Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
Isabel*
Maanantaita!
Haikara, toivotaan ettet joudu kovin kauan kärsimään flunssasta!
Mä oon tänä aamuna kiskonu mun ainoat mammahousut ekaa kertaa jalkaan, ja voi taivas miten ahdistaa... nää on tällaset missä on tuo resori mahan päällä, eli nää painaa keuhkoja, ja kun muutenkin eilen alkoi tuntumaan siltä, että tää vauva painaa keuhkoja niin ei oo istuminen kovin hauskaa ei. Ja nää housutkin on ihan isot ja leveet ja vaikka mitä, ärsyttää. saan kai kaivaa ompelukoneen esille ja kaventaa näitä.
Heh, olkaa ilosia te jotka kykenette suklaanhimosta huolimatta jättämään sen syömättä, mä en siihen kovin usein kykene, = mulla on erittäin huono itsekuri : ) Muuten kyllä se on aika hyvä, mutta suklaan kohdalla mä oon hyvin heikko.
Ihanaa kun kevät alkaa vähitellen tulemaan ja aurinkokin jo lämmittää näyttäytyessään : )
Nälkä kurnii ja mä odottelen ruokatuntia.

Isabel 28+3

Rei
Uuden viikon alkua kaikille, taas vähän lähempänä toukokuuta :)

Mä heräsin tänään vatsatautiin... :( Aamusesta olo jo vähän helpottanut ja olen saanut jotain juotua ja vähän syötyäkin. Toivottavasti menee nopsaan ohi, ettei menisi kovin heikkoon kuntoon, huolestuttaa heti maha-asukinkin ravinnonsaanti. Tuli aamulla ensimmäinen supistuskin. Neuvolasta sanoivat, että usein supistukset lisääntyy esim. vatsataudin yhteydessä.

Jotenkin vielä huono fiilis olla saikulla, kun meillä on töissä lomautukset ja irtisanomiset käynnissä tämän yleisen taloustilanteen vuoksi. Meiltä irtisanotaan kolmasosa pois ja toivon vain etten olisi yksi heistä. Toisaalta äippäloma alkaa kyllä juuri sopivasti! Mutta ois silti kiva saada se 3 kk palkka äityisloman alkuun ja sitten vasta jäädä Kelan päivärahoille.

Aurorah, Taisha ja Inya, kiitos neuvoista istukan sijainnin kanssa. Saattaa hyvinkin olla, että sijaitsee etuseinämässä, jolloin se ei haittaisi. No meillä on ensi viikolla "omatoiminen" ultra, jossa asia selvinnee.

Inya, mulla on toi painonnousu ollut koko ajan alle 500. Alussa laski ja pyöri samoissa lukumissa, mutta sitten kun lähti nousuun niin on ollut 400-470/vko. Mulle ei ole siitä mitään sanottu eli on kai sitten normaali.

Kovasti puhetta suklaasta, kunpa pystyisin nyt syömään sitä...!

Rei 29+0

Isabel*
Missä kaikki toukomammat luuraa??
Oltiin tiputtu ekalta sivulta niin piti tulla nostelemaan.
Täällä on hirmuinen pakkanen : ) Tosi kaunista on mutta ei niin hauskaa ulkoilla pitempiä aikoja kun takinsaumat paukkuu tän mahan ansiosta.
Rei, toivotaan että paranet pian!!
Mulla on muutkin himot iskeny, piparkakkuja ja viinirypäleitä voisin nyt syödä ihan vaiks kuin paljon...
Mites ne keillä jo lapsia ennestään, pidättekö kotona vai ovatko hoidossa kun itse jäätte älomalle? Meillä jää esikoinen mun kans "lomalle", mutta hartain mielin, hoitopaikka on niin ihana ja harmi päästää irti siitä. Mutta kun ei sellasta mahista oo, että sais olla vaiks pari puolta päivää viikossa niin ei huvita maksaa isoja summia sit ja pitää vaan sen muutaman päivän kuussa. Kun esikoinen siellä viihtyy ja saa leikkiä kavereiden kanssa.
Sit mulla sattuu mahaan tää työskentely, siis perjantaina tuli mun mielestä turhan monta kipeetä supistusta, ja viikonloppuna eikä eilenkään juurikaan, ja nyt tänään taas huomaan että vointi on huonompi ja alavatsaan sattuu ja joutuu tosi hiljaa menemään, ja mä kun oon tottunu kiitämään paikasta toiseen vauhdilla : ) Saas nähä mitä neuvolantäti tuumaa huomenna..

Isabel 28+4

Tikrutar
Hellou!

Täälläkin voidaan mainiosti, vaikka en ehdi paljon kirjoittelemaankaan.
Potkut senkun voimistuu ja välillä itsekin jopa säikähtää kun niin tärähtää :)

Meillä mies halusi pitää sukupuolen jännittämisen loppuun asti, enkä viitsinyt sitten pilata häneltä sitä iloa, vaikka itse kovasti olisin halunnut jo tietää ultrassa kumpiko tulee. Nyt sitten vain on vanhankansan oireilla yritetty arvailla kumpi on tulossa. Puolet oireista sopii tyttöön ja puolet poikaan...
Onko teillä ketkä tiedätte jo sukupuolen, niin pitänyt ennusmerkit paikkansa esim. makean/suolaisen himo, mahan muoto, linea negra yms.?

Laitoin vasta viime viikolla kelan paperit eteenpäin. Miten kauan tuo äitiyspakkauksen tulo suurinpiirtein kestää?

Ollaan tässä suunniteltu myös sellaista kesäjuhlaa, että jos ristiäisten yhteydessä vihittäisiin meidätkin. Onkos kellään kokemuksia tällaisesta juhlasta? Esikoista kun ootellaan, niin tuntuu vaikealta arvioida että miten pienen palleron kanssa saa sellaiset juhlat järkkäiltyä.

Kysymyksiä ja vielä kysymyksiä tässä tuli nyt heiteltyä :)

Mukavaa viikonjatkoa!

Haikara80
Nousin välillä sohvalta tänne koneelle - tämä flunssa on kamala! Kävin lääkärissäkin tänään, niin kovasti yskittää ja siitä seuraa supistuksia, ei kivaa. Nyt jo viidettä päivää kotosalla ja ulkona olisi niin kaunis ilma...kyllähän sitä ulos ehtii, nyt olen päättänyt olla kotona niin pitkään että olen varmasti terve. Tosin lääkäri epäili että mulla oli ensin joku pöpö ja tämä on nyt joku muu - tuplatuuri!
Tikrutar: Äityispakkauksessa kesti n. 4-5 viikkoa papereiden lähetyksestä. Pari viikkoa meni päätöksessä ja siitä pari paketin saapumiseen. Tuo ristiäis/vihkimisjuhla kuulostaa kivalta, eihän se vihkiminen kauaa kestä, joten jos juhlat on muutenkin suunnitteilla, niin eiköhän se onnistu. Apuvoimia vaan palleroita hoivaamaan :)

Aurorah
Mullakin kesti tuon n. viis viikkoa pakkauksen saapuminen. Sukupuolesta..meillähän on tyttölupaus ja kyllä ainakin poikien odotukseen verrattuna on tämä odotus ollut "vaikeampi"..väsymys vaivaa edelleen ja muutenkin jotenkin "kulahtanut" olo :) Niinhän sitä sanotaan, että tytöt imee äidistä kaikki mehut..tosin ehkä iälläkin on merkitystä; poikia odotin yli kymmenen vuotta sitten :) Linea negra ilmestyi kyllä tällä kertaa tosi aikaisin ja menee todella ylös asti..pojista en tällaista muista. Samoin tässä odotuksessa makeanhimo on ollut kamala, pojista taas enemmän teki mieli suolaista ja hapanta. Ja kyllähän äiti ja anoppi molemmat on sitä mieltä, että tyttöä odotan; ei siis heille olla mitään sukupuolesta sanottu. Saas nähdä miten käy :)

Vauva on tosi liikkuvainen, välillä tuntuu että tulee nahasta läpi :) Vaikka tosi ihanaa että on vilkas; vähentää huolta siitä, onko kaikki masussa hyvin.

Huomenna pitkästä aikaa neuvola; oman puntarin mukaan paino ei ole noussu yhtään reilun kuukauden aikana; tiiä sitten, mitä neuvolan puntari näyttää. Ihan hyvä, jos ei painoa oliskaan tullut; kuitenkin lähtöpainosta jo 10kg kertynyt :/ Tosin terkka sanoi BMI:n perusteella, että 15 kg saa koko aikana huoletta tulla.

Täälläkin Savossa mukavat pakkaset, aamuisin yli 20 ja iltapäivälläkin reilut 10 astetta.

Mukavaa viikonjatkoa toukomammoille :)
Aurorah 29+4

Rei
Tikrutar, meillä olisi luvassa kesällä kastejuhlat+vihkitilaisuus. Ollaan varattu jo paikka ja pappi sekä pieniä suunnitelmia tehty asian eteen. Pidetään ihan vain pienet 30 hlö juhlat ja ne on meille pääasiassa kastetilaisuus, jossa meidät samalla vihitään. Uskotaan, että ne onnistuvat vaikka onkin pikku käärö mukana. Vanhemmat ja sisarukset halusivat ihan omasta ehdotuksestaan hoitaa melkein koko tilaisuuden järjestämisen, eikä itselle taida paljon jäädäkään.

Mulle äityispakkaus tuli neljän viikon sisällä.

Olin tänään vielä saikulla, kun eilen iski vatsatauti. Meni aika lievämuotoisena ohi ja nyt jo ihan hyvällä voinnilla. Mulla on ollut jo parikolme viikkoa aivan uskomaton makeanhimo! En pysty vastustamaan makeaa ja tekee vain koko ajan mieli... loppuukohan milloinkaan!?

Rei 29+1

Tiuku 72
Kokemuksen syvällä rintaäänellä totean =) =)

Että tehkää ihmeessä pakkaseen pullaa/kakkuja/leipiä/kakkupohjia yms ennenkuin vauva syntyy. Niitä meinaan tarvitaan kun vieraita käy vauvaa katsomassa ja ristiäisissäkin pääsette vähemmällä.

Mulla oli esikoinen kotona kun sain toisen. JOs saisin päättää toisin niin esikoinen olisi pari päivää hoidossa että olisin voinut edes vähän levätä. No nyt nämä 2 vanhinta ovat sen verran vanhoja etten tarvitse heille hoitoa. Nuorin menee eskariin syksyllä ja vanhin menee kolmannelle. No riippuu tietysti kuinka paljon teillä on hoitoapuja käytettävissä. MInulla nuo poijjaat ovat olleet aika työntäytteisiä ja vahdittavia.

Sukupuolesta: Minua harmittaa hitusen kun uteliaana halusin tietää sukupuolen. Se kun oli oikein tarjottiin hopeatarjottimella =) Ei ihminen mahda uteliaalle luonteelle mitään =)

rv 29

miida
Mä yllätyin todella Kelan toimitaan, koska äitiyspakkaus (yms) hakemus jätetty viime torstaina, ja päätös tehty jo nyt maanantaina 16.2.!!!! Siis voitteko uskoa? :) Joskus positiivisiakin yllätyksiä siis. Nyt eikun odottelemaan pakkauksen saapumista..

Muuten täällä menee hyvin. Vähän tuskaista on välillä kasvavan mahan kanssa, ja tuntuu että oikean puolen kylkiluita/ylävatsaan sattuu lievästi, ihan kun vauva painasi siihen kohtaan ikävästi. Neuvolan täti sanoi että varmaan johtuu juuri mahan kasvusta, kun sisäelimillä ei enää oo paljoo tilaa, heh. Jos tässä vaiheessa jo tuntuu, niin millaista se on loppuraskaudessa? :)

Kastujuhlat + vihkiminen kuulostaa hvyältä ratkaisulta. Itekin miettinyt sitä, koska tutun tutut meni juuri vihille samalla kun heidän tyttö kastettiin. Joka tapauksessa halutaan pienet häät lähipiirin kesken.. Molemmilla niin isot suvut, että ei huvita kutsua ihmisiä joita ei juuri tunnekaan!!

Miida + ihana mahavauvamme Mauno rv 29+1 (naurattaa joka kerta kun mies puhuu maunosta, miehen keksimä nimikin :))

Milla¤
Heippa!
Reille tsempitykset sairastelun kanssa!
Mulle ja pojalle kans iski eilen suht pienimuotonen mahatauti. Töissä silti kävin, kun olin ihan yksin koko talossa näin hiihtoloman ansiosta. Miehellä myös lomaa, joten hoisi lapsen.

Tuosta sukupuolesta, niinhän sitä sanotaan että tytöistä ois paljon surkeampi olo yms, mutta minun tyttöraskaus on nyt muuten sujunut jopa helpommin kuin edellinen poikaraskaus. Kroppa kyllä näyttää eriltä! Pojasta oli vaan se piukea pallo ja nyt olen "laajempi". En mitenkään lösähtänyt, vaan maha alkaa tisseistä ja näkyy takaapäin.
Linea negraa ei ole tullu kummastakaan.

Isabel kyseli hoitoasioita. Aion myös haikeilla mielin ottaa lapsen ihan kotihoitoon. Rahallisista syistä ja jaksamiseni takia. Enemmän vaivaa minulle tuottaa raahata poika tuonne parin km:n päähän ja hakea, kuin hoitaa jokatapauksessa tapahtuvat ulkoilut yhdessä.
Hän on saanut jo tarhassa hyviä kavereita ja on oppinu sosiaaliseksi, joten siinä mielessä harmittaa paljon.
Tosin aion hakea seurakunnan päiväkerhopaikkaa syksystä ja käydään perhekerhoissa heti kunhan jään pois töistä. Pitämästä ite perhekerhoja :D

Mulla on tänään neuvola, sitä mielenkiinnolla oottelen :)
Pannahisen issias pääsee aina ajoittain vaivaamaan, siitä pitäis kysäistä. Täällä meilläpäin kaupunki kustantaa tarvittaessa käynnin fysioterapeutilla, taidampa käyttää mahollisuuden.

Siksiki on kiva käyä, että selviää raskausviikot..olen menny laskuissa sekasin. Enkä jaksa alkaa laskemaan..

-Milla¤ rv 26-28?+0

Isabel*
Tikrutar,
mulla tää maha on prikulleen samanlainen ja kokoinen kuin esikoisesta, eli suoraan eteenpäin, sivuilla ei (vielä) mitään eikä näy takaapäin, eli periaatteessa se poikamaha, ja poikahan siellä vissiin asustaakin. Mutta mä uskon että riippuu paljolti omasta ruumiinrakenteesta mihin sillä mahalla on mahdollisuus kasvaa. Linea negraa ei oo ollu kummallakaan kertaa.
Mä nyt otin ja muutin esikoisen päivähoitoa, kun toissailtana se jutteli kuin runeberg illalla sängyssä ihan koko päivän tekemiset läpi, ja aina vaan puhui kavereistaan hoidossa ja mitä kaikkea olivat tehneet, joten nyt sitten nää ekat pari kuukautta, siis kun jään älomalle, niin saa olla sen pari päivää viikossa vielä hoidossa, ja ihan siis sen takia että sieltä tuntuu saavan niin paljon semmosta mitä ei kotoa kahdestaan mun kans saa ja saa lisäks olla kavereiden kanssa. Ja saanhan mä sit huilia niinä päivinä, vaikka kyllä meillä hoitoapuakin olis tarjolla, nyt ei vaan ookaan siitä kysymys.

Mä vähän säikähdin eilen kun (varotus, vähän ällöä tulossa...) tuli siis pari pistettä verta eilen... otin sit vaan rauhallisesti ja se näytti jäävän siihen, neuvolantäti kyllä meinas että jos vielä tulee niin pitää soittaa. viime raskaudessa mulla oli pari kertaa sama homma, voisko olla mahollista että nyt kuuluis normielämän mukaan olla menkat.. Olis se kirjottanu saikkuakin jo, kun kerroin kaikista vaivoista, mutta jotenkin en kehtaa vielä jäädä pois vaikka ehkä syytä alkais ollakin, kun loppuviikkoa kohti aina alkaa sattumaan mahaan noiden suppareiden yhteydessä ja muutenkin kaikki muut vaivat tuohon päälle.
Kaikille sairasteleville pikaista paranemista!!
Mustakin tuo kaste- ja vihkijuhla kuulostaa kivalta : ) Varmasti jos apujakin vielä on tiedossa niin hyvin jaksaa järkätä, jos ei mitään hirmu isoja juttuja meinaa.

Mä olin esikoista odottaessa leiponu paljon pakkaseen ja sieltä oli tosiaan kiva kaivaa namia esille kun tuli paljon vieraita käymään. Mutta saahan sitä kaupastakin, joten eihän se mikään välttämättömyys oo. Mä vaan tykkään leipoa muutenkin : )

Isabel 28+6

Milla¤
Isabel, ota sairasloma vaan vastaan jos lääkäri tarjoaa. Eiköhän ne siellä töissä pärjää.
Mulla on vähä sama tilanne ilman vuotoa. Eilen siis kävin siellä neuvolassa ja varasivat mulla lääkärikäynnin ens viikolle, kun mullaki on alkanu parin päivän sisään sellaset vähän sattuvat supistukset. Ja ihan vaan siis eilenkin kun menin nukkumaan niin tuli muutama.
Ja samallalailla mietin, etten mitään lääkärikäyntiä tarvitse kun se olisi taas keskellä työpäivää, enkä KEHTAA. Otin järjen käteen ja suostuin siihen kontrolliin.
Samaten otin fysioterapeutin ajan, joka myös on keskellä työpäivää. Kun ei vaan yksinkertaisesti muita aikoja ollut lähimain. Parempi että saan vinkit selkääni varten ajoissa, kuin että jään vaivan takia liian aikasten kokonaan pois töistä.

Minun ukko ehotti joku aika sitten myös tuota kaste-vihki-tilaisuutta, mutta en suostunut! Hyi ku olen kamala.. No, siis me ollaan kyllä aateltu mennä naimisiin tässä jossaki vaiheessa, etten siis "antanu pakkeja", mutta en kuitenkaan halunnu tuolla kaavalla. Yksi syy on kun miehen setä menee parin kk:n päästä naimisiin juurikin kastetilaisuudessa, enkä halua varastaa heidän ideaa.. Noh, ehkä perimmäinen syy on, että muutenkin kai haluaisin ihan oikeat häät.

Taas mahassa on hikka!

Neuvolassa kaikki vauvalla oli hyvin. Painoa on tullu edellisestä käynnistä 322 g ja kuten joku mainitsikin, selvä piikki on mullaki tuossa joulunaikaan, jolloin painoa tuli 560 g. Muuten lisäykset menee tasasesti 320 g molemmin puolin.
Vauva makoilee luultavasti poikittain ja terävimmät iskut (=potkut) tuntuukin oikealle puolelle mahaa. Nyt tuo hikka naputtaa tuossa vasemmalla puolella.

Eipä meille muuta.
Hyvät viikonloput!!
-Milla 27+1

Tikrutar
Kiitoksia kaikille vastauksista!
Tämä kyselyikäinen sai hyviä tietoja :)

Nyt vaan ootellaan sitten vielä malttamattomana äitiyspakkausta monta viikkoa. Voi kun olisin tajunnut laittaa aiemmin paperit vetämään.

Mulla tuo mahan muoto on ihan poikamaha eli suoraan eteenpäin. Linea negra on himmeänä pitkästi yli navan. Ja sitten taas makean himo on ihan valtavaa, eli niinku tyttöä oottavilla. Pahoinvoinnilta oon välttyny alkuajan ja eikös se taas oo pojan merkki. Sydämen syke on nopeaa (tyttö) ja vilske mahassa on kova ja kovia potkuja satelee (poika) vaikka vaikea tietysti verrata kun esikoista oottaa. Ja joku teistä sanoikin että tyttöä oottaa ja silti vatsassa on aikamoinen elämä.
no, toukokuussapa se sitten viimeistään selviää :)

Meillä tuo vihintä on ollut ajatuksissa jo ennen vauvaa ihan normaalihäinä, mutta elämä on heitellyt. Hääpuvut oli jo teetetty lomareissulla kun ensimmäinen vauvamme ilmoitti tulostaan ja niinpä ne siirrettiin. Vauvaa ei koskaan tullutkaan mutta ei häitäkään kun kaikki ehdittiin perua. No, sitten tälle kesälle varattiin päivä ja taas vauva kakkonen ilmoitti tulostaan ja onneksemme näyttäisi että tämä vauva tulee perille astikin. Mutta taas hääpäivää jouduttiin miettimään :) Tuumimme, että jos niitä nyt siirretään, niin voi olla ettei valmiina olevat hääpuvut enää päälle mahdukaan ja tuleeko niitä edes järjestettyä, vielä jos tähän tulisi piakkoin lisää sisaruksiakin. Voi kyllä olla että pukuun täytyy tehdä paljon muutoksia jo nyt, taitaa tuo rintavarustus muuttaa kokoaan jonkin verran. Muuten toimii hyvänä porkkanana yrittää pysyä odotusaikanakin vanhoissa mitoissa ;)
Ollaan mietitty n. 50-70 hlön häitä melko normaalihäinä, joissa sitten kastetilaisuus olisi kirkossa heti vihinnän jälkeen. Mitään rellestyshäitä ei tietenkään haluta kun on noin pieni juhlasankari mukana, mutta mietityttää tuo päivän kulku syöttämisineen, unineen yms. että onko pienelle juhlijalle liian raskasta. Täytyy vielä sitä suunnitella tarkemmin kaikki huomioiden. Meidän häät-ohjelmassa oli viime viikolla hääkastejuhla, vielä paljon suuremmat juhlat oli kyllä kyseessä.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Tikrutar 27+7

Rei
Hei kaikille,

Mä jouduin käymään lääkärissä kovien alavatsakipujen vuoksi. Ei mun alkuviikolla alkanut vatsakipu+2 oksennusta ollutkaan vatsatautia. Alavatsakivut vain jatkuivat ja voimistuivat ja olin ihan paniikissa vauvan voinnin vuoksi... Lääkärissä tehtiin labrat ja tutkimukset, mutta mitään ei onneksi löynyt eikä kohdunsuu ollut avautunut. Kivut laitettiin kohdun kasvamisesta johtuviin liitoskipujen yms. piikkiin. Voivat kuulemma olla toisilla TODELLAKIN kivuliaita tässäkin vaiheessa raskautta. Ilmeisesti olen yksi heistä, muilla kokemuksia? Nyt sitten saikulla... ja mullakin samaa vikaa kuin muilla, ettei oikein viitsisi/kehtaisi olla taas töistä pois. Mutta vauva on kuitenkin ykkössijalla, eivätkä nämä kivutkaan mitään kevyitä ole, vaan sattuvat ihan oikeasti. Onneksi esimies (mies) on todellakin ymmärtäväinen ja huolehtivainen, on helppo olla hyvillämielillä pois töistä.

Aika moni on meistä joutunut olemaan sairauslomalla töistä raskauden myötä. Kuinkahan me jaksetaan olla töissä loppuun asti? Mulla olisi vielä 4 vko + 3 pv töitä jäljellä.

Milla tai muut, miltä vauvan hikka tuntuu? Mietin, olenko sitä itse tuntenut.. Vatsassa on kyllä tiuhaan liikettä ja viidakkorummun hakkaamista :) Työkaveritkin ovat muutaman kerran sattumalta huomanneet, kun vatsa vain pomppii edestakas :)

Tikrutar, meilläkään ei ole mitään rellestyshäitä tulossa, ihan rauhallista ajanviettoa. Olen ajatellut myös, että onko juhlapäivän kulku liian raskas pienen vauvan kanssa, mutta ajattelin että mennään vauvan tahtiin ja vetäydytään aina tarpeen mukaan rauhalliseen paikkaan, jos vaikka äitikin tarvitsee lepoa :)

Miehen kaveri tulee meille koko viikonlopuksi kyläileen. Mies on ollut uskomattoman paljon mun tukena, huolehtinut ja ollut kotona viikonloput. Kun esim. raskauspahoinvointi kesti aina jouluun asti ja olin sen vuoksi aika väsähtänyt enkä pahemmin jaksanut lähteä mihinkään kyläileen tai viettämään iltaa, niin ei mieskään lähtenyt. Nyt tulee itsellekin hyvä mieli, kun ajan ne viettämään keskenään poikien iltaa.

Laskiainenkin tulee.. nyt jää kipujen vuoksi laskiaispullat leipomatta :( Nooh, jos otan sitten laskiaispullavajauden ensi viikonloppuna kunnolla takaisin :)

Rei 29+4

Foxie82
HipHei!
Kiirettä on pitänyt tällä viikolla, joten enpä ole ehtinyt tänne mitään rustailemaan. Keskiviikkona töiden jälkeen vein auton korjattavaksi ja sain sen jo tänään takaisin :D Nyt kehtaa taas ajella kun on ehjä auto.

Miida: Äitiyspakkausta odotellaan täälläkin saapuvaksi. Hyväksytty päätös on annettu maanantaina 16.2 ja hakemus on ollu Kelassa 9.2. Eli aikasta nopeaa toimintaa täälläkin päin.

Rei: Voimia noiden kipujen kanssa. Itsellä ei ole ollut mitään kovin voimakkaita alavatsakipuja. Mitä nyt silloin tällöin saattaa hetken vihloa johonkin kohtaan, mutta helpottaa suht nopeesti.

Tikrutar: Täällä pähkäillään kanssa kumpaa sukupuolta tulokas mahtaa olla. Itsellä poikaolo ja kaveri veikkaa poikaa. Vatsa on kasvanut tuohon eteen, takaapäin ei edes huomaa. Line negrakin on ilmaantunut, tosin on suht haalea. Pitkään oli tuossa navan alapuolella, mutta viime aikoina on jatkanut kasvuaan, tehden mutkan tuossa navan kohdalla :)

Uunista alkaa kantautumaan sen verran hyvä tuoksu, että taitaa olla porkkanapiirakka valmista.

Mukavaa viikonloppua!

Foxie, 26+5

Haikara80
Onpahan ollut pitkä viikko! Koko viikon olen viettänyt kotioloissa, köhien, niistäen ja nukkuen. Toivon todella, etteivät muut teistä saa tätä virusta - olo alkaa olla jo melkoisen tyhjentynyt. Viime yönä valvoin yskämaratonien kanssa, päivällä nukuin on/off kolmeen saakka.
Kuulostaa tosi ikäviltä nuo Rein liitoskivut. Mä olen sellaisilta (ilmeisesti) vielä säästynyt. Supistelee tosin edelleen, varsinkin nyt kun yskii koko ajan.
Nyt olen alkanut tulla todella uteliaaksi siitä, kumpi tuolla mahassa asustaa. Tutkin näitä vanhan kansan taruja googlettamalla, linea negra kaarteineen viittaisi poikaan, samoin mahan muoto. Toisaalta, kuten Tikrutarkin, makeanhimosta "kärsin" - toisaalta olen muutenkin krooninen sokerihiiri. Aluksi olin suht varma pojasta mutta lähemmin on alkanut tulla tyttöfiiliksiä. Saatiin vauvalle vaatteita anopilta, ja vaikka niiden piti olla sukupuolineutraaleja, on osa selvästi tytölle ja se ärsytti kovasti....olisiko tämäkin enne pojasta :) Rakastan yllätyksiä, joten olen iloinen ettei olla otettu selvää sukupuolesta, kivaa tämä arvuuttelu!

isabel*
Harmiettä muillakin on kaikenlaisia vaivoja.
Mulla nuo minimaaliset vuodot jatkui,mutta kun en työmatkan takia päässyt äpolille eilen päivällä niin tuumasivat että odotella...no eilen illalla me sit jouduttiin käymään synnärillä tarkistamassa tilanne kun verta alkoi vuotamaan omasta mielestä liikaa. siellä todettin onneks että vauvalla kaikki ok, lääkäri ei tullut paikalla koska vuoto ei tarpeeks paljon!!! joten jos se nyt vielä tästä jatkuu niin eikun taas takasin... mutta onneks nyt vaikuttaa aika hyvältä tilanne. eli mä en oo edelleenkä än päässy lääkärille tarkistaan tilannetta, sinne haluan kyllä heti maanantaina ja samoin jään nyt suosiolla saikulle. olin kyllä aika paniikissa eilen illalla. Nyt sitten ollaan vaan mahollisimman rauhassa.
Aika moni miettii häitä , ihania suunnitelmia :) meidän häitä vietettiin jo pian nelj' vuotta sitten, aika menee hirmu nopeesti!
hyviä vointeja kaikille ja ottakaahan tekin rauhallisesti!

isabel 29+1

Milla¤
Onko sinulle Isabel, sanottu jotain istukan sijainnista? Mulle sanottiin jo aikapäiviä sitten, että kun on tuolla suht alhaalla niin voi esiintyä vuotoa (tosi paljonkin), mutta siitä istukka on jo liikkunu ylemmäs. Eikä mulla ole alkuraskauden jälkeen ollut kuin 1-2 x ihan pienimuotosta ja lähinä seksin jälkeen. Joten kaiketi tulee vaan kuivista limakalvoista.
Edellisessä raskaudessa tuli vähä enempiki vuotoa, jonka takia sitte jouduttiin käymään ultrassa. Kaikki oli muuten hyvin, ainoastaan hiivatulehdus joka kai aiheutti vuodot.
Uskon, että sullaki on kaikki ihan hyvin! Mutta tietenki on hyvä käyä varmistamassa.

Rei: mulla hikka tuntuu sellasena vaimeana tasasena naputuksena. Ja juuriki ihan tasasesti tuntuu 2-3 sekunnin välein pieni sykäys jossaki päin mahaa.

Ruuanlaittoon...
-Milla 27+2

miida
Täälläkin vauvalla on ollut hikka. Tajusin sen viimeksi kun samaan kohtaan tuli pieniä osumia ihan vähän väliä. Hauskaa. Eilen illalla/yöllä ja nyt tänään mahassa on pidetty kunnon jumppatuokioita, kun maha heiluu molemmilta puolilta. Tuntuu, että vauva makaa selällään, ja potkii ja nyrkkeilee ylöspäin :D Tosin viime aikoina liikkeita on tuntunut ihan joka puolella mahaa. Taitaa liikkua siellä, ehkä etsii hyvää asentoa? :)

Tsemppiä kaikille sairastaville ja raskausoireista kärsiville!! Toivotaan vauvoille mahd hyviä vointeja loppuun asti (ja nimenomaan ettei kenenkään pikkuinen syntyisi turhan aikaisin tähän maailmaan)!!

Viikonloppuja! Itelläkin vapaata nyt 2pv, joten on voinut vaan nauttia ja rentoutua. Mies oli eilen juhlimassa, ja oli vähän huonovointinen liiallisen viinan juonnin seurauksena. Onneksi ei ite tarvii kärsiä sellaisesta tällä hetkellä! :)

Taisha.
Moikka vaan kaikille! Mäkin liityn vaivaisten kerhoon..:) nuo liitoskivut on jotain ihan järkyttäviä..ja selkäkivut! Vanhuus ei todellakaan tuu yksin..:) Tosin tein eilen elämäni parhaan hankinnan ostettuani tukivyön tuolle mahalle, heti oli liikkuminen kevyempää ja selkäkin pysyi paremmassa asennossa, suosittelen lämpimästi liitoskipujen kanssa eleleville..

Saikkarista on ollut puhetta, mä olin viime viikon lomalla ja mikäli en olis ollut, oisin varmasti torstain lääkärikäynniltä jäänyt saikkarille. Olin niin väsynyt ja selkä särki taukoamatta ja supistukset on arkipäivää.. Nyt sain kuitenkin sen verran levättyä, että jatkan nyt ainakin pari viikkoa töissä vielä.. ehtisin ehkä jopa hieman perehdyttää sijaistanikin, joka vihdoin ja viimein on saatu palkattua..käskivät neuvolasta kuitenkin heti ottaa yhteyttä, jos tuntuu, ettei nukkuminen ala sujua tai tuntuu muuten raskaalta.. oon kyllä itsekin sitä mieltä, että töitä kyllä ehti vielä tehdä, nyt on syytä keskittää energiat ennemmin itsensä ja perheeen suuntaan, eikä väkisin pitää työnantajaa tyytyväisenä, kun ei kuitenkaan täyttä panostusta enää jaksa antaa..

Kelasta ei ole vielä kuulunut mitään, mutta palkanlaskijan kanssa saatiin arvoitua mua tyydyttävä arvio tuloista, joten hyvillä mielin odotellaan..:)

Tyttö- ja poikavatsakeskusteluun kerron omat kokemukseni eli kaks aiempaa raskautta on olleet poikia ja niissä mulla on ollut vatsa pelkästään edessä ja linea negra tosi tummana pitkälle navan yli, myös sykkeet on olleet molemmista siinä 150 kieppeillä ja elämä vatsassa on ollut aktiivista, makeanhimo on ollut valtaisaa. Tässä kolmannessa, mitä ultrassakin on veikkailtu tytöksi, maha on levinnyt joka suuntaan, mä olen aina väsynyt ja mieliteot on enempi suolaisia, sykekin tällä tulokkaalla on alhaisempi, siinä 135-140 välillä..linea negraa ei juuri näy..(mies äsken tarkisti, kun en ite enää nää..;))

Neuvolakäynnillä oli kaikki siis ok, sf-mitta oli kasvanut hurjasti, minkä itsekin oon kyllä ehtinyt jo todeta.. oli nyt 31 cm, kun kuukausi sitten oli 22cm.. viime raskaudessa olin viikolla 32 tän kokoinen!! :) että ei ihme jos liikkuminen on hieman hankalaa, mitä se mahtaa parin kuukauden päästä olla!?

Keskimmäisen hoidosta vielä, eli me myös otamme pois hoidosta syksyksi, vaikka viihtyykin siellä loistavasti. Mutta perhepäivähoidossa ei oo mahdollisuutta puolipäiväisyyteen, niin haen pojalle paikkaa srk:n kerhoon ja puistotoimintaan, että säilyy kontaktit omanikäisiin kavereihin. Kevään pidämme vielä hoidossa, päivää kyllä lyhennetään kun jään lomalle, mutta saan rauhassa levätä ja valmistautua vauvan tuloon..

Onko kukaan muuten menossa tai käynyt 4D-ultrassa? Mua vähän kiinnostais, mutta onko siitä sitten sanottavaa hyötyä..:)

-Taisha 26+6

Aurorah
Terveisiä sairastuvalta..vanhempi poika sairastui perjantaina kesken koulupäivän ja on ollut kuumeessa koko viikonlopun, jatkuvasti 39 astetta :( Ja nyt sitten aamulla herätessä itselläkin kurkku kipeänä ja tosi raihnainen olo..että varmaan saikkua tulossa tännekin :( Vielä olis neljä viikkoa töitä ja mullakin semmonen olo, ettei "kehtais" olla pois yhtään ennen äippälomaa. Masussa kyllä niin vilkasta, ettei siellä ainakaan suurempaa hätää ole vaikka itsellä kurja olo onkin. En muuten muista onko ollut puhetta, mutta tämän meidän Vappu-tytön laskettu aika on vaan kaks päivää omien synttäreiden jälkeen, joten voi jännitellä saako tyttären synttärilahjaksi :)

Taisha kertoili sf-mitasta..viime viikolla mulla mitattuna sf-mitta oli 35 cm, eli yläkäyrän yläpuolella mennään. Joten eipä ihme, että kenkien jalkaan laitto ym. kumartelu alkaa olla aika työlästä :) Painoa tosin oli kuudessa viikossa tullut vaan kilo, eli vauvan painonnousun verran. Vähän kyllä hirvittää, että mitenkähän isoksi sitä kasvaa..pojatkin jo nauroi, että äiti ei enää kohta mahdu autoonkaan :D

Ja 4D-ultra on kyllä kaiken kehumisen arvoista! En tiedä onko siitä "hyötyä"; itselle tehty nyt noiden painoarvioultrien yhteydessä (ja painoarvionhan voi tehdä ihan "tavallisellakin" ultralla), mutta onhan se ihan mielettömän hienon näköistä :) Kaikkihan ei tietysti haluakaan nähdä, miltä tulokas näyttää mutta itse olen kyllä tykännyt.

Jaahas, täytyy varmaan lähteä keittämään jotain lämmintä juotavaa, kurkku ärsyttävän kipeä :/

Viikonlopunjatkoja kaikille,
Aurorah 30+2

Tiuku 72
Tiuku olisi jo valmis synnyttämään =) Ahdistaa jo pelkkä kävelykin. Olisi alkanut talvilomakin ja suunnittelimme pohjoiseen lähtöä mutta kun anoppi oli leikkauksessa ja lupasivat sinne lunta ja minun hiihtämisestä ei tule mitään niin päätimme jäädä kotiin.

Perjantaina onkin kasvuseurantaultra koska edellinen oli pieni syntyessään. No vilkas kaveri tuo edellinen onkin.

rv29+ risat

Foxie82
Tiuku: Oon sun kanssa samoilla linjoilla ton kävelemisen suhteen. Eilen kävin hakemassa aamulehden tuolta postilaatikosta ja kävelin takas. Matkaa tuolle reissulle tulee sellaiset 2,5 km. Känny jäi lähtiessä sisälle ja jos olis ollu mukana niin oisin kyl soittanu ukon hakee mut sieltä laatikolta. Kun pääsin takas niin olo oli kun olis maantiehyrän alle jäänyt.

Isabel: Hienoa, että kaikki on hyvin. Kyllä tuollaiset vuodot säikyttävät kenet tahansa.

Jaahas, huomenna alkaisi taas uus työviikko. Mulla niitä olis jäljellä sellaiset 7 + rapiat. Äkkiä tuo aika tuntuu rientävän. Täälläkin ensimmäisillä poksuu 30 rajapyykki ja kohta alkaakin sitten synnytykset olemaan tosiasia. =)

Pikaista paranemista ja voimia sairasteleville!

Foxie, 27+0

Rei
Täällä yksi, jolla tänään alkoi 30.viikko :) Ja kyllä sen kropassa huomaakin, että alkaa olemaan viikkoja takanapäin, tapahtunut pientä muodonmuutosta! :) Töissä (toimistotöitä) alkaa kyllä mulla olemaan jo vähän tuskallista. Tuntuu, ettei jaksaisi istua eikä tuoli enää tunnu mukautuvan kropalle sopivaksi. Laskin, että ois vielä 22 työpäivää jäljellä.. oisin kyllä valmis jäämään kotiin. Mua väsyttää työpäivän ja varsinkin työviikon jälkeen tajuttomasti. Töistä poissaollessa paljon pirtsakampi olo. Mulla on tosin työmatkaakin, 80km suuntaansa, joten ehkä sekin alkaa tässä vaiheessa vähän liikaa puuduttamaan.

Puuh, tuskallinen olo, voisin valittaa vaikka kuinka kauan. Vaikka samaan aikaan nautin täysin siemauksin tästä raskaudesta ja vauvan odottamisesta. Oiskohan vaan maanantaifiilis ja huomenna työ maistuis paremmin...? :)

Kaikille kipeille parantumisia.
Tiuku, malta vielä hetki :)

Rei 30+0

Yhteistyössä