Töiden aloitus ja mahdollinen uusi raskaus, miten toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On se kyllä jotenkin hassua,että naista pidetään tässä tilanteessa jotenkin epärehellisenä. Siis kaikilla lisääntymisikäisillä naisilla lienee velvollisuus kertoa jo työtä vastaanottaessaan,että jään mahdollisesti äitiyslomalle vuoden tai kahden päästä?

[QUOTE="hmmm";28677424]Luulen kyllä, että palkkaisit sen toiseksi parhaan, joka ei olisi raskaana kuin parhaan raskaana olevan. Siis jos rehellisesti sanot.

Joskus asiat tapahtuu yhtä aikaa ihan suunnittelematta. Suositteletko aborttia siinä vaiheessa jos on ollut vasta pari kuukautta töissä ja tulee raskaaksi?

Tälleen 30+v ikäisenä, kahden pienen lapsen äitinä ei todellakaan ole kuumaa valuuttaa työmarkkinoilla, joten vakipaikka olisi kiva. On siinä työnantajillakin vastuuta otettava, kun te ette palkkaa nuoria naisia, koska kohta kuitenkin ovat raskaana ja pienten lasten äidit on taas koko ajan kotona sairaiden lasten kanssa ja yli 40v on sitten jo ihan ikäloppu ja muutenkin vanha harppu. Yritä siinä sit etsiä töitä.[/QUOTE]

Tiedät itsekin tuohon vastauksen - ei hemmetissä, en tietenkään aborttiin ketään pakota. Mutta penään jonkilaista moraalista vastuuta siitä milloin lasta aletaan hankkia, niin kuin ap:kin tässä oikein suunnittelemalla suunnittelee asiaa. Suomessakin vahinkoraskauksien määrä loppupeleissä on minimaalinen, suurin osa saa alkunsa ihan suunnitellusti.

Palkaisinko toiseksiparhaan? Riippuu tilanteesta. Mielestäni jos kandidaatti on rehellisesti kertonut olevansa raskaana, mutta esim on selkeästi suunnitellut elämäänsä myös vauva jälkeen niin miksi en voisi juuri raskautunutta palkata (vaikkapa kertoo että lapsen isä tulee jäämään jossain kohtaa kotiin hoitamaan tms)? Tai parhaassa tapauksessa samalla hakisin väliaikaisen työn rekryluvan. Eli saisin samoilla proseduureilla itsellani kaksi uutta työntekijää. Tämän toiseksi parhaan joka tavallaan tulisi tuuraajaksi kun tämä paras lähtee äitiyslomalle. Siinä kohtaa kun äitiyslomalainen palaa, mun olisi paljon helpompaa hakea tälle toisellekin vakivirkaan lupa koska hänellä on jo vahva kokemus. Ei nää asiat ole mustavalkoisia - mutta kun penätään työnantajan vastuuta niin totta hitossa hakijallakin pitää olla jotain moraalistakin vastuuta.

Mutta ei muuta kuin valehdelkaa toki suunnitelmistanne. Ei tule auttamaan teidän tyttäriä asioissa - ja suorastaan vituttaa minua kun olen osaltani yrittänyt tätäkin tilannetta parantaa meidän firmassa. Olkaa kettuja ja suunnitelmallisia selän takana, niin kauan kun se jatkuu, jatkuu pattitilannekin.

Tasa-arvoisuus palkkauksessa lähtee rehllisyydestä ja toki myös siitä että vanhempainvapaat jaetaan tasaisemmin vanhempien kesken. Siellä on toinen avainkortti jota käyttää.

Rehellisen voisin palkata jos hän on ehdokaista paras. Tosin meillä pelkän rekrytointiluvan hankkiminen vie aikaa, hakijaproseduuri on tarkka, kestää minimissään 3kk. Useita eri vaiheita, psykologiset testit jne. Sitten kun yksi ihminen käy nämä testit läpi ja saa paikan - menee kuukausi kun selviää että hänen intonsa olikin joku muu - niin kyllä se vaikuttaa esimies-alaissuhteeseen negatiivisesti. Alkaa uusi regryrumba -uudet haastattelut, testi ym.

Meillä ihmisten sisäänajo tehtäviinkin ottaa jo sen 1-2 vuotta. Ei nyt ole kyse mistään "Liukuhihna" työstä. Mä olen itsekin äiti ja ollut molemmilta lapsiltani 2 vuotta kotona (mies oli viimeisen kolmanne vuoden kummallakin). Minulla oli toki tämä paikka odottamassa, olinhan ollut tässä työssä jo 5 vuotta ennen lapsia. Perhe-elämä mahtuu työkuvioihin , silloin kun aiheessa ollaan rehellisiä.

MIKÄ hinku on samantien raskautua kun sen työn saa. Miksi ei voi odottaa vuotta kahta? Koska tuossahan on ihan selvästi vain yksi päämäärä -saada vakityö odottamaan kun hoidetaan muut asiat ensin. Onhan se kaiketi äidistä turvallinen ja hyvä ratkaisu. Mutta kyllä siinä työnanatajaa vedetaan silmään...

Yleensä töitä haettaessa ollaan kiinnostuneita siitä työpaikasta. Vaikka olisi vauvahaaveita, niin ei se poissulje sitä, että on myös kiinnostunut siitä työstä. Ja mikäs sen mukavampaa kuin äitiysloman jälkeen palata työhön, jota haluaa tehdä. Vakipaikkoja ei nykyään hirveästi ole tarjolla, joten jos sellainen on vastaan tulossa, niin yleensä se kannattaa ottaa.

Ja äitysloman jälkeen/hoitovapaan jälkeen voi palata motivoituneena takaisin töihin. Motivaation voi tietysti vaikuttaa pikkumainen pomo. Jos tällainen asia vaikuttaa esimies-alaissuhteseen negatiivisesti, niin ehkä kannattaisi miettiä onko itsestä esimieheksi ollenkaan. Negatiivinen suhtautuminen työntekijään, joka ei ole tehnyt mitään väärin, voi vaikuttaa myös työntekijän tuottavuuteen. Tai jos lapsi/lapset sairastii, niin alainen jää aina mielellään hoitamaan sairasta lasta kotiin eikä puolison tarvitse. Joten ihan vinkiksi, mieti kaksi kertaa miten suhtaudut alaisiisi.

[QUOTE="vierailee";28677480]On se kyllä jotenkin hassua,että naista pidetään tässä tilanteessa jotenkin epärehellisenä. Siis kaikilla lisääntymisikäisillä naisilla lienee velvollisuus kertoa jo työtä vastaanottaessaan,että jään mahdollisesti äitiyslomalle vuoden tai kahden päästä?[/QUOTE]

Mä ainakin pärrään sitä vastaan että kun oikein SUUNNITELMALLISESTI hoidetaan asia niin ettei siinä saadussa työssä olla kuin ehkä 6kk ja jäädään vuosiksi kotiin. Ainoa peruste on se että on se vakipaikka. Se on juurikin epärehellistä. Lueppa vaikka ap teksti, eihän työllä ole mitään merkitystä kuin sillä vaan että saa hetimmiten kun vakisoppari on siittiöt sisään. Mutta työnantajan kyllä pitää joustaa ja ymmärtää ja polttaa rahaa.

[QUOTE="vieras";28677484]Yleensä töitä haettaessa ollaan kiinnostuneita siitä työpaikasta. Vaikka olisi vauvahaaveita, niin ei se poissulje sitä, että on myös kiinnostunut siitä työstä. Ja mikäs sen mukavampaa kuin äitiysloman jälkeen palata työhön, jota haluaa tehdä. Vakipaikkoja ei nykyään hirveästi ole tarjolla, joten jos sellainen on vastaan tulossa, niin yleensä se kannattaa ottaa.

Ja äitysloman jälkeen/hoitovapaan jälkeen voi palata motivoituneena takaisin töihin. Motivaation voi tietysti vaikuttaa pikkumainen pomo. Jos tällainen asia vaikuttaa esimies-alaissuhteseen negatiivisesti, niin ehkä kannattaisi miettiä onko itsestä esimieheksi ollenkaan. Negatiivinen suhtautuminen työntekijään, joka ei ole tehnyt mitään väärin, voi vaikuttaa myös työntekijän tuottavuuteen. Tai jos lapsi/lapset sairastii, niin alainen jää aina mielellään hoitamaan sairasta lasta kotiin eikä puolison tarvitse. Joten ihan vinkiksi, mieti kaksi kertaa miten suhtaudut alaisiisi.[/QUOTE]

Niin alainen saa käyttytyä miten tykkää, mutta pomon pitää olla aina asiallinen. Saa tahallisesti jättää kertomatta asian joka selkeäsi vaikuttaa hänen työskentelyynsä (kyllä, kolmen vuoden poissa olo vaikuttaa - kannatta käydä joskus töissä vilkaisemassa asia).

Eli mietippä sitäkin, alaisellakin on vastuu esimies-alaissuhteessa. Jos on vaikea ymmmärtää esim sana kompromissit ja MOLEMMINPUOLINEN kunnioitus niin voi toki olla sinullakin vaikea töitä saada. JA sellaisen ihmisen kun palkkaa niin taatusti tulee hyvä työsuhde, molempien puolesta. Mutta jos haastateltava kirkkain silmin valehtelee haastettelussa, kuinka odottaa työhön pääsyä (ja oikeasti odottaa äitiyslomaa) niin jos se ei ole epärehellisyyttä niin mitäs sitten?

Mä ainakin pärrään sitä vastaan että kun oikein SUUNNITELMALLISESTI hoidetaan asia niin ettei siinä saadussa työssä olla kuin ehkä 6kk ja jäädään vuosiksi kotiin. Ainoa peruste on se että on se vakipaikka. Se on juurikin epärehellistä. Lueppa vaikka ap teksti, eihän työllä ole mitään merkitystä kuin sillä vaan että saa hetimmiten kun vakisoppari on siittiöt sisään. Mutta työnantajan kyllä pitää joustaa ja ymmärtää ja polttaa rahaa.

No joo totta tuokin. Itse sain vakipaikan ollessani äitiyslomalla. Haaveissa vielä jossain vaiheessa,ehkä vuoden tai parin päästä olla uudestaan äitiyslomalla. Työtä vastaanottaessa en tästä kertonut. olinko siis epärehellinen? Minkä katsot olevan sellainen sopiva työssäoloaika ennen mahdollista äitiyslomalle jäämistä?

Niin alainen saa käyttytyä miten tykkää, mutta pomon pitää olla aina asiallinen. Saa tahallisesti jättää kertomatta asian joka selkeäsi vaikuttaa hänen työskentelyynsä (kyllä, kolmen vuoden poissa olo vaikuttaa - kannatta käydä joskus töissä vilkaisemassa asia).

Eli mietippä sitäkin, alaisellakin on vastuu esimies-alaissuhteessa. Jos on vaikea ymmmärtää esim sana kompromissit ja MOLEMMINPUOLINEN kunnioitus niin voi toki olla sinullakin vaikea töitä saada. JA sellaisen ihmisen kun palkkaa niin taatusti tulee hyvä työsuhde, molempien puolesta. Mutta jos haastateltava kirkkain silmin valehtelee haastettelussa, kuinka odottaa työhön pääsyä (ja oikeasti odottaa äitiyslomaa) niin jos se ei ole epärehellisyyttä niin mitäs sitten?

Mitä, jos esimies/työnantaja jää äitiyslomalle eikä ole alaisille/ työntekijöille lasta suunnitellessaan kertonut. Epärehellinenkö?

Monille työ on tärkeää, vaikka odottaisikin äitiyslomaa ja lastaan.

Eikä tässä voi vedota mihinkään kunnioitukseen. Asiaa ei tarvitse kertoa, eikä siitä saa kysyä. Kunnioitus voi silti olla olemassa vaikkei näistä puhuta.

Oikeastaan kukaan hedelmällinen nainen ei saisi olla töissä, jos toteutettaisiin sinun ajatusmallia. Kyllä siellä työpaikalla asiat muuttuu vaikka olisi 7 vuotta työhistoriaa takana ennen raskautta.

Alainen ei saa käyttäytyä miten tykkää. Mutta alainen ei ole tehnyt mitään väärää, jos ei ole maininnut vauvahaaveista tai siitä, että on raskaana. Käy kysymässä tätä joltain lakimieheltä, jos et tätä usko. Vaikka pitäisihän esimiehen tämä tietää... Raskaudet kuuluu elämään. Epärehellisyyttä ei ole jättää kertomatta, että on raskaana. Epärehellisyyttä on valehdella koulutuksensa, työhistoriansa jne.

Olen itse työelämässä, ehkä sinunkin kannattaisi sinne siirtyä. :D Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, niin vauvahaaveet ja työhön pääsemisen odottaminen eivät sulje toisiaan pois. Miten se on niin vaikea ymmärtää? Jos haastateltava odottaa työhön pääsyä, niin miksi oletat hänen valehtelevan? Ennen äitiyslomaa ennättää tehdä töitä ja äitiysloman jälkeenkin on (työ)elämää. Jos sinulle on mahdollisuus päästä työpaikkaan joita on todella harvoin tarjolla ja joka on unelmiesi työpaikka, niin jätätkö sen vastaanottamatta, koska olet raskaana? Työskentelet loppuelämäsi määräaikaisissa työsuhteissa ja toivot uutta tilaisuutta...

Onneksi hankin esikoisen opiskeluajalla, oli helppo saada töitä valmistumisen jälkeen. Tosin sain vain määräaikaisia työsuhteita. Mutta kun olin toistamiseen äitiyslomalla sain helposti vaikipaikan. Kerroin jopa haastattelussa että 2 lasta riittää meille :)

[QUOTE="vieras";28677587]Alainen ei saa käyttäytyä miten tykkää. Mutta alainen ei ole tehnyt mitään väärää, jos ei ole maininnut vauvahaaveista tai siitä, että on raskaana. Käy kysymässä tätä joltain lakimieheltä, jos et tätä usko. Vaikka pitäisihän esimiehen tämä tietää... Raskaudet kuuluu elämään. Epärehellisyyttä ei ole jättää kertomatta, että on raskaana. Epärehellisyyttä on valehdella koulutuksensa, työhistoriansa jne.

Olen itse työelämässä, ehkä sinunkin kannattaisi sinne siirtyä. :D Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, niin vauvahaaveet ja työhön pääsemisen odottaminen eivät sulje toisiaan pois. Miten se on niin vaikea ymmärtää? Jos haastateltava odottaa työhön pääsyä, niin miksi oletat hänen valehtelevan? Ennen äitiyslomaa ennättää tehdä töitä ja äitiysloman jälkeenkin on (työ)elämää. Jos sinulle on mahdollisuus päästä työpaikkaan joita on todella harvoin tarjolla ja joka on unelmiesi työpaikka, niin jätätkö sen vastaanottamatta, koska olet raskaana? Työskentelet loppuelämäsi määräaikaisissa työsuhteissa ja toivot uutta tilaisuutta...[/QUOTE]

Kiitos kysymästä olen työelämässä - joskin nyt ansaitulla lomalla.

Se on näköjään vaikea teidän ymmärtää mitä salailu tarkoittaa työnantajan näkövinkkelistä - ja kas kummaa edelleen niin kauan kuin salailette, niin kauan naiset saa kärsiä. Miksi asiasta ei voisi kertoa? Kerroppa mulle? Jos kaikki olisivat rehellisiä kykenisi työnantajakin setvimään omalta osaltaa asioita, esim yrittämällä samantien palkata kaksi, toisen joka paikkaa äitiyslomalle jäävää.

Mä ymmärrän hyvin jos ikinä ei ole ollut tilanteessa jossa palkataan ihmisiä - silloin varmasti näkökantaa on tasan yhdestä suunnasta. Minä olen joskus ollut se nuorinainen ja saannut silti vakityön. Henkkoht en siinä kohtaa perheen perustamissuunnitelmistani tiennyt - eikä siinä siis mitään. Mutta olen myös useita palkannut- nuoria naisiakin. Mitäs sitten? mutta kyllä se olisi vaikuttanut minuun jos joku heistä olisi samantien sopimuksen kirjoituksen jälkeen tokaissut että jään muuten sitten äitiyslomalla puolenvuoden sisällä. NO ehkä mulla oikeudentaju on sitten vääristynyt.

Mutta jos asia olisi näin: Palkkaatte kirvesmiehen tekemään taloa. Hän on hyvä työssään ja haluatte juuri hänet. Kun talon rakennus on aloitettu, kirvesmies toteaakin: Ai niin, meille syntyi tuossa 8kk sitten vauva ja kun hän täyttää 1v, jään minä vuodeksi vanhempain vapaalle. Mikäs siinä. Eihän kirvesmies tehnyt mitään väärää - hän kyllä tiesi jo sopimusta tehdessä ettei tule saattamaan teidän omakotitaloa asumiskuntoon. Tuskin kai häiritsee; Ainahan niitä hyvin kirvesmiehiä löytää tuota pikaa ettei vaan muutto asuntoon siirry ja että hommat jatkuu yhtä sujuvasti ;)

Tästä on kyse. Jos olisitte tiennyt että kirvesmies jää kesken projektin vanhempainvapaalle olisitte ainakin voinnut suunnitella etukäteen myös jatkon. 2kk on aika lyhyt aika paikoissa joissa on rekrytointiproseduurit pakollisia. Pahimmillaan työkaverit joutuvat kantamaan vastuun sen aikaa kun uusi sijainen saadaan.

Älkää kusko omaan nilkaan ja ottakaa ne isät mukaan hoitovastuun kantoon. Niin me saadaan tasa-arvoisuutta työelämään, myös tähän palkkaamiseen. JA rehellisyys maan perii. Miettikää toiseltakin kantilta kuin vain omanapaisesti. Minä olen joustava ja rehellinen alaisiani kohtaa - kun asia on vastavuoroista. Enhän minä heitä kummallisempi ole. Ainoastaa tilivelvollinen ylemmälle taholle.

Mitä, jos esimies/työnantaja jää äitiyslomalle eikä ole alaisille/ työntekijöille lasta suunnitellessaan kertonut. Epärehellinenkö?

Monille työ on tärkeää, vaikka odottaisikin äitiyslomaa ja lastaan.

Eikä tässä voi vedota mihinkään kunnioitukseen. Asiaa ei tarvitse kertoa, eikä siitä saa kysyä. Kunnioitus voi silti olla olemassa vaikkei näistä puhuta.

Oikeastaan kukaan hedelmällinen nainen ei saisi olla töissä, jos toteutettaisiin sinun ajatusmallia. Kyllä siellä työpaikalla asiat muuttuu vaikka olisi 7 vuotta työhistoriaa takana ennen raskautta.

Pytyt kai parempaakin ajatusketjuun, karvan veimään pidemmälle?

Miten on alaisilta pois jos esimies jää äitiyslomalle? joutuvatko he tekemään jotain asian vuoksi? Kenties etsimään itse itselleen uuden esimiehen? ...ei taida mennä niin.

Tottakai kaikki hedelmälliset naiset saa olla meillä töissä ja miehetkin jotka ovat niin reippaita (ja joiden vaimot sallivat) että jäävät hoitovapaalle. Mutta näiden perheasioiden ei pitäsi olla niin pimitettyjä. Eihän tietenkään tartte kertoa suunnitelmista perheen suhteen. Näinhän se menee. Mutta näen punaista kun joku puhuu noin kuin ap, eli salaamalla salataan raskautta. Niin no hänen etuhan se on...mietiään vaan kaikki omaa napaa ;) silleihän asiat menee paremmin päin.

Mä yritän tolkuttaa teille tapoja jotka parantais naisen asemaa - mutta mutta. Mainittakoo tähän, palkkasin kaksi vuotta sitten miehen joka haastattelussa kertoi että vaimo on raskaana, ja senkin että on ajatellut jäädä vanhempain vapaalle kun lapsi on 1,5 vuotta. Loppu oli järjestelykysymyksiä, olin vaan tyytyväinen kun tiesin tilanteen ja pystyin näin ennakoimaan mahdollisimman hyvin.

Miten on alaisilta pois jos esimies jää äitiyslomalle? joutuvatko he tekemään jotain asian vuoksi? Kenties etsimään itse itselleen uuden esimiehen? ...ei taida mennä niin.

Tottakai kaikki hedelmälliset naiset saa olla meillä töissä ja miehetkin jotka ovat niin reippaita (ja joiden vaimot sallivat) että jäävät hoitovapaalle. Mutta näiden perheasioiden ei pitäsi olla niin pimitettyjä. Eihän tietenkään tartte kertoa suunnitelmista perheen suhteen. Näinhän se menee. Mutta näen punaista kun joku puhuu noin kuin ap, eli salaamalla salataan raskautta. Niin no hänen etuhan se on...mietiään vaan kaikki omaa napaa ;) silleihän asiat menee paremmin päin.

Mä yritän tolkuttaa teille tapoja jotka parantais naisen asemaa - mutta mutta. Mainittakoo tähän, palkkasin kaksi vuotta sitten miehen joka haastattelussa kertoi että vaimo on raskaana, ja senkin että on ajatellut jäädä vanhempain vapaalle kun lapsi on 1,5 vuotta. Loppu oli järjestelykysymyksiä, olin vaan tyytyväinen kun tiesin tilanteen ja pystyin näin ennakoimaan mahdollisimman hyvin.

Rehellisyyden nimissä,olisinko esim minä saanut sinulta työpaikan,jos olisin kertonut,että ajattelin ruveta vaikkapa puolen vuoden kuluttua vauvaa yrittämään?

Kyllä alaisiin vaikuttaa se, kun pomo vaihtuu. Tuskin moni naispuolinen infoaa ylempiää perhesuunnitelmistaan, jos hänelle kaavaillaan ylennystä.

Minä pystyn kyllä ajattelemaan työnantajan/esimiehen asemaa raskausuutisten edessä. Ymmärrän, että siitä voi koitua ylimääräistä työtä ja harmia. Niissä tilanteissa myös ammattimainen asenne voi joutua koetukselle ja siinähän niitä esimiehen henkilöstöjohtamistaitoja punnitaan.

Se on näköjään vaikea teidän ymmärtää mitä salailu tarkoittaa työnantajan näkövinkkelistä - ja kas kummaa edelleen niin kauan kuin salailette, niin kauan naiset saa kärsiä. Miksi asiasta ei voisi kertoa? Kerroppa mulle? Jos kaikki olisivat rehellisiä kykenisi työnantajakin setvimään omalta osaltaa asioita, esim yrittämällä samantien palkata kaksi, toisen joka paikkaa äitiyslomalle jäävää.

Mä ymmärrän hyvin jos ikinä ei ole ollut tilanteessa jossa palkataan ihmisiä - silloin varmasti näkökantaa on tasan yhdestä suunnasta. Minä olen joskus ollut se nuorinainen ja saannut silti vakityön. Henkkoht en siinä kohtaa perheen perustamissuunnitelmistani tiennyt - eikä siinä siis mitään. Mutta olen myös useita palkannut- nuoria naisiakin. Mitäs sitten? mutta kyllä se olisi vaikuttanut minuun jos joku heistä olisi samantien sopimuksen kirjoituksen jälkeen tokaissut että jään muuten sitten äitiyslomalla puolenvuoden sisällä. NO ehkä mulla oikeudentaju on sitten vääristynyt.

Mutta jos asia olisi näin: Palkkaatte kirvesmiehen tekemään taloa. Hän on hyvä työssään ja haluatte juuri hänet. Kun talon rakennus on aloitettu, kirvesmies toteaakin: Ai niin, meille syntyi tuossa 8kk sitten vauva ja kun hän täyttää 1v, jään minä vuodeksi vanhempain vapaalle. Mikäs siinä. Eihän kirvesmies tehnyt mitään väärää - hän kyllä tiesi jo sopimusta tehdessä ettei tule saattamaan teidän omakotitaloa asumiskuntoon. Tuskin kai häiritsee; Ainahan niitä hyvin kirvesmiehiä löytää tuota pikaa ettei vaan muutto asuntoon siirry ja että hommat jatkuu yhtä sujuvasti ;)

Tästä on kyse. Jos olisitte tiennyt että kirvesmies jää kesken projektin vanhempainvapaalle olisitte ainakin voinnut suunnitella etukäteen myös jatkon. 2kk on aika lyhyt aika paikoissa joissa on rekrytointiproseduurit pakollisia. Pahimmillaan työkaverit joutuvat kantamaan vastuun sen aikaa kun uusi sijainen saadaan.

Älkää kusko omaan nilkaan ja ottakaa ne isät mukaan hoitovastuun kantoon. Niin me saadaan tasa-arvoisuutta työelämään, myös tähän palkkaamiseen. JA rehellisyys maan perii. Miettikää toiseltakin kantilta kuin vain omanapaisesti. Minä olen joustava ja rehellinen alaisiani kohtaa - kun asia on vastavuoroista. Enhän minä heitä kummallisempi ole. Ainoastaa tilivelvollinen ylemmälle taholle.

Todella hyvin kirjoitettu! Olen todellakin samaa mieltä.

Ja tolle yhdelle, joka peräänkuulutti kulujen jakamista naisten ja miesten työpaikkojen välillä: siihen voit loistavasti itse vaikuttaa, mieskin voi olla vanhempain-ja hoitovapaalla ;)

[QUOTE="vierailee";28677766]Tässä kohtaa oliskin tosi hyvä juttu se 6+6+6 malli mitä Suomeenkin on kaavailtu.[/QUOTE]

Juuri näin. Minustakin se olisi erittäin hyvä malli.

[QUOTE="vierailee";28677746]Rehellisyyden nimissä,olisinko esim minä saanut sinulta työpaikan,jos olisin kertonut,että ajattelin ruveta vaikkapa puolen vuoden kuluttua vauvaa yrittämään?[/QUOTE]

Palkaisin jos olisit juuri se mitä haetaan.

Mä katson aina ensin paperit - hakemuksen. Sen kautta karsitaan ensimmäiseen haastatteluun tulevat. Ensimmäisessä haastattelussa käymme läpi työhistoria, mitä on tehnyt jne. Ja toki sitä millainen persoona on kyseessä, meillä on tarkat ohjeet miten edetään Jos henkilö on kiinnostava ja kokemuspohja työhön sopiva menee hän ensin psykologin arvioon jossa minä olen mukana (noin tunti). Tämän jälkeen on vielä erillinen soveltuvuustesti. Viimeiseen haastatteluun kutsutaan jäljellä olevat. Siinä kohtaa mieluusti ottaisin tiedon jos henkilö on raskaana. Suunnitelmilla tuskin teen sinällään mitään, vaikka taatusti olisi mukava tieto. Minun kohdalla se ei vaikuttaisi valintaa jos olisit se ykkös ehdokas. Ei edes se jos olisit jo raskaana , kun sen kertoisit. Koska silloin voin hakijoista mahdollisesti myös valita tuuraajan ja miettiä esim perehdyttämisen tietäen että olet jäämässä pois.

JA sanon tämän rehellisesti. Mä arvostan sitä ennen kaikkea. Ja niin hyvää kun tuollakin lailla on tarkoitettu, se ei toimi niin kuin sen pitäisi.

Kyllä alaisiin vaikuttaa se, kun pomo vaihtuu. Tuskin moni naispuolinen infoaa ylempiää perhesuunnitelmistaan, jos hänelle kaavaillaan ylennystä.

Minä pystyn kyllä ajattelemaan työnantajan/esimiehen asemaa raskausuutisten edessä. Ymmärrän, että siitä voi koitua ylimääräistä työtä ja harmia. Niissä tilanteissa myös ammattimainen asenne voi joutua koetukselle ja siinähän niitä esimiehen henkilöstöjohtamistaitoja punnitaan.

Ja taas, työntekijän velvollisuudet on nolla. Näin sen ei pitäisi olla kun yhdessä viedään töitä eteenpäin.

[QUOTE="vierailee";28677766]Tässä kohtaa oliskin tosi hyvä juttu se 6+6+6 malli mitä Suomeenkin on kaavailtu.[/QUOTE]

Tuo taas syrjii yrittäjien ja heidän puolisoitaan. Mies ei pysty edes nykyisiä lomia pitämään. Tiedän naispuolisiakin, jotka ovat palanneet heti äitiysloman päätyttyä töihin ja jättäneet vanhempainvapaita miehille. Noihin tilanteisiin pitäisi olla eritysratkaisuja, muuten malli kuulostaa hyvältä.

Tiedät itsekin tuohon vastauksen - ei hemmetissä, en tietenkään aborttiin ketään pakota. Mutta penään jonkilaista moraalista vastuuta siitä milloin lasta aletaan hankkia, niin kuin ap:kin tässä oikein suunnittelemalla suunnittelee asiaa. Suomessakin vahinkoraskauksien määrä loppupeleissä on minimaalinen, suurin osa saa alkunsa ihan suunnitellusti.

Palkaisinko toiseksiparhaan? Riippuu tilanteesta. Mielestäni jos kandidaatti on rehellisesti kertonut olevansa raskaana, mutta esim on selkeästi suunnitellut elämäänsä myös vauva jälkeen niin miksi en voisi juuri raskautunutta palkata (vaikkapa kertoo että lapsen isä tulee jäämään jossain kohtaa kotiin hoitamaan tms)? Tai parhaassa tapauksessa samalla hakisin väliaikaisen työn rekryluvan. Eli saisin samoilla proseduureilla itsellani kaksi uutta työntekijää. Tämän toiseksi parhaan joka tavallaan tulisi tuuraajaksi kun tämä paras lähtee äitiyslomalle. Siinä kohtaa kun äitiyslomalainen palaa, mun olisi paljon helpompaa hakea tälle toisellekin vakivirkaan lupa koska hänellä on jo vahva kokemus. Ei nää asiat ole mustavalkoisia - mutta kun penätään työnantajan vastuuta niin totta hitossa hakijallakin pitää olla jotain moraalistakin vastuuta.

Mutta ei muuta kuin valehdelkaa toki suunnitelmistanne. Ei tule auttamaan teidän tyttäriä asioissa - ja suorastaan vituttaa minua kun olen osaltani yrittänyt tätäkin tilannetta parantaa meidän firmassa. Olkaa kettuja ja suunnitelmallisia selän takana, niin kauan kun se jatkuu, jatkuu pattitilannekin.

Tasa-arvoisuus palkkauksessa lähtee rehllisyydestä ja toki myös siitä että vanhempainvapaat jaetaan tasaisemmin vanhempien kesken. Siellä on toinen avainkortti jota käyttää.

No mutta jos sillä raskaudella ei ole sinulle mitään merkitystä palkkaamisen kannalta, niin miksi edes kysyt sitä? Siis jos rehellisesti voisit ottaa töihin raskaana olevan ihmisen, siis työhön johon kertomasi mukaan kestää 1-2 vuotta tehtävien sisäänajoon. Onko tapanasi kysellä muitakin epäolennaisuuksia, kuten lempiaamupalaa tai tulosta cooperin testissä?

Niin samaa mieltä. Mä olen miesvaltaisella alalla ja jo pikku hiljaa nähnyt sen että nuoret isät todella reippaasti on käyttänyt hyväksi mahdollisuutta olla kotona pidempikin aika. Ja meillä (lukuunottamatta vanhoja homeisia parruja ) siihen on suhtauduttu hyvin. Kuten tuolla kuvasin, palkkasin 2 vuotta sitten miehen joka jos silloin sanoi jäävänsä vanhempainvapaalle. Nyt juuri on sillä ja minulla on insinööriopiskelija hänen tilallaan tekemässä harjoitteluaan (ehtivät tehdä yhdessä työtä tovin ja toisen ennen kuin tämä isä lähti lomalle). Asioita todellakin järjestellään mutta jos minulle valehdellaan niin kyllä siinä vaan maku menee vaikka kuinka pitäsi ilmeisimminkin alaisten valheetkin kestää hymyssä suin, että olisin hyvä esimies ;) No onneksi minulla on hyviä alaisia. Pöyristyttää vaan kun lueskelee millaista hakija väkeä on myös liikeellä. Kun ei ne hyvät paperit yksin kerro ihmisestä kaikkea.

Jos kirvesmies olisi kertonut, että jää vanhempainvapaalle, niin häntä ei olisi palkattu. Tilalle olisi valittu toiseksi paras. Ja näin se käy useimpien naistenkin kohdalla. Juuri tällaisten tilanteiden takia haastatteluissa ei saa kysyä perheenperustamissuunnitelmista. Ja minusta se on ihan oikein, niin miesten kuin naistenkin kannalta. Työhön tulee valita parhaiten sopiva henkilö. Asiaan ei saa vaikuttaa raskaus, uskonto, sukupuolisuuntautuneisuus tms. Jos nainen sanoo haastattelussa olevansa raskaana, niin se vaikuttaa valintapäätökseen vaikka ei saisi. Raskaudesta kertominen on omaan nilkkaan kusemista.

Kirvesmies voi myös jäädä sairauslomalle. Miten se eroaa tilanteesta, että jää hoitovapaalle? Sairauslomat tulee yllättäen. Hoitovapaat pitää ilmoittaa ennakkoon. Sijaisen etsimiseen on enemmän aikaa työntekijän jäädessä hoitovapaalle kuin sairauslomille. Talon rakennuttamisessa on omat riskinsä, kuten yrittäjyydessä. Jos niitä ei kestä, niin sellaiseen ei silloin kannata ryhtyä.

Työntekijä voi jäädä sairauslomalle, vaihtaa työpaikkaa tai jäädä vanhempainvapaalle. Et voi koskaan takuuvarmasti tietää kuinka kauan valitsemasi henkilö on töissä.

Vanhempainvapaiden kustannukset pitäisi kyllä saada kustannettua jotenkin toisin, niin ettei naisia syyllistettäisi raskaudesta eikä tällaisia asioita tarvitsisi pohtia työhaastatteluissa.

[QUOTE="hmmm";28677805]No mutta jos sillä raskaudella ei ole sinulle mitään merkitystä palkkaamisen kannalta, niin miksi edes kysyt sitä? Siis jos rehellisesti voisit ottaa töihin raskaana olevan ihmisen, siis työhön johon kertomasi mukaan kestää 1-2 vuotta tehtävien sisäänajoon. Onko tapanasi kysellä muitakin epäolennaisuuksia, kuten lempiaamupalaa tai tulosta cooperin testissä?[/QUOTE]

EN kysy. Ei saa kysyä - etkös nyt sen tiennyt.

Anteeksi, vihaan ala-arvoisia kommentteja - tämä hyvänä esimerkkinä sellaisista. Kun et parempaa pysty niin sinulle mietittäväksi mitä tuolla hain takaa.

Ja taas, työntekijän velvollisuudet on nolla. Näin sen ei pitäisi olla kun yhdessä viedään töitä eteenpäin.

Kuka on sanonut, että työntekijän velvollisuudet ovat nolla. Itse vaan kyselit, että pystynkö karvan verran ajattelemaan pidemmälle. Yritin ainakin, mutta sekö tarkoittaa, että ajattelen työntekijän vastuun olevan olematon.

Alaiset perehdyttävät uutta esimiestä tarpeen mukaan ja jelppaavat enemmän, kuin kokenutta esimiestä. Mutta en odota esimiehen olevan velvollinen jakamaan perhesuunnitelmansa minulle.

[QUOTE="vieras";28677820]
Kirvesmies voi myös jäädä sairauslomalle. Miten se eroaa tilanteesta, että jää hoitovapaalle? Sairauslomat tulee yllättäen. Hoitovapaat pitää ilmoittaa ennakkoon. Sijaisen etsimiseen on enemmän aikaa työntekijän jäädessä hoitovapaalle kuin sairauslomille. Talon rakennuttamisessa on omat riskinsä, kuten yrittäjyydessä. Jos niitä ei kestä, niin sellaiseen ei silloin kannata ryhtyä.

Työntekijä voi jäädä sairauslomalle, vaihtaa työpaikkaa tai jäädä vanhempainvapaalle. Et voi koskaan takuuvarmasti tietää kuinka kauan valitsemasi henkilö on töissä.

.[/QUOTE]

Niin - elämässä sattuu ja tapahtuu. Toisessa on kyse tietoisesta kertomatta jättämisestä aiheessa joka koskee myös työnantajaa. Toisessa kyse asiasta jolle ei voi mitään.

Valehdelkaa ihmeessä se vie asioita eteenpäin.

Yhteistyössä