Toivoisimme keskustelua sikainfluenssasta ja sen rokotteista

mam
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
HEI TIETÄÄKÖ KUKAAN
Että voiko rokotetta pistää jos on valmiiksi normaalissa flunssassa?
Se rokotus oli kyllä aika inhon näköstä ja rokote näytti tuhdilta valkoselta mömmöltä. Mut se on yks piikki vaan, kyllä sen kestää!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mam:
Se rokotus oli kyllä aika inhon näköstä ja rokote näytti tuhdilta valkoselta mömmöltä. Mut se on yks piikki vaan, kyllä sen kestää!
Joo, kaipa sen kestää, kun synnytyskin pitää kestää. Mutta se Jenkkien nenäsumutteena saama rokote näytti aika iisiltä tohon verrattuna
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja merimies:
Alkuperäinen kirjoittaja Perri:
Yäk. Uutisissa näytettiin niitä rokotuksia, kun ovat nyt sitten käynnissä. Siis miksi niin paksu ja tylsä neula, että sitä piti ihan väännellä, jotta saatiin se uppoamaan rokotettavan lihakseen? Miksei voi käyttää niitä babyneuloja, jotka uppoaa helposti, eikä tunnu miltään? Onko tuokin nyt joku säästöjuttu, että halpoja isoja neuloja vaan, mitä väliä vaikka sattuu? Ja koko piikin pituudelta tungettiin lihakseen. Kamalan näköistä. Näytti ihan kuin luuhun asti olisi se "mehupilli" tungettu.
Se rokote on todennäköisesti niin paksua tavaraa, ettei mene läpi ohuemmasta neukasta. Ja jos neulaa "väänneltiin", on rokotetta todennäköisesti määrältään niin paljon, ettei sitä voi kaikkea saam kohtaan tuikata, Täytyy siis "levitellä" ainetta isommalle alalle lihakseen.
En siis ole nähnyt rokotetta, mutta nämä tuli mieleen kertomuksestasi.
No ite en kyllä ees huomannu ku rokottivat =) Ja annos ei ole ku 0,5ml eli kyllä se kaikki menee samaan kohtaan, ei niitä yleensäkään "levitellä"... Luultavasti rokotettava on jännittäny pistämistä jos on näyttäny ettei tahdo neula ihoa lävistää. Kovaan lihakseen on vähän vaikeampi pistää ku rentoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Unna tuliko sulle jotain oireita siitä rokotuksesta? Niistä kun nyt kohistaan kovasti vaikka kertovat vain rokotteen toimivuudesta.
Olkalihas kipeyty, ja on se edelleen kosketusarka. Pientä kurkkukipua ollu eilisestä. Melkein kyllä ootin että olis tullu kuumeet yms. ku niistä niin kohistiin :D
 
äitee
miten muut pienten vauvojen-alle 6kk-äidit jotka eivät siis saa rokotetta,kohtaavat tämän asian?kun siis jos tauti tulee perheeseen,onko vauvan hyvä vain sairastaa se pois alta?Missään ei puhuta pikkuvauvojen sairastamisesta..
 
Meidän lapsilla on ollut viime ja edellisviikolla sikainfluenssa. Toiseksi vanhimman pojan kaverilla oli se ensin. Hän oli aika kovassa kuumeessa viikon ja sai vielä jälkitaudin. Hänellä on diabetes. Meidän lapset olivat kolme päivää kuumeessa, joista kaksi päivää korkeassa. Lisäksi taudissa oli hirveä päänsärky, oksentelua, kurkkukipua ja pahat lihaskivut. Toiseksi vanhin poika sanoi, että päänsärky vie häneltä hengen, kun buranakaan ei meinannut tehota. Kolmantena päivänä hän oli suht hyvässä kunnossa. Kaikilla muilla on ollut tämä tauti nyt, paitsi mies on välttynyt. Pienemmät eivät ollet niin sairaita, kuin isommat lapset. Itselläni oli kuumetta kolmisen päivää, mutta kaikkine oireineen tauti kesti reilun viikon.
 
Mulle tuli tänään neuvolasta postia. Lapussa oli tietoa tosta rokotteesta ja sit siinä luki että sitä nimenomaan suositellaan raskaana oleville naisille varsinkin viimeisellä kolmanneksella tuo tauti on vaarallisin. Niin ja sitten siinä oli että jos äidillä on jokin perussairaus niin rokotetta suositellaan ottamaan. Mulla on astma ja nyt kyllä alan kallistumaan siihen suuntaan että ton rokotteen ottaisin. Tää on vaan niin vaikee päätös että oikein ärsyttää.

"Vaikka tarkkaa riskiä yhtä raskaana olevaa kohden ei pystytä sanomaan, voidaan todeta, että raskaana olevalla on moninkertainen riski sairastua vakavasti ja kuolla pandemiaviruksen aiheuttamaan infektioon samanikäisiin muihin naisiin tai väestöön verrattuna."

"Eläinkokeissa rokote ei vaikuttanut haitallisesti raskauden kulkuun."

Rokotusta suositellaan kaikille raskaana oleville.

Tossa nyt oli muutama juttu mitä tossa kirjeessä oli...kyllä tää pistää miettimään.
 
Tanja
Mitä mitemmälle tämä keskustelu aiheesta etenee ja mitä enemmän se rönsyilee, niin sitä enemmän mua tuppaa ihmetyttämään tämä rokotusvastaisuus. Jep, olen maalta :) joten anteeksi maalaisuuteni sekä maalaisjärjen käyttöni, mutta mä en vain jaksa ymmärtää, miksi rokottaminen nyt olisi jotenkin vaarallista, kun sitä viisaammat terveysalan ihmiset suosittelevat kaikille otettavaksi. Mistä tulee tämä ihmeellinen ylireagointi rokotteeseen? Miksi ette yhtälailla siunaile ja hysterisoi, kun menette lapsianne rokottamaan normirokotusohjelmien mukaisesti? Ihan samat riskit ovat olemassa jo nuissa perusrokotteissakin mahdollisten sivuoireiden saamiseksi, ei mikään rokote ole täysin idioottivarma. Jos tulee sivuoireita, niin sitten tulee - valmius sille on olemassa meissä jokaisessa. Se riski on vain on otettava ja hyväksyttävä. Ihan samaan syssyyn vois sanoa, että miten uskallatte ajella autoillanne? Eivät nekään ole turvallisia, vaikka turvamääräykset täyttäisivätkin. Ja juu - kärjistin :).

Useaan otteeseen ovat esim. siitä elohopean määrästä sanoneet, että on siinä muodossa ja sen verran vähän, että siitä ei ole mitään vaaraa kenellekään. Ja jos pilkkua viilataan, niin kyllä meissä kaikissa liikkuu jo ihan valmiiksi kropassa erinnäisiä määriä vaikka mitä ei soveliasta ainetta, miten tämä siis muuttaisi asiaa suuntaan tai toiseen?

Minä en näe tässä asiassa mitään ihmeteltävää. Suomalaisia on kehoitettu rokottamaan itsensä vakavaa tautia vastaan (meitä viisaampien ihmisten toimesta, jotka alati tutkivat vakavia tauteja ja etsivät ehkäisykeinoja vakavilta tarttumisilta ja sairasteluilta), meitä on kehoitettu myös suhtautumaan tähän tautiin vakavasti. Kuitenkin tästä asiasta on saatu aikaiseksi naurettavaa kohkaamista ja ylihysterisointia, mikä nyt tunnetustikin vesittää oikeissa olosuhteissa kaikki asiat puihin. Hysterisointi tarttuu ja saattaa toimia monelle viimeisenä maksumiehenä, kun taudin kourissa taistelee.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
miten muut pienten vauvojen-alle 6kk-äidit jotka eivät siis saa rokotetta,kohtaavat tämän asian?kun siis jos tauti tulee perheeseen,onko vauvan hyvä vain sairastaa se pois alta?Missään ei puhuta pikkuvauvojen sairastamisesta..
Yritän suojata lasta tartunnalta imettämällä. Toivon siis, että sairastun ennen vauvaa. Saan rokotteen riskiryhmäläisenä, mutta siihen kuluu vielä useita viikkoja.
 
vieras
Norjassa on nyt kuollut pikkulapsikin tohon tautiin :( Siellä terveysviranomaiset suosittelee rokotusta kaikille.


Norjassa kymmenen kuollut sikainfluenssaan

julkaistu tänään klo 12:38

Norjassa sikainfluenssa on vaatinut jo kymmenennen kuolonuhrin. Perjantaina terveysviranomaiset kertoivat, että 2-vuotias poika oli kuollut taudin seurauksena sairaalassa.

Terveysministeri Anne-Grete Strøm-Erichsen kehotti perjantaina kaikkia norjalaisia ottamaan rokotteen sikainfluenssaa vastaan.

Joukkorokotukset voidaan aloittaa ensi kuussa ja riskiryhmät rokotetaan ensin, hän sanoi.

YLE Uutiset
 
tänään
rokote pistetty. Hengissä ja ihan kunnossakin ainakin toistaiseksi. Työpaikan rokotukset alkoivat. Mietin pitkään, että mitä tuon taaperon kanssa tehdään, mutta tänään päätin, että rokotetaan. Riskit rokotteesta pienemmät kuin taudista ja erityisesti jälkitaudeista.
 
marceille
Mitenhän on, kannattakohan minun ottaa rokote nyt, kun olen vielä raskaana (LA:viikon päästä) vai sitten synnytyksen jälkeen? Se tehohan kyllä saavutetaan vasta n. viikon päästä rokotuksesta.. ne oo oikeen saanut tähän mitään kannanottoa mistään :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja marceille:
Mitenhän on, kannattakohan minun ottaa rokote nyt, kun olen vielä raskaana (LA:viikon päästä) vai sitten synnytyksen jälkeen? Se tehohan kyllä saavutetaan vasta n. viikon päästä rokotuksesta.. ne oo oikeen saanut tähän mitään kannanottoa mistään :/
Minä varmaan ottaisin sinuna nyt, vauva saisi luultavasti paremman vastuskyvyn. Ja eihän ainakaan ennen aikaista synnytystä enää tarvi pelätä. Eikä mitään kehityshäiriöitä tms, vauvahan on ihan valmis.
 
pelottaa
Mä pelkään kans kaikista eniten sitä, että lapsi kuolee ko. tautiin. En tiedä mistä olen sen päähäni saanut, mutta pelkään että 4 vuotias tyttöni kuolee siihen. Kuuluu riskiryhmään, se varmaan tekee pelon. Haluaisin saada hänelle rokotteen mahdollisimman pian...
 
s
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
Mitä mitemmälle tämä keskustelu aiheesta etenee ja mitä enemmän se rönsyilee, niin sitä enemmän mua tuppaa ihmetyttämään tämä rokotusvastaisuus. Jep, olen maalta :) joten anteeksi maalaisuuteni sekä maalaisjärjen käyttöni, mutta mä en vain jaksa ymmärtää, miksi rokottaminen nyt olisi jotenkin vaarallista, kun sitä viisaammat terveysalan ihmiset suosittelevat kaikille otettavaksi. Mistä tulee tämä ihmeellinen ylireagointi rokotteeseen? Miksi ette yhtälailla siunaile ja hysterisoi, kun menette lapsianne rokottamaan normirokotusohjelmien mukaisesti? Ihan samat riskit ovat olemassa jo nuissa perusrokotteissakin mahdollisten sivuoireiden saamiseksi, ei mikään rokote ole täysin idioottivarma. Jos tulee sivuoireita, niin sitten tulee - valmius sille on olemassa meissä jokaisessa. Se riski on vain on otettava ja hyväksyttävä. Ihan samaan syssyyn vois sanoa, että miten uskallatte ajella autoillanne? Eivät nekään ole turvallisia, vaikka turvamääräykset täyttäisivätkin. Ja juu - kärjistin :).

Mun mies ihmetteli samaa. Ja myös hesarin uutinen. Eli on tämä rokotevastaisuus ihan hullua tässä sikainfluenssassa. Mutta luin myös että Suomessa on enemmän rokotevastaisuutta kuin monessa muussa maassa.
Useaan otteeseen ovat esim. siitä elohopean määrästä sanoneet, että on siinä muodossa ja sen verran vähän, että siitä ei ole mitään vaaraa kenellekään. Ja jos pilkkua viilataan, niin kyllä meissä kaikissa liikkuu jo ihan valmiiksi kropassa erinnäisiä määriä vaikka mitä ei soveliasta ainetta, miten tämä siis muuttaisi asiaa suuntaan tai toiseen?

Minä en näe tässä asiassa mitään ihmeteltävää. Suomalaisia on kehoitettu rokottamaan itsensä vakavaa tautia vastaan (meitä viisaampien ihmisten toimesta, jotka alati tutkivat vakavia tauteja ja etsivät ehkäisykeinoja vakavilta tarttumisilta ja sairasteluilta), meitä on kehoitettu myös suhtautumaan tähän tautiin vakavasti. Kuitenkin tästä asiasta on saatu aikaiseksi naurettavaa kohkaamista ja ylihysterisointia, mikä nyt tunnetustikin vesittää oikeissa olosuhteissa kaikki asiat puihin. Hysterisointi tarttuu ja saattaa toimia monelle viimeisenä maksumiehenä, kun taudin kourissa taistelee.
 
s
Eli näin piti sanoa, tuo äskeinen sujahti tuonne väliin:)

Mun mies ihmetteli samaa. Ja myös hesarin uutinen. Eli on tämä rokotevastaisuus ihan hullua tässä sikainfluenssassa. Mutta luin myös että Suomessa on enemmän rokotevastaisuutta kuin monessa muussa maassa.
 
vieras
Mä taas olen lukenut, että rokotteissa oleva elohopea on juuri sellaisessa ihmiselle huonoimmassa muodossa.
Oliko tällä kaksi vuotiaalla norjalaislapsella jokin perussairaus, ilmenikö jutusta??

Mitä mieltä olette ruotsalaisasiantuntijoiden yleisestä mielipiteestä, että rokotusta ei suositella 6kk-36kk ikäisille terveille lapsille. Rokotetta ei ole testattu yhtään tämän ikäisillä, vain vähän testauksia vanhemmilla lapsilla. Heidän mielestään ei kannata pistää vieraita aineita näin pieniin lapsiin, kun ei ole mitään tietoa, miten se lopulta vaikuttaa. Ovat myös yleisesti sitä mieltä, ettei kannattaisi rokotaa edes muita terveita lapsia. Lapset ovat päässeet taudista kaikkein vähimmällä tähän asti.

Mua hirvittää antaa rokotetta omalle 8kk ikäiselle vauvalle.

Samoin muissa maissa ei anneta elohopeaa ja muita aineita sisältävää rokotetta raskaanaoleville, vaan he saavat toisen rokotteen. Näin on WHO suositellut. Vain Suomessa toimitaan toisin.
 
s
Yleensä tuo rokotevastaisuus johtuu tietämättömyydestä ja leviää tällaisilla palstoilla. Näin se valitettavasti on. Ihmiset laittavat uskonsa maallikkojen hysteerisiin teksteihin mieluummin kuin asiantuntijatietoihin. Ja jos jollakin on epäselvää ketä uskoa niin ylin asiantuntija meidän maassamma on THL.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Samoin muissa maissa ei anneta elohopeaa ja muita aineita sisältävää rokotetta raskaanaoleville, vaan he saavat toisen rokotteen. Näin on WHO suositellut. Vain Suomessa toimitaan toisin.

Ai missään muussa maassa kuin Suomessa ei tuota samaa rokotetta anneta?

WHO suosittelee ensisijaisesti sitä tehosteetonta raskaana oleville, mutta jos sitä ei ole saatavilla niin sitten sitä tehosteellista. WHO kuitenkin suosittelee raskaana olevien rokottamista.
 

Yhteistyössä