Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Voi Lille11 suuret suuret voimahalit ja pahoittelut huonoista uutisista, voimia ihan hirmuisesti! Tuli niin kurja olo sun puolesta, kun itse olisin pari viikkoa sitten voinut ihan hyvin olla ihan samassa tilanteessa (ja voin olla vieläkin kun rakenneultra vielä tekemättä!).

Pikkukukallekin tsemppiä odotteluun, harmi että sinäkin päädyit tänne keskusteluun.

Onnea Aannalle, ihanaa että saitte hyviä uutisia. Mulla oli vähän sama fiilis kun sain tulokset, eli ihan kuin ois plussannut uudelleen!
 
No olipas yllätys. Riskiluku oli 1:3. Tämä siis keskiraskauden veriseulasta,
johon ei kuulu np-ultraa. Lapsivesinäyte otetaan ensi maanantaina. Miehen kanssa mietittiin
etukäteen, ettemme välttämättä mene lv:hen, jos luku on luokkaa 1:240. Mutta nyt kyllä
halusin heti. Pyysin nähdä veriarvoja muttei se hoitaja oikein osannu selittää niitä. Näin arvot ja ei
ne kyllä lähellä 1 ollu. Kolme oli luokkaa 3-4 Mom ja yksi alle 1. Mulla siis oli suuri riski juuri
downin syndroomaan. Kysyin riskilukuja 18 ja 13 mutta niiden tuloksia ei hoitajalla ollut.
No nyt odottelemaan maanantaita, ja sitten viimeistään perjantaina pitäisi tulla pikatestin tuloksset.

Mä en ole hirveen surullinen tai järkyttynyt, koska tämä raskaus on ollut vaikea. Jos
tämä tulos olisi tullut viime raskaudessa olisin ollut ihan maassa.
 
pikkukukka voimia oikein kovasti, vaikka sanoitkin ettet ole hirveän surullinen tai järkyttynyt ! :hug: voihan sitä paitsi silti hyvinkin olla, että vauvanne on ihan terve. :heart:

Minulla on nyt mennyt 3 viikkoa veriseulasta, ja huomenna viikko nt-ultrasta. Eli jos huomenna tai perjantaina ei mitään kuuluu, voimme ehkä pikkaisen huokaista helpotuksesta...? Olen lukenut paljon tietoa nyt tuosta nt-ultrasta, eikä se kansainvälisten "suosituksien" mukaankaan ole edes kovin hirveä tulos se 2.8 mm näinkin nuorella kuin mitä olen. Mutta eihän sitä koskaan tiedä.. :( Pitää vain toivoa parasta..
 
pikkukukka: ikävää, että olet joutunut myös tänne kirjoittamaan ja haluan toivottaa kovasti voimia tutkimuksiin ja etenkin tuloksien odotukseen. Toivotaan että vauvallanne voisi vielä silti kaikki olla hyvin!!

MySweetBaby: toivotaan todella, että saisitte hyviä uutisia!!!
Hmm, tuosta nettijuttujen lukemisesta, itsekin silloin tuloksia odotellessa luin paaaljon sivustoja ja juttuja, toivo eli ja kasvoi mielessä, mutta kuitenkin sitten kävi huonosti, loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen ettei niitä kannata lukea tai ainakaan verrata omaan tilanteeseen. Mitä vaan voi sattua, niin hyvään suuntaan kuin huonoonkin, kaikki nämä tilanteet ovat niin kovin yksilöllisiä. Parasta vain odotella tuloksia ja yrittää elellä mahdollisimman "neutraalisti".
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
Iloisia uutisia veriseulasta !!! :D
Soitin neuvolaan, ja neukkutäti kertoi että kaikki ok veriseulassa! Elikkä nt-ultra, veriseula + ikä, riskiluvuksi tuli 1:5600 ! *^^* Sanoi neuvolantäti että ei mitään syytä huoleen, ja voin ottaa ihan rennosti nyt. TOTTAKAI aina on mahdollisuus että lapsella olisi jokin sairaus, mutta aion kyllä nyt sen sijaan että tuota miettisin, niin olla ihan rennosti ja VIIMEINKIN nauttia raskaudesta! Kyllä sitä ehtii myöhemminkin murehtia, jos siihen aihetta on! :)
 
Joo, MySweetBabylle onnea hyvistä tuloksista!

Pikkukukka: Oliko sulla tänään se punktio? Menikö hyvin? Toivottavasti saat nopsaan tulokset. Mullahan pikatesti venyi ja venyi 11 vrk:een :( Mutta ehkä lomien vuoksi, sillä se otettiin joulun ja uudenvuoden välisellä viikolla, seuraavalla viikolla vielä loppiainenkin tuli väliin.
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
Punktio oli tänään ja se meni ihan hyvin. Vauvaa ultrattiin punktion jälkeen ja mitään merkkejä vammasta ei näkynyt. Normaalilta näytti. Nenäluuta ei päästy tutkimaan, koska vauva piti kasvonsa piilossa. Pikatestin tulokset pitäisi tulla perjantaihin mennessä ja sitten 2-3 viikon kuluessa loppujen kromosomien tulokset.

Nyt sitten lepäilen. Sanoivat että pitää levätä seuraavat 24 tuntia ja välttää venyttelyä, kumrstelua ja nostelua seuraavat 48 tuntia. Autoakaan ei saa ajaa. Supistuksia tai kipuja ei ole vielä ollut, ainoastaan pistokohta on arka.
 
Ilmottaudunpa minäkin tähän pinoon...kuten nimimerkistä voi päätellä, meillä odotetaan nelosta. Np-ultrasta tuli jo heti huonoja uutisia vkolla 12+1, turvotusta 3,2 mm jatkuen hiukan myös selän puolelle. Sillon jo varattiin kuun loppuun punktioaika, kun lääkäri oli varma, että veriseulakin hälyttää. Ja hälyttihän se (riskiluvuksi saatin 1:5). Hcg-arvo 1,36 MoM ja Papp-a 0,25Mom. Ultrassa kuitenkin nähtiin nenäluu, vatsalaukku ja virtsarakko normaaleina, ei nestettä muualla kehossa, aivot näytti normaalin perhoskuvion, ei merkkejä napatyrästä tms, sikiö liikkui normaalisti ja kaikki raajat erottuivat normaaleina.

Aikaisemmat raskaudet on sujunut täysin ongelmitta, vaikka jotenkin olen ajatellut, että jo kolme tervettä lasta, että koskakohan "napsahtaa". Päätös meillä on jo tehty eli jos jotain vakavaa kromosomihäiriötä löytyy (trisomia tms) niin raskaus keskeytetään. En rupea tähän erittelemään syitä, nehän ovat jokaisella meillä hyvin henkilökohtaisia. Nyt siis menossa rvk 13+5.

Käväisin vielä toisellakin lääkärillä ultrassa yksityispuolella ja hän piti todennäköisimpänä jotain trisomiaa, mutta toisaalta veriarvot eivät puhuisi sen puolesta. Eikö se ollut niin, että 21-trisomiassa hcg huomattavan korkea ja papp-a matala, 18-trisomiassa taas molemmat hyvin alhaiset. Mitä muissa trisomioissa on, osaako kukaan kertoa? Niin ja niinkui aikaisemmista teksteistä luin niin monella imettävällä on ollut alhainen papp-a ja minä vielä kuopusta imetin öisinkin silloin, kun verikoe otettiin vkolla 9+4.

Tämä odotus on hyvin piinaavaa, kuten Teidän kaikkien teksteistä olen saanut myös lukea. Mammavaatteet on edelleen kaapissa, en uskalla ottaa nitä esiin, vaikka jo tarviskin. Masu on kuitenkin jo pullahtanut. Nyt olen ollut tuntevinani liikkeitäkin, aikaisemmissakin raskauksissa aikaisin tuntenut, vaikka minulla onkin istukka edessä. Jotenkin ei osaa luoda minkäänlaista sidettä lapseen, kun ei tiedä miten tässä käy.

Voimia kaikille, jotka joutuvat vielä odottamaan, joko tutkimuksia, tutkimustuloksia tai raskauden etenemistä muutenkin. Onko muuten muilla onnistunut miten lv-punktio istukan ollessa edessä?? Eihän ole mahdollista, että istukan soluja tulee näytteeseen mukaan?? (viitaten joidenkin istukkabiopsioiden tuloksiin...)

Neljäs? ja vielä 2 vkoa punktioon...=(
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Neljäs? tähän pinoon. Eihän täällä mukavaa ole..
Mulla oli hcg yli 4 mom ja papp-a tosi alhainen kans.
Tuosta istukasta sen verran, että mulla se on alhaalla edessä. Kuulemme, jos on istukka näytteen oton tiellä niin sitten mennään kylmästi istukan läpi. Näin mulle selitti lääkäri tänään. Kaippa se tulos sieltä tulee kuitenkin.
 
Neljäs: harmi, että jouduit sinäkin tälle palstalle :( Mulla istukka on edessä ja lapsivesipunktio tehtiin istukan läpi.

Pikkukukka: jännä, että erot ohjeissa punktion jälkeen vaihtelevat paljon. Mulle sanottiin, että voi olla normaalisti, kunhan ei mene kuntosalille tms. rehkimään samana päivänä. Netistä luin, että joillekuille on annettu jopa sauna- ja seksi-kielto viikoksi (!) ja viikon verran muutenkin pitää välttää rehkimistä. Mulle punktion jälkeen tuli niitä supisteluja, niin otin kyllä viikon ajan tosi kevyesti silloin.
 
No onpas tosiaan todella erilaisia käytäntöjä tuon lapsivesipunktion suhteen.

Minulle ei annettu minkäänlaisia kieltoja, samantien töihin takaisin. Pistokohtaan laastari ja sitä pyydettiin tarkkailemaan sen päivän ajan. Jos alkaa vuotamaan, samantien äitiyspolille.
Mutta mitään rajoituksia ei tosiaan annettu.

Tsemppiä pikkukukka ja Neljäs? :hug:

Ja onnea kaikille hyviä tuloksia saaneille!

Meillä vielä kaksi viikkoa sydänultraan, mutta hyvillä mielin jo uskallan olla.
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
Neljäs, harmi että olet joutunut tänne. Ajattelin vain kirjoittaa koska meillä oli np-ultrassa myös niskaturvotusta 3,8mm joka jatkui myös selän puolelle (ja keuhkoissa oli hieman nestettä).. Kävimme istukkabiopsiassa joka antoi puhtaat tulokset vaikka tytöllämme on turneri, joka selvisi syntymän jälkeen.. Nyt voin sanoa että onneksi en tiennyt aikaisemmin kun olisin pelännyt keskenmenoa (vaikka pelkäsin muutenkin lääkärin kommenteiden vuoksi, koska hänen mielestä ei voinut viitata kuin vakaviin rakennepoikkeavuuksiin tai vakaviin trisomioihin)..

Mutta kaikille toivon vain hyviä tuloksia ja voimia! <3
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
Mulla oli tänään rakenneultra ja kaikki näytti olevan täysin kunnossa! Eli vaikka nt oli huimat 5.3mm niin kyse ei ole trisomioista eikä rakenneviasta. Lääkärin mukaan hyvin suurella todennäköisyydellä vauva on siis täysin terve. Sanoi, että ei tosiaan tiedetä mistä tuo niskaturvotus oikeasti johtuu. Joillakin terveilläkin sitä vaan voi olla reilusti ja taas vastaavasti vaikka kaikki ei ois kunnossa sitä ei ole lähes ollenkaan.

Sanoi vielä tuosta niskaturvotuksesta sen verran, että voi toki olla, että esim joku pieni sydänvika (tai muu rakennepoikkeama) mikä todetaan vasta lapsen kasvaessa ja ei välttämättä edes tarvitse hoitoa saattaa nostattaa sikiöaikana suurenkin niskaturvotuksen.

Kysäisin samalla, että minkä takia seulottiin vain trisomiat (kun esim. täälläkin joiltain kartoitettu koko kromosomisto ja toisilta vaan trisomiat) ja sain vastaukseksi, että yleensä ei rutiinisti tutkita kun nuo trisomiat, koska muut ovat niin harvinaisia. Sanoi vielä, että jos tässä rakenneultrassa ois jotain poikkeavaa nähty oltais sitten kartoitettu kromosomistoa vielä tarkemmin (ne näytteet kuulema säilytetään jos halutaankin vielä jatkoselvittelyjä). Käytäntö voi toki olla erilainen riippuen sairaanhoitopiiristä (tai ihan vaikka lääkäristäkin), mutta tämmöisen selityksen tuolta sain.
 
Nipsu91 muistatko yhtään minkälaiset veriarvot sulla oli? Turneria en pelkää ja sehän tietäisi meidän poikalaumaan tyttöä jatkoksi =) eikö turner selviä kromosomitutkimuksessa? Käsittääkseni on x-kromosomissa oleva "virhe", mikä pitäisi kromosomitutkimuksessa tulla esiin..?

Eli ilmeisesti ei tarvitse jännätä punktiota istukan läpi.

Tänään ollut jotenkin parempi päivä, kävin hyvän ystävän kanssa tuulettamassa aivoja reippaalla lenkillä. Hän kärähti muutama vuosi sitten veriseulassa ja jotenkin ymmärtää mun ajatuksia ja tunteita. Onkos teillä muilla tuttuja mts, joiden kanssa vois ihan livenä purkaa ajatuksia? Mä ainakin koen, ettei tuo miehenpuoli oikein ymmärrä mun tuntemuksia ihan syvimmiltään. Mites teidän muiden miehet on asiaan muuten suhtautuneet? Meillä mies halusi kans ehdottomasti punktion, mutta muuten ei oikein ajatuksiaan suolla ulos. Pussailee ja silittelee kyllä masua, joten kyllä kait hänenkin ajatukset siinä on.

Niin ja mulle ilmoitettiin etukäteen, et punktiopäivä on sairaslomapäivä ja vuorokauden pitäisi ottaa rauhallisesti.

Ansq09 onneksi pahimmat piinaukset on kuitenkin ohi, toivotaan erityisen tervettä ja vahvaa sydäntä!!
 
Veriarvo lukemia en oo kuullukka, mutta veriarvo+ikä antoi sen luvun 1:1500 että en usko että niissä mitää kummallista oli :)
Ja turnerissa toisessa x-kromosomissa on virhe tai puuttuu kokonaan.. Eikä turneria tarvi pelätä, itse en pidä niin vakavana että esim. Olisi raskausaikaa tehnyt keskeytyksen sen vuoksi.
ja se katsotaan tuossa perus kromosomi jutussa, mutta meillä ei sitä näkynyt :)
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby

Yhteistyössä