Töiden aloitus ja mahdollinen uusi raskaus, miten toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuka on sanonut, että työntekijän velvollisuudet ovat nolla. Itse vaan kyselit, että pystynkö karvan verran ajattelemaan pidemmälle. Yritin ainakin, mutta sekö tarkoittaa, että ajattelen työntekijän vastuun olevan olematon.

Alaiset perehdyttävät uutta esimiestä tarpeen mukaan ja jelppaavat enemmän, kuin kokenutta esimiestä. Mutta en odota esimiehen olevan velvollinen jakamaan perhesuunnitelmansa minulle.

Eikös tässä olla kokoajan puhuttu siitä että ollaan jo käytännössä raskaana kun haetaan työtä ??Tai ainakin se on ensisijainen tavoite elämässä työnhaku hetkellä - työn saanti vaan oman selusta takaamista.

Eli jos olisin nyt raskaana ja minut olisi juuri valittu tähän esimiesvirkaan josta jään vaikkapa 6kk päästä lomille. Miten se sitten vaikuttaa työntekijöihin? ensin he kouluttavat minua tehtävääni 6kk jonka jälkeen alkavat kouluttaa/tukea seuraavaa kandidaattia joka on minun tilalla kun jäin äitiyslomalle. Keneen tuo vaikuttaa? Toki minun esimieheen kun hankii tilalleni toisen, mutta myös niihin työntekijöihin jotka paikkaavat perättäin kahta uutta pomoa...osana normaalia työtään josta tuo pomo perehdytys on pois.

Yleensä uutta työntekijää haetaan akuuttiin tarpeeseen - tarvitaan lisää henkilöitä jotta työkuorma ei vanhoilla kasva liikaa. Sitten jos tämä uuden henkilön motiivit ovat ihan toiset - niin ei, sen en ole vain minä joka tekee lisätöitä. Vaan mun työntekijät jotka saavat taas uuden henkilön kolutettavaksi ja heidän työkurma ei laskekaan.. Vaikka se oli alkuperäisesti tarkoitus kun uutta henkilöä lähdetiin hakemaan. Kun tilanne jatkuu päällä vaikkapa vuodenkin, alkaa tulla sairaslomia niiden vanhojenkin parissa koska eivät jaksa ilman apuvoimia. Tai vaihtoehtoisesti ei saada tehtyä niitä töitä jotka piti - pahimmillaan menetetään asiakaita kun toimitusajat venyy liian pitkäksi.

Riski on aina olemassa - osaa kuitenkin mielellään edes vähän hallitsisi.

Tuo taas syrjii yrittäjien ja heidän puolisoitaan. Mies ei pysty edes nykyisiä lomia pitämään. Tiedän naispuolisiakin, jotka ovat palanneet heti äitiysloman päätyttyä töihin ja jättäneet vanhempainvapaita miehille. Noihin tilanteisiin pitäisi olla eritysratkaisuja, muuten malli kuulostaa hyvältä.

MIten se syrjii?
t. Yrittäjän, joka oli 1,5v hoitovapaalla, puoliso

EN kysy. Ei saa kysyä - etkös nyt sen tiennyt.

Anteeksi, vihaan ala-arvoisia kommentteja - tämä hyvänä esimerkkinä sellaisista. Kun et parempaa pysty niin sinulle mietittäväksi mitä tuolla hain takaa.

Kiellettyjä kysymyksiä ei ole, oikea esimies tietäisi sen. Mutta jos nainen on raskaana eikä kerro siitä ja jää puolen vuoden päästä äitiyslomalle ja olisit palkannut hänet, vaikka olisit tietänytkin raskaudesta, niin miksi sitä olisi edes pitänyt kertoa? Mitä teet sillä tiedolla kun se ei vaikuta mihinkään?

Miten raskaudesta voi valehdella, kun siitä ei saa kysyä?

Kysymys ei ollut minulle suunnattu,mutta vastaan kumminkin. Mielestäni tuollaisen asian tietoisesti kertomatta jättäminen on sama asia kuin valehtelu. Työnantajahan ei asiasta tosiaan saa kysyä,mutta kyllä ajattelisi että työntekijän omatunto kolkuttaisi,jos noin ison ja moneen asiaan vaikuttavan asian jättää kertomatta.

[QUOTE="hmmm";28677878]Kiellettyjä kysymyksiä ei ole, oikea esimies tietäisi sen. Mutta jos nainen on raskaana eikä kerro siitä ja jää puolen vuoden päästä äitiyslomalle ja olisit palkannut hänet, vaikka olisit tietänytkin raskaudesta, niin miksi sitä olisi edes pitänyt kertoa? Mitä teet sillä tiedolla kun se ei vaikuta mihinkään?[/QUOTE]

Kyllä se kuule niin on että sitä ei saa kysyä. Perehdyppä rekrytointiin.

P**keleen puupäät, anteeksi mutta vihaan typeriä ihmisiä. SIKSI että voin samantien miettiä sijaisen hänelle ja miten järjestämme asiat. Me palkaamme väkeä tarpeeseen. Hänelle on työ odottamassa. Ja ei se riitä että tekee sitä 6kk. Mä tarviin tekijän siihen työhön vuosiksi. Projektitkin kestää meillä 2-4 vuotta per projekti. Voin tällöin palkata mahdollisesti kaksi yhtä aikaa tai esim ottaa koulusta harjoittelija tai jotain. Enkä jätä olemassa olevia työntekijöitä pulaan, yleensä se lähtee siitä että heidän työkuorma on liian suuri ja tarvitaan oikeasti tekijä.

P**keleen puupäät, anteeksi mutta vihaan typeriä ihmisiä. SIKSI että voin samantien miettiä sijaisen hänelle ja miten järjestämme asiat. Me palkaamme väkeä tarpeeseen. Hänelle on työ odottamassa. Ja ei se riitä että tekee sitä 6kk. Mä tarviin tekijän siihen työhön vuosiksi. Projektitkin kestää meillä 2-4 vuotta per projekti. Voin tällöin palkata mahdollisesti kaksi yhtä aikaa tai esim ottaa koulusta harjoittelija tai jotain. Enkä jätä olemassa olevia työntekijöitä pulaan, yleensä se lähtee siitä että heidän työkuorma on liian suuri ja tarvitaan oikeasti tekijä.

Hauskaa, että peräänkuulutat rehellisyyttä, koska faktahan on, että et ikinä, missään tapauksessa palkkaisi sitä rehellisesti raskaana olevaa.

Ongelmahan piilee myös siinä, että työntekijä ei voi etukäteen tietää miten työnantaja raskausuutiseen suhtautuu.

Sinä saatat olla sellainen, jolle tieto raskaudesta on vain järjestelykysymys, mutta kaikki eivät sellasia ole. Ja töitäkin on erilaisia. Emme edes tiedä millaista työtä ap hakee.

Ap:lle edes 6kk työpätkä ennen äitiyslomaa on taloudellisesti järkevää.

Niin eihän mieskään petä jos ei kerro sitä tekevänsä vaikka tekee. Hän ei valehtele, jos vaimo ei ymmärrä kysyä.

Jos mieheltä kysyy pettääkö ja hän vastaa ei, vaikka pettää = mies valehtelee.
Jos mies pettää, mutta ei kerro vaimolle = ei valehtele, mutta pettää edelleen (miten se pettäminen loppuu, jos ei kerro toiselle?).

Työnhakija on raskaana. Työnantaja kysyy haastattelussa, onko työnhakija raskaana ja tämä vastaa ei = työnhakija valehtelee + työnantaja toimii laittomasti (epärehellisiä molemmat +-0)
Työnhakija raskaana eikä kerro sitä haastattelussa työnantajalle = ei valehtele, mutta on raskaana edelleen.

[QUOTE="okei";28677933]Todella mielenkiitoinen moraalikäsitys... Tietää että oma tila vaikutaa tulevaan työnantajaan, mutta on ok vaan jättää sanomatta (koskaa kolikon toisella puolla on se tärkeämpi eli omanapa)[/QUOTE]

Minun moraali on kunnossa. En vain pidä asiaa valehteluna. Lakikin seisoo takanani.

Maailma tuntu välillä olevan kovin mustavalkoinen.

Minun moraali on kunnossa. En vain pidä asiaa valehteluna. Lakikin seisoo takanani.

Maailma tuntu välillä olevan kovin mustavalkoinen.

Niin kun se on kirjoitettu Laissa niin se ei voi olla moraalisesti väärin.

Samaa mieltä, mustavalkoista on. Salailu tuskin sitä tilannetta tulee parantamaan. Mutta sopii toki toisien mielestä asiaan kun omanedun tavoite on se suurin.

Harmaan sävyt löytyisi kun lisättäisiin avoimuutta.

[QUOTE="vieras";28677955]Jos mieheltä kysyy pettääkö ja hän vastaa ei, vaikka pettää = mies valehtelee.
Jos mies pettää, mutta ei kerro vaimolle = ei valehtele, mutta pettää edelleen (miten se pettäminen loppuu, jos ei kerro toiselle?).

Työnhakija on raskaana. Työnantaja kysyy haastattelussa, onko työnhakija raskaana ja tämä vastaa ei = työnhakija valehtelee + työnantaja toimii laittomasti (epärehellisiä molemmat +-0)
Työnhakija raskaana eikä kerro sitä haastattelussa työnantajalle = ei valehtele, mutta on raskaana edelleen.[/QUOTE]

Mä haluan nähdä sen naisen joka ei pidä miestään valhetelijana kun saa selville että mies pettää, muuta kautta kun miehen kertomana.

Ja mikä tän vertailun pointti on?

[QUOTE="okei";28677933]Todella mielenkiitoinen moraalikäsitys... Tietää että oma tila vaikutaa tulevaan työnantajaan, mutta on ok vaan jättää sanomatta (koskaa kolikon toisella puolla on se tärkeämpi eli omanapa)[/QUOTE]

Todella mielenkiintoista. Tärkeintä pitäisi siis olla tämän tuntemattoman firman tärkein asia eli tuntemattoman firman oma napa, jottei nämä vahingossa palkkaisi raskaana olevaa naista.

Samaa mieltä, mustavalkoista on. Salailu tuskin sitä tilannetta tulee parantamaan. Mutta sopii toki toisien mielestä asiaan kun omanedun tavoite on se suurin.

Tottakai jokainen ajattelee omaa etuaan. Vai olisitko itse valmis antamaan pois puolet palkastasi jos sillä rahalla saataisiin palkattua uusi alainen, joka helpottaisi nykyisten työtaakkaa?

Mä haluan nähdä sen naisen joka ei pidä miestään valhetelijana kun saa selville että mies pettää, muuta kautta kun miehen kertomana.

Ja mikä tän vertailun pointti on?

Valehtelija valehtelee, pettäjä pettää. Jos mies pettää, niin minä pitäisin miestä pettäjänä enkä valehtelijana. Missä kohtaa se mies on valehdellut ja mitä asiaa, jos kukaan ei ole mitään kysynyt? Jos sinä saat miehen kiinni pettämisestä, niin alatko sinä valittamaan sille, että miksi sinä valehtelit minulle. Vai käyttäisitkö kuitenkin, että miksi sinä petit minua.

Vertailun pointti oli ihan yhtä oleellista kuin sinun komenttisikin.

[QUOTE="vieras";28678019]Valehtelija valehtelee, pettäjä pettää. Jos mies pettää, niin minä pitäisin miestä pettäjänä enkä valehtelijana. Missä kohtaa se mies on valehdellut ja mitä asiaa, jos kukaan ei ole mitään kysynyt? Jos sinä saat miehen kiinni pettämisestä, niin alatko sinä valittamaan sille, että miksi sinä valehtelit minulle. Vai käyttäisitkö kuitenkin, että miksi sinä petit minua.

Vertailun pointti oli ihan yhtä oleellista kuin sinun komenttisikin.[/QUOTE]

Okei. Ei saa olla valehtelija työhaastattelussa. Mutta pettäjä kylläkin. Sehän se onkin hyvä lähtökohta uuteen työhön =)

[QUOTE="vieras";28678019]Valehtelija valehtelee, pettäjä pettää. Jos mies pettää, niin minä pitäisin miestä pettäjänä enkä valehtelijana. Missä kohtaa se mies on valehdellut ja mitä asiaa, jos kukaan ei ole mitään kysynyt? Jos sinä saat miehen kiinni pettämisestä, niin alatko sinä valittamaan sille, että miksi sinä valehtelit minulle. Vai käyttäisitkö kuitenkin, että miksi sinä petit minua.

Voi apua :D

[QUOTE="vieras";28677999]Todella mielenkiintoista. Tärkeintä pitäisi siis olla tämän tuntemattoman firman tärkein asia eli tuntemattoman firman oma napa, jottei nämä vahingossa palkkaisi raskaana olevaa naista.[/QUOTE]

Ei kun voisi joskus ajatella omaa tulevaisuuttaan myös eikä vaan elää vauvakuumehöyryissä. Kuitenkin odottaa että se tuntematon firma säilyttää sinulle vuosikausia työpaikkaa kun olet kotona lapsen kanssa. Luulisi silloin hieman kiinnostavan työntekijääkin ko työpaikka ja firma.

Mutta suunnitelmallisuus on toisille naisille aivan käsittämätön seikka. Lisääntymisvietti on suurempi että ei edes omaa parasta voida nähdä. Kun on saatava kaikki heti nyt. ja sitten kummastellaan kun menikin persiilleen. JA itsellään oli kuitenkin ne valttikortit käsissä, käytti ne vaan ihan nurjassa järjestyksessä.

Tää on ihana. Kaikenlaisia meitäkin on olemassa. Mutta onneksi on töitä joissa ei kaksista ajattelukykyä tarvita. Riittää kun vaan tekee mitä sanotaan, muut ajattelee valmiiksi. Työmuurahaisiakin tarvitaan niiden lisäksi jotka ajattelee ja suunnittelee.

Päivän naurut. Mutta nyt mä lähden tekeen oleellisempaa. Miettikää arvon kanssa siskot että me toisinaan omilla teoillamme ajamme itsemme huonompaan asemaan. Meillä on oikeuksia toki. Mutta niiden kanssa kulkee käsi kädessä velvollisuuksia. Enkä nyt puhu pelkästään lastenhoito velvollisuudesta (joka sekin kuuluu molemmillevanhemmille ;) )

Samalle sivulle emme pääse kyllä koskaan. En edelleenkään pidä raskauden kertomatta jättämistä salailuna. Se on osa ihmisen henkilökohtaista elämää ja sen saa pitää omana tietonaan tiettyyn hetkeen asti. Itse kannatan suht. aikaista kertomista, mutta en työhaastattelun yhteydessä.

Olisi mahtavaa, jos perhesuunnittelusta voisi olla täysin avoin pelkäämättä sen vaikutuksia työllistämiseen. Mutta kun työnantajatkin ovat vain ihmisiä kaikkien puheiden takana ja toive avoimuudesta voi kääntyä työnhakijaa vastaan.

Yhteistyössä