toimeentulotuesta tietäviä...?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mihin perusosa on tarkoitettu? onko se summa joka pitää jäädä elämiseen asumiskustannuksien jälkeen. Lasketaanko lapsilisät ja elarit tuloksi? luulisin niin...
 
Perusosa on ruokaan, vaatteisiin, pesuaineisiin jne jne
Meillä maksetaan toimeentulotuki seuraavana pankki päivänä kun siellä on käynyt... eli jos käyn maanantaina niin tiistaina on raha tilillä
 
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
Tuki maksetaan muutaman päivän päästä siitä kun hakemus jätetty.

missä näin? meilläpäin menee n.2 viikkoa siitä kun jättää hakemuksen...

kuopiossa ainakin..

senhän sanoo uus lakikin että saa mennä viikko max..
(sillon kun ukko oli tampereella työharjottelussa ja me saatiin tukea niin to jätettiin hakemus niin ti oli tilillä ).
 
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
Tuki maksetaan muutaman päivän päästä siitä kun hakemus jätetty.

missä näin? meilläpäin menee n.2 viikkoa siitä kun jättää hakemuksen...

kuopiossa ainakin..

senhän sanoo uus lakikin että saa mennä viikko max..
(sillon kun ukko oli tampereella työharjottelussa ja me saatiin tukea niin to jätettiin hakemus niin ti oli tilillä ).

2 viikkoa on se maksimi mikä sais kulua... Kyllähän tääläkin nopeemmin saa jos onnistuu saamaan ajan sinne, silloin rahat on seuraavana päivänä tilillä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
Tuki maksetaan muutaman päivän päästä siitä kun hakemus jätetty.

missä näin? meilläpäin menee n.2 viikkoa siitä kun jättää hakemuksen...

kuopiossa ainakin..

senhän sanoo uus lakikin että saa mennä viikko max..
(sillon kun ukko oli tampereella työharjottelussa ja me saatiin tukea niin to jätettiin hakemus niin ti oli tilillä ).

2 viikkoa on se maksimi mikä sais kulua... Kyllähän tääläkin nopeemmin saa jos onnistuu saamaan ajan sinne, silloin rahat on seuraavana päivänä tilillä...

Kyl se nykyään on lain mukaan viikko ellei ole kiirreellinen tapaus, sillon se on maks seuraavana päivänä.

" 14 a § (7.12.2007/1202)
Toimeentulotukiasian käsittely

Toimeentulotukiasia on käsiteltävä kunnassa siten, että asiakkaan oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon ei vaarannu. Kiireellisessä tapauksessa päätös on tehtävä käytettävissä olevien tietojen perusteella samana tai viimeistään seuraavana arkipäivänä hakemuksen saapumisesta. Muussa kuin kiireellisessä tapauksessa päätös on tehtävä viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen saapumisesta. Päätös toimeentulotuen myöntämisestä on pantava viivytyksettä täytäntöön."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412
 
Siis ihan kaikki lasketaan tuloiksi lasten syntymäpäiviksi saamia rahoja myöten. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus ei mikään sellainen tuki, jonka varaan lasketaan eläminen.

Ja siitä viikko kun on toimittanut KAIKKI tarvittavat paperit pitäisi tulla päätös. Jos ei ole hakemuksessa kaikkia tarvittavia papereita niin pyytävät lisäselvityksiä ja se lisää käsittelyaikaa.
 
Siis näin sanotaan laissa:

" 11 §
Huomioon otettavat tulot


Tuloina otetaan huomioon henkilön ja perheenjäsenten käytettävissä olevat tulot.

Tuloina ei kuitenkaan oteta huomioon:

1) vähäisiksi katsottavia ansiotuloja ja avustuksia;

2) alle 18-vuotiaan lapsen säännöllisiä tuloja siltä osin kuin ne ylittävät hänen osaltaan 7 ja 7 c §:n nojalla huomioon otettavat menot; (29.12.2005/1218)

3) tuloja siltä osin kuin ne vastaavat työmatkamenoja ja muita työssäkäynnistä aiheutuvia menoja;

4) äitiysavustuslain (477/1993) mukaista äitiysavustusta eikä vammaisetuuksista annetun lain (570/2007) mukaista etuutta; (11.5.2007/583)

5) työttömyysturvalaissa tai julkisesta työvoimapalvelusta annetussa laissa tarkoitettua ylläpitokorvausta sekä Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain (566/2005) mukaista ylläpitokorvausta; eikä (11.5.2007/583)

6) edellä 8 §:ssä tarkoitettuja korvauksia ja tuloja."



" 8 §
Eräiden menojen vähentäminen


Menoja ei oteta huomioon toimeentulotukeen oikeuttavina siltä osin kuin ne korvataan tai niitä vastaava etuus saadaan muulla perusteella."


Toimeentulolakiin voi tutustua osoitteessa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412
 
Alkuperäinen kirjoittaja neukkis:
Siis ihan kaikki lasketaan tuloiksi lasten syntymäpäiviksi saamia rahoja myöten. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus ei mikään sellainen tuki, jonka varaan lasketaan eläminen.

Ja siitä viikko kun on toimittanut KAIKKI tarvittavat paperit pitäisi tulla päätös. Jos ei ole hakemuksessa kaikkia tarvittavia papereita niin pyytävät lisäselvityksiä ja se lisää käsittelyaikaa.

No ei mitään lasten synttärilahjoja kyllä lasketa tuloiksi.. :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja neukkis:
Siis ihan kaikki lasketaan tuloiksi lasten syntymäpäiviksi saamia rahoja myöten. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus ei mikään sellainen tuki, jonka varaan lasketaan eläminen.

Ja siitä viikko kun on toimittanut KAIKKI tarvittavat paperit pitäisi tulla päätös. Jos ei ole hakemuksessa kaikkia tarvittavia papereita niin pyytävät lisäselvityksiä ja se lisää käsittelyaikaa.

No ei mitään lasten synttärilahjoja kyllä lasketa tuloiksi.. :headwall:

ja kyllä lasketaan.jos mummu ja pappa on antanut esim.150e tytön synttärilahjaksi tilille suoraan niin se lasketaan kyllä..tai ihan sama minkä rahan sä olet tilillesi "ylimääräisenä" saanut niin kaikki lasketaan..myin itse pieniä lasten vaatteita kirppiksellä niin sekin laskettiin ylimääräiseksi tuloksi..kyllä ne osaa keplotella ettei tarvis mitään maksella..
 
Alkuperäinen kirjoittaja toimeentulotuen saaja..:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja neukkis:
Siis ihan kaikki lasketaan tuloiksi lasten syntymäpäiviksi saamia rahoja myöten. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus ei mikään sellainen tuki, jonka varaan lasketaan eläminen.

Ja siitä viikko kun on toimittanut KAIKKI tarvittavat paperit pitäisi tulla päätös. Jos ei ole hakemuksessa kaikkia tarvittavia papereita niin pyytävät lisäselvityksiä ja se lisää käsittelyaikaa.

No ei mitään lasten synttärilahjoja kyllä lasketa tuloiksi.. :headwall:

ja kyllä lasketaan.jos mummu ja pappa on antanut esim.150e tytön synttärilahjaksi tilille suoraan niin se lasketaan kyllä..tai ihan sama minkä rahan sä olet tilillesi "ylimääräisenä" saanut niin kaikki lasketaan..myin itse pieniä lasten vaatteita kirppiksellä niin sekin laskettiin ylimääräiseksi tuloksi..kyllä ne osaa keplotella ettei tarvis mitään maksella..

Ja kukahan idiootti menee kertomaan sossunuun et ukki ja mummi on antaneet lapsenlapselle rahaa syntymäpäivälahjaksi?
Pankkitilit kuuluu pankkisalaisuuden piiriin, eikä sitä ole ainakaan minulta koskaan kysytty, enkä ole kuullut että keneltäkään olisi kysytty.
ja jos on tt-asiakas niin tuskin sen ukin ja mummin kannattaa niitä rahoja tilille laittaa, varmuuden vuoksi.
J
 
Jos nyt ajatellaan, että kyseessä on ihan "normiperhe". Tuloiksi lasketaan palkka, lapsilisät ja kodinhoidontuki.
Voit hakea toimeentulotukea, joka menne esim tällätavalla.
Hakemus toimeentulotukeen, asumismenoihin.
Sinne sitten mukaan kaikki, esim kuitit ostetuista reseptilääkkeistä, jos on sähkölaskuja maksamatta, kaikki mukaan.
On olemassa perustoimeentulotuki ja täydentävätoimeentulotuki, joka juurikin kattaa noita laskuja ym.
Auttoiko tämä yhtään :whistle:
 

Yhteistyössä