Koko ketju on tullu läpi luettua ja piti ihan tätä varten kirjautua,kun tuntuu että olis sanottavaa...
Itse elän nyt raskautta viikoilla 36+5 eli viimeset viikot menossa (ehkä jo viimeinen, sillä maanantaina arvioidaan diabeteksen takia vauvan koko ja mahdollisesti ensi viikolla käynnistetään) En ole koskaan jäänyt ns. kiinni np-ultrassa, en nytkään, sillä meillä se ultra on vapaaehtoinen. Olen kyllä käynyt ultrassa,mutta rv:ja on joko ollut liikaa tai liian vähän,ettei ole voitu luotettavasti mitata. Meidän neuvolan ainoa "pakollinen" ultra on rakenneultra, joka tehdään yliopistollisessa sairaalassa viikoilla 20-22. Joku tuolla aiemminkin kertoi mmc-vammasta. Se ei näy kromosomeissa, meilläkin tytöllä terveen tytön kromot (ne testattiin siis syntymän jälkeen) vaan rakenneultra paljasti vamman laadun. Hydrokefalia liittyy aika kiinteästi mmc:hen ja se myös on meidän tytöllä. Shuntilla hoidettuna siitä ei ole ollut mitään haittaa normaalille elämälle. Kerron siis tytöstäni, joka on jo muutaman vuoden ikäinen.Tässä nykyisessä raskaudessani ei olla tehty mitään testejä rakenneultran lisäksi, mutta siinä syynättiinkin tavallista tarkemmin selkäranka ja aivojen alueet. Niiden perusteella kaiken pitäisi olla ok,mutta kuka sen takaa!? Tätä ketjua lukiessani mieleni on vallannut kamala pelko, että tälläkin vauvalla jotain on vialla... No, ensi viikolla se varmaan selviää...
En halua pelotella, mutta ehkä tämä voi jonkun mielestä sitäkin olla. Eli ei terveen lapsen kromosomit välttämättä tarkoita tervettä lasta.
Nämä on kamalan herkkiä asioita raskaana olevalle, mutta se tunnekuohu,mikä monessa tekstissä on tullut esille, oli mullekin täyttä totta muutama vuosi sitten. Itse en ajatellutkaan aborttia,sillä mmc-lapsethan yleisesti ottaen ovat älyllisesti normaaleja. Suurin asia,mikä meilläkin näkyy ulkopuolisille on tytön alaraajahalvaus,jonka vuoksi hän käyttää liikkumiseen pyörätuolia. Eihän sitä ihmistä tapeta,jos halvaantuu esim liikenneonnettomuudessa tms.! Se oli pointti,jonka avulla jaksoin uskoa tulevaan ja tänäpäivänä elämämme on mahdottoman rikasta iloisen ja sosiaalisen mmc-lapsen ansiosta! Tyttö hurmaa vieraatkin ihmiset helposti!
Voimia teille kaikille,jotka nyt painitte vaikeiden asioiden kanssa! :hug: