Kiitos kysymästä olen työelämässä - joskin nyt ansaitulla lomalla.
Se on näköjään vaikea teidän ymmärtää mitä salailu tarkoittaa työnantajan näkövinkkelistä - ja kas kummaa edelleen niin kauan kuin salailette, niin kauan naiset saa kärsiä. Miksi asiasta ei voisi kertoa? Kerroppa mulle? Jos kaikki olisivat rehellisiä kykenisi työnantajakin setvimään omalta osaltaa asioita, esim yrittämällä samantien palkata kaksi, toisen joka paikkaa äitiyslomalle jäävää.
Mä ymmärrän hyvin jos ikinä ei ole ollut tilanteessa jossa palkataan ihmisiä - silloin varmasti näkökantaa on tasan yhdestä suunnasta. Minä olen joskus ollut se nuorinainen ja saannut silti vakityön. Henkkoht en siinä kohtaa perheen perustamissuunnitelmistani tiennyt - eikä siinä siis mitään. Mutta olen myös useita palkannut- nuoria naisiakin. Mitäs sitten? mutta kyllä se olisi vaikuttanut minuun jos joku heistä olisi samantien sopimuksen kirjoituksen jälkeen tokaissut että jään muuten sitten äitiyslomalla puolenvuoden sisällä. NO ehkä mulla oikeudentaju on sitten vääristynyt.
Mutta jos asia olisi näin: Palkkaatte kirvesmiehen tekemään taloa. Hän on hyvä työssään ja haluatte juuri hänet. Kun talon rakennus on aloitettu, kirvesmies toteaakin: Ai niin, meille syntyi tuossa 8kk sitten vauva ja kun hän täyttää 1v, jään minä vuodeksi vanhempain vapaalle. Mikäs siinä. Eihän kirvesmies tehnyt mitään väärää - hän kyllä tiesi jo sopimusta tehdessä ettei tule saattamaan teidän omakotitaloa asumiskuntoon. Tuskin kai häiritsee; Ainahan niitä hyvin kirvesmiehiä löytää tuota pikaa ettei vaan muutto asuntoon siirry ja että hommat jatkuu yhtä sujuvasti
Tästä on kyse. Jos olisitte tiennyt että kirvesmies jää kesken projektin vanhempainvapaalle olisitte ainakin voinnut suunnitella etukäteen myös jatkon. 2kk on aika lyhyt aika paikoissa joissa on rekrytointiproseduurit pakollisia. Pahimmillaan työkaverit joutuvat kantamaan vastuun sen aikaa kun uusi sijainen saadaan.
Älkää kusko omaan nilkaan ja ottakaa ne isät mukaan hoitovastuun kantoon. Niin me saadaan tasa-arvoisuutta työelämään, myös tähän palkkaamiseen. JA rehellisyys maan perii. Miettikää toiseltakin kantilta kuin vain omanapaisesti. Minä olen joustava ja rehellinen alaisiani kohtaa - kun asia on vastavuoroista. Enhän minä heitä kummallisempi ole. Ainoastaa tilivelvollinen ylemmälle taholle.