Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
Tinka77
Hellou....

Tänään oli neuvola, kaikki ok. Tuli vihjaisu että tarvittaessa lepoa jos ei jaksa töissä. No, vielä mennään. Kokonaiset 17 työpäivää jäljellä. Onneks on tuo pääsiäinen välissä.

Painoa on tullut nyt 7kg kaikkiaan. Nyt oli tullut hiukan enemmän, turvotustakin on tullut nilkkoihin kivasti. Sukat painaa kivat kuopat nilkkoihin. Yritän juoda vettä ja kintut ylös mutta ei taida helpottaa vasta kuin synnytyksen jälkeen. SF mitta huitelee joissain 28cm, normi setti. Täälläkin maistuu rennie :) ja yhtenä iltana koin oikein mukavia tuokioita kun masuasukki kääntyi sivusuuntaan täysin. Jouduin nousemaan sängystä yöllä ja seisomaan koska sattui niin vietävästi. Onneks kääntyi sit takasin ja neuvolatäti kyllä epäili että olis palautunut raivotarjontaan. Jäi itelleni mieleen kummittelemaan että jos käänty vaikka perätilaan mutta taitaa olla hiukan poikittain vielä. Vauhtia masussa piisaa ja saan työntää välillä kylkiluiden alta alaspäin kun tuntuu ja sattuu. Kolmen viikon päästä uus neuvola ja sit siitä viikon päästä ois heti äippäloman alussa lääkäri.

En oo ehtiny vielä pesemään vauvapyykkiä. Ja täytys ettii vanhat tuttipullot ja ostaa uudet tutit niihin. Ja onkohan imetysliivitkään tallella.... Millos te sitä kassia alatte pakkailemaan?? ja meiltä muuuten puuttuu vielä ruuvit pinnasänkyynkin... nytkö se paniikki iski.. :) Yön nukkumiset on tosiaan hiukan muuttunut, mies nukkuu kyl hyvin, mut sillä nyt onkin hyvät unenlahjat. Vessassa juoksuttaa kerran pari yössä. Onneks viikot lähestyy kovaa vauhtia ja onnea niille jotka ovat päässeet sinne 34-35 viikoille. Ittelläni on jännitys hieman laskenu ja nyt jo luottaa enemmän että päästään hyville viikoille.

Tinka, 30+5

Täällähän oli ollu oikein kirjoitustulva :) Oli mukava lukea monien kuulumisia.

punatulkku
Kiitos Safiiri! Ja onnea myös! Mä kävinkin vakoilemassa ja sain selvää tuosta teidän neljännestä. :) Me ollaan silloin tällöin kirjoteltu vanhojen P/A-plussaajien kanssa ja pidetty yhteyttä tuolla msn/multiplyssä.. tässä on linkki sinne: http://pakkasvauvat.multiply.com/ jos vaikka haluat tulla moikkaamaan. :)

Rei
Täältä myös kuulumisia neuvolasta tai neuvolalääkäristä. Mulla on kohdunsuun ja kanavan tilanne pysynyt sen verran vakaana, että pääsen pikkuhiljaa lopettelemaan supistusten estolääkitystä. Lääke aiheuttaa mulle edelleen kovaa päänsärkyä ja huimausta enkä pysty yksin oikein lähtemään kotoa postilaatikkoa pidemmälle enkä ajamaan autoa. Edelleen siis kodin vankina, vaikkei vuodelevossa enää tarvitse olla. Pari viikkoa siinä menee, kun puretaan lääkitys. Sitten omien toiveiden mukaan saisi alkaa tapahtumaan, kun viikkojakin sitten jo niin paljon! :) Edelleen olen silti sitä mieltä, että vauva otti nokkiinsa, kun ei saanut tulla kun halusi ja tulee vasta yliajalla. No, pääasia kunhan vain tulee! Alkaa vain isä ja äiti olemaan jo vähän malttamattomia, kun synnytyskin oli kerran jo niin lähellä :)

Mulla on myös monen muun tapaan yöunet hiukkasen heikentyneet. Tulee heräiltyä monta kertaa vessaan, asentoa vaihtamaan ja ihan muuten vaan. Kai sitä elimistö totuttelee tulevaan, koska mua ei kuitenkaan yhtään sen enempää aamulla väsytä, vaikka kokonaisuni jää lyhyemmäksi kuin ennen ja katkonaiseksi.

Täällä edelleen jatkuu touhuaminen ja valmistelu vauvantuloon. Eipä tässä mikään kiire vielä olisi, mutta kunhan hijakseen touhuilen, kun on aikaa. Mies joutuu toteuttamaan vaikka minkälaisia juttuja vapaapäivinä, kun täällä päivät pitkät yksinäni suunnittelen kaikenlaisia muutoksia ja uutuusjuttuja :)

Rei 34+2

Foxie82
Kiva kuulla teistä hieman harvemmin kirjoittelevistakin :)

Hienoa Rei, että tilanne on pysynyt vakaana ja pääset eroon estolääkkeistä. Varo vaan ettei käy niin ku miehen kaverin vaimolle. Niiden kuopus yritti tulla pari kk ennen laskettua aikaa maailmaan, nainen joutu sairaalaan pariks viikoks makaamaan pää hieman alaspäin, niin asukki suuttu ja mentiin reippaasti yli lasketun... Noh, toivon mukaan et joudu kovin pitkään enää kärvistelemään. Hyvät viikothan sulla alkaa olemaan, kuten myös monella muulla alkukuun odottelijoilla. Herttilei sentäs, eihän tässä mee enää ku muutama viikko niin ensimmäisillä on nyytit jo sylissä! Mihin se aika oikein menee?

Eilen oli eka kerta tuota perhevalmennusta ja aiheena synnytys. Eipä siellä nyt kauheasti mitään sellaista ollut mitä ei olisi jostain oppaasta lukenut. Tulipahan käytyä iltakaffella ;)

Mie en oikein ymmärrä tätä meitin talon touhua tuon mun sijaisen suhteen. Tulee nyt ens tiistaina mun oppiin ja on sit pelkästään mun opissa 4 päivää, jonka jälkeen parin viikon tauko ja sit alottaa yksin työt. Uskon kyllä, et hommat ehtii oppimaan tuossa 4 päivässä, mut hieman pidempän oisin mielelläni apuna, tosin eipä mullakaan työpäiviä oo jäljellä 14:sta enempää :)

Yöunet ovat lyhentyneet täälläkin. Öisin rampataan ties kuinka monta kertaa vessassa, tosin alkuyöstä enemmän kuin loppuyöstä. Lisäksi tällä viikolla olen huomannut, että ei enää nukuta herätyskellon soittoon asti, vaan tulee katsottua kelloa jo ennen kuutta aamulla.

Foxie, 31+3

isabel*
Täällä musta on tullu varsinainen pöpömagneetti, kun viikon ehti olla terveenä niin viime yönä iski karmee kurkkukipu ja tukkoisuus...kyllä ottaa päähän. ja tekemistä olis niin paljon... ostin vihdoin verhokankaat esikoisen huoneeseen ja päätin että pakko saada ne ommeltua tänään : ) ja mä en tod. oo mikään ompelija, että siinä on koko päivälle projektia...
Mä oon harrastanu tuota vessassa öisin ramppaamista lähes koko raskauden ajan, eikä helpota ainakaan näinloppua kohti, mutta siihen alkaa oleen tottunut. Närästys on kuitenkin onneks vähän hellittänyt. Muuten oon ollu kovasti vauhdissa ja se sit tuntuu selässä ja iltasin mahassa, mutta en vaan malta olla paikoillani kun kerrankin saa liikkua ja tehdä kaikenlaista.
Kiva muuten kuulla että tuo tumma suklaa on odottajallekin terveellistä, kun muuten kyllä tiedostin sen tekevän hyvää ihmiselle, harmi vaan että useimmiten ihan sitä normisuklaata tulee syöpöteltyä... mukavia suklaahetkiä vaan muillekin : )

isabel 33+6

Taisha.
Voi Isabelia, mä oon kanssa tänä keväänä kerännyt kaikki mahdolliset taudit, toivottavasti ei muutu kunnon flunssaksi, vaan selviät helpolla..:)

Mä jäin tänään saikkarille supistelun ja univaikeuksien takia..ja meinaan nauttia koko rahan edestä..:) kuulosti ihan hullulta, kun lääkäri sanoi, että pari viikkoa otat nyt rauhallisesti ja sitten ei enää pidätellä, jos asukas maailmaan tahtoo..mä siihen vaan, että eihän se nyt vielä voi tulla, kun en mitään oo tehnyt vielä..:) pah, no, uskoisin, ettei tämä täältä nyt ainakaan ennenaikaisesti tule, yliajalle menee kuitenkin..

Suklaansyönti"suositus" kuulosti tännekin hyvin tervetulleelta..;)

-Taisha 31+3

miida
Täällä alkoi sit virallisesti äitiysloma!! Ja tottakai aamu alkoi aivastelulla ja nenän vuotamisella... Just kiva että tulee kipeeksi loman kunniaksi! No ainakin saa parantua rauhassa kun ei töitä tarvii ees ajatella!! :D

Mahassa tyyppi potkii ihan urakalla.. En oo huolissani sen liikkeistä, piti vaan aiemmin avautua siitä neuvolakäynnistä ja lääkäristä. Pieni "tilittäminen" auttaa aina! ;)

Nyt lomafiilistelyyn... Mies tuli kotiin!! :) Heippa!

miida + mauno 34+2?

Haikara80
Miida: Täällä myös mammalomalainen ilmottautuu :) Opiskelijana tämä käsite tosin on hieman häilyvä mutta yliopistolle en ole enää menossa kun yhteen tenttiin parin viikon päästä.

Mulla on tänään ollut superenergiaa - ei vieläkään väsytä yhtään ja puuhailu tuntuu kivalta. Huomenna on tulossa sukulaisia päivällä kylään eli pieni siivous ei olisi pahitteeksi. Ja pääsenpä taas leipomaan :)

Ajattelin viikonloppuna tehdä listaa että mitä kaikkea vielä uupuu ja sitten ottaa agendalle etsiä puuttuvia tuotteita kun aikaa on rutkasti. Ainakin vaippoja pitää hankkia, muutamia vaatteita ja sukkia vauvalle...niin ja amme+ joku hoitotasosysteemi. Tässä vähän listaa mitä meiltä jo löytyy, kertokaa ihmeessä jos jotain täysin oleellista mielestänne puuttuu:

- Vaunut
- Sänky
- turvaistuin autoon
- jonkin verran vaatetusta
- eka oma lelu :)
- rintapumppu + liivinsuojia, jotka jo siis käytössä
- rättejä ja pyyhkeitä

Itselleni ajattelin hankkia imetyspaitoja + - liivejä. En halua ylihankkia tavaraa mutta koko ajan tuntuu että sitä ja sitä "tarttee" (mietin mm. sitteriä ja vauvajumppahärveliä)

Haikara 34+1

Aurorah
Kuulumisia äippäpolilta..vauva on tosiaan laskeutunut, kanava sormelle auki (hui) mutta pituutta vielä se 3cm. Painoarvioksi tuli 3kg, joka kyllä tuntuu aika yläkanttiin; kolme viikkoa sitten se oli 2kg..eli kilo olisi tullut kolmessa viikossa?! Ja sama homma täälläkin; jos lähtee syntymään niin saa tulla. Äippäpolin jälkeen lähdin vielä kaupungille ja siellä vessassa käydessäni huomasin rusehtavaa vuotoa. Ilmeisesti johtuu aika kovakouraisesta sisätutkimuksesta..pitää seurailla silti.

Täälläkin yöt on tosi katkonaisia ja viime yö kyllä oli kaiken "huippu"..heräsin kahden jälkeen vessaan ja yleensä kun asetun takaisin nukkumaan pyörii vauvakin vähän aikaa. No, viime yönä jäin sitten kuuntelemaan kun ei tuntunut mitään liikettä..kuuntelin ja vaihdoin asentoa ja kävin kävelemässä ja juomassa ja istuksimassa sohvalla ja lopulta ihan töninkin mahaa..eikä mitään liikettä! Sitten iski kauhea hysteria ja herätin itkussa miehenkin että vauva ei liiku..no onneksi mies pysyi rauhallisena ja yhdessä sitten makoiltiin ja odoteltiin liikkeitä. Ette usko mikä helpotus kun mahassa alkoi ensin hikka ja sitten mahdoton möyrinä. Ei kyllä enää uni tullut kummallekaan, säikäytti niin. Kerroin tuosta äippäpolillakin ja siellä tuumasivat etttä on vauva vaan nukkunut sikeämmin. Ja ihan normaalisti on typy kyllä tänään melskannut, onneksi!

Että tämmöistä "draamaa" täällä..mukavaa viikonjatkoa kaikille masuille :)

Aurorah 34+5

simpsa
Täälläkin ollaan hetken aikaa oltu äippälomalla. Vauvan huonetta ollaan laitettu, vaatteita ja lakanoita pesty, tavaraa hankittu. Vielä meilläkin löytyy listalta ostettavia, joiden olettaisin olevan tarpeellisia.

Vihdoinkin sain neuvolassa helpottavan uutisen. Eli meidän poju oli kääntynyt raivotarjontaan, viimeinkin. Oon ollut tosi huolissani, että joudunko perätilan takia keisarinleikkaukseen tms. Ilmeisesti oli kääntynyt edellisenä yönä, koska silloin liikkeet teki niin kipeetä, että jouduin nousemaan ylös kävelemään vedet silmissä. Mutta todellakin olen helpottunut, toivattavasti pysyisi nyt oikein päin, koska vielä pää ei ollut kiinnittynyt alas.

Yöt on kehnoja jo pelkästään vilkkaiden liikkeiden takia, lisänä edelleen vessareissut, kaikenlaiset kolotukset ja kivut, hikoilu/kuumotuskohtaukset (ei siis todellakaan villasukkia levottomiin jalkoihin), muutamien mainitsema tukehtumisen tunne makuulla (nenän tukkoisuuden lisäksi). Puuhailen päivisn kaikenlaista, mutta kyllä alkaa voimat olla aika vähissä. Vähänkin pitempään jalkojen päällä olo saa vatsan särkemään ja tulee pistoksia. Tahti siis vain hidastuu.

Hyvillä mielin kuitenkin ollaan noista narinoista huolimatta. Eihän tässä ole enää pitkä aika laskettuun. Käytiin synnärilläkin tutustumassa alkuviikosta. Alkaa jo vähän jännittää tuleva... :)

simpsa, 34+...

isabel*
Haikara, mä koin viime kerralla ihan välttämättömäks rintakumit, ne käytiin hakemassa matkalla sairaalasta kotiin vauvan kans, kun rinnat oli niiiiin kipeet, mutta tuohan on tosi vaihtelevaa, jotkut tarttee aj toiset ei. sit ne vauvojen kosteus/peppupyyhkeet hoitolaukussa helpottaa kummasti vaipanvaihtoa muualla kuin kotona : )
sitterin koin myös hyväksi, viimeistään sillon kun mun piti päästä suihkuun niin vauva jaksoi siinä ihmetellä sen ajan kylppärissä, ja sit myöhemmin ekat kiinteän syömiset sitterissä meni tosi hyvin. Ja se "jumppamatto" oli kans huippu : ) Ei tietty mitään pakollisia, mutta kivoja vempaimia jotka helpotti arkea.
täällä on tsempattu flunssaa vastaan, saa nähä miten käy. Sain ne verhotkin ommeltua ja ikkunaan, mahtavaa. tänään meinaan siivoilla kun illalla tulee vieraita, ja jotain leipoakin vielä.
Ja Simpsa, ihanaa että vauva kääntynyt oikein päin!
Taisha, toivottavasti supparit rauhottuu, nauti ja lepää nyt vaan tosiaan koko rahan edestä : )
Miida, toivotaan ettei sunkaan aivastelut muutu ihan kunnon flunssaks.
Mulla taas on vähän rauhottunu vauvan liikkeet, ei taida enää olla niin paljon tilaa mellastaa.
nyt koiran kans pikku lenkille ja sit siivoomaan : )
mukavaa viikonloppua kaikille!!

isabel 34+0

Rei
Kiva, kun muutkin alkaa päästä täällä äityislomalle! Alkaa kuitenkin varmasti olemaan jo raskaita viikkoja olla töissä vatsan kanssa heilumassa. Voimia kaikille työskentelijöille!

Aurorah, mulle on iskenyt myös muutaman kerran öisin paniikki, kun vauva ei ole tuntunut liikkuvan. Eikä todellakaan uni ole tullut ennen kuin on taas alkanut tuntuun siltä, että vatsassa on elämää. Vielä viikko sitten tuntui, että vatsassa ei hiljentynyt tahti kuin muutamaksi minuutiksi ja sitten taas vauhti päällä. Nyt on ollut selkeästi rauhallisempaa myös päivisin. Taitaa olla asian laita kuten Isabel kirjoitti eli ei ole vauvalla enää niin kovin tilaa liikkua. No silti huolestuttaa aina välillä ehkä liikaakiin. Syke kuitenkin kuului pari päivää sitten neuvolassa hienosti.

Täällä on taas koettu kivuliaitakin supistuksia ja jatkuvaa "menkka"kipua alavatsassa. Pitää kai taas vähän hiljentää tahtia, vaikka viikkoja alkaa kyllä olla sen verran etten tiiä onko se sitten tarpeellista....?

Haikara, hyvältähän toi lista näyttää, ainakin kaikki oleellisimmat. Näin ensiodottajana on vähän arvoitus, että mitä kaikkea sitä itse oikein tarvitsee ja ei. Meiltä puuttuu ainakin vielä amme, rasvat ja pesuaineet. En ole vielä päättänyt ostanko rasvat ja pesuaineet apteekista vai marketista. Ei kai niissä mitään suurta eroa voi olla. Vaippoja en ole varannut paljon. Joku vinkkasi, ettei kannattaisi suurta varastoa tiettyä merkkiä ostaa, jos ei sovikaan vauvalle. Kestovaippojakin voisin ajatella kokeilevani, mutta en kyllä heti alkusysäykseen. Noi Isabelin vinkkaamat kosteuspyyhkeet pääsee kyllä meidän kauppalistalle, kiitos!

Nyt hakemaan postia ja nauttimaan vähän auringosta.

Rei 34+4

Mipsa
Jännä huomata kuinka hyvin te muut olette jo valmistautuneet. Tai ainakin osa. No meillä nyt on lähes kaikki tarpeellinen jo valmiina. Ainoa mitä tässä haaveilen ostavani, on unipussi. Sellainen isompi koko meillä onkin jo valmiina, mutta haluaisin nyt unipussin käyttöön heti alusta asti.
Jokainen varmasti kokee erilaiset asiat tarpeelliseksi. Esim tuollaista jumppalelua meillä ei ole yhdelläkään ollut, enkä koe sitä mitenkään tarpeelliseksi. Esikoisella ei ollut sitteriäkään. Sittemmin on ollutkin ihan tarpeellinen.
Toki vaipat täytyy ostaa. Rela tippoja ostetaan jossain vaiheessa ja Disflatylia. Mutta tuo kaikki on niin pientä, että ehtii sitä vauvan synnyttyäkin.
Vaatteita en ole edes vielä kaivanut esille.

Rintakumista pakko kommentoida sen verran. Kokemusta on. Eli pitäkää huoli sairaalassa, että saatte riittävän opastuksen imetykseen. Että vauvalla on varmasti oikea imuote. Toki rinnanpäät joutuu "kovaan" käsittelyyn ja sellaiseen käsittelyyn mihin eivät ole tottuneet. Mutta periaatteessa tuon takia ei kannata aloittaa rintakumin käyttöä. Jos sitten rinnanpäät ovat matalat eikä vauva saa otetta, niin sitten kumi tulee tarpeeseen. Voihan olla, että jossain neuvotaan rintakumin käyttöä sen takia, kun rinnanpäät kipeät. Siitä voi vaan olla vaikea päästä eroon.
Vauva saa kyllä rinnanpäät verille ihan muutamassa päivässä, mikäli ote on väärä. Mutta jokainenhan toimii itselle parhaalla tavalla. Joten jos rintakumin haluaa käyttöön, niin ilman muuta. Tämä oli vain minun ajatukseni.

Aurorah: ystävällä alkoi synnytys tuollaisella rusehtavalla vuodolla. Jänniä aikoja eletään!
Toivotaan kuitenkin, että (vaikka se "turvallinen" 34 on täynnä) vauva viihtyy vielä masussa jonkin aikaa.

Niin ja liikkeethän vähenee loppua kohti. Mites se liikkeiden seuranta meneekään?

Mukavaa viikonloppua kaikille!
Mipsa 31+5 (tai jotain sinnepäin)

Inya
Voi teitä onnellisia lomalaisia :). Mulla vielä 2 viikkoa töitä ja olen huomannut, että olen päivä päivältä väsyneempi töiden jälkeen. Eilen käytiin miehen kanssa lyhyellä kävelyllä töiden jälkeen ja illalla, kun pääsin sohvalle lepäämään, supisteli jatkuvasti - tosin onneksi kivuttomia supistuksia.

Jos ehtisi edes hetken huilia ennen vauvan syntymää. Toivon vauvan jaksavan masussa ainakin yli rv 35, koska muuten pitää mennä naistenklinikalle ja minä haluan mieluummin Jorviin, kun naistenklinikka on ilmeisesti vähän "medikalisoituneempi" paikka.

Mitäs muuta... Yöunet on täällä vielä suhteellisen kokonaiset, tosin herään kerran aamuyöllä joskus 4-6 välillä, juon lasin "rautaa" (Fexin poretabletti) ja käyn vessassa. Joinakin öinä en tosin ole saanut unta enää tuon heräämisen jälkeen - paitsi sitten, kun herätyskello soi...

Mipsa, mullakin on unipussi haaveissa. Kankaat ja kaavat on jo valmiina, toteutus vain vielä puuttuu... Kangaskaupassa oli niin ihanaa nallefleeceä, että jopa mun mies oli ihan myyty eikä muistanut marmattaa mun kankaiden hamstraamisesta ;D.

Meidän on tarkoitus käyttää kestovaippoja jos vain voimat riittää. Taskuvaippoja olisi tarkoitus tehdä, mutta muutaman kaverin kokemuksen mukaan ihan alkuvaiheessa parhaiten toimii harsot+villavaippahousut, eikä ne ärsytä napatynkääkään niin paljon. Joten mulla on jonkin verran harsoja + näpsy + 2 villavaippahousut, jotka neuloin ihan itse (kummallisia noi hormonit, en ole mikään neulojatyyppi). Riisipaperia olisi tarkoitus ostaa, jotta ekat tahmeat tuotokset ei jämähtäis niin pahasti vaippoihin.

Se (tumman)suklaan syönti tekee onnelliseksi - juttu on muuten ihan tieteellisesti todistettu, mutta ikävä kyllä sitä kai pitäis syödä monta sataa grammaa päivässä, että tuloksia saavutettaisiin. Mutta ei kai sitä niin tarkka pidä olla; mun sisko söi raskaana ollessaan salmiakkia, kun se teki siskon onnelliseksi ja mä taas ostin hyvällä omatunnolla vaaleaa tobleronea - jos äiti on onnellinen, niin toki vauvastakin tulee onnellinen :)).

Sairaalakassista muuten... Otatteko omia pikkuhousuja tai siteitä mukaan?

Hyviä vointeja kaikille,

Inya, rv32

Tiuku 72
Sinä tarvitset niitä omia pikkareita vasta kotiinlähdön kynnyksellä. Ja jos tuntuu että haluat omat housut niin käske miehen tuoda. SAiraalassa on aivan ihanat =) verkkohousut. Kuukautismainen vuoto on sen verran kova että ne likaantuvat nopeasti vereen joten parempi alkuvaiheessa käyttää niitä. Miksi likaamaan omia ??? SAiraalasta saat siteetkin. Ne ovat hengittävää mallia niin ei paikat pääse hautumaan. Kotiin voit ostaa pienemmän paketin harmony-siteitä niissä ei ole kauheaa muovia kuten always tai libressessä. Ne ehdit hankkia kun tulet kotiin.

Taisha.
Jep, yhdyn Tiukuun täysin tuossa äskeisessä kommentissa..:) Mun mielestä ei ole mitään järkeä liata omia vaatteita sairaalassa ollessaan. Jälkivuoto, hikoilu, maitotahrat..vain muutamia luetellakseni..;) Ainoa, missä omalla kohdallani teen poikkeuksen, on imetysliivit, otan mukaan omat pehmeät, kaarituettomat liivit, sillä tässä kokoluokassa ei tee mieli olla ilmankaan. Muutoin nautin tyylikkäästä sairaalalookista ne pari päivää..:)

Rei
Samoin täällä eli käytän hyödyksi sairaalan tarjonnan, johon tulikin jo tutustuttua, vaikka ensisynnyttäjä olenkin. Eli vaatteet, siteet, pikkarit sieltä! Kassiin mukaan vaan shamboo, deodorantti, hammasharja yms. hygieniatarvikkeet. Niin ja otan kyllä omat crocksit tai sandaalit mukaan, jottei suihkussa tarvii käydä ihan paljain jaloin... Noi Taishan vinkkaamat imetysliivit taidan kyllä kanssa ottaa mukaan, on sitten ainakin valmiina kotiinpaluumatkalle. Kotimatkalle otan omat pikkarit ja muutenkin puhtaat vaatteet mukaan. Eipä sinne paljon mielestäni tarvitse tavaraa mukaan haalia.

Inya, kyllähän tuota tummaa suklaata voisi syödä vaikka kuinka monta sataa grammaa päivässä :) Huih, täytyy yrittää hillitä itsensä!

Toi unipussi on mulle ihan tuntematon juttu, mutta sain sellaisen Vauva-lehden tilaajalahjana. En kyllä tiedä onko se ihan sellainen oikea unipussi, mutta unipussiksi sitä nimitettiin. Tuli viikonloppuna ostettua muutamia vaatteita vauvalle, kun jaksoin lähteä käymään Reiman(/Tutan) tehtaanmyymälässä. Oli 50 sentillä bodeja yms... en voinut vastustaa :)

Rei 34+6

Mipsa
Inya: mistä löysit unipussin kaavat? Tosin ei se minua auta. Olen surkea ompelija, joten valitettavasti on tyydyttävä kauppojen valikoimiin. Vaikka ei se varmaan oikeasti mitenkään vaikea ommeltava ole. Mutta kun taidot on tosiaan nolla. Onkohan fleece liian lämmin kesällä? Itse olen katsellut sellaista bambupuuvillaista unipussia. Siinä on kiristysnauha alhaalla eli myöhemminkin voi käyttää yöpaitana.
Suosittelen unipussia lämpimästi. Ei tosin sekään kaikilla toimi. Ja onhan ne aika kalliita, jos joutuu ostamaan.

Raskaus sujuu ihan mukavasti. Mutta pikku hiljaa alkaa kyllästyttämään tuo närästys. Pitkä aika sitä vielä kärsiä. Toivottavasti vauva laskeutuu ajoissa.

Rei: olipa halvalla vaatteita Reiman tehtaanmyymälässä. Missä se muuten sijaitsee?

Mipsa 32+1

Haikara80
Huomenia kaikille!

Juuri ja juuri pääsin tänään ylös ja ehdin neuvolaan ajoissa. Vauva myllersi yöllä oikein asenteella ja tietysti rauhoittui juuri silloin kun olisi jo pitänyt herätä.
Neuvolassa kaikki ok, vauva on laskeutunut ja melkein kiinnittynyt. Paineet taas ennätysalhaalla, eipä ihme että vähän huippailee välillä...
Jee, tällä viikolla Hullut Päivät - sinne aion rynnätä ja toivoa hyviä löytöjä vauvalle. Aiemmin on ainakin kuulemma ollut hyviä diilejä vaatteista yms. Britaxin vaunut sieltä olisi lähtenyt halvalla, mutta onpahan ne vaunut jo hankittu, eihän noista voi etukäteen tietää.
Tänään ajattelin mennä imetysliiviostoksille mutta sitä ennen kunnon päiväunet tarpeen :)

Haikara 34+4

isabel*
Pakko vielä sanoa niistä rintakumeista, eli mun oli pakko niitä alkaa käyttämään, vaihtoehtona oli etten ois voinu imettää kun rinnat verellä ja sattui niin hirveesti, siis mitään varsinaista "vikaa" ei ollu, vaan se alkurasitus rinnoille vaan hirmuisen kova. Eli rintakumeja käytin, koska ne säästi nännejä ja ne saivat rauhassa parantua, ja sit käytin rintakumeja aina vaan tarvittaessa, koska onhan se vähän säätämistä, mutta iiiiso helpotus kipeisiin ja verta vuotaviin rintoihin. Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee : )
Tänään oli vika työpäivä, kävin sen kunniaksi tarjoamassa suklaakakkua työkavereille ja vähän turisemassa, lisäksi vielä piitkä lenkki koiran kans ja vähän pyykkäämistä, ja tämä mamma onkin aika kuitti. En nimittäin saanut ollenkaan nukutuksi viime yönä tän tukkoisuuden takia. No, nyt pian esikoista hoidosta hakemaan : )
Mäkin aio käyttää hyväkseni sairaalan tarjonnan, paitsi ne sukat, ne on karseet. omia vaatteita en paljon ala siellä likaamaan.

isabel 34+3

Inya
Kiitos noista sairaalakassikommenteista. Niitä siteitä vähän mietin, koska olen kertaalleen joutunut tutustumaan Jorvin sidetarpeisiin, ja ne oli aivan surkeita. En sitten tiedä onko mammaosastolla eri siteet, mutta ne mitä mulle on Jorvissa tarjottu, oli joko a) surkeampia kuin mitkään kaupan paksut siteet, kooltaan vähän lyhyempiä kuin "night"-versiot normisiteistä tai b) aikuisten pissavaipoiksi (kai) tarkoitettuja tooosi pitkiä paksuja kapistuksia. Kummatkaan noista ei kyllä ehtineet imeä tarpeeksi nopeasti runsasta vuotoa.

Niistä verkkohousuista taas kuulin perhevalmennuksessa, kun erikseen kysyin, ja terveydenhoitajan elekielestä en päätellyt niistä mitään hyvää :D. Tiedä sitten..

Haikara, hankitteko just noi Britaxin vigourit mitkä on hulluilla päivillä tarjouksessa? Me hommattiin Britaxin turvakaukalo, mutta matkarattaat on vielä hankkimatta - tosin noi vigourit tais olla vähän järeämmät vaunut eikä niinkään matkaversiot. Meneekö ne kevyesti kasaan?

Mipsa, hihattoman unipussin kaavat löysin Ottobre 5/2006 lehdestä (hihallinen malli ois Suuri Käsityö 11-12/2005 lehdessä). Kaava on tosi helppo jos ei laita kuin nepparit/napit olkapäille, mut mä haluan alas vetoketjun "vaipanvaihtoluukuksi". Mut ompelussa on sen verran vaivaa, etten ehkä itse tekisi, jos en olisi löytänyt niin ihanaa kangasta - lastentarvikekaupassa hinnat tais olla jossain 25 euron tienoilla, mikä on musta edullinen.

Isabel, mukavaa äippäloman alkua :).

Meillä on onneksi huomenna neuvola - olen ollut vähän huolissani, kun sormet on tosi turvoksissa ja aamuisin niitä on vaikea koukistaa. Yritä siinä sitten tehdä päätetyöskentelyä nakkisormilla...

Inya, 32+x

Ulkopuolinen toukokuulainen
Anteeksi tuppautumiseni, mutta ehkä voisin täältä löytää vastauksen mieltä askarruttavaan kysymykseen:

Kun noista unipusseista niin moni puhuu ja niistä on tykännyt, niin miten olette ratkaisseet sen ongelman, että jollei alle pue esim. bodya, niin vaippa lähtee omille teilleen siellä pussin sisällä, ei istu kunnolla kun vauva pyörii ja potkii ja sitten menee pissat ohi kun vaippa on karannut polvitaipeisiin?

Onkohan meillä vaan astetta vilkasunisempi esikoinen, vai liian isot vaipat? ;) Ei niitä toisaalta viitsi yöksi hirmu tiukallekaan sitoa. Ja toisaalta yöllä kun iltamaidon/iltapalan aiheuttama pömppö laskee, niin vaippa löystyy väkisinkin. :)

Jotain ratkasua?

Ulkopuolinen toukokuulainen
Anteeksi tuppautumiseni, mutta ehkä voisin täältä löytää vastauksen mieltä askarruttavaan kysymykseen:

Kun noista unipusseista niin moni puhuu ja niistä on tykännyt, niin miten olette ratkaisseet sen ongelman, että jollei alle pue esim. bodya, niin vaippa lähtee omille teilleen siellä pussin sisällä, ei istu kunnolla kun vauva pyörii ja potkii ja sitten menee pissat ohi kun vaippa on karannut polvitaipeisiin?

Onkohan meillä vaan astetta vilkasunisempi esikoinen, vai liian isot vaipat? ;) Ei niitä toisaalta viitsi yöksi hirmu tiukallekaan sitoa. Ja toisaalta yöllä kun iltamaidon/iltapalan aiheuttama pömppö laskee, niin vaippa löystyy väkisinkin. :)

Jotain ratkasua?

Yhteistyössä