Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Ultrasta kotiuduttu ja piti heti mennä päiväunille kun yöunet jäi niin onnettomiksi.

Pienellä on kuulemma turvotusta lukuunottamatta kaikki kunnossa, sydämestä löytyi hyvät virtaukset ja kaksi kammiota, navan ympäristö siisti, suolet siis paikoillaan, nenäluu kunnossa, virkeä ja liikkuvainen lapsi (olit puolet ajasta selkä lääkäriin päin, ja kääntyili aina uudestaan hankalasti kun lääkäri yritti saada anturin alle).
Tietenkään se lääkäri ei voi ton perusteella poissulkea kromosomipoikkeavuuksia vaikka niihin ei viitteitä näkynytkään, kun se veriseulakin oli jotain hälyttänyt. Meillä siis Downiin laskettu 1:6 ja oisko ollut trisomia 13 1:75 ja se trisomia kahdeksantoistakin oli suurempi kuin se 1:250 millä saa puhtaat paperit. Eli meillä turvotus ja veriseula yhdessä hälytti, mutta hyvältä näyttää silti!

Eli meille on varattu punktioon aika 20.6, pitää vielä päättää mennäänkö vai ei. Olisihan se varmistus johonkin suuntaan ja hyvillä tuloksilla pääsisi ehkä vihdoin nauttimaan tästä raskaana olosta, mutta mua pelottaa se km-riski ja mies ei pääse mukaan kun se on jo np-ultran ja tänpäiväisen ultran ollut työajalla.

Mutta siis, turvotusta oli nyt 4mm (viime viikolla 4,43mm), mutta näyttäisi että kaikki on silti Pienellä hyvin. Kai tässä voi vähän huokaista helpotuksesta.

Susimieli ja Pieni 13+1

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: marja76
Hienoa susimieli, että ultrassa kaikki näytti hyvältä!! :)

Mullakin olis hyviä uutisia...

Meille on tulossa kromosomeiltaan terve poikavauva !!! :heart: :heart:

Sain tiedon tuossa tunti sitten ja itkin hysteerisesti ilosta. Todella nopeasti tulokset tulikin, neljässä päivässä (jos punktiopäivä ja tämä päivä lasketaan mukaan). :) Tipahti valtava järkäle sydämeltä. Oon niin superonnellinen!!

Maailman onnellisin Diinu & oma pieni pipana 19+1

• Tykkää
Mahtavat onnittelut molemmille hyvistä uutisista. Ihmeen pitkälle sen punktioajan antoivat, mutta tosin jos teidän päätös on lapsi pitää, niin sillä ei ole merkitystä.

Meillä tosiaan turvotus oli sen 4,8mm ja kaikki on kunnossa:) Nyt naiset nauttikaa raskaudesta :))

Olin tänään (rv 11+6) niskapoimu ultrassa, jossa turvotus vaihteli 4,5-6,1 välillä. Turvotusta oli niskan lisäksi myös muualla vartalossa. Nyt odotan jatkotutkimuksiin pääsyä. Kutsun pitäisi tulla 2 viikon sisään. Lääkäri antoi 40% tod.näköisyyden että sikiöllä ei olisikaan kehityshäiriöitä ym. muita vikoja. Itse olen melkeinpä luopunut toivosta. Tässä epätietoisuudessa on vaikea elää ja odotella tarkempia tutkimuksia. Onko muilla kokemuksia yhtä suuresta turvotuksesta tai ylipäänsä turvotuksesta niskan lisäksi muualla vartalossa? Itse en edes tiennyt että turvotusta voi olla muuallakin kuin vain niskassa.

Toukka90 pahoittelut ikävistä uutisista. Toivottavasti kaikki olisi hyvin, mutta pelotella en halua:( Valitettavasti aika paljon on ollut näitä, joilla turvotusta on ollut muuallakin. Aikasten monet ovat saaneet turner diagnoosin. Käyppä vernerin sivuilla ja täällä odotuspalstalla on turner keskusteluryhmä, jossa kerrottu asiasta. Turner-sikiöt on tyttöjä. Raskauden jatkuminen loppuun on harvinaista. Joku tutkimustulos oli, että 8 raskautta/10 päättyi kohtukuolemaan.
Tsemppiä tutkimuksiin ja kerroppa kuulumiset.

Tänään itse jouduin käymään äitiyspolilla supistusten takia ja kohdunkaulakanavaa ei ollut jäljellä kun 2cm. Vuodelepoon määräsivät nyt sitten meikäläisen. Raskausviikkoja on kumminkin vasta 23+5. Vauva oli isokokoinen kun painoarvio oli 700g, eli näytti 2 viikkoa isommalta jo nyt. Mietin vaan, että onkohan sittenkin meikäläisen niskaturvotuksella osuutta näihin juttuihin, kun kromosomipoikkeavuuksia ei löytynyt?

jeeni niin meillekkin sanottiin sillon. Nyt vaan mietin, että kun mitään poikkeavuutta ei ole löytynyt, että voiko toi niskaturvotus olla merkki muista raskauden aikaisista ongelmista? Mulla kumminkin nyt toi diabetes puhkes, supistuksia ym..muista ei ole ongelmia ollut:(

Kiitos marja76 tsemppauksestasi. Tuntuu helpottavalta jakaa näitä tuntemuksia muiden samaa kokeneiden kanssa. Toivottavasti vuodelepo auttaa ja kaikki menee kohdallasi hyvin :) Itseäni vaivaa sellainen asia kun tänään siellä nt ultrassa sanoivat että kutsu tulee 2 viikon sisään Helsinkiin jatkotutkimuksiin, mutta en tiedä mitä kaikkia testejä siellä tehdään. Otetaanko siellä lapsivesipunktio vai istukkabiopsia? En ole ikinä kuullutkaan istukkabiopsiasta kuin vasta tänään kun luin tämän ketjun kirjoituksia.

Istukkabiopsia tehtiin mulle ja se ei tuntunut edes sitä vertaa mitä verikokeen ottaminen. Istukkabiopsia pitää ottaa tietyillä viikoilla. Muitaakseni 12-13 rv on hyvä hetki. Ja lapsivesipunktiossa täytyi kai olla rv 15 täynnä..(en ole ihan varma) Mulle aika tuli viikossa, tosin soitin sinne itse, kun tiesin, että lähete kestää jokusenpvän mennä.

Mun aika oli äitiyspolille ja siellä tosiaan lääkäri kerto oman mielipiteen jatkotutkimuksesta. Sano suoraan, että näin isolla niskaturvotuksella suosittelee näytteenottoa. Selitti riskit ja kysy, että haluanko miettiä asiaa? Kerroin, että olin asiaa jo pohtinut ja halusin että näyte otetaan. Se sitten otettiin heti ja 4 pvässä tuli pikavastaus.

Sielä vernerin sivuilla on kerrottu punktiosta/biopsiasta ja voit tarkastaa ne viikot mitä pitää olla täynnä. IStukkabiopsiassa oli että viikkoja 12. Mulla oli menkkojen mukaan 11+6, mutta ultran mukaan 12+4. Biopsiaa ei välttämättä voi tehdä, jos istukan paikka on huono. Mulla istukka on edessä, joten oli just hyvällä paikalla. Kätilö vielä sanoi minulle, että ei kannata käydä pissalla, kun rakko työntää istukkaa vielä paremmin näkyville. Paripvää piti lepäillä ja kroppakin kyllä ilmoitti, että ota rauhallisesti. Oli semmonen paineentuntu vatsassa ja liikkuminen varovaista.

Jos itseäsi mietityttää, niin voit soittaa äitiyspolille ja kysellä tarkemmin asiasta. Vastaavat kyllä mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Mulla oli ainakin ihana kätilö joka vastasi kysymyksiin ja kyseli omia fiiliksiä. Kertoi riskit ja mahdollisuudet tosihyvin.

Toukka90: luulisin, että sinut kutsutaan Naistenklinikalle sikiötutkimusyksikköön. Kun itse menimme sinne, niin ensin kätilö haastatteli meidät ja kertoi tutkimuksista. Pääsimme sitten ultraan, jossa ultraajana oli erikoislääkäri ja toisena ultraajana kätilö. Itse pystyimme ultraa seuraamaan isolta ruudulta. Sikiötutkimusyksikön laitteet olivat ihan huiput: pystyin itsekin erottamaan hyvin rakenteita ja esim. sukupuolen vaikka minulla ei ole lääketieteellistä koulutusta. Lopulta meille annettiin mahdollisuus lapsivesipunktioon, saimme miettiä asiaa rauhassa ja päädyimme siihen ettei punktiota oteta. Jos olisimme sen halunneet, niin se olisi otettu samalla.

Henkilökunta oli erittäin mukavaa ja ammattitaitoista. Meille kerrottiin realistisesti mitä löytöjä oli ja mitä ne tarkoittavat, sekä annettiin suoria vastauksia kun asioita kysyin. Jos joutusin uudelleen vastaavaan tilanteeseen, niin toivoisin taas pääseväni sikiötutkimusyksikköön.

Voimia sinulle, toivotaan että teidän pienellänne on kaikki kunnossa :hug:

Toukka90 suuren suuret voimahalaukset sinulle!!! Ensimmäiset päivät/viikot mennee kyllä täysin sumussa tuon tiedon sulattamiseen!! Voithan sinä varmasti soittaa sinne äitipolille/sikiötutkimusyksikköön ja pyytää josko voisivat nopeuttaa sitä aikaa tai jos voisit saada mahdollisen peruutusajan. Itte oon kyllä saanut tältä palstalta parhaimman mahdollisen tuen etenkin sillon kun meillä se niskaturvotus vauvalta löydettiin. Minä pijän peukut pystyssä, että teijän pienellä olis kaikki kunnossa!
Marja76 voihan kurjuuden kurjuus sentäs!! Toivottavasti kaveri pysyy kyydissä mukana vielä jonkun aikaa!! Jouvuitko sairaalaan jäämään vai saatko olla kotona? Painoahan teijän uuvella tulokkaalla on jo aikas mukavasti kertynyt, meillä taasen paino vauvalla jätättää muutaman sata grammaa niin kuin edellisenkin kohdalla teki. Toivottavasti kaikki mennee teillä hyvin! Peukkuja pijetään pystyssä sinnekkin suunnalle ;)

Voimahalauksia ja rutistuksia kaikille samassa tilanteessa painiville!!!

Huomenta! Juu kotio pääsin vielä ,kun kohdunsuu ei ollut auki. Ohjeena vaan oli, että tosi herkästi tulla takaisin ja varsinkin jos rupee tulee vuotoja. Mulla on kontrolliaika viikonpäästä, joten sitten katotaan tilanne :) Ei tää lapsilauma kyllä ilman äitiä täällä pärjäis tai pärjäis, mutta sitä puhelinrumbaa jos joudun sairaalaan:( Enemmin yritän päästä kotimakaamisella. Nyt vaan ruho tonne ulos ja auringosta nauttimaan:)

Toukka90 Tiedän miltä sinusta nyt tuntuu, itse sain viikko sitten np-ultrassa hurjan ja kurjan yllätyksen kun vauvalta todettiin 4,43mm niskaturvotusta ja käynnin jälkeen jäi sellainen olo että tässäkö tämä nyt oli.

Saimme uusinta ultra-ajan erikoislääkärille joka oli nyt viime maanantaina, ja siellä katsottiin tarkasti sikiö pieniä yksityiskohtia myöden, meidän pienellä kaikki näytti turvotuksesta huolimatta olevan kunnossa ja nyt mietimme haluammeko mennä kahden viikon kuluttua lapsivesipunktioon, lääkäri sitä suositteli kun pelkän ultran perusteella ei kuulemma voi terveeksi todeta vaikkei vikaa olekaan näkyvillä.

Nämä on kyllä niin hämmentäviä aikoja, ei oikein osaa nauttia täysillä raskaana olosta ja toisaalta kuitenkin on leijonanemon raivolla valmis tekemään kaikkensa pienen eteen.

Itse tuli ekan ultran säikyttämänä tutkittua vähän noita kehityshäiriöitä, ja kuten joku jo sanoikin sinulle, turner kuulostaa sopivan teidän vauvanne turvotukseen, toki siinä on riskejä jo odotusaikana, mutta jos lapsi sitkeästi jaksaa pysyä matkassa, on turner lapsilla ja aikuisilla yleensä melko normaali elämä edessä, eli vaikea sikiöaika palkitaan sitten myöhemmin.

Tiinuliini: Mitä ne siellä osasivat ultran perusteella teidän lapsesta sanoa? Itseä kiinnostaa koska oltiin maanantaina vastaavassa tutkimuksessa ja nyt mietitään onko meillä tarvetta mennä lapsivesipunktioon vai riittääkö meille ultrassa saatu tieto.

jeeni Meillekkin sanoi että sikiön koko helposti paljastaa kromosomipoikkeuvuudet, juurikin niin että monesti ovat pienempiä kun pitäisi. Meillä jättää siis yhden päivän neuvolan menkkojen mukaan lasketusta ajasta, tosin se sopii omaan arviooni ovulaatiosta paremmin joten en ole huolissani. Ja lisäksi päästiin itse todistamaan että viikossa (12+1 - 13+1) oli sikiö selvästi jämäköitynyt ja kasvanut!

marja76 Ei muuta kuin lepoa sitten! Onneksi aurinko tekee pötkötteltstä melko mukavaa ;) Toivottavasti pieni pysyy siellä kyydissä, itse kun olen vasta viikolla 13+3 niin sinun viikkosi tuntuvat jo hurjan isoilta, eli sinne asti kun olette päässeet niin etteköhän hienosti porskuta loppuun asti!

Koitetaan nauttia kesähelteistä, ja toivotaan että aurinko sa pikkuisetkin kasvamaan vahvoina!
:heart:

Susimieli ja Pieni 13+3

• Tykkää
Reactions: EevaN
Kiitos kaikille vastauksistanne :) Parasta tässä toivotaan ja pahinta pelätään. Onneks mulla on tässä 1-v terve tyttö, joka auttaa jaksamaan tämän yli :) Kiva kuulla että niin monella teillä on kaikki mennyt hyvin turvotuksesta huolimatta :) Voimia kaikille!

• Tykkää
Toukka90 mahtava juttu, että pääsette noin noppeesti tutkimuksiin! Tsemppiä maanantaille!
Marja76 onneksi piäsit kotia, sairaalassa makaaminen on enemmän kuin uuvuttavaa, etenkin kun kotona oottaa isommat lapset äitiä. Meijän nuorimmaisen kohdalla huomattiin viikolla 30, että kohdunsuu oli pehmentynyt ja kaulaakin oli tosi vähän ennää jäljellä ja toinen oli jo laskeutunutkin jo melko alas. Kun kyseessä oli kuitenkin jo kolmas lapsi, päättivät lääkärit pistää ne kortisonipiikit ja vuodelepoon myös, mutta onneksi kotia. Silloinen lääkäri sanoi melkein vannovansa, että kaveri tullee syntymään ennen rv 36, mutta neiti päättikkin mennä yliaikaiseksi :) Miten teillä isompien kohdalla on raskaudet menneet?

Ja minä hölökki kirjoitin aikaisemmin, että meijän uusimmalla tulokkaalla paino jätättää "muutaman sata grammaa", höh, eihän ne painakkaan tuosta paljoa enempää niillä viikoilla ;) taitaa olla piä tällä naisella pehmentynyt tässä helteessä. Elikkäs meijän uusin tulokas painoi tasan 20+0 viikoilla 285g. Nuorimmainen neiti painoi just samalla viikolla 290g ja syntyi 3100g elikkäs ihan sopivan kokoinen kaveri oli. Ultran tehnyt lääkäri halusi kuitenkin kontrolloida kasvua tiuhempaan, johtuisiko tämä tuosta niskaturvotuksen löytämisestä.

Juuliska ja kaveri 23+1

Susimieli, minä jäin kiinni vasta rv18 ja ultraa tehdessä olin rv 19+2. Meillä epäiltiin trisomia-18. Soft markkereita meillä oli kolme (pään kasvu muihin viikkoihin nähden vähäistä, plexus cystat aivoissa ja pään omituinen muoto), nämä siis lääkäri löysi ultratessaan ja teki meille lähetteen sikiötutkimusyksikköön. En ollut käynyt veriseuloissa, mutta niskaturvotus meillä oli normaalia.

Meillä ultrattiin tarkasti varsinkin aivot ja sydän, sekä sormien ja varpaiden asennot, joiden poikkemat ovat tyypillisiä trisomia-18:sta. Ultra kesti noin tunnin ja pelkästään sydämen rakenteita ultrattiin noin 15min. Meille osattiin ultran jälkeen kertoa, ettei trisomia-18 viittavia muutoksia lapsen rakenteissa ole, siihen yleensä liittyy massiviset rakennepoikemat. Lääkäri kertoi, että kaikki ultratut rakenteet ovat normaalit, sormet tai varpaat eivät anna aihetta epäillä trisomia-18 ja kasvu, myös pään kohdalla, oli täysin viikkoja vastaavaa.

Kysyin lääkäriltä suoraa, että millaiset mahdllisuudet meillä on siihen että saamme lapsen jolla on trisomia-18 ja hän sanoi että noin prosentin luokkaa. Silloin päätimme, että emme lähde riskeeraamaan raskautta punktiolla. Täytyy sanoa, että loppuraskaus meni stressaten ja vertasin raskautta jatkuvasti esikoisen raskauteen. Syyskuussa meille syntyi terve poika :heart:

Tiina ja Okko 8kk

Luin tämän ketjun aiempia tarinoita ja huomasin että astronautti on kirjoittanut tänne n.2kk aiemmin. Minua kiinnostaisi tietää miten sinun tapauksesi on edennyt, kun kuulostaa siltä että meidän tarinat ovat melko samanlaiset. Minullakin nt ultrassa mittasivat 4,5-6,1mm turvotuksen ja turvotus jatkui myös muualla vartalossa. Minusta tuntuu että minäkin saan turner diagnoosin. Turvotuksesta en olisi niin huolissani ellei sitä olisi myös muualla vartalossa, tuntuu että se on pahempi juttu kuin pelkka niskaturvotus

Mulla on kaikki raskaudet käynnistetty 2-3vkoa etuajassa ja niiden käyntiin lähteminen on tapahtunut 1-6 päivän päästä. Paikat on hieman ollu auki juuri tuossa 37 vkolla ja kaulakanava lyhentynyt, mutta ei aikaisemmin. Kai tää meitin iltatähti haluaa aiheuttaa harmaitahiuksia jo odotusaikana, kun kaikki mahdollinen tullut vastaan...alkuraskauden vuodot ja isot niskaturvotukset, istukkabiopsiat ym... No ite naureskelin kaverille juuri, että kai tämä yliaikaiseksi menisi, jos ei olisi jo tietoa kanssa käynnistämisestä. ELi suunnitteilla on jälleen käynnistys viim.38 vkolla:)

Puhuttiin miehen kanssa tänään siitä lapsivesipunktiosta, ja emme kumpikaan koe saavamme siitä sellaista hyötyä, että siihen kannattaisi mennä.
Jos lapsella jokin kehityshäiriö todettaisiin, kynnys keskeytykseen on kuitenkin niin suuri että emme ennen rakenne ultraa tekisi mitään, ja tuskin sen jälkeenkään.
Saimme maanantaina tiedon että vauva näyttää ihan normaalilta, joten miksi mennä punktioon? Jos rakenne ultrassa jotain kummaa näkyy niin sitten tilanne arvioidaan uudelleen. Ehkä sitten käymme punktiossa tai muuta sellaista. Nyt tähän hetkeen emme kuitenkaan koe saavamme siitä mitään irti, mikä olisi keskenmenoriskin arvoinen. Emme ole niin uteliaita että huvin vuoksi punktioon menisimme, tai edes "varmuuden vuoksi".

Olo on aika hyvä kun asia on nyt puhuttu, ja kun molemmat olemme samaa mieltä, itse olen alunperinkin suhtautunut melko vastentahtoisesti koko ajatukseen, mutta sanoinkin miehelle eilen illalla että olen valmis menemään punktioon jos hän tarvitsee sieltä saadun tiedon. Oli kuitenkin tullut tulokseen ettei näe sitä tarpeelliseksi.

Tietysti nyt on riski että emme saa "valmistautumis aikaa" jos jotain häikkää onkin, mutta ainahan lapsella voi olla jotain mihin ei olla varauduttu. Pelkäsin itse myös että nyt koko loppu raskaus menee pilalle kun jännittää syntymään asti että onko kaikki hyvin. Tietynlainen jännitys tulee nyt olemaan, mutta en usko että se kokonaan menisi pois vaikka saisikin tiedon että kromosomipoikkeavuuksia ei ole. Eli tässä on jo pahimmat pelot pelätty, nyt alamme odottamaan että liikkeitä alkaisi tuntua ja maha kasvaa lisää. Me aiotaan tästä nauttia, meidän ihana pieni esikoinen! Tämä lapsi on niin täydellinen meidän perheeseen, juuri sellaisena kuin hän tulossa on! :heart:

Lupaan tulla tänne päivittämään ultrien jälkeen ja tietysti joulukuussa kun näemme tulokkaan :)

Susimieli ja Pieni 13+4

Jaksamisia ja paljon tsemppiä tulevaan sinulle Toukka90!

Susimieli, varmasti tuo ratkaisu on teille oikea jos molemmista siltä tuntuu. :) Ja kun eihän mikään raskausajan tutkimus takaa, että tuleva vauva olisi 100% terve. Niillä mennään mitä saadaan.

Meille lapsivesipunktioon meno oli oikea ratkaisu. Olen itse niin hirvittävän hermoheikko, että halusin saada varmuuden ettei vauvallemme ole 21-, 13- tai 18-trisomioita. Ja jos jokin noista olisi ollutkin niin olisi ollut aikaa valmistautua tai mitä sitten olisimmekaan päättäneet. Ja on myös jotenkin ihanaa tietää kumman sukupuolen edustajaa tuolla masussa kasvattelee, vaikka sukupuoli meille onkin ollut sivuseikka kaiken tämän pyörityksen keskellä.

Diinu & Pipana poika 19+4 :heart:

Hienoa ja onnellista odotusta teille :) Turvotuksia löytyy paljon ilman mitään syytä. Ja jos vauvalla kaikki kammiot sydämmessa, niin melkein muut viat on korjattavissa leikkauksella.

Me haluttiin varmistaa kromosomit, koska meillä on kumminkin 5 tervettä lasta ja nuorin tosiaan täyttää 8v samoihin aikoihin kun tämä syntyy. Tosin, eihän sitä koskakaan tiedä mitä voi tapahtua esim. synnytksessä tmv. mutta keskeytyksen olisin tehnyt, jos isompaa häikkää olisi löytynyt ja meitin lapsiluku olisi jäänyt tohon 5 :(

Mulla sisko sai vuosi sitten Down tytön. Vasta 32 vkolla huomattiin, että kaikki ei olekkaan vauvalla hyvin.Sopeutuminen vei aikaa, kun kumminkin "iltatähti" heilläkin kysessä. Neitokaisella ei ollut niskaturvotusta ollenkaan. ( tosin sanovat, että niillä downeilla on, joilla sydänvikaa) Niin ihana, kun neitokainen onkin, niin en ehkä jaksaisi sitä rumbaa käydä läpi, ellei ole ihan pakko. Työskentelen vielä kehitysvammaisten/ autististen kanssa, niin ei ehkä 24/7 olis mun juttu.

Huomenna lähdemme lapsien kanssa uskaltautumaan päivänreissulle kohti rannikkoa ja merta:)

Yhteistyössä