Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
miida
Isabel, minäkään en ole kertonut töissä raskaudesta! Tällä viikolla jo oon koittanut kertoa, mutta ei vaan ole ollut hyvää hetkeä. Aina niin hektistä kun pomoa näkee.. Pitäis vaan paukauttaa uutiset, niin osaisi sekin varautua mun poisjääntiin. Varmaan pari kk jaksaa suht hyvin käydä töissä, mutta sen jälkeen voi olla tukalaa. Mies sanoi eilen, että sit keväällä täytyy jättää auto mulle, niin voin sillä käydä töissä. Se meinasi, että ei pyörällä uskalla päästää mua enää ajamaan ison mahan kanssa!? heh. Mä sanoin että voin kävellä, mutta ei se uskonut siihenkään (että enää ihan lopussa jaksaa kävellä lähes 2km matkan).

Ei olla ostettu vauvalle mitään vielä. Miehen mielestä on liian aikaista. Mä oon kyllä käynyt kaupoissa hypistelemässä ihania pikku vaatteita. 2 kpl vanhoja potkupukuja sain äidiltä, toinen on siskon vanha, ja toinen varmaan vieläkin vanhempi. Hyväkuntoisia kuitenkin. Sitten sain oman äitiyspakkauksessa olleen makuupussin, ruskean. <3

Maanantaina neuvolassa vaavin syke oli n, 140/min. Tuntui hienolta kuulla se. Ei pitänyt olla ultraa, mutta sitten neuvolantäti sanoi että voidaanhan me käydä nopeesti kattomassa (kun sen piti muutenkin käydä siellä laittamassa laitteet päälle ennen kun lääkäri tuli sinne). Vauva vilkutteli siellä ja heilutti käsiä ja jalkoja <3

Haikara80
Onpas täällä ollut vilkasta :) Hienoa. Itse olen ollut liian kiireinen koneelle viime päivät mutta nyt.
Mammavaatteista. Mulla mahtuu yhdet vanhat farkut ja sitten on kahdet mammat, toiset ostin Bebesistä kovaan hintaan mutta ovat kyllä kivat- niissä ei ole mahapussia vaan napeilla levenevä vyötärö, joka on matala. Paitojen kanssa on ongelmaa, kaikki kun on tyköistuvia ja suht lyhyitä...
Vauvanvaatteista. Tekisi mieli ostaa vaikka ja mitä mutten aio ennen kun ehkä maaliskuun paikkeilla - pelkään huonoa onnea tai jotain :)
Pahoinvoinnista ja väsymyksestä. Luulisi jo loppuvan tuo oksentelu, mutta mullahan se vasta pari viikkoa sitten alkoi. Nyt on lentänyt jo parina iltana putkeen...inhottavaa. Väsymys ei ole enää niin paha, tosin aikaiset aamut tuntuu ylivoimaisilta.

Nyt ulkoilemaan kun on vielä valoista :)

Haikara 16+1

Milla¤
Hei vaan!
Mulla pahoinvointi alko hellittää päivälleen siitä kun 12 viikkoa tuli täyteen. Pikku hiljaa olo paranee päivä kerrallaan. :) Nukkumaan tosin menen ysin pintaan, että ei tässä ihan normitilassa olla. Voi Haikaraa ja muita, keillä pahoinvointi jatkuu vielä noin pitkällä :/

Seuraavaksi sitten niitä liikkeitä odottelen! Ei ole vielä tuntunut.

Inya: yksitellen kerroin työkavereille. Ensin työpareille heti alussa, ja 12 viikon jälkeen muille kaikessa hiljaisuudessa. En halua huomiota osakseni liialti, joten en halunnu sen suurempaa mekkalaa nostaa. Ja tällä en tarkota, että muut teistä haluais jotenki erityisesti huomiota ;) Mie pyrin vaan mahollisimman vähällä päästä siitä..

Mutta nyt pitää taas lopettaa tämä nettiäitiys ja alkaa pitämään seuraa lapselle!
-Milla 14+0

Inya
Haikara, miten sulla alkoi toi oksentelu? Mulla ei tähän asti ole ollut varsinaista oksennuspahoinvointia enkä uskonut, että se voisi enää tässä vaiheessa alkaa.

(Seuraavassa yököttäviä yksityiskohtia, skipatkaa jos siltä tuntuu ;). Mä nimittäin oksensin ihan kunnolla tänä aamuna ja se tuli aika yllärinä. Mulla on pitkään ollu kurkussa sellanen olo, että varsinkin kylmä ilma herättää yökkärefleksin (yritän nielaista ja lima(?) ei tunnu mahtuvan nielusta -> tukehtumisen tunne). Mutta tämä aamu oli ihan muuta. Herään yleensä joskus 5-6 maissa vessaan ja hörppään samalla vettä ja palaan nukkumaan. Tänään nousin sitten ehkä kahdeksalta ja ehdin keittiöön ja sitten vatsa alkoi kouristelemaan etten ehtinyt edes tiskialtaalle. Yökin sitten jotakuinkin kaikki vatsahapot ja juomani veden. En oikein tiedä ehtikö vatsalaukku liian tyhjäksi yön aikana vai mikä mulle oikein iski... Sympatiat kaikille pahoinvoinnin uhreille.

Tänään tuleva isukki lupasi lähteä mun kanssa katsomaan äitiyshousuja :)). Harvinaista herkkua saada miestä ylipäätään vaateostoksille ja tuntuu erityisen hyvältä, että osallistuu nyt tähän masun kasvamiseen tällä tavalla :). Ihmeteltiin tuossa yhdessä eilen vatsan kasvua, nyt ei olla enää ihan varmoja, onko toi vain turvotusta vai joko se vauvamasu alkaa pikku hiljaa näkyä.

Töissä ajattelin kertoa viikon päästä maanantaina. Meillä on maanantaisin aamukahvit vain meidän työtiimin kesken ja ehkä sitten voisi olla hyvä hetki kertoa... sopivasti ennen pikkujoulukauttakin, niin ei tarvitse kuulla ihmettelyä mun juomattomuudesta :). Jostain syystä lisääntymisikäinen nainen ei voi olla juomatta alkoholia (vaikka olisi kuskina) kuulematta vähintään kerran illassa vihjailua raskaudesta...

Inya, 14+1

Tinka77
Terppa vaan kaikille!!

Iski pikku flunssa, hitsi vie. Nyt onneks muuten alkaa energiat palaamaan ja ruoka taas maistuu. Perjantaina oli vanhan työporukan pikkujoulut, kutsuivat mutkin mukaan. Siellä sitten en peitelly asiaa vaan sanoin heti suoraan miksi ryystän vissyä, pepsiä tai vettä. Oli mukava kun ihmiset oli nin iloisia asiasta. Jaksoin valvoa jopa kahteen yöllä ennen kuin päätin poistua kotiin. Lauantaina päätin flunssasta ja pikkujouluväsymyksestä huolimatta lähteä miehen kanssa BLS:n keikalle Kulttuuritalolle, liput oli hankittu jo aikaa sitten. Tänä aamuna kyllä väsytti ISOSTI koska ei tässä vielä ihan olla normi vauhdissa, eikä kait tarttekaan. Meillä ollaan niin innoissaan lumimyräkästä, muksu ois jo heti pulkan kans pihalla nurmikolla laskemassa.

Massu tosiaan alkaa nyt punkeamaan esiin ja kai tässä on pakko nyt yrittää käydä jossain vaiheessa housukaupassa. Vielä mahtuu entiset, joskin kaikki vähänkin joustamattomaa kangasta olevat on hylätty. Nykyisessä työssä olen kertonut vähittäin koska kaikkia hommia en ole voinut enää tehdä. Hiukan kärttyiselle toimarille ajattelin kertoo vasta ens tammikuussa jos vaan mitenkään saan pidettyä masun pois sen silmistä. Se on tunnetusti huono raskaana olevien kanssa joten ei houkuttele kertoa liian aikaisin, ettei tartte kuunnella jotain typerää. Onneks se on puusilmä eikä helposti huomaan mitään. Ihmettelee varmaan vaan että on se kumma kun se vaan lihoo.

Nyt päiväunille, mä luulen että mä tartten ne :)

Tinka, 13+3

Foxie82
Terveisiä lumimyräkän keskeltä!
Täytyy toivoa, että sähköt eivät katkea ja että katto pysyy paikallaan...

Täällä yrittää kanssa flunssa tehdä tulojaan. Aivastellut oon pitkin viikkoa ja nokka meinaa välillä olla tukossa, mutta toistaiseksi vielä pahin on pysynyt poissa. Elokuussa vasta kärvistelin oikein kunnon flunssassa, joten en nyt taas toivoisi uutta.

Maha tosiaan alkaa kasvamaan täälläkin. Iltaisin vielä lisäks turvottaa, mutta kyllä se on aamuisinkin jo hieman pullottaa. Mies tuumasikin tuossa yksi ilta, että ei tuota mahaa voi olla huomaamatta taikka arvaamatta mitä se pitää sisällään. Onneksi pomo on toisella paikkakunnalla, niin ei tartte olla huolissaan, että saisi tietää... Viime viikko kärvisteltiin töissä yksillä mammapöksyillä. Toiset pitäisi käydä ostamassa, mutta en ole saanut aikaiseksi lähteä etsimään tarpeeksi pitkillä lahkeilla varustettuja housuja. Ärsyttää välillä kun tuota pituutta on sen verta paljon ettei normaali mittaiset housut riitä.

Paidat, varsinkin topit ja t-paidat alkavat myöskin käydä lyhyiksi. Tarpeeksi väljät päällysaidatkin alkavat käydä vähiin, joten kai se kerrottava töissä vielä niille muutamalle tietämättömälle asiasta. Ei tartte sitten turhaan piilotella.

Olo on suht koht normaali. Mitä nyt iltaisin simahdellaan edelleen ajoissa (iloitsin liian aikaisin väsymyksen loppumisesta) ja vähintään kerran yössä täytyy käydä vessassa.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Foxie, 14+0

Haikara80
Nyt ovat liikkeet alkaneet tuntumaan :) Varsinkin öisin huomaan ne parhaiten, aika uskomatonta!
Maha on ihan selkeä jo, ja siitähän se sitten pikku hiljaa suurenee ja suurenee...näin viime viikolla kaupungilla naisen, joka oli NIIN RASKAANA - toivottavasti se odotti kaksosia ja toivottavasti musta ei ihan niin suurta tule!
Ihanaa kun tuli lunta. Pakkasella vaan ovat tissit kovilla, pitää muista ne erikseen pukeutuessa ;)

Haikara80 16+5

Isabel*
Onpas täällä hiljasta...
Mullakin on kauhee flunssa ja todella rankkaa olla töissä, mutta tää viikko on kauheeta kiirettä ja veikkaan että näin mennään jouluun asti, äh ja puh. En oo vieläkään saanu aikaseks kertoa töissä raskaudesta, ajattelin että kun mulla sattuu ens viikolla olemaan kehityskeskustelu niin siellä sitten pakko jo kertoa... mutta mullakin alkaa maha pullottamaan niin että paidat ja puserot alkaa käydä ahtaaks... eli se kyllä alkaa näkymään ihan kunnolla. en pysty pahemmin enää piiloutumaan.
Mä olen edelleen hirveen väsyny, mutta muuten voin hyvin, välillä ihan unohtaa olevansa raskaana. Olis kiva päästä tarkistamaan että kaikki hyvin, no neuvola on onneks maanantaina joten siellä sitten. Rakenneultraan vielä kolmisen viikkoa.
Mä olen alkanu ostelemaan joululahjoja ja viikonloppuna meinaan ottaa joulun "esille". Ihanaa kun on lunta niin on paljon jouluisempi fiilis : ) Ja glögikin maistuu erityisen hyvin : )

Isabel 16+0

Rei
Moimoi,

Ilmoittaudun mukaan teidän joukkoon. Tosi ihana lukea muiden samassa tilanteessa olevien kuulumisia! Esikoisemme laskettu aika 04.05.

Vatsa on näkynyt jo kauan selkeästi! Oikein iso ja pyöreä selkeä vauvamaha, joten piilottelun mahdollisuuksia ei ole oikeastaan ollut missään vaiheessa, vaikkei kyllä tarvettakaan ole ollut. Maha pömpsähti jo ensimmäisen kuukauden jälkeen näkyviin ja siitä lähtien vain kasvanut. Lihonut en kyllä ole, ainakaan omasta mielestä ;) Tosin painoakaan ei ole tullut lainkaan lisää.

Painonnousun puuttuminen johtuu varmasti siitä, että olen aikaisemmin liikkunut aktiivisesti ja nyt se kaikki on jäänyt pahoinvoinnin vuoksi. Eli lihakset ovat oman arvioni mukaan kadonneet :( Kärsin edelleen raskauspahoinvoinnista, joka alkoi syyskuussa. Oksennan edelleenkin joka ikinen aamu herätessäni. Pahoinvointia aina puoleen päivään asti ja alkaa alkuillasta uudelleen. Saikullakin olen joutunut pari viikkoa pahoinvoinnin vuoksi olemaan ja alussa oltiin jo lähellä sairaalareissua. Välillä tuntuu olevan voimat ja jaksaminen vähillä, mutta jollain ihmeen kumman voimalla sitä vain jaksaa päivästä toiseen. Jotenkin sitä tuntuu kestävän kaikenlaista, kun tietää, mistä se johtuu ja mitä keväällä on toivottavasti luvassa :) Onko muita kohtalontovereita? Neuvolassa vain sanovat, että varmasti ensi neuvolakerralla on jo helpottanut... Liuta muitakin oireita on, mutta en jaksaisi kaikista kerralla "valittaa". Tuntuu, että kaikki mahdolliset oireet tulee kärsittyä. Mutta on tämä sen arvoista! :)

Tsemppiä kaikille flunssasta kärsiville!

Rei 17+2

Rei
Päivitin itseni vielä listaankin.

Toukokuun 2009 odottajat
1.5 vilja83,ensimmäinen (tuulimuna 04/08)
1.5.09 micelle
1.5.09 ekakertalainen
2.5.09 Aurorah, kolmas, vm -76, KYS
2.5.09 simpsa, esikoinen, vm -78, KOS
4.5.09 bamba, esikoinen
5.5.09 miida, esikoinen, vm -83
7.5.09 Tiuku72, kolmonen, SEKS
8.5.09 c¨,)~ , esikoinen, vm -81, OYS
9.5.09 Istarx, kakkonen
7.5. Haikara80, esikoinen, vm -80
14.5.09 Nitta, toinen
15.5.09 henttulivei, kakkonen
17.5.09 Isabel, kakkonen, vm -79
17.5.09 Punatulkku, kakkonen, vm -81, TYKS
22.5.09 Milla¤, kakkonen, vm -82
22.5.09 Tikrutar -77, esikoinen (km 04/08), SEKS
24.5.09 Mipsa
24.5.09 Foxie82, esikoinen, vm -82
28-30.5.09 Tinka77, kakkonen, vm.77, JS
30.5.09 vilma79, kakkonen, vm-79, KYS
??.5.09 Onnestasekaisin, ensimmäinen, vm -89
04.05.09 Rei, esikoinen, vm. -83

miida
Täällä myös flunssa. Kohta sais jo riittää.. Kiva raahautua puolikuntoisena töihin. Ei oo ihan sairasloman paikka, mutta sekin kyllä on käynyt mielessä. Oisin mielummin kunnolla kipee ja kotona kun vähän flunssassa viikkokausia.. Tsemppiä täältäkin muille flunssaisille! Koitetaan jaksaa.

Tervetuloa Rei mukaan joukkoon. Meillähän on lasketut ajatkin peräkkäisinä päivinä :) Raskauden suhteen täällä on hyvä ja iloinen fiilis. Maha alkaa pullottaa jo huomattavasti!

Miida omien laskujen mukaan 17+1, ei enää perässä pysy..

Aurorah
Reille tervetuloa! Mulla ei onneksi ole ollut flunssaa tänä syksynä..muuten nenä on kyllä jatkuvasti tukossa :/ Vissiin nämä hormoonit tekee. Monena aamuna kurkku ollu tosi kuiva ja kipee, nukun varmaan suu auki kun nenän kautta ei ilma kulje..muutenkin nenän limakalvot omituisen kipeät.

Mites teillä tuntuu liikkeet, missä kohti mahaa? Mulla on jo ihan kunnon vauvamasu, mutta suurin osa liikkeistä tuntuu ihan alhaalla, siellä missä maha "alkaa"..ihan muutaman kerran on tuntunut vähän sivummassa, mutta yleensä siis ihan tuossa häpyluun yläpuolella. Kummallista..tosin istukka on etuseinässä, sekin varmaan vaimentaa. Tai sitten Vappu makaa jotenki kummasti mahallaan poikittain kohdussa :)

Vielä ois reilu pari viikkoa rakenneultraan, jännittää :) Kovasti tekis mieli kysäistä, et onko siellä tosiaan Vappu..vaiko Veikko :) Ensi viikolla tosin pitää tuonne isoon sairaalaan jo mennä; kuopus sai tänään tyräleikkausajan..ja äitiä varmaan asia jännittää enemmän kuin poikaa :)

Mukavaa ja ihanan lumista viikonjatkoa,
Aurorah ja Vappu 17+5

Inya
Toivottavasti kukaan ei pahastu, nappasin tuon Rein hakeman listan ja vähän nipistin sitä niiden osalta, joiden kirjoituksia ei ole näkynyt aikoihin. Jos nyt menin poistamaan jonkun vielä tänne kirjoittelevan, anteeksi, lisätkää itsenne toki takaisin :).

Mä menen tänään sinne mielenrauhoitusultraan. Tuntuu kuin kaikki olisi hyvin, mutta on vaikea uskoa, että minulle voisi tulla onnistunut raskaus ja toukokuussa meille pötkähtäisi kiljuva vauva ;D.

Inya, 14+5

Toukokuun 2009 odottajat
23.5.09 Inya -81, esikoinen (km 06/08), HUS

Tiuku 72
Katso ettei tuo mielen rauhoittaminen mene yhtä pitkälle kuin Bevery Hill:n Tory:lla vai mikä hän nyt olikaan. Tulee aamuisin televisiosta. Hän kävi ultrassa tarkistuttamassa onko vauva elossa kun hän harrasti miehen kanssa seksiä. Sitten melkein päivän -kahden päästä hän kävi taas lääkärissä ja syy oli tällä kertaa se, että hän oli ollut kuumassa kylvyssä ja ajatteli että vauva on nyt kuumentunut kuoliaaksi.

No leikki leikkinä....

Alkuperäinen kirjoittaja Inya:
Mä menen tänään sinne mielenrauhoitusultraan. Tuntuu kuin kaikki olisi hyvin, mutta on vaikea uskoa, että minulle voisi tulla onnistunut raskaus ja toukokuussa meille pötkähtäisi kiljuva vauva ;D.

Inya, 14+5

Rei
Mulla on kanssa rakenneultra parin viikon päästä. Sitä aina kovasti odottaa, kun pääsee näkemään toisen touhuamista. Tosin kyllä jänskättääkin se ainainen mietintä, että onkohan kaikki hyvin... Sukupuolta ei olla ajateltu kysyä ja meillä on ainakin neuvolassa annettu vähän sensuuntaista tietoa, ettei rakenneultra ole sukupuolen selvittämistä varten eikä sitä tietoa vissiin edes välttämättä saisi.

Liikkeitä olen yrittänyt kuulostella jo vähän aikaa. En ole kyllä ihan satavarma olenko niitä tuntenut vai onko ne jotain vatsaporeiluja?! Kovasti ainakin haluan uskoa, että nuo tuntemukset ovat nimenomaan olleet vauvan liikkeitä. Mistä sen voi tietää, miltä ne tuntuu, kun ei ole kokemusta? Apua? :) Eilen tuleva isä oli sitä mieltä, että se ois saanut potkun poskeen, mutta en tiedä onko se tässä vaiheessa edes vielä mahdollista?
Muistatko Aurorah tunsitko liikkeet näin aikaisin myös aikaisempien odotusten aikana?

Mulla on muuten synnytyssairaalana TAYS, täällä ei vielä muita saman sairaalan omaavia ainakaan vielä.

Rei 17+3 (Miida, kiva, että jollain muullakin menee viikot ja päivät sekaisin, ei aina itselläkään ihan hallussa. Tulee välillä huono omatunto, kun joku kysyy ja joutuu miettiin..!)

simpsa
Hei, Inya!

Minut ainakin olit turhan nopeasti karsinut listalta, joten lisäsin itseni takaisin. :)
Elo on sen verran kiireistä, että en joka päivä ehdi tänne käymään, mutta edellinen raapustukseni löytyy sentään sivulta 12/13. Itseäni ei haittaisi, vaikka listalla olisi myös harvemmin kirjoittelevat, moni varmasti lueskelee viestejä taustalla, vaikka ei itse niin usein kirjoittaisikaan. Nyt takaisin työn touhuun, voi plääh...
Hyviä vointeja kaikille!

Toukokuun 2009 odottajat

Aurorah
Se on kyllä totta, ettei rakenneultran tarkoitus tosiaan ole sukupuolen selvittäminen, ja riippuu kyllä ultraajastakin miten suhtautuu tuohon asiaan. Kuopuksen kohdalla asiasta kysyessäni lääkäri totesi vaan ettei halua mitään asiaan sanoa. Mutta aattelin että jos sopivasti näkyis siinä samalla :) Eikähän sillä sukupuolella ole mitään väliä, pääasia että vauva syntyy.

Ekasta raskaudesta tunsin liikkeitä (tai tajusin mitä ne oli) varmaan jossain viikon 20 paikkeilla, kuopuksesta varmaan jossain 16 viikolla. Nyt taas vähän aikaisemmin, ekat muljahdukset tuntui siinä 14-15 viikolla. Johtuu ihan varmaan siitä, että osaa jo jotenkin erottaa ne liikkeet muusta vatsan elämöinnistä :) Päällepäin liikkeet on kummassakin aikaisemmassa odotuksessa tuntuneet 20 viikon kieppeilä..eikä niitä nytkään vielä tunnu päällepäin. Ekakshan ne tuntuu tosiaan vähän kuin ilma liikkuis suolessa mut vähitellen ne muuttuu selkeemmin "koputteluiksi" ja sitten ihan potkuiksi ja tönimiseksi :)

Onko muilla muuten suun ja nenän limakalvojen kuivumista ja / tai nenän tukkoisuutta? Alkaa jo ahistaa tämä pihinä, onkohan tämä jotain muuta kuin raskauden aikaansaannosta..alkoi kyllä plussauksesta. Aamuisin on kurkku ja suukin niin KIPEÄ että nieleminenkin sattuu..ja melkein joka päivä vuotaa myös verta nenästä :/ Ei kiva..mutta toisaalta tuntuu, että tulipa mitä vaan niin sen sietää, kunhan tämä raskaus kestää vauvaksi asti :)

Aurinkoisin terkuin,
Aurorah ja Vappu 17+6

Isabel*
Täällä ei flunssa hellitä, ja lisäks mulla on ihana "oire", en tiiä johtuuko flunssasta vai vauvasta, toivottavastti flunssasta, menis nopeemmin ohi... eli ihan järkyttävä selkäsärky joka alkaa puolelta päivin ja lakkaa vasta kun meen nukkumaan.... teen istumatyötä ja yritän ainakin istua kunnolla mutta en tosiaan tiedä mistä johtuu. ankeaa.
Samoin tää flunssa toi tullessaan kamalan päänsäryn johon ei myöskään auta mikään, edes nukkuminen. viime yönä heräsin siihen jomotukseen, jippii.
Eli paljon tsemppiä muillekin flunssan parissa kituuttaville!
Mä olen tuntenut ihan muutamia vauvan muljahduksia vasta, ekassa raskaudessa tuntui joskus siinä viikon 20 jälkeen.
Rakenneultrasta, me saatiin viimeksi kyllä tietää kumpi on tulossa, ja nytkin halutaan tietää jos se vain sattuu näkymään : ) Tietenkään rakenneultra ei sitä varten ole, mutta voihan se siinä samalla katsoa. Mulla ainakin helpottaa hankintoja ja muutenkin kiva jos sen tietää kumpi on tulossa. Vaikka ei ihan satavarmaa oliskaan.
Mulla on tällä kertaa tyttöfiilis, viimeks "tiesin" odottavani poikaa ihan eka päivästä lähtien ja se oli jotenkin ihan päivänselvää että poikahan meille tulee. Ja niinhän sieltä tuli poika : ) Toisaalta toivoin jollakin tasolla poikaa, ja nyt taas ehkä tyttöä, tytölle kun olisi ihana nimi jo valmiina, pojalle käytettiin jo "parhaat" mahdolliset : )
Mutta saa nähdä näkeekö ultraaja sukupuolen sitten ens kuun puolivälissä rakenneultrassa.

Isabel 16+1

Isabel*
Aurorahille piti sanoa, että olen aikaisemmin käyttänyt nenän kuiville limakalvoille sellasia vitamiinitippoja, erittäin rasvasia ja auttoivat vähän siihen nenäverenvuotoonkin. Mutta jos ihan oikein muistan niin taisi olla A-vitamiinitippoja...varma en ole kun muisti pätkii : )
Muutenkin mulla on tainnu alkaa tää raskausdementia, onko muilla oireita ?

Isabel

Mipsa
Hei kaikille!

Minutkin oli poistettu listoilta. No edellinen kirjoitus sivulla 11/12, joten kai sitä ahkerampi saisi olla. Joka päivä olen kyllä käynyt täällä. Simpsan kanssa samaa mieltä, että kai tuolla listalla voisi olla harvemminkin kirjoittavat.

Ultrassa olen käynyt kerran. Se oli jo ns. rakenneultra, vaikka viikkoja olikin vasta 14+3 (ultran mukaan 14+1). Täällä ei np-ultraa tehdä. Tosin tuo lääkäri väitti, että olisin saanut valita joko np-ultran tai rakenneultran. Ihan uusi tieto minulle. Täytyypä kysyä asiasta neuvolassa. Ensi viikolla voin mennä veriseulaan, mikäli haluan. Niin ja tuo oli se ainoa ultra tässä raskaudessa. Ehkä menen rv 20 kieppeillä yksityiselle toiseen rakenneultraan. No täytyy sekin kysyä neuvolassa, että joko kaikki rakenneasiat todella olivat nähtävissä. Olisipa täälläkin saatavilla kaksi ultraa kuten monessa muussa paikassa. Eli se alkuraskauden np-ultra ja rv 20 kieppeillä rakenneultra.
Niin ja loppuraskaudesta luultavasti saan kokoarvio ultran.

Rei: Taysiin olen minäkin menossa

Olo on hyvä. Ensimmäisiä liikkeitä kovasti odotan. En ole ihan varma, mutta ehkä olen niitä jo tuntenutkin.
Rasittava vaihe, kun omat housut alkaa kiristää ja mammahousut on vielä liian isoja. Täytyy keksiä jotain virityksiä.
Niin ja flunssaa minullakin. Mutta tämä on pientä siihen pahoinvointiin verrattuna. Ja väsymyskin on helpottanut. Voi valvoa jopa kymmeneen;-)

Mipsa 14+6

Foxie82
Tervetuloa Rei!

Kauhian ahkerasti olette tämän päivän aikana kirjoitelleet. :D Ilkeetä kun en töissä pysty kirjoittelemaan, vaikka aikaa olisikin. Pitää sitten aina odottaa kotiin asti, että pääsee rustailemaan tänne kuulumisia. :)

Inya: Onnistuisko mielenrauhoitusultra tarkoituksessaan? Toivottavasti kaikki oli hyvin ja saatte käärön käsiinne toukokuussa.

Voih, jotkut pääsee rakenneultraan jo kohta puolin. Itsellä vielä odotettavaa n. 1,5 kk. Tietenkin sinnehän voisi soittaa ja vaihtaa aikaa, mutta kun piti ottaa mahdollisimman myöhään, jotta mies pääsee mukaan. Siksi meni noin pitkälle.

Aurorah: Täällä on havaittavissa jonkin asteista limakalvojen kuivumista. Öisin kun herää, niin suu on ihan kuiva. Melkeinpä saa käydä juomassa jotain, jotta hieman helpottaa.

Uskaltauduin tänään tilaamaan ensimmäiset vauvanvaatteet. Piti mennä kurkkaamaan lastenvaate puolelle samalla kun itselle katseli vaatteita. Eihän sitten voinut tarjousta enää ohittaa :D

Yks työkaveri oli päättänyt mennä lipsauttamaan yhdelle niistä mun tietämättömistä työkavereista. Eipä sitten auttanut kun käydä kertomassa hälle itsekin vileä totuus. Nyt sitten tietää mun toisen työpisteen kaikki työkaverit ja toisessa ei vielä tiedä ketään (en ainakaan ole kertonut). Muutenkin olen tainnut ällä viikolla kertoilla aika usealle vielä asiasta tietämättömille. Joukkuekavereillekin pitäisi asia vielä paljastaa, mutta eipä ole tullut sopivaa tilaisuutta. Kai sitä itsekin alkaa hiljalleen uskomaan, että kyllä siellä masussa taitaa matkata pieni salamatkustaja.

Foxie, 14+4

Tiuku 72
Hei älkää käyttäkö niitä A-vitamiinitippoja nenä tukkoisuuteen vaan nozoil-nimistä ainetta mielummin.
A-vitamiiniahan pitää välttää raskausaikana

Niin ja tukossa on minunkin nenäni. Tukkoisuutta oli jo ennen raskautta mutta nyt vieläkin enemmän.

Inya
Kiva miten paljon viestejä tänään! :)

Heti kättelyssä pahoittelut simpsalle ja Mipsalle (ja muillekin), nappasin listalta huolimattomasti nimiä pois, kuten vähän pelkäsinkin. Pidetään toki harvemmin kirjoittelevatkin listalla, mutta ajattelin oikeastaan alunperin niitä, jotka ehkä ovat keskenmenon takia jättäneet kirjoittamisen - itsestäni tuntuisi pahalta nähdä muistutus siitä päivästä, jolloin sitä rakasta kääröä odotti syntyväksi. Ehkä mä olen vähän herkkä, tippa linssissä lähes jokaisen tv-sarjankin kohdalla ;~).

Mielenrauhoitusultra meni kivasti, vaikka en ensin oikein hahmottanut, miten päin vauva köllötteli siellä. Toinen käsi suussa ja jalat harallaan - taidettiin nähdä aavistus sukupuolestakin, vaikka olisin kyllä itse kuvitellut juuri sitä toista sukupuolta olevan :). Seuraavan kerran neuvolaan ennen joulua ja sitten tammikuun puolessa välissä toinen kunnan tarjoama ultra.

Mua jännittää mielettömästi, miten kerron työkavereille... Aamukahvi olisi ollut loistava tilaisuus, mutta tietysti kaikki on työmatkoilla ja yhteiset kahvipalaverit jäänee väliin. Ja mitä ne ajattelee, kun oon vielä koeajallakin. Tuntuisi tyhmältä koputella huone huoneelta ihmiset läpi: "moi, mä olen muuten sitten raskaana, hyvää työpäivän jatkoa!" ;D

Toukokuun 2009 odottajat
24.5.09 Mipsa

Inya, 14+5 + noin 9 sentin vauvanalku

Mipsa
Inya: älä murehdi, en tosiaan ottanut itseeni. Ymmärrän muuten pointtisi oikein hyvin. Tämä ehkä kuullostaa pahalle, mutta olen jonkun verran seurannut muitakin ketjuja (esim kesäkuisia, olen itsekin ollut kesämamma reilut pari vuotta sitten) ja vähän ihmetellyt, että onko tämä ketju todellakin niin onnekas, että ei ole ollut yhtään keskenmenoa. Hui, tuntuipas pahalta sanoa tuo ääneen.

Isabel: ikävää tuollainen selkäsärky. Minulla on ollut jonkinlaisia nivelkipuja ja lääkäri sanoi, että voi hyvinkin kuulua asiaan.
Ja tuo kokopäiväinen istuminen tuskin auttaa asiassa. Niin ja tukivyötä kehiin jossain vaiheessa, siitä voi olla apua.

Moni täällä kertonut jo raskaudesta aika monelle. Onko minunlaisia kummajaisia, että ei ole kertonut oikeastaan kenellekkään? Minun äiti tietää, ei kukaan muu. Lapset kun saa tietää, niin sitten se ei pysy salassa enää keneltäkään. En oikeastaan tiedä syytä tuohon. Ehkä vähän pelottaa ihmisten ikävät kommentit. Luultavasti tämän viikonlopun jälkeen tietää jo aika moni. Toisaalta olen jopa ajatellut, että voisi odottaa sen seulan tulokset eka.

Mipsa 15+0

Yhteistyössä