ajan jälkeen on kyllä oudoimpia päiviä aina elämässä. Ehkä joku kirjoittaa kirjan tai säveltään sinfonian, minä en.

40+4
Mulla kans esikoisessa kesti päiväkaupalla, tokan kanssa aktiivinen vaihe jotain 6h ja tuo sitten jo tosi nopsa. Jos se nyt ei nopeentuis enää, ei sekään oo kiva ettei ehi yhtään mukaan.

Täällä vähän samat meiningit, nukuin tossa parin tunnin päikyt kuopuksen kanssa. Ei kyllä jaksais yhtään mittään. Kaikkee pitäs kyl tehdä, ruohonkin ajaa kun se on kasvanu ku mikäkin mut en kyllä viitteis tän mahani kanssa. Toisaalta se on heinikko kohta jos sitä ei aja.
 
Oli ihan karsee viime yö käsien kanssa kun ei enää riitä että puutuu, vaan on kipeät ja se ei mee yöllä ohi vaikka kuinka vaihtaa asentoa. Olin sit tänään ihan zombi ja huonolla tuulella. Aiemmin kun oikein odotti iltaa että saa mennä nukkumaan niin nyt vaan kyrsii jo etukäteen. Se puutuminenhan tosiaan johtuu turvotuksesta että hyvinkin on voinut tuo yrttilääke auttaa @VihreeTee!

Ja aika jännä @Mimmistina että kivuttomilla suppareilla on alkaneet sun synnytykset, sitähän ei sit voikaan heti tietää että onko tosi kyseessä vai ei. Ja tuo 3 h on kyllä lyhyt! Oma pää kaipaa ainakin vähän pitempää prosessia. Kivalta kuulostaa nuo lahjat, jospa tosiaan olisi siedätyshoitoa sitten.... :D
 
@Marsikka ehkäpä kysyt lääkäriltäsi tai kätilöltä jos voit kanssa kokeilla tuota samaa mitä mulla on? Sen nimi on Canephron ja varmaan löytyy pitkin Eurooppaa. Siinä on kolmea yrttiä, rosmariinia, kultapiiskua ja jotain... näyttää olevan lieviin virtsatulehduksiin ja munuaisten toimintaan tms. Mun kätilö vain totesi että se poistaa turvotusta sekä vettä kehosta. Jos vaikka saisit paremmat yöunet sitten? Mulla kun ei ole mitään muita muutoksia tullut kuin että olen tuota nyt ottanut kun lääkäri sanoi. Siis elämäntapoihin.

Juu 3h on jo ihan kivan nopea synnytykseksi. Ehkäpä että päänuppi pysyy siinä mukana niin ei tarttis välttämättä olla edes nopsempi!

Olipa jotenkin kökkö päivä. Vedin parit päiväunet ja tietenkään sitten yöllä ei nukuta. Aamulla olis lääkäri ja kokoultra. Ai himpula ja pitäis muistaa viedä pissanäyte.

40+5
 
Ok,

lääkärissä käyty tältä kertaa. Ja uutiset on nyt seuraavanlaiset´- pe käynnistys jos ei sitä ennen ala syntymään. Auts! Ei olla koskaan ennen käynnistetty. Toisaalta onhan tässä vielä pe aamuun aikaa, ja lääkäri totesi että kohdunsuu oli nyt ihan selvästi kypsynyt. Kunnon vihlontaa tässä onkin ollut siellä pari päivää, ja limatulppa tippuilee pois kokoajan. Olen ihan töttöröö, heräsin jännityksestä kuudelta, ehkä kolmen tunnin unien jälkeen, lähdin lääkäriin ja otin vasta päikkärit. Nyt on sellainen univiluinen ja osaksi kuuma olo. Ja epätodellinen, hieman surullinen, hieman pelokas ja jossain nenännurkassa huomasin myös pientä toiveikasta innostusta että pian tavataan tämä tyyppi.

Hurjaa.

40+5
 
@VihreeTee Mikä on nyt siis syynä tuohon käynnistykseen? Ja mikä on käynnistytapa? Jänniä aikoja kyllä elellään! Tsemppiä. <3 Ja kiitos tosta yrttivinkistä!

Oon itseasiassa nyt nukkunut pari yötä paremmin, jotenkin on vaan nukuttanut niin syvästi. Ja oon siis löytänyt nyt asennot missä saan unta n. 1,5 pätkissä, sitten pitää viimeistään vaihtaa asentoa ja liikkua vähän ja sitten uni taas voittaa. Ihan hyvä olo nyt! Kurjaa vaan kun päiviinkin on tullut tota puutumista niin käsillä ei oikein pitkään voi tehä mitään... Eniten tympii kun sain virkkausinnon päälle ja aloin virkata vaunuihin vaunuverhoa, no eipä taida nyt sitten valmistua... Blaah.

Tänään ois kätilön tapaaminen ja huomenna sitten lääkäri. Lauantaina alkaa mun suosikkikätilön päivystys synnytyskodilla että tässä vois kohta alkaa jo synnyttämään. :) Miehellä on kauhee pesänrakennusvietti ja meinaa esim. maalata keittiön ennen vauvan saapumista, ja pyysi jos viikon vielä sais aikaa puuhastella. Katsotaan. :D Mitään merkkejähän ei synnytyksestä vielä oo ja kaksi aiempaa on syntynyt aika lailla laskettuna...

38+0
 
@Marsikka käynnistyksen syy on raskausdiabetes, yliaika ja lapsen suuri koko. Epäilin että käynnistys käsky tulee kenen tahansa lääkärin määräämänä jos menen reippaasti 40 viikon puolelle. Itse en ole 100% varma onko käynnistys ihan tarpeellinen, mutta en ole lääkäri. Toisaalta alan olla väsynyt tietenkin tähän odotteluun...
Lääkäri sanoi että laittaa jotain geeliä kohdunsuulle. Kohdunsuu on kuulemma tosiaan ihan kypsä lääkärin mukaan, se on varmastikin hyvä merkki käynnistyksen puolesta. Nyt olis vielä aikaa vauvalla päättää tulla tuonne huomisaamuun mennessä ilman mitään geelejä!!

Siskollani oli käynnistetty synnytys hyvin painavista lääketieteellisistä syistä aikoinaan ja se meni hyvin. Mua vähän jännittää mahdollinen supistusten rajuus ja kontrolloimattomuus ja esim epiduraalin tarve (en haluisi sitä), jos kivut menee ihan överiksi käynnistämisen takia. Lueskelin tuossa että tutkimusten mukaan tosin ei ole todisteita siitä että kivut olisivat rajummat... tietenkin myös jännittää että jos joutuu keisarinleikkaukseen- myöskin käynnistyksen takia. Tosin uudelleen synnyttäjillä se prosentti oli suht pieni.

Nyt en ole päivissä kaukana isojenveljien synnytyksistä, joten on varmaan pieni mahdollisuus että tämä poitsu päättäisi vaikka että vois alkaa syntyä. Supistuksia ei ole niinkään, kuin enemmän tuota kohdunsuun actionia. Mäkin sain suht hyvin nukuttua, mitä nyt tuli ärsyttävä pääkipu ja on sellainen migreenimäinen olo taas vaihteeksi. Mullahan oli koko alkuraskauden putkeen migreeni ilman mitään paussia, jotenkin nuo hormoonit käynnisti sen. Nyt loppuraskaudessa se on taas tullut paljon useammin riesaksi taas kuin yleensä.

@Marsikka sullahan alkaa olla myös ihan hyvät viikot menossa, jännää!! Itse kun olen aina tällänen pitkän kaavan mukaan odottelija, niin muilla ehtii vauvat jo syntyä kun minä vielä taaperran menemään... Toivottavasti pääset synnyttään suosikki kätilösi kanssa!

Tänään mulla saattaa olla sattuneesta syystä muuten paljon asiaa, että jos vielä tuun kirjotteleen niin ihan vaan tartten paikan minne vähän jäsentää päätä...

40+6
 
Hitsiliäinen kun hävis mun kirjotukset...

@Marsikka auttaisko sulle se yöksi lastoitus noihin käsiin. Yks kaveri sai niin kädet parempaan kuosiin. Myös kylmägeeli ja kylmä muutenkin auttoi.

Mulla on viikon päästä se ultra myös ja hiukan jännittää, ettei mitään käynnistyskäskyjä tulis. Oon oksitosiinitippasupparit kertaalleen kokenut ja mielelläni jatkossa välttäisin. Vaikka voihan se hyvin mennä, mut mieluummin haluisin et ite käynnistyis.

@VihreeTee Se ois sitten aika varmaa et vauva on sylissä tällä viikolla <3
En tiiä miten pääsen itte henkisesti tohon vaiheeseen et tietää et ihan kohta. Säikähdin niin pirusti kun tuli tekstarimuistutus ultra-ajasta, ja se 22.5. on yllättävästi aika lähellä laskettua aikaa. Ihan pimee oon kyllä. Mut ehkä jonkun vauvakuumeen tästä äkkiä jostain pierasee :D

38+3
 
Pitää tänään tulla tänne vähän useammin ihan tukimielessä kurkkimaan @VihreeTee!! Joten kirjoittele niin paljon kuin vaan tuntuu. :) Jos sulla ei ois radia niin yliaikaisuus ja iso koko ei pelkiltään varmaan riittäisi käynnistyksen syyksi, varsinkin kun sun aiemmat on tosiaan syntyneet kans myöhemmin. Mutta hyvä että kohdunsuulla tapahtuu niin pietään peukkuja että käynnistyy nyt itestään! Mikähän toi käynnistysgeeli vois olla, se ei kuulosta itelleni yhtään tutulta..! Mutta kaikki niksit nyt vaan käyttöön, mitkä tuottaa yhtään oksitosiinia. Jalkakylpy, kasvonaamio, suklaa, orgasmi, hyvä leffa tai mikä ikinä saa sut rentoutumaan ja hyvän olon aikaan. Nännistimulaatiosta jossain täällä taidettiin aiemmin läppää heittää, sekin on kokeilemisen arvoista!

@Mimmistina oonkin yrittänyt yöllä pitää ranteet nyt mahdollisimman suorina ja harkinnut tota lastoitustakin kyllä... Ehkä kokeilen sitä seuraavaksi! Tänään kätilö laittoi akupunktioneuloja joiden pitäisi helpottaa käsiä, toivotaan parasta! Ja ehdotti myös hakemaan apteekista pari tuotetta avuksi.
 
@Marsikka juu, tuo radikin on ollut niin reunalla että siksi itse en ole ollut kovin innostunut koko diagnoosista, vaikka toki olen mittaillut niitä sokereita (kokoajan ihan ideaaliset), ja syönyt fiksusti. Paitsi nyt ihan lopussa!! Nyt on mennyt esim jätskiä... ulkona on kuitenkin kesä.... Eri maissa on varmaan myös hyvin erilaiset käytännöt siitä milloin käynnistetään synnytys, jos raskaus on vähän yliaikainen. Täällähän minä olen suht isokokoinen (pitkä) muihin naisiin verrattuna, tulen myös hyvin `pitkästä` perheestä, joten vauvan koko, jota tietty tulkitaan paikallisten keskiarvojen mukaan saattaa olla lääkäreille järkyttävämpi kuin aihetta olisi. Suomalaisvauvoilla (vaikka isä toki ei ole suomalainen) on muuten maailman suurimmat päänympärykset syntyessään, vielä sekin... ultrassa sain taas pitkin raskautta kuulla että ompas iso pää.... joka kerta!!

Tänään on tää limatulppa jo muuttunut ruskeahkoksi, kohdunsuulla on kyllä bailut menossa ja siellä tapahtuu kokoajan. Vähän sihtailin että tuleeko lapsivettä vai pissaa... ja laitoin siteen pöksyyn että tajuisin paremmin. Että jotain tapahtuu kyllä. Olen ollut ihan surkean väsynyt kuten eilenkin, varmasti tuon pääkivun johdosta, ja vetänytkin tässä jo päikkärit... jos reipastun niin pitää kyllä vähän koittaa noita oksitosiinin nostoja, kikkakolmosia, jos tää tästä alkais reippaammin kehittymään ennen huomisaamua. Tavallaan mielessäni on nyt tavoite että käynnistys ilman mitään käynnistysgeelejä, tuntuisi omalle pääkopalle turvallisemmalta. Mutta kun kroppa ihan selvästi viestii nyt kokoajan että jotain on meneillään, niin toisaalta ei se käynnistysgeelikään tunnu niin hirveälle ajatukselle. Eri asia olis jos kaikki olis ihan epäkypsässä tilanteessa.

Käsien lastoitus yöksi kuulostaa varsin eksoottiselta ja ihan uudelta jutulta... vau. Akupunktio saattaa olla varsin hyvä juttu muuten. Toivottavasti helpottaa!!

@Mimmistina olen varmaan aiemminkin kertoillut, mutta en ole koskaan oikein ollut vauvakuumeilevaa tyyppiä. Olen halunnut lapsia, se on ollut aina ihan selvä, mutta en ikinä tuntenut mitään vauvakuumeilua. Ja ainakin noihin pitkäkoipiin olen selvästi rakastunut pikkuhiljaa synnytyksen jälkeisinä viikkoina, enkä yhtenä tiettynä sekuntina heti ulospukerruksen jälkeen. Hoivavietti on aina löytynyt ilman kaivamista tai ihmettelyä, mutta mä olen tälläinen hitaasti rakkauteen syttyvä. Ja sen lisäksi on ollut aina fiilis, että enhän mä tätä tyyppiä tunnekaan, kiva nähdä, aletaampas nyt tutustua toisiimme tässä. Siis synnytyksen jälkeen.

Sain pyykit pyörimään, wau. Eilen en millään saanut laitettua pyykkijauhetta koneeseen, vaan täytin sen vaan. Nyt se ihan pyöriikin. Ja tiedättekö, pitäis pakata se kuuluisa sairaalakassi. Ihan oikeasti jo pitäis!
 
@VihreeTee hahaa sairaalakassin pakkaus vois kyllä olla jo paikallaan! :D

Sama muuten meillä on lapsista tullut täällä joiltain kommenttia että on isoja vaikka Suomessa on olleet sitten pieniä. Me ite miehen kanssa ollaan kyllä aika tappeja molemmat... Mut tosiaan joka maassa omat keskiarvonsa ja sääntönsä joiden kanssa mennään.

Ja on kyllä hyvä että sulla tapahtuu jo ihan itsekseenkin niin ei tosiaan epökypsästä tilanteesta käynnistellä. Sitähän voi muuten myös kysyä vielä että tarviiko edes käynnistellä erikseen kun kerran jo itsestäänkin selvästi tapahtuu..!

Ja mulla on siis sama homma että ei oo oikein ikinä vauvakuumetta ollut. Enemmänkin raskaus- ja synnytyskuumetta! :D Mutta kun aloin tässä vauvalle virkkaamaan niin tuli semmoinen tosi hellä olo kyllä ja kun mietin sitä vauvan tuoksua ja imetystä... Niin onhan ne ihania juttuja kyllä.
 
@Marsikka kiva kun käyt juttelemassa, onhan tää aika jännää!!

Oli jonkin aikaa aika tapahtumarikas päivä ja hieman toivoin että tästä se nyt alkais, sitten vaan laantu väsymykseksi, ja nyt taas iltaa myöten on alkanut hieman olla sellainen toiveikkaampi olo... Pari tujakampaa supistustakin, mutta ei minkään fiksun ajan puitteissa. Katsotaas miten yö menee. Kummankin vanhemman kohdalla olen herännyt suppareihin yöllä-aamuyöllä, mistä on sitten kehittynytkin ihan sen verran jo kipeetä settiä että on pitänyt lähteä sairaalaan.

Apua, siis tästä pitää lähteä vielä sairaalaan...

En vieläkään pakannut sitä sairaalakassia, vasta etsin että missä hyllyssä ja kaapissa meillä on kasseja ja reppuja. Nyt kyllä pitäs jotain sinne heittää ja sitten koittaa nukkua. Hitsin aikainen herätys, mikäs ihme idea on että käynnistää pitää kukonlaulun aikaan??
 
Mun piti vielä tulla kurkkaa mikä @VihreeTee n tilanne. Voi kun nyt ois niin kypsillään ettei tarvii geelejäkään :D Tsemppiä ihan hirveesti huomiselle! Ja voimia!
Ja kassin pakkaus, mulla on kauhee jättikassi ja puolet sisällöstä karkkia :D Oon varautunu ainakln 3 pvän sairaalassa oloon ilman kanttiinia :p

Leikkasin sit ruohon ja olin superylpee, koska ei mikään pikku homma ja tietty somessa brassailin. Kyllä ketutti, kun mun mahtisuoritus jäi ihanhuomiotta, kun tyhmeliinit alko veikkailee et synnytän nyt sit sen takia.. Psskat En piruuttani synnytä ollenkaan. Oon maailman ainut äiti jonka poika käy armeijan kohdusta käsin, hah! No mut huomisen otan kyl lepiä, vähän oli rankka repäsy.
 
Huhtilainen
Haluisin tykätä @VihreeTee:n vauvauutisista mutten osaa. Ja @Mimmistinan ruohonleikkuista Mä kävin jo kerran kirjottaan pitkät tarinat mutta ne katos johonki Saharaan. Ja sitte ei oo ehtiny ku on pitänyt harjoitella uusia taitoja pyllyn pesusta lähtien. Täällä on pojalla ikää kohta 2vk. Viikossa oli tullut painoa 270g eli ihan hyvin ilmeisesti tulee maitoakin (no oikeasti tiesin sen kun alkuun me vaan sotkettiin sillä ja vauvaparka pulautteli. Totesinkin miehelle että jos mun ammatti ei ookkaan sopiva (valmistuin juuri) niin alan sitten lypsylehmäksi. Mun synnytys venyi yli vuorokauden rypististykseksi siitä vesien menosta laskettuna. Ja vauva sai sitten pitkän ajan vuoksi jonkun infektion ja harjoiteltiin ekat päivät vastasyntyneiden osastolla. Oli aikamoista säätöä kun ensisynnyttäjänä en osannut mitään, vauva oli kärttyinen ja siellä ei ollut oikein omaa rauhaa harjoitella. Kotona on ollut paljon helpompaa ja kivempaa ja toki sekin auttaa että vauva on nyt terve.
Vauva syntyi siis 41+3 ja kokoa pienellä oli 48cm ja 3010g ❤
 

Yhteistyössä