Toivotut taaperot '09

Pantsu joo, siis lekurikunnassakin ollaan käsittääkseen kahtaa mieltä, mitä olen kuullu/lukenu. Toisethan korostaa keskenmenon riskiä ja toiset ei pidä sitä vaarana millään tavalla. Luulenpa et se vähän riippuu tapauksestakin, jos on keskenmenotaustaa tms. Mä luulen, et ite varmaan antasin imutella imut loppuun.. jos kuitenki vähenee noinkin paljon, nii varmaan alkaa maidontulokin romahtaa aika nopsaan muutenki:)
Mut onhan se, kuka noistakaan aina tietää.. kun eihän se imetyskään oo esim. 100% ehkäisykeino. Mun yks tuttu sai saman vuoden sisään 2 lasta. Eli alko oottaa toista lähes "synnäriltä". Ja senkin pitäs olla aika biologinen mahdottomuus :D

Halit vielä! Tosi hieno homma!
 
Moikka !
Täällä mukavia uutisia =) ! Minullakin on kova vauvakuume, vaikka poika on vasta vuoden ja kuukauden. Mutta mun täytyy tehdä ne lapset nyt jos meinaa yleensäkin tehdä, kun on tuota ikääkin jo +40 v. Tai siis ei niitä tehdä, niitä saadaan pitäisi se minunkin tietää...:ashamed:
Meillä alkoi viime viikolla kuume pojalla ja samalla tuli eka korvatulehdus, tämä viikko oltu enempi vähempi sisällä. Nyt tuntuu siltä etä seinät kaatuu päälle !!!
t.maariaa ja poikanen
 
Hei kaikille pitkästä aikaa!

Ihan ensiksi onnittelut Pantsulle plussasta! Itse en tällä hetkellä jaksaisi uutta vauvarumbaa, mutta varmaan sekin aika vielä koittaa. Nyt näiden kahden kanssa menee kaikki aika ja voimat ;-) Mutta on tämä ihanaa aikaa olla kotona lasten kanssa vaikka tulee kyllä niitäkin päiviä jolloin toivoisi olevansa töissä ;-)

IMETYKSESTÄ Meillä tissitellään vielä muutaman kerran vuorokaudessa. Iltaisin poika nukahtaa rinnalle ja ennen päikkäreitä ottaa myös huikan. Joulunaikaisen flunssan ja yövierailun jälkeen nukkuminen ilman rintaa lässähti kokonaan. Nyt ei siis nukahda uudelleen itsekseen vaan saa raivarin, jos tissiä ei tipu. Toinen vaihtoehto on, että otan viereen, niin siinä saattaa nukkua heräämättä koko yön. Oisko jotain läheisyyden hakua/ tankkaamista? Koska meillä kyllä pääsee aina syliin kun siltä tuntuu...No joka tapauksessa tämän herran vieroitus ei taida tulla menemään yhtä kivuttomasti kun esikoisen :-/

PÄIVÄUNISTA Poika on vuoden iästä nukkunut yhet päikkärit, 3h ja sen jälkeen käyn hänet herättämässä. Yöunille mennään 21 ja herätään n 7-8. Ja ulkona nukkuu päikkärit :)

Tällä hetkellä mukavimpia leikki-juttuja ovat potkuauto/mopo, millä pärvötetään pitkin kämppää. Ruokailuvälineiden repiminen laatikoista on myös hauskaa ja ylipäänsä kaikenlainen sotkeminen ja tavaroiden ripottelu pitkin poikin. Ja musta tuntuu etten oikein muuta kerkeä tehdä kun keräillä niitä paikoilleen ;-) Sitten uutena on tullut leikkilaulut, hämä hämä häkki jne. Herra on aivan toimessaan leikkimässä mukana =) Ja samoin niinkuin joku muukin mainitsi pyykkien ripustelu ja laittaminen koneeseen on aina hauskaa. Kaikenlainen "korjailu" on myös tullut kuvioon. Mopoa, huonekaluja ja elektroniikkalaitteita korjaillaan milloin milläkin vempeleellä...Ja kiipeily joka paikkaan...hoh hoijaa...eilen yllätin pojan kaksi kertaa siskon huoneesta pöydän päältä. Saisi olla silmät selässäkin ;-)

RUUISTA Karkkia ei meilläkään ole saanut maistaa, mutta joulupipareita ja muumipipareita tykkää mutustella. Kakkua on myös saanut synttäreillä maistaa. Ja nakkeja herra vetäis vaikka kuinka... Muuten ruokana menee tavallinen peruna-kastike safka, keitot, makaronilaatikko ym. Syö myös aika paljon vielä purkkiruokaakin, koska toisinaan teen sellaista ruokaa mikä ei pikkumiehelle kelpaa esim mausteisuuden vuoksi. Mutta ei haittaa koska purkit uppoavat kyllä hyvin.

Meillä ei poika edelleenkään sano selkeästi mitään sanaa, mutta hyvinpä tuo tuossa itsensä ymmärrettäväksi saa;) Että sanoja odotellessa...Mutta musta tämä reilun vuoden ikä on just ihanaa, lapsi keksii koko ajan uutta ja itse vain ihmettelee mistä ne kaikki jutut oikein tulee. Tunnen itseni tosi onnekkaaksi kun voin olla kotona kaikkea tätä seuraamassa ja todistamassa :heart:

Nyt on lähdettävä metsästämään esikoisen synttärikakun päälle koristeita...Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

Kesäsiili ja herra 1v 4kk
 
Pantsu Hirmuisesti onnea raskaudesta! :heart:

Päiväunista Meillä nukutaan noin 1 - 1½ tuntia päiväunia ja yöllä nukutaan n. 12 tuntia. Eli yö n. klo 21 - 9 ja päivunet sit n. klo 13 - 14.30.

Ruuoasta/herkuista Meillä on maistanut suunnilleen kaikkea hyvää... Kotona ei juurikaan anneta paljoa pullaa tms. mut mummulassa/pappalassa sit tuntuu, että aina jotain. En oo siitä enään jaksanu olla niin tarkka. Ei se kuitenkaan jokapäiväistä ole. Suklaa tuntuu kuitenkin olevan suurinta herkkua. Mut esim. tänään syntymäpäivillä käydessämme ei kakku edes kelvannut. Kotiin oon ostanu niitä ABC keksejä. Rusinat on myös hyviä. Maissinaksut ei juurikaan uppoa.
Oikeeta ruokaa syö melki joka päivä samaa kuin me (iskän tullessa töistä). Päivällä annan suurimmaks osaks myös itse tehtyä ruokaa, jota olen pakastanut tai sit edellisen päivän jämiä. Joskus kyl myös valmis purkkiruokaa ja ainakin silloin jos emme ole kotona niin sit. Ne uppoo kans ihan hyvin.. Mut esim. nakit ei uppoo millään eikä mitkään leikkeleet. Juustoo söis vaikka kuinka paljon. Ja sitä maitoohan meillä ei edelleenkään juoda ollenkaan :(

Sanoista Meillä tulee nyt pappa. Joskus myös tullut hiukan epäselvästi mummu ja vielä epäselvemmin äiti. Muuten tulee sellaista epämääräistä puhetta.

Lion + Sasu 1v 3kk
 
Pakko omanapaisesti tulla purkamaan sydäntä, sain nimittäin eilen aivan tolkuttoman huutoraivokohtauksen typykkäni kanssa :ashamed: Oon yrittänyt selittää itelleni, mistä tää johtui... päikkäreille käyminen oli älytön tunnin taistelu ja huutomellakka... oomme molemmat lentsussa ja yöt jatkuvaa heräilyä... mies koko viikon reissussa, niin täällä yksinhuoltajana... hirveä väsymys... Mutta siis oikeesti, ei rakastava äiti voi käyttäytyä silleen lapsensa läsnäollessa!!! Morkkis on aivan tolkuton ja sydäntä viiltää :'( Ei pieni ihminen ansaitse tällaista. Oisko antaa vinkkejä, miten hermojaan sais hallittua paremmin? Nyt kyllä tuntuu, että kun vaan muistan tän karmeen morkkisolon, en enää ikinäkoskaan kilahda tuolla tavoin.

apeissa tunnelmissa anselmiina
 
Pakko tulla lohduttamaan Anselmiinatarta! :hug: Et kuule ole ainoa, jolla on mennyt hermo rajoja koettelevan 1-vuotiaan kanssa. Mulla on myös nimenomaan päiväuninukutustilanteessa kilahtanut ihan täysin. Helppoa olisi syyttää vaikka hormoneja, mutta eihän se mikään tekosyy ole. :ashamed: Ehkä se yksi kerta on hyvä herättäjä. Mä rauhoitin lopulta itseni toisessa huoneessa, kun poika jäi sänkyyn itkemään. Sen jälkeen paijailin ja sylittelin ja poika nukahti rauhallisesti. Tärkeintä on purkaa tilanne omassa päässään, ja toisaalta, olla myös armollinen. Sulla on nyt rankka tilanne, kun joudut olemaan yksin vastuussa, olette kipeitä ja väsyneitä molemmat.

Mä olen lisäksi räjähtänyt miehelle pari kertaa ihan järkyttävällä tavalla, ja poika on ollut läsnä. Eihän sekään ole hyvä juttu, eikä mulla ole tällä hetkellä mitään poppaskonstia hermojen pidentämiselle. Parasta olisi kai, jos osaisi lähteä tilanteesta pois, ennen kuin kiehumispiste ylittyy. Aina se vaan ei ole mahdollista, ja ainakin meillä mies osaa vetää juuri oikeista naruista, että saa mut kilahtamaan. Siitäkin voisi puhua, että toinen osaisi muuttaa myös omaa käytöstapaansa.
 
Anselmiinatar :hug:Voisin kyllä sanoa lohdutuksen sanana, että täällä on yksi äiti, jolla monestikin on raivostuminen tosi lähellä oman rakkaan lapsensa kanssa ja ei valitettavasti ole jäänyt yhteen kertaan kun olen hermostunut lapsen läsnäollessa. Ja mun mielestä se on inhimillistä. Äiditkin on vain ihmisiä. Kun lapselleni olen suuttunut niin sitten pyydän aina anteeksi, halaan, sanon, että äiti on vaan hirveän väsynyt, äiti ei tarkoita pahaa. Mun mielestä on ihan hyvä, että lapsi oppii näkemään erilaisia tunteita. Toki aina on paha mieli, kun hermostuu, eikä se ole lapsen vika, kyllä aikuisen pitäisi osata hillitä tunteensa, mutta aina se ei vaan ole mahdolista. Mun neuvo on myös, että silloin eri huoneeseen vetämään henkeä tai paukauttaa vaikka ovea tai patjaa. Kun jotenkin olonsa purkaa, voi taas rauhoittua ja jaksaa lastaan. Ei se vähennä rakkautta, että väsyy. Väsymys on vaan hyvä oppia tunnistamaan ja löytää omat keinot sen kanssa selviämiseen. Joskus olen vain laittanut vessan oven kiinni ja pukenut rauhassa, kun lapsi ei kertakaikkiaan anna mun laittaa vaatteita päälle, jos tuntuu, että pää räjähtää, niin parempi olla hetki eri huoneessa ja tulla takaisin, kyllä se lapsi hetken on yksin ja selviää. Voimia sinulle kuitenkin. Tiedän syyllisyyden tunteen ja ikinä en lastani satuttaisi tai muuta sellaista tietenkään, joskus on vain tosi vaikea pitää hermonsa uhmaavan väsyneen yksi-vuotiaan kanssa. nimimerkillä hyvin omapäisen ja tempperamenttisen tahtotaaperon äiti. Ja kaikesta huolimatta tiedän olevani hyvä äiti, vaikka joskus väsynkin.

Muuta en nyt ehdi kommentoida, mutta myöhemmin sitten.
 
Anselmiina :hug: Voi kuule,ei todellakaan tee mitään huonoa äitiä, nyt ne ajatukset pois. Siis tästä pinosta ei ees löydy toista yhtä hermokireetä kun mä oon. Oon todella monesti räjähtäny tytölle just nukutustappeluista sun muusta "turhan" kiukkuamisesta. Ja todella pahastikin. Eihän ne oikeen eikä aikuismaista ole,mutta väsymys on väsymystä. Ja mun mielestä tunteet pitää näyttää,se ketutuskin. Pitää vaan aina anteeksi pyytää,vaikkei toinen "ymmärtäisikään" vielä. Tottakai se tuntuu pahalle ja jälkeenpäin erittäin typerälle, mut kuten PANTSU sano,pitää olla itselle armollinen :)
 
ANSELMIINALLE lohtuhalit. Komppaan edellisiä :hug: Itse olen kilahdellut lähinnä miehelleni...mutta kyllä täälläkin tyttö hermoja koittelee hyvinkin paljon.

PANTSU: Oho Ja onnea ylläriraskaudesta. Tai siis eihän se sinänsä ylläri ole, kun ei ehkäisyä ole, mutta kaikille meille hoidoissa taaplanneille luomuraskaus varmaan on aika ylläri sinänsä :) Toivotaan, että kaikki menis hyvin.

Täällä on tyttö flunssasta. Aina kun neuvolassa ollaan oltu niin nuha tulee, johtuen rokotuksista. Tällä kertaa syyllisenä MPR-rokote. Heti samana iltana alkoi niiskutus ja nyt on ihan nuhainen tyttö. Ja varmaan sit taas menee korviin....Yö oli melkoinen, kun pari kertaa neiti heräs huutamaan ilmeisesti mahakipua ja tukkonenää. Vatsa on ollu löysällä ja sellasta venkoilua oli, että päättelin, että vatsanpuruja toisella oli. Rajuin rokotusreaktio mitä meillä on tullu :( Sillä halusinkin tän neuvolan ennenkuin aloitan työt että jaksaa sit valvoo paremmin, jos jotain tulee. Tän aamun uinnit jätettiin sit suosiolla väliin.
Neuvolassa 1v3kk käytiin siis torstaina ja painoa oli 8660g. nyt oli käyrä hiukka noususuuntainen sieltä jostain miinus ykkösen alapuolelta. Pituuskäyrä taas menee tasaisesti kuin juna. 75,3cm oli tyttö. Pituuskin siellä miinuspuolella. Mut mies ei ole kovin pitkä ja meidän luovuttaja mun pituinen eli 157 niin ei tuosta tytöstäkään vallan pitkää varmaankaan tule :)
Hoitopaikkakin selvisi maanantaina. Tyttö pääsee tuohon ihan lähelle pph:lle. Siellä on meidän tyttöä pari viikkoa nuorempi tyttö ja kaksi 5-v poikaa. Ihan mukavalta paikalta vaikutti, kun siellä käytiin. Mies on esni viikon lomalla niin on sit vielä sellasia minipäiviä tuolla. Kauheelta kyllä tuntuu viedä lapsi vieraalle hoitoon, vaikka onkin kokenut hoitaja :(
Lähdetään viemään kohta mun äitiä lentokentälle. On lähdössä Thaimaahan kolmeksi viikoksi...en ole kade en :whistle:

Bartsu
 
Anselmiina :hug: ..komppaan vastauksissa edellisiä.

Bartsu Toivottavasti flunssa hellittää tytöllä ja pph alkaa hyvin. Meillä on mennyt yllättävän hyvin,vieläkin. Ainut oli silloin alkuun ettei suostunut syömään siellä. sekin meni viikossa ohi. Siltikin musta tuntuu välilä pahalle jättää tyttö sinne,mutta on pyritty pitämään päivät mahd lyhyinä. Max 7tuntia ja oon pitänyt arkivapaita. Näin nyt mennään alkuun.

Meillä tänään korvakontrolli. Toivottavasti ei tuu kolmatta kuuria.

Meidän hoidoista senverran..tällä viikolla olisi ollut siirto,mutta ylläri ovis olikin sitten just torstaina eli ei päästy itse siirtoon tässä kuussa. Kumma kyllä ei harmita niin paljon,kun Aavan hoitojen aikaan. Nyt kun on jo yksi lapsi niin ei varmaan jaksa samallalailla stressata.
Itsekin haaveilen luomuylläristä,vaikka lääkäri kyllä sanoi viime käynnillä,että se on erittäin epätodennäköistä meidän kohdalla. Eikä sitä tilannetta enää paranne tuo miehen sydänlääkitys.

Nyt on muuten ihan erilaista touhuta tytön kanssa ja ulkoilla,kun kävelee yms. Tänäänkin tehtiin pihahommia ja Aava käppäili pihassa ja varmaan lappoi lunta suuhun.
 
Suurensuuri kiitos teille kaikille ihanille naisille lohdutuksesta ja kommenteista :hug: Jotenkin tuntuu, että kivi putosi sydämeltäni, kun ette tuominneet tällaista idioottia huonoksi äidiksi ja kerroitte omista kokemuksistanne. En tosiaan oo ilennyt lähipiirilleni asiasta kertoa, joten ihanaa oli saada teiltä tukea asiasta yli pääsemiseen. Hyviä vinkkejä hermojen hallintaan. Ittekin oon aatellut, että vois mennä toiseen huoneeseen rauhoittumaan, mutta jotenkin lapsen yksin jättäminen on tuntunut pahalta; mutta tästä lähtien teen niin ja rauhoitan itteni yksikseni. Lapselta kyllä oon pyytänyt anteeksi ja koittanut selittää, ettei oo hänen vikansa, että äiti käyttäytyy rumasti. Niin, ja varmasti jokaisen on tarpeellista opetella olemaan ittellensä armollinen, ei kukaan voi olla täydellinen.

Mukavaista viikonlopun jatkoa kaikille!
 
Bartsulle ja typykälle onnittelut kun hoitopaikka löyty :) Toiv. on oikeesti hyvä paikka. Ja harmi, pikaista paranemista!

Millis hyvä et korvat oli OK! Ja höh, pahottelut et hoito siirtyy. Kurjaahan se on, mutta no.. onhan se kuukausi lyhyt aika noin pitkällä tähtäimellä :) Onnea hoitoihin!
Kyllähän se edelleen joka kuukausi vetää hiljaiseksi, kun miettii, et nykysin ite bongaan kierron kaikki vaiheet, kierto on täsmälleen 29pv jne. , mut silti tietää, ettei luomuihmettä tarvii odotella : / Sellasta se on.. Plääh.

Anselmiina niin, onhan se varmaan ikuisesti "tabu" ja hyshys-juttuja, jos toinen äiti raivostuu pienelle lapselle/vauvalle. Puhutaan vaikka mistä traumoista ja kauheeta ja hirveetä ja tuomitaan syvimpään helvettiin. MUT sitte nää samat äidit karjuu kuitenki 3-4v tai vanhemmalle lapselle jos mistäkin asiasta. Ite olen joskus puhunu kamuille, niille äideille joita pidän "täydellisyyden perikuvina". Ja jokainen sanoo, et on lyöny joskus nyrkkiä pöytään ja miettiny et tukehduttasko sen huutavan vauvansa tyynyllä tms.

Tytölle on tullu nyt sellanen "auta mua" vaihe. Kun tänne saakka tahdottiin tehdä kaikki "minä ite", syöttäminen on ollu kuukausia ehdoton ei jne., nii nyt kaikkeen pyydetään apua. Lusikka annetaan mulle/miehelle ja nyökytellään ja pyydetään, että auta, samoin moni muukin juttu. Heittäydytään niinku "osaamattomaksi/laiskaksi" :) Tällasiakin kausia kuulema pikku mukuloille tulee :D
 
Kauniskuu: Hauska tuollainen avuntarvitsemisvaihe. :) Meillä on vasta nyt alkanut syöminen sujua itse.

Lueskelin muutamia tutkimuksia, eikä ainakaan alkuvaiheessa raskautta pitäisi imetyksellä olla keskenmenoja lisäävää vaikutusta. Vain jos raskaudessa on jotain erikoista, kuten kipeitä supistuksia, verenvuotoa ym., kannattaa imetys lopettaa. Mulla on nyt tuntunut jonkin verran epämiellyttäviä supisteluja imettäessä, ja nännit on ihan törkeän kipeät, joten olen kyllä ajatellut lopettaa aika pian. : /

Pojalle puhkesi vihdoin ja viimein eka poskihammas, ja nyt on tulossa heti perään toinen. Luulen, että se on yksi syy aamujen aikaistumiseen. Poika on herännyt koko viikon tasan kuudelta, ja mulle kertyy univelkaa, vaikka olen mennyt jo kymmenen aikaan illalla nukkumaan. Eikä tää alkuraskauden väsymys helpota kyllä oloa yhtään! |O

millis: Kiva, että korvat oli ok. Meillä oli kanssa viimeisimmän korvatulehduksen jälkitarkastus, ja korvat oli parantuneet. Pojalla oli 3 tulehdusta putkeen, ja harkittiin jo putkitustakin. Harmi, ettette päässeet tässä kuussa siirtoon! :( Toivottavasti ensi kuussa on parempi onni!

bartsu: Hienoa, että päivähoitokuvio selvisi! Toivottavasti hoidon aloitus sujuu hyvin. :) Ja kiitokset onnitteluista. :heart:

anselmiina: Kuten Kauniskuu sanoikin, taitaa nuo raivarit ja muut negatiiviset tunteenpurkaukset olla aika tabuja äitien keskuudessa. Toi on tosi tärkeää, että lapselta pyytää anteeksi. Siinä samalla lapsi oppii, että negatiivisiakin tunteita saa purkaa, mutta rakentavalla tavalla, ja jos pahoittaa toisen mielen, pitää pyytää anteeksi. Ei tietysti vielä reilu vuoden ikäinen ymmärrä, mutta melko pian sekin aika koittaa.

Taidanpa mennä iltapuuhiin jo itsekin...
 
Heippa !
Tänään taas lääkärissä ja toinen antibioottikuuri korvatulehduksen, tänään loppui edellinen niin lääke vain vaihtui...
Minäkin olen menossa töihin helmikuun lopulla ja hoitopaikasta ei ole vielä tietoakaan, käskivät soittaa kaksi viikkoa aikaisemmin jos ei ole kuulunut mitään. Aika kummallista kun tutustumassakin pitäisi käydä ?!
Tuohon tunteen purkauksiin, niin äitikin on ihminen. Kyllä minullakin on käynyt muutaman kerran varsinkin tuon nukkumisen kanssa että pinna palaa. Sitten harmittaa jälkikäteen tosi paljon :ashamed:
Olen tosi iloinen näistä plussa uutisista täällä meidän ketjussa !:hug: Onnittelut !!!
Voi kun itsellekin kävisi...
t. maariaa
 
Millis harmi että ette päässeet siirtoon tässä kuussa! Ja hyvä että korvat oli ok.

Meillä oli tänään 1v neuvola, tai no 1v 1kk paremminkin. Pituus oli 78,5cm ja paino 10,8kg. Hyvin kasvaa tasaisesti käyrällä. Sisu oli muuten tosi reipas eikä itkenyt edes rokotuksista mutta sitten kun alettiin kuunnella multa vauvan sydänääniä niin pelästyi jotenkin sitä ääntä vissiin.

Meillä ei ole vielä ollut yhtään korvatulehdusta, koputan puuta ettei tulisikaan. En tiedä ollaanko sit saatu tossa rokotustutkimuksessa se pneumokokkirokote ja olisko siitä sitten ollut apua.

Ollaan kokeiltu kenkiä nyt pari kertaa mutta vielä ei kävely niiden kanssa onnistu, huvittavan näköistä kun toinen ihmettelee että mitkä nää oikein on =)
 
Tutkimusrokotteesta Me ollaan kans mukana tutkimuksessa (eikä oo ollu korvatulehduksia (koputtaa puuta)), mut meille sanottiin, että rokote on joko se pneumo tai sit hepatiitti. Miten ne muuten vois tutkia, jos kummassakin olis se pneumo? Siks osallistuttiin, kun saa joka tapauksessa hyvän rokotteen eikä mitään ns. huuhaata.
 
Me ollaan myös tutkimuksessa ja meillä on kyllä ollut korvatulehduksia. Mä olen kans kullut, et olis kaikille pneumo ja sitten jompikumpi hepatiitti. En tiedä sitten sen enempää mitä tai miten tutkivat.

Millis Kurjaa tosiaan, ettei siirto nyt onnistunut. Toivottavasti ensi kierrossa parempi tuuri.

Ootko Pantsu nyt siis lopettanut imetyksen kokonaan? Miten Pauli on suhtautunut?

Kauniskuu Ihana toi "auta mua " -vaihe :D meillä vielä ihan pelkkää minä itse, jotain muuta odotellessa :)

Tänään ollut vaihteeksi ihan raskas päivä. Taitaa Pessi tehdä hampaita, kun vaan kitisee ja mikään ei oikein kelpaa. Iltanukutukset on meillä nyt mennyt parempaan suuntaan. Poika nukahtaa omaan sänkyynsä illalla ja kumpi tahansa (minä tai mies) kelvataan nukuttamaan. Poika tuntuu oikein odottavan iltahetkeä pimeässä rauhallisessa huoneessa. Saattaa poukkoilla tunninkin, mutta ei huuda. silitetään ja sinne sitten rauhoittuu. On niin paljon virtaa, että tekee pojallekin hyvää. Imetän silti edelleen yöllä ja päivällä. Yö-syötöistä olis tarkotus seuraavaksi vierottaa, mut tää nukutushomma ilman tissiä on jo ihan luksusta meille!
 
MaariaaME saatiin tietää muistaakseni 2.5vkoa ennen aloitusta paikka. Seuraavana päivänä soitosta pidettiin keskustelu ja heti sen jälkeen aloitettiin harjoittelut. Ei ehtinyt olla kahta vkoa hatjoittelussa,mutta eipä se haitannut.

HAltia Tsemppii raskaisiin päivin.

Meilläkin tehdään hampaita. Ylhäälle on tulossa. KAikki menee suuhun..

Oi,käytiin katsoo meidän kummipoikaa sairaalassa maanantaina. Oli se niin pieni ja ihana. :heart: Vierailuaikoja on muuten lyhennetty tuntiin.
 
emily: Tosi hienoa, että olette säästyneet korvatulehduksilta. :) Muistaakseni tuo pneumokokkirokote ehkäisee n. 30%:sesti korvatulehduksia, tärkein suoja on aivokalvontulehdusta ja sepsistä vastaan. Ja hyvät neuvolakuulumiset oli! Onko teilläkin äitiys- ja lastenneuvolassa sama terkka? Meillä on, ja se on mun mielestä hyvä järjestely.

FinIP:n nettisivuilla lukee, että tutkimuksessa saa joko pneumokokkirokotteen tai hepatiittirokotteen. Verrokkiryhmänä käytetään siis pelkkää hepatiittirokotetta. Eihän siinä oikein muuten saataisi mitään vertailtavia tuloksia, jos kaikki tutkimukseen osallistuvat saisivat sen pneumokokkirokotteen. :confused:

haltia: Hienoa, että iltanukutukset sujuu nyt hyvin. Toivottavasti yövieroitukset menee samalla tavalla mallikkaasti. :) Mä lopetin tosiaan imetyksen, kun ne sivuvaikutukset kävi ikäviksi. Pauli on suhtautunut ihan hyvin. Välillä pyytää rintaa, mutta yleensä se tarkoittaa, että on nälkä tai jano. Jotenkin jännästi se vieläkin yhdistää rinnan ruokaan, vaikka en usko, että maidosta on varsinaisesti nälkä mennyt enää pitkään aikaan.

maariaa: Kannattaa olla aktiivisesti yhteydessä päivähoidon esimieheen tai vastaavaan, jos huolestuttaa. Ainakin täällä päin tuntuu, että vanhempien pitää itse olla tosi aktiivisia ja soitella hoitopaikkojen perään, jotta sen saa ajoissa järjestymään.

Jee, tänä aamuna Pauli nukkui seitsemään ja heräsi iloisena! :) Yönkin nukkui heräämättä. Yli viikon ajan heräsi kuudelta itkien, mutta ei enää suostunut nukahtamaan uudelleen. Selvästi oli 10 tunnin yöunet liian vähän, mutta iltaisinkaan ei voinut laittaa aiemmin unille. Hampaita tekisi mieli syyttää. Koko ajan on sormet suussa, ja tosiaan vasemmalle puolelle puhkesi juuri poskihammas, ja nyt oikeanpuolinen ien on turvonnut.

millis: Oi, on ne vastasyntyneet vaan niin suloisia ja pieniä! :heart: Mä täällä kärsimättömänä jo odotan, koska saan kuulla olevani täti. Siskolla on laskettu aika lauantaina. :) Täällä ei muuten pääse enää kuin isät ja vauvan sisarukset vuodeosastolle. Sama juttu Tampereella. Käytäntö jäi sikainfluenssan ajalta, ja on mun mielestä ihan hyvä.

Äh, sain hiivatulehduksen. Ärrrrsyttävää! Sama juttu oli Paulia odottaessa.
 
MARIAA: Me saatiin varma tieto hoitopaikasta viikko ennen aloitusta. Johtui kylläkin siitä, että hoitotäti oli sairaslomalla eikä ollut 100% varma ehtiikö parantua ennen hoidon alkua.

PANTSU: hiiva on tosi inha vaiva...

Meillä on tällä viikolla sit harjoiteltu hoidossa oloa, niin että tyttö oli kaksi kolmen tunnin päivää ja sit tänään jo nukkuin päikkäritkin siellä. Oli vaan meuhannu 40min ennen kun oli alkanut nukkumaan...on nyt alkanut lakkoilemaan tuon nukutuksen kans muutenkin niin, että isikään ei kelpaa nukuttamaan. Muuten hoidossa on ollu kivaa ja tyttö oli ollut jo tänään vähän innostuneen oloinenkin, kun mies oli sinne häntä vienyt. Mä olen ollut 3 päivää töissä ja ihan jees on ollut. Väsynyt olen illalla kyllä ollut kaiken uuden tiedon takia. Aivot käy ylikierroksilla.

Bartsu
 
Heissan jälleen :wave:

Onnea Pantsu raskausuutisista!!!!! Ihanaa kun moni täällä ketjussa on jo uudelleen raskaana :heart::heart:

Meillä oli joulu-tammikuu aivan hirveää aikaa tytön nukkumisen suhteen. Yöt meni katkonaisilla 6h yöunilla ja päivätkin valvoi sitkeästi.. olin aivan väsyksissä itsekkin, miehestä puhumattakaan kun raukka kävi töissäkin. Neiti saattoi mennä klo 21 nukkuun ja heräsi klo 23, nukahti takaisin vasta 2.30, nukkui taas tunnin pari ja valvoi taas pari tuntia jne... en tiedä mikä sen teki mutta 2 hammasta ja 1 korvatulehdus oli sinä aikana mutta toi nukkumattomuus kesti kuitenkin 8 viikkoa.

Me ollaan kans tutkimusrokotteessa mukana. Meille neuvolantäti kertoi että on antanut rokotteita kahdenkymmenen vuodenajan ja koskaan hepatiittirokotteesta lapsi ei ole alkanut hetkenpäästä itkemään koska, se ei kirvele niin kuin pneumokokkirokote. Sanoi että uskoo että meidän kohdalla on annettu sitä pneumokokkirokotetta kun tyttö alkaa jäätävän huudon hetki rokotteen jälkeen kun kirvely alkaa.

Tämän viikonlopun aikana olisi tarkoitus saada tytön oma huone kuntoon nin että nukkuisi sielä jo ens viikosta lähtien. Toisaalta tuntuu vähän haikeelta laittaa tyttö yksin omaan huoneeseen jo nukkumaan mutta parempi että kaikki saisi nukkua rauhassa. Itse olen nukkunut sohvalla jo montaviikkoa koska heräilen tytön kääntyilyyn yms öisin vähänväliä. Aamuisin olin aivan väsyksissä kun itse en ollut nukkunut kunnolla : /

Herkuista yms..Aikas vähän tytölle on annettu herkkuja, taidan olla liian tarkka kaikesta ruokaan liittyvästä On kyllä keksejä saanut kylässä ja kotonakin jos vieraita käy. Maisinaksut ja raejuusto on kuitenkin suurintaherkkua. Rusinoita en ole antanutkaan, hyvä vinkki. Olen myös miettinyt että mikä olisi taaperolle sopiva leipä? vai ootteko antaneet ihan sitä mitä sattuu kotona olevan? entä margariini leivänpäällä,..mitä käytätte?

Leikeistä Tyttö on alkanut viimeviikkojen aikana hoitamaan nukkejansa =) Pyyhkii kosteuspyyhkeellä nuken suun ja kädet, koittaa pukea vaippa nuken päälle ja syöttää lusikalla. Välis myös tarjoaa tuttiansa nukelle. Ajattelinkin huomenna hakea nukelle sateenvarjorattaat kun tyttö kylässä innostui kovin kun sai lykkiä nukkeja rataissa. Suosikkileluja on myös pallot ja palikat. Myös jääkaappimagneeteista tykkää ja järjestelee niitä tiskikoneeseen ja jääkaappiin kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Pantsu meillä on kans sama neuvolantäti hoitamassa raskautta ja Sisua, itse asiassa sama oli jo ekassa raskaudessakin. Muuten ihan jees järjestely mut ei vaan oo mikään mun suosikkihenkilö, sellanen lähes eläkeikänen ja tuntuu ettei sitä oikeesti enää kiinnosta toi homma vaan tekee vähän vasurilla kaiken... Mm. ekassa raskaudessa jos en olis ite soittanu kättärille ja varannu nt-ultraa niin olis jääny käymättä ku täti oli niin myöhään varannut sitä.

Tuli tuosta Tiinulin kertomasta nuken hoivaamisesta mieleen, että onko teidän lapsilla näkyvissä selkeitä tyttömäisiä/poikamaisia-piirteitä? Mua vaan huvittaa kun Sisu on nyt jo ihan äijä :LOL: Ärisee ja murisee ja kulkee ihan isäntänä ympäriinsä ja lempileikkejä on raahata jotain mahdollisimman isoa ja haastavaa tavaraa paikasta toiseen. Samoin kaikki työkalut, koneet ja möykkäävät laitteet kiinnostaa ihan hulluna, kun jo kuuleekin sanan "imuri" niin menee hakkaamaan siivouskaapin ovea ja innostuu ihan täysin kun imuri laitetaan käyntiin. Meillä on lelut aika "poikamaisia" kuten autoja, junia ym. kun niistä suurin osa on saatu serkun pojalta tai sitten saatu lahjaksi. On kyllä paljon pehmolelujakin mutta pitäis varmaan ostaa nukkekin :)

Lähdetään tänään miehen kanssa yhdeksi yöksi mökkilomalle, mun porukat tulee hoitamaan Sisua meille kotiin siksi aikaa. Ihana päästä vähän vapaalle!
 

Yhteistyössä