Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
punatulkku*
Heippa!

Myötätunnot Aurorah'lle migreenistä. Mulla oli eilen vaan ihan tavallinen pääkipu riesana koko päivän, ja se oli jo ihan tarpeeksi kamalaa.. ilman lapsen sairastumista jne. Lisäksi oli kyllä semmonen älyttömän heikko olo, piti aamusta kävellä kumarassa, kun tuntu, että pyörtyy. Kerran tuli töissäkin (asiakaspalvelussa) yhtäkkiä semmonen olo, että kaikki voimat vaan hävis ja piti mennä nurkan taakse istumaan. Ihan uusi kremppa on selkä, tai on se reistaillut pienessä määrin jo aiemmin, mutta nyt on toisinaan ihan sellasessa jamassa, että hyvä kun pystyy tuskallisesti kävelemään.. oisko sit iskias.. en tiiä, mut jotenkin menee ihan jumiin. Mulla on huomenna np-ultra (tai se vastaava), jännittää kyl vähän että mitä siellä näkyy. :) Tässä alussa on kyllä noita neuvoloita ym tosi harvoin, mutta kyllä siellä saa sitten loppuvaiheessa juosta ihan kyllästymiseen asti. :)

Jaksamista!

punatulkku 13+3

Inya
Voi harmi noi teidän päänsäryt :( Mulla on särkenyt päätä vain pari kertaa, eikä kertaakaan niin pahasti, että olisi joutunut turvautumaan Panadoliin. Iltaisin meinaa kyllä iskea sellainen väsymyspäänsärky, mutta siihen auttaa nukkuminen. Sanokaa pliis että tämä väsymys helpottaa joskus, mun silmäluomet on iltaisin jo puoli yhdeksän niin raskaat, että niihin sattuu jos ei saa silmiä kiinni.

Mulla on tänään aamulla sellanen ensimmäistään odottaville tarkoitettu lantionpohjajumppa - kertakäynti. Taidan vähän jännittää, näin nimittäin painajaista, että siellä olikin kaikilla muilla mukana puolisot ja harjoitteet oli jotain käsilläseisomista :D. Ehkä se on se jännä, että on ekaa kertaa jossain "julkisesti raskaana" ja tapaa muita samassa vaiheessa olevia.

Punatulkku, tsemppiä ultraan!

Inya, 12+5

Foxie82
Heipparallaa!
Ultrassa tuli käytyä ja jäi hieman sekavat tunnelmat. Kaikki oli ok ja liikkuvainen veijari on masussa, mutta kätilön niskaturvotuksen mittaaminen ei oikein vakuuttanut. Hän sai tulokset 2.3-2.5 mm välille ja soitti sitten jo lääkärinkin paikalle. Lääkäri oli heti sitä mieltä ettei ole niin paljoa ja hän saikin arvot 1.8-2.1 mm välille. Ota noistakin sitten selvää... Ennemmin kyllä uskon lääkäriä, joka huomasi napanuoran hieman haittaavan mittausta (kulki juuri siitä niskan takaa).

Aurorah: Otan osaa migreeniisi. Tiedän mitä voi pahimmillaan olla. Itse kärsin kanssa ja viime vuosi olikin yhtä tuskaa kohtauksien kanssa. Nyt on menty yli ½ ilman *koputtaa puuta* ja toivotaan ettei nyt raskauden aikana ainakaan tulisi kohtauksia.

Nyt syömään. Jäi nuo iltapäivän välipalat tuon ultran takia syömättä...

Foxie rv 12+4

Tiuku 72
Otan osaa migreenistä. Tiedän tunteen nimittäin kärsin viime viikolla 3 migreenikohtausta jotka kestivät noin 30 tuntia. Kolmannen aikana jo ajattelin että kumpa en olisi raskaana.

Hienoa että teillä on mennyt ultrat hienosti. Minulla on lapsivesitutkimus ensi viikon tiistaina ja se hirvittää jo etukäteen. No itsepä olen sen valinnut. Vauva-lehden keskustelupalstalla keskusteltiin juuri kromosomipoikkeamista ja niiden keskeytyksestä. Oikein oli kauheaa lukea niitä juttuja .

Pahoinvointi on jo lakannut jee

Haikara80
Hieno kuva, Foxie82 - kovin on samannäköinen kun meidänkin kaveri ;)

Meillä on ollut tänään draamaa. Aamulla tuli vuotoa ja pelästyin kovasti. Sain heti ajan neuvolaan - sydänäänet normaalit, ei tulehduksia. Vuodon syy on silti selvitettävä joten ultraan sain lähetteen. Nyt mietin lähinnä jaksanko henkisesti odottaa sitä aikaa vaan menenkö yksityiselle. Toivon että kaikki on hyvin....

Onko teillä muilla ollut vuotoja? Entä vatsakipuja? Mulla on napa tosi arka ja sitä ympäröivä alue - kai se on sitäkin kun se on alkanut kääntyä toisinpäin??

Ihanaa olisi ilman huolia! Mun oksentelu jatkuu edelleen, neuvolassa sanoivat että mulla se ilmeisesti vasta alkoi näillä myöhemmillä viikoilla :/

Haikara 15+1
(olin jotain sekoillut noiden aiempien viikkoilmoituksieni kanssa....mutta siis 16. viikko käynnissä :))

Minnie-80
Olen lähinnä sivusta seuraillut keskustelua, mutta nyt päätin kirjottaa jos voin yhtään helpottaa Haikara80n oloa tällä. Olen nyt siis ihan samassa, eli 15+1, laskettu aika 6.toukokuuta.

Elikkäs, mulla oli vuotoa n. 10. viikon kohdalla, vuodin ihan reippaammin kirkasta verta ja pelästyttiin myös tosi kovasti. Koska raskaus oli silloin niin alussa, en saanut terveyskeskuksesta edes lähetettä ultraan vaan päätettiin sitten mennä suoraan yksityiselle ensiraskauden ultraan, koska np-ultraan olis ollut vielä pari viikkoa aikaa ja todellakaan ei oltaisi kestetty sitä aikaa tietämättömyydessä.

Ultrassa vuodon syyksi selvisi se, että kohdun kalvot eivät olleet vielä täysin yhdistyneet, mikä aiheutti veren tihkumisen ja kaikki oli siis hyvin vauvalla. Sen koommin (koputan puuta) ei niin runsasta vuotoa ole tullut, mutta jatkuvasti muutaman päivän taukoja lukuunottamatta pientä ruskeaa veristä vuotoa on ollut.

Np-ultrassa ja nyt eilen neuvolalääkärillä kaikki on ollut hyvin ja lääkäri ja kätilö ovat sanoneet, että koska kohtu on niin verevä, ei ole ollenkaan tavatonta, että se kasvaessaan tihkuttaa verta. Mulla on koko raskauden ajan ollut aika reippaasti ikäviä kohdun kasvukipuja, mitkä tuntuu vihlontana alapäässä ja välillä molemmin puolin alavatsaa. Odotan siis esikoista. Mitään kosketusarkuutta ei kuitenkaan ole ollut.

Eli, meille ainakin lääkärit on sanoneet, että vuodot raskauden aikana on yllättävän yleisiä. Toivottavasti teilläkin nyt kaikki menee hyvin, jos et malta odottaa ultraan asti, niin mene ihmeessä yksityiselle, että saat mielenrauhan. Meillä ei ainakaan maksanutkaan ihan mansikoita (n.80€ kelakorvauksen jälkeen) ja mitäpä sitä ei tämän takia maksaisi :)
Tsemppiä ja sehän on jo loistouutinen, että sydänäänet oli normaalit :)

Inya
Tiuku, mites nopeesti ne lupas lapsivesitutkimuksen tulokset? Tsemppiä siihen odotukseen.

Itse sain eilen veriseulan tulokset, joka oli onneksi normaali - mutta kyllä sitä jännitettiinkin. Lähden viikonlopuksi isän luokse (käyn aika harvoin, kun asuu 400 km:n päässä) ja jos hän arvaa, että raskaanahan tässä ollaan, niin voi hieman turvallisemmin mielin paljastaa asian. Edellisestä raskaudesta/keskenmenosta ei kerrottu vanhuksille ollenkaan ja hyvä niin. Mitäpä sitä suotta huolestuttaa ja saada vielä kaupan päälle tätikatraan päivittelyjä.

Niin ja eilen oli tosiaan myös se lantionpohjajumppa ensimmäistään odottaville. Sinänsä ei ollut mitään uutta asiaa, mutta illalla kun tein sormitestin, olin ihan järkyttynyt miten mulla on "lepsahtanut" paikat. Mies kyllä vakuutteli toista, mutta taidan silti harkita josko ostaisin jotkut "harjoituspalikat". Niin, ja suurin osa muista oli noin 4 viikkoa pitemmällä kuin minä, ja tunsin oloni silti kovin punkeroksi...

Inya, 12+6 (superväsynyt ja superturvoksissa)

Haikara80
Kiitos Minnie vastauksesta!

Mulla tulee rusehtavaa vuotoa mutta ainoastaan vessassakäynnin yhteydessä, ei siis tule mitään siinä välissä. Silti pelottavaa kun ei ole tähän mennessä tullut yhtään mitään. Varasin nyt yksityiselle ajan ja menen parin tunnin kuluttua...suorastaan ärsyttää se että Suomessa pitäisi olla ilmainen äityisneuvolapalvelu! Kuitenkin ultra maksoin 20 euroa ja neuvolasta ei saa oikein mitään apua, ne mittaa vaan samat jutut jotka voi kotonakin tsekata....ja sitten ultraan ei pääse kun viikon päästä!! Mä käyn yleensä melkein aina yksityisellä muutenkin, olin ajatellut että tämä neuvolatoiminta voisi toimia julkisella puolella....:/

Tiuku 72
Inya: Ne lupaa tulokset 2-3 viikon kuluttua -VASTA

Mä vähän luulen etten niitä tuloksia täällä kerro elleivät ne ole positiivisia. Enkä kerro myöskään sitä jos menee kesken lapsivesitutkimuksen vuoksi. En halua joutua häiriköiden piinaamaksi jos laitan tämän kesken vammaisuuden vuoksi. Tämä on kyllä raskasta ilman heitäkin. Mutta intuitio on vahva että kaikki on OK.

simpsa
Mullakin on ollu tuota Haikara80:n mainitsemaa "napakipua". Se alkoi joskus rv 12 ja nyt on viimesen viikon ajan ollut ehkä hieman lievempää. Ja muutenkin kovia kasvukipuja on ollut pitkin matkaa, milloin tuolla alapäässä, milloin mahan sivuilla ja milloin mistäkin kohtaa vatsaa. Viimeisen päivät on tuntunut vasemmalla "umpisuolikipua" (tiedän sen olevan oikealla, mutta en osaa muuten kuvata). Ihan kuin joku työntäisi puukolla sisältä päin. Kun kohtaa painaa, tunne helpottaa ja kun päästää irti, tuntuu kunnon vihlontaa. Nämä vihlontapaikat ovat vaihdelleet tässä matkan aikana. Onneksi mitään vuotoja ei ole ollut koko aikana. Ilmeisesti tämä esikoisen odottaminen venyttää paikkoja nyt urakalla.

Maha on jo niin selvästi esillä etten jaksa enää yhtään edes yrittää peitellä sitä ja kaikki tietävät raskaudesta. Aluksi se näytti vain lisäläskiltä, mutta nyt se näyttää jo ihan vauvamahalta. Pitkään istuminen töissä tuo paineen tunteen ja esim. pitkät palaverit on kestokyvyn rajoissa. Maha on jotenkin kumman "yläpainotteinen", melkein isompi ylhäältä kuin alavatsasta. En ole ennen raskauttakaan ollut mikään kovin hoikka, joten ehkä se kasvava kohtu työntää sisäelimiä ja rasvavarastoja ylöspäin - tai jotain.

Ensi viikolla on taas neuvola ja kovasti odottelen joulukuun alussa olevaa rakenneultraa. Nyt on rv 16 loppusuoralla.

Voimia Tiuku72 tutkimuksen ja sitten tuloksen odotteluun!

Haikara80
Saimme terveen paperit :) Vuodolle ei löytynyt mitään selkeää syytä - ei ole tulehdusta, ei ole istukkaperäistä - mutta voi olla kuulemma vielä tässäkin vaiheessa normaalien kuukautisten aikaan vuotoa.
Olo on niiiiiin helpottunut, minä kun pelästyn kaikesta ja kovasti!
Tyyppi oli 109 grammainen ja siellä se potki :)

Foxie82
Haikara80: Hyvä juttu, että homma selvisi ja ettei kyseessä ollut mitään vakavampaa :). Mua neuvolalääkäri varoitteli tuossa ekassa lääkärineuvolassa, että mulla saattaa jossain vaiheessa tulla tuhruvuotoa, koska kohdunsuu oli kuulemma niin vuotoherkän näköinen. Eipä ainakaan tähän mennessä ole mitään tullut... Ja mustakin tuntuu, että mulla tuo pahoinvointi on lisääntynyt kun 12 viikkoa tuli täyteen. Muutamana iltana on oikein yököttänyt, mutta onneksi vielä ei ole mitään tullut ylös asti.

Erinäisiä kohdun kasvukipuja on täälläkin suunnalla. Parina päivänä on hetkellisesti poltellu mukavasti tuota alavatsaa, välillä vihlaisee alapäästä oikein kunnolla ja välillä taasen nippailee.

Sain aikaiseksi tänään kerrottua töissä lähimmille työkavereille. Ottivat asian ihan hyvin ja lupasivat olla kertomatta pomolle :) Muutama työkaveri on tosin vielä autuaan tietämätön. Noh, kerron niillekin kun sopiva hetki koittaa.

Eiliseen ultraan palatakseni, niin meillä oli mahdollisuus nauhottaa sitä VHS-kasetille. Aamulla nappasin kasetin mukaan ja käytin tilanteen hyödyks. Mies ei valitettavasti päässy ultraan mukaan, mutta pääsi kokemaan melkein saman tunnelman eilen illalla kun katsottiin kuvaa meitin salamatkustajasta telkkarin kautta. Rakenne ultraa ei tehdä samassa paikassa, mutta täytyy toivoa, että toisessakin paikassa olisi sitten mahdollista nauhoittaa ultrakuvaa.

Jeps, mutta nyt valmistautumaan talon pikkujouluihin. Pääsee syömään valmiiseen pöytään :) Pitäisköhän pistää nuo äitiyspöxyt jalkaan, että ei housunnappi ala puristamaan kesken ruokailun ;)

Foxie, 12+5

miida
Onpas täällä hiljaista taas! Kerron vähän omia juttuja. Vauva on koko ajan enemmän ja enemmän ajatuksissa. Ja melkein jo puhun sille ;) Vauvasta on tullut jo "perheenjäsen", vaikka on tietysti aika aikaista noille ajatuksille.. Menettäminen sattuisi tosi paljon, jos nyt jotain kävisi.
Maha on kasvanut, ja ostin jo äitiysfarkutkin h&m:ltä! Maanantaina meillä on neuvola, jota ollaankin odotettu jo paljon. En tiedä käydäänkö ultrassa, mutta se olisi kiva ylläri jos ultraankin samalla pääsisi. Kohta voi jo tuntua liikkeitäkin. Tänään aamulla tunsin ehkä jotain, mutta vaikea sanoa varmasti oliko se vauvan potku, koska mahassa tuntuu tapahtuvan koko ajan jotain. On ollut vähän mahakipuja, sellasia kasvukipuja varmaan. Ja jos tekee jonkun äkkinäisen liikkeen, saattaa vihlaista mahaa. Toivottavasti kaikki nää on ihan normaaleja "vaivoja"! :)

En tiedä sanoinko täällä, että meillä ei sitä rakenneultraa ole, paitsi jos yksityiselle mennään. Täytyy kysyä neuvolantädiltä maanantaina että kuinka paljon neuvolan/lääkärin kanssa tehdään vielä ultria, ja korvaako ne mitenkään rakenneultraa? Tai mitä eroa on terveyskeskuksessa tehdyllä ultralla ja nimenomaan rakenneultralla? Meillä pitäisi olla keskiraskauden lääkäri vielä, niin en tiedä tekisikö se sillon jotain korvaavaa ultraa? ajatuksia pää täynnä.. :)

Hyvää viikonloppua kaikille!! Täällä alkoi 16. viikko, nyt vissiin 15+0 tai lasketun ajan mukaan ihan 15+3 peräti.

Mafalda32
Moi!
Täällä yksi uusi toukokuun odottaja, tosin LA menee ihan touko-kesäkuun vaihteeseen, joten mahtunen mukaan nipin napin. Nyt on menossa rv 12+2.

Oireista: nyt kun eka kolmannes alkaa olla takana, monet oireet alkavat helpottaa. Oireista tympein on ollut huono olo, joka ei kuitenkaan ole äitynyt kunnon pahoinvointiin (en esim ole oksentanut, vaikka on oksettanut...). Päänsärkyjä on ollut usein ja ne ovat olleet välillä tosi sitkeitäkin, on ollut pakko turvautua panadoliin muutaman kerran. Huimausta ja hallitsemattomia näläntunteita on myös ollut. Välillä on ollut vaikeaa kuvitella, että olo voisi vielä olla joskus normaali. Väsymyskin on ollut tajutonta. Monet ruuat ja juomat eivät ole maistuneet. Esim. kahvi ei ole mennyt alas.

Ultra oli ok, samoin niskaturvotusmittaus. Vatsa on paisunut, mutta se ei taida olla vielä ns. todellinen vauvamaha, lähinnä kai se on turvotusta, joka on tosi yleistä.

Koskahan tämän pitäisi ruveta näkymään?

Isabel*
Tervetuloa Mafalda joukkoon!
Haikara, hienoa että kaikki on hyvin : )
Foxie, mullakin on iltaisin usein huono olo, oksentanut en ole mutta kamala olo... ja siis edelleen, vaikka viikkoja on jo melkeen 15. Ja tää iltapahoinvointisuus alkoi vasta muutama viikko sitten... Päänsärkyä on mullakin usein, ja sit tajutonta väsymystä, huoh. aamuisin ei paljon huvita nousta ylös ja lähteä töihin...
Mä en ole edelleenkään saanut aikaseksi kertoa täällä töissä vauvasta, vaikka maha on jo niin iso että íhme jos eivät ole jo arvanneet. Mutta siis kun hirvittää se pomolle kertominen... voiskohan meilillä laittaa uutiset?? kun pomo on täällä tän kaupungin toimistolla aikas harvoin.
Täällä on tullut vähän lunta, esikoinen aivan innoissaan kun pääsi pulkan kyytiin, ja onhan tuo ihanaa kun on heti paljon valoisampaa : ) Koirakin riehaantui lumesta : )

Isabel 14+5

Aurorah
Tervetuloa Mafalda, mukavaa saada lisää porukkaa. Aika hiljainen on tämä meidän ketju, jos vaikka vertaa tuohon kesäkuisten ketjuun. Mutta jospas tämä tästä vilkastuisi!

Mulla jatkuu edelleen tolkuton väsymys sekä ikävät "repäisykivut"; varsinkin yöllä tuntuu usein kun asentoa vaihtaa varomattomasti. Maha on jo sen verran iso, että töissä viime viikolla kaikki loputkin työkaverit kävi vuoronperään onnittelemassa. Liikkeitäkin tuntuu koko ajan selvemmin, nyt vain odotellaan että tuntuisivat masun päällekin; vanhemmat pojat kovasti jo odottavat, että milloin pikkusiskon liikkeet tuntuu :) Ne siis on jo päättäny, että sisko sieltä tulee :)

Mitenkäs muuten noi äippälomat ja -pakkaus; missä vaiheessa niitä pystykään hakemaan? Kun raskaus on kestänyt 150 päivää vai miten? Kamalasti jo tekis mieli päästä hipelöimään pakkauksen tavaroita :) Tuntuu vaan, että noi lomat ja isyyslomat ym. on muuttunut kovasti siitä kun viimeksi vauvan olen saanut. Ja lasketaanko se 150 päivää siis viimeisten menkkojen alkamisesta?

Täällä Savossakin lopultakin on hieman lunta ja pakkasta, ja aurinko paistaa! Aivan ihanaa, viime päivät ja viikot on ollu niin harmaata ja märkää. Kun vaan pysyis tollasena tuo keli..ja vaikka tulis lisääkin lunta!

Maanantaiterkuin,
Aurorah ja Vappu 16+3

Tinka77
Hei vaan kaikille, vanhoille sekä uusille Toukokuisille!

Nyt on ollut niin kiirusta että o illalla vaan kaatunu sänkyyn nukkumaan... miehen selkäleikkaus ohi ja nyt ollaan hyvässä parantumisvauhdissa. Ensi torstaina käyn taas ultrassa kun osallistuin napanuoran ja istukan virtaustutkimukseen. Ittekin tehnyt tutkimuksia aikoinaan joten välillä näinkin päin :)

Meillä on kuvotus voitettu ja nyt on alkanu ruoka maistumaan. En tiedä johtuuko syömisestä vaiko massun kasvusta että pömppis on alkanut tulla kehiin. Onhan se totta että kakkonen näkyis aikaisemmin mutta taitaa olla kadotettujen kilojen takaisin haalintaa.

Väsymys kiusaa ja masuasukki raivaa välillä tilaa asunnolleen. Vihlontakivut on kuitenkin nyt jo hellittäneet paljonkin. Pitäis saada vielä energiat kasaan että jaksais mennä salille ja lenkille.

Terkkuja kaikille,

Tinka, 12+4

Isabel*
Tinka,
kyllä mulla ainakin tää kakkonen alkaa siis näkyä tosi selvästi nyt jo, kun ekasta ei vieraat vielä huomanneet puolivälissäkään, kun pakosta kerroin töissä (ei inspannut 20 viikolla osallistua tosi kilpailuhenkiseen liikuntaan töissä) niin suu auki olivat, ok miehiä koko sakki... mutta kuitenkin. Eli kyllä se varmasti voi sullakin olla ihan se vauvamaha joka pukkaa esille : )
Täälläkin ruoka maistuu.. vähän hirvittää kiivetä neuvolan puntarille parin viikon päästä. Viimeks ei ollu vielä paino noussu, joten nyt sitä on kyllä odotettavissa, kun viime kerralla ei myöskään mahaa näkyny : ) Mutta onhan sitä painoa tultavakin joten ei siinä mitään. en vaan haluais kerätä niitä turhia kiloja joilla ei oo mitään tekemistä vauvan kans : )
meinaattekos muuten ottaa sen äpakkauksen vai rahan? Meillä otettiin esikoiselle pakkaus joten tällä kertaa ei oteta sitä.

Isabel 14+5

punatulkku*
Moikka!

Täällä ei vielä lunta, vaikkakin pari pakkasastetta. Huomenna ehkä vois toivoa valkoista maata. :) Mä oon ajatellut ottaa rahan pakkauksen tilalta samasta syystä kuin Isabel. Toisaalta sen makuupussin vuoksi vois olla kiva ottaa pakkaus, joku sanoi ottaneensa sen, että lapset sais itse pitää ne makuupussit ainakin. Niitä kun on niin pitkään ä-pakkauksessa ollut, ja joka vuosi erilainen. Miehen äitikin joka on asunut Ruotsissa 70-luvulta asti, muisti ne makuupussit. :) Mutta niin, enpä tiedä. :) Toisaalta melkein kaikki mitä sieltä tulee, on jo.

MamaBellasta ei kokemusta..

Mulla alkoi viiden viikon työharjoittelu nyt. Kerroin siellä työkavereille raskaudesta, kun työ on vähän riskialtista, että tietävät mihin hommiin laittavat mut. Maha näkyy jos osaa sillä silmällä katsoa, mutta saa vielä peittoon.. Mulla on kanssa vielä huonoa oloa, viime viikolla vielä oksensin, mutta nyt toivon, että enää ei tarvis...!! Huippausta on ja sellasta heikotusta, en voisi millään kuvitella käyväni lenkillä tai salista puhumattakaan! Tinka oot niin reipas! :) Mä en jaksa edes pyörällä enää kulkea (tosin on aika liukastakin siihen..). Ja väsy on välillä ihan armoton. En välttämättä mee aikasin nukkumaan, eli illalla jaksan, mutta keskellä päivää saattaa iskeä ihan mahdoton väsymys.

Jaksamista!

punatulkku 14+3

Foxie82
Tervetuloa Mafalda joukkoon!

Täälläkään ei ole kokemuksia tuosta MamaBellasta. Bebesistä tilasin viime viikolla pari toppia ja sieltä ainakin tuli varsin nopeasti. Olisko menny pari päivää niin paketti oli noudettavissa postista :)

Punatulkku: Lunta odotellaan täälläkin. Maa on paikoitellen valkoinen viime öisen räntäsateen seurauksena, mutta siihen se jääkin. Lämpötila on hieman pakkasen puolella, joten auton kanssa saa alkaa olemaan varovainen liikenteessä.

Väsymys alkaa helpottamaan, ainakin jos vertailee tämän viikon nukkumaanmeno aikoja aiempiin. Eilen jaksoin valvoa melkein yhteentoista asti! Tuntuu jotenkin hurjalta saavutukselta näiden parin kuukauden aikaisten nukahtamisien jälkeen. Tosin töiden jälkeen meinaa vielä jonkin verran väsyttää, mutta sen voi pistää syysväsymyksen piikkiin ;)

Väsymyksen tilalle onkin tullut sitten uusia "oireita". Masuasukki tosiaan raivaa itselleen tilaa. Välillä tuntuu oikein kunnon vihlasuja eikä nenääkään pysty niistämään kivuitta. Ja tämä jatkuva nälkä. Olisin voinut eilen tehdä mitä vain, jotta olisin saanut ruokaa. Painoa on tullut kyllä edellisestä neuvolakäynnistä ainakin 2-3 kg lisää. Saas nähdä mitä neuvolantäti tuumaa tiistaina kun vaa'alle hypätään... hieman hirvittää jo etukäteen. Neuvolalääkärikin kiinnitti huomiota jo painoon, kunnes huomas et pituutta on kuitenkin ihan kiitettävästi, joten se oli sillä ohitettu.

Olin tuossa maanantai-iltana tuntevani ensimmäisen kerran liikkeitä. Jäin oikein miettimään voivatko ne oikeasti olla niitä. Nukkumaan käydessä tuntui sellainen pieni hipaisu toisella puolella alavatsaa sekä tuntui, että ihan kuin joku olisi kutittanut sisältäpäin. Tiistaiaamuna töissä tuntuikin sitten samoilla kohdin pientä kuplintaa. Ja tuon hipaisun tunsin jälleen eilisiltana. Voikohan ne oikeasti olla liikkeitä vai vain ilmaa, joka on eksynyt suolistossa? Mites teillä muilla?

Täällä ollaan jo siirrytty äitiyshousuihin. Ei enää mahdu normi housut jalkaan. Hieman vaan harmittaa, etten ole kerinnyt hankkia kuin yhdet pöksyt, joten niissä joutuu hetken aikaa kuleksimaan ennen kuin saa ostettua toiset. Tosin ei sekään tule olemaan helppoa. Hankala löytää housuja, joissa olisi tarpeeks pitkät lahkeet...

Jaahas, nälkä alkaa taas kurnimaan, joten täytyy suunnata jääkaapille.

Foxie, 13+3 (kauhian nopeasti juoksee nuo viikot, tuntuu ettei perässä pysy...)

Inya
Alkoi naurattamaan, kun kuin jonkun höllentävän housunnappia... Mulla on tällä hetkellä 3 housut, jotka menee jalkaan. Farkut menee kyllä päälle, mutta vetoketjua saa vain pari senttiä kiinni ja sitten on jättimäinen vyö&vyönsolki, joka pitää housujen yläosan kasassa :D. Suorien housujenkin napit on välillä napittamatta, ei se onneksi neulepaitojen alta niin näy.

Sain siskolta muutamia sen vanhoja äitiysvaatteita, mutta niistä oli osa salaperäisesti kadonnut, kun ne oli lainassa siskon kaverilla. Harmi. Ja lisäksi mä joudun lyhentämään niistä lahkeetkin. Täytynee mennä kauppaan - en vain haluaisi jäädä kiinni mammavaatehyllyltä... Toisaalta olisi ihana kertoa kavereille ja käydä sitten niiden kanssa hipeltelemässä vaatteita, mutta ehkä ei ihan vielä.

Mä varasin ultran viikon päähän, mun gynehän lupasi tarjota mulle ilmaisen "mielenrauhoitusultran". Niskapoimu oli silloin 12. viikolla, mikä mun mielessä tarkoittaa sitä, että eka kolmannes ei ollu vielä turvallisesti takana. Keskenmenon henkiset arvet edelleen kolkuttelee, edellisessä raskaudessa tunsin olevani niiiin raskaana - nyt on jotenkin neutraali olo, ei tunnu siltä, että puolen vuoden päästä meillä ois vauva.

Muuten mites te olette kertoneet töissä? Yksitellen jokaiselle vai jossain kahvipöydässä vai..?

Inya, 13+5

Isabel*
Huomenta kaikille!
Täällä on kymmenen astetta pakkasta, nyt kun tulis luntakin niin olis mukavaa.
Mulla ei tää väsymys näytä katoavan mihinkään, harmi. Mutta muuten oon voinu paremmin, kunnes taas eilen illalla tuli todella huono olo, onneks ei tarvinnu oksentaa. Mun maha on omasta mielestä jo tosi näkyvä, mutta housut menee kiinni vielä ihan kunnolla, joten ehkä se ei muille niin hirveesti vielä näy...
Inya, mä en ole edelleenkään uskaltautunut kertomaan kenellekään töissä, vaikka äskenkin olis ollu todella hyvä tilaisuus. Joku päivä pakko rohkaistua : )
Foxie, mulla on kans ihan järkyttävä nälkä koko ajan, yks päivä vetelin vielä iltapalaks annoksen ruokaa joka oli jäänyt yli... ei muka tunnu missään vaikka syön kaks lämmintä ruokaa päivässä ja siihen vielä aamu- ja iltapalat ja hedelmiä valipaloiks jatkuvasti..
ja se salmiakin himo... Mulla on ihana mies, se toi mulle kilon säkin salmiakkia eilen : ) Tietty sit tarkkaan vahti etten syö kerralla liikaa : )

Isabel 15+1

simpsa
Huomenia myös täältä!

Meillekin tuli ensilumi viime yönä ja auton joutui putsaamaan ekan kerran muustakin kuin jäästä, pakkasta oli aamulla -1C. Ihanan valoisan näköistä, toivottavasti nyt pysyisi maassa edes muutaman päivän.

Inya: Mä kerroin töissä raskaudesta noin rv 12 tienoilla ihan kahvipöydässä. Olin ollut jonkin aikaa sairaslomalla hirvittävän pahoinvoinnin ym. vaivojen takia ja kaikki kyselivät olinko ollut lomalla tms. Aattelin parhaaksi kertoa, kun mahakin oli jo alkanut näkymään.

Pahoinvointi ei ole palannut rv 15 jälkeen ja väsymyskään ei ole yhtä pahaa kuin ekalla kolmanneksella. Tosin kyllä töiden jälkeen tulee tirsat vedettyä sohvalla. Ja öisin heräilen joskus kl 1-2 paikkeilla ja valvon muutaman tunnin, mikä on aika rasittavaa. Vatsan nippailuja, vihlontoja ja lonkan naksuntaa/kipua on koko ajan lisääntyvästi. Mulla on enää yhdet tavalliset housut, jotka menee jalkaan ja yhdet mammapöksyt ihan H&M:stä. Pitänee käydä ostamassa lisää. Mitään äitiysvaate putiikkia en ole vielä kokeillut.

Alkuviikosta oli toinen neuvolatädillä käynti ja sydänäänet kuului dopplerilla keskeltä vatsaa hyvin, olivat 150/min.

Foxie82: Mä olin tuntevinani myös liikkeitä alkuviikosta. Se oli sellanen jännä lepattavan kutittava tunne oikealla alavatsalla, jota kesti vain muutaman sekunnin, mutta ei tuntunut suolistoilmalta tms. En siis ole varma, enkä sen jälkeen ole samanlaista tuntenut, mutta itselleni uskottelen, että se oli liikettä.

Mitenkäs te muut, ootteko vielä "uskaltaneet" ostaa vaaville mitään tavaraa/vaatetta? Mä taikauskosena aattelin, että ei osteta mitään ennen vuoden vaihdetta, jotta varmasti ollaan turvallisilla vesillä. Mutta kuinkas kävikään. Kierreltiin viime lauantaina muutamassa lastentarvikeliikkeessä ja löytyi just meidän makuun sopivilla ominaisuuksilla ja värillä varustetut yhdistelmävaunut tarjouksessa, jotka hetken pohdinnan jälkeen lähti mukaan. Kun kerran mieluisat löytyi niin miksi sitä jahkailemaan, onpahan sitten keväältä yksi ostos pois. Itteäni kyllä huvittaa, että taidetaan turhan innokkaita olla. Mitään muuta ei kyllä varmana osteta ennen vuoden vaihdetta. ;)

Nyt menossa 17.raskausviikko ja molemmilla kaikki hyvin.

Yhteistyössä