Toivoisin mielipidettä: olenko liian tiukka kasvattaja?

• Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Jos taas muut lapset ympärillä saa tehdä mitä lystää ja ovat silti täysin normaaleista perheistä, niin kieltämättä ainakin minä alan miettimään olenko sittenkin liian tiukka.

Ei tunnu kivalta komentaa lapsi ensimmäisten joukossa sisälle, pakottaa lapsi pitämään kypärää kun muut menevät ilman, kieltää energiajuomat kun ne on muiden muksujen lempijuomia, kieltää oma lapsi pyöräilemästä parkkipaikalla kun se on muut lapset kiertää pyörillään parkkiksella päivä toisensa perään... lista on loputon. Mutta siis pääpiirteittäin: meidän lasta kielletään, muiden ei.
Normaaleja ja normaaleja perheitä... Mun mielestä noi muut ei välitä lapsistaan, sinä välität. Sen voit myös lapsellesi sanoa. "Meillä on nämä säännöt, koska välitän sinusta ja haluan suojella sinua ja tiedän mikä on sinun parhaaksesi." Jos muilla on kovin erilaiset säännöt kuin oman perheen, niin silloin ehkä kannattaisi tosiaan rajoittaa sitä leikkimistä näiden muiden kanssa. Noh, teillä tuo ongelma nyt poistuu, kun vaihdatte paikkakuntaa. Missäpäin Turkua muuten asustelette, onko itäisellä suunnalla?
Just noin olen pojalle perustellutkin sääntöjä. Siis sillä että välitetään. Mutta just tänään poika sanoi että "välittäkää vaan, mutta vähän vähemmillä säännöillä" :D :D.

Me ei asuta Turussa, vaan sen lähellä. Tarkemmin sanottuna Piikkiössä :).

Myös 8vuotiaan äiti
Meillä on ihan samat säännöt joista pidetään kiinni... Ei oo kyllä ollut kauheasti valittamista. On hyvä mieli itselläkin kun huomaa ettei oo noiden sääntöjen kanssa yksin...

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
minusta ihan teinimeininkiä karata koulusta pyörällä kauppaan, ei 8v pikkulapsen touhuja. Ja kaikki palstalla ihastelevat että onpa teillä hyvät säännöt.ja hyvä kasvattaja.

Millaista sitten muilla on jos sinua ihaillaan? Minusta jos lapsi tekee noin noin pienenä on ihan hulttio. ja täysin vastuuton olet. Mietit vain että haluat olla kiva äiti ja "ei ole kiva kieltää" ja kunhan pojalla kivaa ja saa olla kuten muut. Ihmetouhua.
Jep kiitti, puukotushan tuli ihan tilauksesta ja vielä väärillä tiedoilla =) :flower:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sex in on Fire:
Ihanaa. Olen itse pelännyt välillä olevani liian ankara säännöissäni, ja ohjeissani, mutta onneksi muutkin ovat edelleen "vanhoilla linjoilla" kasvatuksen kanssa.
pitäskö ton sun nikin olla "sex is on fire"?

hillailona
Lueskelin tätä ketjua ja tulin siihen tulokseebm et mä olen kyllä ihan täysin tiukkapipo...

Mun 8 v. ei käy koskaan kaupassa yksin, ei saa viikkorahaa ja ei juo koskaan limpparia, ei edes tykkää siitä. Pyöräilee kotitiellä ja naapurustossa, alkaa itkemään, jos kypärä on hukassa ja jos menee kauemmas tekee sen luvan ja kotiintuloajan kanssa.

Meijän kylällä on muuten koulussa sääntö, että pyörällä ei ole asiaa kouluun, jos ei ole kypärää. Yleensä kaikilla on kypärät myös illalla.

ope
Alkuperäinen kirjoittaja hillailona:
Lueskelin tätä ketjua ja tulin siihen tulokseebm et mä olen kyllä ihan täysin tiukkapipo...

Mun 8 v. ei käy koskaan kaupassa yksin, ei saa viikkorahaa ja ei juo koskaan limpparia, ei edes tykkää siitä. Pyöräilee kotitiellä ja naapurustossa, alkaa itkemään, jos kypärä on hukassa ja jos menee kauemmas tekee sen luvan ja kotiintuloajan kanssa.

Meijän kylällä on muuten koulussa sääntö, että pyörällä ei ole asiaa kouluun, jos ei ole kypärää. Yleensä kaikilla on kypärät myös illalla.
Tähän heittäisin sellaisen mielipiteen, että jossain vaiheessa viikkorahaa ja itsenäistä kaupassa käyntiä kannattaa alkaa harkita. Viikkoraha kun opettaa lapselle tärkeitä taitoja kuten omatoimisuutta, kaupassa käyntiä, päätöksen tekoa, arkipäivän matikkaa, rahanarvoa ja -käyttöä.

Omalla kohta 9- vuotiaallaani on kutakuinkin samanlaisia sääntöjä.
Ja kaikilla hänen ikätovereillaan ja kavereillaan ei ole samanlaisia sääntöjä, ja se aiheuttaa välillä pientä tai joskus isompaakin kädenvääntöä. Itse syyllistyn siihen, että menetän aivan liian usein malttini tämän kohtalaisen temperamenttisen ja dramaattisen tyttäreni kanssa. Ja muutun itsekin lapseksi, joka vänkkää naama punaisena sääntöjensä puolesta :ashamed:

Silloin kun olen onnistunutkin säilyttämään rauhallisuuteni ja keskutellut lapsen kanssa perustellen ja silti kuunnellen- on vastaanotto ollut myönteisempi. Viimeksi meillä oli erittäin rakentava keskustelu siitä, miksei meillä saa valvoa myöhään.
=) se ei tosin takaa sitä, etteikö siitäkin asiasta tulisi vielä vänkkäämistä.

ope
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
minusta ihan teinimeininkiä karata koulusta pyörällä kauppaan, ei 8v pikkulapsen touhuja. Ja kaikki palstalla ihastelevat että onpa teillä hyvät säännöt.ja hyvä kasvattaja.

Millaista sitten muilla on jos sinua ihaillaan? Minusta jos lapsi tekee noin noin pienenä on ihan hulttio. ja täysin vastuuton olet. Mietit vain että haluat olla kiva äiti ja "ei ole kiva kieltää" ja kunhan pojalla kivaa ja saa olla kuten muut. Ihmetouhua.
Se heittäköön ensimmäisen kiven ja niin edelleen. Kannattaisi lukea koko keskustelu ajatuksen kanssa. Aphan ei sanonut missään vaiheessa, että haluaa olla kiva äiti eikä siksi kieltää. Päinvastoin, ap on osoittanut olevansa todella vastuuntuntoinen kasvattaja, joka yrittää kaikin keinon kasvattaa lastansa kunnon kansalaiseksi. Hän on jopa täällä avoimesti kertonut kasvatusmenetelmistään ja asettanut ne arvostelulle alttiiksi, jotta saisi vinkkejä ja kommentteja toisilta kasvattajilta. Jo se kertoo jotain, että kasvattaja edes pohtii ja miettii näitä asioita, edes sitä ei moni tee!

Lapset kehittyvät eri tavoin ja kipuilevat omassa kehityksessään eri tavoin ja eri vaiheissa. Ap:n poikakin on kokenut kovia muutoksia, joten ei ihme, että ne heijastuvat lapsen käyttäytymiseen. Minusta ap ja hänen poikansa vaikuttavat hyvin normaaleilta ihmisiltä. Täytyy kuitenkin aina muistaa, että lapset ovat lapsia, eivätkä he kykene ajattelemaan asioita vielä aikuisten tavoin. Eivätkä aikuistekaan aina toimi niin kuin itselle parasta olisi! Minusta normaalimmalta lapselta kuulostaa sellainen, joka toisinaan tekee väärin ja kapinoikin, mutta ymmärtää myöskin seuraukset kuin sellainen, joka tottelee vanhemman sanaa kuin jokin kone.

Hyvä äiti tuo aapee, hatun nosto!
ihan off the record - noissa energia juomatölkeissä lukee ettei suositella lapsille. Ja meidän kaupoissa (2 tällä kylällä) ei niitä myydä alle 15v. Hyllyssä lappu jossa lukee niin! Oisko aihetta muilla seuduilla keskustella myyntikiellosta kauppiaan/hlökunnan kanssa? Tarpeeksi moni kun ottaa asian puheeksi, voisi onnistua? Tai ottakaa puheeksi koulussa ja pyytäkää heitä olemaan yhteydessä koulun lähipuoteihin? Meillä ei edes yläasteikäiset saa poistua koulun alueelta koulupäivän aikana. Riippuu näemmä kunnasta miten toimitaan. Ja pyörällä täällä ei saa mennä kouluun kuin vasta kolmasluokkalaiset!

Yhteistyössä