Ilmottaudunpa minäkin tähän pinoon...kuten nimimerkistä voi päätellä, meillä odotetaan nelosta. Np-ultrasta tuli jo heti huonoja uutisia vkolla 12+1, turvotusta 3,2 mm jatkuen hiukan myös selän puolelle. Sillon jo varattiin kuun loppuun punktioaika, kun lääkäri oli varma, että veriseulakin hälyttää. Ja hälyttihän se (riskiluvuksi saatin 1:5). Hcg-arvo 1,36 MoM ja Papp-a 0,25Mom. Ultrassa kuitenkin nähtiin nenäluu, vatsalaukku ja virtsarakko normaaleina, ei nestettä muualla kehossa, aivot näytti normaalin perhoskuvion, ei merkkejä napatyrästä tms, sikiö liikkui normaalisti ja kaikki raajat erottuivat normaaleina.
Aikaisemmat raskaudet on sujunut täysin ongelmitta, vaikka jotenkin olen ajatellut, että jo kolme tervettä lasta, että koskakohan "napsahtaa". Päätös meillä on jo tehty eli jos jotain vakavaa kromosomihäiriötä löytyy (trisomia tms) niin raskaus keskeytetään. En rupea tähän erittelemään syitä, nehän ovat jokaisella meillä hyvin henkilökohtaisia. Nyt siis menossa rvk 13+5.
Käväisin vielä toisellakin lääkärillä ultrassa yksityispuolella ja hän piti todennäköisimpänä jotain trisomiaa, mutta toisaalta veriarvot eivät puhuisi sen puolesta. Eikö se ollut niin, että 21-trisomiassa hcg huomattavan korkea ja papp-a matala, 18-trisomiassa taas molemmat hyvin alhaiset. Mitä muissa trisomioissa on, osaako kukaan kertoa? Niin ja niinkui aikaisemmista teksteistä luin niin monella imettävällä on ollut alhainen papp-a ja minä vielä kuopusta imetin öisinkin silloin, kun verikoe otettiin vkolla 9+4.
Tämä odotus on hyvin piinaavaa, kuten Teidän kaikkien teksteistä olen saanut myös lukea. Mammavaatteet on edelleen kaapissa, en uskalla ottaa nitä esiin, vaikka jo tarviskin. Masu on kuitenkin jo pullahtanut. Nyt olen ollut tuntevinani liikkeitäkin, aikaisemmissakin raskauksissa aikaisin tuntenut, vaikka minulla onkin istukka edessä. Jotenkin ei osaa luoda minkäänlaista sidettä lapseen, kun ei tiedä miten tässä käy.
Voimia kaikille, jotka joutuvat vielä odottamaan, joko tutkimuksia, tutkimustuloksia tai raskauden etenemistä muutenkin. Onko muuten muilla onnistunut miten lv-punktio istukan ollessa edessä?? Eihän ole mahdollista, että istukan soluja tulee näytteeseen mukaan?? (viitaten joidenkin istukkabiopsioiden tuloksiin...)
Neljäs? ja vielä 2 vkoa punktioon...=(