Töykeyden huippu! (äiti ei saanut yhtään joustoa)

• Viestiketjun aloittaja Siirivaan
  • Ensimmäinen viesti
Miksi niitä harjoittelupaikkoja ei voi olla omalla paikkakunnalla? Minusta ihan älytöntä olettaa, että kuka vaan voi mennä viikoksi toiselle paikkakunnalle harjoitteluun. Ihmettelen myös miksi ketjussa ollaan noin vihamielisiä,ihan kuin ap:n toive olisi ollut ihan kohtuuton. Itse en olisi voinut lähteä lapsen ollessa 11kk, koska imetin vielä useamman kerran päivässä. Ja muissakin elämäntilanteissa se olisi saattanut olla hankalampi järjestää.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Minunkin mielestä voi ja kannattaa kysyä, mutta pitää muistaa, että kaikille niitä mieluisia paikkoja ei yksinkertaisesti ole, ja muillakin voi olla "erityistarpeita" (jos lapsi nyt sellaiseksi lasketaan), joten vaikea niitä on varmuudella kellekään luvata.

Mun mielestä on ihan ok, jos hankalan tilanteen pyritään järjestämään paikka lähempää. Ap:n kannattaa huomioida, että sinne lähellä olevaan paikkaan voi olla jonossa vaikkapa juuri paikkakunnalle muuttanut yksinhuoltaja, jonka lapsen isä ei ole kuvioissa, eikä lähellä asu tukiverkkoja. Tai opiskelija, joka hoitaa sairasta äitiään tai puolisoaan.
Ei se lapsi mikään erityistarve ole mutta elämäntilanne. Ja korkeakoulussa kunnioitetaan opiskelijaa ja hänen elämäntilannettaan. On aivan normaalia ja inhimillistä pyytää josko harjoittelun voi suorittaa lähempänä, todennäköisesti koulu on varautunut jo siihen.

Ihmiset keksii näitä niin ihmiset myös joustaa näissä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29635474:
Miksi niitä harjoittelupaikkoja ei voi olla omalla paikkakunnalla? Minusta ihan älytöntä olettaa, että kuka vaan voi mennä viikoksi toiselle paikkakunnalle harjoitteluun. Ihmettelen myös miksi ketjussa ollaan noin vihamielisiä,ihan kuin ap:n toive olisi ollut ihan kohtuuton. Itse en olisi voinut lähteä lapsen ollessa 11kk, koska imetin vielä useamman kerran päivässä. Ja muissakin elämäntilanteissa se olisi saattanut olla hankalampi järjestää.
Tuohan nyt riippuu ihan siitä millä alalla opiskelee ja minkä kokoinen paikkakunta on. Harjottelijoita ei voi yleensä ottaa yhteen paikkaan kovin montaa kerrallaan.

Ap on varmasti tiennyt opiskelemaan lähtiessään että harjoitteluja tulee olemaan JA että ne saattavat olla toisella paikkakunnalla. Siihen pitäisi ainakin henkisesti varautua. Jos imettää monta kertaa päivässä on ihan perusteltua kysyä pystyykö silloin opiskelemaan täysipainoisesti. Eiköhän noita harjotteluja voi muutenkin siirtää sopivampaan ajankohtaan jos niikseen.

periaate
"
Mörköäiti said:
Tänään 16:32
Miksi niitä harjoittelupaikkoja ei voi olla joko omalla paikkakunnalla? Minusta ihan älytöntä olettaa, että kuka vaan voi mennä viikoksi toiselle paikkakunnalle harjoitteluun. Ihmettelen myös miksi ketjussa ollaan noin vihamielisiä,ihan kuin ap:n toive olisi ollut ihan kohtuuton. Itse en olisi voinut lähteä lapsen ollessa 11kk, koska imetin vielä useamman kerran päivässä. Ja muissakin elämäntilanteissa se olisi saattanut olla hankalampi järjestää."

Välttämättä paikkakunnalla x, jolla koulu sijaitsee ei ole tarpeeksi sopivia harjoittelupaikkoja. Kyllä se opiskelemaan valittaessa tulee selväksi, ettei harjoittelut välttämättä ole samalla paikkakunnalla. Jos elämäntilanne on sellainen, ettei voi sillä hetkellä muualle lähteä, niin sitten ei pidä opiskelemaan mennä tai pitää pitää taukoa opiskelussa.

Ja ennen kuin kukaan alkaa minua haukkua. Ajoin neljä vuotta itse viikoittain opiskelujen tähden 400 km/suunta siitä alkaen, kun esikoisemme oli 1-vuotias ja vaimo teki töitä koko opiskelujeni ajan. Sen jälkeen vaimoni kulki 3,5 vuotta 250 km/suunta viikoittain jatko-opintojen vuoksi, jona aikana itse olin töissä ja rakensin talomme, joten todellakin tiedän, mitä opiskelujen ja perhe-elämän yhteensovittaminen on. Emmekä kertaakaan kumpikaan halunneet mitään etuuksia perheen vuoksi, emmekä olisi saaneet, vaikka olisimme halunneet.

"Entinen Ksantippa S."
Niin, miksihän esimerkiksi filologian opiskelijalle ei voisi järjestää ulkomaanharjoittelua omalle paikkakunnalle?

Olen vahvasti sitä mieltä, että kaiken voi saada, mutta ei aina yhtä aikaa. Vauva tai pikkulapsi rajoittaa elämää. Ihannetilanteessa lapsella on kaksi vanhempaa, jotka joustavat elämäntilanteidensa mukaan.

sama vieras*
Ei se lapsi mikään erityistarve ole mutta elämäntilanne. Ja korkeakoulussa kunnioitetaan opiskelijaa ja hänen elämäntilannettaan. On aivan normaalia ja inhimillistä pyytää josko harjoittelun voi suorittaa lähempänä, todennäköisesti koulu on varautunut jo siihen.

Ihmiset keksii näitä niin ihmiset myös joustaa näissä :)
Joo, elämäntilannetta tarkoitin tuolla "eritystarpeella" :) Mun mielestä vanhemmuus ei automaattisesti tarkoita sitä, että ei voisi suorittaa lyhyttä harjoittelua muualla. (Ja toisaalta lapsettomalla voi olla sellainen elämäntilanne, että harjoittelu muualla olisi vaikea järjestää.)

Minäkään en ymmärrä, miksi ap sai niin vihamielisiä vastauksia, ja toivoisin, että koulutuksen järjestäjillä on sen verran inhimillisyyttä ja järkeä, että opiskelijoiden elämäntilanteet pyritään huomioimaan, mutta ne harjoittelupaikat saattaa ihan oikeasti olla kiven alla. Huonompi vaihtoehto olisi lakkauttaa opiskelupaikat kokonaan joltain pikkupaikkakunnalta siksi ettei siellä ole mahdollista järjestää kaikkia harjoitteluja, jolloin alalle haluavat joutuisivat muuttamaan kokonaan muualle opiskelujen perässä tai kulkemaan jatkuvasti pitkiä matkoja.

• Tykkää
No ei ole
Se, että toivoo ei ole kohtuutonta. Kaikki saavat esittää toiveensa. Mutta se on kohtuullista ja oikeudenmukaista ettei suoraan ap:lle luvattu sitä paikkaa omasta kunnasta. Kyseessä kuitenkin vain viikko. Eikä sekään ole mikään syy erikoiskohteluun opiskelussa ettei nyt vaan halunnut laittaa lasta hoitoon.

Itsekin opiskelen kahden lapsen kanssa. Ja silti olen sitä mieltä etten kaipaa erityiskohtelua. Kerran kävin pyytämänsä pitempää palautusaikaa selkkareille, koska lapset olleet tosi kipeenä. Jos en olisi saanut olisin ymmärtänyt sen. Meillä kyllä muutenkin opettajat ottavat KAIKKIEN elämäntilanteet huomioon jos mahdollista.

Mutta jos et ole valmis laittamaan lasta hoitoon ja sen takia et pysty täysipainoisesti opiskelemaan kannattaa miettiä pitäisikö opiskeluja siirtää.

Joo, elämäntilannetta tarkoitin tuolla "eritystarpeella" :) Mun mielestä vanhemmuus ei automaattisesti tarkoita sitä, että ei voisi suorittaa lyhyttä harjoittelua muualla. (Ja toisaalta lapsettomalla voi olla sellainen elämäntilanne, että harjoittelu muualla olisi vaikea järjestää.)

Minäkään en ymmärrä, miksi ap sai niin vihamielisiä vastauksia, ja toivoisin, että koulutuksen järjestäjillä on sen verran inhimillisyyttä ja järkeä, että opiskelijoiden elämäntilanteet pyritään huomioimaan, mutta ne harjoittelupaikat saattaa ihan oikeasti olla kiven alla. Huonompi vaihtoehto olisi lakkauttaa opiskelupaikat kokonaan joltain pikkupaikkakunnalta siksi ettei siellä ole mahdollista järjestää kaikkia harjoitteluja, jolloin alalle haluavat joutuisivat muuttamaan kokonaan muualle opiskelujen perässä tai kulkemaan jatkuvasti pitkiä matkoja.
Selvä, no se on turhaa jossittelua mitä lapsettomalla opiskelijalla voi olla meneillään ja mitkä syyt hänellä olisi valita tietty paikkakunta. :) Oleellista on, että aapeella on erittäin pätevä syy neuvotella harjoittelupaikasta ja se ei liity muihin mitenkään. Muut tekevät kuten parhaaksi näkevät, aapee pitää huolen ettei hänen lapsen tarvitse olla erossa ensisijaisesta hoitajastaan viikkoa.

EHkäpä nopeat syövät hitaat, yleensä kannattaa olla valveutunut ja kysellä ajoissa. Tsempiä ap!

Tuohan nyt riippuu ihan siitä millä alalla opiskelee ja minkä kokoinen paikkakunta on. Harjottelijoita ei voi yleensä ottaa yhteen paikkaan kovin montaa kerrallaan.

Ap on varmasti tiennyt opiskelemaan lähtiessään että harjoitteluja tulee olemaan JA että ne saattavat olla toisella paikkakunnalla. Siihen pitäisi ainakin henkisesti varautua. Jos imettää monta kertaa päivässä on ihan perusteltua kysyä pystyykö silloin opiskelemaan täysipainoisesti. Eiköhän noita harjotteluja voi muutenkin siirtää sopivampaan ajankohtaan jos niikseen.
No itse kyllä olen opiskellut, vaikka imetinkin muutaman kerran päivässä - sen ikäisen lapsenhan ei ole pakko saada maitoa nälkäänsä koska vaan, vaan imetyksillä on ehkä pääasiassa jo jokin muu syy. Joskin alle vuoden ikäiselle toki suositellaan äidinmaitoa muun ruuan ohessa jo senkin vuoksi, että se on terveellistä.

On minusta silti outoa, jos ei edes yritetä miettiä mitään ratkaisuja, jos kuka tahansa opiskelija ei jostain syystä pysty suorittamaan harjoitteluja toisella paikkakunnalla. Esim. jos paikkakunnalla kuitenkin olisi harjoitteluun sopivia yrityksiä, niin opiskelijat voisivat mennä niihin jotenkin porrastetusti eri aikoina tms. "Krantut" valmistuisivat sitten vaan vähän myöhemmin. Jotain tällaista ehkä.

hmmmm
"
Mörköäiti said:
Tänään 16:32
Miksi niitä harjoittelupaikkoja ei voi olla joko omalla paikkakunnalla? Minusta ihan älytöntä olettaa, että kuka vaan voi mennä viikoksi toiselle paikkakunnalle harjoitteluun. Ihmettelen myös miksi ketjussa ollaan noin vihamielisiä,ihan kuin ap:n toive olisi ollut ihan kohtuuton. Itse en olisi voinut lähteä lapsen ollessa 11kk, koska imetin vielä useamman kerran päivässä. Ja muissakin elämäntilanteissa se olisi saattanut olla hankalampi järjestää."

Välttämättä paikkakunnalla x, jolla koulu sijaitsee ei ole tarpeeksi sopivia harjoittelupaikkoja. Kyllä se opiskelemaan valittaessa tulee selväksi, ettei harjoittelut välttämättä ole samalla paikkakunnalla. Jos elämäntilanne on sellainen, ettei voi sillä hetkellä muualle lähteä, niin sitten ei pidä opiskelemaan mennä tai pitää pitää taukoa opiskelussa.

Ja ennen kuin kukaan alkaa minua haukkua. Ajoin neljä vuotta itse viikoittain opiskelujen tähden 400 km/suunta siitä alkaen, kun esikoisemme oli 1-vuotias ja vaimo teki töitä koko opiskelujeni ajan. Sen jälkeen vaimoni kulki 3,5 vuotta 250 km/suunta viikoittain jatko-opintojen vuoksi, jona aikana itse olin töissä ja rakensin talomme, joten todellakin tiedän, mitä opiskelujen ja perhe-elämän yhteensovittaminen on. Emmekä kertaakaan kumpikaan halunneet mitään etuuksia perheen vuoksi, emmekä olisi saaneet, vaikka olisimme halunneet.
Sehän näissä vaateissa/toiveissa on hassua, että ne, joilla oikeasti olisi tarvetta ja esim isovanhemmat ja kaikki kaukana, ei vain tule mieleenkään että noin voisi toimia.

Koska jos kysytään niin totta helvetissä kaikki haluaisivat etuoikeuksia.

Kaikillahan on varmasti joku syykin miksi juuri hänen kohdalla pitää joustaa ja juuri hän on oikeutettu vaikka lapsettomana ajamaan perheparkkiin ja niin pois päin.

"vierailija"
Jos lapsi on tuon ikäinen niin hänelle järjestyy tilapäinen hoitopaikka päiväkodista. Kurjaa ehkä sun kannaltasi mutta tosi moni muukin äiti vie lapsensa päivähoitoon kun aloittaa opiskelut tai menee töihin. Se miten teillä on päivähoito järjestetty ei ole koulun asia, vaikka olisi toki ystävällistä jos se harjoittelupaikka järjestyisi omalta paikkakunnalta.

Mutta ei kai se harjoittelukaan ole vain muutamaa tuntia vaan kokonainen työviikko? Miksei se isä pystyisi järjestämään lapsen vientiä ja hakuja jos kyse on vain parista viikosta?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29635617:
On minusta silti outoa, jos ei edes yritetä miettiä mitään ratkaisuja, jos kuka tahansa opiskelija ei jostain syystä pysty suorittamaan harjoitteluja toisella paikkakunnalla.
Tästähän ei käsittääkseni ollut kyse, vaan siitä että naispuolinen sihteeri ei TAANNUT ap:lle paikkaa omassa kaupungissa. Tämähän siinä nyt närästi. Eiköhän ne parhaansa yritä, mutta kuten tässä ketjussa on tullut ilmi niin muillakin voi olla ihan yhtä painavia tai painavampiakin syitä saada oman kaupungin paikka.

Meillä oli niin että muutama paikka oli lähialueilla ja ne pyrittiin antamaan esim autottomille tai jos on joku pakottava perhesyy. Mutta niitä ei riittänyt lähimäinkaan kaikille, niitä oli ihan muutama ja satakunta opiskelijaa samalla kurssilla. Ne joille ei kelvannut kauemmat paikat hakivat sitten itse paikan lähempää. Ei se sen kummempaa ollut.

no jaa
Kiitos, mutta tässä sama asia, että vastaus meni aiheen ulkopuolelle. Eli ketjun kysymys oli miksi miespuoliset kurssivastaavat ym. olivat myötämielisiä, mutta samassa elämäntilanteessa oleva naispuolinen sihteeri ei.
No kurssivastaavan on kiva olla kiva ja sanoa jees asiaan, josta hän ei vastaa.

Opintosihteeri on ilmeisesti se joka vastaa niistä paikoista. Hän voisi saada syytteen jonkun toisen syrjimisestä jos lupaisi sinulle "varmasti" sen paikan. Mutta ollos huoleton, kun kerran kurssivastaava on sinulle hövelisti luvannut mitä on luvannut, niin hän varmaan hoitaa vaihdon sitten sinun ja jonkun muun kesken, mikäli sulle käy paskanakki... ja se toinen muu on varmaan kamalan iloinen.

"opiskelijaäiti"
Onpa palstalla kummallinen asenne... Itse olen opiskelupaikassa, jossa todellakin harjoittelupaikkojen suhteen yritetään huomioida perheelliset opiskelijat. Luonnollisesti niille, joilla on lapsia, pyritään järjestämään harjoittelupaikka mahdollsimman läheltä. Ja tottakai perheetön opiskelija pääsee lähtemään hepommin, pienemmillä järjestelyillä kotipaikkakuntanta ulkopuolelle. Lapset sain opiskelujen puolivälin jälkeen, jota ennen koira oli kyllä varsin helppo jättää hoitoon jopa kolmeksi viikoksi. Eikun kassin pakkaus, ja menoliput, no problem... Eipä vaan moinen suju, kun on kaksi lasta alle 2 v. Eihän edes päivähoito pystyisi joustamaan niin, että mies voisi huolehtia sekä viennin että haun.

Eli kyllä olen sitä mieltä, että perheellisten kohdalla kyllä tulisi käyttää hieman käytännön järkeä ja joustoa harjoittelupaikkoja jaettaessa :). Ko virkailija on vaan elämäänsä väsynyt ihminen, joka ei ymmärrä antaa muiden elämään helpotusta omille toimillaan.

• Tykkää
[quote="opiskelijaäiti";29636238]onpa palstalla kummallinen asenne... Itse olen opiskelupaikassa, jossa todellakin harjoittelupaikkojen suhteen yritetään huomioida perheelliset opiskelijat. Luonnollisesti niille, joilla on lapsia, pyritään järjestämään harjoittelupaikka mahdollsimman läheltä. Ja tottakai perheetön opiskelija pääsee lähtemään hepommin, pienemmillä järjestelyillä kotipaikkakuntanta ulkopuolelle. Lapset sain opiskelujen puolivälin jälkeen, jota ennen koira oli kyllä varsin helppo jättää hoitoon jopa kolmeksi viikoksi. Eikun kassin pakkaus, ja menoliput, no problem... Eipä vaan moinen suju, kun on kaksi lasta alle 2 v. Eihän edes päivähoito pystyisi joustamaan niin, että mies voisi huolehtia sekä viennin että haun.

Eli kyllä olen sitä mieltä, että perheellisten kohdalla kyllä tulisi käyttää hieman käytännön järkeä ja joustoa harjoittelupaikkoja jaettaessa :). Ko virkailija on vaan elämäänsä väsynyt ihminen, joka ei ymmärrä antaa muiden elämään helpotusta omille toimillaan.[/quote]

peesit.

mnmnnm
[QUOTE="opiskelijaäiti";29636238]Onpa palstalla kummallinen asenne... Itse olen opiskelupaikassa, jossa todellakin harjoittelupaikkojen suhteen yritetään huomioida perheelliset opiskelijat. Luonnollisesti niille, joilla on lapsia, pyritään järjestämään harjoittelupaikka mahdollsimman läheltä. Ja tottakai perheetön opiskelija pääsee lähtemään hepommin, pienemmillä järjestelyillä kotipaikkakuntanta ulkopuolelle. Lapset sain opiskelujen puolivälin jälkeen, jota ennen koira oli kyllä varsin helppo jättää hoitoon jopa kolmeksi viikoksi. Eikun kassin pakkaus, ja menoliput, no problem... Eipä vaan moinen suju, kun on kaksi lasta alle 2 v. Eihän edes päivähoito pystyisi joustamaan niin, että mies voisi huolehtia sekä viennin että haun.

Eli kyllä olen sitä mieltä, että perheellisten kohdalla kyllä tulisi käyttää hieman käytännön järkeä ja joustoa harjoittelupaikkoja jaettaessa :). Ko virkailija on vaan elämäänsä väsynyt ihminen, joka ei ymmärrä antaa muiden elämään helpotusta omille toimillaan.[/QUOTE]

Miksi päiväkoti ei voi joustaa, että mies hakee ja vie? mites sit yksinhuoltajat?

periaate
""opiskelijaäiti" said:
Tänään 20:32
Onpa palstalla kummallinen asenne... Itse olen opiskelupaikassa, jossa todellakin harjoittelupaikkojen suhteen yritetään huomioida perheelliset opiskelijat. Luonnollisesti niille, joilla on lapsia, pyritään järjestämään harjoittelupaikka mahdollsimman läheltä. Ja tottakai perheetön opiskelija pääsee lähtemään hepommin, pienemmillä järjestelyillä kotipaikkakuntanta ulkopuolelle. Lapset sain opiskelujen puolivälin jälkeen, jota ennen koira oli kyllä varsin helppo jättää hoitoon jopa kolmeksi viikoksi. Eikun kassin pakkaus, ja menoliput, no problem... Eipä vaan moinen suju, kun on kaksi lasta alle 2 v. Eihän edes päivähoito pystyisi joustamaan niin, että mies voisi huolehtia sekä viennin että haun. [\B]

Eli kyllä olen sitä mieltä, että perheellisten kohdalla kyllä tulisi käyttää hieman käytännön järkeä ja joustoa harjoittelupaikkoja jaettaessa . Ko virkailija on vaan elämäänsä väsynyt ihminen, joka ei ymmärrä antaa muiden elämään helpotusta omille toimillaan."

Teillä on ilmeisesti ollut opiskelupaikkakunnalla riittävästi harjoittelupaikkoja tai koulussa vähän opiskelijoita.

Miten päivähoidon pitäisi joustaa, että isä pystyisi viemään ja hakemaan lapset? Meillä ainakin kokopäivähoidossa onnistui ilman mitään joustoja. Vaimolla oli työpäivä klo 8-16 eli lapsi hoidossa 7.45-16.15 ja itselläni vaimon opiskellessa työpäivä 8.30-16.30, jolloin lapsi oli hoidossa 8.15-16.45, paitsi, kun rakensin taloamme, isoisä haki lapsen jo klo 15.30 hoidosta mummolaan, jossa lapsi oli illat.

Ja todellakin meidän molempien luokilla pahimmat harjoittelu yms. asioista vinkujat olivat näitä luuserimammoja, jotka asuivat perheineen opiskelupaikkakunnallaan, eivätkä muka voineet mitenkään olla erossa lapsistaan.

Ja kyllä yksinäisillä nuorilla opiskelijoilla saattaa olla työ- tai harrasti velvollisuuksia, joita ei pysty muualla hoitamaan.

maa aam
Itse arvelen, ettei asialla ollut mitään tekemistä sukupuolen tai elämäntilanteen kanssa.

Kurssivastaava on vastuussa kurssin opetuksesta. Opintosihteeri todennäköisesti on henkilö, joka hankkii harjoittelupaikat ja organisoi niiden jaon. Ainakin joissain oppilaitoksissa näin.

Kurssivastaava ei todennäköisesti juurikaan tiedä paikkojen hankinnasta, eikä ole sitä tehnyt. Se ei ole hänen vastuullaan. Hän voi mutu-tuntumalta vastata miten vain, ja äkkiseltään kysymys kuulostaa helpolta.

Opintosihteeri taas saattaa hankkia paikkoja sadoillekin opiskelijoille. Näkisin vastauksen taustalle seuraavia mahdollisia vaihtoehtoja:
a) koska paikkoja on hankittavana paljon, hän tietää ettei voi luvata sinulle tässä vaiheessa mitään, koska ei voi varmuudella sanoa että se toteutuisi.
b) on voinut olla samassa tilanteessa ennenkin ja joutunut ongelmiin luvattuaan jollekin jotain, jota ei ole voinutkaan järjestää
c) on se henkilö, jolle tätä samaa asiaa perustellaan lukuisilla erilaisilla syillä. Siksi hän tietää, että hänen tehtävänsä ei ole arvottaa kenenkään syitä, ja jakaa paikat tasapuolisesti ilman henk.koht. syiden huomioimista. Sitä paitsi, lapsesi hoitohan on kunnossa, joten periaatteessa sinulla ei ole todellista syytä.
d) On saanut em. syistä johtuen tiukat ohjeet ylemmältä taholta miten toimia näissä tilanteissa.
e) on toki mahdollista, että hän on vain nipo ja epäempaattinen, mutta uskoisin itse yllämainittuihin syihin enemmän.

M32
Kun kysyin, että voisinko saada varmuudella oman paikkakunnan harjoittelupaikan koska lapseni on 11 kk vanha, opintosihteeri sanoi heti että "tämä ei ole mahdollista, koska kukin on itse vastuussa omasta perheestä eikä se ole opiskelupaikan asia".
Tämä on täysin reilu ja tarkka vastaus. Turha syyttää oppilaitoksen byrokraattia empatiakyvyttömyydestä, kun kyseessä on oppilaitoksen valitsema kaikille tasapuolinen linjaus. Opiskelijoita ei voi kohdella eriarvoisesti elämäntapavalintojen vuoksi, eikä äitiyttä voi rinnastaa vammaan tai sairauteen, joiden perusteella voisit olla oikeutettu erityisjärjestelyihin.

Älytön kysymys: miksi miehen mielestä voisi joustaa ja naisen mielestä ei.

Nainen ei todennäköisesti antanut omaa mielipidettään vaan työnsä puolesta kertoi miten asia on. Hän joko ei pysty tai saa luvata tiettyä harjoittelupaikkaa. Mies taas tiesi että talk is cheap, hänellä ei ollut mitään syytä olla eri mieltä kanssasi eikä myöskään vastuuta siitä mitä vastasi.

Huutelen puskista
Aika noloa nykäistä äiti-kortti jo otsikkkon (äiti ei saanut yhtään joustoa). Tää on vähän sama asia kuin jos opo lupailisi jollekin ännännen vuoden opiskelijalle, että kyllä sen XX:n (eli minun) kurssille VARMAAN voi vielä mennä. Sitten minä naispuolinen opettaja joutuisinkin sanomaan, ettei valitettavasti enää onnistu, kaikki paikat ovat jo täynnä. Sen jälkeen olisinkin tosi paha bitch, kateellinen toiselle naiselle kun en sukupuoleni takia voinutkaan joustaa. Olisihan se kiva vastata joka asiaan, että hoituu, kyllä käy, mutta kun se ei ole realistista. Mitä tekemistä sukupuolella siinä on?

"hmmm"
Kaikki me olemme jonkun lapsia ja suurin osa on vanhempia.

Pitäisikö jonkun vaikka syöpähoidosta toipuvan 20 v nuoren joka käy joka toinen päivä vaikka sairaalassa , vaihtaa paikkakuntaa harjoittelun takia, kun ap:lla on lapsia?

Erityiskohtelua, joustoa, jne ei mielestäni ole soveliasta vaatia vain sen takia, että on halunnut tehdä lapsia.
Sitten jos kesken opintojen opiskelukaverin lapsella todetaan syöpä tai opiskelukaverilla itsellään tai jotain muuta kuten avioero, ym niin nämä ovat asioita jolloin joustetaan, koska fakta nyt vaan on, että aina löytyy peruste miksi minun pitää saada enemmän ja miksi sääntö ei koske minua.

Yhteistyössä