Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Mukavaa kuulla, että joillekin on tullut kivoja uutisia. :)

Itse jouduin vielä käymään viikko sitten päivystyksessä, kun alkoi vuoto, joka oli mielestäni ensimmäiset kuukautiset km jälkeen. Vuotoa kesti kuitenkin n. kaksi viikkoa ja kun viimeiset päivät sitä tuli todella paljon + isoja hyytymiä, niin hakeuduin päivystykseen. Ultrauksessa selvisi, että raskausmateriaalia oli jäänyt vielä 15 cm pala. Se otettiin nukutuksessa tehdyssä hysteroskopiassa eli kohdun tähystyksessä pois. Harmi, etteivät tee sairaalassa tuota ultrausta lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen, olisi selvinnyt jo melkein pari kuukautta sitten asia.. Kipuja ei onneksi ollut ennen tai jälkeen operaation. Nyt vain hb on ehtinyt laskea aika alhaalle kun tuli niin paljon vuotoa. Sitä nyt nostellaan..
Taas pitäisi odottaa yhdet kuukautiset, jonka jälkeen saa alkaa uuteen yritykseen. Tuo keskenmeno oli siis ensimmäinen raskauteni. Toivottavasti ensi jouluna meilläkin olisi terve lapsi.
 
Hei kaikille!

Toivoisin kovasti vertaistukea uuteen ja ahdistavaan tilanteeseen.

Tässä meidän tarinaamme:Nt-ultrassa kaikki loistavasti,turvotusta alle 1 mm,kaikki elimet,aivot yms mitä kuuluukin näillä viikoilla näkyä niin löytyivät.Mutta muutamaa vko:a aiemmin otettu veriseula hälytti.Joku valkuaisarvo pielessä ( mitä sitten ikinä tarkoittaakaan ) ja riskisuhde Down:iin on 1:220.Aika lapsivesipunktioon on ensi viikon torstaina.Ahdistaa ja pelottaa kovasti!

Ilmeisesti riskilukuni ei kuitenkaan pahimmasta päästä ole mutta on se ihme ja kumma kuinka joku asia vaivaa ja ahdistaa niin siitä tulee kamala peikko joka täyttää kaiken alleen.

Voimia kaikille tähän ketjuun joutuneille! <3

Taffo ja Ylläri 13+4
 
Hei!

Täällä jäätiin kiinni nt-ultrassa viikoilla 13+5. Niskaturvotus oli ihan normaali (1,4mm) ja kotiin tuli kirjekkin alkuviikosta, että verikokeet ja turvotus normaalit, eikä sikiöllä mitään poikkeavaa. Nt-ultrassa kuitenkin havaittiin iso omfaloseele, joka sisältää suolia ja mahalaukun. Omfaloseeleen liitty siis suuri riski kromosomipoikkeavuuksiin. Huomenna lapsivesipunktio joka pelottaa ihan tuhottoman paljon. Tunteen on olleet tämän 2 viikon odottelun ajan ihan sekaisin ja itkeä on saanut joka päivä. Omfaloseelestä ei löydy tarpeeksi tietoa ja vertaistukea =(
Enkä tällähetkellä edes tiedä mitä teemme jos sattuisi niinkin hyvä tuuri, että kromosomipoikkeavuuksia ei löydy. Vauva joutuisi kuitenkin kärsimään mittavia leikkauksia ja tulevaisuus olisi epävarmaa :/ tämä suru on jotain ihan kamalaa ja odottaminen kamalinta. Pieni toivonkipinä on, että kromosomit on kunnossa, koska turvotusta, eikä mitään muutakaan normaalista poikkeavaa omfaloseelen lisäksi löytynyt. Sikiö vastasi viikkoja, sydän ja aivot kunnossa ja pikkuinen liikku ja potki menemään koko ultran ajan. Toisaalta päätös jatkosta on helpompi jos kromosomipoikkeavuuksia löytyy ja toisaalta taas toivoo, että niitä ei löydy. Turhauttavaa ja tuskaista....
 
Liitynpäs sitten tähänkin ketjuun :( - ihanaa että täältä on saanut lukea monta positiivistakin elämäntarinaa.

Mulla oli maanantaina NT-ultra ja turvotusta oli jonkun verran 1.5-1.7mm, yhdistelmäseulan kanssa antoi hälytyksen ja ensi viikolle ois aika Naistenklinikalle jatkotutkimuksiin. Sanoi, että riski on suurempi kuin 1:250, tarkoittaako tämä, että voi olla vaikka 1:5, 1:25 eli selviää siellä paikan päällä tarkemmin vai mitä tämä tarkoittaa. Eli onko kokemuksia että puhelimessa ei kerrota suoraan tuota koko riskilukua vai olenko liian vauhkona?

Taustat: Meillä on noin 2-vuotias poika, 07/13 keskenmeno ja nyt sitten tämä tilanne päällä.
 
Viimeksi muokattu:
MammaLa, minulle ainakin antoivat puhelimessa tiedon riskiluvusta, joka oli 1:100. Ehkä käytännöt voivat sitten vaihdella. Ei tuo turvotusluku sinulla käsittääkseni ole kovin iso, sillä meillä oli 1,6 ja kätilö sanoi luvusta kysyessäni, että se on ok ja että puhuisi aivan eri tavalla, jos luku olisi yli 2.

Voimia myös teille Taffo82 ja MMMJ! :hug: Ikävää odotella tuloksia..
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa
Taffo82, tsemppiä sinne teidän tilanteeseen! Lähtökohtaisesti kaikkihan kuulosti hyvältä, mutta hyvä että pääsette tarkistuttamaan tilanteen vielä punktioon! Miten näytteenotto meni? Tule kertomaan tulokset, kun ne teille tulevat :hug:

MMMJ, voimia sinne :hug: tule myöskin kertomaan lisää tänne, kun tuosta saat itsekin lisäinfoa. Itse en ole kyseisestä omfaloseelestä kuullutkaan, niin hirveän vaikea sanoa mitään, mutta tuet ja tsempit täältä jokatapauksessa tulee! <3

MammaLa, ikävää, että sinäkin jouduit tänne liittymään! :( mä sain riskituloksen jo heti ekassa ultrassa, kun olin verikokeen käynyt antamassa ennen nt-ultraa, joten paha sanoa tuosta puhelimessa kertomisesta. Luulis nyt että kaikki kyllä kerrottaisiin suoraan ja heti.

Niinkuin olen tuolla edellisellä (vai sitä edellisellä) sivulla kertonut, niin meidän riskiluku oli downiin 1:35 ja niskaturvotusta oli 2,7mm. Punktiossa käytiin ja terveen tytön paperit saatiin! :) nyt viikot 36+6 menossa ja enää 3 viikkoa jäljellä! <3 joten muistakaa, että vaikka kuinka pahalta tuntuu, niin toivosta ei kannata luopua! Vaikeaa se on ja erittäin raskasta, sitä en mene kieltämään. Halit kaikille :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa
Kiitokset miraflor ja Inkku, itsekin kävin jo vkolla 10+2 tuolla verikokeessa ja nt-ultra oli 12+3, eli en saanut tuloksia heti, vaikka kaikki tiedot piti olla valmiina. Mut kuten totesitte eri käytäntöjä varmaan on. Pitää varmaan soitella tiistaina tarkempaa riskilukua. Ikääkin mulla on jo 34 eli senkin puolesta tuo hälytysraja 1:250 tulee aika nopeasti vastaan. Ehkä tämä tästä? Todennäköisyydet on vielä toistaiseksi hyvät :)
 
Täällä lapsivesipunktio takana, eilen aamulla siis kävin ja pikatestin tulosta lupasivat soittaa ensi viikolla, mahdollisesti jo tiistaina!
Näytteenotto ei sinänsä sattunut mutta mua jännitti ja pelotti ihan törkeesti (en kauheesti pidä piikeistä...) ja hengittäminenkin vähän unohtui siinä niin hieman heikotti jonkun aikaa. Kahdesti joutui pistämään mut sit saatiin hyvä näyte.
Kauheen huono ultralaite oli mutta kaikki kai(?!?) näytti ihan normaalilta. Pää vastasi pari päivää pienempää kuin reisiluun mitta mutta eipä kai mitään hälyttävää...
Tuloksia odotellessa...
 
Hei!

Ja valitettavasti tervetuloa muille tänne joutuneille!

Mulla on se LV-punktio siis ensi viikon torstaina,jännittää ja pelottaa kovasti.Sitten vaan kauhulla tuloksia odotellessa... :(

MMMJ:lle sen verran että jos oikein ymmärrän niin tilanteessasi sikiöllä on suolistoa kehon ulkopuolella.Ystäväni vauvalla oli sama tilanne,vauva tuli sektiolla maailmaan muutamaa vko:a ennen laskettua aikaa ja hänet leikattiin kahdesti muutaman ensimmäisen viikon aikana,ja nykyään tytteli on todella reipas taapero!

Inkku90:lle tsemppiä loppurutistukseen! <3

KiAna7:lle tätäkin kautta halit ja toivottavasti tulee pian hyviä uutisia!

Taffo ja Ylläri 14+2
 
Kiitos tsempeistä ja älyttömästi jaksamisia kaikille tuloksia oottaville ja tulokset jo tietäville! lapsivesinäyte otettiin torstaina ja pelkäsin turhaan, koska toimepide oli ihan kivuton. paineentunnetta oli vatsalla eiliseen asti mutta nyt olo normaali.

Tosiaan omfaloseelessä (omphalocele) osa suolistoa tai koko suolisto ja mahdollisesti muita elimiä kuten maksa tai mahalaukku on pussukassa vatsanpeitteiden päällä, eli vatsanpeitteet eivät ole sulkeutuneet. omfaloseele on vähän kuin gastroskiisi, mutta siinä suolet ovat irrallaan lapsivedessä eivät pussukassa. omfaloseelessä on lisäksi todella suuri todennäköisyys, että vauvala on kromosomihäirioitä, erilaisia syndroomia tai sydänvika. tässä nyt odotellaan tuloksia ja toivotaan että kuulutaan siihen pieneen joukkoon jossa lapsen omfaloseele esiintyy yksinään ilman muita vikoja. odottaminenhan se on pahinta.
 
Tsemppiä meille tulosten odottajille!

Itsellä oli tänään se punktio,se meni oikein hyvin.Pientä paineentunnetta on alavatsalla mutta ei mitään kummempaa!Enemmän tuntui se piikki minkä ne laittoi mulle persuksiin,kun mulla on negatiivinen veriryhmä..Sattui vaan tosi tympeä lääkäri ja se harmitti kovasti. :(

Nyt sitten piinaillaan ja odotellaan tuloksia...

Taffo ja Ylläri 15+0
 
Tsemppiä täältäkin meille tulosten odottajilla ja niille, jotka vielä odottaa tutkimuksiin pääsyä!

Oma riskiluku tarkentui 1:165 (raja iän puolesta oli 1:470), ja hälytys johtui veriseulasta. Istukkanäyte on nyt otettu ja tuloksia voi saada jopa ensi ti tai sit viimeistään pe. Samoin kuin Taffolla niin mullakaan toi näytteenotto ei juurikaan sattunut/tuntunut ja vain vähäinen paineentunnekin poistui muutamassa tunnissa. Mitään veristävuotoa tms ei myöskään (ainakaan vielä) ole tullut. En tiedä onko yleistä et tulis?

Fiilikset vaihtelee, erityisesti eilinen klinikkakäynti sai taas jysäytettyä mieleen, et vaikka todennäköisyydet on melko hyvät niin kaikki ei välttämättä ole hyvin... Muuten on melko rauhallinen ja jopa positiivinen vire.
 
Voi että mitä uutisia täällä onkaan. Ensiksi onnittelut teille ketkä "puhtain paperein" täältä olette selvinneet. Toivottavasti loppuraskaus sujuu huoletta :hug:

Mutta sitten te keillä uutiset eivät ole olleet niin hyviä - paljon rutistuksia ja lämpimiä ajatuksia! Itse kirjoittelin täällä aktiivisemmin viimekeväänä kun sikiön koko jätätti viikolla arvioidusta hedelmöitysajankohdasta (jätätti siis jo varhaisultrassa ja vastasti np-ultrassa samoja viikkoja). Me jäätiin vasta rakenne-ultrassa kiinni siitä ettei kaikki olekaan hyvin.


miraforalle harmi että jäi materiaalia. On tosiaan kurja juttu, ettei viitsitä sopia kontrolli-ultraa. Mä itse jouduin kohtutulehdus oireiden kanssa pallottelemaan ties missä - päivystys sanoi että en ole tarpeeksi kipeä että kannattaa sinne lähetä (siis yleinen tk-päivystys - en tiennyt että olisin saanut mennä vielä äitiyspolinpäivystykseen!) ja käskivät ottaa yhteyttä omaan tk-lääkäriin jonne taas vastaanottoajat olis menny viikonpäähän ja siihen asti käskivät syödä vaan buranaa. "onneks" sit raahauduin yks yö sairaalalle ja sieltä sitten ohjattiinkin suoraan äitiyspolin puolelle ja saatiin ultrattua se kohtu.
Toivottavasti siellä voit jo vähän paremmin henkisesti ja fyysisesti :hug: On todella kurjaa, että nää kelitkin on näin masentavia :( Itse kun sain keväällä "voimaa" siitä että aurinko paistaa ja tuli kesä ja kauniit ilmat.

Taffon lv-punktion tuloksia odottele myös

MMMJ paljon jaksamisia teille. Vaikea on se päätös. Ootko rekisteröitynyt enkelinkosketukseen? Sieltä varmasti halutessasi löydät vertaistukea

MammaLan kysymykseen en itsekään osaa vastata. Meille tuli kotiin lappu riskiluvusta - tai oikeastaan siinä vaan sanottiin ettei kohonnutta riskiä ole..


Kaikille kuitenkin tsemppiä tulosten odotteluun ja toivottavasti tekin pääsette jatkamaan raskautta onnellisesti :heart:
 
Heipat taas kaikille!

Täällä saatiin äitiyspolilta puhelu pikakromosomitestin tuloksista ja siellä kaikki oli normaalit ja tyttö oli tulossa. Omfaloseeleen liittyy kuitenkin korkea riski kromosomipoikkeavuuksista, joten nyt jännätään vielä 2 viikkoa lopullisia tuloksia. Haluttais olla jotenkin huojentunut ja onnellinen jo näistä uutisista, muttei vielä uskalla ettei sitten pohja putoa alta täysin, jos jotain vielä löytyy.

Tsemppiä kaikille odottelijoille, se odotus on pahinta aikaa :heart:

Ja Ambrosia85; Enkelikosketus sivua olen käynyt katselemassa, mutta sinne rekisteröidään porukkaa aika hitaasti, mutta ehkä laitan rekisteröitymisen menemään eteenpäin :)
 
Heippa kaikki!

Saatiin sitte vähän sitä talven tuntua, ku lunta sataa ja on pakkasta, nyt mä nautin <3 :)

Täällä poksuis viikot 38+0 :)

MMMJ, onnea alustavista hyvistä uutisista! :heart: :) Pidän täällä peukkuja, että lopulliset tulokset on yhtä hyvät!

Ja muutkin, ketkä on punktiossa käyny ja mahdollisesti tuloksia jo saanu, ni tulkaahan kertoon kuulumisianne :)
 
Täältä liityttäisiin mukaan, juuri tuli soitto että narahdettiin seuloissa kiinni. Suhdeluku 1:230, ikä kai tässä teki tehtävänsä, olen 42-vuotias ja pikkukakkosta odotellaan. Niskaturvotus viime perjantain ultrassa 1.9 mm, kaikki muuten ultrassa enemmän kuin hyvin.

Torstaina olisi sitten aika jatkotutkimuksiin, mietitään miehen kanssa vielä onko punktio tuolla riskiluvulla aiheellinen.
 
hei,

Meille kerrottiin tänään taysissa, että sikiöllä on 5 softmarkeria eli sellaista merkkiä/poikkeamaa, jotka viittavat johonkin kehityshäiriöön. Eli pää sitruunanmuotoinen, pään takaosa/aivot jotenkin leveät/tyhjä alue, reisiluu hieman lyhyempi, ranteet virheasennossa, aivoissa 2 flexus kystaa. Veriarvot myöskin alhaiset. Tänää otettiin lapsivesinäyte ja odotellaan.

Onko kellään samanlaisia kokemuksia? Voiko näyte olla ok, mitä sitten on vialla? Tuntuu aivan kauhealta. Olen kohta 35 vuotias ja minulla on kaksi ihanaa lasta.
 
mansikka10 voimia tulosten odotusteen!
Kävittekö ihan sikiötutkimusyksikössä tutkittavana ? En siis tosiaan tiedä miten menee muualla kuin helsingin seudulla ja meidät pistettiin viidesta softmarkerista suoraan sikiötutkimusyksikköön.
Meillä perinnöllisyyslääkäri antoi jo nimittäin näytteenottokäynnillä omat epäilyksensä mihin löydökset voisi viitata (siltikin toi esiin sen että voi olla ihan normaali ja tervevauva joka kehittyy vaan omaan tahtiin jolloin esim syynä voi olla huonosti toimiva istukka). Mutta sanoi myös suoraan ettei softmarkit viittaa esim downiin vaan trisomia 13/18:ta.
Meillä siis kaikki softmarkit oli lieviä ja yksittäin ihan yleisiäkin. Vauva oli myös kaikinpuolin "ehjä" ja "normaali". Oli vain pienikasvuinen ja nuo softmarkit jotka tosiaan yksittäin / parittain varsin yleisiä terveilläkin.

Ja näyte voi olla toki ok, ei ne kaikki kehityshäiriöt johdu kromosomipoikkeavuuksista :(
Mitä meinaat noilla veriarvoilla ? Ainakin trisomia/triploidiassa pappa-a ja betahcg on molemmat alhaisia (sehän ei merkitse vielä mitään jos toinen noista arvoista on mitä sattuu ja toinen mahtuu viitearvoon - se on ihan normaalia).

Ootko millä viikoilla raskaana ?
 
Viimeksi muokattu:
mansikka10 voimia tulosten odotusteen!
Kävittekö ihan sikiötutkimusyksikössä tutkittavana ? En siis tosiaan tiedä miten menee muualla kuin helsingin seudulla ja meidät pistettiin viidesta softmarkerista suoraan sikiötutkimusyksikköön.
Meillä perinnöllisyyslääkäri antoi jo nimittäin näytteenottokäynnillä omat epäilyksensä mihin löydökset voisi viitata (siltikin toi esiin sen että voi olla ihan normaali ja tervevauva joka kehittyy vaan omaan tahtiin jolloin esim syynä voi olla huonosti toimiva istukka). Mutta sanoi myös suoraan ettei softmarkit viittaa esim downiin vaan trisomia 13/18:ta.
Meillä siis kaikki softmarkit oli lieviä ja yksittäin ihan yleisiäkin. Vauva oli myös kaikinpuolin "ehjä" ja "normaali". Oli vain pienikasvuinen ja nuo softmarkit jotka tosiaan yksittäin / parittain varsin yleisiä terveilläkin.

Ja näyte voi olla toki ok, ei ne kaikki kehityshäiriöt johdu kromosomipoikkeavuuksista :(
Mitä meinaat noilla veriarvoilla ? Ainakin trisomia/triploidiassa pappa-a ja betahcg on molemmat alhaisia (sehän ei merkitse vielä mitään jos toinen noista arvoista on mitä sattuu ja toinen mahtuu viitearvoon - se on ihan normaalia).

Ootko millä viikoilla raskaana ?
Kiitos vastauksestasi. Olen tasan 22 viikkoa raskaana. Pappa-a arvo taisi olla se hälyyttävä 0,154 ja toinen oli sitten siinä sallitun 0,3 rajalla. Millaisia markkereita teillä oli? Huomenna tai torstaina tulee lapsivesikokeen tulokset. Mietin juuri, että mitä muuta voi olla vialla, jos ei tulokset näytä mitään trisomiaa?
 
Voihan kyseessä olla vaan ikävää epäonnea ja ei ole kehittynyt kuten pitäisi.
Onhan noita rakennepoikkeavuuksia vaikka kuinka paljon ilman mitään trisomioita :/

Meillä oli toinen aivolohko ehkä vähän toista pienempi - tästä ei saatu varmuutta.
Kasvu jätätti kahdella viikolla (yhteensä kolmella). Kaksi golfpalloa sydämessä ja muistaakseni sydämestä puuttui joku kaari. Kaikki yleisiä tosiaan yksittäin :)

Teille varmaan kerrottiin että keskeytys on vielä muutamia päiviä mahdollinen jos uutiset on huonoja. Toi on niin ikävää että "käry" käy vasta rakenneultrassa - ei jää juurikaan aikaa miettiä vaihtoehtoja kunnolla.
Sanoivatko lääkärit mitään mitkä mahdollisuudet pienellä olisi selvitä jos kromosomitesteistä ei mitään löydy?
 
Eivät lähteneet vielä arpomaan muuta syytä.

Olemme miettineet, josko menisimme lisäultraan vielä muualle. Noista käsistäkin olen lukenut, että ne ei vauvalla välttämättä liiku tai aukea, jos on selällään. Tietty voi olla aina sattumaakin, että nukkuu tms. Nää on niitä jossitteluja ja mietintöjä, joita pakostikin tekee. Lisäksi toi kallon takaosa oli siinä juuri rajoilla, joissa se mitta saa olla. Eivät mitanneet tota olkaluuta, josta olen myös lukenut, että se tulisi mitata, jos reisi on hieman lyhyempi normaalia, meillä siis oli n. viikon jäljessä se reisi mitta. Kun noita kaikki miettii erillisinä niin ei välttämättä juuri mitään tarkoita, mutta kun niitä löytyy 5 yhdessä, niin hätä on kova.

Ajattelin lisäksi jos soittaisin tonne taysiin sikiöpuolelle ja kyselen hieman lisää ennen kuin tulos tulee.

Kävittekö tarkistusultrissa sitten teidän tapauksessa?
 
Meidän tapaus oli kertalaakista selvä kun saatiin ne punktion tulokset tiistaina (pe otettiin).

Toivottavasti pian saat seurantaultran ja ne tulokset, koska jos kyseessä olisi trisomia 13/18 / triploidia tai joku muu vakava joka ei mahdollista vauvan selviytymistä niin sulla käy viikot aika vähiin tehdä päätöksiä/saada keskeytyslupaa.

Tahdon kuitenkin uskoa että nää on sulla vaan yksittäisiä softmarkeja, ja kaikki on hyvin :)
 
Tsemppiä täältäkin meille tulosten odottajilla ja niille, jotka vielä odottaa tutkimuksiin pääsyä!

Oma riskiluku tarkentui 1:165 (raja iän puolesta oli 1:470), ja hälytys johtui veriseulasta. Istukkanäyte on nyt otettu ja tuloksia voi saada jopa ensi ti tai sit viimeistään pe. Samoin kuin Taffolla niin mullakaan toi näytteenotto ei juurikaan sattunut/tuntunut ja vain vähäinen paineentunnekin poistui muutamassa tunnissa. Mitään veristävuotoa tms ei myöskään (ainakaan vielä) ole tullut. En tiedä onko yleistä et tulis?

Fiilikset vaihtelee, erityisesti eilinen klinikkakäynti sai taas jysäytettyä mieleen, et vaikka todennäköisyydet on melko hyvät niin kaikki ei välttämättä ole hyvin... Muuten on melko rauhallinen ja jopa positiivinen vire.
Tulokset saatu ja sikiöllä on normaalit kromosomit! :heart:

Kiitokset tsempeistä ja halit niille, jotka tähän ketjuun joutuvat ja tuloksia odottavat!
 
Hienoja uutisia ovat jotkut saaneet! :heart:

Itsellä vaan jotenkin huono fiilis ja suoraan sanottuna v*tuttaa niin ettei veri kierrä...Sovittiin että soitan itse tuloksia koska käytäntönä nin että huonot uutiset soitetaan ja hyvät tulee postissa...Ja sanoivat että saan soittaa tiistaina tuloksista,ja soitinkin tietysti.Siellä oli NIIIIN tympeä akka joka joka ensin piti mua kuuntelemassa "pilipalia" ja sitten käski soittaa puolen tunnin päästä uudestaan,näin tein ja tyly vastaus,ei oo kuule tullu sun tulokset.Kyselin että koska saan soittaa uudestaan niin sanoi että seuraavan kerran perjantaina,huh huh.Voiko oikeasti olla että tuloksia tulee vaan 2 krt vko????Systeri kun viime vuonna odotteli tuloksia ( joutui keskeytykseen ) niin nainen siellä sanoi että hän katsoo joka aamu ja iltapäivä onko tuloksia tullut ja soittaa heti.Ja nyt kun hän pääsi automaattisesti punktioon niin sama homma,soittivat hyvät uutiset.Miten helvetissä mulle osuu just nää empaattisimmat hoitoalantyöntekijät....Huomenna taas soittelen kauhusta kankeana..

Kiitos ja anteeksi...

Taffo ja Ylläri 16+0
 

Yhteistyössä