Toivotut taaperot '09

Pantsu Onnea ultrasta ja harmi homma tuo vatsapöpö.

MEillä valvotaan noin (piti ihan laskea)..11-12 tuntia päivässä. Päiväunienmäärä vaihtelee todella paljon ja välillä jo kauhuissani luulin,että meinaako se jättää ne välistä.
 
Pantsu Ihanaa, onnea ultrasta. Se on kyllä helpottaa tunne, kun sydän sykkii. Siihen asti koko raskaus on aikalailla uskon asia :) Ja hei, mahtavat onnittelut työpaikasta. Mieletön lottovoitto ja hyvä, että Paulin päivähoitokin järjestyi noin hyvin.

Kauniskuu Meillä valotaan päivässä noin 11 tuntia. Kai se vähän vaihtelee, mutta noin keskimäärin.

Sais jo pakkaset loppua. Poika hyppii seinälle ja äitikin väsyy sisätiloihin.
 
Kiitos onnitteluita. :) Plussa tosiaan tuli. Sitä ekaa ultraa odotellessa... Paha olo on ollut jo tosi varhaisessa vaiheessa.

Onnittelut Pantsulle ultrakuulumisista sekä työpaikasta! Wau! Ihania asioita! Voimia vatsatautiin, sitä on liikkellä. En olisi puheenkehityksestä huolissani suotta. Poikasesi on vielä niin pieni. Usein niitä sanoja alkaa tulla enenevissä määrin kun lähestytään 2v. Usein pojat ovat tässä hitaampia kuin tytöt. Toki pitää yksilölliset erot huomioida...

Millikselle tsemppiä siirtoon!

Nyt neiti heräsi... Täytyy mennä... Mukavaa päivää!
 
Huomenta kaikille !
Minä olen jo toista päivää yksin kotona, mies aloitti isäkuukauden ja lähti pojan kanssa oman isänsä luo. Nyt alkaa jo olla tosi kova ikävä poikaa ja vähän ehkä miestäkin....
Me saatiin tarhapaikka tuosta aivan läheltä, mukavaa !:wave:
Nyt täytyy käydä tutustumassa siihen ennen kuin jään sinne ihan yksin, aloittaa hoidon maaliskuun puolivälissä. Ja minä alan tekemään 4-päivästä viikkoa, tosi kiva !!

Onnea mukavista ultra kuulumisista !!!!!! Se aina helpottaa kun kun tietää että masuasukilla kaikki hyvin =)
Onnea kaikille raskautuneille tasapuolisesti ! :hug: Toivottavasti perässä tullaan...

Itse tikutin oviksen vasta kierron 24. pvä tosi myöhään, jos kierto on 31. pvää.

t.maariaa
 
Onnea Ellastiina plussasta! Toivottavasti kaikki menee hyvin:heart:

Maariaa Onnea työaloituksiin ja kiva, että löytyi hyvä tarhapaikka se on kultaakin arvokkaampi :)


Puheen kehityksestä
Meillä on nähtävästi pojalla kaikki kapasiteetti mennyt motoriikkaan. Poika onkin tosi taitava liikkumaan, kiipee, juoksee jne. Mutta ei tosiaan puhu paljon. Välillä tulee joku "sana" kuten TATTI tai tuta, äiti, iti, baapapapa tms, mutta ei mitään sen ihmeellisempää ja noi ihan unohtuu ja muistuu mieleen miten sattuu. Mun vali alkoi puhua oikeastaan vasta 3-v, mutta aloittikin suoraan lauseilla. Äiti oli jo kerinnyt huolestuakin, kun minä ja siskoni alettiin puhua 10kk. Mutta ihan normaali tyyppi veljestä tuli. Joten uskon, että kaikki aikanaa. Kovasti hölöttää omia juttujaan, puhetta ymmärtää ja kommunikoi hienosti.
 
Paljon onnea plussasta Ellastiina :heart:!

Onnea myöskin Pantsulle ultrakuulumisista ja uudesta työstä!

Millikselle kovasti tsemppiä että pääsette siirtoon tässä kuussa, ja tietenkin että lopputulos olisi positiivinen :)

Meillä on nyt siirrytty ilmeisesti kunnolla yksiin päikkäreihin. Aiemmin saattoi jotkut päivät mennä yksillä päikkäreillä jos oltiin esim. jossain liikenteessä mutta muuten pääsääntöisesti kahdet (vaikka luulinkin jo tuossa aikaisemmin että poika olisi siirtynyt jo silloin yksiin, mutta kaksiin palattiin pian sen jälkeen). Nyt on kuitenkin mennyt jo viikko yksillä unilla vaikka ollaan oltu ihan vaan kotona ilman sen kummempia tekemisiä. Nukkuu 2-3h, yleensä 2.

Aamut onkin sitten ihanasti myöhäistyneet sieltä kuudesta mikä ennen oli vakio, eilen nukkui jopa 8.30 asti :O Piti ihan mennä katsomaan onko kaikki kunnossa ja sitten heräsikin. Tänäänkin jaksoi vetää unta palloon melkein 8 asti. Äiti kiittää :) Päivisin valvotaan siis yhteensä ehkä 10h.

Puhetta ei meilläkään vielä sen enempää tule, samat "amppu" ja "äti" ja "anna" tulee edelleen mutta eipä juuri muuta. Onhan tässä vielä aikaa :)

Möykkyruuatkin on vihdoin alkaneet kunnolla kelvata, annoin samaa tonnikalapastaakin jota itse söin ja hyvin meni alas! Millaiset ateriavälit teillä muilla muuten on? Meillä on heti herättyä 7-8 maissa aamupala, siitä ehkä 2h välipala, sitten n.12-13 lounas jonka jälkeen yleensä päikkäreille. Päikkäreiden jälkeen taas välipala, sitten n.17-18 aikaan iltaruoka ja yleensä vielä just ennen nukkumaanmenoa 19 maissa iltapala.
 
Ellastiina: Olitkin perustanut tuonne Odotus-puolelle pinon. Voisin tulla sinne hengaamaan, nyt kun on tämä raskaus taas askeleen "pidemällä". ;)

maariaa: Kiva, että saitte hoitopaikan läheltä! :) Meillä on vähän matkaa hoitopaikkaan ja onkin pikkaisen säätämistä, että saadaan hoitoon vieminen ja hakeminen sujumaan. Mutta näin lyhyellä varoitusajalla oli todellinen onnenpotku, että edes saatiin noin kiva hoitopaikka.

Kauniskuu: Meilläkin piteni aika yhtäkkiä valvomisaika. Nyt valvoo aamupäivästä 5-6 tuntia ja iltapäivästä vähintään sen 6 tuntia. Päiväunia nukkuu vaihdellen 1½-2 h, yöunia n. 11 h, vähän riippuen päiväunien pituudesta. Joskus maittaa pidemmätkin yöunet.

emily: Meilläkin aamut onneksi myöhäistyivät, kun pari viikkoa sitten herättiin aina kuudelta. Ihme vaiheita tulee ja menee tuonkin suhteen.

Ateriarytmistä: Aamiaisen poika syö n. klo 8 aikoihin. Lounas on klo 11-12 riippuen siitä, koska on herätty ja onko ulkoiltu. Välipalan poika saa päiväunien jälkeen siinä klo 14-15, päivällinen on yleensä klo 17-18 ja iltapuuro klo 19-19.30. Viikonloppuisin poika saattaa syödä "toisen aamiaisen", kun jompikumpi meistä vanhemmista nukkuu myöhään ja syö aamiaista vasta joskus kymmenen maissa. :D Silloin poika tulee yleensä aina kerjäämään jotain syötävää, vaikka normaalisti siis pärjää aamupäivän ilman mitään välipaloja.

haltia: Saman olen huomannut. Pauli oppi juuri kiipeämään keittiön tuoleille, ja nyt osaa jo nostaa kumoon kaadetun tuolin ja kiivetä sille. Selvästi menee motoriikan kehitys nyt puheen edelle, ja kaikilla se on niin yksilöllistä.

Huh, nyt lounaalle. Onneksi tänään olen saanut jo syötyä jotain, eilinen meni pelkällä mehukeittolinjalla...

-Pantsu
 
Ellastiina Onnittelut plussasta,jos en ollut jo onnitellut. =)

Maariaa Kiva,kun saitte hoitopaikan läheltä. Meillä on tarha kanssa ihan lähellä.

Rytmi Aikalailla tarha rytmissä mennään kokoajan. Aamiainen 8 maissa,lounas 11,välipala 14,päivällinen 15.30-16.30 välillä ja iltapala 19.00 maissa.

Ylläripylläri ei päästy siirtoon eli ovis oli just tänään. On kyllä nyt niin huonoa tuuria matkassa,että hoh hoh. Yllättäen just nyt kierto on säännöllinen 28 päivää ja ovis just kp 13-14 kohdilla. Ärsyttävää!! Lääkäri ehdotti jotain hormoonilääkettä jolla voisi siirtää ovista ja vissiin kiertoa pidentää,mutta siinä vaarana että koko homma menee sekaisin. Joten en nyt ainakaan vielä ottanut lääkkeitä. Kyllä tässä nyt vielä muutaman kierron malttaa,vaikka ei ookaan mitään edukasta tuo testienteko.
 
Millis Voi pahus. On todellakin huonoa tuuria teillä matkassa. Toivottavasti ensi kuussa pääsette siirtoon. Ymmärrän, ettei huvittaisi ottaa hormoonilääkkeitä, jollei pakko.

Ateriarytmi on meillä vähän epäsäännöllinen. Tai on se tavallaan säännölinen, mutta vaihtelee. Aamupala syödään joskus 9 aikaan. Sitten lounas n 12 aikaan joskus 15 aikaan syödään välipala (välipala jää usein syömättä, jos poika on tähän aikaan päiväunilla, jos taas lounas on syöty jo 11 aikaan, niin annan välipalan joka tapauksessa kun herää) iltaruoka syödään 16-17 riippuen onko syöty välipalaa. iltapala on 19-20.
 
Pantsulle onnea ultrasta! + uudesta työstä!

Ellastiinalle onnea plussasta!

Valvomisesta Meillä valvotaan noin 10,5 tuntia. Noin klo 9 herää ja klo 21 menee nukkuun. Päikkärit siinä 13.30, kestolta 1½-2h, yleensä noin 1½ tuntia, mut välillä voi nukkua vaan tunnin...

Ateriarytmi Aamupuuro herättyä eli noin 9.30, lounas noin klo 12.30, välipäla päikkäreiltä herättyä, päivällinen noin klo 16.30 ja iltapala klo 20.

Taidoista Ennenkuin Sasu oppi kävelemään niin pälätystä tuli paljonkin, kun käveleen alkoi niin sitten tuli hiljanen poika. Nyt vähitellen on taas hiukka alkanut pälättään, mut sanoja ei juurikaan tule kuin edelleen samat pappa ja äiti (hyvin epäselvästi). Eli samaa rataa mennään kuin haltialla ja pantsulla. Kaikki kiipeeminen ja juokseminen on paljon kivempaa.

Millis harmi, kun teillä ei siirto ota onnistuakseen :(

Meillä iski poikaan silmätulehdus viime viikonloppuna. Maanantaina käytiin kumpikin lääkärissä (mä ollut flunssassa reilu 3 viikkoa). Saldona oli Sasulla silmä ja korvatulehdus ja mulla poskiontelotulehdus... Lääkkeet saatiin ja Sasun silmät parani tipoilla tosi nopeesti, ei oikein meinannut uskoakkaan. Korvia en edes huomannut, että olis mitenkään pidellyt eli ei tainnu olla ollenkaan kipeet, onneks! Haasteellista antaa tota antibioottia, ei taida olla kovin hyvän makuista... Onneks enään huominen aamu jäljellä. Silmätipat sain laitettua jonkun palstalaisen ohjeilla, en vaan muista kuka se oli... Eli itse istumaan haarat leväällä ja lapsi siihen ja kädet jalkojen alle. Toimi todella hyvin! Tällä tekniikalla muistaakseni joku käytti niiskuttajaa.
 
millis: Voi harmi, ettette päässeetkään siirtoon! :( Ootko niillä digitaalisilla ovistesteillä testannut? Saisiko niitä jostain netistä halvemmalla?

Lion: Taisi olla mun ohjeet silmätippojen laittoon. ;) Meillä kun piti niitä käyttää syksyllä niin usein, että oli keksittävä joku kätevä keino. Kiva, että oli apua. Meilläkään ei ekaa korvatulehdusta huomannut pojan käytöksestä mitenkään. Mentiin vaan silmätulehduksen ja kuumeen takia lääkäriin, ja siellä olikin molemmissa korvissa tulehdus. Jännä juttu!

Perjantaina Pauli oli ekaa kertaa hoidossa päiväunetkin ja hyvin oli mennyt. Tänään onkin sitten kokonainen hoitopäivä klo 9-15. Itse tulin jo seitsemäksi töihin, että saan haettua pojan aikaisemmi hoidosta. Me käytetään miehen kanssa mahdollisimman paljon työajan liukumaa hyväksi, ettei hoitopäivistä tule liian pitkiä.

Me käytiin viikonloppuna ihastelemassa mun viikon vanhaa siskontyttöä! :heart: Voi että se oli pieni ja suloinen! Miten sitä voikaan unohtaa kuinka pieniä ne vastasyntyneet ovat?

Muuten oli rankka reissuviikonloppu. Tuntui, ettei itse saanut levättyä yhtään, kun juostiin vaan paikasta toiseen. Kiva päästä töihin "lepäämään"! ;) Vaikka onhan se kiva, että isovanhemmat näkee Paulia ja Pauli heitä. Ekaa kertaa jotenkin huomasi, että Paulikin nautti isovanhempiensa seurasta, pyysi päästä syliin jne. Tottakai se on aiemminkin tykännyt, kun käydään kylässä, mutta jotenkin nyt huomasi, että Pauli selvästi muisti tutut ihmiset ja että jonkinlaista kiintymyssuhdetta on alkanut kehittyä.
 
Tulinpas kyselemään vähän välikausivaatteista. Ulkona on vielä kunnon pakkaskelit, mutta pikkuhiljaa alkaa mieli kääntyä jo kevättä kohden. :cool:

Oletteko miettineet jo välikausivaatetusta? Mulla on pojalle jo yksi välikausihaalari, jonka ostin käytettynä Huuto.netistä. Se vaan ei ole kosteussuojattu, ja hoitotäti haluaisi, että lapsilla olisi kosteussuojatut haalarit, eikä haalarit+kurahousut-yhdistelmää. Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että noin pienillä se on vähän hankala ja tönkkö yhdistelmä, ja mietin jo aiemmin, että ostan toisen puvun, jossa on kosteussuoja. Pipon taisin jostain alennusmyyntilaarista löytää, samoin kivat kumpparit löysin puoleen hintaan. Haalarit on kyllä aika hintavia uusina, mutta ajattelin, että nyt voisi panostaa, jos se vaikka säilyisi seuraavalle. P.o P:issa oli kivoja vihreitä haalareita, samoin Reimalla oli yksi vihreä. Haluaisin jonkun neutraalin värisen, alan kyllästyä noihin ainaisiin sinisiin ulkoiluvaatteisiin...
 
vk-vaatteetmeillä on P.OP:n kaks osanen ,puna-oranssi-ruudullinen puku. En tiiä miten käytännöllinen käytännössä mut ainakin helppo pukee ja laittaa.

Rytmi meillä syödään aika liukuvasti. Tyttö osaa itse pyytää ruokaa kun nälättää ja toki tiedän suunnilleen et n.3h välit on aika sopivia. Joten heräämisestä riippuen, about 8, 11,14,17 ja sit iltapala n.19. Eli aika samoja ku teillä. Tokikaan en välttämättä laita kahta kertaa lämmintä ruokaa päivässä. Joskus vetää kunnon satsin välipalaa ja sit pärjää iltapäivän tyyliin rieskalla ja omenalla jne. Välillä natustaa pari pottua ja kurkkua tms. ja välillä vetää rekkamiehen annoksen ruokaa.

Millis kurjaa :( Voi itku. No, kaippa kaikella on tarkotus.. ens kerran sitte :(

Pantsukiva et hoidossa on sujunu hyvin! Ja joo, totta, jonku aikaa on selkeesti eritavalla muistanu tutut ihmiset. Siis onhan se muistanu kauan,mut tietynlainen ero on tullu tohon juttuu. Tavallaan muistaa paremmin ku ennen, vaikkei olis pitkilleen nähty jne.

Lionkurja silmätulehdus :( Varmasti kurja tällasella pienellä.

Mielikuvitus rynnii voimalla. Onhan noita nukke-hoiva-kokkausleikkejä ollu jonku aikaa, mut nyt on alkanu piirrellä ja kertoa mitä kuvat esittää. Hauskaa :)

Miten ootte päässy ulkoilee? Täällä pakkanen ei juuri alle 20 oo laskenu, pääsääntösesti lähempänä 30 astetta. Kurjaa kun tytöstäkin näkee miten levottomaks menee ja kaipais ulkoilua. Ollaan pikkulenkkejä kävelty, kaupalle ja silleen, siis siten et tyttö kävelee koko matkan ite. Heti on paljon levollisempia unet ja nukahtamiset sun muut.
Aahh..että mä ainakin ootan kesää aivan hulluna. Tää n1v ikä on niiiiin ihana viettää kesää. Ei tarvii miettiä maidonlämmityksiä,eikä ruokahommia eikä juuri uniakaan. Senku menee vaikka päiväks rannalle :heart:!!
 
Onpas täällä taas tullut paljon juttua, kun en ole koneelle ennättänyt. Pakkaset joo alkaa kyllästyttää täälläkin! Ulkoilut jää väkisten kovin vähiin, kun ei tarkene pulkkailla eikä puuhastella pihalla. Pakkasta uhmaten oon kuiteskin joka päivä nukuttanut typykän päikkäreille vaunuihin alle puolen tunnin kävelylenkillä ja sit oon tyrkännyt vaunut lämpöiseen autotalliin (noin 12 astetta lämmintä). Hieman oon vaunujen vällyjä sit raottanut, niin hyvin on typykkä siellä nukkunut. Samaa mieltä Kauniskuu, kesää ootellessa.... taikka kiva pikkupakkaskelikin kelpaisi nyt ihan ensialkuun :) Mutta joo, kun nyt asiaa aattelen, niin viime kesänä tenavat oli kivassa iässä, mutta taitaa tää reilu 1 vee kesä olla vieläkin kivempi :heart:

Pantsu, onnea työpaikasta ja ultrakuulumisista! Ihanasti on asiat elämässäsi järjestyneet :heart: Onnea myös tätiydestä.

Ellastiinalle paljon onnea plussasta!
Millikselle puolestaan myötäharmittelut kehnosta tuurista : /

Haltia, tosi hyvin kyllä jaksat yöimetysten kanssa. Ja ilmeisesti sulle riittää suht vähäinen yöuni, kun et koe olevasi erityisen väsynyt. Mie vissiin tartteen hieman enemmän unta, niin väsymys tahtoo toisinaan vaivata, vaikka nykyisin saan nukkuu suht paljon. Tosin yöheräämiset näköjään typykällä vaihtelee jatkuvasti, välillä nukkuu hienosti aamuyöhön asti, välillä saa olla taputtelemassa takaisin uneen puoli kahen maita, just kun itte on kunnolla kerennyt nukahtaa |O

Valvomisesta, meillä typykkä valvoo noin 10 tuntia. Aamut menee edelleen niin, että päikkäreille on päästävä 3,5 - 4 tunnin valvomisen jälkeen. Päikkäreitten jälkeen jaksaa paremmin valvoa; yleensä niin, jos päikkärit menee noin kolmeen, niin sitten jaksaa hyvin illan sinne yheksään - puol kymmeneen. Ateriarytmit samantyyppisiä kuin muillakin, kun nyt on pari viikkoa syöty lounas ennen päikkäreitä. Noin ajat: aamupala klo 9, lounas klo 11.30, välipala klo 15, päivällinen klo 17-17.30 ja iltapuuro klo 19.30.

Lion, silmätulehukset on kovin kurjia, onneks niihin tehoaa tipat tai voiteet aina tosi nopeesti. Typykällä on kerenny olla kolme tai neljä silmätulehusta, ihme juttu, kun toisiin ne iskee helposti. Tylsiä vaivoja, vaikkakin tosiaan nopsaan sit hoito auttaa. Hyvä, että poika voi jo paremmin. Toivottavasti myös sinun tulehukseesi lääke tepsii pian.

Nyt en ennee jaksa muuta kirjoitella. Mies on taasen ulkomaan työreissulla koko viikon, typykän kanssa sählätään kahelleen. Viime kerrasta oppineena, en oo suunnitellut mitään puuhia etukäteen, vaan päivä kerrallaan (viimeks kun podettiin lentsua koko viikko eikä mihkään päästy...). Huomiseks sovin, että mennään typykän kanssa minun vanhempien luokse ja taijetaan huvikseen jäähä yökyläänkin, vaikka asuvatkin tuossa neljänkymmenen kilsan päässä. Ainakin vaihtelua näihin pakkaspäiviin, ja voin itte ottaa hiukka rennommin :)
 
PAntsu Käytän digitaalisia,koska tykkään että näyttää selkeästi onko ovis vai ei. Ei tartte arpoa. Tähän asti oon pärjännyt alle paketilla per/kierto. Hyvällä tuurilla saattaa riittää paketti kahteen kiertoon.
Hienoa,kun Paulilla on lähtenyt hoito sujumaan. Samoin meilläkin pidetään päivät mahd lyhyinä. Miehellä liukuma niin pystytään sillä kikkailemaan. Pisimmillään on ollut 8 tuntia hoidossa. Perjantainakin on vaan 4 tuntia. =)

välikausipuku Meillä on Travallen remu puku jo valmiina. On kosteusuojattu,tuulenpitävä ja hengittävä. Aavalla oli jo loppusyksystä tämä puku käytössä. On senvertaa reilua mitoitusta,että menee vielä ainakin alkukevään. Satuin löytämään sokokselta puoleen hintaan viime syksynä. =)
Aion ostaa toisen puvun valmiiksi. Varmaan samaa merkkiä. Meillä on kevätkenkien ostot edessä. Kumpparit löysin huuto.netistä ja sadevaatteet. Onneksi!! Säästää jossain.

Ei oo pahemmin ulos päästy. Joka päivä paukkuu pakkanen 20 hujakoilla. Tarhassakin ovat olleet jo toista viikkoa sisällä. Aavastakin huomaa,että haluaa ulos. Tuo mulle kenkiä kokoajan ja vaatteita. :)

Meillä ei enää kelpaa,että äiti syöttää koko ruoan vaan nyt pitää sitten itte saada sählätä. =) Puuron syö jo mallikkaasti itte ja yllättävän vähällä sotkulla. Joka ruoalla saa nyt sitten treenaa lusikankäyttöä.

Minäkin odotan innolla jo kesää ja kevättä. Pystyy niin erilailla jo touhuamaan. Muutenkin ihan erilaista lähteä nykyään liikkeelle. Ei tartte just maitoa lämmitellä ja aina saa jostain jotain syötävää.

MItes muuten..syödäänkö muilla vielä tuttia vai ollaanko me ainoita? Meillä on vielä iltaunilla tutti käytössä. Päiväunille ei sitä välttämättä tartte,mutta yöunille ei nukahda ilman. Ollaan mietitty vieroitusta,mutta eipä se ookaan enää niin yksinkertaista kun ollaan töissä. VArmaan nyt sitten pääsiäisen aikoihin on hetki. Neuvolassa sanoi,että 1,5 vuotta olisi hyvä takaraja jolloin pitäisi viimeistään luopua.

Huomaa nytten,kun tyttö on tarhassa niin mekot/hameet jää ihan käyttämättä. Ei viitti sinne laittaa. Mieluummin jotain yksinkertaista.
 
Välikausipuku meillä on valmiina viime syksyltä mun porukoiden ostama Reimatech, pitäis mahtua vielä nyt keväälläkin.

Sisu oppi nyt kävelemään myös kengät jalassa =)! Ekan kerran kun kokeiltiin kenkiä ei kävelystä tullut mitään, mutta eilen veteli pihalla ja itiksessä kuin vanha tekijä.

Käytiin myös porukalla jätskillä ja hienosti sohi sitä omaa lusikkaansa mun ja miehen kippoihin, kauheasti ei kyllä tainnut saada jätskiä siihen mukaan :LOL: Meillä ei vielä omatoimisyöminen ihan onnistu, oma lusikka on kyllä kädessä ja saa sillä huitoa ja välillä menee jotain suuhunkin asti. Just opittiin juomaan nokkapullostakin ihan itse, kyllä tuntuu tuo lapsi jo niin isolta pojalta :heart:

Tutti on meillä käytössä edelleen vaikka siitä yritettiinkin päästä jo eroon. Päiväunet onnistuu ilman tuttia ja iltaunillekin nukahtaminen mutta monesti on nyt herännyt 22-23 aikaan ja tarvinnut tutin nukahtaakseen uudelleen. Autossa ja kaupungilla tulee myös annettua tuttia kitinään aika helposti, samoin nyt kotonakin oon lipsunut kun päivät on muuten monesti pelkkää kitinää ja vinkumista. Kai siitä joskus vielä päästään!

Olispa tosiaan jo kesä, pääsis uloskin helpommin eikä tarvis pakata kaikkia vaatteita itselle ja lapselle päälle!
 
Tuttiaei oo ollu käytössä sen jälkeen ku täytti 6kk..

Huutiksesta vois ostaa just kumpparit tms, ja nyt sais muutenkin paremmilla valikoimilla kaupoista kevätkenkiä yms. Mut mä en osaa ostaa oikeesti kokoa viel summamutikassa!?! Kun en yhtään tiiä miten ton jalka kasvaa kevääseen... Ku kasvunvaraakaan ei hirveesti voi laskee mukaan kun eihän sellasilla yli-isoilla rontokkailla sit kukaan kävele. Kumppareistakaan ei oo hajua,mikä kävis ton jalkaan. Esim. P.OPlla oli alessa ihania kumppareita mut toooodella kapeita tosta varren ja jalkaterän liittymäkohdasta. En ees kokeillu mut tuntu tosi ahtaille.
 
Tuttiaei oo ollu käytössä sen jälkeen ku täytti 6kk..

Huutiksesta vois ostaa just kumpparit tms, ja nyt sais muutenkin paremmilla valikoimilla kaupoista kevätkenkiä yms. Mut mä en osaa ostaa oikeesti kokoa viel summamutikassa!?! Kun en yhtään tiiä miten ton jalka kasvaa kevääseen... Ku kasvunvaraakaan ei hirveesti voi laskee mukaan kun eihän sellasilla yli-isoilla rontokkailla sit kukaan kävele. Kumppareistakaan ei oo hajua,mikä kävis ton jalkaan. Esim. P.OPlla oli alessa ihania kumppareita mut toooodella kapeita tosta varren ja jalkaterän liittymäkohdasta. En ees kokeillu mut tuntu tosi ahtaille.
 
Parannuttu ollaan juu kumpikin.

Tutista Meillä tutti käytössä unille mennessä niin päivällä kuin yölläkin. Kai se joskus pitäs jättää pois... Muuten ei tuttiä käytetä.

Meillä poika on nyt oppinut juomaan pillimehua. Se on sellasta herkkua mitä saa silloin tällöin ja nyt ovat mummuloihin ostaneet.

Kesää täälläkin odotellaan innolla. Alkaa toi talvivaatteitten pukeminen ärsyttään... Sasu kun melki aina kiukuttelee pukiessa, juuri koskaa ei anna kunnolla pukea : /
 
Kiitokset välikausivaatevastauksista! :) Meillä tosiaan 80 cm:set vaatteet on ihan auttamattomasti liian pieniä, joten syksyn puku ei millään mene enää keväällä.

Kauniskuu: Mä ostin juuri P.o P:in alesta pojalle kumpparit. Myyjä sanoi, että heidän saappaansa ovat aika pientä kokoa, joten yleensä kannattaa ottaa 1-2 kokoa isommat (riippuen vähän jalan koosta). Me ostettiin koko 24, kun pojan talvikengät on kokoa 23. Talvikenkiinkin mahtuu villasukka, joten nekin ovat vähän reilut. Kumppareissa pitää kuitenkin olla vähän väljyyttä, että sinne saa paksumman sukan mahtumaan. Muuten ne on ihan liian kylmät.

Ootko Kauniskuu huomannut näkyykö tuo mielikuvituksen kehittyminen muussakin? Jostain olen lukenut, että se saattaa vaikuttaa yöuniin jne.

anselmiina: Onko sun miehellä paljonkin reissuhommia? Ikävöikö tyttö jo isää?

Kesää mäkin odotan innolla. Tai ainakin kevättä. Ihan kamalaa tulla aamulla töihin, kun ei meinaa tuossa pakkasilmassa henki kulkea. :( Lisäksi toimistolla saa olla näpit ihan jäässä, kun täällä vetää niin kamalasti. Mitään hellekesää en kyllä kaipaa, koska sitten vasta tukalaa onkin ison mahan kanssa... :whistle: Viimeksi pääsi raskaana ollessa niin helpolla, kun koko kesä oli sitä mukavaa keskiraskautta, eikä ollut tietoakaan mistään turvotuksista.

Onko teillä muilla jotain kesäsuunnitelmia jo? Me ei nyt(kään) päästä mihinkään reissuun, koska mä olen töissä koko kesän. Mutta miestä vannotin jo, että ensi vuonna lähdetään kyllä jo talvella jonnekin etelään. :) Mitään kovin pitkiä kotimaan reissujakaan ei varmaan ehditä tehdä. Pojan hoitokuviotkin pitää jotenkin järkätä, kun hoitaja on heinäkuun lomalla. Miehellä tietty on 3,5 viikkoa kesälomaa. Mietittiin vähän, jos anoppi voisi hoitaa poikaa osan kesää.

Syöminen sujuu meillä jo tosi hienosti itse. Mä autan yleensä vain ihan loput lautasen pohjalta, mitä poika ei itse saa lusikkaan. Tässä vaiheessa pitää lusikkaa vielä molemmissa käsissä. Eikös kätisyys yleensä vakiinnu vasta joskus lähempänä 5 ikävuotta? Meillä mies on vasenkätinen ja minä oikeakätinen, joten on jännä nähdä kumpi pojasta tulee. :)

On hauska hakea poikaa hoidosta, kun tämä juoksee eteiseen vastaan ja nappaa omat kenkänsä käteen ja osoittelee ovelle. Vaikka hoitajan mukaan Pauli viihtyy hoidossa tosi hyvin, on kotiinlähtö ollut vielä toistaiseksi helppoa. :)

-Pantsu
 
pantsu joo,noista öistähän o vaikee sanoa,mikä johtuu mistäkin. Oli taas muutama erittäin hyvä yö,viimeyönä taas itkeskelykohtauksia jne. Et varmasti voi olla unistakin. En tiiä, ainakin toi leikkii noita keittiöleikkejä, tekee ruokaa,kaataa olevinaan purkista jotain pannulle ja "sihisee" suullaan. Et sellasia mielikuvitushommia ainaki :)

Juu, meilläki tyttö toimii/syö/piirtää useimmiten vasurilla. Kätisyys vakiintuu vasta ajastaan. Tosin mies on vasuri.

Hauskaa että hoidossa on noin ihanaa :) VArmasti monet taidot sun muut tulee rytinällä. AInakin kamut on sanonu,kellä lapset ollu hoidossa "pienestä",että lapsi oppii muidenkin taitojen lisäksi mielenmalttia, toimimaan ryhmässä,ottamaan toisia eritavalla huomioon jne. Viim. 3v olis päiväkoti-ihmisten mukaan hyvä viedä lasta hoitoon, saa kavereita ja oppii noita edelläm. juttuja mitä kotona ei välttämättä samallatavalla opi.
 
Meillä on pari kertaa käynyt niin,että Aava ei olisikaan halunnut lähteä tarhasta pois. Olisi ollut nin kiva jäädä leikkimään. =) Muuten myös meilllä juostaan vastaan.

Kesäsuunnitelmat Ei olla vielä lyöty mitään lukkoon. Ainakin muumimaailmaan olisi tarkoitus mennä. Oli puhetta jostain pidemmästäkin reissusta,mutta katsoo nyt. Mies on vaihtamassa työpaikkaa (jos vaan löytyy) niin ei oo sitten taas pahemmin lomia.
Meillä myös poikkeuksellisesti tarha heinäkuun kiinni. Normisti siis ei oo koskaan kiinni,koska päivystää aina kaikki lomat yms. Viereen aletaan rakentaa uutta tarhaa niin kaatavat puita yms heinäkuussa niin turvallisuussyistä haluavat pitää kiinni. Yritetään saada lomia heinäkuulle. Äiti on kyllä lupautunut tulla hoitaa Aavaa ainakin viikoksi.

Aava haluaa ihan kokoajan vessaan pesee käsiään ja ylipäätään läträämään vedellä. Täytyy mennä uimahalliin,kun pakkaset loppuu. Samoinkun ikkunasta on kiva katsella mitä pihalla tapahtuu.

Meillä alkoi vasta nyt pari vkoa sitten maistua banaani. =)

Meillä on 21 kokoiset talvikengät ja on vieläkin kasvuvaraa. ja kumpparit on samaa kokoa, ostin ne huuto.netistä on niin vähällä käytöllä.Toppis on 80cm ja se välikausipuku on tosiaan 74cm ja kokeilin ja menee vielä. En usko,että pituus riittää koko kevättä. Muutoin on käytössä 80cm vaatteet.

Aava on löytänyt lempikirjan: bambi piilosilla. =) Tänään on luettu jo tiesi kuinka moneen kertaan. Tulee syliin ja antaa mulle kirjan. Heh.

Me ollaan mietitty jos ostetaan se Brion hella tai joku muu keittiösysteemi. Aava kanssa tykkää touhuta noiden muovisten kattiloiden sun muiden kanssa. Äiti antoi sille picnik tarvikkeet ja muovisia paistinpannuja/kattiloita mitä oli jäänyt perhepäiväajoilta.
 
Viimeksi muokattu:
Millis
Mä oon kans miettiny tota keittiöhellajuttua tms. koska tosiaan toi kokkaus on niin in. Mut toisaalta tekis mieli hommata vasta kun/jos pääsis isompaan kämppään.. Ja hehe, meillä on kans tietyt lempikirjat. Yks on "Myyrä ja lumiukko" jota pitää lukea ees taas kymmenen kertaa ja toinen tietty "barbapapat"kirjat. Sitten yhdestä numero-kuvakirjasta pitää aina tutkia "kaksi kaivinkonetta" ja "yksi paloauto" kohdat. OSaa noi 1 ja 2 jo tunnistaa eri yhteyksistä :)

KEsäsuunnitelmat.. Ei tietookaan. Ei varmaan mitään isompaa. Jossain olis kiva käydä kun meidän Thaimaamatka kariutui tältä keväältä- Mut kauheesti kesällä ei ulkomaille halua, ellei mennä piipahtamaan keväällä ulkomailla miehen siskon luona. Nautin vaan ku saa olla kotona ja rannalla likan kans :) HEsassa käydessä vois pistäytyä uudelleen Korkeasaaressa kun viime kesänäkin tykkäs vaik oli nii pieni.
 
Millis ihana kuulla että Aava viihtyy noin hyvin tarhassa :) Meillä kans keittiössä puuhailu on in; Sisulla on lupa penkoa alalaatikosta muovikippoja ja kattiloita ja niiden kanssa jaksaakin touhuta aika paljon. Tiskikone kiinnostaa kanssa kovasti ja sitäkin saa purkaa valvonnan alaisena, ei tietty mitään veitsiä/haarukoita.

Vedellä läträäminen on suosikkia täälläkin, varsinkin se kissojen vesikupin kanssa puljaaminen. Ei usko millään vaikka on kielletty joka kerta. Suihkussa ja kylvyssä poika viihtyy myös tosi hyvin, mietinkin että voitaisiin mennä kokeilemaan uimahallia joku kerta vaikka ei käytykään vauva-uinnissa ikinä.

Kesäsuunnitelmia
ei hirveästi ole, vauvan kanssa ihmetellessä menee varmaan aika ihan itestään. Elokuun lopulle ollaan kyllä vuokrattu jo mökki viikoksi Kymenlaaksosta, anoppi ja miehensä tulee myös pariksi yöksi sinne. Otettiin varusteltu mökki niin ei tarvi sitten stressata mistään astianpesusta ym vaan voi vaan lomailla :) Tuolla mökissä oli myös valmiina 2 lasten matkasänkyä, joten ei tarvi niitäkään roudailla. Mun yks haave olis vuokrata jonkun kaveriperheen kanssa talo viikoksi tai pariksi esim. Italiasta tai Etelä-Ranskasta! Ehkä sitten kun lapset on vähän isompia.
 

Yhteistyössä