Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

jeeni
voimia Helikopteri. ei varmasti ole sanoja lohduttamaan :(

te, joille on tehty lapsivesipunktio, miten koitte sen? Omalla kohdallani oli todella kamala kokemus fyysisesti, kipu pahinta mitä on koskaan kokenut. alunperin oli sellainen käsitys, että ei se kuin vähän nipistää tai tuntuu inhottavalta, toisilla ehkä vaan pieni painamisen tunne ja joillakin saattaa vähän kirpaista. mutta tuo oli kyllä jotain ihan hirveää... johtuneekohan siitä, että viikkoja jo näin paljon?

jeeni 31+1
 
Helikopterille pahoittelut ikävistä uutisista :) Eikä niin ollut, että raskausviikkoja ei vielä kauheesti ollut? Ehkä vähän helpottaa tilannetta, jos ei vauvan liikkeitä ole tuntenut vielä. Olen todella pahoillani teidän puolesta! Onneksi harvinaista että vastaava uusiutuisi, joten varmasti uusi raskaus on helpompi sitten kun on sen aika :hug:
 
Jotenkin tuntuu nyt vielä etukäteen, että kyllä tämä tästä jotenkin suttaantuu. Saan lepäillä saikulla vähintäänkin kaksi viikkoa ja sulatella keskeytystä sekä tietty toipua fyysisesti. Kävimme sairaalassa lääkärin kanssa hyvän keskustelun ja tukea on saatu joka puolelta. Saa nähdä, miten sitten hormonien romahdus minuun vaikuttaa.

Ja viikkoja tulee keskeytyspäivänä n. 15. Lääkäri arvioi, että näin vakavassa kehityshäiriössä istukka saattaa olla aika pieni ja keskeytys mennä melko nopeasti. Siinä toivossa elelen.
 
Helikopteri eiköhän se hyvin mene :) Itse kävin synnyttämässä tasan viikko sitten. Olin 15rv silloin. 7 mentiin sairaalaan ja silloin laitettiin ekat tabletit emättimeen. Vähän ennen yhtä sikiö syntyi ja hieman myöhemmin myös istukka. Tuntui että kaikki sujui nopeasti ja helposti (jos nyt voi niin sanoa). En tarvinnut edes yhtään särkylääkettä. Toivottavasti sinullakin sujuisi nopeasti :) On tämä keskenmeno muutenkin niin rankkaa henkisesti, että synnytys voisi sujua edes hyvin..
 
Kiva kuulla, Toukka90, tai siis "kiva" nimenomaan. Tulee tosiaan helposti vähän syyllinen olo, kun toivookin keskeytyksestä helppoa. Tai ylipäätään, jos tästä keksii jotain myönteistä, niin ei sitä kehtaa ääneen sanoa kuin lähimmille - ihan kuin pelkkä tuska olisi oikeutettua.

Mutta niin, onneksi sieltä sairaalasta todennäköisesti pääsee samana päivänä pois. Luulin, että on oltava automaattisesti yötä, mutta eihän se niin menekään. Sikiön syntymisessä menee kuulemma keskimäärin 6 tuntia.
 
Mulle on tehty yksi lääkkeellinen keskeytys ja mielestäni se oli kun kovat kuukautiskivut ja vuoto joka kesti hetkellisesti runsaammin, eli sen ajan kun sikiö syntyi. Sitten olo rupesi olemaan aika normaali. Ainoa mikä voi tulla vastaan on sitten kohtutulehdus jos kohtu ei tyhjene kunnolla. Mulla meni muistaakseni sielä joku 6 tuntia. Olin saanut edellispäivänä tabletit, jotka pysäyttivät sydämen ja seuraava aamuna laittoivat kohdunsuulle tabletit. Supistukset alkoivat n. 1 tunnin kuluttua.
Tsemppiä Helikopteri edessä olevaan koitokseen ja lupa on surra. Päätöksen ja ajatukset ovat vain sun omia ja kenenkään ei tule niitä arvostella. Varmasti joku näin tekee, mutta onneksi meillä jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiin:hug:
 
Osanottoni Helikopteri :hug:

Meillä epäiltiin myös trisomia-18, mutta meillä se jäi epäilyksi. Jos epäilys olisi kuitenkin varmistunut todeksi, olisin tehnyt keskeytyksen välittömästi vaikka viikkoja olisi silloin ollut jo noin 22. Kyseinen kromosomimuutos on niin vakava, ettei lapsellasi olisi minkäänlaisia elämisen mahdollisuuksia. Itse ajattelin kun asiaa jouduin pohtimaan, että kyseiseisessä tapauksessa tekisin lapselleni suuren palveluksen. Hän ei joutuisi kärsimään lyhyen elämänsä aikana kivusta tai lääketieteellisistä tutkimuksista.

Ihmiset eivät aina ymmärrä mikä ero on erilaisissa kromosomivirheissä ja niiden aiheuttamissa oireissa. Monesti trisomia-18 rinnastetaan esim. downin syndroomaan. En tarkoita etteikö down olisi myös vakava asia, vaan lähinnä sitä etteivät monet ymmärrä että trisomia-18 tai -13 ovat kuolemaan johtavia. Tsemppiä sinulle sekä keskeytykseen että sen jälkeiseen aikaan. Muista, että kaikki tunteet ovat sallittuja, myös helpotuksen ja myönteisyyden tunteet.
 
Keskeytys on nyt takana. Kävi tuuri, sikiö tuli ulos parin tunnin päästä ensimmäisestä lääkkeestä ja sitten vähän hitaammin istukka. Keho on yllättävän hyvässä kunnossa, pää vähän sumea. Mutta siis etukäteinen paha olo oli kyllä se hirvein, tämän tajuaa muutoin varmaan vasta jonkin ajan kuluttua.
 
Kyllä me, omasta halustamme, nähtiin pieni :( En odottanut niin hentoista ja keskeneräistä. Pyysin kyllä hiljaa mielessäni anteeksi.

On se toisaalta ihmeellistä ja hienoakin, miten ihminen tekee mielessään lapsestaan melkein valmiin lapsen, vaikka se olisi vasta ihan aluillaan.
 
  • Tykkää
Reactions: marja76
Helikopterille jaksamista :hug:

Itse sain tänään istukkanäytteen tulokset ja kromosomit olivat täysin normaalit :heart: Tietysti huoli on vielä läsnä ja rakenneultraan asti saa jännäillä, turvotus kun yleensä enteilee jotain rakennevikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: marja76
Avelina, mahtavaa, että joku saa tuoda hyvä uutisia tälle palstalle! Kauhean kauan sait tuloksia odotella :O Olen oikeasti tosi iloinen puolestasi! Toivoinkin, etteivät tämän palstan lukijat nyt nappaa juuri tätä meidän painajaista painamaan mieltään, kun se voi olla ihan turhaakin.

Pääsettekö katsomaan ne varhaisrakenteet? Me oltaisiin menty sitten vko:n 16 koitettua, jos kromosomit olisivat olleet ok.

Mulla on tämä homma kyllä selvästi kääntymässä kohti lievästi ylimitoitettua vauvakuumetta. Ei ehkä hirveän hyvä juttu, voi olla jotain huonojen tunteiden peittelyä, mutta jotenkin tuntuu hyvältä ajatella mahdollista kesävauvaa. Toisaalta, ei tässä nyt ehkä sitten kuitenkaan mitään häviäkään, vaikka sitten ei tulisi kovin pian uudelleen raskaaksi tai jos pää ei sittenkään kestä uutta raskautta.
 
Avelina on se kyllä hyvä että täällä kuullaan vaihteeksi hyviäkin uutisia! :) Tsemppiä rakenneultraan! Toivotaan että saat siellä hyviä uutisia :)


Helikopteri mäkin olen tota uutta vauvaa miettiny aina silloin tällöin. Jos joku vois mulle luvata että seuraava raskaus sujuu ongelmitta, olisin valmis yrittämään heti uudelleen. Pelkään vaan niin paljon jos seuraavakin raskaus keskeytyy. En kestäis toista menetystä putkeen!
 
Avelina Mukava kuulla hyviä uutisia! Meillä oli 4,43mm turvotusta, ei menty lapsivesi punktioon ollenkaan ja rv 15 oltiin ultrassa jossa tarkkaan katsottiin rakenteet ja kaikki näytti hyvältä. Meillä on nyt vajaan kahden viikon päästä rakenne ultra, hieman jännittää mutta kyllä me odotetaan saavamme hyviä uutisia, kun tähänkin asti kaikki rakenteet on olleet kunnossa.

Helikopteri Onnea uuteen yritykseen, sitä sanotaan että noin kehno tuuri ei voi toistua. Ja itse ainakin haluaisin lapsen jokatapauksessa, vaikka kerran tuollain kurjasti kävisikin. Samoin Toukalle toivon jaksamista, ja onnea uuteen yritykseen sitten kun uskaltaudutte siihen.

marja76 Milläs viikoilla sinä jo porskutat siellä? Onko kaikki sujunut nyt ongelmitta?
 
Kiitos :heart:

Huolissani olen edelleen koska tuota turvotusta siis ylsi muuallekin kuin vain niskapoimuun.

26.7 on kontrolliultra jossa tarkastellaan tilannetta, raskausviikkoja silloin 16+5.

Olo on helpottunut mutta toisaalta vielä kovin pelokas :|
 
Viimeksi muokattu:
Eilen POKSUI 29rv

6 tuntia tuli eilen oltua mustikkametsällä ja nyt oli vajaa 15 litraa mustikkaa pakastimessa ja paikat niin kipeenä oudokseltaan, kun mitään ei ole tehnyt:)

Keskiviikkona oli äitiyspoli ja sain luvan palata töihin ja insuliinit aloitettiin myös. Neidin painoarvio 28+6 huimat 1,6kg.

Eilisin sitten keskustelin työnantajan kanssa sekä edellisiltana. Mulla meni maku nyt niin, ettei tosikaan :(
Sain silloin keskiviikkona äitiyspolilta luvan palata töihin. Tänään on viimenen sairaslomapvä. Mä ilmotin hyvää hyvyyttäni työnantajalle keskivikkona, että sairaslomani ei jatku, mutta listalla ei ole minulle työvuoroja, niin mihinkä työvuoroon tulen?
He ilmottivat, että minun pitäisi hakea sairaslomaa toiselta lääkäriltä samasta syystä, koska sijainen oli jo hankittu ja eivät ole palkanmaksuvelvollisia, jos jään samasta syystä saikulle. Siihen en suostunut. Sanoin, että haluan tulla töihin. He meinasivat, että olisin hakenut neuvolasta saikun, mutta sanoin, että en hae, koska mun hoito on äitiyspolilla ja meillä on kesäsulku...No eilen viides puhelu pomolta oli sitten se, että pomo ilmoitti, että on tilannut mulle työterveyteen ajan tälle aamulle ja kertonut sinne lähtökohtia...mitähän ne mahtaa olla? No liittoon soitan kun aukasevat 8.30...Nyt meni niin maku että!!!!!!!!!! Äiti ja kaveri kuuntelivat puheluita ja nauroivat, että mitä mää oikein mahtaan sanoa työterveyteen syyksi, että miksi olen siellä? No sanoinpa siihen, että en tiedä itsekkään vaan olen työnantajan määräyksestä täällä...

Toivotaan, että kaikki menisi hyvin kaikilla uutisia odottavilla:hug:

Marja ja neiti 29+1
 
Johan on kummallinen työnantaja marja76:lla :O Millaisessa työsuhteessa olet (vakituinen, tuntipalkkalainen...)? Ei herranjestas mun jakeluun mene että pomo pakottaisi saikulle ilman syytä!
Toivottavasti asia selkiintyy :hug: Varmasti pistää ketuttamaan tuollainen!
 

Yhteistyössä