Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Tänään olin siellä Naisten klinikalla tutkimuksissa. Niskaturvotusta oli 5mm, vartalossa turvotusta 3-4mm. Istukkabiopsiaa ei voitu ottaa. Reilu 2 viikon päästä ois aika lapsivesipunktioon. Verestä otettiin vasta-aineet, et näkee ne maholliset tulehdukset ja perinnöllisyystutkijankin puheille päästiin :) Nyt vaan reilu 2 viikkoo pitäis malttaa ootella, et saa lisää tietoa. Kuulemma turvotuksen pitäis aika radikaalisti hävitä siihen mennessä, et ois toivoa terveestä lapsesta. No täs on nyt kuulemma aika 50-50 mahdollisuudet siihen. Toivotaan parasta :) Miten teillä muilla raskaudet etenee? :)

rv 12+3
 
Oliko istukan paikka huono? Harmillista kyllä kun odotus jatkuu. Sanoivatko muuten mitä epäilevät?

Mä makaan sairaalassa ennenaikasten supistusten takia nyt sitten. Tipan kautta menee supistuksia poistava lääkitys, suunkautta antibiootit, kun se SAGA näyte oli positiivinen, lihakseen kortisonit vahvistaa vauvaa ja ihon alle piikkinä vielä joku:( Wc:ssä on ainoastaan lupa käydä.
 
Lääkäri sano että ei pysty ottaa näytettä ku kohtu on taaksepäin kallellaa ja se istukkakin on huonos paikas. Ei ne oikee mitää viel epäile. Saas nyt nähdä mikä on sit loppujen lopuks diagnoosi.
Harmi kun sä oot joutun taas sairaalaa :/ Toivottavast se tippa auttais noihin supistuksiin :) Mikä se semmonen SAGA on, toivottavast ei mitää kovin vakavaa? :/
 
Saga näyte on emättimestä otettava streptokokki bakteeri joka pitäisi testata kaikilta synnyttäviltä äideiltä. Saattaa altistaa ennenaikaiselle synnytykselle ja jos se on postitiivinen, niin synnytyksessä tarvitsee pudottaa suonensisäinen antibiootti, koska bakteeri on vauvalle vaarallinen. Mulle syötetään nyt antibiootit, ettei tulis kunnon infektioo ja synnytyksessä sitten tipalla antibiotti:( Nyt supistukset ollu pois kokopvän ja katotaan kun huomenillalla toi lääke pitää lopettaa. Se saa tippua maksimissaan 48h. No kortisonit on nyt annettu sit ja perjataina kai arvioidaan viikonlopun tilanne...toivottavasti pääsen kotio:)
 
No nyt luvattiin että huomenna lääkäri katsoo ja ultraa vauvelin ja sovitaan jatkot. Supistuksia ei ole tullut sitten eilisen, joten sain luvan vähän jalotella osastolla:) Pari tuntia ja tippa otetaan veke ja sit katotaan rupeeko uudestaan supistelemaan:(
 
marjalle tsemppiä sinne!

Toukka90 Isot prosentit teillä silti on että vauvalla on kaikki kunnossa jos 50-50 on! Toivotaan että vauvalla on kaikki onni matkassa! Nyt vaan pitää odotella että sen punktion saa otettua! Odottavan aika on vaan monesti pitkä..

Neuvolassa käyty tänään: Sydänäänet löytyi hienosti, 150 kieppeillä, 150-160 ne olivat välilä, epäili että liikkuvainen kaveri :D

Mä ihan yllätyin missä kohdin kohunpohja oli! Olen sitä tuolta häpyluun luota etsinyt, viikolla 12 se tuntuikin siellä mut nyt se oli puolivälissä navan ja häpyluun välissä! Kasvaa se!

Soitin tänään peruakseni sen punktio ajan, ne kuitenkin ultraa silloin ens maanantaina, eli perui vaan sen punktion siitä ajasta. Sieltä saa sit samalla rakanneultran ajan jo selville! Meillä tuntuu nyt tässä olevan hirveesti ultria kesällä, neljä yhteensä tulee rakenneultra mukaan lukien. Sit en tie onko yhtään enää sen jälkeen, että miten ne seurailee ton turvotuksen takia. Varmaan vaikuttaa paljon se näkyykö tässä ensi viikon ja sit myöhemmin rakenne ultrassa jotain huolestuttavia juttuja. Saakohan maanantaina sukupuolesta havaintoo.. rv 15+1 silloin.. Täytyy tarkkaan katsoa jos sieltä jotain vilahtaisi.

Mutta kylläpä vaan olen rakastunut tuohon meidän ipanaiseen:heart:

Susimieli ja Pieni 14+2
 
Onnea Susimieli neuvolakuulumisista:) Mulla tuli kromosomeissa sukupuolivastaus, mutta kun kävin 16 vkolla gynellä niin sano mulle, että ei täällä kiveksiä näy ja siihen vastasin sille, että tyttö se onkin. Eli se näki tasan 16 rv sukupuolen. Tosin on varmaan ultraajasta kiinni ja koneesta. Tää oli ihan vanha 2d kone. Sain klo 16 tipan pois ja supistuksia ei ole tullut. Huomenna lääkärin kanssa sitten jatkosuunnitelmat ja taidan luvata vaikka kuun taivaalta, että pääsen kotiin:)
 
No niin kotiin pääsen lepäileen ja tilanne on lääkärin mukaan huomattavasti parempi kun tullessa:) Ja ne ihanat uutiset, että nyt hän voi lausua, että vauvalla on kaikki rakenteet kunnossa ja tulossa terve tyttö:) Painoa oli kyllä jo huimat 850g, mutta normaalia, tän diapeteksen takia:) Olen niin onnellinen:) Eli kaikille tsemppiä niskaturvotuksista huolimatta:) Hyviäkin uutisia tulee!!!
 
  • Tykkää
Reactions: zalea
Susimieli tule sitten kertomaan ultrakuulumiset :) Hienoa marja76 että kaikki oli kunnossa ja pääsit kotiin! :) Nyt vaan kun et joutuis uuestaa sairaalaa ennenaikaisten supistusten takia. Mulla ois ens viikolla neuvolalääkäri. Saa vähä väliaikatietoja et lyökö viel sikiön sydän. Kyl täs joka päivä on keskenmeno mielessä. Vähänkin ku alkaa koskee mahaa niin kieltämättäkin tulee ajateltua et tässäkö tää nyt sit oli :( Mut jotenkii mun äidinvaisto sanoo et vauvalla on kaikki ok ja hyvin tässä vielä käy :)

12+5
 
  • Tykkää
Reactions: marja76
Pakko sanoa että harmittaa sinänsä kun noista ultrista ei silleen osaa nauttia. Eka ultra, np-ultra oli ihana ensimmäiset viisitoista minuuttia kun saatiin innostua ja ihastella pientä. Nyt näitä muita ultria jännittää etukäteen aina ja koko ultran ajan on kauhusta kankeana ja pelkää että saa huonoja uutisia. Sinänsä kun viimeiksi kaikki oli ok niin oon nyt vähän rennommin, mutta kyllä se vaan niin on että vasta ultrasta kotimatkalla uskaltaa hengittää vapaasti ja voi taas nauttia ja kasvatella mahaa rauhassa. Oikein odotan että kaikki ultrat on käyty eikä tarvi mennä enää jännittämään. Harmi sinänsä kun noista on ilo mennyt pois. Näillä tunnelmilla aloitan perjantai illan, taitaa tulla pitkä viikonloppu kun maanantai aamuna on se ultra.. Kääks. Milloin musta tuli tälläinen stressipeikko? Niinkuin Toukka sanoi hienosti, pitäisi osata vaan olla rennosti kun kerran vaisto sanoo kaiken olevan kunnossa.

Susimieli ja Pieni 14+5
 
Oon kyl niin samaa mieltä sun kanssas Susimieli siitä, ettei noista ultrista osaa enää nauttia! :( Ei uskalla luoda sidettä vauvaan, jos ehkä joutuu sen kuitenkin menettämään. Aika harvoin tulee edes mietittyä koko tilannetta, mutta jotenkin se tuolla alitajunnassa muistuttaa olemassaolostaan. No huomenna juhlitaan meidän esikoisen ekaa syntymäpäivää. Saapahan muuta ajateltavaa :)

13+0
 
hei taas,
meillä tarina ei valitettavasti päättynyt hyvin. Toukokuun puolivälissä seurantaultrassa vielä toivoa oli, turvotus oli lisääntynyt mutta vauva liikkui ja oli kasvanut normaalisti. Siitä neljän viikon päästä piti olla rakenneultra, mutta sydänääniä ei enää näkynyt ja vauva oli ollut jo pari viikkoa kuollut, en vaan huomannut mitään. Hoidettiin sitten lääkkeillä keskeytyneenä keskenmenona. Vaikeaa on, mutta kai tämä tästä.

Kovasti voimia sinulle, toukka, ja toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin!
 
Ensinnäkin pahoittelut astronautille! :( Valitettavasti olen kuullut paljon samankaltaisia tarinoita kuin omasi :( Muuten on ollut sikiöllä kaikki kunnossa, mutta turvotus on lisääntynyt ja raskaus on mennyt kesken. Sehän siinä on kun on paljon turvotusta niin se on liikaa pienen sydämelle :(
 
Ultrassa käyty eikä erikoislääkäri kuulemma löytänyt mitään poikkeavaa!


Kovin oli vilkas kaveri tuo meidän ipana, oli lääkärillä täysi työ saada kuvakulma kohilleen. Olisi antanut meille 4D profiilikuvan mukaan mutta Pienellä oli kädet niin kasvojen edessä että jäi saamatta. Rakenne ultrassa päästään 4D kurkistamaan. 25.7 on rakenneultra.


Nyt uskaltaa olla rennosti! Ihanaa!
 
  • Tykkää
Reactions: marja76
Hei! Täällä on ollut surullisia ja hyviä uutisia. Halaus :hug: astronautille. Ja muille asioiden kanssa vielä piinaaville ja kamppaileville! Olen lukenut välillä kuulumisianne mutta jotenkin en vaan ole saanut järkeviä lauseita näppikseltä teidän luettavaksenne.

Täällä asiat rullaa samaa vanhaa rataansa. Me ollaan käyty oyssissa sydämenultrassa nyt kaksi kertaa jo. Molemmilla kerroilla kaikki näyttäneen pysyvän samalta kun rv20 tehdyssä tutkimuksessa. TOF-vika siis edelleen, spesialistien ultrauksen jälkeinen diagnoosi. Poika voi hyvin, painoarvio heitellyt hieman alaspäin mutta istukan pitäisi toimia hyvin. Kahden viikon päästä uusi ultra (Huoh, välillä meitin mitä ihmeen ramppausta tämä on satojen kilsojen päähän!) ja silloin painoarviokin katsotaan uudelleen. Jos pikkuinen näyttää yhtään huonovointiselta tai painoarvio alakantissa olevalta niin sektio tehdään pian, ennen rv 36 viimeistään. Mutta jos kaikki on mallillaan niin annetaan edetä normaalisti.

Me käytiin 4d ultrassa neljä viikkoa sitten, aika myöhäisillä viikoilla mutta paloin halusta "nähdä selvemmin" meidän vauvan. Hän näytti aivan ihanalle. Kasvojen piirteistä ei huomannut mitään poikkeavaa, nenäluu normaali, silmät, suu, pienet korvatkin... :heart: :heart: Aluksi pelkäsin että mitä jos hänestä heti huomaa jotain poikkeavaa... Sydämeni löi tuhattajasataa siinä pöydällä maateessani!! Voitte vaan kuvitella!! Ja kun ultraaja aloitti ja käänsi ruudun meihin päin niin sain heti huokaista helpotuksesta. Silmäni mieheni kanssa etsivät piirteitä, kuvaajakin (oikein ihan herttainen vanhempi mies) kertoi kaiken näyttävän normaalilta ulospäin.

Vauvalla on kehittynyt jo selvästi oma rytminsä, potkuttelee aamuyöstä paljon ja nukahtaa päivisin jopa 6h putkeen jolloin ei tunnu juuri potkuja. Mulla on ollut doppleri käytössä vieläkin... : / Välillä säikähdän liikkumattomuutta ja kivi nousee kurkkuun: Joko meidän vauva lensi taivaaseen... Se on kamalin pelko mitä voin kuvitella :'( Niin rakas ja ihana poikamme. Mutta heti kun itse menen rauhottumaan sohvalle niin jo iskee kova potku kylkiluuhun :) Poju on ollut raivotarjonnassa yli kuukauden jo ja kyljet on kipeänä välillä.

Aika menee hurjaa vauhtia, alle 2kk laskettuun aikaan!! Ollaan miehen kanssa tultu jo sinuiksi ajatuksen kanssa että ehkä meille tulee sydänvikaisen lapsen lisäksi kehitysvammainen lapsi. Vaikka ultrassa kaikki näytti hyvältä niin ei se tarkoita etteikö mikään voisi olla vikana... Tai vikana, vikana, eihän meidän pienessä ole mitään vikaa sydänvian lisäksi! Jos jotain on muutakin niin ne olkoot hänen ominaisuuksiaan sitten. Ei vikojaan.

Nyt siis kuitenkin loppusuora jo häämöttää ja olo on uskomaton...

C ja pieni 32+4
 
  • Tykkää
Reactions: marja76
Heippa! Minulla on samanlainen tilanne kuin toukka09:llä. Netin syövereitä olen kaivellut reilun viikon ja yhtään positiivista tapausta en ole löytänyt..

Meillä todettu nt-ultrassa 17.6 niskaturvotusta 3,5mm ja turvotusta ulottuu myös muualle kehon alueelle. Lääkäri katsoi myös muut asiat mitä nyt voi nähdä rv 11+4 ja poikkeavaa ei löytynyt. Kehon alueen turvotusta ei ole mitannut ja sen laajuudestakaan ei enempiä maininnut.

Veriseulan tulos 21-trisomian kohdalla 1:5 ja 18-trisomian 1:25, eli senkin puolesta huonolta näyttää. Ikää itsellä 31v ja tuo turvoke jotka tietenkin lisäävät riskilukua.

Viime keskiviikkona otettiin istukkanäyte, toisella kerralla näytteenotto onnistui. Nyt odotellaan piinaavaa puhelinsoittoa.

Ahdistaa suunnattomasti, itse tilanteelle mitään en voi, mutta eipä näille tunteillekaan..
 
Viimeksi muokattu:
Harmi Avelina, että sinäkin olet joutunut tällaiseen tilanteeseen :( Varmasti TODELLA piinaavaa odotella puhelinsoittoa. Itselläni on to 30.6 aika Helsinkiin ja siellä ultrataan ja otetaan lapsivesipunktio. Sitten meilläkin odotellaan soittoa.. Mitä lähemmäs tuo Helsinkiin meno tulee sitä levottomammaksi itse käyn ja kaikenlaiset ajatukset valtaavat mielen. Saisipa jo koko jutun päätökseen, ettei tarvitsisi stressata koko aikaa mitä tuleman pitää.


14+3
 
jeeni
hei taas, vähäisesti olen seuraillut ketjua, kun koko ajan toivoo, ettei meidän tulokset ole mitään vakavaa...

...mutta täällä taas. kontrollikäynti oli tänään eli kaikenkaikkiaan 5.ultra (rv 30) ja lapsen toinen munuaisallas selvästi laajentunut sekä suolisto kaikuisa. rakenneultrassa alunperin oli näin, ensimmäisellä kontrollikäynnillä ei havaittu enää suolistokaikua ja munuaisetkaan eivät olleet niin paljon laajentuneet, nyt sitten takaisin alkutilanteessa. mikä tarkoittaa kahta soft markeria...punktiota tarjosivat ja ensi viikolla sitten mennään, enäänhään tuloksella ei ole muuta väliä kuin, että loppuu tää ainainen "kaikki kunnossa, eiku ei olekaan, eiku onkin..." - jahkailu. Lääkäri sanoi, että voisi downiin viitata, mutta mikään muu ei taas tue sitä kuin nuo soft markerit. alkuraskauden seulonnoissa down riski 1:18 000... niskaturvotusta 1mm. viime kontrollissa sanoivat, ettei ole mitään aihetta puktiolle eikä poikkeavaa suolistokaikua näkynyt.

Jotenkin olisi helpompi käsittää tämä kaikki, jos raskaus olisi ollut jotenkin hankala. Mutta omasta mielestäni raskaus on ollut aika helppo, ei mitään ylimääräisiä vaivoja tms.

jeeni ja kaveri 30+0
 
Tänään olin Helsingissä tarkoituksena ottaa lapsivesipunktio. No eipä sitä tarvinnut ottaa kun ultrassa selvisi että luonto oli tehnyt tehtävänsä. Huomen aamulla mennää miehen kanssa sairaalaa, jossa käynnistetää synnytys lääkkeellisesti. On kyllä toisaalta huojentunu olo, että luonto teki tehtävänsä, ettei tarvinnu itse päättää raskaudenkeskeytyksestä mahd. rakennepoikkeavuuden vuoksi. Ja jos raskaus ois päättyny joka tapauksessa niin parempi nyt kuin myöhäisemmillä raskausviikoilla. Toivottavasti teillä muilla kävisi paremmin :) Käyn vielä täällä lukemassa jatkossakin muiden kuulumisia :)
 

Yhteistyössä