toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
Bonsku: enhän mie pelkkiä lapsivesitutkimuksen tuloksia ole niiiiiiin pitkään odottanut =) lasken koko hemmetin odottelun eli ekaks istukkatutkimus ja siitä viikko kun tuli tulokset, joissa trisomia... sitten piti odottaa et voitiin ottaa lapsivesinäyte ja siitä on nyt kolme ja puol viikkoa.... :LOL: mut kaiken kaikkiaan odotusta se reilu kuusi viikkoa enkä vielä tiedä mikä on tilanne :ashamed: onneks on tää palsta ollut niin on voinu jakaa kokemuksia ja nemikan kanssa oltu lähes samassa tilanteessa koko ajan, joten on ollut kohtalontoveri. mut on tää oikeesti syvältä ja rassaa kyl hermoja! no... se mikä ei tapa, vahvistaa :LOL:
enkä siis uskalla soittaa sinne pirun labraan, kun pelottaa mitä ne sanoo, joten odotellaan et on sit pakko kuulla tulokset :LOL:
mullahan osa tutkitaa kysissä ja osa oulussa, jonka vuoksi kestää varmaan pitempään.... ensin kysissä "kypsyttelivät" tarpeeks ja sit laittelivat tarkempiin ouluun :whistle:
 
Aaprotti: Tuo 1,1mm:n niskaturvotus on todella pieni, alle keskiarvon tuon kokoisella (47mm) sikiöllä. Tekayn sivulta löytyy myös mm. niskaturvotuskäyrä, jossa normaalijakaumat. Tuon kokoisella yläraja sen mukaan n. 1,9mm.
Teit varmaan niin, että merkkasit "nenäluu"-kohtaan e:n? Jos nenäluuta ei ole katsottu, tuo kohta pitää jättää tyhjäksi. "Ei"-vastaus tarkoittaisi, että nenäluuta on etsitty, mutta ei löytynyt ->riski nousee.
Meillä oli esikolla np 1,7mm ja CRL 45mm. Ja ihan normaalin rajoissa mentiin ja tervepä tuo kaveri onkin. Onnellista odotusta =) .

Nasutti: Onnittelut päätöksestä! Mehän teimme tavallaan aivan saman päätöksen, kun np-mittauksessa riski laski 1:250:n. Mies olisi ollut tilanteeseen tyytyväinen, mutta minä sitten aloin panikoida ja halusin sen istukkanäytteen. Onnellista odotusta teille =) !!

jeppistä: Meillä ei muuten kirjeessä koskaan mainita sukupuolta, sen saa vain soittamalla. Mutta käytännöt varmaan vaihtelevat. Jaksuja edelleen odotukseen!
 
aaprotti: ei tuo turvotus ole todellakaan paha. ole vain huoleti siitä. meillä mitattiin turvotusta kaksi lukemaa 3.8 ja 4.07. joista tuo isompi ei ollut luotettava vauvan asennosta riippuen. lääkäri katsoi kuvat ja turvotukseksi merkattiin 3.5. mikä on paljon sekin. huokaise vaan helpotuksesta eläkä suotta piinaa itseäsi nyt. lukemat ihan hyvät varmasti sulla.

bonsku: odottaminen onkin kauheata. täällä myös valvottu öitä ja nähty painajaisia ja viikot ollut todella pitkiä ja piinaavia. ajatuksia lentänyt laidasta laitaan. meillähän löytyi terveetkromosomit poikavauvalta. mutta turvotuksen suuruuden takia rakenneultrasta selviää vasta lopullinen "tuomio".
sydänsairautta saa nyt sitten vauvalla pelätä. eli yli puolet tästä odotuksesta tulee mun kohdalla olemaan yhtä stressiä. jonka takia olen nyt sairaslomalla vielä. koska oma paino oli laskenut niin paljon ja väsymys alkoi näkymään päällepäin myös.
niin kuin jeppistä sanoikin niin kyllä tää palsta kuitenkin auttaa ja potkii eteenpäin päivä päivältä. ja pystyy väliin jopa huumoria heittämään asiasta ja huomaa jo hymyilevänsä koneella.
=) =)
jeppiksen kans mennään peräkanaan tätä rumbaa läpi. lapsivesinäytteet ja rakenneultrat käydään samalla viikolla. tosin jeppis on sen istukkanäytteen kerinny myös viskata mikä meiltä jäi väliin.
mut voi lukea muiden tarinoita ja se että on joku joka tosiaan käy samaa rumbaa läpi niin tietää varmasti miltä toisesta tuntuu.
kohtalotoverit on paras tuki kuitenkin näissä asioissa. tietää mistä puhuu ja ymmärtää varmasti.

jaksamisia kaikille tuloksia odottaville ja tutkimuksiin menijöille :hug: :hug:
 
ja tässä sen hulluuden näkee..aamu pitää googlettaa kaikenmaailman rakenteellisia poikkeavuuksia mitkä saattaa korostuneeseen niskaturvotukseen liittyä seuraavana..eli itseään pitää piinata koko ajan vaan lisää... :|
kohta laitettava itsensä nettikieltoon tätä menoa.. :|
taas saa uutta pelättävää 14.päivään asti...
 
Malla29
Nemika, sama täällä... Tai siis kromosomeista ja rakenteistakin selvittiin, kaikki ok sen mukaan mitä sillä viikolla selvää sai mutta pari iltaa sitten luin jutun kohtukuolemista ja nyt sitten heräilen yöllä kuulostelemaan vauvan liikkeitä...
Eilen vielä sattui neuvolassa vastassa olemaan pelkkiä harjoittelijoita eivätkä sitten saaneet kunnon sydänääniä kuulumaan vaikka kuinka etsittiin. Pyysivät sitten viereisen huoneen neuvolan tädinkin kuuntelemaan mutta ei hänkään löytänyt kunnollista ääntä, vauva liikuskeli aina pois ja istukan taakse piiloon. Sanoi kyllä äänten kuullostavan aivan riittävän hyvältä, mutta tottaikai tuollainen epävarmuus saa mietteliääksi. Potkuja kyllä sataa ihan reippaasti, ei sen puoleen ole huolta.
Kovasti jo odotan että saisin tämän vauvan ehjänä syliin
=)
 
Aaprotti, meidän ekalla oli nt 1.2 mm ja pää-perämitta muistaakseni 42 mm (vai 45?). Joka tapauksessa, ihan normaali oli, ei siis ollut minkäänmoista lisääntynyttä riskiä kromosomipoikkeavuuksiin. Ja ihana terve tyttö syntyi.
Olen itsekin käynyt siellä Tekayn sivuilla, ja just toi nenäluuasia näyttää siellä merkitsevän todella paljon. Kuitenkin lääkärit Suomessa eivät sitä rutiinisti katso, ja pitävät sitä muutenkin pienenä merkkinä (soft marker). Amerikassa taitaa olla enemmänkin käytössä nenäluun mittailu. Mahtaisko Tekay olla eri linjoilla kuin valtaosa suomalaisista lääkäreistä?
 
Bonsku, Unni, Nemika ja Merle,

Kiitos aivan :heart: pohjasta, että jaksoitte vastata! Elätte itse jänniä aikoja, joten sitä taustaa vasten tuntuu kahta arvokkaammalle, että vaivauduitte noin asiallisesti ja rohkaisevasti vastaamaan panikoivalle... Usein olen huomannut ihmisten saavan aika ilkeitäkin vastauksia. Olen nyt neljättä kertaa raskaana ja ongelmia on ollut jos jonkunlaisia, yksikään ei vielä ole edennyt synnytykseen asti. Tuon Tekayn tulos säikäytti, mutta kiitos teidän, sain uuden näkökulman asiaan. Rohkaistun varmaan pikkuhiljaa nauttimaankin tästä odotuksesta, kun tuota pelkoa saa siirtymään taka-alalle.

Toivon teille kaikille onnellista odotusta ja äitimisen iloa sitten, kun on sen aika!
 
Tänään tuli sitten tulokset. Kromosomit on kunnossa! Huh, nyt on yksi murhe vähempänä ja olo onnellinen. Tässä vain keräilen vaan itelleni taas ressiä ku nyt pelottaa keskenmeno ja rakenneultra. Luulen ettei tää jännitys lopu ennenkuin saadaan nyytti kotiin :/
Onnea kaikille jotka vielä tuloksia odottelee!
 
Malla29
Onnittelut Maiqu! Tuollaisia uutisia on kiva lukea =)
Ja Aaprotti, minäkin pitäisin tuota niskaturvotusta täysin normaalina. Muistaisin, että raja-arvot olisi lähempänä 3 mm. Mutta ainahan asiaa voi kysyä joltain viisaammalta jos itseä jää vaivaamaan. ;)
 
onnea maiqulle ihanista uutisista!! :flower: =)
itse soitin tänään lääkärille kun tää panikointi on ihan kauheata.
nt ultran tehnyt kätilö saa nyt palautetta lääkäriltä kommenteistaan.
ja lääkäri valoi uskoa kyllä että on hyvin epätodennäköistä että mitään suurempaa vikaa löytyisi nyt enää. kaikkihan on mahdollista ja riski olemassa. mutta ei pitänyt sitä todennäköisenä että mitään enää löytyisi välttämättä.
tosin sanoi tämäkin lääkäri että seuloihin ei pitäisi osallistua jos odotusaika menee stressin parissa sitten.
mut harvapa sitä osaa suhtautua niin ettei mitään olisi jos poikkeavaa seulasta löytyy :/ :/
toivottavasti osaa edes rakenneultran jälkeen rauhoittua. tulee pitkä talvi muuten. kun puolta väliä tavoitellaan vasta.
mut eipähän sitä kukaan osaa varautua miten suhtautua jos jotain todella aina löytyy. jossitellahan voi mielessä aina. mut huomasin itsekin että vaikka mihin varautuisi..ikinä ei osaa varautua oikealla tavalla ja aina se tieto että hämminkiä on..on shokki kuitenkin. :/
jaksamisia kaikille asian kanssa painiville!
 
.... sitten genetiikan lekuri soitti! Mökön koromosomeista ei löytynyt vikaa sillä tasolla, millä niitä nyt tutkittiin eli on sen 16 kromosominkin saanut molemmilta vanhemmilta!!! Lienee turha sanoa, että itku pääsi samantien eikä vähään aikaan tullut mitään järkevää sanottavaa lääkärille! Vielä tätä kirjoittaessakin nousee pala kurkkuun! Ensi viikolla on se rakenne-uä, mut nyt on pakko uskoa et eiköhän tässä ole yhtä raskautta kohti tarpeeksi kärsitty ja ensi viikolla kaikki olisi kunnossa! :kieh:

Nyt oli tähän ketjuun tullut niin paljon viestejä, että kun olin muutaman päivän sairaana, niin tuntuu et on kärryiltä tippunut :LOL:
Tulokset jo saaneille paljon onnea ja odottaville voimia...

T. Helpottunut ja mökö 19+0 :wave:
 
Onneksi olkoon jeppis ja Maiqu hyvistä tuloksista :flower:
Vihdoinkin jeppiksenkin pitkä odottelu loppui :)

Perjantaina olisi mulla kaksi viikkoa täynnä lapsivesipunktiosta, joten olisi pienet mahikset saada tulokset silloin...

Ketäs tänne vielä jäi? sirts?
 
bonsku:
kiitokset! kyllä sinäkin voit jo jouluna viimeistään huokaista! :hug: nemikalla meni muistaakseni alle kaksi viikkoa, joten tällä viikolla tuurillaan saat jo tulokset! tosiaan pitkä odotus on takana; lapsivesitutkimukseen meni se 3 viikkoa ja 4 päivää, mut siinä nyt katottiin se kuustoistanen tarkemmin ja kesti sen vuoksi pitempään, joten kait nyt muutoin se olisi tullut aiemmin.

mä jäin tänne vielä... taitaa olla läheisin palsta! enpä oo vieläkään ilmoitellut huhti-hippuihin tietojani =)
 
jeppistä: suuren suuret halaukset sulle ja vauvalle :hug: :hug: :heart:
ja tuhannesti onnea ihanasta tuloksesta. kyllä sitä itkua riittää sen jälkeen kun iso kivi putoaa pois sydämmeltä. :hug: :hug: aivan ihana uutinen :heart:

bonsku: meil tuli tulokset kahta päivää vajaa kaks viikkoa. et kyllä saat varmasti tietää tulokset ihan minä hetkenä hyvänsä. voimia odotukseen :hug: :hug:

mä lojun myös uskollisena tällä puolella edelleen..ja voi olla et muualle en edes saa aikaiseksi itseäni hommata tämän raskauden aikana :LOL: :LOL:
rakenneultraa jännitän vielä kovasti mikä on ensi viikolla. ja sen jälkeen toivottavasti voin keskittyä masun kasvattamiseen ja vaavista nauttimiseen.
tänään yritän töihin paluuta jos ois voimia jo enemmän tehdä töitä. =)
päätin sen että jos en jaksa ja väsymys valtaa taas mielen. niin sitten olen kotona. tarpeeks olen stressannu ja kiusannu itseäni näiden kuukausien aikana.

ihanaa et jeppis odottaminen tuloksista päättyi nyt. :hug: :hug:
muistan oman puhelun niin elävästi vielä et vedet tuli silmiin kun luin sun juttua tuloksista. oon tosi onnellinen sun puolestas :hug: :hug:
 
Moi!

Tulin vain ilmoittamaan, että söpö tyttövauvamme on nyt syntynyt! Mitään erikoista hänellä ei ollut ja kaikki on sujunut todella hyvin! Selvisimme siis suurella säikähdyksellä siitä suuresta nt-lukemasta (3.6)! Ensikerralla (jos sellainen vielä tulee) mietin kyllä kaksi kertaa osallistunko koko seulontoihin! Ainakin tässä tapauksessa ja näköjään niin monessa muussakin seulonnat vain aiheuttavat aivan turhaa huolta ja murhetta! Mutta onneksi kaikki on nyt kunnossa, eikä enää tarvitse arvuutella ja miettiä mitä tulossa on, kun voi katsella söpöä vauvaa aivan lähietäisyydeltä! :heart: =)

Tsemppiä teille kaikille, jotka vielä odottelette tuloksia/vauvaa syntyväksi. :hug:

T: Kanerva
 
ONNEKSI OLKOON KANERVALLE TERVEESTÄ TYTÖSTÄ! :flower: :flower:
Tässä mietinkin viikonloppuna et oletkohan jo saanut vauvan. tuhannesti onnea!

jeppistä: niin me tehdään kyllä ensi viikolla. ja sit aletaan nauttimaan raskaudesta ja pyöräytetään täytekakut kyllä!!! :D :D :D
ei enää oteta takapakkeja vastaan :D
 
onnea sulle jeppis!!! :flower:
mulle ei sitten käynyt niin hyvin kuin teille muille, sain perjantaina soiton missä kerrotiin että odotan down vauva.koko viikonloppu on yhä sumun peitossa, en taida muista siitä paljon mitään.... :'( onneksi mies jätti työmatkan keskeen ja tuli kotiin ,olisin varman tullut hulluksi jos olisin ollut yksin koko viikonlopun. olimme päättänyt jo etukäteen että jos tulos on huono emme jatkaa tätä raskautta, vaikka se niin vaikealta tuntuukin.
ja kiitos teille kaikille kun olette ollut täällä kirjoitamassa.
 
Voi ei sirts!!!! :hug: :hug: :hug:
Hirveästi haleja ja jaksamista teille! Teette oman päätöksenne, johon nyt ei muilla asiaankuulumattomilla ole nokan koputtamista tai arvostelemista! Toivottavasti teitä yhtään helpottaa tieto, että itse olisin/olisimme päätynyt teidän tilanteessanne samaan päätökseen, joten ymmärrän enkä halua missään tapauksessa "halveksia" päätöstänne! Itse olen sitä mieltä, että moni muukin asia voi vielä pieleen mennä eikä terveen lapsen takeita anna kukaan, mutta itse en olisi tieten tahtoen halunnut vammaista lasta maailmaan saattaa.... Silläpä tuo odottaminen tuntui vielä tuskallisemmalta, koska olin "päättänyt" ratkaisusta etukäteen. Minulle jäivät sanat mieleen jonkun kirjoituksesta täällä, kuinka vammainen lapsi oli itkeskellyt vanhemmilleen yöt pitkät kysymystä: miksi minä olen tälläinen???!!! Siis tilanteessa on meidän vanhempien lisäksi myös lapsen elämä....

Olen pahoillani teidän puolesta ja toivon teille pikaisesti uutta, paremmalla onnella varustettua raskautta! :hug: :hug:
 
Koita jaksaa sirts :hug: ja voimia miehellesikin. Ymmärrän täysin päätöksenne. Mekin olemme miettineet päätöksen valmiiksi tulosten varalta. En osaa nyt muuta sanoa... :'( toivottavasti jatko menee helpommin ja pääsette pahimmasta surusta pian yli.
 
Malla29
Voin vain kuvitella miten raskaan päätöksen jouduitte tekemään. Me olimme jo kauan ennen raskautta mielessämme päätyneet samaan ratkaisuun, jos siis vauvalla olisi kromosomivirhe todettu. Ja kauhulla koko alkuraskauden odotin ja pelkäsin, josko joutuisimme tuon päätöksen eteen.
Meillä kun tuo yksi kehitysvammainen lapsi on, niin on myös omakohtaista kokemusta vammaisuuden kanssa elämisestä. Tämän kokemuksen perusteella olisimme päätyneet samaan kuin te, meidän mielestä yksi vammainen lapsi riittää meidän kannettavaksi eikä kenenkään tarvitse tulla moralisoimaan jos emme toista huolisi. Eikä tässä ajatella vain itseämme vaan myös omaa lastamme, vaikka hän on rakas enkä pois antaisi, niin silti hänen elämässään on paljon tuskaa ja kärsimystä omien rajallisuuksiensa ja poikkeavuutensa vuoksi.
Jos jotain voisi lohdutukseksi sanoa, niin down on lähes aina pelkkää sattumaa eikä siten lisää riskiä seuraavissa raskauksissa. :flower:

Onnittelut Jeppistä hyvistä tuloksista sekä Kanervalle ihanista vauvauutisista!
 
Alkuperäinen kirjoittaja sirts:
onnea sulle jeppis!!! :flower:
mulle ei sitten käynyt niin hyvin kuin teille muille, sain perjantaina soiton missä kerrotiin että odotan down vauva.koko viikonloppu on yhä sumun peitossa, en taida muista siitä paljon mitään.... :'( onneksi mies jätti työmatkan keskeen ja tuli kotiin ,olisin varman tullut hulluksi jos olisin ollut yksin koko viikonlopun. olimme päättänyt jo etukäteen että jos tulos on huono emme jatkaa tätä raskautta, vaikka se niin vaikealta tuntuukin.
ja kiitos teille kaikille kun olette ollut täällä kirjoitamassa.
Olen todella pahoillani puolestasi, olin samassa tilanteessa edellisvuonna ja ratkaisumme oli sama. Minulle oli suureksi tueksi ystäväni, joka oli ollut samassa tilanteessa vuotta aiemmin. Yahoogroupseissa on suljettu ryhmä "enkelinkosketus", liity siihen, niin saat vertaistukea. Ehkä sairaalassa sinulle kerrottiinkin tästä.

Olen itse nyt raskaana ja ensi viikolla on lapsivesipunktio, pelkään kuollakseni koko ajan.

Laita minulle yv:ä, jos haluat. Voimia sinulle ja miehellesi.

 
Tervehdys!!!
Löysin kohtalotovereita...ihanaa...elikkäs mä jäin siinä alkuraskauden veriseulassa kiinni, tosin en vieläkään tiedä mikä siellä mätti. NP ultrassa kaikki oli hyvin, niskaturvotus oli 1,8 mm eli normaali, mutta jäin silti vielä riskiryhmään. Lapsivesinäyte otettiin 28.11 ja nyt jännäillään tovi tuloksia. Mun riskiluku oli 1:170.Pelottaa vietävästi ne tulokset, hirvittää ajatus et kun puhelin soi ja kuulen pian huonoja uutisia, et kuinka pahoin lyhistyn. Vaikka olen asiaa jo ajatellut huonolta kantilta ja olen aikamoinen pessimisti, niin tiedän että jos uutiset ovat huonoja maailmani romahtaa totaalisesti. :'(

Olemme avokkini kanssa päätyneet yksimielisesti siihen ratkaisuun että jos lapsi on vammainen keskeytämme raskauden. Asiaan on monia näkökulmia, mutta tämä on meidän päätöksemme.Eikä se suinkaan ole helppo päätös!!

Nyt vaan täytyy koittaa malttaa odottaa tuloksia ja koittaa jaksaa toivoa parasta!! Toivo on kyllä välillä niin hukassa että...masennus valtaa monesti koko pienen ihmisen ja epätoivo vie voiton!

liinu83 ja möykky 16+2
 
liinu83:
eikun vaan luet tän ketjun läpi! itselläni tuli riskiluvuksi 1/84. niskaturvotus oli 2.1 mm 12+1 (pää-perämitta vastasi tuolloin 12+2). tietty mulla ikää jo 37, joka veti tuloksia myös alas (ikäriski tuolloin oli 1/220 muistaakseni), mutta veriarvot olivat TODELLA alhaiset! viime viikolla vajaan seitsemän viikon odotuksen jälkeen tuli puhdas tulos kromosomeista (tosin niitähän ei nyt ihan perinpohjin näissä tutkita vaan karkeat rakenteet). joten älä huoli.... enkä edes ole siitä "pahimmasta" (voiko noin sanoa? =) ) päästä vaan suurempia riskejä löytyy ketjusta ja terveitä kakruja pukkaa =) =) =)

aventura07:
toivotaan parempaa tuuria tällä kertaa; tuuriahan tässä tarvitaan....
en jaksa uskoa, että teille olisi tälläkin kertaa "huonot kortit" jaettu!

odottavan aika on pitkä :hug:

jeppistä ja mökö 19+1, jotka odottavat ensi viikon rakenteita....
 

Yhteistyössä