Toukokuiset 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Indima ei kirj.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ulpu: Oliko sun esikoinen vauvana helpompi? Mä kun edelleen uskallan haaveilla toisesta vaikka se kuulostaakin täysin hullulta. En jotenkin suostu uskomaan, että toinen voisi olla samanlainen tapaus koliikkeineen kaikkineen...

Voi jaksamisia sinne ja voima haleja!!
Meillä kaikki lapset ovat oleet melko helppoja tapauksia vauvoina, mutta se oikea luonne onkin sitten paljastunut vanhempana.... ;D

Lilja-77: esikoinen oli myös hankala ja on edelleen huono nukkuja, joskaan ei näin kamala kuin tämä kuopus. Uskoin, ettei toinen voi olla samanlainen kuin eka, mutta oisin kävi =(
Kolmatta kertaa ei tule, meidän lapset on nyt tässä. Niin ihania ja rakkaita kuin ovatkin.

Teidän muiden juttuja kun lukee,niin alkaa oikein hävettää kun on joskus tullut valitettua miten on rankkaa.

Meillä nimittäin nukutaan yöt läpeensä,vauva nukahtaa illalla viimeistään klo 23 ja herää ensimmäisen kerran syömään siinä 7-8 aikoihin.Päivällä nukutaan aika epäsäännöllisesti,mutta yleensä yhdet pitemmät unet ja sitten pieniä torkkuja lisäksi.Esikoinenkin nukkuu hyvin,eikä ole juurikaan mustasukkainen,vaan haluiaisi halia ja pitää siskoa koko ajan sylissä.Kokoa meidän neitosella on 64 cm ja 6935g,ja keskiviikkona tuli siis 4kk täyteen.

Tsemppiä oikein paljon kaikille valvojille,koittakaa jaksaa!

Aaaaahhh, pitkiin aikoihin oli parempi yö =)
En muista varmaksi, että heräsikö typy nukahtamisensa jälkeen (nukahti klo 22.30) kerran ekan tunnin sisällä, mutta jokatapauksessa seuraava herääminen oli vasta 2.30. Se talttui tutilla. Syömään heräsi klo 4, jonka jälkeen kitisi vähän aikaa, mutta nukahti puol viiden maissa. Sitten vaihdettiinkin isännän kanssa "vahtivuoroa" ja sain mennä esikoisen viereen nukkumaan loppuaamuksi =)

Likka oli heränny vielä kerran n. klo 5.30, ja lopullisesti olivat iskän kanssa nousseet 7.30.
Sainpahan kerrankin nukkua edes vähän enemmän, ihanaa!

Hienoa Ulpu! Kyllä se kummasti auttaa jos saa edes yhdet vähän paremmat unet. Tosi hienoa että te voitte miehen kanssa vuorotella. Unen tärkeyttä ei ymmärrä ennen kuin kerran kokee sen ettei saa nukkua vaikka olisi kuinka väsynyt.

Voi Ulpu, kuulostaa ihan meidän öiltä :( En ole nyt viiteen kuukauteen nukkunut kolmea tuntia putkeen.. Poika herää aika tarkkaan kahden tunnin välein (22,00,02 jne.) ja tutitellaan vuoron perään miehen kanssa häntä uneen. Välillä riittää kun vaan työnnän tutin suuhun, parhaimmillaan kestää tunnin ennen kuin nukahtaa uudelleen. Ja koko ajan pelko perseessä ettei esikoinen (uhmailua harjoitteleva 2v) herää. Olen yrittänyt olla imettämästä öisin, mutta ei sillä ole mitään vaikutusta, yhtä rikkonaista on imetän tai en.

Ja yöhoitoon vieminen mahdotonta kun poika ei juo pulloa / korviketta / velliä yhtään. Kiinteät onneksi uppoaa; meillä syödään jo lounas, välipala, päivällinen ja iltapala imetyksen lisäksi. Uniloulun pitämisestä jo kovasti haaveillaan..

Onko kellään siitä kokemuksia?

-väsynyt Indima-

4kk:n neuvolakuulumia: Poika oli saanu kuukaudessa tasan kilon lisäpainoa eli nyt painetaan sit 8900 g. Pituutta oli tullu 3 cm eli pituus on 66,5 cm. Koska poika herää vaan pari kertaa yössä, ni täysimetyksellä jatketaan. Mut paremmalla ajalla lisää.

Minki; teillähän ihanan iso jössikkä poika on ;).
meidän neitiR oli 4kk iässä n.69cm ja 7,8kg. Täystissityksellä meilläkin ollaan menty, ja nyt kolmen päivän ajan opeteltu soseita, aika hyvällä menestyksellä.

Mirkun perässä näytän kulkevan.... luulinkin että kirjoitat vanhemmasta tyttärestäsi kun laitoit neitiR ei E... ja jo ihastelin kuinka hyvä muisti sulla on!

Pitemmittä puheitta poistun takavasempaan..... Öitä!

Toinenkin hammas puhjennut!
Seurauksena yksi kohtuullinen yö, nukkui kahdesti kaksi tuntia putkeen (ruhtinaallista!), muuten itkeskeli tunnin välein, mutta ei siis monta kertaa tunnissa.
Toisenä yönä nukkui klo 23-01 ja sen jälkeen seitsemään asti aamulla ei kertakaikkiaan yhtään.
Viime yö oli jo aika hyvä, söi parin tunnin välein kuuteen saakka aamulla, sen jälkeen tosin nukkui vain 10-20 minuutin pätkiä yhdeksään saakka. Mutta sain siis jo useamman parin tunnin jakson unta.
Näitä öitä ei vaan pysty millään ennustamaan etukäteen...

Ja sitten asiaan: minä täällä pyörittelen raskaustestiä käsissäni ja mietin tekisinkö sen vai en. Siis haluanko tietää vai en. Nyt menossa kp 32 ja menkkamaista juilintaa ollut jo viikon päivät alavatsalla. Vuotoa ei vain kuulu... Eilen illalla olin jo aikeissa tehdä testin, mutta pelkäsin menettäväni vähäisetkin mahdollisuudet uneen saadessani tietää tuloksen. Tuota esikoistahan tehtiin yhdeksän kuukautta, joten vaikka ehkäisyä ei ole viime kuukautisten jälkeen käytetty, en odottanut tuloksia ihan näin pian. Synnytyksen jälkeen on siis ollut kahdet kuukautiset ihan säännöllisellä välillä.

Onnea vielä vauvaa haluaville ja saaville =)
Itselle asia ei ole ajankohtainen, ei enää koskaan. Tästä vauva-ajasta jos selviän tulematta hulluksi ja toivotaan nyt että parisuhdekin pysyis hengissä (huolestuttavalta näyttää tällä hetkellä), niin meidän lapset on tehty. Multa saa vaikka piuhat katkaista, ettei pahimmassakaan mielenhäiriössä ala tehdä mieli lisää lapsia =D

Viime yönä sain nukuttua ruhtinaallisesta, sillä tyttö heräsi vain 3 kertaa klo 23 - 08 välillä. Ihana yö on kostautunut tänään jatkuvana kitinänä ja huutona ja lyhyinä päiväunina =(

Mies on viikonlopun reissussa ja sekin masentaa. Olen siis "vankina" kotona uhmaikäisen riiviön ja kitisevan pian 1/2 veen kanssa =(

Meillä on nyt kokeiltu uutta nukkumisjärjestelyä päivisin pojan puolen tunnin uniin. Olen tuonut vaunut sisälle ja nukuttanut hänet hämärään kylpyhuoneeseen. Ei tuonne pihallekaan viitsi vähän väliä hypätä. Parhaimman tuloksen sain ekalla kokeilukerralla. Poika nukkui kolme tuntia ja heräsi sinä aikana vain kerran. Esikoinen oli tuolloin mummolassa, joten minäkin sain nukkua päivällä lähes pari tuntia. Edelliset päikkärit on nukuttu kaksi kuukautta sitten sairaana. Mutta ei se noin hienosti sentään sen jälkeen ole mennyt. Tänäänkin herättiin totutusti puolen tunnin jälkeen. Mutta on se äitillekin toisin inhimillistä käydä kylppärissä lykkimässä kuin pukeutua vähän väliä pihalle. Tietty nyt vähenee selvästi pojan "ulkoilut". Mutta ei kai sitä nyt kolmea kertaa päivässä olekaan pakko pihalla nukkua:) Kylläpä sitä vaunulenkkejä tehdään kuitenkin.

Voi Lilja!!!! Pidetään peukut pystyssä (vai pidetäänkö?)!!
Mulla meinaa vauvakuume jyllätä kans, mutta siihen kun tuota miestäkin tarvittaisiin, eikä se taas voisi vähempää kiinnostaa. Jotenkin olen ajatellut ettei meidän lapsiluku ole tässä, vaikka eihän sitä voi tietää, onko vaiko eikö.
Ulpu, mä ymmärrän sua ja väsymystä; meillä neidillä on ikää reilut 5kk, enkä vielä tähän päivään mennessä ole nukkunut 3h pidempää jaksoa, ja kun viikonloppunakin meillä isommat herää viimeistään kuuden, puoli seitsemän aikaan, niin eipä siinä nukuta. Nyt vielä kun olen palannut töihin, aikaa nukkumiselle ei todellakaan ole. Päivät venyy tosi pitkiksi, ja vaikka välillä ehtii lastenkin kanssa touhuta, vuorokausi ehtii aina vaihtua, ennenkuin ehdin itse nukkumaan niinksi lyhyiksi pätkiksi, mitä tyttö antaa myöten.
Siltikään en tunne olevani mitenkään erityisen väsy! Mulle syksy muuten on aika ahdistavaa ja masentavaa aikaa, kun aina vaan sataa ja on harmaata. Mä käyn syksyisin aina ylikierroksilla, ja kaikenlaista extraa touhuan jotta ei ikäänkuin huomaa syksyn oloa. Tässä pikkuhiljaa olen mahdollisesti availemassa nettiputiikkia yhden tuttavan kanssa, ja sen pohjustaminen vaatii todella aikaa.
Mutta tää aika on vain hetkellistä. Vuoden päästä lapset on taas isompia, ja olen VARMA että kaipaan vauva-aikaa ihan hirveesti!!

Jännittävää Lilja!!! Muista tulla tänne kertomaan miten kävi sen testin kanssa. Meillä ykköstä ja kakkosta toivottiin pitkään mutta kolmonen ja nelonen tulivat heti. Että niinkin voi tosiaan käydä!! Peukkuja pidän sulle ja plussaonnea toivotan. Jos en nyt ihan väärin muista niin ettekös halunneetkin lisää lapsia..?? Kun lapsilla on pieni ikäero niin ainakin menvät samoilla mustilla silmän alusilla...! ;D Nim. kokemuksen syvärintaääni ;D

Minki, meilläkin neiti nukkuu päivisin sen puoli tuntia kerrallaan. Rasittavaa. Mitään ei saa aikaiseksi siinä puolessa tunnissa joten vauva on siis kaikissa toimissa mukana. No meneehän se niinkin, mutta.... Täytyypä kokeilla tota sun keinoa ja viedä vauveli pimeeseen kylppäriin nukkumaan. Meillä neiti kyllä nukkuu takuu varmasti jos nukun vieressä (ja mielelläänvielä tissi suussa) mutt hiukka hankalaa on imiroida tai kuoria perunoita jos samalla lepuuttaa sängyssä vauva kainalossa... :/ No yöt ainakin nukkuu.

Mirkku, millaisen putiikin aiotte pystyttää? Jos saa siis udella....

Milla ja piipero 4kk

Moicca!!!
Täällä sitä ollaan...kiirettä pitää niin ettei ole tänne paljon muuta ehtinyt kuin kuulumisia vain lueskelemaan. Nyt poika nukkuu sohvalla pikkunokosia ja mulla hetkinen aikaa kirjoitella.
Eli poika on nyt muutaman päivän yli 4kk ja pituutta 66cm ja painoa 7600g. Viikon verran ollaan maisteltu hiukan perunaa, vaikka neuvolassa sanoivat, että poika kasvaa hyvin joten sen vuoksi ei kiinteiden aloituksella ole kiire. Mutta ajattelin, että maisteluvaihe vie kuitenkin sen verran aikaa, että ennen kun on uusia makuja maisteltu niin helposti on pari kuukautta vierähtänyt...hmm...vai olekohan vain liian varovainen uusien makujen maistatuksessa? En vain halua aiheuttaa vauvalle masuvaivoja vain sen vuoksi, että itse liian innokas kokeilemaan kiinteitä.
Jahast, poika heräs...minä lähden kylvetyspuuhiin.

Testi tehty, ei ole vauvaa tulossa :(
Hiukan haikee mieli. En tiedä miten niin kovasti petyin, vaikka lupasin, etten puoleen vuoteen stressaa tällä vauva asialla. Jotenkin sitä toivoo, että jos kuitenkin tärppäis piakkoin...

Voi Lilja! Suurhali! Ei varmasti yhtään lohduta vaikka sanonkin että kyllä se plussa sieltä tulee, kunhan kroppa ehtii tasottua edellisestä raskaudesta.
Meillä nämä kolme ensimmäistä tärppäs tosi nopeasti, mutta tätä nelosta tehtiin pitkään ja hartaasti, melkein kaksi vuotta. Joten eipä sitä aina tiedä.

Halaus täältäkin! Varmasti sitä pettyy vaikka kuinka itselleen lupaa että en pety enkä odota vielä.... mutta kun omalle halulleen ja toiveilleen (!) ei voi mitään..

Meillä neiti just vetäsi mukavat hiukka vajaat parin tunnin päikkärit. Ihanaa! Nyt isoveli leikittää (heräsi siis just).

Kyllä kai nuo kiinteät voi aloittaa jo 4kk. Mun mielestä helpommalla vaan pääsee jos ei tarttis antaa... Meillä neidin painokäytä on lasku johteinen joten pakko yrittää jotain saada menemään. Sitkeästi olenkin yrittänyt ja jotain jo meneekin. Vellipulloakin koitan jokapäivä...heikolla menestyksellä. Täytyy ostaa sellainen juomanokka, jospa sitten menisi paremmin alas. ? Kokemuksia?
Meillä kiinteät ei ole lisänneet mahavaivoja. tai mitään mahavaivoja ei ole ollutkaan. Mutta neiti kakkaa nyt joka päivä, ennen kakkasi kerran max pari viikossa. Joten ainakin kiinteät eivät ole niin helposti sulavaa kuin oma maito... toivottavasti painokäyräkin palaa takaisin sinne omalle käyrälleen, vaikka silloinkin on edelleen siellä miinuslukemissa.

Nyt täytyy ottaa neiti hoitoon. Hermostuu kun velikin lähti omiin puuhiin!

Milla ja piipero 4kk

Kiitos kaikille tuesta. Täällä edelleen odotellaan menkkoja alkaviksi. Vaikka menkat on olleetkin mulla aina säännölliset on ilmeisesti tämä vauvan saanti muuttanut hormonitoimintaa. Ihme kipuilua on edelleen alavatsalla, olen jo miettinyt ettei olisi mikään tulehdus... Mitään muita oireita ei kyllä ole, joten jospa ne menkat sieltä vain kuitenkin ovat tulossa.

Miten muilla on muuten mennyt raskauskilojen kanssa. Mulla on ilanne -10 kg raskautta edeltävään aikaan verrattuna. Voitte kuvitella että olen tyytyväinen! Laitokselle jäi kaikki mitä raskauden aikana tuli, siis n. 12 kg ja sen jälkeen on imetys vienyt nuo kymmenen kiloa. Itselleni en voi ottaa kunniaa tuosta laihtumisesta, lenkkeily jäänyt tosi vähälle ja karkit ja roskaruoka on maistunut hävyttömän hyvin :)

Kilot; mullehan niitä kiloja ei tullut yhtään raskausaikana, ja nyt ollaan jämähdetty -7kg tienoille, eli varsin poikkeavaa edellisiin raskauksiin verrattuna, kun silloin on tullut imetysaikana se 10kg helpostikin. Mutta sanomattakin lienee selvää, että olen tyytyväinen.
Sellainen "vaiva" vaan on jäänyt raskaudesta, että istua en edelleenkään voi pitkiä aikoja, takapuoli puutuu ja tulee tosi kipeeksi. Luulen, että kun peffasta on lähtenyt täytettä raskausaikana, niin jotenkin luut painaa, tai jotain. Ei lääkärikään mitään vikaa ole löytänyt. Eli pitäis saada lisää läskiä takamukseen niin jopa vois istuskella XoD!

Mulle ei raskaudessa juurikaan tullut kiloja, vain vauvan painon verran suunnilleen.... ja kaikki on kyllä mennytkin. Enkä ole yhtään laihtunut imetyksen aikana, nälkä on koko ajan hirmuinen ja kaikki maistuu, pullat ja perunasoosi... ja hedelmät ja karkit... eli eipä tuo paino kai voisikaan pudota. Mulla on kyllä muutama ylimääräinnen kilo päällä kun ennen raskautta lihoin enkä raskaana ollessa viitsinyt alkaa laihduttamaan niitä poiskaan. Ja imettäessäkään ei kai oikein voi laihduttaa... mutta ne kilot lähtevät sitten ensi kesänä. Sitä odotellessa nautin sipseistä ja muista herkuista. ;D Nytkin on tuossa "lapsille" tulossa voisilmäpullaa.... sitä Vaasan herkkua.

Yhteistyössä