Toivoisimme keskustelua sikainfluenssasta ja sen rokotteista

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Katie:
Muistanko oikein,että kestää pari viikkoa rokotteesta, että saa suojan k.o. tautia vastaan?
Harmittavan myöhään tulee rokotteet..
Kyllä. 2 viikkoa piikistä rokote toimii tehokkaasti. Harmittaa kyllä, että epidemia on jo päällä. E kai tuota nopeuttaakaan voi, jos rokotteita ei ole. Tuskin Etelä-Suomeen tarkoitettuja rokotteita annetaan Lappilaisille.
 
Itse en jätä rokotetta ottamatta mediahysterian vuoksi, vaan meillä sitä ei oteta lapsille eikä aikuisille koska en koe sitä rokottamisen arvoisena asiana. Jos valita saa niin sairastetaan mielummin se possutauti kun otamme rokotteen. Lievää hysterisointia koko asia, uskokaa pois, ensi vuonna keksitään joku koirainfluenssa tms.
 
Paljon puhutaan taudista, ja vielä enemmän rokotteesta...

Mutta missä on puhe elimistön omasta vastustuskyvystä ja sen vahvistamisesta?! Vastustuskyky EI ole ainoastaan vasta-aineita! Se on kokonainen järjestelmä meijän elimistössä, siihe vaikuttaa seki mitä meijän pään sisällä liikkuu! Puhumattakaan ravitsemuksesta. Voi olla että perimälläkin on tekemistä luontaisen vastustuskyvyn kanssa, ja mitä heikompi se on niin sitä enempi meijän tulee tehdä työtä sen vahvistamiseksi, esim huolehtimalla (luonnollisten) vitamiinien ja hivenaineitten saannista. Pitämällä omasta kehosta huolta! (Niin sekin pitää huolta sit sinusta.)

On ihan tunnustettu juttu että asenne/mieliala vaikuttaa parantumiseen. Tämä ei liene poikkeus?

Kuume on yks elimistön keino sisään päässeiden virusten listimiseen (joten kuumetta ei kannata alentaa lääkkeillä kuin äärimmäisissä tilanteissa). Luottakaa oman elimistönne järjestelmään ja auttakaa sitä luonnollisilla keinoilla!

Mulla on hyvä vastustuskyky, sairastan harvoin ja hyvin lievästi, minulla ei ole mitään syytä pelätä sikaflunssaa. :) Saatoin sen jo sairastaakin, just oli viikon verran lieviä tuntemuksia kurkussa. :whistle:

Rokotteet ei koskaan ole täysin turvallisia. Ei mitkään rokotteet. Adjuvantti, vaikka se oliskin yksinään turvallinen, on tehoste eli se tehostaa myös rokotteen haitallisten ainesosien pääsyn elimistöön vaikuttamaan.

Elohopea on (hermo)myrkky, vaikka sitä saiskin joistain järvikaloistakin. Menee suunnilleen viikko, että etyylielohopean määrä puolittuu. Joten ei se ihan heti elimistöstä häviä... Jossain oli epäilystä, että se eka puolittuminen tapahtuu ehkä nopeamminki mutta sen jälkeen puoliintumisaika pitenee.

Mitä THL:ään tulee, ni se ei ole aina ajan tasalla eikä aina kansalaisten terveyden puolella. Esimerkkinä: Antti Heikkilän kirja Diabeteksen hoito ruokavaliolla ja THL:n vastustus (vaikka Ruotissa asia tutkittu ja erinomaiseksi todettu). (Heikkilän blogista löytyy lisää asiaa tästä jos kiinnostaa.)

Täälä on maininta että rokotteen elohopean määrä olis 25mcg: http://www.nytimes.com/2009/10/12/opinion/12offit.html?_r=2&th&emc=th
Kyseessä on varmastikin virhe, mutta miksihän sitä ei ole sit korjattu?
 
?
Viime syksynä ei tullut mieleenkään rokottaa itseäni tai perhettäni kausi-influenssaa vastaan.
Ekaa kertaa elämässämme koko perheelle tulikin influenssa.
Pitääkö mun nyt jotenkin enempi pelätä tätä sikainfluenssaa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Viime syksynä ei tullut mieleenkään rokottaa itseäni tai perhettäni kausi-influenssaa vastaan.
Ekaa kertaa elämässämme koko perheelle tulikin influenssa.
Pitääkö mun nyt jotenkin enempi pelätä tätä sikainfluenssaa?
Omalla kokemuksella ja sillä kokemuksella, että olen H1N1 virusta sairastavia nähnyt ja hoitanut, sanoisin, että pitäisi. Tiedän kolme tapausta, joissa virus on mennyt ohi pelkällä viikon kestäneellä kovalla kurkkukivulla.

Enemmän on kuitenkin tapauksia, joissa ihminen pärjää kotona hyvällä hoidolla, nesteytyksellä ja kipulääkkeellä. Valitettavasti osa menee aika onnettomaan kuntoon. Riskiryhmät pitäs kyllä saada rokotettua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Rokotteet ei koskaan ole täysin turvallisia. Ei mitkään rokotteet. Adjuvantti, vaikka se oliskin yksinään turvallinen, on tehoste eli se tehostaa myös rokotteen haitallisten ainesosien pääsyn elimistöön vaikuttamaan.
Eipä tässä ketjussa kukaan väitä rokotteiden olevan täysin turvallisia. Mikään lääke ei sitä ole. Elämä ylipäänsä ei ole. Kyse on sen pohdinnasta kumpi on pienempi paha, rokote vai mahdollinen tauti, ja millä perusteilla valinnan osaisi parhaiten tehdä. Monien pitää tehdä päätös siitä ottaako rokotteen riskit vai riskit sairastumisesta seurauksineen. Rokotteen ottamalla voi vähentää tautiriskejä, mutta toisaalta voi olla ettei edes sairastu, jolloin rokoteriskien ottaminen on ollut turhaa. Eipä ole helppo valinta ei.
 
Toosi viksua
Mikä h*lvetin idea tässä on?????????
Vaadin että:
- päivähoitokeskustelut menee sitten myös yhteen ketjuun.
- Myös "mitä tänään ruuaksi" yhteen ketjuun.
- Miten selviän tällä rahalla 2 päivää tai 2 viikkoa yhteen ketjuun
- Pettääkö mieheni minua
- Minua on petetty!
- En enää jaksa
- Savanna
- Mitä lasissa
- kaupassa nähtyä
- Valitusketjut myös omaan ketjuunsa.

Kun nämä nyt ensin laitatte niin alkaa keskustelu vähän selkiintyä!
:kieh:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Valitettavasti osa menee aika onnettomaan kuntoon. Riskiryhmät pitäs kyllä saada rokotettua.
Mitä tarkoitat tuolla onnettomalla kunnolla? Että menee fyysisesti jaksamattomaksi jne vai ihanko sitä, että joutuu hengityskoneeseen vai mitä tässä on odotettavissa jos huonoksi menee?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Valitettavasti osa menee aika onnettomaan kuntoon. Riskiryhmät pitäs kyllä saada rokotettua.
Mitä tarkoitat tuolla onnettomalla kunnolla? Että menee fyysisesti jaksamattomaksi jne vai ihanko sitä, että joutuu hengityskoneeseen vai mitä tässä on odotettavissa jos huonoksi menee?
Ei oo teholle mennyt, ku yksi. Mutta muillakin hengitysvaikeuksia ja nestehukka on kovassa kuumeessa todellinen ongelma. Ravintoa laitetaan sitte nesteenä suoneen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Valitettavasti osa menee aika onnettomaan kuntoon. Riskiryhmät pitäs kyllä saada rokotettua.
Mitä tarkoitat tuolla onnettomalla kunnolla? Että menee fyysisesti jaksamattomaksi jne vai ihanko sitä, että joutuu hengityskoneeseen vai mitä tässä on odotettavissa jos huonoksi menee?
Ei oo teholle mennyt, ku yksi. Mutta muillakin hengitysvaikeuksia ja nestehukka on kovassa kuumeessa todellinen ongelma. Ravintoa laitetaan sitte nesteenä suoneen.
Mutta mistä sen tietää että onko sikalenssua vai ei? Toisaalta sanotaan, että tulee aina kuume mutta osa sairastaneista sanoo, ettei ole ollut kuumetta. Mulla on ollut pitkään kova yskä, pientä lämpöä välillä, pahoinvointia aiemmin, ei enää ja kurkkukipua. Asia ei muuten kiinnostaisi, mutta kuulun riskiryhmään.
 
Övertorneån terveyskeskuksessa Pohjois-Ruotsissa valtaosa sikainfluenssarokotteen saaneesta henkilökunnasta sairastui lievästi. Rokotteen sivuvaikutukset yllättivät henkilökunnan.

http://www.yle.fi/alueet/perameri/2009/10/sikainfluenssarokotteen_sivuvaikutukset_yllattivat_pohjois-ruotsissa_1097874.html

Jossain oli arvio että n. 50 kuolee sikainfluenssaan.
Sairaalainfektioihin menehtyy 800 joka vuosi ja liikenteessä 400.


80% rokotteen saajista näyttää sairastuvan ainaki lievästi.

Sikainfluenssaan sairastuu arviolta 25-30% kansalaisista. Joista iso osa sairastaa suht lievästi. (Ruotsissa arvioitu 11%)

Pitäiskö täsä itkeä vai nauraa?
 
Tuosta raskaana olevien rokottamisesta tuli vielä mieleen se että eihän tupakan tai alkoholinkaan haitat näy välttämättä heti vauvassa vaan voi ilmetä myöhemmin. Mutta eipä tietenkään jotain vuosien päästä ilmaantuvaa kehityshäiriöitä tm yhistetä rokotteeseen (joka on iso bisnes lääkefirmoille), ku "ei ole todettu olevan haittaa sikiölle"... :/ Tutkimuksen tekijänä/maksajana tietysti samainen lääkefirma.
 
oululainen
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Mulla todettiin possuflunssa tänään joten eipä tarvinu rokotusta miettiä..
Onko kovakin tauti?
pikaisia paranemisia!!
Kova kuume ja pahoinvointi on aika ikäviä.. Ja kamala yskä :(
Muistelenko Eeeva oikein, että olet Oulusta? Onko sinulla aavistusta mistä sait tartunnan? Miten teidän perheessä muut?
 
oululainen
Missä asutte?
Tiedättekö mistä tarttui?
Oireet?
Sairastuvatko kaikki perheenjäsenet?
Minkä ikäisiä?
Oliko kaikilla samat oireet ja yhtä rankka tauti?
Pidittekö ennen tartuntaa hyvää huolta käsi- yms hygieniasta?
Millaisia jälkitauteja?
 
Keittiönoita
Mä otan rokotteen, lapseni eivät. Esikoinen olisi kyllä ottanut, mutta ei ole enää Suomessa silloin, kun rokotteen saisi. Kuopus aikoo jättää rokotteen väliin ja sairastaa itse taudin. Mä sitten otan rokotteen. Paitsi jos ehdin saada nasulenssun ennen rokotetta.
 
Yäk. Uutisissa näytettiin niitä rokotuksia, kun ovat nyt sitten käynnissä. Siis miksi niin paksu ja tylsä neula, että sitä piti ihan väännellä, jotta saatiin se uppoamaan rokotettavan lihakseen? Miksei voi käyttää niitä babyneuloja, jotka uppoaa helposti, eikä tunnu miltään? Onko tuokin nyt joku säästöjuttu, että halpoja isoja neuloja vaan, mitä väliä vaikka sattuu? Ja koko piikin pituudelta tungettiin lihakseen. Kamalan näköistä. Näytti ihan kuin luuhun asti olisi se "mehupilli" tungettu.
 
merimies
Alkuperäinen kirjoittaja Perri:
Yäk. Uutisissa näytettiin niitä rokotuksia, kun ovat nyt sitten käynnissä. Siis miksi niin paksu ja tylsä neula, että sitä piti ihan väännellä, jotta saatiin se uppoamaan rokotettavan lihakseen? Miksei voi käyttää niitä babyneuloja, jotka uppoaa helposti, eikä tunnu miltään? Onko tuokin nyt joku säästöjuttu, että halpoja isoja neuloja vaan, mitä väliä vaikka sattuu? Ja koko piikin pituudelta tungettiin lihakseen. Kamalan näköistä. Näytti ihan kuin luuhun asti olisi se "mehupilli" tungettu.
Se rokote on todennäköisesti niin paksua tavaraa, ettei mene läpi ohuemmasta neukasta. Ja jos neulaa "väänneltiin", on rokotetta todennäköisesti määrältään niin paljon, ettei sitä voi kaikkea saam kohtaan tuikata, Täytyy siis "levitellä" ainetta isommalle alalle lihakseen.
En siis ole nähnyt rokotetta, mutta nämä tuli mieleen kertomuksestasi.
 

Yhteistyössä