Toivotut taaperot '09

Haltia :D Hauska et teilläkin on tota rappukäytäväjuttua. Niin kauan menee ok kunnes hoksaa rappuset. Sit saa raahata huutavan mukulan sisälle. Ohhoijaa.

Bartsu Kiva kuulla teistäkin :)! Jaa-a. En tiiä vaikuttasko kengät jalan asentoon, varmaan, jos hommaa sellaset hyvin tuetut?Mä olen vaan aina kuvitellu et just paljain jaloin pitäminen on parasta jalan asennoille yms.?

Pantsu Meillä on myös tota yöheräilyä kuvioissa kun jo kuukausia mentiin ilman. Mut ihme jos ei hampaita tulis, vasta niin vähän suussa. :) TSemiä nukahduskouluun !! Ja laitahan uusia mittoja. Mikä tutkimuskäynti teil on...? Jotain menny multa kai ohi..

Me mennään edelleen perhepedissä ja tyttö nukutetaan unille, useimmiten sylissä eli "takapakkia" menty verraten vauva-aikaan :D Mut ihan jees,nukutus vie nykysin 5-10min kun on sopivan väsyny, ilman tappeluja tai meuhkaamista.
 
haltia: Kiva kuulla teistäkin! :)

Kauniskuu: Meillä oli joululomalla kylässä sen verran hulinaa, että otin pojan viereen aamuyöstä. En halunnut herättää koko taloa huudattamalla poikaa omassa sängyssä. Siinä kyllä sitten jouduin imettämäänkin, koska poika ei vieressä suostu nukkumaan ilman, että saa maitohuikkaa. Onneksi omassa sängyssä ei yömaitoja kaipaile. Mutta olen samaa mieltä, että joustavuus on hyvästä. :)

Me osallistutaan sellaiseen varhaisen vuorovaikutuksen ja kasvun tutkimukseen. Siellä on kerran vuodessa käynti, jossa otetaan mm. verinäytteitä lapselta sekä vanhemmilta. Lisäksi olemme täyttäneet tutkimuskirjasta ravinnon, kehityksen ja sairauksien osalta ja ne tiedot talletetaan tutkimuksen käyttöön. Myös erilaisia kyselyitä olemme saaneet liittyen lapsen hoitoon, kehitykseen, parisuhteeseen ja yleiseen elämäntilanteeseen.
 
Emily Onnittelut sisulle. =)

Meillä on nyt kuukauden ajan kävelty. 2vkoa meni ensiaskelista,että pystyi sanomaan kävelemiseksi. Ulkonanakin kävelee jo pitkiä matkoja. Toki pyllähtelee,mutta harjoitusta harjoitusta.

ME siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan. On nukkunut siellä nyt n. 2vkoa. Alkuun oli ekat yöt vähän levoton ja nukahti ehkä hiukan huonommin,mutta nyt on jo tottunut. Meillä oli myöskin tässä nukahtamisongelmia. EI meinannut millään malttaa unille. Alettiin sitten laittaa n. tuntia myöhemmin nukkuu illalla,niin auttoi asiaa ja luetaan unisatu. RAuhoittuu sen avulla kivasti.

Ollaan nyt kuukauden päivät juotu rasvatonta. Siirto meni hyvin,ei mitään ongelmaa.

PArit korvatulehdukset on tässä ollut flunssien kera. Lapsesta ei huomaa mitään,että korvat olisi kipeät. Ainut,että tulee räkätauti aina ja aina uudestaan. Saa nähdä joko nyt olisi mennyt ohitse vai tuleeko vielä kolmannen kerran.

Tarhassa menee hyvin. Alkuun oli syömälakkoa muutaman viikon,mutta nyt syö jo reippaasti ja leikkii siellä kamujen kanssa.

Me aloitettiin nyt hoidot eli pikkukakkonen haaveissa. Eli olin viime viikolla suunnittelukäynnillä ja ensi viikolla on seurantaulta. Ensi viikolla alan myös tikutella ovista ja mahdollinen pas on kuun lopulla.

Mitäs vielä,meillä tulee selviä sanoja jo aikalailla. Uusimpia on ankka,tutti ja tyttö. Äiti ja tutti on ainoat mitkä osaa yhdistää mitä ja ketä ne on. Mies oli esim yksipäivä tyttö. :LOL: Aika paljon on Aava kehittynyt sen jälkeen,kun aloitti tarhassa. Kävelyt ja sanat tuli tosi nopsaa.
 
Emily: Sisulle onnittelut :flower:

Millis: Tsemiä ja voimia hoitojen aloittamiseen. Toivotaan että pian onnistuisi b :) d

Pantsu: Tuo pikkumiehen nukkuminen on kyllä niin loistava juttu!! Ollaan myös ajateltu omaan huoneeseen siirtämistä. Mutta nyt on taas yöt olleet yhtä huutoa, niin ei toivoakaan. Ei sitä jaksa pariakymmentä kertaa rampata toisessa huoneessa... Toivottavasti pian rauhoittuisi niin päästäisiin siirtämään omaan huoneeseen. Pakko se on kuitenkin tehdä ennen kakkosen tuloa.

Kävelystä: Täälläkin kävellään jo lähes kokoajan. Viikko sitten vielä oli konttaaminen ensisijainen liikkumismuoto, mutta nyt nti painattaa menemään kädet ylhäällä hirmuista vauhtia. Kengät termiitti sai synttärilahjaksi ja niihin on koiteltu totutella, mutta hän loukkaantuu aina syvästi kun ne laitetaan jalkaan :D Osaa niillä kyllä kävellä jos niikseen tulee, mutta ei vaan haluaisi, koska paljain jaloin on paljon kivempaa. No, joka pv pikkuisen enemmän. Ei niillä muuten niin kiirus olisikaan, mutta ollaan lähdössä lomalle ja siellä on pidettävä kenkiä jotta voi kävellä.
 
Hei, hassua miten isoja jo kaikkien vauvat on :) Milleksenkin tyttö on jo noin kova puhumaan, meillä ei vielä tule muita kunnollisia sanoja kuin äiti. Sanoo toki jotain kuten "tutta"=tutti ja tyto=tyttö jne, mutta ei mitään ankkoja tosiaankaan. Kävely sen sijaan on vaihtunut jo aikaa sitten juoksuun ja pojan mielipuuhia on pukea kenkiä jalkaan. Monesti laittaa vaikka mun nilkkurit ja lampsii niillä iki onnellisena ympäri kotia.

Monella on siirrytty jo omaan huoneeseen. Meillä se ei ole mahdollista vielä pitkään aikaan, koska pojalla ei ole omaa huonetta, vaan hänellä on leikkinurkka olohuoneessa ja sänky meidän sängyn vieressä. Omaan sänkyyn koitetaan nyt totutella, vaikka kovin hitaasti se etenee. Mutta meille perhepeti on ollut ihan toimiva juttu, ja uskon, että jos pikkukakkonen jossain vaiheessa tulee, niin nukkumiskuviot sit lutviutuu jotenkin luontevast.

Ihanaa, että millis aloititte hoidot. Mullakin kova vauvakuume, mutta imetän edelleen, joten täytyis se ensin nyt saada lopetettua. Harmi vaan, että ei tunnu olevan kovin helppoa, kun poika on ihan tissiriippuvainen. Mutta kevään aikana on mun tavoite.

Bartsu Koska sulla alkaakaan työt? En muista vaikka varmasti oletkin sanonut.

Mitähän vielä. Meillä on nyt ollut kauheeta kitinää hampaiden takia (pessillä on ollut vain 4 ylhäällä ja 2 alhaalla) ja tekee nyt niitä seuraavialas. Yks jo näkyy, mut muut ei ja hinkkaa suuta ja voihkii. Myös nuha, kuume ja yskä + kurkunpäätulehdus on taas kuvioissa ja toivon nyt, ettei menis taas korviin. Rasittaa nää kovatulehdukset ja sairastelut.

Öistä Voi johtua tästä perhepedistä ja imetyksestäkin ym mutta meillä ei oo ikinä nukuttu koko yötä heräämättä. Riippuu vähän minkä laskee heräilyksi, mutta yleensä heräilee 2 - 5 kertaa. Aamuyöt on nyt ollut ihan kauheaa vääntöä varmaan noiden hampaiden takia, kun illalla annettu särkylääke ei enää kunnolla vaikuta.. Niin ja syömiset on taas vaihteeksi varmaan noiden hampaiden takia ihan mitä satuu ja mikään ei oikein kelpaa.

Imettääkö muuten enää kukaan muu tässä pinossa? Miten ja milloin olette ajatelleet lopettaa? Ihan vaan vinkkejä ajatellen kyselen.
 
Millisoioi! Onnea hoitorumbaan tosi paljon!! Ja joo, paljon tulee jo puhetta :)!!

Pantsu cool! Mielenkiintoisen kuulonen tutkimus!! Olis ollu hauska osallistua.

Veena eiköhän ne unetkin ajastaan lutviudu ja siiryminen omaan huoneeseen :)!

haltia meillä ihan sama meininki,puheet sun muut juoksemiset kuin teilläki :) Ja en tiiä,mekin nukutaan edelleen perhepedissä mut vaihdellen yöt menee aina. Joskus nukkuu 12h inahtamatta ja sit taas ei,syitä ei tiedä kukaan. Meillä samaa kitinää/hankausta ja kuola valuu lorona... Pläh. Pikaista paranemista sinne!!!

Miten haltiaoot muuten kokenu taaperoimetyksen? Mä olisin halunnu imettää kauan mut no,kuten tiiätte,toisin kävi. Silti mua kiinnostaa millasta on imettää taaperoa verrattuna vauva-aikaan.. vaikka vastaisen varalle ;)
 
Eipä poika ollut juurikaan kasvanut reilussa kuukaudessa. Tuoreimmat mitat oli 80 cm:ä (sama kuin neuvolassa) ja 11 080 g:a, eli juuri ja juuri saatiin kiloraja rikki. :) Verinäytettä ei taaskaan pojasta saatu. On niin pienet suonet ja jotenkin sivussa kuulemma. Heillä on se käytäntö, että vain kerran pistetään, kun kyseessä on kuitenkin vapaaehtoinen tutkimus. EMLA-voide onneksi puudutti niin, ettei poika ollut moksiskaan neulalla pistämisestä.

Samaa piti ihmetellä kuin mitä haltiakin. Miten ihmeessä nämä lapsukaiset onkin jo niin isoja! :heart: Se on jännää, miten äkkiä erot kehityksessä tasaantuvat. Pari kuukautta ikäeroa ei enää merkitse niin isoja eroja kehityksessä kuin mitä vuosi sitten. Tohon tutkimukseen täyttelin sellaista kaavaketta, jossa piti laittaa mitä sanoja lapsi tunnistaa. Niitä oli hirmuinen lista, mutta yllätyin kovasti, kun listaa täyttäessä tajusin, kuinka paljon poika jo ymmärtää! Ihan huikeaa! Tänään oltiin taaperojumpassa, jossa oli paljon samoja lapsia kuin vauvajumpassa. Kaikki kävelivät jo, ja touhottivat ihan eri tavalla. :D

haltia: Mä imetän vielä 3 kertaa päivässä, aamuin, päiväuniaikaan ja iltaisin. Tein ensin niiin, että jätin yösyötöt pois. Taisin siitä jo aiemmassa pinossa kirjoittaakin. Mies hoiti yöheräilyt, ja minä nukuin sohvalla korvatulppien kanssa. Kolme yötä meni itkustellen, ja kohta tulikin jo ensimmäinen kokonaan nukuttu yö. Mutta mikään taikakonsti ei tuo yöimetysten lopettaminen ollut, koska kyllä Pauli edelleen heräilee milloin mistäkin syystä. Nyt on vaivanneet poskihampaat, ja viikonloppuna oli pari ihan kamalaa yötä, kun poika oli klo 03-06 välisenä aikana pari tuntia hereillä. Argh! Juuri nuo aamuyöt tuntuu olevan tosi vaikeita nyt kun hampaita puhkeaa. Viime yö oli parempi, kun annettiin yötä vasten Pronaxenia ja nukkuikin heräämättä koko yön.

Yösyöttöjen jäätyä pois imetin vielä 5-6 kertaa päivässä, eli käytännössä aina kun poika pyysi päästä rinnalle. Halusin osittain korvata öisen imetyshetken vielä päivällä ja toisaalta silloin meillä ei mennyt vielä lehmänmaitoa kovin suuria määriä. Miten teillä haltia syödään päivisin rintaa? Sitten tiputin imetyskerrat tuohon kolmeen, ja sillä ollaan nyt menty n. 1½ kuukautta. En ole vielä raaskinut vähentää enempää, koska nuo "rituaali"imetykset tuntuvat olevan vielä pojalle tärkeitä, vaikka muuten ei enää rinnan perään olekaan. Nokkamukista juo jo tosi hyvin lehmänmaitoa aterioilla.

Veena: No höh! :( Onko teillä ollut kokeilussa nyt jokin uusi ruoka-aine, joka aiheuttaa huutoa?

millis: Meilläkään ei Paulista huomaa, koska korvatulehdus on päällä. Touhottaa ja menee kuten ennenkin. Ainoastaan nuha ja yskä ovat "varmoja" oireita, ja tietysti yölevottomuus. Toivottavasti kierre teillä katkeaa! Meillä oli syksyn aikana kolme korvatulehdusta ja alettiin jo puhua putkituksesta. Jälkitarkastus on tämän kuun lopussa, jos ei sitä ennen tule uutta tautia. *kop, kop, koputtaa puuta*

Kirjoittelen tässä samalla työhakemusta. Jospa vaikka tärppäisi tällä kertaa... :)

*muoks. Kauniskuu ehtikin tuohon väliin ja piti palata kommentoimaan tuota taaperoimetystä. Mun mielestä se on ollut luonteva jatke imetykselle, enkä ole kokenut isomman lapsen imetystä mitenkään epämiellyttävänä. Sama lapsihan siinä on kyseessä, vain vähän isompi. :) Imetysasentoa on välillä vähän vaikea saada ison lapsen kanssa, kun en enää imetä makuulla vaan nojatuolissa. Tosin vikaa taitaa olla vähän tuolissakin, kun siinä on hankala löytää mukavaa asentoa muutenkin. ;) Välillä poika on tullut pyytämään tissiä (eli repimään paidasta ja hamuilemaan suulla) vähän hankalassa paikassa, mutta onneksi hänen huomionsa on ollut aina helppo kiinnittää johonkin muuhun tai tilalle on voinut tarjota nokkamukista vettä, jos on ollut jano. Toisethan saattaa kokea ison lapsen tissinpyytämisen jotenkin nolona, mutta mulle ei onneksi ole tullut vastaan sen kummallisempia ihmettelyjä tai kyselyitä asiasta.
 
Viimeksi muokattu:
KAUNISKUU: Mäkin olen ollut siinä uskossa, että ilman kenkiä olis parempi jalan asennon kannalta, mutta noi meidän mummut on tupannu niit kenkiä...no ihan jarrusukilla ollaan kyllä menty. Tosin ei nekään meinaa jalassa pysyä...Täytyy kysyä neukun mielipidettä sen jalan asennosta sitten, kun meillä on kohta 1v3kk neuvola ton painon takia. Se on siis täällä ylimääräinen käynti.

PANTSU: Täällä myös hampaat vaikuttaa juuri aamuyöhön. Nyt on ollut rauhallinen vaihe vähän aikaa. Kop kop täytyy koputtaa puuta.

HALTIA: Mä menen töihin helmikuun eka päivä. Tiukille vetää ton hoitopaikan kanssa, kun pitäs ehtiä tutustumaan yms.

MILLIS: Tsemppiä hoitorumbaan.

OMA HUONE: Meillä on siis olemassa huone, mihin tyttö muuttaa jossain vaiheessa, kun se on muutettu lapsenhuoneen näköiseksi. Tällä hetkellä täs huoneessa on meidän pöytätietokone ja marsut :)

Meillä on tytöllä jo 8 hammasta suussa. Poski-ikeniä hinkkaa välillä vimmatusti ja kuolaa, että voi olla sinnekin tulossa kohta tai sitten ei. Otappa näistä selvää.
Nyt on tosiaan hetken ollu yöt rauhallisia, mutta aina kun kehuu niin kaikki muuttuu. Terveenäkin on pysytty, mutta kohta kun hoito alkaa niin varmaan alkaa taudit viimeistään riehumaan. Täytt varmaan tehdä aamukampa, kuin monta päivää ehtiikään olla töissä ennenkuin ekan kerran jää hoitamaan sairasta lasta kotiin.
Vauvakuume on tosi kova. Lähes yhtä kova, kuin ennen tätä tyttöä :( Epätoivo ei tosin ole niin suuri, koska kuitenkin tuo yksi aarre on. Nuo lahjasoluhoidot vaan maksaa niin paljon, että ei oikein olis varaa eikä viitsis lainaakaan ottaa enempää. Jonotkin vissiin on aikas pitkät. Ei auta kun opetella tyytymään vaan osaansa ja olla kiitollinen yhdestä maailman kallisarvoisemmasta lahjasta.

Bartsu
 
Kiitos kaikille synttärionnitteluista!

Tsemppiä kovasti Millikselle hoitoihin! Pidän teille peukkuja pystyssä =)

Täällä on harjoiteltu nyt kävelyä kovasti, poika menee jo parin metrin matkan itekseen. Kenkiä meillä ei oo kokeiltu ollenkaan. Sanoja ei oikein vielä tuu muita kun "äti" ja "amppu" mutta kaikkea omaa höpötystä kyllä!

Eilen käytiin rakenneultrassa, kaikki näytti olevan kunnossa ja sukupuolikin selvisi :heart: Älyttömän nopeasti tää aika kyllä menee!

Nukkumisesta, mä en ole nukuttanut poikaa enää viereen kertaakaan sitten ihan pikkuvauva-ajan enkä usko että edes malttaisi nukahtaa mun kainaloon... On niin tottunut omaan sänkyynsä jonne yleensä nukahtaa suht helposti nyt jo ilman tuttiakin. Välillä jos on kauheat kierrokset päällä niin ei malta nukahtaa ilman tuttia. Yösyömisestä ollaan nyt aika lailla päästy onneksi kokonaan eroon!

Ollaan ajateltu siirtää meidän sänky nyt toiseen huoneeseen ja Sisu jää itekseen nukkumaan tuonne nykyiseen. Luulen että on helpompi sitten kun uusi vauva tulee ettei kaikki nukuta samassa huoneessa kun Sisu kuitenkin on aika herkkäuninen ja heräisi takuulla vauvan itkuun.

Hampaat tuntuu vaivaavan taas kerran mutta mitään uutta ei silti suussa näy! Välillä poika on hirveän kiukkuinen ja puree ja jäytää ihan kaikkea. 8 Hammasta on ollut suussa jo pitkään, sais tulla jo niitä uusiakin jos vaikka helpottaisi!
 
Pantsu haha :D Meillä on sama paino mutta mittaa rutkasti vähemmän ;) Ja joo, mä en oo koskaan käsittäny miks monesta ÄIDISTÄ on jopa kuvottavaa imettää yli 1v lasta. En koskaan oo tajunnu tota,mikä siinä on kauheeta?? Kyl mä ainakin oon monet kerrat nytkin miettiny esim. miten "helppo"(??) olis esim kipeänä ollessa imettää tai jossain reissussa tms. kuin miettiä saako lapsi mitään ravinteita riisijuomasta tms. Mun mielestä (tai kun ei oo kokemusta,nii tää on vaan kuvitelma) taaperoimetys olis yhtä antavaa molemmin puolin kuin vauvan imetyskin...siis olettaen et molemmat siitä tykkää/haluaa. Ihana,anna mennä vaan,rinta rottingilla.

Bartsu toiv. neukkulassa asiaan sais neuvoja. Eiköhän se asento ja kaikki lutviudu ajastaan. Mites neitokainen, onko sun mielestä tullu painoa lisää tai muuta?

Emily se on varmaan ihan hyvä hetki siirtää Sisu omaan huoneeseen, siis ennenku vauva tulee, jos luulet et vauvan itku häiritsee sit yöunia :) .. itekin oon miettiny tota asiaa (vaikkei siis todellakaan ajankohtainen) et mitenhän yleensä perhepedissä/samassa huoneessa nukkuvilla menee..? Luulisin ainakin et aika moni taaperoikänen havahtuis vauvan kitinään jos ei oo tottunu.. En kyl sit tiiä :)

Me jätettiin riisijuoma kokonaan, annan tytölle enää vettä ja sit kalkkilisän. Tuntuu turhalle antaa tota juomaa kun vesikin kerta kelpaa ja ravitsemuksellisesti riisijuomassa ei oo mitään paitsi lisätty kalkki ja d-vit. Ruoat likka on nyt ehke n.kk ajan syöny haarukalla sormiruokailun sijaan. Tuokin "taito" tuli aika puskista, oon aika satunnaisesti tarjonnu tytölle haarukan kun on syöny. Sit yks päivä alko repiä mun haarukkaa itelleen ja siitäpä tuo haarukan pääsääntöinen käyttö sit alko.
 
Hei, täältähän teidät monet tutut löysin! Kerhon puolella on kirjoittelu näköjään loppunut... (Pitäsköhän käydä laittamassa sinne linkki tähän ketjuun, jotta muutkin halutessaan löytäisivät...)

Hieman koetin lueskella teidän kuulumisia, mutta ihan koko ketjua en ehtinyt. Monenlaista onkin tapahtunut sitten lokakuun... Itse olen ollut töissä jo muutaman kuukauden. Isi on hoitanut tyttöjä ja se on osoittautunut loistavaksi asiaksi. Äidin perään itkeminen on loppunut ja isätytärsuhde on selkeästi vahvistunut. Sitä on oikeasti ilo seurata. Mä olin syksyllä niin huolissani miten kaikki tulee menemään. Mies on jopa saanut opiskeltua tytön päiväunien aikaan.

Kuten Millis, myös me olemme aloittelemassa hoitoja. Tällä viikolla pitäisi menkkojen tulla ja pistämisten alkaa.

Meillä neiti nukahtaa omaan sänkyyn mutta jossain vaiheessa sitten yötä otan viereen, kun kitisee. Ehkä se on ollut omaa laiskuutta sillä neiti rauhoituu välittömästi viereen päästyään, mutta toisaalta se on myös sitä että neitonen on niin lyhyen hetken pieni, että myös äiti haluaa pitää häntä lähellään. Tosin neidillä on sellainen peukkumania, että äidin peukku pitää saada käteen yöllä kun on levoton olo (esim. hampaat). Takana siis nyt levottomia öitä, kun on hampaita tulollaan. Äidin peukku korvaa meillä siis tutit ja unilelut... Tapa jäi siitä, kun usein annoin pitää peukusta kiinni, kun imetin. Imetyksen lopetin, kun neiti täytti 1v., mutta peukun puristaminen on sitten jäänyt. Siitä pitää yrittää vierottaa vielä...

Nyt meinaan mennä katsomaan dokumenttia identtisistä kolmosista.... Olen myös seurannut Dr. Phil:n ohjelmaa kahdeksikoista.... Huh... Hyvät fiilikset mennä kohti IVF:ää.... :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
ELLASTIINA: Kiva kuulla sustakin. olen myös kerhon puolella käyny välillä kurkkimassa, mutta hiljasta on ollu. Mä olen myös seurannu tota kahdeksikko-juttua. Ihan uskomatonta touhua tuolla jenkkilässä kyllä...Ei siin ole lääkäri aatellu lasten tulevaisuutta pätkän vertaa. Kiva, että teillä on "vuoron" vaihto mennyt hyvin.

KAUNISKUU: Neiti on edelleen hoikkanen, siis samanlailla kun tähänkin asti eli itse en ole painosta huolissani. Käytiin joku aika sitten kotivaakalla ja 8kg oli tullu täyteen :) Pituutta on nyt musta venyny enemmän. Pääasiassa 80cm vaatteita käytetään mut osa 74cm menee vielä :) Joo, eiköhän toi jalkahommakin lutviinnu, kun hokaa ton tasapainon. Meidän neukkutäti on sellanen vähä hällä väliä tyylinen. En tiedä johtuuko se siitä, että kun olen itsekin terkka niin kuvittelee, että tiedän noi jutut vai onko kaikille samanlainen. En esim. huomannu, että se olis heijasteita tms tarkistanu tytöltä kertaakaan silloin pienempänä....

PANTSU: kyllä mäkin liputan taaperoimetykselle. Mä olisin itse imettäny mieluusti pitempään, mutta kun ei neidille kelvannu...Nyt aamuisin tulee haikeus, kun nousen sängystä niin typy osoittelee ensin mun napaa ja sit tisuja ja ihmettelee niitä. ei varmaan edes tiedä joskus saaneensa niistä kaiken tarvitsemansa ravinnon. Meillä tuo navan osoittelu on nyt pop. Aina pitää omaa ja muiden napaa esitellä esim. potalla ollessa.

Täällä syödessä tyttö haluaa aina nykyään oman lusikan. Osuu se jo suuhunkin, mut nälkään kuolis, jos en toisella lusikalla auttais. Joskus haluu sit ne molemmat lusikat ja aika sossaamista on mut ei voi mitään. Harjoittelemallahan tuo oppii. Sormin pistelee sit osan ruuasta.

Bartsu
 
Ellastiina tosiaan,kiva kuulla teistäkin :)!! Ja hienoa et oot menny töihin ja menee mukavasti. Mä en tajua noita jenkkilähommia. Siinähän (jo kolmosissakin) on riski et äiti tai lapsi/lapset menehtyy/vammautuu. En käsitä tota lyhytnäköisyyttä.

Bartsu no niimpä :D. Meillä kans likka tökkii ja nipistelee tissejä ja just mietin ihan samaa,et ei se todellakaan varmasti muista koskaan niitä syöneensä, nii tiukasti kieltäytyi sillon aikanaankin jo. Huoh. No, sellasta se on. Napa on kyl pop,se pitää kaivaa esiin paidankin alta,siis meiltä tai itseltä. Samoin omat tissit löytyy ja ah -pimppa. Sitä pitää välillä rapeltaa ihan antaumuksella :D
 
Mäkin olisin varmasti imettänyt yli vuoden ikäiseksi, mutta kun oli toiveissa uusi raskaus... Mulla ei alkanut kuukautiset ennen kuin lopetin imetyksen kokonaan. Alkoivat sitten Neitisen 1v. syntymäpäivänä. Viime aikoina Neitinen on alkanut tissukoita aina välillä ihmettelmään. Näyttää tosiaan kokonaan unohtaneensa niitä joskus imeneensä.

Oletteko te muut huomanneet että yhden vuoden tienoilla ja vähän sen yli alkaisi tulla enemmän sellaista "kapinointia"? Neitinen on alkanut purra mua, kun ei tykkää esim. kieltämisestä tai äti ei muuten tottele. Kuviohin on tullut myös enenevissä määrin lelujen paiskomista ja sellaista selkää äidin pinnan pituuden kokeilemista. Jos Neitinen hermostuu väsyneenä niin hän paiskoo tavarat hujan hajan.

Lempipuuhaa on tavaroiden laittaminen purkkiin tai purkista pois. Mulla on sellainen muki, joka on täynnä kyniä. Se on ihan top-juttu, että saa purkista ottaa kynät pois ja laittaa ne takaisin yhä uudestaan ja uudestaan. Tänään sain myös yllättäen apua, kun laitoin lasipurkkeja kierrätystä varten muovipussiin. Neitinen halusi tehdä sen ja hänhän latoi kaikki purkit järjestään muovipussiin. Vau!
 
Ellastiina :D Ai että onko :D ? Juu, pientä uhmaikää on kateltu jo jostain alle vuoden iästä pitkän matkaa,kokoaja muuttaa muotoaan. Paiskomista ja itkupotkuraivaria..niitä on päivittäin. Viimeisimpänä oli eilisen raivoaminen lattialla pyörien,huutaen, pois tyrkkien ja heittäytyen. Purtu tai lyöty ei ihmekyllä (vielä?) oo.
Meillä on samat leikit, pakkaaminen ja purkaminen on edelleen hauskaa, oli kyseessä palikat tai lusikkalaatikko. Toinen leikki joka tuli kuvioon tässä jokuaika sitten, on pehmolelujen syöttäminen/juottaminen :)
Apuna olo on hitti ja mä kyl käytän sitä edukseni ihan 100-0!!
 
Olen monta kertaa ollut kirjoittamassa palstalle, mutta sitten pitänyt mennä Pessin luo, eli aikaa on kovin vähän kun tuo taapero on niin voimakastahtoinen. Nyt meillä on taas oltu kipeinä, joten illat on ja yöt myös ollut tosi raskaita, mutta kai tää elämä taas tästä voittaa.

Ellastiina Mukava tosiaan kuulla teistäkin!! Meillä olis myös pikkukakkonen toiveissa, mutta imetän vielä. Harmittaa, että tämä hoitojen aloitus nyt venyy, mutta kevään aikana tavalla tai toisella. Mulla alkoi kuukautiset imetyksestä huolimatta 3 kk synnytyksestä, mutta meidän lääkäri sanoi, ettei hoitoja aloiteta siitä huolimatta ennen kuin imetys on kokonaan loppunut. Niin ja meillä on todella tullut kuvaan uhmakohtaukset. Ihan erilailla protestoidaan jos asiat eivät mene toivotulla tavalla. Mielenkiinnolla odotan niitä varsinaisia uhmakausia :)

Taaperoimetyksestä siis mä en kans ymmärrä miten se vois muka jotakin ällöttää. Jotenkin mun mielestä Pessi on vielä niin pieni ja imetys om molemmille mukava rauhoittumishetki. En alunperin ajatellut miten pitkään imetän, mutta jotenkin on tuntunut luontevalta jatkaa, kun se on ollut pojalle tärkeää ja itse en ole kokenut menettäväni imettäessäni mitään, enkä ole halunnut poikaa vielä noin pienenä vierottaa väkisin. Tosin nyt tuon pikkukakkosen toiveissa mulla on tavoitteena lopettaa imetys kevään aikana, jotta voitaisiin aloittaa uudet hoidot. Mun mielestä taaperoimetys on oikeastaan sellaista kuin alunalkaen kuvittelin imetyksen olevan. En jotenkin samalla tapaa nauttinut pikkuvauvaimetyksestä, koska mulla tuli sitä maitoa niin hirveästi, että rinnat oli arat, imetys sattui, imetykset kesti niin kauan jne. Toki sekin oli ihanaa, mutta nyt on mun mielestä mukavaa, kun löytyy hyvä asento, imetys ei satu, on jotenkin liikuttavaa nähdä kun poika menee suurinpiirtein nirvanaan saadessaan maitoa. Monesti on helppoa just kipeenä, kun ei tarvi huolehtia niin tarkasti ravinnon saannista jne. Mutta on mulla joskus sellainen olo, kun esim aamuyöstä poika roikkuu tissillä ja ei suostu ottamaan tuttia vaan haluaa vaan tissiä niin on sellainen olo, että hitto lopeta nyt jo, että mä saan nukuttua. Mutta toisiaan Pantsun esimerkkiä noudattaen mä olen ajatellut nyt tän sairastelun jälkeen vierottaa yösyötöistä ja sitten jatkaa päiväimetyksiä ja sitten vähitellen lopettaa. Oikeastaan päiväsyötöistä mulla ei olis niin kiire, jos ei se pikkukakkonen olis haaveissa..

Mutta nyt on pakko mennä laittamaan iltapalaa. Palailen taas kun ennätän.
 
Niin ja kauniskuu Meillä on kyllä ihan samoja leikkejä. Apuna oleminen on ihan in ja toi nallejen hoitaminen. Liikuttavaa on kun poika halii kultapandaansa ja tuo vuorotellen mulle ja miehelle, että meidän pitää myös rutistaa kultapandaa. Toinen hauska on, kun tykkää laittaa rasvaa mulle ja miehelle selkään sekä laittaa huulirasvaa. Huulirasvatuubin kanssa viihtyy joskus automatkan kun sillä huiskii suutaan. Usein onnellisin poika on kun saa "varastettua" jotain, mitä ei olisi saanut ottaa.

Syöminen on muuten meillä alkanut sujua lusikalla.. Tai meni niin mahdottomaksi, ettei suostu yksinkertaisesti avaamaan suutaan lusikalle, joten en enää avusta yhtään vaan jos ei ole sormiruokaa niin syö sitten lusikalla sen minkä syö.. ja yllättävän hyvin se suuhun menee. Samoin maitoa juo tosi miehekkäin ottein kupista ja aina kulauksen otettuaan iskee kaksinkäsin kupi pöytään ja huokaa "äääh" ottaa kaksin käsin taas kulauksen ja iskee kupin pöytään ja huokaa "ääh" jne.
 
Heissan ja ihanaa alkanutta vuotta taaperoiden kanssa! Uskomatonta, minne ne vauvat oikein hävisivät ja tilalle tulivat nämä vauhdikkaat taaperot :)

Palstailu jäi minulta kokonaan loppuvuuesta, varmaankin perinteinen kaamos-olotila vei viimeisetkin voimanrippeet. Josko tästä taas jaksaisin terhistäytyä ja palata myös netin äärelle hiukkasen useammin. Teitä pinolaisia olikin jo hiukkasen ikävä :wave: ja huomasin miettiväni teiän kuulumisia...

Meiän pimu täytti vuuen joulukuussa. Neuvolassa mitat oli 75,5 cm ja 7990 g. Painoa terkan mielestä taas liian vähän, parin kuukauen päästä jälleen kasvukontrolliin, hohhoi. Omalla käyrällään pimu on kuiteskin kasvanut koko ajan. Kulkeminen on pimulla vielä konttausta, oppi sen suht myöhään lähellä vuuen ikää. Vauhti on älytön :D Kävelemisen taito taitaa olla nyt melkoisen lähellä, pystyyn noustaan kaikkea vasten ja välillä meinaa unohtua kiinnipitäminen, joten tasapaino alkaa löytyä. Juttelu on omia sanoja, suosikit ovat pah (pallo) ja hau (koira).

Taaperoimetyksestä on näköjään viime aikoina ollut puhetta. Mie imetän edelleen: aamuvarhaisella pari kertaa, päiväunille käytäessä sekä illalla nukkumaan käytäessä. Oon hiljalleen vähentänyt kertoja, niin ei tissit pakkaudu liian rajusti, kun sellaista taipumusta on. Nyt on tavoitteena jättää päiväimetys kokonaan pois. Pimu ei tissin perään päivällä kysele, tosin ottaa mielellään, jos tarjoan. Mie oon koko ajan imettänyt milloin missäkin, eli sängyllä tai tuolissa, joten taaperonkin kanssa imetys sujuu kyllä hyvin. Etukäteen aattelin lopettavani imetyksen siinä vaiheessa, kun pimu alkaa itte tissiä paitani alta kaivamaan, mutta nyt ajatukseni on sikäli muuttunut, kun ei haittaa yhtään, vaikka hän tissejäni joskus saattaa käyä paian alta kurkkaamassa... En tiiä, kuin kauan imetystä vielä jatkan, sikäli mitään kiirettä kokonaan lopettamiseen ei oo.

Ulkona paistaa aurinko! Pakkasta viitisentoista astetta. Ulos voisi tästä lähteä ennenkuin taas tulee pimeä.

Anselmiina
 
Anselmiina ihana kuulla teistäkin!! Ja kerrohan miten muuten teillä päivät kuluu nykysin :) Ja onnea 1v! Nii, aattele miten näiden lasten koot menee eritavoin, ja silti kaikki kasvaa aivan varmasti. Ja sitten joskus 18v nämäkin mittaerot kutistuu ja saattavat olla samanlaisia nuoria naisia/miehiä kaikki tyyni.

Haltia :D Heheee.. toi rasvaus on myös tuttua. Ja ihana!! Kiitos päivän nauruista :D Voin vaan kuvitella ton mukista juonti jutun :D
Musta toi taaperoimetys vaan kuulostaa aivan ihanalle. Ja niin, mä oisin varmasti imettäny (tietty niin kauan ku lapsi olis halunnu) vaikka 2v. Enkä tiiä, tottakai on eriasia kun joutuu hoitoja läpi käymään, mut mun mielestä yks tuttu sano kerran hyvin (kun mietti imetyksen lopetusta/hoitojen alotusta). Sen poika oli tosi tissitakiainen, nauttivat molemmat imetyksestä. Se äiti sano, et "Niin, miksi "kieltää" olemassa olevalta lapselta se mistä nauttii lapsi ja äitikin, sen lapsen takia jota ei välttämättä ees koskaan tule.." Siis puoli realisti ja jopa pessimisti laukaisu, mut mun mielestä sisälsi aika suuren viisauden :) Toki sitten asia erikseen jos homma on jo muutenki loppusuoralla ja kumpikaan ei sitä liiemmin kaipaa.
 
Meidän tyttö täytti tänään 1vee ja juhlat on juhlitu tänään. Huh huh,on rankkaa puuhaa. :heart:

EmilyRakenneultra jo,miten tää aika menee näin nopsaa.

Meillä on myös ajoittain ns.yölevottomuutta ja otetaan varsin helposti sitten viereen nukkumaan. Nyt vielä,kun nukkuu omassa huoneessa. Näitä levottomia öitä on yleensä just jos on ollut jotain erityistä extra toimintaa,flunssaa,yskää,korvatulehdusta yms. Mutta lapsihan on pieni niin hetken aikaa niin onhan se kiva nukkuu välillä vanhempien vieressä. =)

Ollaan mietitty,että pitäisi pikkuhiljaa vieroittaa tutista. Aava herää monesti siihen yöllä,että etsii tuttiaan..

Meillä on myös pureksimista ja kaikenmaailman venkoilua ilmassa. Puri jo tarhassa yhtä poikaakin. :( Oli paha jälki poskessa. Meitä myöskin saattaa pureksia. Ollaan yritetty kieltää parhaamme mukaan.
KAupassa on kiermustelua sun muuta tiedossa jos ei pääse yksikseen kävelemään pitkin kauppaa. Ei millään haluaisi olla enää kärryissä ei edes ostoskärryissä.
 
Huh, pari päivää on poissa, ja heti on tekstiä sivullinen. :D

Kiva kuulla Ellastiinasta ja Anselmiinattaresta pitkästä aikaa! :) Onnea yksivuotialle, kuten myös milliksen Aavalle! :flower:

Ellastiinalle ja millikselle tsemppiä hoitojen aloitukseen! b=)d Välillä mullakin kummittelee mielessä hoidot, mutta just nyt on sen verran hektistä, ettei rahkeet ja jaksaminen ihan riitä. Lisäksi mulla oma hormonitoiminta näyttää heränneen: tunnistin ekaa kertaa luomuoviksen tällä viikolla! Tosin kierto on aika pitkä, mutta kuitenkin alle 40 päivää, mikä on mulle ihan harvinaista ilman hormonilääkkeitä. En tiedä, kuinka vastaanottavainen kohdun limakalvo on pitkissä kierroissa, ainakin gyne mulle sanoi, että usein se alkaa rappeutua ennen kuin alkio ehtii kiinnittyä, jos kierto on yli 35 päivää.

emily: Onnea hyvistä rakenneultrakuulumisista, ja ihanaa, että pikkuinen suostui vilauttamaan sukupuoltaankin! :heart:

haltia: Pikaista paranemista Pessille!

Leikeistä: Pakkaamista ja purkamista harrastetaan meilläkin. Lisäksi vispaaminen on pop, poika tykkää kauheasti vispata vispilää kulhossa ja kaikkein hauskinta on, kun minä menen maistamaan "keitoksia" :D Meillä ei pehmolelut juurikaan poikaa viehätä, mutta palikoita yrittää kovasti pinota päällekkäin, samoin Duploja. Vielä on motoriikassa parantamista, mutta eipä sen pitäisi vielä onnistuakaan.

Kauniskuu: Mäkin olen ajatellut noin, kuten sun kaverisi. Eli miksi kieltää tältä lapselta, jotain, joka selvästi on tärkeää? Toki ikuisuuksia ei hoitojen kanssa voi odottaa, mutta muutama kuukausi sinne tai tänne tuskin muuttaa lopputulosta mitenkään merkittävästi.

Mutta mutta... Nyt kävikin niin, että olin vuorokauden verran poissa pojan luota, eikä rinta enää kelpaakaan! :O Ei ole pyytänyt päästä rinnalle lainkaan sen jälkeen kun tuli takaisin, ja nyt illallakin meni ihan rauhassa nukkumaan ilman iltamaitoja. Vähän on haikea fiilis, mutta toisaalta ihan mukavaa, että tämä meni näin. Poika oli selvästi valmis jo vieroittumaan. Olisi ehkä ottanutkin vielä rintaa, jos olisin tarjonnut, mutta päädyin kuitenkin tähän.

Olin tosiaan yhden yön poissa. Vietin siskoni kanssa hemmotteluiltaa. Hän on viimeisillään raskaana, ja pidin hänelle eräänlaiset "babyshowerit". Tosin keskityimme kyllä enemmänkin äidin hyvinvointiin kuin vauvakrääsään. :) Oli tosi mukavaa, eikä poikakaan ollut yhtään kaivannut minua. Oli isänsä kanssa anoppilassa, siellä oli tekemistä ja seuraa riittänyt.

Hauskaa alkavaa viikkoa kaikille!
 
Jahas, täällä on tekstiä ryöpynnyt sitten viime näkymän :)

Ensinnäkin paljon onnea kaikille pienille synttärisankareille :flower:

Meillä on nyt sairasteltu, sekä mies että lapsi. Pienen kuume nousu lähes 40:een. Nyt ei ole enää kuumetta, mutta nokka ihan tukossa, yskityttää ja hengittäminen tuntuu olevan vaikeaa. Niin sääliksi käy pientä potilasta. Pe käytiin lekurilla ja huomenna tai ke mennään varmaan uudestaan näyttämään korvia. Huoh... Olen saanut nukkua ehkä 2h per yö |O

Tänään käytiin sairaalan ravintoterapeutilla. Ehdotti vastikkeen vaihtamista kauramaitoon ja kaurapuuron riisipuuroon. Lisäksi pitäisi neidille alkaa antaa suolaa, keijua ja leipää enemmän. Meillä kun siis on nyt oltu yöhuutojen takia aikalailla bataatti-painotteisella ruokavaliolla. Saa nähdä josko tästä nyt sitten olisi jotain apua. Aiemmin ajattelin että aika auttaa, mutta nti on jo 1-vuotta eikä valoa ole juurikaan tunnelinpäässä vilkkunut. Itsekin haluaisi jo niin paljon päästä nukkumaan. On niin turhautunut olo kun ei mikään auta noihin yöhuutoihin, eikä keksi enää mitä voisi tehdä :(

Leikeistä: Meillä myös lempileluna on kattilat ja kauhat. Myös palikat, soittimet ja autot ovat in. Sen sijaan nuket eivät ole juurikaan kiinnostaneet. Tällä hetkellä hauskinta on kiipeily. Typy kiipeää vähän väliä sohvalle tai meidän sänkyyn ja käkättää siellä. Siinä saa olla tarkkana ettei toinen tipu, sillä nti osaa kyllä tulla alas, mutta vauhdissa tuppaa helposti horjahtamaan.
 
Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

On tekstiä tullut sitten viime vieriluni aikas lailla :D Sitä ei vaan kerkiä/jaksa olla koneella. Sähköpostin kyl katson päivittäin, mut muuten...

Onnittelut kaikille syntymäpäiväsankareille! Niitä oli nyt ollut useampiakin.

Ellastiinalle ja Millikselle onnea hoitoihin!

Leikeistä meillä tykätään kuunnella levyja ja tanssia tahdissa, soittaa marakasseja ja triangelia, leikkiä autoilla, puhua puhelimella ym. Kauppakassien purkaminen on tosi kivaa ja imuroiminen! Kiipeillä meillä ei vielä kun rahille, mut kovasti yrittää jo nostaa jalkaa sohvalle, mut ihan vielä ei pääse.

Nukkumisesta meillä ei vieläkään onnistu nukutus omaan sänkyyn. Nousee heti seinoon ja huuta kun hyeena. Eikä lopeta vaikka antais olla. Iltaisin sit nukahtaa isin syliin ja sit siirretään omaan sänkyyn. Aika usein aamuyöstä herää ja haluaa tulla viereen nukkuun. Siinä uni maittaakin sitten aamu ysiin-kymppiin, jos ei herätetä. Päikkäreitä nukutaan yhdet n. 1,5 tunnin mittaiset. Ne usein rattaissa ulkona tai sitten, jos itse olen väsynyt niin sitten nukutaan vierekkäin meidän sängyssä. Kaippa se joskus sit oppii nukkumaan omaan sänkyyn?!?

Hampaat Hampaita Sasulla ollu jo hetken aikaa 16 eli vain viimeset poskihampaat uupuu. Mut eiköhän nekin kohta puoliin tule. Kaikki hampaat on kyl tullu tosi helposti, ainoostaan poskihampaitten kans ollu hiukan ärtyneempi, kun ne on ns. leveämmät hampaat puskea ikenen läpi.

Kengistä Meillä kenkien käyttöönotto sujui lähes ongelmitta. Kesällä otettin jo sandaalit käyttöön, kun tykkäs kävellä tuettuna kaikkialla ja ei viitsi antaa muualla, kun omassa pihassa kävellä paljain jaloin. Aluks tietty oli ihmeelliset, mut nopeesti tottu. Talvikenkiin siirryttäessä taas hiukka ihmeteltiin, mut hyvin on niillä alusta asti kävelly. Sisällä ei pidetä kenkiä. Kastelahjaksi sai Reinot, niitä Sasu joskus raahaa, et jalkaan pitää laittaa.

Meillä oli jouluna vauvarokko. Ihmeteltiin, kun jouluaattona oli hiukan vetämättömän oloinen ja kuuman tuntunen, mut itselläkin oli kuuma, joten ei oikein tienny... Sit ruoka ei oikein maistuna ja mikä ihmeellisinta niin kahvipöydästä ei makeet kevannu. Ja kotiin päästyämme mittasin heti kuumeen niin ei ollu ihme, kun mittari näytti melki 41 astetta. Korkeeta kuumetta sit oli pari päivää, silmät punotti ja peräpäästä tuli ruikkua. Ja parin päivän päästä koko rintakehä oli täynnä pientä punasta pilkkua. Ei onneks levinny muualle kehoon ja helitti heti parin päivän jälkeen.

Tässähän tätä tekstiä tulikin! Toivottavasti kerkiän/jaksan tulla taas piakkoin kuulemaan teistä!

Lion + Sasu 1v 3kk
 
Viimeksi muokattu:
leikit Meillä on ne pinottavat purkit suosikkeja,ja sitten kaikenlaiset lusikat,kipot sun muut. Vähän niinkuin keittää soppaa. Heheh. Niin ja perässä vedettävä puhelin on hitti juttu.
Kirjat on tällä hetkellä jäänyt vähemmälle,mitkä oli jossain vaiheessa tosi hitti juttu.

Meillä yritetään kovasti laittaa sukkia itte jalkaan. Aika huonolla menestyksellä.. =) EIpä sitä tarvii vielä osatakaan.

Tänään oli 1v neuvola. Mitat: 9435g ja 76,2cm.
 
HALTIA: Tuo teidän juominen kuulosti hauskalta. Meilläkin tykätään huulirasvatuubista. Tykkää avata ja sulkea sitä.

MILLIS: Meillä kans tota sukan laittamista "harjoitellaan" mut ei ihan mene sinne päinkään. Hienot mitat teillä :) Meillä myös tota puremishommaa..jos harmittaa niin purraan. Tarvii koittaa muistaa varoittaa tulevassa hoitopaikassa.

Ah, tää päivä on ollut kyllä melko syvältä sieltä itsestään. Tyttö on kiukunnut koko päivän. Eilen sit aloitti riehumisen turvaistuimessa. Sinne laitto oli hänen mielestään yhtäkkiä jotain ihan kamalaa. Käytiin ostamassa nyt vihdoin eilen myös uusi istuin, mutta kiukutteli siis siinä vanhassa eilen illalla. No siihenhän saa tuupattua puolipakolla, kun laittaa, mutta kokeilin tänään sit lähteä uudella Kiddy istuimella reissuun niin eihän sitä lasta saanut edes istumaan siihen penkkiin, kun alkoi jo se raivoaminen. Puhumattakaan että olis saanu palkkia laitettua ja siihen vyötä....Palkki-istuinta ollaan testattu kaupassa useaan otteeseen eikä ole ollut tietääkseenkään siitä. Nyt sit kauhee raivo ylipäänsä istuimessa olosta.... Päästiin sit iltapäivällä ajelulle pikkujekutuksen ja vähäisen raivoamisen kera. Kun auto liikkui niin kaikki oli hyvin. En sit uskaltanu, kun tankilla käydä, kun ajattelin että jos kaupan pihalla vaikka alkaa kauhea huuto niin avot. Ja kun vetää ittensä tikkusuoraks niin koita siinä sit vääntää häntä istumaan...Täytyy koittaa huomenna uudelleen toivottavasti paremmalla onnella.
Hoitopaikasta ei edelleenkään ole täyttä varmuutta. Siis se on varmaa, että hoitopaikka on, mutt se pph-täti on itse nyt saikulla ja nyt jännitetään, että kerkiikö palaamaan ennen ens kuun alkua vai joutuuko tyttö aloittamaan varahoitopaikassa eli läheisellä pk:ssa.

Tällasta tänne tänään.Odotan myös kauhunsekaisin tuntein tuota uhmaikää..

Bartsu
 

Yhteistyössä