Toivoisimme keskustelua sikainfluenssasta ja sen rokotteista

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, kannattaako sitä rokotetta siis ottaa. Mua ainakin alkoi hirvittämään, kun tämä sattumalta osui silmiini netissä.
http://www.youtube.com/watch?v=uR5p_bD3uLc

tossahan puhuttiin kausi-influenssarokotteesta. otsikointi tosin oli toinen

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Ei näistä rokotuksista nyt odotetakaan mitään välittömiä kuolemia, vaikka niitäkin nyt näyttää tulleen ainakin huonokuntoisten keskuudessa. Haittavaikutuksia odotetaan tulevan pitkällä aikajänteellä. Puhutaan siis kuukausista ja vuosista. Eli tässä vaiheessa on vielä ihan turha luottaa siihen, että nämä jo rokotetut ihmiset olisivat niiltä välttyneet.

No mutta mitä ne on ne pitkän tähtäimen "haittavaikutukset", joita odotetaan, ja millä perusteella?

Sikiövauriot, erilaiset syndroomat, autoimmuunisairaudet ja ties mitä.

Kännykällä puhuminen aiheuttaa aivokasvaimen.

Aivan samanarvoisia nuo kaksi lausetta todistusarvoltaan. Kun mihinkään tutkimukseen ei viitata niin fakta-arvo on täysi nolla. Täällä netissä voi mitä tahansa kuka tahansa sanoa ja jotkut hullut sitten uskoo vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rocco:
Mä en voi käsittää sitä, että kun puhutaan VAPAAEHTOISESTA rokotuksesta, niin miksi rokotuksesta kieltäytyjien pitäisi kauheasti perustella, miksi eivät rokotusta ota tai miksi sellaisia ihmisiä aletaan "valistamaan" ja "haukkumaan" ?

Jos en ota rokotusta lapsilleni tai itselleni, niin en ota, se on minun oma valintani eikä mielestäni kenelläkään ole siihen mitään sanomista.

Jos se olisikin niin, että teikäläiset vaan ilmoittaisivat oman kantansa, niin hyvä. Ei ole pakko ei. Mutta että sitten yleensä vielä perään laitetaan kaikenlaista epäasiallista pelottelua, mitä ei mikään tieteellinen näyttö tue. Jos siis tekee päätöksen musta tuntuu-periaatteella niin fine, mutta älkää levittäkö sen yhteydessä vääriä tietoja tai niitä omia luulojanne.

Meillä alkaa olla syyslomaviikko takana ja huomenna alkas taas kerhot. Mietityttää nyt että kannattaako tän sikainfluenssan takia jättää kerhoilut siksi kunnes saa sen rokotteen? Asumme paikassa jossa uutisten mukaan tauti leviää vauhdilla. Ja jo lähipiiriä on sairaustapaus koskettanut. Itse käytän immuunipuolustusta rajusti heikentävää lääkitystä ja muutenkaan kunto ja terveys ei ole sieltä parhaimmasta päästä. Mitä te tekisitte minun asemassani? Jättäisittekö lasten kerhoilun siksi kunnes poppoo on rokotuksen saanut. Koululaisia meillä ei ole joten siksi olisi mahdollisuus "karttaa". Voihan toki mieskin sen tuoda töistä tullessaan mutta sitä olisi jonkin verran mahdollista yrittää ehkäistä hyvällä käsihygienialla. Kaupastakin se on mahdollista saada. Mutta melko varmaa on kai saada se paikasta jossa on paljon väkeä ja lapset "nuolee" samoja leluja.

Alkuperäinen kirjoittaja voi tsiisus:
Täällä on muuten vaikea keskustella, kun ihmisillä ei ole mitään tietoa mistään aikaisemmista rokotteista, lääkkeistä, tutkimuksista. Jos pikkaisen olisit seurannut aikaasi ja tietäisit edes jotain lääketieteen historiasta niin nämä olisvat sinulle ihan helppoja ja selviä asioita ja tajuaisit mistä nuo on nykäisty!

Tuon kommentin tietoarvo on nolla. Sä siis vedit sen listan omasta nupistasi? Kaikki nuo mainitsemasi komplikaatiot ovat sellaisia, että niitä voi aiheuttaa ihan mikä vaan. Esim. autismin suhdetta rokotteisiin on kyllä tutkittu, mutta ei sieltä käsittääkseni ole mitään löytynyt. Laita toki linkki, jos sulla sellainen on tiedossa. Ja edelleen, kiinnostaisi ihan faktatieto eikä mikään huutomerkkien kera tarjoiltu puuskahtelu. Varsinkin kun esim. THL ei ilmeisesti nyt sitten myöskään tiedä lääketieteen historiasta mitään...

Juuri ilmestynyt tutkimus toteaa, että yksikin tiomersaaliannos voi vahingoittaa vauvan hermostoa. (Sivustolta pääsee suoraan Neurotoxicology lehden artikkeliin)

www.ageofautism.com

:( (Lainattu Heikkilän blogista)

Alkuperäinen kirjoittaja mianna:
kyse on lievähköstä taudista,jota on liioiteltu.Kertokaa mulle tyhmälle sitten MIKSI jenkeissä julistettu hätätila taudin takia?Mikä tässä nyt menee ristiin?????

Tämän hätätilan varjolla voidaan vaikka pakkoeristää ihmisiä, takavarikoida niiden tavaroita, tehdä kotietsintöjä tuosta vaan ja niin edespäin. :)

Ajatteleppa että päättäjiä ei paljoakaan kiinnosta se riittääkö kaikille maan asukkaille ruokaa tai kotia ja osa elää suoraansanoen kaatopaikalla, mutta yhtäkkiä ollaan jakelemassa kaikille rokotetta heti kun joku nuha tulee. Menee omituiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Juuri ilmestynyt tutkimus toteaa, että yksikin tiomersaaliannos voi vahingoittaa vauvan hermostoa. (Sivustolta pääsee suoraan Neurotoxicology lehden artikkeliin)

www.ageofautism.com

Tässä viitataan tähän autismiin. Tuossa alhaalla ote toisesta lähteesta:

Yhdysvaltalainen asiantuntijapaneeli on antanut lausunnon, jonka mukaan rokotteissa säilyvyyden parantamiseksi aikaisemmin käytetty tiomersaali ei altista autismille. Tiomersaalia käytettiin aikaisemmin monissa lasten rokotteissa, kuten MPR-kolmoisrokotteessa. Lausunto oli jo kahdeksas lajissaan ja sen uskotaan viimeinkin vapauttavan MPR-rokotteen epäilyistä, että se aiheuttaisi neurologisia häiriöitä, kuten autismia ja ADHD:tä, johon kuuluvat tarkkaavaisuushäiriö, ylivilkkaus ja impulssikontrollin heikkous.
Asiantuntijoiden päätös perustuu useaan laajaan tutkimukseen, joiden mukaan mitään syy-yhteyttä ei ole voitu havaita. Viidessä tutkimuksessa on päädytty siihen, että tiomersaali ei altista autismille. Neljässätoista tutkimuksessa on päädytty puolestaan siihen, että MPR-rokote ei altista autismille.

Tohtori.fi Uutistoimitus - Petri Kaipainen
(Reuters 18.5.2004)

www.ageofautism.com

Ootko sä itse löytänyt sen linkin tuolta? Mä nimittäin en löytänyt. Eli kopipeistailet täällä lainauksen lainauksia tarkistamatta niitä itse?

vähätelty?Haluaisin niin kovasti tietää pitääkö tässä panikoida vai ei...????????????En jaksa lausahduksia "tulee jos on tullakseen" vaan haluan tietää,pitääkö tässä lasten hengen puolesta pelätä vai ottaa tämä normi influenssana,jota taas en osaa pelätä.Lapset perusterveitä.

Vuodesta 2002 asti lasten rokotteissa ei ole enää käytetty tiomersaalia. Poikkeuksena on influenssarokote, jota voidaan antaa myös lapsille.

Se että tiomersaali on poistettu joissain maissa lasten rokotteista, näin tehdään varmuuden vuoksi. Eli lasten kanssa ollaan varovaisia vaikka mitään tutkimusta ei ole että tiomersaalista olisi haittaa. Siksi se sallitaan edelleen influenssarokotteissa. Eikä sallittaisi todellakaan jos jokin laaja tutkimusaineisto toista osoittaisi.

vähätelty?Haluaisin niin kovasti tietää pitääkö tässä panikoida vai ei...????????????En jaksa lausahduksia "tulee jos on tullakseen" vaan haluan tietää,pitääkö tässä lasten hengen puolesta pelätä vai ottaa tämä normi influenssana,jota taas en osaa pelätä.Lapset perusterveitä.

No musta ainoastaan riskiryhmien kannattaa ottaa se rokote. Jos lapsillasi ei ole astmaa tms. sellaista sairautta joka altistaisi taudille tai tekisi siitä vaikeamman, en minä ainakaan ottaisi rokotetta. Mutta tämä on minun mielipiteeni. Itse raskaana kun olen otan rokotteen ja olen vakuuttunut että tauti on erilainen valtaväestölle kuin riskiryhmille.

kyse on lievähköstä taudista,jota on liioiteltu.Kertokaa mulle tyhmälle sitten MIKSI jenkeissä julistettu hätätila taudin takia?Mikä tässä nyt menee ristiin?????

Mikä teillä ihmisillä on kun ette LUE kunnolla niitä uutisia?

Hätätilamääräys yksinkertaistaa potilaiden hoidon järjestämiseen liittyvää byrokratiaa. Influenssapotilaille voidaan muun muassa avata hoitopaikkoja erillään muista potilaista. Viranomaisten mukaan presidentin määräys oli ennaltaehkäisevä toimi siltä varalta, että influenssapotilaiden määrä kasvaa jatkossakin nopeasti.

Joten turha etsiä mitään suurta arvoitusta tästä uutisesta.

kun otsikot on kissan kokoisin kirjaimin niin kyllä siinä säikähtää (joka varmaan median tarkoituskin).minuun otsikot vaikuttavat ja pelästyn niitä,vaatii medialukutaitoa poimia se olennainen noista.jotenkin vain tuntuu että täällä suomessa nyt vähätellään tätä,kuitenkin naapurimaassa norjassa arvioitu 500 ihmisen kuolevan kuukauden sisällä tähän (tässä ketjussa aiemmin ollut)

Mianna, juuri hesarissa oli viikonloppuna kolumni siitä kuinka Suomessa tämä sikainfluenssa uutisointi ja toisaalta koko virallinen tiedotus taudista on mennyt päin honkia. Samalla kun media hehkutti kesästä asti tätä kamalaa tautia kuin ruttoa niin Suomen virallinen taho pysyi hiirenhiljaa vaikka juuri silloin olisi pitänyt nousta kertomaan totuus taudista. Varsinkin rokotteen osalta tiedotus ontui pahasti ja osaltaan sen takia terveydenhuoltohlökunta on kieltäytynyt piikistä kun ehtivät olla kaiken muun joutavan uutisoinnin paukkeessa verrattain kauan kunnes THL lanseerasi tämän rokoteturvallisen broshyyrin.

Mutta sinulle Mianna sanoisin että käytä lähteenäsi vain THL:n sivuja tai heiltä tulevia lausuntoja. He edustavat ylintä asiantuntijaraatia tässä tauti ja rokoteasiassa Suomessa. Heillä on uusin tutkimustieto ja fakta hallussaan ja niiden pohjalta nämä suositukset on tehty.

Varmasti myös Jenkkilän hätätilaan vaikuttaa osaltaan myös se että he aikovat pakkorokottaa kaikki. Nytkin siitä on jo niin usea kieltäytynyt ja suorastaan ilmeisesti pakoilee "rokottajia" joten tuo hätätila oli oikeastaan vaan odotettavissa.

Valitettavasti en löydä lähdettä tuohon pakkorokottamiseen nyt.

Mutta jos itse en kuuluisi riskiryhmään ehkä jättäisin rokotteen ottamatta.
En halua että kohdalleni tulisikin se sikainfluenssan vaikein muoto, makaisin sägyssä toista viikkoa ja päälle jälkitaudit ja pahimmassa tapauksessa kuolema.
Kolmen pienen lapsen äitinä (huhtikuussa neljän) sitä vaihtoehtoa vaan ei yksinkertaisesti halua edes ajatella.

Terratologinen tietopalvelu myös suosittaa rokotusta, sikiölle siitä ei ole enää ensimmäisen kolmanneksen jälkeen vaaraa ja sanoivatkin että sikiövauroita ei enää tule.

Mutta, en lähde syyllistämään niitä ketkä rokotetta ei ota, jokainen tehköön oman päätöksensä.
Sitä en hyväksy että puoleen tai toiseen sanotaan että sinun ratkaisusi on väärä.

Mianna, juuri hesarissa oli viikonloppuna kolumni siitä kuinka Suomessa tämä sikainfluenssa uutisointi ja toisaalta koko virallinen tiedotus taudista on mennyt päin honkia. Samalla kun media hehkutti kesästä asti tätä kamalaa tautia kuin ruttoa niin Suomen virallinen taho pysyi hiirenhiljaa vaikka juuri silloin olisi pitänyt nousta kertomaan totuus taudista. Varsinkin rokotteen osalta tiedotus ontui pahasti ja osaltaan sen takia terveydenhuoltohlökunta on kieltäytynyt piikistä kun ehtivät olla kaiken muun joutavan uutisoinnin paukkeessa verrattain kauan kunnes THL lanseerasi tämän rokoteturvallisen broshyyrin.

Mutta sinulle Mianna sanoisin että käytä lähteenäsi vain THL:n sivuja tai heiltä tulevia lausuntoja. He edustavat ylintä asiantuntijaraatia tässä tauti ja rokoteasiassa Suomessa. Heillä on uusin tutkimustieto ja fakta hallussaan ja niiden pohjalta nämä suositukset on tehty.

THL:n sivut ovat tutut.Olen myös itse sairaanhoitaja,tosin äitiyslomalla nyt joten jotain tästä tiedänkin :)On vain hiukan vaikea nyt poimia se oikea tieto suomen versus muun maailma-tilanteesta ja muodostaa käsitys taudin vakavuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja s:

www.ageofautism.com

Tässä viitataan tähän autismiin. Tuossa alhaalla ote toisesta lähteesta:

Yhdysvaltalainen asiantuntijapaneeli on antanut lausunnon, jonka mukaan rokotteissa säilyvyyden parantamiseksi aikaisemmin käytetty tiomersaali ei altista autismille. Tiomersaalia käytettiin aikaisemmin monissa lasten rokotteissa, kuten MPR-kolmoisrokotteessa. Lausunto oli jo kahdeksas lajissaan ja sen uskotaan viimeinkin vapauttavan MPR-rokotteen epäilyistä, että se aiheuttaisi neurologisia häiriöitä, kuten autismia ja ADHD:tä, johon kuuluvat tarkkaavaisuushäiriö, ylivilkkaus ja impulssikontrollin heikkous.
Asiantuntijoiden päätös perustuu useaan laajaan tutkimukseen, joiden mukaan mitään syy-yhteyttä ei ole voitu havaita. Viidessä tutkimuksessa on päädytty siihen, että tiomersaali ei altista autismille. Neljässätoista tutkimuksessa on päädytty puolestaan siihen, että MPR-rokote ei altista autismille.

Tohtori.fi Uutistoimitus - Petri Kaipainen
(Reuters 18.5.2004)

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja voi tsiisus:
Täällä on muuten vaikea keskustella, kun ihmisillä ei ole mitään tietoa mistään aikaisemmista rokotteista, lääkkeistä, tutkimuksista. Jos pikkaisen olisit seurannut aikaasi ja tietäisit edes jotain lääketieteen historiasta niin nämä olisvat sinulle ihan helppoja ja selviä asioita ja tajuaisit mistä nuo on nykäisty!

Tuon kommentin tietoarvo on nolla. Sä siis vedit sen listan omasta nupistasi? Kaikki nuo mainitsemasi komplikaatiot ovat sellaisia, että niitä voi aiheuttaa ihan mikä vaan. Esim. autismin suhdetta rokotteisiin on kyllä tutkittu, mutta ei sieltä käsittääkseni ole mitään löytynyt. Laita toki linkki, jos sulla sellainen on tiedossa. Ja edelleen, kiinnostaisi ihan faktatieto eikä mikään huutomerkkien kera tarjoiltu puuskahtelu. Varsinkin kun esim. THL ei ilmeisesti nyt sitten myöskään tiedä lääketieteen historiasta mitään...

Minkä ihmeen listan? Mä mitään mistään komplikaatioista ole puhunut. Yhden viestin laitoin. Minä en viitsi alkaa selittämään yksinkertaisia perusasioita ihmiselle, joka ei viitsi itse etsiä tietoa vaikka netti ilmeisesti on käytössä.