Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
Rei
Tiuku, toivottavasti päänsärky hellittäisi!
Ansku, kiva kun kävit kommentoimassa. Jännä juttu, että meillä ainakin neuvolalääkäri tutkii aina kädellä, koska koko neuvolassa ei ole edes ultraa! Ultratutkimukset on ostettu yksityiseltä puolelta.

Mites Isabel, onko vointi hyvä?

Mulla on ensi viikolla ylimääräinen neuvolalääkäri. Aikaisemmin purin täällä tunteitani, kun ei istukan sijaintia ollut neuvolassa kunnolla katsottu ja nyt jo pari viikkoa kestäneet alavatsapolttojen tutkimuksiin terv.keskuksessa en ollut kovin vakuuttunut. Joten ratkaisuksi käytiin yksityisellä ultrassa torstaina. Istukan sijainti oli ok, edessä, mutta ei haittaa synnytystä. Hyvä näin, ettei alatiesynnytykselle ainakaan istukan vuoksi ole estettä! Mun alavatsakivuille ei terv.keskuksessa löydetty mitään syytä, vaan kaiken piti olla kunnossa.... MUTTA yksityisessä ultrassa kuitenkin huomattiin heti synnytyskanavan lyhyys. Eli normipituus pitäisi kait olla noin 4,5 cm ja mulla oli alle 3 cm:ssä, joka on kriittisen rajan kohdilla. Tämä aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen riskin. Nyt ensi viikolla kontrolliin. Taas meni luotto terv.keskukseen, jos olen ikinä niihin luottanutkaan.

Tuosta synnytyskanavan pituudesta löytyi tosi vähän tietoa netistä tai sitten en osannut etsiä... vähän enemmän haluaisin itse tietää asiasta. Pitänee kysellä neuvolassa.

Vauvallakin näkyi ultran mukaan kaikki olevan kunnossa. Painoksi arvioitiin melkein 1800 g eli hieman käyrien yläkantissa. Tulee isäänsä, kun isä on piiiitkä ja raamikas, minä lyhyt ja jäntevä ;)

Rei 31+0

Aurorah
Rei; tuo synnytyskanava on yhtäkuin kohdunkaulakanava. Normisti siis sen 4-5 cm ja synnytyksen avautumisvaiheessa se lyhenee ja häviää ennen kohdunsuun avautumista. Joskus supistukset voivat kanavaa alkaa lyhentämään jo aikaisessakin vaiheessa. Itselläni on vanhempia lapsia odottaessa kanava ollut hävinnyt kokonaan viikolla 36; nuorimmaisella kohdunsuukin oli tuolloin auki jo parille sormelle. Silti pojat syntyivät viikoilla 40+ ja 39+ :)

Toki tuota lyhentymistä kannattaa seurailla ja varsinkin jos alkaa olla kipeitä supistuksia. Mutta varmaan noissakin on yksillöllistä vaihtelua; jollainhan voi olla jo "luonnostaan" lyhyempi kohdunkaula.

Meillä aletaan olla jo toivuttu viime viikon influenssasta. Tosin nuorimmaiselle piti käydä vielä eilen hakemassa antibiottikuuri, kun alkoi korvaansa valittamaan; tulehdushan siellä oli. Itse jo lähdin tänään töihin vaikka ääni onkin vielä seksikkään käheä :) Torstaina taas painoarvioultra; jokohan typy on parikiloinen :) Isolta ainakin tuntuu; meinaa nahka revetä kun kääntää kylkeä mahassa.

Aurorah 31+3

Foxie82
Tinka: Ilkee tilanne sulla töissä, ei tuollaista toivo kenellekään. Toivottavasti saat sen hakemasi paikan. Itse tässä oottelen, että koska saavat mulle hankittua sen sijaisen. Olivat kyselleet tätä vuorotteluvapaalla olevaa takaisin, joka olisi tullutkin, mutta hanpä ei voi katkaista vuorotteluvapaatansa taikka menettää loput mitä on jäljellä.

Tiuku: Toivottavasti pääänsärkysi helpottavat, tosin tuo valonarkuus kuulostaisi migreeniltä :(

Neuvolalääkäreistä ja muutenkin tk lääkäreistä sen verran, että täällä kanssa kokemusta suht koht kovakouraisista tutkimuksista. Keskiviikkona taasen neuvolalääkäri, joka tosin on tainnut vaihtua tässä välissä, joten saas nähdä millainen tutkimus on tällä kertaa tiedossa. Ultraa ei meitin neuvolassa ole :(

Rei: Hienoa, että istukan sijainti selvisi, mutta ikävää etteivät tk:ssa ole huomanneet kanavan lyhyyttä :(

Sain eilen jonkin ihmeellisen siivousvimma kohtauksen. ensin piti vain imuroida makkari ja luututa lattia, kun meidän sängyn alta löytyi lauantai-iltana kuollut hiiri (=näitä maalla asumisen ihanuuksia!). Päätinpä sitten siirtää sängyn toiseen paikkaan. Ja kas kummaa, lopulta useampikin huonekalu vaihtoi paikkaa. Nyt ois sitten makkari valmiina esikoisen tuloon, lukuunottamatta hoitopöydän alle tehtävää korotuspalaa. Samaan syssyyn sitten imuroin ja luuttusin koko kämpän, mikä oli mun osalta täys virhe. En oo imuroinu varmaankaan puoleen vuoteen kun ottaa kipeetä tonne toiseen perskankkuun/lannerankaan. Tämän sain sitten kokea taas eilen illalla. Yöllä ei meinannut vessaan päästä kun sattu niin paljon, mutta onneks alko aamuyöstä helpottamaan. Tulipahan muistutus taas siitä, että mies saa hoitaa imuroinnit.

Masussa ollaan toisinaan varsin aktiivisia. Eilen systeri piti hetken kättänsä mahani päällä ja asukki päätti tervehtiä tulevaa tätiä oikein kunnon mojautuksella. Nauratti kun systeri säikähti ja vetäs kätensä pois :)

Olikohan vielä jotain mitä piti kommentoida/rustailla tänne? Jostain syystä tuntuu, että puolet lukemista asioistas katoaa tuolta pääkopasta suhteellisen nopeasti. Kaupassakin käydessä saa oikein yrittää pinnistellä, että muistaa varmasti ostaa kaikki, tosin melkein aina jotain unohtuu...

Mukavaa maaliskuun alkua kaikille!

Foxie 28+1, kai?

Tinka77
Heissan,

Tiukulle tsemppiä päänsärkyyn...

Mulla on mitattu kans tuo kohdunkaula 3cm pituiseksi, mutta siitä ei olla oltu vielä huolissaan kun ei ole lyhentynyt eikä paikat ole pehmentyneet.

Töissä enää muutama viikko!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! JIPII!!!!!!!!!!!!!! Tuli Kelaltakin päätös siitä paljonkos sitä saa äippä- ja vanhempainrahaa. Tuli päätös muuten nopeesti. Ihmetteltiin miehen kanssa asiaa. Mulle kun sanottiin (kun siis soitin meidän konttoriin) että kyllä siinä kuukausi käsittelyssä menee vähintään kun kaikki lomakkeet etc. on täytetty. Lisäsin loput tiedot lomakkeeseen viime tiistaina netin kautta ja nyt sitten saapui jo päätös. Onkohan Espoossa vähemmän lapsia syntymässä kun on käsittely nopeutunut...

Alkaa tää massu ottamaan kiinni. Saa puhista jo kengännauhoja kiinni. Tänään sain nyt "iloita" ensimmäisistä kunnon liitoskivuista. Jipii, hormonit hyrrää ja häpyliitos löystyy. Lueskelin espoon kaupungin sivuilta muistakin loppuraskauden vaivoista:
Raskauden loppuaikana voi olla erilaisia oireita, kuten virtsaamistarve, turvotus, närästys, supistelut, ummetus ja peräpukamat, suonikohjut ja selkäkivut.

Ja täytyy myöntää että noista alkaa olla jo melkein kaikki paitsi suonikohjut jo plakkarissa :)

Mutta äkkiä tää aika menee ja muistelin edellistä raskautta että kun sitten viimein oli aivan kypsä kaikkiiin vaivoihin että halusi jo erittäin mielellään synnyttämään, ei jännittänytkään se synnyttäminen enää niin paljon. Palava halu synnyttää voitti jännityksen.

Tinka, 27+4

isabel*
Ansku, kiva kun kävit kommentoimassa : ) Mä en terveyskeskuksessa ole käyny, vaan tuo ronkkija oli ihan äpolin lääkäri... ja siis ensin tutki ultralla ja sit vielä ronkkimalla, ei kivaa ei. Hyvä tietää että se ei hyvää tee, pitääpä ens viikon kontrollissa ottaa asia puheeksi. Rei, mullakaan ei riitä luottamusta tk-lääkäreille, joten kun joku raskauteen liittyvä juttu tulee, soitan neuvolaan ja/tai äpolille. terveyskeskukseen en mee. oon todennu sen paikan ihan turhaks ja kuullu yhdestä lääkäristä siellä sellasia juttuja että nousee karvat pystyyn.
Täällä voidaan aikas hyvin, toissayönä alavatsa oli koko yön kivikova ja vähän huolestutti, mutta eilen tuli vaan muutamia supistuksia ja viime yönä myös vaan muutama, eikä kipeitä, joten päivä kerrallaan mennään. Mutta kyllä siltikin vaikka vauvan takia tekis mitä hyvänsä niin harmittaa tää lepo, kun ei mitään sais tehdä eikä minnekään pääs eperheen kans, onneks on netti ettei ihan tuu seinähulluks :)
mulla on ruokahalu kadonnu tän makaamisen takia, kun ei kerran liiku niin ei kulutakaan mitään, mutta sit eilen iski kauhee nälkä, kai se vauva tekee nyt jonkun kasvupyrähdyksen, tuntui oikeen ilkeeltä sisuskaluissa kun tuntui ettei ne meinaa enää mahtua tuonne, kai se vauva tekee tilaa ittelleen.
meillä on nyt etunimi valittuna tälle vauvalle : ) ei olla aktiivisesti puhuttu asiasta, välillä vaan heitetty ilmaan ehdotuksia ja maisteltu niitä, eilen sit vaan todettiin molemmat että kyllä se nyt on se yks tietty nimi.
Tinka, tuntuu tutuilta nuo loppuraskauden vaivat, ainakin osa niistä.
Ja Rei, hyvä kun sait tietää istukan sijainnin niin ei tarvii sitä miettiä.

isabel 30+4

Haikara80
Isabel: Menisipä minultakin ruokahalu makoillessa!! Olen nyt 4. viikkoa kipeänä, tuossa viime viikolla käväisin jo vähän kaupungilla ja ulkona ja heti kostautui ja nyt on uusi antibioottikuuri käynnissä. Kotona ei ole mitään tekemistä ja korvaan tylsyyden syömällä :/ Neuvolassakin kommentoitiin painoa vaihteeksi...

Foxie: Kiva kuulla että muillekin tulee noita energiapuuskia ja jälkiseuraamuksia. Välillä sitä melkein unohtaa koko mahan ja raskauden ja tekee jotain siivoushommia hullun lailla, joista sitten maksetaan hintaa loppupäivän ajan! Mulla tämä flunssa vie vielä oman veronsa. Pitäisi ottaa ihan iisisti mutta kun ei enää jaksa!

Ronkkijoista...mulla ei ole onneksi mitään huonoja kokemuksia mutta kyllä täytyy sanoa että ero on selkeä gynekologin ja neuvolalääkärin välillä. Ylipäätään nyt kun olen ehtinyt telkkaria katsomaan ja sieltä tulevia synnytyssairaaloita yms. sitä ihmettelee kuinka esim jenkeissä koko raskautta seuraa sama GYNE joka sitten vielä on mukana synnytyksessäkin. Onhan meillä Suomessa hieno verorahoin maksettu neuvolasysteemi mutta välillä tuntuu että ei siellä neuvolassa nyt niin paljoa tehdä ja tiedetä!

punatulkku*
Heippa!

Minäkin täällä taas piiitkästä aikaa. Ihana oli kyllä lukea teidän kuulumisia vaikka en olekaan ehtinyt kirjoittaa. Aika paljon tuntuu olevan kremppaa ja kaikenlaista tylsää meidän porukalla. Toivottavasti kuitenkin pysytään tarpeeksi pitkään yhdessä koossa ja töissä ja mahdollisimman hyväkuntoisina!

Täällä on elämä kovin hektistä koulun, töiden ja tuon uhmaikäisen 2-vuotiaan kanssa. Mahan kanssa on mennyt ihan hyvin, välillä supistaa ja pitää levätä, mutta ihan hyvin oon töissä jaksanut ainakin tähän asti. Flunssassa ollaan tosin oltu kahteen otteeseen, tokasta sain sairaslomaa sitten viime viikon. Nyt tuntuu sitten niin rankalta mennä takasin, kun on pitkän aikaa ollut pois. Mutta sitten laskin, että enää n.13 vuoroa jäljellä (kun en siistäyttä päivää tee), ja se helpotti vähän. :)

Me odotetaan siis tyttöä, ja mulla ainakin on mennyt aika eri lailla kuin eka raskaus (joka poika siis), niin että arvelinkin tyttöä. Molemmista on ollut kunnon pahoinvointi oksentamisineen, tässä vaan pidempään. Linea negra tuli pojasta aikasin ja vahvana ja yli navan, tästä on nyt vasta myöhemmin tullut ja haalea. Makeaa en pystynyt syömään yhtään pojasta alussa, nyt on maistunut ihan kiitettävästi. :) Maha oli ekasta niin "poika"-maha, että tuntemattomatkin kommentoi, nyt ainakin itestä tuntuu,että on leveämpi jotenkin. Lisäksi on ollut sellasta heikotusta ja väsymystä enempi tällä kertaa.

Mä myös otan pojan hoidosta kotiin kun jään lomalle,"lomalle" joo tosiaan.. :) Se on nyt muutenkin ollut vain tammikuusta lähtien ja 3 päivää viikossa hoidossa. Puistotoimintaa oon vähän miettinyt jos itsellä ei riitä voimat ulkoiluun tai muuten tuntuu, että haluaa sitä "lomaa". Muuten käydään perhekerhoissa ja sellaisissa, että leikkiseuraa kyllä löytyy.

Sitten vähän huolten purkamista: Niin kun sanoinkin, olen voinut nyt hyvin ja vauva liikkuu ahkeraan jne, mutta tänä aamuna heräsin siihen, että oli sellaista inhottavaa hetkittäistä selkä- & mahakipua. Muistan, että mulla oli vastaavaa esikoisesta junkun kerran, mutta en vieläkään osaa sanoa oliko se supistelua vai ilmavaivoja, jotka jotenkin säteili selkään. Ihan hassua näin toiskertalaiselta, mutta en tälläkään kertaa osannut sanoa mitä ne oli... pelotti kyllä vähän.. Piti kuitenkin viedä poika hoitoon, joka sitten olikin sillä päällä, että kaikki meni väärin ja kaikki olisi pitänyt tehdä itse (ja aikaa ei ollut), joten sain lopuksi pukea vaatteet siinä olotilassa rimpuilevan ja huutavan lapsen päälle jakantaa vielä autoon.. itku meinasi tulla äitilläkin. No, ne kivut meni onneksi ohi niin en niistä minnekään soittanut kun oli neuvolakin vielä samana päivänä. Neuvolassa sitten tuli lisää murheita, kun virstassa eka oli vähän sokeria ja sitten vielä sf-mittaa oli tullut lisää vain 2cm kuudessa viikossa ja tähän asti hienosti ylhäällä ollut käyrä lässähti alaviivoille... Tosin oli uusi täti mittaamassa, joka lohdutteli että se voi riippua vauvan asennosta jne mutta kyllä mua silti jäi kovasti huolestuttamaan. Sain uuden neuvola-ajan 1,5viikon päähän, ja jos vielä ei ole korjaantunut, niin ultraan. Eihän tämmösissä auta huolestua kun ei sille mitään voi, mutta kun ei sillekään oikeen mitään voi, että huolestuu. :/

No mutta, siinä tällä kertaa tarpeeksi vuodatusta.. pitää kirjotella useammin taas jatkossa!

Hyvää viikkoa kaikille!

punatulkku 29+2

Milla¤
Hei vaan Punatulkku pitkästä aikaa!
Paraskin puhumaan, en itekkään kovin tiheään ole kirjotellu..

Nyt onki aikaa hoitaa kaikki "netti-suhteet" kuntoon kun olen sairaslomalla tämän päivän, mies töissä ja lapsi tarhassa. Mulla oli siis tänään se lääkärintarkastus ja piti olla myös fysioterapia, mutta se lääkäri on sairastunu ja aika siirty. Onpahan kuiteski koko päivä sairaslomaa.

Mulla on paikat kunnossa, ei pehmeät eikä auki. Kohdunkaulaa 3 cm.
Lääkäri sano, että jos alkaa olemaan useammin niitä kipeitä supistuksia niin sitten saa sairaslomaa. Ihan kiva toisaalta ettei vielä tarvinnu jäähä pois töistä...mukavempi jäähä sitte kerralla kokonaan pois vähän ajan päästä. Neuvolasta ja kaupasta kävellessä tuli ihan kauheita mahapistoksia ja meno oliki sitte sen mukasta könkkäsyä. Nyt oli poikkeuksellisesti eri paikassa tämä käynti, joten oli parisen km kävelyä.

Tinka, mainitsit noista loppuraskauden vaivoista.. Siis minne noita suonikohjuja loppuraskaudesta voi ilmestyä??
Nimittäin, mulle nyt lääkäri sano, että on hieman suonikohjuja edellisen synnytyksen jäljiltä!! Siis alapäässä. (Sori, jos tässä tuli jollekin liikaa tietoa ;))
Mutta ne on kylläki ilmestyny mulle vasta nyt! Enkä ees tienny mitä ne on ja miksi sellasia on tullu..

Vauva on muuten perätilassa! Kuten esikoinenki. Ja ihan samassa kohin möllöttää. Voihan hyvinkin olla että vielä kääntyy, kun viikkoja ei kovin paljoa. Vähä silti luulen, kuten lääkäriki, että siihen se on asettunu.

Jatkampas surffailua..
Vointeja ja viikon jatkoja kaikille!!

-Milla¤ 28+6

Foxie82
Nopsasti tulin kertomaan lääkärineuvolan kuulumiset.
Yllätys yllätys, käsinhän tuo sisätutkimus tehtiin ja hieman kovakouraisestikin. Tuntui, että yrittää työntä koko käden sisälle... Jeps, mutta kohdunkaulaa jäljellä samat 3 cm kuin aiemminkin, mutta kohdunsuu oli hieman pehmentynyt. Kuulemma ihan normaalia näillä viikoilla. Sf-mitta oli huimat 31 cm, tosin eri mittaaja, joten tulos saattaa heittää ihan senkin takia. Viimeeksi kuukausi sitten oli 24 cm.

Mutta nyt täytyy kiirehtiä postiin ja sieltä moikkaamaan joukkuekavereita.

Foxie, 28+3

Aurorah
Terveisiä ultrasta..siellä typy touhusi, painoa kertynyt 2 kg :) Ihan käyrillä kasvaa, ei siis vielä ainakaan "liian" iso. Harmi vaan, että kun kerrankin mies pääsi mukaan, niin tyttö ei suostunut naamaansa näyttämään, kädet kasvojen edessä tiukasti :) Ja kääks, kysyin lääkäriltä käynnistyksestä; synnytys pyritään käynnistämään viikolla 38, viimeistään 39..siis apua, tositoimissa voidaan olla jo kuuden viikon päästä! Pikkusen rupes hirvittää :/

Vielä kaks viikkoa töitä ja sitten ihana äippäloma :)

Aurorah 31+6

Foxie82
Ihania ultra kuulumisa Aurorah! :)
Aikaa ei tosiaankaan ole enää kauaa kun ensimmäisillä meistä on nyytit sylissä. Vastahan me hetki sitten jännitettiin kahta viivaa testiin...

Itsellä olisi vielä hieman vajaa 6 viikkoa töitä äippäloman alkuun. Saas nähdä selviänkö ilman sairaslomaa loppuun asti vai pettääkö tuo mun selkä jossakin vaiheessa. Toisinaan meinaa olla hieman tuskaa istuskella, mut tähän mennessä kipu on kuitenkin pysynyt ihan siedettävissä rajoissa.

Tänään on masussa oltu yllättävän aktiivisella tuulella. Tuossa oli useampikin hieman rauhallisempi päivä välissä. Liekö sitten suuttunut eilisen lääkärineuvolan jäjiltä kun lääkäri hieman tunnusteli missä asennossa sitä majaillaan tuolla yksiössä. Toistaiseksi pää alaspäin ja mie kun luulin, et edelleen köllöteltäis poikittain. Kylkiin en onneks vielä oo saanu iskuja *koputtaa puuta*. Kauhulla niitä odottelen...

Ihanaa, huomenna on jo perjantai. Taas yksi työviikko vähemmän :)

Foxie, 28+4

miida
Heippa!! Mulla alle 3 vk äippäloman alkuun. Hienoa. Nyt viime päivinä on alkanut tuntumaan, että ei ehkä oma jaksaminen riitäkään loputtomiin.. Mulla on ihme kipuilua oikeassa kyljessä/kyllkiluiden kohdalla! Onko kellään mitään vastaavaa? Baby on kyllä ihan oikealla, painautunut siihen kylkeen kiinni. Nyt tuntuu, että on niin ylhäälläkin, että alkaa ahdistamaan ja tila loppumaan. Mulla siis tuo kylkiluu on välillä ihan sietämättömän tuntuinen, kipu ei oo kovaa, mutta enemmänkin sairaan epämukava olo. Tuntuu yölläkin tuota kipua...

Nyt sohvalle makoilemaan. En muista pitikö kommentoida jotain muuta! Raskausdementiaa kai? :)

Inya
Täällä ollaan toipumassa flunssasta - toiseen otteeseen. Palasin jo alkuviikosta töihin, mutta sitten iski päänsärky+huimaus+valonarkuus, ja työterveyslääkäri laitto lähetteen naistenklinikalle, että suljettais raskausmyrkytys pois. Selvisipä sitten sekin, että sen ois pitänyt lähettää mut Jorviin (tai niin ois ollu fiksumpaa)kun kerran sinne olen menossa synnyttämään. Ei ollut onneksi verenpainetta tai valkuaista, joten lääkäri päätteli, että se oli kai vain edelleen flunssaa, jossa oli migreenimäisiä oireita.

Lääkäri oli todella positiivinen yllätys, en muista milloin mun kaikki mahdolliset päänsäryt sun muut olisi käyty läpi yhtä perinpohjaisesti - työterveyslääkäri kun yleensä nappaa vain sairaslomatodistuksen käteen sen syvemmin selvittelemättä terveyshistoriaa. Ultrasta selvisi (en itse nähnyt enkä pyytänyt nähdä, kun ei ollu mieskään paikalla), että lapsivettä sopivasti ja toistaiseksi on perätilassa. En tullut kysyneeksi vauvan kokoa/painoa muuten kuin että normaalinkokoinen oli.

Mun masu on tosi eteenpäintyöntynyt (selän puolelta ei raskaus edes näy) ja äitiysfarkut on alkaneet ahdistaa, kun se farkkukangas siinä edessä tulee liian korkealle ja painaa masua varsinkin istuessa ja sitten supistaa herkästi. Huomenna käyn kangaskaupasta resoria ja uhraan jotkut farkuista kokeilulle, että vaihdan farkkujen lantion koko etuosan resoriksi.

Aurorah, haluatko itse että synnytys käynnistetään vai onko joku muu syy? Ei ole toki pakko kertoa :).

Tinka, meille tuli myös äitiyspäätös+pakkaus tosi nopeesti, Espoossa siis. Olen pessyt (käsittelyainejämien takia) innoissani noita vauvanvaatteita ja niiden ripustaminen narulle on jotenkin hellyyttävää, kun ne on niin pikkuisia... Vielä kun jaksaisi ne silittää, niin saisi vauva sitten edes kerran elämässään silitettyjä vaatteita ;).

Hyviä vointeja kaikille :)

Inya, 29+1

Aurorah
Nopeasti Inyalle vastaan..synnytys käynnistetään, koska mulla on insuliinihoitoinen raskausdiabetes. Silloin (ainakin täällä) synnytys käynnistetään, vaikkei vauva olisikaan kasvamassa kauhea suureksi. Käynnistys siis aikaisintaan tuolloin 38 viikolla; näiden "insuliinivauvojen" keuhkot kuulemma kypsyvät vähän hitaammin kuin muilla, siksi ei kauhean aikaisinkaan käynnistellä.

Mukavaa viikonalkua,
Aurorah 32+3

isabel*
Aurorah, sulla oli ihania ultrakuulumisia.
Mä kävin kontrollissa äpolilla aamulla, ja voi jessus mikä lääkäri. totes vaan että paikat kunnossa, tää oli siis eri lääkäri kuin viimeks, ja töihin vaan, lääkkeitä saa ottaa edelleen tarpeen vaatiessa, mutta koska työssäni ei tarvii nostella niin sairaslomaa ei tipu, ja huilata ei sitten kuulemma tarvii. Ei kuulemma voinut vahvsitaa edellisen lääkärin mittaamia tuloksia... siis haloo, mä oisin voinu revetä, enkä osannu siinä tilanteessa hirveesti vaatia saikkua kun lääkäri epäsuorasti totes mut laiskaks, ja lisäks kysyi että oonko ollu töissä nyt... ei kysynyt paljonko supistuksia on, sanoi vaan että jos tulee lisää niin saa soittaa niin sit voivat kirjottaa sitä saikkua, ja mä oon ottanu niitä pillereitä kyllä ihan vaan tarpeeseen, koska jos en oo ajoissa ottanut niin suppareita on tullu paljon.
sit ku tuosta toivuin niin soitin neuvolaan, niin siellä vaan totesivat että he ei halua välikäteen, vaan mennä nyt vaan töihin ja kattoa jaksaako... oma täti on lomalla tänviikon. eli ei kai tässä auta muu kuin mennä huomenna töihin, kahen viikon makaamisen jälkeen, voin vaikka vannoa että supparit lisääntyy ja pian ollaan samassa jamassa taas että saa pelätä että vauva syntyy ennen aikojaan.
siis älkää käsittäkö väärin, mä oon erittäin ilonen että tuo lepo auttoi ja voin paremmin, mutta ei tunnu fiksulta lähteä stressaamaan ja hankkimaan lisää suppareita ku kerran tilanne on saatu paremmaks. tässä on kuitenkin enää kolme viikkoa jäljellä, ja töissä tosi hektistä... kyllä ärsyttää. kiitti kun sain purkaa, sori että tuli vaan omaa napaa taas.
Mutta aurinkoista viikkoa kaikille!

Isabel 31+3

Aurorah
Kamalaa Isabel! Ihan törkeä lääkäri! Mulle kyllä on joka kerta äippäpolilla ja muutenkin lääkärissä sanottu, että pitää tosi herkästi hakea saikkua jos supistaa paljon. Nytkin viime viikolla käydessä olis lääkäri saikkua kirjottanu kun supistelee. Kannattaisko käydä vielä toisella lääkärillä; ihan varmasti alkaa sulla supistaa uudelleen jos menet töihin.

Semmosta piti itseasiassa kysyä, että onko teillä vihlontaa kohdunsuulla? Mulla on (siitä asti kun liikkeet rupes tuntumaan) vihlonut koko ajan kovemmin kohdunsuulle. Nytkin kun vauva liikkuu niin vihloo niin että tekis mieli ääneen huutaa..ja tuntuu etttä tuonne alas "pullistuu" jotain..(sori yksityiskohdat..). Kysyin tuosta vihlonnasta lääkäriltä, ja kuuluu kuulemma asiaan, kohdunkaulan ja -suun hermotus kuulemma jollain on herkempi. Tuntuu vaan TOSI ilkeältä ja kipeältä :/

Aurorah

isabel*
Aurorah,
samankaltaisia tuntemuksia on mulla ollu, vähemmän tosin vihlomista ja enemmän "pullistumista", toivotaan että sulla menis ne ohi.
Mä joudun kait huomenna meneen töihin, mutta jos tosiaan tulee yhtään enempää suppareita (ja delleen siis niitä estolääkkeitä napsin...hullun touhua) niin soitan äpolille ja vaadin kirjottamaan sitä saikkua. ihme touhua sekä lääkäriltä että neuvolalta.

Haikara80
Isabel: Tosi ikävän lääkärin luokse olet joutunut. Mulla on käynyt tuuri koska kaikki lääkärit ja neuvolantädit joita olen kohdannut ovat tässä jaksamismielessä olleet tosi ymmärtäväisiä ja nimen oman korostaneet levon tarvetta...Jos olo on kurja ja supistelee, niin pakkohan sitä on jäädä kotiin lepuuttamaan!

Aurorah: Tuosta "pullistelusta"...meidän asukki oli ainakin viimeksi neuvolan yhteydessä jo oikeassa asennossa ja luulen että on edelleen samassa jamassa. Varsinkin öisin jos supistelee, tuntuu että pää jotenkin oikein työntyy alaspäin, tulee semmonen paineen tunne. Pari kertaa olen jo miettinyt että nytkö se tulee :) Tosin mitään kipua ei ole.

Tapasin perjantaina kaverini joka on 36.viikolla. Oltiin melkein samankokoiset! Heille enteillään tyttöä, meille poikaa (kumpikaan ei siis tiedä varmuudella), olisiko siinä syy. Mulla maha vaan kasvaa! Toivon todella että kevät tulee pian, etten vaan joudu hankkimaan enää uutta takkia, nuo nykyiset menee nipin napin kuukauden päivät päälle. Nytkin pyryttää oikein kunnolla että eipä hyvältä näytä!

Lähdenpä tästä kampaajalle, seuraavan kerran sitten sinne mennään äitinä :)

Haikara 31+3

Aurorah
Voi itku..viime viikolla ä-polilla käydessä otettiin varalta bakteerinäytteet kohdunsuulta supistelujen takia..eilen sitten lääkäri soitti ja kertoi että sieltä on löytynyt streptokokki -tulehdus :/ Kymmenen päivän antibioottikuuri ja jos sillä ei häviä, niin sitten synnytyksessä antibioottitippa. Mitään oireita (vuotoa, kutinaa ym) ei oo ollu, vaan tuota supistelua. Nyt sitten huolettaa sekin, että onko siitä tulehduksesta vauvalle kovasti haittaa :/

Ääh, miks mulle sattuu kaikki.. :/

Isabel*
Voi Aurorah, tosi harmillista : ( Mutta ota siltä kannalta, että hyvä kun huomattiin ja se saadaan joka tapauksessa hoidettua tavalla tai toisella. Mulla ei oo tietoa, mutta kuvittelisin ettei tuosta oo vauvalle haittaa, toivotaan ainakin niin.

Mä oon kärvistelly töissä, ja ruokatunnilla sain pistää maate että supparit hellittäis, ne nimittäin myös sattui... soitin sit sinne äpolille ja se nainen oli tosi mukava ja ymmärsi asian ja lupas jutella lääkärin kans ja lähettää sairaslomapaperit mulle kotiin... en tiiä et oliko sama hullu lääkäri kuin eilen mutta jos oli niin montakohan tuntia se sitä saikkua kirjotti... saa nähä. mutta tän päivän jälkeen en tänne enää tuu itteäni ja vauvaa kiusaamaan ja suppareita hankkimaan, jouduin ottamaan niitä estolääkkeitäkin kun niin kovasti supisteli ja siis kipeesti. niin ihme touhua tuolla yhellä lääkärillä että huh huh. Pidän kyllä tasan huolen että samalle lääkärille en enää mee jos yhtään on valinnan varaa.
Haikara, mulla samanlainen takkiongelma, kun takki menee tosin nyt jo nipinnapin ja kiristää... ja lunta on metrikaupalla : ) siis talvi on ihana, mutta mä en osta uutta takkia muutaman viikon takia eikä takki auki oo kovin lämmin kulkea.
Aurinkoa odotellessa, ja työpäivän loppua, mä meinaan kerätä kamani kasaan, koska en usko että enää ihan töihin tuun ennen älomaa, ja sitä myöten en siis koskaan kun sopimus loppuu. mutta moikkaamaan meinaan tulla mukavia työkavereita ainakin joskus : )

Isabel 31+4

Foxie82
Isabel: Ikävä lääkärikokemus sulla takana, mut onneks sentäs kuuntelivat sua tänään puhelimessa ja kirjoittivat lisää sairaslomaa. Ehkä se lääkäri nyt uskoi (jos oli sama) ettei sun paikkas enää oo töissä. Toivotaan, että lepo auttaa ja supparit pysyy jatkossa poissa.

Inya: Hyvää lääkäripalvelua oot saanu, oispa kaikki lääkärit samanlaisia ja selvittäis taustat kunnolla.

Aurorah:
Mulla vihloi kanssa tuota kohdunsuuta vielä jokin aika sitten, mutta nyt on helpottanut. Tosin eipä tää veijari niin kauheasti enää tuonne alaspäin monottele, mutoli kyl aika ilkeen tuntusta kun aina kun potkas alaspäin niin teki mieli huutaa. Niin ja välil oli tunne et joku käsi tai jalka ois heilutellu tuolla sisällä :) mut paikat on kiinni, joten kuvitellut oon kaiken. Mut nyt toi vihlominen on helpottanu. Liekö johtunee sitten tuosta kohdunsuun pehmenemisestä...

Ilkee tuo tulehdusjuttu, mut onneks tosiaan löyty jo nyt, että se pystytään hoitamaan alta pois.

Haikara: Talvitakki menee vielä toistaiseksi kiinni ja kasvuvaraakin on vielä himpum verran jäljellä. Mut eiköhän se kevät ala hiljalleen kolkuttelemaan ovea, joten ei noita paksumpia takkeja enää kohta tarvita, ainakin toivon niin.

Olikohan vielä jotain mitä piti kommentoida?

Sain taas viikonloppuna kuulla komentin mahan koosta, tällä kertaa ukki kyseli, että oonko aivan varma ja että onko tutkittu ettei siellä vaan ole kahta. Mahan koko on samaa luokkaa mitä serkulla oli pari päivää ennen laskettua aikaa ja mulla sentäs aikaa vielä reilu 10 viikkoa!

On muuten aika hauska seurata mitä kaikkea tää odotus tuo tullessaan. Normaalisti oon oikein kunnon vilukissa, mut pari päivää menny töissä pelkällä t-paidalla. Kotonakin vaatteita on mahdollisimman vähän päällä kun muuten on liian kuuma. Ja öisin tulee nukuttua melkeinpä ilman peittoa. Toisaalta täytyy nauttia nyt tästä ettei tarvii laittaa niin kauhiasti vaatetta päälle :)

Jahas, täytyy lähtee touhuilee kotihommien pariin, mikäli tuo mun alaselkä nyt antaa myöten.

Foxie, 29+2

simpsa
Foxie: Mulla kanssa sama juttu lämpötilojen kanssa. Tosin tässä on mennyt viime lokakuusta lähtien hikoillessa, eikä vaan nyt loppuvaiheessa. Kotona oon hihaton paita päällä ilman sukkia, öisin nukun ilman peittoa ja yöpaitaa, villapaitaa en ole kertaakaan laittanut koko talven aikana takin alle. Normaalisti olen vilukissa, mutta raskauden aikana tulee oikein hien pukkaus kohtauksia. Oon laskenut asunon lämpötilaakin ja mies sitten istuu viltin alla sohvalla, kun mä helotan punasena vieressä. Joten tosiaan kaikkea sitä saa tän raskauden myötä riesakseen... ;)

Aurorah: Mulla on ollut raskauden puolesta välistä juilintoja ja kipuilua kohdun suulla silleen kausittain. Välillä se liittyy lapsen asentoon, jos on kovin alhaalla ja välillä, jos lapsi on navan kohdalla, niin tuntuu, että navasta menee jokin "hermo" tuonne alapäähän ja vihloo hirveesti. Välillä tosiaan esim. sohvalta nousu sattuu kuin paikat repeäisi tuolla alhaalla. Lisäksi on niitä liitoskipuja luissa ja nivelissä. Neuvolasta ovat sanoneet, että normaalia on. Mulla ei mitään paineen tunnetta ole ollut tuolla kohdun suun seudulla.

Tosin vaavi on ollut jo monta viikkoa perätilassa. Viimeksi maanantaina neuvolassa oli neuvolatäti sitä mieltä ja pää tuntuu tosi ylhäällä pallean lähellä, mikä tukaloittaa hengitystä. Jos ei parin viikon päästä ole kääntynyt, niin ultrataan ja sitten lääkäriin, jotta saan lähetteen äitiyspolille kääntämisyritystä varten. Viikkoja on jo sen verran paljon, että hirveesti ei enää ole aikaa vaavin itsenäisesti kääntyä. Toivoisin niin kovasti, että mukula kääntyis, koska keisarinleikkaukseen en millään haluaisi.

Muuten ei tänne mitään kummoisia kuulu, tavallisia raskauskolotuksia on, mutta onneksi ei supistuksia tms. ongelmia. Tsemppiä teille, jotka niiden kanssa taistelette!

simpsa ja 32+...

Rei
Mä kirjoittelen nyt ihan vain omia kuulumisia ja myöhemmin otan kantaa teidän muiden kuulumisiin.

Meillä on takana viikon sairaalareissu. Viime keskiviikkona mentiin äityispolille alavatsapoltoista+kivuliaista supistuksista. Polilta suoraan osastolle ja sieltä muutaman tunnin kuluttua synnytyssaliin. (!!) Mulla oli supistukset availlut paikkoja ja lyhentänyt synnytyskanavaa (jo ennestään lyhyttä synnytyskanavaa). Koko torstai pelattiin aikaa ja laskettiin tunteja, joita vauva saisi vielä viettää vatsassa. Mulle annettiin kortisoonipiikit, jotta vauvan keuhkot ehtisi vahvistua ja suoraan suoneen sekä piikeillä estolääkitystä supistuksiin. Eli synnytys oli ihan oikeasti lähellä. Meidät valmisteltiin synnyttämään keskosvauva ja lastenlääkärit yms. oli jo varautuneet tilanteeseen. Vahvaa estolääkitystä ei kuitenkaan voinut jatkaa ikuisuuksiin (riskit äidin terveyteen), joten jossain vaiheessa se lopetettiin, mutta luojan kiitos vahvin lääke oli tehnyt teränsä ja kovimmat supistukset hellittäneet. Tilanne rauhoittui ja pääsin perjantaina osastolle. Siellä sitten jatkettiin lempeämpää estolääkitystä ja 100% vuodelepoa. Tilanne pysyi vakaana ja nyt ollaan sitten kotona. Estolääkitystä jatketaan seuraavat 3-4 viikkoa ja luvassa pelkkää lepoa kotona.

On siis riittänyt tapahtumaa! Nyt toivotaan, että meidän vauva jaksaisi vielä viihtyä vatsassa edes muutaman viikon.. päivä kerrallaanhan tässä mennään. Tosin tilanne voi rauhoittua takaisin ihan "normaaliksi", mutta tällä hetkellä tilanne vielä aika hektinen.

Positiivisena kokemuksena kyllä sairaalareissu jäi mieleen. Henkilökunta oli supermukavaa ja tunsin olevani turvallisissa käsissä, vaikka aika kovaa tahtia oli koko ajan eikä itse pysynyt mukana menossa. Nyt on sitten osastot ja synnytyssalikin jo tuttu paikka :)

Itse en enää ikinä luota terveyskeskukseen. Meidän neuvolatäti laittoi mut keskiviikkona terv.keskukseen tarkastukseen poltoista ja kivuista. Sieltä mut passitettiin kotiin antibioottikuurin kanssa ja sanottiin kaiken olevan ihan normaalisti. Pari tuntia siitä lähdettiin sairaalaan ja välittömästi otettiin sisään ja aloitetiin toimenpiteet vauvan hyvinvoinnin hyväksi.

Itsellä ja miehellä vähän sekavat mielet, kun oltiin jo valmiita synnyttämään meidän vauva ja nyt ollaankiin sitten kotona lepäämässä ja pelaamassa aikaa. Tainnut tulla vähän liikaa tapahtumaa viikon sisällä.

Hyviä vointeja kaikille ja Isabel, muista ottaa rauhassa!

Rei 32+3

isabel*
Voi Rei : ( Kauheaa mikä kokemus teillä ollut, onneks onneks kaikki meni kuitenkin hyvin ja saat olla kotona lepäämässä! Mä osaan pikkasen kuvitella noita teidän pelonhetkiä. Toivotaan tosiaan että saat levätä kotona vielä viikkoja, ja että tilanne normalisoituis. Ei tuommosia kokemuksia toivo kenellekään. Ota oikeen rauhassa ja lepää nyt!
Mä olen kans kotona huilimassa, on että paljonko se hullu tohtori kirjotti sairaslomaa, váikka ihan sama, en mee töihin ennen kuin alkaa tuntua hyvältä, eli en taida töihin enää ehtiä.
nyt olis sellanen ongelma, kun neuvolassa täti (ei mun oma) mittas vähän korkeet verenpaineet, ja vähän päänsärkyäkin ollut, ja oli selvästi vähän huolissaan. pitää nyt koittaa selvittää voiko tuo supistusten estolääkitys aiheuttaa mokomaa. hb huono ja maha muka ei kasva käyrällä ja painoa muka paljon (400 grammaa viikko, ja vuodelevossa, ihmekös tuo nyt on... ja siis 7 kiloa tullu alusta lähtien). ja kotona tsekkasin, niin sf-mitta ja mun paino oli just tasan samat esikoisesta samalla viikolla, joten niistä en ite huolta kanna.
Tääkin terkka suositteli lepoa.. miten äpolilla voikin olla niin älyvapaa lääkäri joka suoraan sanoo että levätä ei tarvii.. grrr, vieläkin nostattaa mun paineita se ukko.

Kovasti voimia ja haleja Reille, täällä pidetään sulle ja vauvalle kovasti peukkuja!!!

isabel 31+5

Rei
Isabel, mulla on ainaskin nyt tämä kotona otettava supistusten estolääke verenpainelääke (adalat). Ja aiheuttaa mulle nimenomaan päänsärkyä ja huimausta. Sain kotiin lainaan verenpainemittarin, jolla seurailen verenpainetta, että elimistö kestää tota lääkitystä. Yritä nyt sinäkin ottaa rennosti ja toivottavasti saat saikkua äityisloman alkuun asti!

Yhteistyössä