Ihan normaaleilta rajoilta nuo mielestäni kuullosti. Ja kyllähän se riippuu lapsestakin, toisille voi vähän enemmän antaa siimaa, toisille on taas oltava tosi tiukkana. Meillä esikoinen kohta 9v, ja todella paljon ollut vaikeuksia ennen. Käytiin perheneuvolassa, hain jopa apua lastensuojelusta kun tuntui ettei omat voimavarat enää riitä, meillä on käynyt perhetyöntekijät yms, aivan turhaa kaikki, mitään apua ei mistään ollut. Sitten sain aivan mahtavan neuvon pojan opettajalta (poika erityisluokalla ylivilkkauden takia)
Eli rangaistuksia pitäis yrittää välttää mahdollisimman paljon, ja suosia positiivista palautetta. Aluksi olin ihan ihmeissään, että pakkohan sitä on huonosta käytöksestä rangaistus antaa, ja että eihän tollanen voi toimia, mutta ajan kanssa aloin tajuta pointin, ja nykyään meillä menee paremmin kuin koskaan.
Kyllä meilläkin saattaa viikkorahan menettää, jos oikeen överiks menee, mutta kotiarestia yms rangaistuksia pyritään välttämään viimeseen asti. Jos hölmöilee, niin asiasta keskustellaan, pojan täytyy ymmärtää mitä teki väärin ja miten olisi pitänyt toimia toisin. Hölmöilyt täytyy myös hyvittää. Nykyään poika itse kertoo tehneensä tyhmiä, pyytää anteeksi ja yhdessä mietitään miten voisi asian hyvittää. Poika on saanut paljon lisää itseluottamusta, ja koska tietää että hyvä käytös palkitaan, niin enemmän ja enemmän vaan yrittää olla luottamuksen arvoinen. Koulu on alkanut sujua myös aivan loistavasti, ja mä olen niin onnellinen että poika pääsi tähän luokkaan ja sai aivan mahtavan opettajan. Tottakai edelleen on välillä hankalia tilanteita, poika uhmaa ja mua kiristelee niin että karjun täyttä kurkkua, määrään pelikieltoja ja kotiaresteja, silloin tuo uhmaa vielä enemmän ja mua kiristelee taas lisää. Näitä tilanteita on onneksi nykyään harvoin, ja kun molemmat on rauhoittunut ne selvitetään ja mietitään vaihtoehtoja uudestaan.