Toivottavsti lapseni hoitavat minua kun olen vanha. Vanhainkodeissa/ palvelutaloissa ei ole virikkeitä vanhuksille

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
ddvö
Mun muksut ei joskus (ollessaan keski-ikäisiä) kyllä vanhan äitinsä ahteria pese. :|
Ehkä sen tekee silloin robotti tai joku muu vastaava, kuten muutkin rutiini hoitotoimenpiteet ruoan ja lääkkeiden jaosta pukemisessa ja riisutumisessa avustamiseen. Todennäköisesti omatoimisuutta korostavassa hoitojärjestelmässä teet sen mahollisimman pitkään itse joten tuksin sillä on enää ainakaan itsellesi palveluatarvitessasi merkitystä kuka sen suorittaa.
 
fruit drops
Jaahas, hoiva-avustaja harjoittelijana 2 viikkoa ja Rollolainen on hoitoalan ammattilainen. Ja tietty kaikki hoitajat tekee kaiken väärin.

Peeäs: Jotkut vanhukset haluavat ruokansa sekoitettuna.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ddvö;29950382:
Ehkä sen tekee silloin robotti tai joku muu vastaava, kuten muutkin rutiini hoitotoimenpiteet ruoan ja lääkkeiden jaosta pukemisessa ja riisutumisessa avustamiseen. Todennäköisesti omatoimisuutta korostavassa hoitojärjestelmässä teet sen mahollisimman pitkään itse joten tuksin sillä on enää ainakaan itsellesi palveluatarvitessasi merkitystä kuka sen suorittaa.
No kunhan sillä robotilla on jotkut pehmeät ja lämpimät "kädet", päällimmäisenä materiaalina esim. kumi tms?

Toivottavasti se robotti ei sit mee epäkuntoon ja ala pestä jollain kolminkertaisella nopeudella...:xmas:
 
viera.s
Silloin kun makaa vaipoissa syötettävänä, on se ja sama kuinka hienoja virikkeitä olisi tarjolla. Toivon lähinnä, että jos sellaiseen tilaan joskus päädyn, en enää ymmärrä tilannettani. Toiseksi toivon, etten ole riesa kenellekään, varsinkaan lapselleni joten mieluummin jossain hoitolaitoksessa sitten.

Mutta kaverini on vapaa-ajanohjaajana eräässä yksityisessä palvelutalossa ja sen paikan ohjelmaa ja puitteita olen suorastaan ihastellut. Joka päivä on kaikenlaista ohjelmaa tarjolla, on uima-allas ja kuntosalit. Ja ravintolassa A-oikeudet. ;) Sellaisessa on varmasti mukava elää siinä vaiheessa, kun on vielä suht hyvässä kunnossa, melkein kuin olisi lomalla jatkuvasti. Ei siellä kovin huonokuntoisia vanhuksia olekaan, vaan lähinnä sellaisia jotka pystyy itse liikkumaan ja tarvitsee vain jonkin verran kotiapua.
 
vierac
Suurin osahan meistä haluaisi olla kotona vanhana, mutta lapsetkin käyvät työssä ja heilläkin on omat perheensä. Voiko olettaa, että lapset alkavat vanhusten hoitajaksi? Ei minusta. Vanhusten hoito kotioloissa ei aina ole niin yksinkertaista, jos vanhus esim. ei kykene liikkumaan ollenkaan. Ei mummoja ja pappoja voi viedä reppuselässä vessaan. Dementikko voi olla vaaraksi itselleen ja ympäristölleen, kauniit ajatukset kotihoidosta, eivät siinäkään tilanteessa auta. Vaikeaa ja ahdistavaa, kun ajattelee, että kumpi olisi vanhuudessa parempi- nopeat jalat vai selkeä pää. Harvalla molemmat asiat toteutuvat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ddvö;29950629:
Luultavasti kone toimii luotettavammasti kun inhimilliset tekijät ei ole vaikuttamassa... toiset hoitajat pesevät nopeammin, kovakouraisemmin, välittmättä siitä tuntuuko vesi tai pesuneste lämpimältä jne...
Mä en ymmärrä tuota, että pestään kovakouraasesti tai eli välitetä onko vesi kylmää tai kuumaa. Miettiis tuollaaset hoitajat omalle kohdalle saman. Mä ainaki suihkutusvuoros annan koittaa vettä onko sopivaa ja sitte vasta alan suihkuttaa. En oo kovakouraanen, sanon koska laitan shampoota ja koska huuhtelen sen pois, pyrin ettei mee silmiin shampoota, jos ihminen pystyy itte viä pesemään niin annan pesulapun että voi ittekki pestä, jne. Aikaa ei silti mee sen enempää.
 
"sipsi"
Mä en ymmärrä tuota, että pestään kovakouraasesti tai eli välitetä onko vesi kylmää tai kuumaa. Miettiis tuollaaset hoitajat omalle kohdalle saman. Mä ainaki suihkutusvuoros annan koittaa vettä onko sopivaa ja sitte vasta alan suihkuttaa. En oo kovakouraanen, sanon koska laitan shampoota ja koska huuhtelen sen pois, pyrin ettei mee silmiin shampoota, jos ihminen pystyy itte viä pesemään niin annan pesulapun että voi ittekki pestä, jne. Aikaa ei silti mee sen enempää.

Juuri noin tein itsekin aikanaan. Sekin on tärkeää, että saa itse osallistua, muutenkin kuin kuntouttavan työotteen kannalta :)
 
Ken guru
Mä en ymmärrä tuota, että pestään kovakouraasesti tai eli välitetä onko vesi kylmää tai kuumaa. Miettiis tuollaaset hoitajat omalle kohdalle saman. Mä ainaki suihkutusvuoros annan koittaa vettä onko sopivaa ja sitte vasta alan suihkuttaa. En oo kovakouraanen, sanon koska laitan shampoota ja koska huuhtelen sen pois, pyrin ettei mee silmiin shampoota, jos ihminen pystyy itte viä pesemään niin annan pesulapun että voi ittekki pestä, jne. Aikaa ei silti mee sen enempää.
Samoin. Enkä voi ymmärtää sellaisia jotka kuivitettaessa riuhtoo potilaita ja heittelee pitkin laitoja että potilaalle tulee sellainen putoamisreaktio. Kiireellä ei voi tuollaista puolustella.
 
[QUOTE="sipsi";29950645]Juuri noin tein itsekin aikanaan. Sekin on tärkeää, että saa itse osallistua, muutenkin kuin kuntouttavan työotteen kannalta :)[/QUOTE]

Tuli mieleen yks vähä yli 90v. nainen joka ei ny kauhiasti apua tarvinnu pesuulla, nousi jalkaki niin hyvin että aiva helposti pesi varpaansaki itte. :D Toinen hyvin saman ikäänen ei tarvinnu apua oikiastaan ku hiusten pesus ja muuten sitä oli paikalla lähinnä henkisenä tukena.
 
Samoin. Enkä voi ymmärtää sellaisia jotka kuivitettaessa riuhtoo potilaita ja heittelee pitkin laitoja että potilaalle tulee sellainen putoamisreaktio. Kiireellä ei voi tuollaista puolustella.
Joo jotenki käsittämätöntä jos reuhdotaan jne. ja selitetään asia kiireellä. Siis miten se asia hoituu nopiemmin jos vanhus sen reuhtomisen takia jäykistyy ja sitte on vaikia pukia vaatteita, saada suihkutuolista ylös.
 
vierass
Suurin osahan meistä haluaisi olla kotona vanhana, mutta lapsetkin käyvät työssä ja heilläkin on omat perheensä. Voiko olettaa, että lapset alkavat vanhusten hoitajaksi? Ei minusta. Vanhusten hoito kotioloissa ei aina ole niin yksinkertaista, jos vanhus esim. ei kykene liikkumaan ollenkaan. Ei mummoja ja pappoja voi viedä reppuselässä vessaan. Dementikko voi olla vaaraksi itselleen ja ympäristölleen, kauniit ajatukset kotihoidosta, eivät siinäkään tilanteessa auta. Vaikeaa ja ahdistavaa, kun ajattelee, että kumpi olisi vanhuudessa parempi- nopeat jalat vai selkeä pää. Harvalla molemmat asiat toteutuvat.
Näin se on. Mun äitini oli liian pitkään kotona. Kädet ja jalat toimivat hyvin, mutta pää ei. Hoitajat kävivät kolme kertaa päivässä, mutta silti vuorokauteen jäi pitkästi yli 20 tuntia, jotka olisi pitänyt selvitä yksin. Mun mielestä tilanne täytyy katsoa aina yksilöllisesti. Äiti pääsi hyvään hoitokotiin ja hänen etunsa mukaista olisi ollut päästä sinne jo aiemmin, vaikka hän itse oli toivonut pystyvänsä olemaan kotona mahdollisimman pitkään.
 
HippuTAR
Mä en missään nimessä haluaisi että mun lapset hoitais mua jos en itte siihen kykene. Toki toivon apua siinä vaiheessa ku sitä apua tartten vaan johonki asioilla käyntiin ja isompiin siivouksiin. Mutta jos en pysty ite pesemään itteäni tai muuten pärjää pääosin yksin niin toivon jotta mut laitetaan laitokseen (tosin todella toivon että kuolen ennen sitä). En halua lapsilleni aiheuttaa moista taakkaa joka pahimmillaan kestää vuosikausia.

Scarlet: Mulle tulee susta mieleen mun täti. Kipakka nainen mutta vanhusten kanssa todella kärsivällinen ja inhimillinen, ihan parasta hoitoa ovat hältä saaneet. Tätini siis oli kans vanhustenkodilla hoitajana. Enemmän sais olla sun kaltaasia hoitajia vanhuksilla.:flower:
 
karua
Ei missään nimessä muistisairaita oman onnensa nojaan. Jos ei muista, saa helposti aikaan vaaratilanteen. Unohtaa ruokaa laittaessa kattilat hellalle ja hellan päälle. Lähtee huhtikuussa jäille kävelemään, kun ei muista ettei ole helmikuu vaan heikot jäät. Syö pesuaineita, kun muistelee sen joksikin syötäväksi.

Onneksi läheisemme on hoitokodissa. Ei aika riittäisi perään katsomiseen töissä käynniltä.
 
"Hömelö"
Mä en ikinä halua jäädä lapseni hoidettavaksi. Mä olen valinnu tehdä lapsia, mulla on velvollisuus kasvattaa aikuiseksi asti niin hyvin kuin mahollista, mutta aikuisella lapsella ei ole velvollisuuksia minua kohtaan. Todennäkösesti siinä vaiheessa kun ite on vanhus, on lapsilla omaa perhettä, uraa sun muuta velvollisuutta. En halua, että mäkin vielä jään hoidettavaksi. Toivon, että mahollisimman pitkään saisin elää hyväkuntosena omassa kodissa ja että kuolema korjais ennen kun oon täysin syötettävä ja puettava.
 
[QUOTE="Hömelö";29951050]Mä en ikinä halua jäädä lapseni hoidettavaksi. Mä olen valinnu tehdä lapsia, mulla on velvollisuus kasvattaa aikuiseksi asti niin hyvin kuin mahollista, mutta aikuisella lapsella ei ole velvollisuuksia minua kohtaan. Todennäkösesti siinä vaiheessa kun ite on vanhus, on lapsilla omaa perhettä, uraa sun muuta velvollisuutta. En halua, että mäkin vielä jään hoidettavaksi. Toivon, että mahollisimman pitkään saisin elää hyväkuntosena omassa kodissa ja että kuolema korjais ennen kun oon täysin syötettävä ja puettava.[/QUOTE]

Peesaan tätä. Ja samaa omien vanhempien kohdalle, ei tarttis jäädä olemaan vaipoissa sängyn pohjalle. Mummilla se vaihe meni onneksi nopeasti, melkein viimeiseen asti pärjäsi palveluasunnossa ja romahdus tuli äkkiä sitten.
 
Blue
Mä olen nähnyt kuinka meidän suvun vanhimmat on hoidettu itse ja olen jo tehnyt päätöksen tehdä niin myös omille vanhemmilleni.

Lapseni tekevät aikanaan päätöksen sitten itse. Varmasti vanhainkodissakin pärjään. :)
 
Ja vanhuspuolella todellakin rollo on usein se tilanne että hoitajat eivät todellakaan ehdi järjestää virikkeitä sen kaiken muun lisäksi. Vaikka halua olisi. Itsekin olen ollut vanhuspuolella ja tasan meni aika siihen perushoitoon ja kaiken pyörittämiseen. Lisäksi kaikki eivät halua ulos jne...Toki sitten voi olla sellasta mikä ei vaadi hlökunnalta panosta, kuten esim meidän kuorovierailut. Tällöinkin osa on paikalla kuulemassa ja osa huoneissaan. Mutta on jotain iloa vanhusten eloon.
 
Mä olen nähnyt kuinka meidän suvun vanhimmat on hoidettu itse ja olen jo tehnyt päätöksen tehdä niin myös omille vanhemmilleni.

Lapseni tekevät aikanaan päätöksen sitten itse. Varmasti vanhainkodissakin pärjään. :)
Se onkin ok jos hoito voidaan tehdä inhimillisesti ja ketään kohtuuttomasti rassaamatta. Mutta ei mulla esim oo mahollista jäädä kotiin palkkaelämästä ja hankkia isompaa asuntoa kun tähän ei mahdu yhtään enempää ihmisiä. Eikä mun fysiikka riitä auttamaan esim äitiäni. Mielummin löytys joku hyvä hoitokoti jossa käytäs mahollisuuksien mukaan kattomassa ja avittamassa. Enkä halua velvoittaa omaa lastanikaan sitten joskus minusta huolehtimaan. Omasihoitajan osa on niin onneton muka korvauksineen jne että hattua nostan sille jolla pää ja lompsa kestää.
 

Yhteistyössä