Penniä jouduimme venyttämään minun ollessa kotihoidontuella kolmen lapsen kanssa. Liian tiukaksi ei mennyt koskaan, enkä pidä meitä köyhänä perheenä vaikka tulorajojen mukaan sellainen olimmekin. Olen saannut kotoa opetuksen, että "ei ne suuret tulot vaan pienet menot" ja että kulut pitää suunnitella menojen, ei mielihalujen mukaan. Näillä ohjeilla pärjättiin hyvin.
Ostin lapstenvaatteista ja -tarvikkeista mahdollisimman suuren osan käyettynä kirpputoreilta, huutonetistä tai sitten hyödynsimme alennusmyyntejä. Ompelin osan lastenvaatteista ja nuorimmalle myös kestovaippoja vanhoista pyyhkeistä, mikä on paitsi taloudellista myös hyvin ekologista. Kierrätin pieneksi jäänneet lastenvaatteet ja muut tarvikkeet (pinnasänky, hoitopöytä, turvakaukalo) myymällä ne huutonetissä ja siitä sain aina vähän ekstraa elämiseen. Leivoin leipää itse ja tein ruoan muutenkin itse perusraaka-aineista einesten sijaan, silloin todella säästää euroja. Poimin syksyisin marjoja pakkaseen, siitä iso säästö talven ruokamenoihin myös.
Emme tilanneet kotiin lehtiä, vaan luin ne kirjastossa. Lapsille valittiin edulliset harrastukset esim MLL:n muskari ja srk:n kerhot. Itse harrastimme miehen kanssa lähinnä lekkeilyä ja uimassakäyntiä, jotka molemmat on edullisimmasta päästä. Ulkona emme käynneet juhlimassa sen enempää ruokaravintoloissa kuin baareissakaan. Kumpikaan meistä ei tupakoi ja alkoholia käytämme hyvin vähän. Emme matkustelleet ulkomailla vaan lomailimme kotisuomessa, mikä usein tulee monin kertaisesti halvemmaksi. Haimme joka toinen vuosi tuettua perhelomaa ja sellaisen aina saimme eli lomailimme kotimaan kylpylöissä yms edulliseen hintaan täysihoidolla! Lomailimme myös sukulaisten mökeillä ja vastavuorosesti autoimme heitä esim puita pilkkomalla ja auttamassa muissa mökkitöissä.
Monen nykynuoren silmissä varmasti hyvin niukkaa elämää, johon ei suostuta vaan enemmin eletään sitten yli varojen ja otetaan kulutusluottoja, pikavippejä ja muita jotta saadaan nostettua omaa statusta, mutta joka johtaa entistä suurempiin taloudellisiin ongelmiin, ylivelkaantumiseen jne. Me olimme kuitenkin tyytyväisiä, sillä samalla kun "pihistimme" ja elimme varojemme mukaan, oli meillä mahdollisuus kasvattaa lapset kotona sen sijaan että olisi pitänyt alle vuoden ikäinen viedä päiväkotiin. Nyt olemme taas molemmat työelämässä ja säästöön jää rutkasti rahaa, koska ei sitä osaa samalla tavalla tuhlatakaan kun on tottunut tiukempaan budjettiin. Nyt menee enemmän rahaa lasten harrastuksiin ja vaatteisiin, kouluikäisille onkin jo kiva ostaa uutta eikä kirppikseltä oikein tahdo löytyäkään heille enää päälle pantavaa. Nykyisin meillä on myös varaa matkustella, mitä ei ollut minun ollessa kotona ja isompien lasten kanssa sitä onkin jo kiva nähdä maailmaa kun ovat itsekin kiinnostuneita vieraista kielistä, kulttuureista ja maista.