Toivoisin mielipidettä: olenko liian tiukka kasvattaja?

• Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
AinaHarmaa
Säännöt pitää olla, se tekee lapsuudesta turvallista ja antaa lapsellekin tunteen, että välitetään ja rakastetaan.
Jokainen perhe miettii nämä säännöt itsekseen, eikä siihen ole muilla puuttumista. Jokainen täysijärkinen tietää mikä on juuri omille lapsille parasta.

juu
on mielestäsi "tiukan kasvatuksen"-ohjeita, niin missähän ghetossa asutte! Aivan normaalit säännöt!
Ja mitä olen lukenut täältä voisit vähän tiukentaakin niitä sääntöjä ja ottaa enemmän vastuuta, lapsesi on kuitenkin TODELLA nuori.

t. 12veen äiti

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja noksu:
Mä olen kans aika "tiukkis". Meillä on aresti rangaistuksena tai joku etuuden poisotto. Mutta meillä myös lapset tietää sen että asioista tulee seuraus joten ei tarvi useinkaan arestia määrätä. Me keskustellaan asioista ja lapsi saa kertoa miksi näin tuli tehtyä ja mä sitten kerron miksi niin ei saa tehdä.
Ja vastuu on lapsellakin, jos tahallaan jotain rikkoo tai sotkee niin itse sen myös siivoaa.
Mä en edes tiedä montako kertaa näistä asioista on pojan kanssa keskusteltu. Kerrottakoon nyt tässä, että maanantain pahuuksien tekemisistä hän oli tiistain kotiarestista. Keskiviikkona pääsi ulos ja oli taas aivan mahdoton, joten oli eilisen kotiarestissa. Tänään hän lähti taas ilman lupaa kaupan pihalle norkumaan isojen poikien kanssa, joten haettiin hänet autoon ja ilmoitettiin että kotiarestia paukkui jälleen. Eli tänään jo kolmas kerta tällä viikolla :eek: |O

Maanantaina ja eilen myös keskusteltiin asioista perusteellisesti. Tänään ollaan taas käyty samaa keskustelua. Vaan kun ei tunnu auttavan :( .

Toisaalta, meillähän on huomenna muutto toiselle paikkakunnalle ja poika ei ole siitä yhtään innoissaan. Tiedän että hän kovasti kipuilee muuttoa ja se varmasti heijastuu nyt käytökseen. Opettajakin lähetti viestiä että pojan käytös on nyt muuttunut ja että hän on nykyään tunneilla kovin levoton jne. Näin ei siis aina ole.

muuttanut
Meillä ei 10v ole onneksi vielä hoksannut tuota energiajuomatouhua. Näkyy täälläkin kaupoilla kun ala-asteikäiset notkuvat siellä eteisissä ja ovilla energiajuomat käsissä. Vissiin matkitaan vähän vanhempia kaljat kädessä tai jotain... Onneksi eivät ole vielä ilmeisesti luokkakaverit tuohon lähteneet, siitähän se into usein tulee et jos kaveritkin.

Meilläkään ei kyllä noita vielä annettas juoda, eikä lapsi pääse "hengailemaan" kavereiden kanssa mihinkään. Kavereille saa mennä kylään ja meillä saa kaverit kyläillä, mutta en päästä kylille.

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
on mielestäsi "tiukan kasvatuksen"-ohjeita, niin missähän ghetossa asutte! Aivan normaalit säännöt!
Ja mitä olen lukenut täältä voisit vähän tiukentaakin niitä sääntöjä ja ottaa enemmän vastuuta, lapsesi on kuitenkin TODELLA nuori.

t. 12veen äiti
Tiukentaa miten? Ottaa vastuuta enemmän miten ja missä?

vieras
Hyvältä kuulostaa. Meillä tosin rangaistuksena voi joskus olla vain puhuttelu, sillä jos näen että lapsi todella katuu, niin anteeksipyytämiselläkin voi selvitä. Mun kultainen sääntö on keskustelu ja anteeksipyytäminen (ja sitä tulee myös tarkoittaa). Ajattelen näin että minäkin teen joskus virheitä ja silloin pyydän anteeksi, myös lapsilta. Ja kun kerran minäkin voin selvitä anteeksipyytämisellä eikä minuakaan jatkuvatsi muistuteta tekemistäni ja jo anteeksiannetuista virheistäni, niin voi joskus lapsikin selvitä samalla. Tietysti on sitten niitä asioita, joita lapsi ei osaa kunnolla katua, tai jos erimielisyys jatkuu. Silloin aresti, viikkorahan menetys tai jonkin kivan jutun menettäminen käy rangaistuksesta.

juu
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

t. 12veen äiti
kaverin kanssa joka satuttaa ja hävittää poikasi tavaroita tarkoituksella tai sitten lapsesi ajautuu leikkeihin jossa tulee "iso pipi".
Lapesi kiusaa koulussa muita, vai muistanko oikein?
Ostat lapselle monien satojen merkkivaatteita, koska ilmeisesti haluat pönkittää hänen itsetuntoaan tai ostaa itsellesi "hyvän vanhemmuuden".
Lapsesi on 8v. vaikka näyttääkin 12veeltä!

T. hyvällä
Muista se!

ope
Ap: No esimerkiksi tossa kyprän käyttämättömyydessä juuri se, että sítten ei voi pyörällä ajaa. Sehän on juuri rangaistus, joka liittyy rikkeeseen. Enemmänkin ajattelin asiaa niin, että itse en sanoisi, että nyt sit rangaistuksena pyörä on käyttökiellossa viikon, vaan selittäisin miksi kypärää käytetään, keskustelisin asiasta lapsen kanssa ja kuuntelisin hänen perusteluita sille, miksi kypärää ei tarvitsisi käyttää. Näyttäisin myös faktaa ja materiaalia miten on käynyt, jos kypärää ei ole käytetty. Sitten sanoisin tavallaan johtopäätöksenä (lapsella ei voi olla tarpeeksi hyviä perusteita kumoamaan kypärän käyttöä), että pyörällä saa mielellään ajaa, kun käyttää kypärää. Jos ei halua käyttää sitä, kun se on nolo, niin sitten on vain käveltävä.

Karkkiasiassa tekisin esim. niin, että taas kerran keskustelisin ja pyytäisin lasta miettimään, mihin karkkipäivää tarvitaan. Sitten kertoisin olevani pettynyt ja surullinen siihen, että lapseni on pettänyt luottamukseni. Sanoisin, että toivoisin enemmin, että jos lapsella on kauhea makeanhimo, hän tulisi kertomaan siitä minulle ja yritettäisiin yhdessä löytää siihen ratkaisu (välillä pitää myös joustaa ja kannatan sillä tavalla maalaisjärkeä, että tärkeämpää minusta on makeansyönnin määrä, kuin se päivä jolloin sitä syö). Keskustelun seurauksena sanoisin, että tämän viikon karkkipäivä meni sitten siihen päivään, jolloin lapsi valisti syödä namia. Voisin ehdottaa myös pidemmän aikavälin ratkaisuksi sitä, että sovitaan makeanmäärä, jonka lapsi saa syödä viikossa. Näin lapsi voi itse opetella rahan käyttöä ja itsekuria, kun valitsee, että syö silloin, kun eniten mieli tekee tai muutamana päivänä vähän. Karkkipäivänä monet lapset nimittäin vetävät enemmän kuin mieli tekee, kun on kerta karkkipäivä.

En todellakaan tarkoittanut arvostella kasvatustanne. Lapset ja perheet on yksilöitä ja tärkeintä on yhteiset rajat ja säännöt ja etenkin se johdonmukaisuus. Tsemppiä vaativaan kasvatustehtävään!

Turkilmas
Tässä ihan oikeasti vaan hämärtyy raja kun vertaa itseään esim. pojan yhteen kaveriin. Mies tuli äsken kotiin ja totesi että tämä kyseinen poika polttaa taas tällä hetkellä sanomalehteä suurennuslasilla tuolla takapihalla jne. jne. Ja nyt tuli täydellisenä järkytyksenä että tosiaan toinen (tämän ekaksi mainitun pojan lisäksi) poika pihapiiristämme saa myös ostaa tuota energiajuomaa. Tämä toinen poika oli vaan perustellut asian, että se on kuin kahvia joisi.

Mutta siis tuo ensimmäinen poika tekee suunnilleen mitä lystää ilman mitään seuraamuksia. Ja toinen, vähän vanhempi poika on vielä mahdottomampi. Näiden kanssa kun meidän poika liikkuu, niin onko ihme että hän kapinoi meidän sääntöjä vastaan?

Tosi vaikeeta vaan koittaa estää leikkimästäkään noiden kavereidensa kanssa kun pyörivät samassa pihapiirissä :headwall:

En nyt just ennätä töiden takia lukea muitten vastauksia, mutta siis meillä ekaluokkalainen syksyllä 8v täyttävä poika, jolla samat säännöt, paitsi kotiintuloaika on aina viimeistään seiskalta, koska silloin on iltapala ja 19.30 nukkuma-aika kaikilla lapsilla meidän talossa. Lisäksi karkkipäivä on kyllä lauantai, mutta tietyin ehdoin ja edellytyksin. Pelipäiviä meillä on nyt kesäksi torstaina 60min ja lauantaina 60min ja nuo edellyttävät sen, että ennen niitä on huone siivottuna tiptop kuntoon. Jäätelöä meillä eivät lapset syö edes joka viikko, eikä poika käy koskaan yksin kaupassa eikä muutenkaan saa liikkua kun oman korttelin tuntumassa (rauhaisa ok-taloalue), eli leikkipuistossa ja naapurin lasten luona, kaupoille ei mitään asiaa..

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

t. 12veen äiti
kaverin kanssa joka satuttaa ja hävittää poikasi tavaroita tarkoituksella tai sitten lapsesi ajautuu leikkeihin jossa tulee "iso pipi".
Lapesi kiusaa koulussa muita, vai muistanko oikein?
Ostat lapselle monien satojen merkkivaatteita, koska ilmeisesti haluat pönkittää hänen itsetuntoaan tai ostaa itsellesi "hyvän vanhemmuuden".
Lapsesi on 8v. vaikka näyttääkin 12veeltä!

T. hyvällä
Muista se!
Pikkuisen meni pieleen, osa osui oikeaan. Eli tosiaan lapsi leikkii kaverin kanssa, joka on aivan mahdoton. Tuo lapsi kun asuu samassa pihassa, niin jotenkin tuntuu vaan mahdottomalta kieltää leikkejä.

Mutta siis ei, lapseni ei kiusaa muita koulussa. Ekalla viikolla otti yhteen yhden pojan kanssa, jonka kanssa taisteli jo eskarissa (ja joka on kova taistelemaan vähän kaikkien kanssa).

Ja ei, en todellakaan osta kalliita merkkivaatteita, vaan lähinnä vaatteet tulee kirppareilta. Synttärilahjaksi olis alunperin halunnut Adidaksen street-kengät, mutta lopulta halusikin itse semmoiset halpisversiot.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Ap: No esimerkiksi tossa kyprän käyttämättömyydessä juuri se, että sítten ei voi pyörällä ajaa. Sehän on juuri rangaistus, joka liittyy rikkeeseen. Enemmänkin ajattelin asiaa niin, että itse en sanoisi, että nyt sit rangaistuksena pyörä on käyttökiellossa viikon, vaan selittäisin miksi kypärää käytetään, keskustelisin asiasta lapsen kanssa ja kuuntelisin hänen perusteluita sille, miksi kypärää ei tarvitsisi käyttää. Näyttäisin myös faktaa ja materiaalia miten on käynyt, jos kypärää ei ole käytetty. Sitten sanoisin tavallaan johtopäätöksenä (lapsella ei voi olla tarpeeksi hyviä perusteita kumoamaan kypärän käyttöä), että pyörällä saa mielellään ajaa, kun käyttää kypärää. Jos ei halua käyttää sitä, kun se on nolo, niin sitten on vain käveltävä.

Karkkiasiassa tekisin esim. niin, että taas kerran keskustelisin ja pyytäisin lasta miettimään, mihin karkkipäivää tarvitaan. Sitten kertoisin olevani pettynyt ja surullinen siihen, että lapseni on pettänyt luottamukseni. Sanoisin, että toivoisin enemmin, että jos lapsella on kauhea makeanhimo, hän tulisi kertomaan siitä minulle ja yritettäisiin yhdessä löytää siihen ratkaisu (välillä pitää myös joustaa ja kannatan sillä tavalla maalaisjärkeä, että tärkeämpää minusta on makeansyönnin määrä, kuin se päivä jolloin sitä syö). Keskustelun seurauksena sanoisin, että tämän viikon karkkipäivä meni sitten siihen päivään, jolloin lapsi valisti syödä namia. Voisin ehdottaa myös pidemmän aikavälin ratkaisuksi sitä, että sovitaan makeanmäärä, jonka lapsi saa syödä viikossa. Näin lapsi voi itse opetella rahan käyttöä ja itsekuria, kun valitsee, että syö silloin, kun eniten mieli tekee tai muutamana päivänä vähän. Karkkipäivänä monet lapset nimittäin vetävät enemmän kuin mieli tekee, kun on kerta karkkipäivä.

En todellakaan tarkoittanut arvostella kasvatustanne. Lapset ja perheet on yksilöitä ja tärkeintä on yhteiset rajat ja säännöt ja etenkin se johdonmukaisuus. Tsemppiä vaativaan kasvatustehtävään!

Peesailen opea. Meillä oli kotona tuollainen karkkipussi per lapsi taktiikka. Jos söit omasi heti, niin oma häpeäsi. Jos olit fiksu, säästit sitä vähän. Saman sokerimäärän se lapsi saa sisäänsä, vetäisee sen sitten kerralla tai pienemmissä määrin.

En myöskään jakelisi rangaistuksia ihan tuosta vaan, vaan enemmänkin keskittyisin keskusteluun. Jos lapsen tekee usein mieli makeaa, siihen voi tosiaan etsiä keinoja kuten ostan vaikka makeita nektariineja kotiin tai tarjoan mansikoita. Tai antaisin jugurtin makeannälkään (luomunaturellijugurttia, johon itsetehtyä hilloa nokare joten ei liian sokerista kaupan mössöä).

Muita meijän ekaluokkalaisen sääntöjä; Kädet pestään aina kun tullaan sisälle tai ruokailemaan, pyykit laitetaan pyykkikoriin, oma pyyhe huolehditaan kuivumaan.. Kotiläksyt on tehtävä ensin ja sitten vasta kaverit/ulos, ruoka-aikoina on oltava kotona.. Ja kavereilla ollaan max 2h, jos ei toisin ole erikseen sovittu.

Turkilmas
Kiitos ope :). En todellakaan ottanut arvosteluna, vaan ihan oikeasti herätit kiinnostukseni fiksulla kirjoituksellasi :flower: . Otan vinkkisi korvani taakse, kuulostivat kaikki erittäin mainioilta :flower:

Pph ja äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Mun mielestä tuo kuulostaa siltä, että sä olet harvinaisen täysjärkinen kasvattaja. :hug:
Tätä mieltä minäkin. Et missään tapauksessa ole liian tiukka kasvattaja... vaan järkevä kasvattaja. Suuren suuri ruusukimppu sulle!

Minun mielestäni tuon ikäisillä pitäisi olla jo selvää se, miksi pyöräilykypärää on käytettävä, miksi liikenteessä on oltava erityisen tarkkana, miksi turvavyöt ovat autossa välttämättömät, miksi ovea ei avata tuntemattomille, miksi tietokonetta ei käytetä ilman aikuisen valvontaa, miksi tv:tä ei katsota ilman lupaa eikä tolkuttoman pitkään jne. Ihan perusturvallisuusasioita.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ope:

Peesailen opea. Meillä oli kotona tuollainen karkkipussi per lapsi taktiikka. Jos söit omasi heti, niin oma häpeäsi. Jos olit fiksu, säästit sitä vähän. Saman sokerimäärän se lapsi saa sisäänsä, vetäisee sen sitten kerralla tai pienemmissä määrin.

En myöskään jakelisi rangaistuksia ihan tuosta vaan, vaan enemmänkin keskittyisin keskusteluun. Jos lapsen tekee usein mieli makeaa, siihen voi tosiaan etsiä keinoja kuten ostan vaikka makeita nektariineja kotiin tai tarjoan mansikoita. Tai antaisin jugurtin makeannälkään (luomunaturellijugurttia, johon itsetehtyä hilloa nokare joten ei liian sokerista kaupan mössöä).
Ja piti siis vielä jatkaa, että mieheni on vastannut jo teinistä lähtien kaikista vaateostoksistaan. Eli hän sai tietyn määrän rahaa kuukaudessa vaatteisiin, mutta sillä piti ostaa kaikki. Eli jos halusit uuden talvitakin, säästit tarvittaessa parin kuukauden vaaterahat, jotta saat takin ostettua. Hän on yhä paras rahankäyttäjä, jonka olen koskaan tavannut.

hei
että vaikka lapsen naapurissa asuisi lapsia joiden kanssa leikkisi mielellään, että rajoittaisit näitä leikkejä? Ei meilläkään lapsi leiki jokaisen tulijan ja menijän kanssa vaikka naapurissa asuvatkin. Tai sitten leikkitvät tarkkailevan silmän alla. Se on välittämästä.

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Muita meijän ekaluokkalaisen sääntöjä; Kädet pestään aina kun tullaan sisälle tai ruokailemaan, pyykit laitetaan pyykkikoriin, oma pyyhe huolehditaan kuivumaan.. Kotiläksyt on tehtävä ensin ja sitten vasta kaverit/ulos, ruoka-aikoina on oltava kotona.. Ja kavereilla ollaan max 2h, jos ei toisin ole erikseen sovittu.
Juu, meilläkin on lisäksi tuo että kavereita ei saa tulla ennen kuin läksyt on tehty. Unohdinkin jo :)

Tanja
Kyllähän lapsella pitää olla selkeät säännöt ja rajat, sillä se luo turvallisuutta. Varsin selväjärkiseltä äiti- tapaukselta vaikutat, parahin Turkilmas. Meillä kohkataan myös sääntöjen ja rajojen parissa, tosin protestoijana on 5- vuotiaamme, joka koettelee ja uhmailee päivittäin. Useasti tekisi mieli katsoa muualle ja mennä sieltä mistä aita on matalin mutta sen tietää, että se on edessä kahta kauheampana työnsarkana, joten... Ja kun ikää tulee enemmän, niin tempaukset ja niiden seuraukset ovat myös isompia...

Meillä keskustellaan tilanteista pojan kanssa ja yhdessä mietitään oikeaa toimintatapaa. Meillä on käytössä myös etuuksien menettämisiä sekä arestit mutta niiden tehovaikutusta on hankala mennä arvioimaan, ehkä kuitenkin keskustelut lapsen tasoisesti ovat olleet se kaikista toimivin juttu. Eli toistoa, toistoa ja toistoa, sääntöjen kertaamista. Onhan se uuvuttavaa mutta kait se joskus myös palkitsisi... Tsemppiä!

Mie olen havainnut, että jos poika töppäilee.. On myöhässä aikatauluista tai unohtaa jotain, käyttäytyy huonosti, ei tottele kun pyydetään/käsketään tekemään jotain jne.. Ja jos tulee joku katastrofitilanne, että hänelle on todella opettavaista se, että hän näkee äidin järkytyksen tai äidin tunteet, miten on loukannut teoillaan äitiä. Ja että siitä keskustellaan, miksi näin on käynyt ja miten pahaa mieltä ja huolta/harmia se on aiheuttanut. Ainakin meidän sällin sydämeen kirpaisee selvästi se, kun hän ymmärtää aiheuttaneensa tällaista. Ja sitten tosiaan rangaistuksen asettaminen on minustakin hyvä liittyä siihen asiaan mitä on väärin tehty.

Esim. toissapäivänä poika otti yhden tyhjän limsapullon mukaansa kouluun ja kävi sillä ostamassa karkkia ---- jos siis tuo oli jotenkin rangaistava teko niin ihmettelen :eek: Liika kuri voi joskus olla jopa vahingollista ja lapsi voi alkaa kovinkin kapinoimaan. Toki kuri pitää olla, mutta joustaakin voi silloin tällöin vaikka karkkiasioissa ja kysehän oli vain nyt korkeintaa 40 sentistä.

Kippuravarvas
No sen vaan ajattelin sanoa että mä ite olen viettänyt todella paljon aikaa arestissa eikä se ikinä toiminut, siis jatkoin samaa linjaa aina arestin jälkeen. Että josko jokin muu rangaistus olisi parempi?

Yhteistyössä