Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
punatulkku*
Kiitos tähdestä Foxie! :) Vaikka harvoin ehdinkään koulun, töiden ja äitinä olemisen lomassa kirjoitella, niin hengessä olen mukana edelleen ja loppuun asti.

Aika hurjia juttuja oli.. Näyttää siltä, että nämä tulevat toukokuulaiset (tai huhti-, mutta toivottavasti ei sentään maaliskuulaiset) näyttävät kyllä pitävän kiirettä tähän maailmaan! Tosi monella on noita supisteluja ja ihan estolääkityksiäkin.

Täällä on kaikki hyvin. Välillä supistaa, mutta ei kipeästi, ja selkäkin on jaksanut hyvin töissä. Vauva makoilee pää alaspäin, mutta viistosti, potkut tulee yläoikealle, mutta kyllä se varmaan mahtuu vielä aika hyvin vaihtamaan asentokin, kun tuntuu ja näyttää välillä aika hurjalta mahassa. Viime neuvolassa oli taas kaikki hyvin, ei glukoosia pissassa (niin kun viimeksi oli), eli saan jatkaa herkuttelua ;) ja sf-mittakin oli kasvanut 3cm 1,5 viikossa. Nyt siis oli 27cm, eli ei mikään huima vieläkään, mutta oon tämmönen pieni itsekin. Painoa tullut vasta 6kg. Mä kanssa pärjään vähemmällä vaatetuksella, kun tavallisesti on aina vilu. Ja hormonit tekee ilmeiseti jekkuja mulle, koska kiukustun hirmu helposti pikkuasioista, välillä tuntuu, että oon ihan hermoheikko. Esikoisen uhma ja koulutehtävien kasaantuminen ei tietenkään paranna tilannetta..

Mutta jaksamista kaikille, etenkin niille, joita tekemisen puute, tai se,että ei saa tehdä mitään, vaivaa. Kadehdin teitä pikkusen. ;) Mutta vain pikkusen, siltä osin että saatte levätä. :)

punatulkku 31+4

isabel*
Simpsa, meillä kuuluu tähän seurantaan vain yksi lääkärikäynti, joka mulla on parin viikon päästä... eli aika huonoa seurantaa kyllä...
Punatulkku, mulla on sf-mitta nyt prikulleen sama kuin sulla : ) ja mulle ne edelleen eilisessä neuvolassa siitä huolehti että kun kasvaa liian hitaasti... siis oikeen kaks tätiä sitä mittas ja sit tuijotti sit' helkutin käyrää... ja kun mulla oli aivan sama mitta samoilla viikoilla esikoisesta niin koitin sitä niille sanoa, että ehkä tää maha ei aivan jumboks kasva kun oon kuitenkin aika pienikin... mutta ei, siinä ne sitä käyrää ihmetteli ja varotteli että kunhan nyt pysyy sit käyrällä, ja että kai tuo sentin kasvu viikkoon nyt riittää... voi huh huh mitä hullua touhua. kun sillon pari viikkoa´sitten äpolin ultrassa kontrollissa vauva vastas viikkoja, ja liikkuu koko ajan. ja lisäks, ne käyräthän on vaan ihan viitteellisiä, ei kai kaikki voi kasvaa tasan käyrää pitkin!! murrr. mutta siis en edelleenkään meinaa ite huolestua kun aihetta ei kerta kaikkiaan oo. niin ja esikoisen aikana kävin eri neuvolassa jossa sitä käyrää ei tasan tuijotettu : ) mutta kaikki siis ok täällä.
mä jopa jaksan jo siivota ja tehdä kaikkea pientä, pitää vaan huilia välillä kun iskee väsy. Sillon kun vuodelepoon jouduin niin mulla särki selkää se makaaminen, nyt taas tää pystyssä oleminen : ) mutta se on pelkästään positiivista että saa taas olla ja elää normaalimmin. viime yönä kyllä supisteli, kun innoissani olin koko eilisen iltapäivän ja illan vauhti päällä kun olo oli parempi.. jos tänään pikkasen osais olla rauhallisempi, voipi olla vaikeeta, hih, kun en sen luontonen oo.
Mukavaa viikonloppua kaikille, ja toivotaan tosiaan että niillä keitä supistaa rauhottuu supistukset ja muilla muut vaivat!!

isabel 33+0 (jo, ihanaa : )

Tikrutar
Tikrutar ilmoittautuu! Kotona kun ei ole nettiyhteyttä, niin tulee kirjoiteltua harvemmin, töiden jälkeen jään silloin tällöin koneelle ja luen pitkät pätkät kerrallaan toukokuisten kuulumisia.

Täällä vatsa paisuu ja tukalaa olotilaa on, mutta muuten kyllä ihan hyvä olo. Vähän liitoskipuja alaosastolla on, mutta tukivyötä oon käyttäny koko alkuvuoden ja pahemmilta selkäkivuilta oon välttyny, liekö tukiliivin ansiota?

Näin pikaisesti tälläkertaa, mutta mukavaa viikonloppua kaikille!

Toukokuun 2009 odottajat:
*2.5.09 Aurorah, kolmas, vm -76, KYS, tyttö
*2.5.09 simpsa, esikoinen, vm -78, KOS, poika
*4.5.09 Rei, esikoinen, vm. -83,TAYS
*5.5.09 miida, esikoinen, vm -83
*7.5.09 Tiuku72, kolmonen, SEKS , poika (lapsivesitutkimus)
*7.5. Haikara80, esikoinen, vm -80 HUS
*8.5.09 Isabel, kakkonen, vm -79, poika
9.5.09 Henttulivei, kakkonen.vm -80 PKKS
14.5.09 Nitta, toinen
*17.5.09 Punatulkku, kakkonen, vm -81, TYKS
*21.5.09 Milla¤, kakkonen, vm -82, tyttö
*22.5.09 Tikrutar -77, esikoinen (km 04/08), SEKS tyttötunne
*23.5.09 Inya -81, esikoinen, HUS/Jorvi
24.5.09 Mipsa
*24.5.09 Foxie82, esikoinen, vm -82, K-HKS, poikaolo
25.5.09 Taisha, kolmas , vm -77, TYKS, tyttöfiilis
*28.5.09 Tinka77, kakkonen, vm.77, JS

Tiuku 72
Kyllä täällä ihan kivasti porukkaa käy kirjoittelemassa. Ajattelin jo että meistä muutama käy visiitillä ja ajattelin että jollekin on käynyt huonosti =(

Kauhava on tuossa likellä. Voi että kun riipaisi ikävästi sen vauvan puolesta. Itse ähkyn ja ähellän tämän muutenkin ylipainoisen ruhoni kanssa enkä voisi kuvitella tämän olevan muuta kuin raskautta. Enpä lähde tuomitsemaan.... meitä on moneen junaan ja osa jää asemallekin.... Mutta miten ihmeessä voi viettää tunnin vessassa - onhan siellä hätänappi jolla kutsutaan hoitaja???

Foxie82
Kyllä tuo kauhavan juttu kosketti sekä järkytti. Tosiaan tk:n vessassa on ne hälytysnapit ja ois kyl uskonu siinä vaiheessa naisen tietävän mitä tulevan pitää... Noh, en tuomitse ketään, ihmettelen vain. Ja nyt oli taas joku ammuskellu päiväkodin edustalla ranskassa. Mistä näitä kahjoja oikein riittää?

Jee, mäkin saan kohta oman koulutettavan eli mun pestin jatkajan. Maanantaina on kuulemma pari haastattelua, joista toinen valitaan. Saa nähdä aloittaako heti sit ens viikolla vai tuleeko vasta viikon päästä mun oppiin. Pomolle laitoin tänään s-postia ja kyselin tilanteesta sekä ilmoitin selän hieman kenkkuilen. Käski pysyä koossa vielä hetken aikaa.

Mukavan rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Foxie, 30+5

Taisha.
Ilmottaudun minäkin, tosin olen kuvitellut viimeisen kuukauden aikana tänne kirjoitelleeni, vaan enpä ollutkaan.. Kovasti on ollut vauhdikasta töissä ja illalla kotona en ole jaksanut mitään. Mutta nyt alkoi viikon loma ja se jälkeen tuskin enää töihin menen. Viime viikon ohjeistin sijaistani ja hyvältä homma näytti, joten voin hyvillä mielin siirtyä kotimoodiin..:)

Vatsassa kaikki hyvin, tosin kovasti suurelta tuntuu jo nyt, mietin vaan mitkä on kahden kuukauden päästä fiilikset, kun ei se tästä tosiaan enää pienene..:)

Reille ainakin piti toivottaa jaksamista, on teille osunut koettelemusta, toivotaan kuitenkin, että saat nauttia vielä pitkään vatsansisäisestä asukkaasta..samoin Isabel..:)

Käytiin myös 4D-ultrassa parisen viikkoa sitten, kaikki rakenteet oli täydellisiä..:) mutta kasvojaan ei neiti (näin nyt siis kahdessa ultrassa on meille veikkailtu, ja itselläkin on erilainen olo kuin poitsuista..) näyttämään, mutta pääasiahan on, että kaikki oli hyvin..:)

Jaah, nyt valmistaudumme saunaan, ihanaa..:) Ulkona pölisee katupölyt siihen malliin, että yök! Ja kohta alkaa siitepölyjen kanssa elely, lienee pakko turvautua taas nenäsumutteisiin ja silmätippoihin..:(

-Taisha, 30+6

Taisha.
14.5.09 Nitta, toinen
*17.5.09 Punatulkku, kakkonen, vm -81, TYKS
24.5.09 Mipsa
*25.5.09 Taisha, kolmas , vm -77, TYKS, tyttöfiilis

punatulkku*
Päivitin tuon meidän tytön kans. :)

14.5.09 Nitta, toinen
*17.5.09 Punatulkku, kakkonen, vm -81, TYKS, tyttö
24.5.09 Mipsa
*25.5.09 Taisha, kolmas , vm -77, TYKS, tyttöfiilis

simpsa
Huomenta

Täällä on taas vaikea yö takana, kun toisella kyljellä on kuono aivan tukossa ja toisella särkee lonkkia kahta kauheemmin. Miehellä on kestämistä, kun vaihdan puolta jatkuvasti, käyn veskissä, istuskelen sängyn reunalla tai päätyyn nojaten tai käyn katsomassa pari tuntia telkkaria olkkarissa ja palaan taas pyörimään. Kumma kyllä päivisin ei kuitenkaan uneta, vaikka kroppa muuten raskaalta tuntuukin siksi pitää levätä vähän väliä. Öitä en vaan juurikaan odota.

Itse asiassa tulin kyselemään teiltä viisaammilta sellaista, että saimme sukulaiselta ison pussin tuttipulloja, joita heidän muksunsa ei enää tarvitse. Olen ne jo pessyt pesukoneessa, mutta sitten tuli mieleen, että saako ne kumiset/silikoniset tuttiosat steriloida myös keittämällä. Siis kestävätkö ne n. 100C lämpötilaa? Näin pöhköjä asioita sitä pitää lähteä varmuuden vuoksi kyselemään, etten sitten pilaa niitä... ;) Yön pitkinä tunteina tämäkin tuli mieleen.

Voinnin kannalta kaikki on ennallaan. Kovin alhaalla potkut tuntuu, eli pää ylöspäin vaavi viihtyy edelleen.

simpsa ja 34+

Taisha.
Huomenia! Pikainen vastaus Simpsalle; kyllä kestävät keittämisen. Mä oon alkuun steriloinut tutit sekä pullot keittämällä niitä viiden minuutin ajan.

Mulla on samanmoinen yö takana, pää on vielä hieman jumissa, mut eiköhän tämä tästä, kun suuntaamme ulos auringonpaisteeseen..:)

-Taisha

Haikara80
Huomenta,

Vietettiin koko eilinen päivystyspolilla. Pe-la yönä ja eilen aamulla oli hurjan kipeä alavatsa ja supisteli taas kovasti. Seitsemän tunnin odotuksen jälkeen päästiin lääkärin luo, joka oli tosi huonotuulinen ja suorastaan törkeä ja sanoi vaan että supistukset kuuluu asiaan!! Ei siis ollut taaskaan (onneksi) mitään muutoksia mutta kyllähän tuollainen kipu pelästytti pahemman kerran. Kätilöt on aina tosi mukavia mutta nuo lääkärit...niiltä puuttuu empatiakyky kokonaan. Eilen päätinkin etten hitto vie mene enää polille ennen synnytystä :/

Nyt pitäisi sitten vaan lepäillä ja ulkona olisi noin ihana ilma....

Tiuku 72
Haikara: Tuskin sinun kannattaa enää pelätä synnytystä. Meillähän on pari päivää jäljellä rv 34:ään. (Jos nyt taaskaan olen osannut laskea oikein =))

Simpsa: Tuttipullot voi keittää 5 min kiehuvassa vedessä. Minä itse vaihtaisin kumiosat uusiin sillä muutenkin ne pitäisi vaihtaa muutaman kuukauden välein.

Inya
Olipas täällä paljon tekstiä! Kiva lukea :). Harmittaa vain, kun olen ollut niin väsynyt, etten enää ole konetta jaksanut töiden jälkeen avata. (Osasyy siihen on kyllä se, että mun pitäisi hoitaa koneella yksi vanhaan työhön liittyvä kirjoitusjuttu, josta saisin ansioluetteloon merkinnän, mutta siihen pitäisi varata ainakin 4h ja se taas tuntuu ylitsepääsemättömän työläältä.)

Jarrusukkia niille joiden vauvat meinaa kovasti jo tulla maailmaan :). Mieskin jo kyseli, että pitäisikö se sairaalakassi pakata valmiiksi ja mä olen vain ajatellut, että mikäs kiire tässä on... Ehkä se ois kuitenkin syytä laittaa valmiiksi. Sen verran ollaan kyllä jo valmistauduttu, että vaatteet ja suurin osa muista tarvikkeista on pesty ja turvakaukalokin käytiin ostamassa.

Saa kyllä mies hoitaa tästä lähin kaikki käsinpestävät tarvikkeet (siis vaunujen osat tms.), koska mun selkä väsyy ihan järkyttävän nopeesti. Tosiaan sellanen fiilis, että kun 30 viikkoa tuli täyteen, kunto on romahtanu, selkä väsyy ja jalat ja kädet turpoaa. Oon yrittäny kitata vettä ja pitää jalkoja ylhäällä nyt viikonlopun, mutta nilkat on silti ihan pallerot. Takin napeista menee vielä kiinni 2/3, mutta yksille kengille sain jo jättää tältä keväältä hyvästit :(.

Punatulkku, meillä on sama juttu potkujen kanssa, kovimmat tulee yläoikealle (tosi _kovaa_ vaikka istukka on siellä suunnalla vaimentamassa..) ja pää vaikuttaisi useimmiten olevan tuolla alavasemmalla. Tosin tämä veuhtoo kyllä ahkerasti myös poikittain, välillä vaikuttaa että yrittäis puskea peppuaan ulos tuosta kylkiluiden alapuolelta oikealta. Hauskan näköistä :D, mut välillä suorastaan kivuliasta.

Simpsa, meillä myös mies kärsii öisin mun tohinasta. Ilmeisesti mä tuhisen ja tohisen (ja kai sit kuorsaankin välillä) koko yön, itsestä tuntuu kuin ois vaikea saada tarpeeksi ilmaa. Mies siirtyy sitten vähin äänin sohvalle koisimaan, missä kissa sitten leikkii sen varpailla ;). Suloinen otus, pitää yrittää paijailla sitä niin kauan, kun sille voi vielä antaa jakamatonta huomiota :). Ja miestä tietty kans ;D.

Mitäs muuta... Täällä ajatukset pyörii jo vauvan ympärillä, olen jopa neulonut muutamat villavaippahousut, vaikka neulominen on mulle tosi epätyypillistä. Musta on tullut kovasti hajamielinen ja suorastaan kömpelö myös käsistäni, mikä ottaa päähän, kun yleensä olen paljon skarpimpi kaiken suhteen. Vielä 3 viikkoa töitä jäljellä...

Inya, 31+1

Aurorah
Huomenta!

Äippäloman ensimmäinen aamu, ihanaa! Kyllä oli mukavaa kun ei tarvinnut lähteä töihin, sai kaikessa rauhassa koululaisten kanssa syödä aamupalan ja laittaa ne matkaan :)

Täällä vauva on laskeutunut, potkutkin tuntuu paljon alempana, ei enää lähellä kylkiluita. Ja varoitus; tämä saattaa ällöttää, mutta pää tuntuu ihan selvästi tuolla alhaalla kun sormella koittaa. Vähän kyllä jännittää, supistuksia (kipeitäkin) on päivittäin ollu ja kolmisen viikkoa sitten kanavaa oli se 3cm jäljellä..onkohan se jo kokonaan hävinnyt kun pääkin tuntuu tosiaan niin selvästi. Onneksi torstaina on taas äippäpolilla painoarviokontrolli, katsovat siellä tuon kohdunkaulankin tilanteen. No, jokatapauksessa; eihän tässä enää montaa viikkoa ole muutenkaan!

Mukavaa alkanutta viikkoa ja jaksamista kaikille jotka vielä töissä ahertavat!
Aurorah 34+3

isabel*
Aurinkoista maanantaina täältäkin : )
Aurorah, eikö todella ole ihanaa kun saa olla kotona ja nauttia olostaan : )
Mulla on taas tosi hyvä olo, viikonloppuna voin jo hyvin joten tuo tauti on selätetty, onneks. Selkää tosin särkee järkyttävästi, ja närästys on ihan huippua, mutta välillä vähän lepoa ja rennieitä usein, niin kyllä elämä voittaa. Mulla pyörii pesukone ja meinaan vähän korjailla esikoisen vanhoja pieniä vaatteita, ja mä en sit todellakaan oo ompeluihminen. ja meinaan käydä kaupungilla ja koiran kans kävelyllä ja hakea esikoisen aikaisin hoidosta, aivan ihanaa kun saa taas elää ja olla kuin tykkää. vauvaa varten on kaikki hankittu, muutaman vaatteen taidan vielä kaupasta napata, mutta kaikki tarpeellinen on jo paikoillaan.
Kiva kuulla inyasta! ei mullakaan nuo yöt oo kovin mahtavia, aina välillä menee muutama yö tosi hyvin ja sit taas pari seuraavaa tosi huonosti, onneks saa lepäillä sit päivisin.
Simpsa, mäkin vaihtaisin ne tuttiosat niihin pulloihin ja steriloisin ne uudet kans keittämällä sen 5 min, senhän saa tehdä aika useinkin sit halutessaan.
Voi Haikara, meillä tais olla sama idioottilääkäri : ( Miten törkeitä ne saakaan olla... älä välitä noista supistukset kuuluu raskauteen jutuista,kyllä sitä itse tietää millon se ei omalla kohdalla ihan normaalia ole. Toivotaan että saat voida hyvin nyt, ja koko ajanhan me ollaan lähempänä sitä 34 viikkoa.
niin ja kiva kuulla Taishasta myös!
Nyt sitä ompelukonetta esille kaivamaan...

isabel 33+3 (en oo varma muistanko noita enää oikein...dementia...)

Rei
Aurorah, taidatkin olla yksi ensimmäisistä virallisista äippäloman alkajista täällä! :) Varmasti ihanaa, kun ei tarvitse enää jaksaa käydä töissä. Mullakin olisi vielä keskiviikkoon asti töitä, jos olisin töissä... nythän ollaan jo saikulla neljättä viikkoa.

Ihanaa, tänään 34+0. Nyt en enää jännitä niin kovasti ennenaikaista synnytystä, kun viikkoja jo tuon verran kasassa! :) Supistellut on kivuliaastikin, varsinkin öisin. Mutta ei mitään kolmen viikon takaista säännöllistä supistelua. Keskiviikkona on kontorollikäynti lääkärissä, toiveissa on että saisin lopettaa ton supistusten estolääkityksen. Jotenkin tuntuu sitä enää turhalta syödä! Kävin viikonloppuna miehen kanssa kaupassakin, kun vointi sen verran parantunut. Ette usko, kuinka kiva oli päästä ihmisten ilmoille! Olin ihan hurmiossa, kun valitsin leipiä ja lihoja kärryyn! Kaikki tuntui uudelta ja ihmeelliseltä. Pienestä voi tulla ilo :)

Kiva, kun otitte puheeksi noi tuttipullojen keittämiset. Täällä pyörii Isabelin tavoin pesukone ja siskontyttöjen vanhat tuttipullotkin saavat nyt tarvittavat toimenpiteet. Mietin juuri eilen, että mitä niiden kanssa pitäisi tehdä.

Tajuton suklaan himo on iskenyt. Tänään jo söin puoli levyä tummaa suklaata :) Luin muuten jostain vauvalehdestä, että raskausaikana tummaa suklaata syövät äidit saavat keskimääräistä iloisempia ja rennompia lapsia. Tähän "faktaan" uskon täysin, jotta mulla on hyvä syy syödä! ;)

Rei 34+0

Rei
Haikaralle piti vielä Isabelin sanoja mukaillen sanoa, että jätä vain tuollaiset lääkärit omaan arvoonsa. Tosi kurjaa kyllä käydä tuollaisella lääkärillä, kun itsellä on niin suuri huoli! Mun kokemuksissa myös muutama tosi tyly lääkäri, jolloin tuli itku silmään kun pääsin käytävään. Mutta ne mukavat lääkärit onkin sitten taas ollut ihan erilaisia ja ottaneet esim. supistustuntemukset aina vakavissaan, tehneet tutkimukset ja tarvittavat toimenpiteet. Heidän suustaan kuulee myös aina sen, että paljon parempi tulla tilanne tarkistuttamaan, kun menettää kotona huolen ja kivun vuoksi yöunet. Lääkärit saisivat kyllä läpäistä empatiatestin ennen papereiden saamista!

miida
Lääkärit osaa kyllä olla aika tylyjä joskus. (varmaan kivojakin löytyy) Meidän terveyskeskuslääkäri, jolla kerran oon nyt käynyt, oli kanssa mun mielestä ensinnäkin kovakourainen ja muutenkin jäi paha maku.. Nyt ens viikolla taas ois lääkärikäynti ja inhottaa kun tuo nainen ei tunnu kovin miellyttävältä tapaukselta.
Noh, tänään kävin siis neuvolassa ja sf-mitta ei ollut muuttunut viime kerrasta (2vk sitten). Vähän huoli painaa kun on muutenkin niin herkkis olo. Tuo lääkäri sitten tsekkaa kohdun korkeuden ja jos ei oo kasvanut niin sit keskussairaalaan painoarvioon tai johonkin... Viimeksikin kun sama lääkäri mittasi kohdunkorkeuden, se sai aika pienen mitan verrattuna neuvolassa otettuihin. Eri mittaajat voi saada vähän eri tuloksia, joten uskon että ei oo kovinkaan suurempi se mitta reilu viikon päästä.

Niin, ja sain lappuset liikkeiden seurantaa varten. Hyvin tuo mun mielestä liikuskelee, mut jos ei, niin pitää ottaa yhteyttä neuvolaan tai äitiyspolille..

Mut täytyy pitää mieli virkeänä ja positiivisena.. Eiköhän kaikki oo ihan hyvin kuitenkin. :)

Miida 33+6

Taisha.
Terveisiä neuvolasta myös..:) mulla sf-mitta oli laskenut pari senttiä kuukauden takaisesta, tosin mä en osaa olla huolissaan, kun vauva liikkuu kuitenkin hyvin ja viimeks oli eri mittaajakin..torstaina kuitenkin lääkäriaika, tsekkaa mitan ja kohdunsuun tilanteen ja kirjoittanee mut sitten lomalle..

Mua vähän "ahdistaa", kun kirjoittelette, miten ootte pesseet ja silittäneet jo kaikkea valmiiksi..mä olen tosiaan avannut äitiyspakkauksen ja kattonut sen läpi..:) ja siinäpä tuo sitten onkin..toivotaan, että tälläkään asukkaalla ei veljiensä tavoin ole sitten loppujen lopuks kiirettä ulos, niin ehdin kaiken saamaan valmiiksi..

Mut nyt pienille päiväunille, ennen kuin esikko tulee koulusta..söin lounaaksi terveellisesti salaattia, kun painoa on jo kertynyt iloiset 17kg..:) tosin nyt vain 500g:n viikkotahtia enää..;)

-Taisha,31 tasan

Haikara80
Maanantaita!

Mä ajattelin aloittaa äityislomani tämän viikon jälkeen- opiskelijana ei sillä lailla mikään ole virallista mutta kun kaikenlainen säntäily paikasta toiseen kerran aiheuttaa supisteluja niin ajattelin tehdä loput hommat kotoa käsin ja sitten pistäytyä vielä parissa tentissä huhtikuussa. Te jotka olette joutuneet elämään normaalia työelämää...äitiysloma tuntuu varmaan paratiisilta :)

Rei: Kuulostaa hyvältä tuo suklaa-faktatieto :) Meillä herkuteltiin oikein olan takaa koko viikonlopun ajan. Leivottiin pitkästä aikaa ja johan maistui vähän liiankin hyvin!

Taisha: Ei täälläkään olla saatu vielä vaatteita pesuun asti - niitä ei myöskään taida olla tarpeeksi paljon. Ajattelin olla stressamatta...vaatteethan menee yhteen koneelliseen, niin pieniä kun ovat ja kaupasta saa sitten synnytyksen jälkeenkin niitä vaatteita :) Meiltä puuttuu "oleellisista" tarvikkeista vielä amme, tutit, vaipat...ainakin!

Kävi eilen ystävät vauvansa kanssa kylässä, semmoinen ihana 3-kuinen pötkylä...ihanaa olla kohta sellaisen onnellinen "omistaja"!

Haikara 33+4

punatulkku
Inya: Ehdinkin ajatella, että kumpaa otusta tarkoitit. :)

Eiköhän se vähän vaaleampikin suklaa toimis..?! Sitä kun on tullut syötyä, kuten kaikkea muutakin herkkua ihan liikaa. :)

Mäkin oon nyt nukkunut aika huonosti, vessassa saa välillä käydä viisikin kertaa per yö, ja muutenkin pakottaa jalkoja, pitää etsiä lämpimiä pitkiksiä, vauva melskaa ja mies pitää meteliä. :) Aamua kohti sujuu nukkuminen taas paremmin, mutta päivisin kyllä väsyttää - erityisesti jos joutuu luennoilla istua...!

Mä en oo vielä mitään alkanut pyykätä tms. Ehkä sitten kun ä-loman aika koittaa.. Tuttipullonkin vois varuilta ostaa, vaikka luotan kyllä että imetys sujuu eikä toivottavasti tarvi heti alkuun pulloja alkaakaan keitellä.

Nuo sf-mitat heittelee usein iippuen just mittaajasta ja vauvan kulloisesta asennosta. Ja muutenkin loppua kohti monestikin heittelee.. ainakin sitten kun vauva laskeutuu ja semmosta. Nautitaan vaan eikä murehdita mitään ylimääräistä, se ei kuitenkaan auta mitään. :)

Hyvää tätä viikkoa ja yrittäkää pysyä koossa! ;)

punatulkku 32+1

Mipsa
Täällä yksi laiska kirjoittaja ilmoittautuu. Olen kyllä koko ajan lukenut teidän juttuja, jostain syystä kirjoittelut ovat jääneet. Mukava kuitenkin "elää mukana" muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Oma olo ihan hyvä. Näitä normaaleja vaivoja. Närästää, ummetusta. Sf-mitta huitelee jossain yläkäyrän yläpuolella.
Nuo mitat muuten saattavat heitellä. Tosiaan eri mittaaja, vauva eri asennossa, joten en olisi niistä niin kovin huolissani. Toki eri asia jos koko ajan jotain häikkää, eikä mitään kasvua tapahdu. Itse kokeneena odottajana osaa jo jättää monet neuvolan tädin/lääkärin sanomat asiat omaan arvoonsa.

3 cm kanavaa jäljellä on ihan hyvä luku kai. Luin vanhaa neuvolakorttia kuopuksen osalta. Rv 37 lääkäri oli kirjoittanut täysin pehmentynyt ja sisäsuuta myöten auki. Muistaakseni veikkasi, että vauva voi syntyä piankin, mutta niin vain siinä meni kaksi viikkoa.

Itse pääsen suht helpolla teihin moneen verratuna. Nukun aika hyvin, ei tarvi edelleenkään juosta yöllä vessassa. Ei mitään liitoskipuja, eikä suurempia supisteluitakaan.Tosin on tahtia tarvinnut hidastaa merkittävästi. Esikoisesta oli vielä täysi vauhti päällä rv 35 jälkeenkin.
Jännää muuten ajatella, että osalla tosiaan jo viikot niin pitkällä, että synnytystä ei yritetä estää, mikäli lähtee käyntiin.

Oikein ihanaa kevään odotusta kaikille!
Mipsa 31+ jotain

safiiri,
Punatulkku, onnea siis uudesta vauvasta! Ookko muista P/A-plussaajista kuullu mitään? Meille on kans tulossa vauva. Laskettu on elokuun 24. Hän on nyt viides lapsukainen meillä. Nelosesta sillon aikoinaan haaveilin P/A-plussaajissa. Ja hän syntyi sitte 10.2.08.

Yhteistyössä