Töiden aloitus ja mahdollinen uusi raskaus, miten toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmmm";28678005]Tottakai jokainen ajattelee omaa etuaan. Vai olisitko itse valmis antamaan pois puolet palkastasi jos sillä rahalla saataisiin palkattua uusi alainen, joka helpottaisi nykyisten työtaakkaa?[/QUOTE]

No sillä rahalla ei saataisi yhtä ihmistä palkattua vaikka puolet antaisinkin =) pitäänee muistaa että työntekijästä on muitakin kuluja kuin palkkakulut (varmaan ihan tuttua, luulisi olevan ? ) Ja kun meillä osa tekee vuorotöitä lisineen niin ei mun palkka edes riitä.

[QUOTE="vierailee";28677892]Kysymys ei ollut minulle suunnattu,mutta vastaan kumminkin. Mielestäni tuollaisen asian tietoisesti kertomatta jättäminen on sama asia kuin valehtelu. Työnantajahan ei asiasta tosiaan saa kysyä,mutta kyllä ajattelisi että työntekijän omatunto kolkuttaisi,jos noin ison ja moneen asiaan vaikuttavan asian jättää kertomatta.[/QUOTE]

Lain mukaan raskaus tai naisen lapsentekoikä ei saa vaikuttaa työhönottoon, eikä työnantaja saa nostaa aihetta keskusteltavaksi (siis kysyä asiasta). Naispomokin on täällä vakuutellut ettei raskaus vaikuta työhönottoon.

Miksi aivan epärelevantin asian jättämättä kertominen olisi valehtelua? Raskauden ei kuulu mitenkään vaikuttaa kuka valitaan töihin. Ja raskaushaaveiden tai raskauden kertominen ei ole valehtelua.

Naispomo ja vierailee, jotka vänkäätte asiasta, pidätte sitä sen takia valehteluna, koska teillä se vaikuttaisi kenet palkattaisiin. Se on laitonta ja moraalitonta.

No sillä rahalla ei saataisi yhtä ihmistä palkattua vaikka puolet antaisinkin =) pitäänee muistaa että työntekijästä on muitakin kuluja kuin palkkakulut (varmaan ihan tuttua, luulisi olevan ? ) Ja kun meillä osa tekee vuorotöitä lisineen niin ei mun palkka edes riitä.

Kysymys olikin että antaisitko JOS sillä saataisiin palkattua. Hypoteettinen tilanne, you know? Mutta sainkin jo vastauksen siihen.

Okei. Ei saa olla valehtelija työhaastattelussa. Mutta pettäjä kylläkin. Sehän se onkin hyvä lähtökohta uuteen työhön =)

Luin kommenttini uudestaan, niin olihan se vähän huvittava. Ajattelin pettäjää vain suhteessa tehtävänä petoksena, kun yleensä jos on jonkun muun kuin oman kumppaninsa kanssa, niin puhutaan pettäjänä. Mutta voihan sitä muissakina asioissa pettää. ;)

[QUOTE="joku";28678093]Lain mukaan raskaus tai naisen lapsentekoikä ei saa vaikuttaa työhönottoon, eikä työnantaja saa nostaa aihetta keskusteltavaksi (siis kysyä asiasta). Naispomokin on täällä vakuutellut ettei raskaus vaikuta työhönottoon.

Miksi aivan epärelevantin asian jättämättä kertominen olisi valehtelua? Raskauden ei kuulu mitenkään vaikuttaa kuka valitaan töihin. Ja raskaushaaveiden tai raskauden kertominen ei ole valehtelua.

Naispomo ja vierailee, jotka vänkäätte asiasta, pidätte sitä sen takia valehteluna, koska teillä se vaikuttaisi kenet palkattaisiin. Se on laitonta ja moraalitonta.[/QUOTE]

Juuri näin. Valehtelu siitä, että tehtäisiin toisin, ei muuten ole kovin rehellistä.

Samalle sivulle emme pääse kyllä koskaan. En edelleenkään pidä raskauden kertomatta jättämistä salailuna. Se on osa ihmisen henkilökohtaista elämää ja sen saa pitää omana tietonaan tiettyyn hetkeen asti. Itse kannatan suht. aikaista kertomista, mutta en työhaastattelun yhteydessä.

Olisi mahtavaa, jos perhesuunnittelusta voisi olla täysin avoin pelkäämättä sen vaikutuksia työllistämiseen. Mutta kun työnantajatkin ovat vain ihmisiä kaikkien puheiden takana ja toive avoimuudesta voi kääntyä työnhakijaa vastaan.

Siksipä asioita pitää pikkuhiljaa muuttaa. Ei ne mihinkään muutu jumittamalla ja varsinkaan salailuksi luettevalla käytöksellä. Sehän juuri "mustamaalaa" naisia vallankin jos ollaan raskaana ja jätetään asia mainitsematta. Koska se todellakin vaikuttaa myös työnantajaan. Ei pelkästään ko henkilöön. Seksuaalinen suuntaus on eri asia. Ei ole väliä millaisen henkilön palkaat kun hän on hyvä työssää - siihen mihin paikka on avattua. Ei sen enempää uskonnollakaan. Mutta raskaana oleva toden tottakin jää tyyliin vajaan puolenvuoden sisällä pois. Tekemätön työ ei kuitenkaa katoa minnekään. Ja on tosiaan vanhoillekin työntekijöille raskasta kun uusia noviiseja tulee taloon "peräjälkeen"

Tämän vuoksihan näitä soveltuvuustestejäkin nykyään teetetään ennen töihin ottoa. Halutaan varmistaa että hakija sopii työhon ja että se on hänelle mieluisa. Jotta saadaan sellainen ihminen taloon joka pysyykin. Se on koko työyhteisön etu.

Lapsien tulo ei siinä haittaa, mutta kuten monta kertaa sanoin, ennakoinnilla voidan homma hoitaa vielä paremmin. Mä luulen että juuri tuollaisessa tapauksessa jossa haluan palkata parhaan, vaikka sitten raskaana olevan, työntekijän - saan lupaa esim. ottaa hänen rinnalleen opiskelijan tms. niin sanotuksi kakkosmieheksi. Hyvä sauma opiskelijallekin. Oppivat samoilla perehdytyksillä jne.

[QUOTE="heini";28678042]Ei kun voisi joskus ajatella omaa tulevaisuuttaan myös eikä vaan elää vauvakuumehöyryissä. Kuitenkin odottaa että se tuntematon firma säilyttää sinulle vuosikausia työpaikkaa kun olet kotona lapsen kanssa. Luulisi silloin hieman kiinnostavan työntekijääkin ko työpaikka ja firma.

Mutta suunnitelmallisuus on toisille naisille aivan käsittämätön seikka. Lisääntymisvietti on suurempi että ei edes omaa parasta voida nähdä. Kun on saatava kaikki heti nyt. ja sitten kummastellaan kun menikin persiilleen. JA itsellään oli kuitenkin ne valttikortit käsissä, käytti ne vaan ihan nurjassa järjestyksessä.[/QUOTE]

Naisethan juuri ajattelevat omaa tulevaisuuttaan ja ovat suunnitelmallisia, kun eivät kerro raskaudesta. Ja tuo on vähän oudosti sanottu, että säilyttää työpaikan.

SIKSI että voin samantien miettiä sijaisen hänelle ja miten järjestämme asiat.

Olisi siis ihan ok, että työhaastattelussa ei kerro alussa olevasta raskaudesta, mutta kertoo välittömästi sen jälkeen kun on saanut työpaikan? Tällöin valitsemiseen vaikuttaa ainoastaa hakijan sopivuus, koska et tiedä vielä raskaudesta, mutta sinulle jää reilusti aikaa varautua siihen, että työntekijä jää äitiyslomalle.

Entä jos haluat palkata raskaana olevan naisen, jolla on takana useita keskenmenoja, uudestaan raskaaksi tuleminen on ollut vaikeaa jne. niin haluaisitko, että hän kertoo myös näistä ongelmistaan? Vaikka hän nyt kertoisi, että pitäisi jäädä äitiyslomalle vuoden alussa, olisi olemassa iso riski, että raskaus keskeytyy ja äitiyslomalle jääminen siirtyy.

[QUOTE="joku";28678093]Lain mukaan raskaus tai naisen lapsentekoikä ei saa vaikuttaa työhönottoon, eikä työnantaja saa nostaa aihetta keskusteltavaksi (siis kysyä asiasta). Naispomokin on täällä vakuutellut ettei raskaus vaikuta työhönottoon.

Naispomo ja vierailee, jotka vänkäätte asiasta, pidätte sitä sen takia valehteluna, koska teillä se vaikuttaisi kenet palkattaisiin. Se on laitonta ja moraalitonta.[/QUOTE]

No eihän se saakaan vaikuttaa,eikä meillä ainakaan olekaan vaikuttanut,usko tai älä.Sanoinhan itsekin saaneeni työni ollessani äitiyslomalla. Muiden työnantajien menetelmistä en tiedä. Mielestäni raskaus ei ole työn kannalta mitenkään epärelevantti asia,mutta joidenkin mielestä näin on kuitenkin.

Mistä työnhakija voi tietää miten työnantaja suhtautuu raskauteen? Mietippäs kummalle se on taloudellisesti suurempi riski, pienelle perheelle jäädä ilman työpaikkaa ja rahaa vai firmalle kun joutuu palkkaamaan toisen tilalle?

Siksipä asioita pitää pikkuhiljaa muuttaa. Ei ne mihinkään muutu jumittamalla ja varsinkaan salailuksi luettevalla käytöksellä. Sehän juuri "mustamaalaa" naisia vallankin jos ollaan raskaana ja jätetään asia mainitsematta. Koska se todellakin vaikuttaa myös työnantajaan. Ei pelkästään ko henkilöön. Seksuaalinen suuntaus on eri asia. Ei ole väliä millaisen henkilön palkaat kun hän on hyvä työssää - siihen mihin paikka on avattua. Ei sen enempää uskonnollakaan. Mutta raskaana oleva toden tottakin jää tyyliin vajaan puolenvuoden sisällä pois. Tekemätön työ ei kuitenkaa katoa minnekään. Ja on tosiaan vanhoillekin työntekijöille raskasta kun uusia noviiseja tulee taloon "peräjälkeen"

Tämän vuoksihan näitä soveltuvuustestejäkin nykyään teetetään ennen töihin ottoa. Halutaan varmistaa että hakija sopii työhon ja että se on hänelle mieluisa. Jotta saadaan sellainen ihminen taloon joka pysyykin. Se on koko työyhteisön etu.

Lapsien tulo ei siinä haittaa, mutta kuten monta kertaa sanoin, ennakoinnilla voidan homma hoitaa vielä paremmin. Mä luulen että juuri tuollaisessa tapauksessa jossa haluan palkata parhaan, vaikka sitten raskaana olevan, työntekijän - saan lupaa esim. ottaa hänen rinnalleen opiskelijan tms. niin sanotuksi kakkosmieheksi. Hyvä sauma opiskelijallekin. Oppivat samoilla perehdytyksillä jne.

Jos raskaudesta kertoo heti työsopparin teon jälkeen on työnantajalla vielä reilusti aikaa kontaktoida harjoittelijoita/opiskelijoita tai muita työtä hakeneita ja saada heidät mukaan perehdytykseen.

• Tykkää
Reactions: Data
[QUOTE="myy";28677939]Ei elämää voi jättää elämättä vaikka on raskaana tai haluaisi raskautua.
Töihin vaan hakemaan ja töitä tekemään.[/QUOTE]

Samaa mieltä.

[QUOTE="vierailee";28678181]No eihän se saakaan vaikuttaa,eikä meillä ainakaan olekaan vaikuttanut,usko tai älä.Sanoinhan itsekin saaneeni työni ollessani äitiyslomalla. Muiden työnantajien menetelmistä en tiedä. Mielestäni raskaus ei ole työn kannalta mitenkään epärelevantti asia,mutta joidenkin mielestä näin on kuitenkin.[/QUOTE]

Työhönotossa raskaus tai raskaushaaveet ovat aivan epärelevanttia, koska ne eivät saa vaikuttaa työhönottoon mitenkään. Itsekin sanot ettei se sinulla vaikuttaisi, joten epärelevanttu on.

Mä olen ottanut työpaikan vastaan kertomatta raskaudesta työhaastattelussa. Raskaus oli ihan alussa ja kyse 6 kk työsuhteesta. Mitä tämä 6 kk vaikutti meille: sain parempaa äippärahaa minimin sijaan, sain ansiosidonnaista työttömyyskorvausta kotihoidontuen tai työmarkkinatuen sijaan äippäloman jälkeen. Kyse siis useista tonneista. En tiedä olisiko minua valittu jos olisin kertonut raskaudesta, uskon vaikka olinkin ihan työsuhteen loppuun asti töissä. Määräaikaistani ei olisi muutenkaan jatkettu 6 kk jälkeen.

Siis uskon, että ei olisi valittu. Työssäoloehto kerätty opiskeluaikana ja mulla oli muutakin työkokemusta kuin toi 6 kk. Valmistuin samoihin aikoihin kun vauva syntyi.

Onko se niin vaikea tajuta että asioita joutuu joskus suunnittelemaan eteenpäin. Se kuuluu minun työhön oleellisesti koska olen vastuussa siitä että tarvittava työ tehdää - ja ennen kaikkea riittävillä resurseilla.

Lueppa vastauksiani MIKSI haluaisin tuollaisessa tilanteessa asian tietää. Peruste ei ole ydinfysiikkaan, varmasti ymmärrät jos haluat ymmärtää. Uuden sisäänajo vaihe ei ole tuosta noin vaan juttu ainakaan minun alallani. Valitettavasti tässä taloudellisessa maailmassa ja tilanteessa ennakkoon töihin ei voi ottaa enempää kuin on ihan pakko. Siten että yhden pois lähtö ei vaikuttaisi mihinkään. Mä yritän ajatella niitäkin ihmisiä jotka mulla on töissä. Heille apua olen palkaamassa ja jos se apu poistuu tyyliin 4-6kk päästä palkaamisesta niin hemmetti, kun tiedän sen voin siihen varautua. Se on sellaista järjellistä toimintaa - ennakointi. Toimii muuten henkkoht elämässäkin, ihan tossa työn haussakin. Miksi juuri samaan aikaan pitää raskautua (jollei ole vahinko) kun yrittää työtä hakea? MIksi ei 6kk päästä tai jotain? Varmistaa omaa selusta, parempi ansiosidonnainen päiväraha jne.

[QUOTE="vieras";28678152]Naisethan juuri ajattelevat omaa tulevaisuuttaan ja ovat suunnitelmallisia, kun eivät kerro raskaudesta. Ja tuo on vähän oudosti sanottu, että säilyttää työpaikan.[/QUOTE]

Pohjaavat työnsä salailulle. Se on aina loisto pohja. Mutta osa naisista onkin just tollasia ketkuja kettuja. Ja sitten itketään kun heitä kohdellaan huonosti.

Onko se niin vaikea tajuta että asioita joutuu joskus suunnittelemaan eteenpäin. Se kuuluu minun työhön oleellisesti koska olen vastuussa siitä että tarvittava työ tehdää - ja ennen kaikkea riittävillä resurseilla.

Lueppa vastauksiani MIKSI haluaisin tuollaisessa tilanteessa asian tietää. Peruste ei ole ydinfysiikkaan, varmasti ymmärrät jos haluat ymmärtää. Uuden sisäänajo vaihe ei ole tuosta noin vaan juttu ainakaan minun alallani. Valitettavasti tässä taloudellisessa maailmassa ja tilanteessa ennakkoon töihin ei voi ottaa enempää kuin on ihan pakko. Siten että yhden pois lähtö ei vaikuttaisi mihinkään. Mä yritän ajatella niitäkin ihmisiä jotka mulla on töissä. Heille apua olen palkaamassa ja jos se apu poistuu tyyliin 4-6kk päästä palkaamisesta niin hemmetti, kun tiedän sen voin siihen varautua. Se on sellaista järjellistä toimintaa - ennakointi. Toimii muuten henkkoht elämässäkin, ihan tossa työn haussakin. Miksi juuri samaan aikaan pitää raskautua (jollei ole vahinko) kun yrittää työtä hakea? MIksi ei 6kk päästä tai jotain? Varmistaa omaa selusta, parempi ansiosidonnainen päiväraha jne.

Eli raskaus tai piakkoin tapahtuva raskautuminen vaikuttaa sinulla. Et sä muuten noin voimakkaasti reagoisi. Sitä mitä moni muukin täällä on sanonut sulle, raskaus ei saa vaikuttaa työhönottoon.

Se, miten raskautuminen vaikuttaa sun työhön on sinun ongelmasi. Tiedän, että siitä on kuluja ja vaivaa, mutta se on työnantajan riski ja ongelma. Kypsä esimies ei pura omia töitään ja paineitaan alaistensa niskaan. Toivottavasti et käyttäydy alaisille tällä tavalla, miten olet tässä keskustelussa kiroillut ym.

Ai, miksi raskaaksi samaan aikaan? Tiesitkö, ettei raskaaksi tulla tosta vaan? Mullakin kesti lähes kaksi vuotta ja ajattelin, etten raskaaksi luonnollisilla keinoilla voi tullakaan, vaikka lopulta tulinkin. Monet saavat keskenmenoja ym. Raskautuminenkin voi olla vuosien projekti, ei elämistä voi lopettaa siksi aikaa. Pitäiskö mennä sossunluukulle, kun ei saa raskaushaaveiden takia mennä töihin?

Lapset on valitettavasti pyrittävä saamaan 20-40 vuoden iässä, jolloin myös töitä tehdään, siks varmaan monet tulee raskaaksi noissa iässä :D

Sun asenne on epäammattimainen. Tuollainen asenne ei sitouta työntekijöitä, kun et kykene ymmärtämään, että heillä on elämä työajan ulkopuolellakin. Tuskinpa ymmärrät mitään muitakaan elämäntilanteiden haasteita. Huono ilmapiiri ja huono pomokin tulee kalliiksi yrityksille.

[QUOTE="heini";28678263]Pohjaavat työnsä salailulle. Se on aina loisto pohja. Mutta osa naisista onkin just tollasia ketkuja kettuja. Ja sitten itketään kun heitä kohdellaan huonosti.[/QUOTE]

Raskaudesta kertomatta jättäminen ei ole salailua. Jos joku kohtelee huonosti siksi, ettei joku ole kertonut olevansa raskaana, niin vähän ihmettelen. Tuohon pitäisi puuttua heti. Työpaikkakiusaaminenko on sallittua, jos raskaudesta ei kerrota?

[QUOTE="hmmm";28678113]Kysymys olikin että antaisitko JOS sillä saataisiin palkattua. Hypoteettinen tilanne, you know? Mutta sainkin jo vastauksen siihen.[/QUOTE]

Niin - mun on myös kannettava vastuuni omasta perheestä eli tuskin kai nyt lähtisin sillä palkalla töihin joka ei vastaa millään muotoa työtä jota teen.

Mitäs itse tekisit?

Kuitenkin jos mietitään että et omanapaisesti yksin hae työtä, se voipi vaikuttaa positiivisesti tulevassa. Toisin kuin se että aloittaa työnsä salaillen ;)

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, kun alkoi maistua niin vänkäämiseltä, joten pahoitteluni jos olette tämän näkökulman käsitelleet.

Mutta asiaan, eihän ap tainnut sanoa olevansa raskaana, vaan että heillä olisi vauvahaaveita. Kuten jokainen varmasti tietää, niin se raskautuminen ei aina käy ihan heti, joten eihän ap välttämättä edes ole vielä raskaana silloin kun on töitä aloittamassa vaan vauva saattaa ihan hyvin ilmoittaa tulostansa vasta vuoden työskentelyn jälkeen.

Mun mielestä ei ole mitään järkeä kertoa vauvaHAAVEISTANSA (ennen plussaa) yhtään mitään, koska yhtään ei tiedä miten nopeasti vauva saa alkunsa. Turhaa on työikäisen ja työintoisen naisen olla pari vuotta tyhjänpanttina sen varalta, että jos sitä tässä kuussa jäisikin ne menkat pois, se on valtion/liiton rahoista sitten pois ja naiselle itselleen ehkä huonoin mahdollinen vaihtoehto.

Ja jos on raskaus ihan aluillaan (joitakin viikkoja), niin enpä siitäkään kertoisi, koska keskenmenon mahdollisuus kuitenkin vielä melko suuri. Ei mun mielestä se, että haluaa perustaa perheen automaattisesti tarkoita sitä, etteikö voisi olla innostunut aloittamaan työtänsä nimenomaan sen työn takia.

Naispomo: sun jutut kuulostaa mun korvaan siltä, ettet palkkaisi juuri raskautunutta vaan juurikin sen toiseksi parhaan :(

[QUOTE="joku";28678313]Eli raskaus tai piakkoin tapahtuva raskautuminen vaikuttaa sinulla. Et sä muuten noin voimakkaasti reagoisi. Sitä mitä moni muukin täällä on sanonut sulle, raskaus ei saa vaikuttaa työhönottoon.

Se, miten raskautuminen vaikuttaa sun työhön on sinun ongelmasi. Tiedän, että siitä on kuluja ja vaivaa, mutta se on työnantajan riski ja ongelma. Kypsä esimies ei pura omia töitään ja paineitaan alaistensa niskaan. Toivottavasti et käyttäydy alaisille tällä tavalla, miten olet tässä keskustelussa kiroillut ym.

Ai, miksi raskaaksi samaan aikaan? Tiesitkö, ettei raskaaksi tulla tosta vaan? Mullakin kesti lähes kaksi vuotta ja ajattelin, etten raskaaksi luonnollisilla keinoilla voi tullakaan, vaikka lopulta tulinkin. Monet saavat keskenmenoja ym. Raskautuminenkin voi olla vuosien projekti, ei elämistä voi lopettaa siksi aikaa. Pitäiskö mennä sossunluukulle, kun ei saa raskaushaaveiden takia mennä töihin?

Lapset on valitettavasti pyrittävä saamaan 20-40 vuoden iässä, jolloin myös töitä tehdään, siks varmaan monet tulee raskaaksi noissa iässä :D

Sun asenne on epäammattimainen. Tuollainen asenne ei sitouta työntekijöitä, kun et kykene ymmärtämään, että heillä on elämä työajan ulkopuolellakin. Tuskinpa ymmärrät mitään muitakaan elämäntilanteiden haasteita. Huono ilmapiiri ja huono pomokin tulee kalliiksi yrityksille.[/QUOTE]

Kannataisi lukea mun tekstit tuolta kauempaakin. Olen palkannut ihmisen jonka tiesin jäävän vanhempain vapaalle.

Kyllä raskaaksi ei aina vaan tulla tuosta noin sekin on ihan henkilökohatisesti todettu. Ja kyllä olen saanut kaksi lasta ikävälillä 20-40. Ja olen saannut työtäkin vaikka olen riski-iässä. Ja palkannut "riski-ikäisiä" naisia miettimättä perhesuunnittelua.

Mihin minä puutun on se että jos sinulla on jo muksu mahassa niin on kieltämättä kiusallista jos aiheesta ei voi puha. Ja pahimmillaan kuten joku alkupäässä sanoi, panttasi tietoa ihan viimeiseen saakka.

Mä voin laittaa käden sydämmelle ja sanoa että voin ehdottomasti palkata sen raskaana olevankin. Mutta on se viimeistään sanottava kun aletaan töitä tehdä. Ihan viimeistää. Muuten menee maku ja pahasti. Ja valitettavasti jos se että en tykkää alaisen salailusta tekee minusta paskan esimiehen niin voi voi. Mä koitan vaan ajatella niitäkin jotka on siellä työssään jo nyt ja tarttisivat kiireesti apua työtehtäviinsä eikä useita harjoittelijoita puolen vuoden välein.

[QUOTE="nanna";28678368]En jaksanut lukea koko ketjua läpi, kun alkoi maistua niin vänkäämiseltä, joten pahoitteluni jos olette tämän näkökulman käsitelleet.

Mutta asiaan, eihän ap tainnut sanoa olevansa raskaana, vaan että heillä olisi vauvahaaveita. Kuten jokainen varmasti tietää, niin se raskautuminen ei aina käy ihan heti, joten eihän ap välttämättä edes ole vielä raskaana silloin kun on töitä aloittamassa vaan vauva saattaa ihan hyvin ilmoittaa tulostansa vasta vuoden työskentelyn jälkeen.

Mun mielestä ei ole mitään järkeä kertoa vauvaHAAVEISTANSA (ennen plussaa) yhtään mitään, koska yhtään ei tiedä miten nopeasti vauva saa alkunsa. Turhaa on työikäisen ja työintoisen naisen olla pari vuotta tyhjänpanttina sen varalta, että jos sitä tässä kuussa jäisikin ne menkat pois, se on valtion/liiton rahoista sitten pois ja naiselle itselleen ehkä huonoin mahdollinen vaihtoehto.

Ja jos on raskaus ihan aluillaan (joitakin viikkoja), niin enpä siitäkään kertoisi, koska keskenmenon mahdollisuus kuitenkin vielä melko suuri. Ei mun mielestä se, että haluaa perustaa perheen automaattisesti tarkoita sitä, etteikö voisi olla innostunut aloittamaan työtänsä nimenomaan sen työn takia.

Naispomo: sun jutut kuulostaa mun korvaan siltä, ettet palkkaisi juuri raskautunutta vaan juurikin sen toiseksi parhaan :([/QUOTE]

Lueppa tarkemmin.

Laki on mustavalkoinen asiassa, mutta henk.koht. mieluummin kertoisin raskaudesta työhaastattelussa kuin salaisin sen. Juurikin siitä syystä, että kokisin salaavani jotain oleellista ja sellaiselta pohjalta en haluaisi (työ)suhdetta aloittaa. Raskautumisen suunnittelusta en mainitsisi, koska se on vain suunnitelma. Suunnitella voi niin paljon kaikenlaista, mutta ne eivät usein toteudu tai tilanteet muuttuvat.

Ystäväni kertoi työhaastattelussa alkuraskaudestaan, ja sai paikan. Joko raskaudesta huolimatta tai siitä syystä, että työnantaja arvosti rehellisyyttä. Millaisessa työpaikassa haluaisit työskennellä? Avoimuutta arvostavassa, vai paikassa, joka pelkää raskauksia ja muita normielämän tilanteita? Jälkimmäiseen paikkaan saattaa joutua omien salailujensa kanssa.

Sydämestäni toivon miesten yhä enemmän hyödyntävän vanhempainvapaita ja naisten antavan siihen mahdollisuuden. Sillä tilannetta tasataan sukupuolten välillä. Yrittäjyys ja/tai miehen parempipalkkaisuus ovat prioriteetti- ja järjestelykysymys. Monelle pakkotilanne, mutta monelle myös tekosyy.

Jos raskaudesta kertoo heti työsopparin teon jälkeen on työnantajalla vielä reilusti aikaa kontaktoida harjoittelijoita/opiskelijoita tai muita työtä hakeneita ja saada heidät mukaan perehdytykseen.

Tämä menee vielä ihan ok. Tosin monasti juuri niiden hakijoiden joukossa voisi olla juurikin sopiva aisapari tällä pois jäävälle. Mutta karvat nousi pystyyn kun joku tuolla sanoi että pitää viimeiseen asti salata. 2kk on lyhyt aika saada korvaava jos kyse ei ole ihan bulkkityöstä johon liki kuka vaan tuosta noin pystyy.

Mutta edelleen. Mä haluasiin nähdä maailman muuttuvan. Siinäkin että miehet olisi yhtä "riskialtiita" työntekijöitä kuin naisetkin. Ja että perhe ei olisi salailuasia. Meillä on saatu asioita paljon eteenpäin, mm. neuvolankäyntien ajalta maksetaan normaali palkka. Näin ei kaikkialla ole. Mutta tämäkin on vaatinut työtä asenteiden muuttamisessa. Niin esimies kuin työntekijä taholla. Okei, meillä Ruotsalaisomistus tässä firmassa joten sekin vaikuttaa avoimempaan suhtautumiseen näissä asioissa.

Yhteistyössä