ok
Ei sinne hoivakotiin kannatakaan mennä ennen kuin on pakko. Ja voihan ne lapset käydä sielläkin hoitamassa.
Ehkä sen tekee silloin robotti tai joku muu vastaava, kuten muutkin rutiini hoitotoimenpiteet ruoan ja lääkkeiden jaosta pukemisessa ja riisutumisessa avustamiseen. Todennäköisesti omatoimisuutta korostavassa hoitojärjestelmässä teet sen mahollisimman pitkään itse joten tuksin sillä on enää ainakaan itsellesi palveluatarvitessasi merkitystä kuka sen suorittaa.Mun muksut ei joskus (ollessaan keski-ikäisiä) kyllä vanhan äitinsä ahteria pese. :|
No kunhan sillä robotilla on jotkut pehmeät ja lämpimät "kädet", päällimmäisenä materiaalina esim. kumi tms?Alkuperäinen kirjoittaja ddvö;29950382:Ehkä sen tekee silloin robotti tai joku muu vastaava, kuten muutkin rutiini hoitotoimenpiteet ruoan ja lääkkeiden jaosta pukemisessa ja riisutumisessa avustamiseen. Todennäköisesti omatoimisuutta korostavassa hoitojärjestelmässä teet sen mahollisimman pitkään itse joten tuksin sillä on enää ainakaan itsellesi palveluatarvitessasi merkitystä kuka sen suorittaa.
Luultavasti kone toimii luotettavammasti kun inhimilliset tekijät ei ole vaikuttamassa... toiset hoitajat pesevät nopeammin, kovakouraisemmin, välittmättä siitä tuntuuko vesi tai pesuneste lämpimältä jne...Toivottavasti se robotti ei sit mee epäkuntoon ja ala pestä jollain kolminkertaisella nopeudella...:xmas:
Mä en ymmärrä tuota, että pestään kovakouraasesti tai eli välitetä onko vesi kylmää tai kuumaa. Miettiis tuollaaset hoitajat omalle kohdalle saman. Mä ainaki suihkutusvuoros annan koittaa vettä onko sopivaa ja sitte vasta alan suihkuttaa. En oo kovakouraanen, sanon koska laitan shampoota ja koska huuhtelen sen pois, pyrin ettei mee silmiin shampoota, jos ihminen pystyy itte viä pesemään niin annan pesulapun että voi ittekki pestä, jne. Aikaa ei silti mee sen enempää.Alkuperäinen kirjoittaja ddvö;29950629:Luultavasti kone toimii luotettavammasti kun inhimilliset tekijät ei ole vaikuttamassa... toiset hoitajat pesevät nopeammin, kovakouraisemmin, välittmättä siitä tuntuuko vesi tai pesuneste lämpimältä jne...
Mä en ymmärrä tuota, että pestään kovakouraasesti tai eli välitetä onko vesi kylmää tai kuumaa. Miettiis tuollaaset hoitajat omalle kohdalle saman. Mä ainaki suihkutusvuoros annan koittaa vettä onko sopivaa ja sitte vasta alan suihkuttaa. En oo kovakouraanen, sanon koska laitan shampoota ja koska huuhtelen sen pois, pyrin ettei mee silmiin shampoota, jos ihminen pystyy itte viä pesemään niin annan pesulapun että voi ittekki pestä, jne. Aikaa ei silti mee sen enempää.
Samoin. Enkä voi ymmärtää sellaisia jotka kuivitettaessa riuhtoo potilaita ja heittelee pitkin laitoja että potilaalle tulee sellainen putoamisreaktio. Kiireellä ei voi tuollaista puolustella.Mä en ymmärrä tuota, että pestään kovakouraasesti tai eli välitetä onko vesi kylmää tai kuumaa. Miettiis tuollaaset hoitajat omalle kohdalle saman. Mä ainaki suihkutusvuoros annan koittaa vettä onko sopivaa ja sitte vasta alan suihkuttaa. En oo kovakouraanen, sanon koska laitan shampoota ja koska huuhtelen sen pois, pyrin ettei mee silmiin shampoota, jos ihminen pystyy itte viä pesemään niin annan pesulapun että voi ittekki pestä, jne. Aikaa ei silti mee sen enempää.
Joo jotenki käsittämätöntä jos reuhdotaan jne. ja selitetään asia kiireellä. Siis miten se asia hoituu nopiemmin jos vanhus sen reuhtomisen takia jäykistyy ja sitte on vaikia pukia vaatteita, saada suihkutuolista ylös.Samoin. Enkä voi ymmärtää sellaisia jotka kuivitettaessa riuhtoo potilaita ja heittelee pitkin laitoja että potilaalle tulee sellainen putoamisreaktio. Kiireellä ei voi tuollaista puolustella.
Näin se on. Mun äitini oli liian pitkään kotona. Kädet ja jalat toimivat hyvin, mutta pää ei. Hoitajat kävivät kolme kertaa päivässä, mutta silti vuorokauteen jäi pitkästi yli 20 tuntia, jotka olisi pitänyt selvitä yksin. Mun mielestä tilanne täytyy katsoa aina yksilöllisesti. Äiti pääsi hyvään hoitokotiin ja hänen etunsa mukaista olisi ollut päästä sinne jo aiemmin, vaikka hän itse oli toivonut pystyvänsä olemaan kotona mahdollisimman pitkään.Suurin osahan meistä haluaisi olla kotona vanhana, mutta lapsetkin käyvät työssä ja heilläkin on omat perheensä. Voiko olettaa, että lapset alkavat vanhusten hoitajaksi? Ei minusta. Vanhusten hoito kotioloissa ei aina ole niin yksinkertaista, jos vanhus esim. ei kykene liikkumaan ollenkaan. Ei mummoja ja pappoja voi viedä reppuselässä vessaan. Dementikko voi olla vaaraksi itselleen ja ympäristölleen, kauniit ajatukset kotihoidosta, eivät siinäkään tilanteessa auta. Vaikeaa ja ahdistavaa, kun ajattelee, että kumpi olisi vanhuudessa parempi- nopeat jalat vai selkeä pää. Harvalla molemmat asiat toteutuvat.
Se onkin ok jos hoito voidaan tehdä inhimillisesti ja ketään kohtuuttomasti rassaamatta. Mutta ei mulla esim oo mahollista jäädä kotiin palkkaelämästä ja hankkia isompaa asuntoa kun tähän ei mahdu yhtään enempää ihmisiä. Eikä mun fysiikka riitä auttamaan esim äitiäni. Mielummin löytys joku hyvä hoitokoti jossa käytäs mahollisuuksien mukaan kattomassa ja avittamassa. Enkä halua velvoittaa omaa lastanikaan sitten joskus minusta huolehtimaan. Omasihoitajan osa on niin onneton muka korvauksineen jne että hattua nostan sille jolla pää ja lompsa kestää.Mä olen nähnyt kuinka meidän suvun vanhimmat on hoidettu itse ja olen jo tehnyt päätöksen tehdä niin myös omille vanhemmilleni.
Lapseni tekevät aikanaan päätöksen sitten itse. Varmasti vanhainkodissakin pärjään.