Todistuksesta - onko opettaja mielestäsi tehnyt oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="eee";24423605]Esimerkiksi prosenttilaskuthan perustuvat kertotauluun. Jakolaskutkin tietysti, sehän on itsestäänselvyys. Samoin ei voi laventaa eikä supistaa murtolukuja, jos ei osaa kertotaulua kunnolla, puhumattakaan siitä, kun ruvetaan laskemaan useamman asteen yhtälöitä. Ei laskemisesta tule mitään, jos täytyy jäädä pohtimaan niinkin yksinkertaista asiaa, kuin mikä on x:n arvo, jos 8x = 56.[/QUOTE]

Kyllä mä ainakin selvisin matikasta vaikka en kertotaulua osaakaan.

[QUOTE="vieras";24422638]Kertotauluista on nopeustestejä eli otetaan aika, kun lapsi laskee. Jos aikaa menee kohtuuttoman paljon niin lapsi ei sitten osaa ulkoa vaan laskee ne. Kertotaulut pitää kuitenkin opetella ihan ulkoa.[/QUOTE]

Juu 90 kertolaskua maksimi aika 18 min, lapsellani meni aikaa 7min 34s ja opettajan mielestä oli todella hidas. Kaikki laskut olivat oikein. Lapsen kaverilla meni minuutin vähemmän mutta oli virheitä - kumpi sitten parempi

Kyllä mä ainakin selvisin matikasta vaikka en kertotaulua osaakaan.
Matikasta voi selvitä ilman kertotaulun osaamista, mutta eikö tarkoitus olisi oppiakin jotain. Kertotaulun sujuva osaaminen helpottaa todella paljon myöhempää matematiikan oppimista. Jos kertotaulua ei osaa, niin sen kanssa joutuu takkuilemaan vuodesta toiseen aina vain uudestaan ja uudestaan. Lapselle on paljon helpompaa opetella kertotaulu jo heti alussa kunnolla.

Ehkä tavoite on syytä asettaa korkeammalle kuin "selviämiseen"?

Kirjoitin pistettä vaille L:n (ja pari pistettä oli ihan huolimattomuusvirhettä) mutta minun pitää siltikin joskus pysähtyä vähän miettimään kertolaskuissa että mistäs tulis mitäkin. Selviäminen ei myös tarkoita että annettaisiin alin mahdollinen arvosana.

Alkuperäinen kirjoittaja herätyys;24423661:
Mitähän lasten opettamisesta tänäkään vuonna tulee kun tässä vaiheessa vuotta alkaa jo vanhempien kouhotus. En kadehdi teitä opettajat.
Oppiminen ei aina ole tavoitteellista toimintaa, ja toisinaan taas oppilas oppii jotakin, vaikka ei ollut tarkoituskaan. Joten tuskin opettamisesta mitään tuleekaan.

Ja kaikkihan kadehtii opettajien pitkiä lomia ja lyhyitä työpäiviä. ;)

Minusta näissä opettaja-asioissakin on kyllä aina niin hirveästi mustavalkoisuutta. Joidenkin mielestä opettaja ei voi olla ikinä väärässä vaan vanhemmat ne vaan turhasta marisee. Toisten mielestä taas ne opettajat ei osaa yhtään mitään.

Minä olen pääsääntöisesti pitänyt opettajistani, monien kanssa on keskusteltu niitänäitä koulussa ja ihan koulun ulkopuolellakin jos on tavattu. Olen myös usein keskustellut syvällisemmin opetettavasta aineesta. Itsekin olen miettinyt opettajan uraa. Silti on olemassa itsekkäitä, ajattelemattomia, epäreiluja, syrjiviä, mollaavia ja suoraan epäpäteviä opettajia. Sellainen kun osuu kohdalle, niin on paikallaan valittaa, että saadaan tyyppi ruotuun tai palkattua parempi tilalle.

Koulumenestys ja -innostus on todella riippuvaisia siitä, minkälaisia opettajia lapsi saa. Yksi huono opettaja voi tuhota koko koulussakäynnin ja yhtälailla yksi ihana voi pelastaa sen.

[QUOTE="eee";24423605]Esimerkiksi prosenttilaskuthan perustuvat kertotauluun. Jakolaskutkin tietysti, sehän on itsestäänselvyys. Samoin ei voi laventaa eikä supistaa murtolukuja, jos ei osaa kertotaulua kunnolla, puhumattakaan siitä, kun ruvetaan laskemaan useamman asteen yhtälöitä. Ei laskemisesta tule mitään, jos täytyy jäädä pohtimaan niinkin yksinkertaista asiaa, kuin mikä on x:n arvo, jos 8x = 56.[/QUOTE]

Tottakai kaikki perustuu kertolaskuihin, mutta edelleenkään niitä kertolaskuja ei tarvitse osata ulkoa. En minä ainakaan osaa, eikä mitään ongelmia ole laaskemisessa.

Katsos kun kertolaskutkin voidaan laskea aina uudestaan, ilman ulkolukua.

Millaisia idiootteja te oikein olette? Lukekaa nyt herraisä tämä ketju uudelleen. Tässä ei ole järjen hiventäkään. Tyhmääkin tyhmemmät äidit yrittävät vängätä, ettei koulussa tarvitse edes kertotaulua enää hallita ja toinen idiootti tekee valituksen opettajasta, joka on todennut, että lapsi on huonompi kuin luokan oppilaat keskimäärin ja laittanut arvostelussa rastin (RASTIN herraisä!) sen mukaiseen paikkaan. Hei mitä niistä lapsista tälla tapaa oikein tulee? Ei yhtään mitään, ellei ala mammoille tulla enempää järkeä päähän ja pian!

Olen nyt miettinyt yön yli asiaa ja tullut siihen tulokseen, etten usko rehtorille valittamisen olevan tässä tapauksessa hyvä idea. Paikka jossa asumme on sen verran pieni, etten halua poikani joutuvan koulussa silmätikuksi valittavan äidin takia. Kyseessä on siis eläkeikää lähestyvä naisopettaja, jolla kokemusta vuosikymmeniä. Kyselen kuitenkin vielä muilta vanhemmilta, koska ymmärsin opettajan puheista hänen antaneen näitä "herätys"arvosteluja muillekin oppilaille.

Tiedän kyllä itsekin matematiikka lukeneena että kertolaskut ovat tärkeitä perusasioita jotka täytyy osata hyvin. En kuitenkaan itse ole huolissani poikani osaamisesta ja olen kyllä erittäin tarkka että esim. kokeisiin valmistaudutaan hyvin. Koearvosanoissa (jotka minä olen nähnyt) ei myöskään ole koskaan ollut mitään hälyyttävää. Voihan tietysti olla, että poikani ei koulussa näytä osaamistaan tai kiinnostusta ja sen perusteella arvio oli huono, mutta miksi esim. vanhempainvartissa siitä ei puhuttu? Kyseessä on kuitenkin arvostelun perusteella valtava romahdus taidoissa puolen vuoden aikana. No, ninkuin joku mainitsikin, kyseessä ei ole vielä numeroarvostelu-todistus, joten sitä ei varmaan pidä ottaa niin vakavasti.

Opettajan ARVOSTELU oli ihan oikein. Jos poikasi on hidas, niin hän on hidas ja töitä koulun eteen pitäisi tehdä enemmän. Voit soitella ihan minne huvittaa, mutta oisko se nyt parempi katsoa vaan itteään peilistä ja myöntää, ettei se oma kullannuppu ole aina paras!

Miksi nykyään ei voida hyväksyä sitä tosiasiaa, että ne opettajat opettaa lapsia. Jos ei jokaiselle Jari-Orvokille laiteta kymppiä todistukseen, niin valitetaan niin kauan että lapsi saa sen kympin todistukseen. Vanhemmat eivät välitä yhtään, että ansaitseeko lapsi hyvä numeron. Aloittajan lapsi ei ansaitse hyvää arvostelua.

[QUOTE="vierailija";24426399]Opettajan ARVOSTELU oli ihan oikein. Jos poikasi on hidas, niin hän on hidas ja töitä koulun eteen pitäisi tehdä enemmän. Voit soitella ihan minne huvittaa, mutta oisko se nyt parempi katsoa vaan itteään peilistä ja myöntää, ettei se oma kullannuppu ole aina paras!

Miksi nykyään ei voida hyväksyä sitä tosiasiaa, että ne opettajat opettaa lapsia. Jos ei jokaiselle Jari-Orvokille laiteta kymppiä todistukseen, niin valitetaan niin kauan että lapsi saa sen kympin todistukseen. Vanhemmat eivät välitä yhtään, että ansaitseeko lapsi hyvä numeron. Aloittajan lapsi ei ansaitse hyvää arvostelua.[/QUOTE]

Luitko tekstit ennen avautumista: Kyse oli lapsesta, jonka arvostelu aleni huomattavasti ILMAN että äidille oli asiasta etukäteen kerrottu. Ei siitä että äiti olettaisi että lapsi on luokan paras. Kyllä luulisin että jokainen kunnon äiti haluaa kuulla jos koulussa jokin menee huonosti, ei todistuksen välityksellä vaan ennen sitä.

Tärkeämpää on olla näköjään huolissaan siitä, onko arvostelu ollut oikeudenmukainen kuin siitä, osaako lapsi todella laskea. Luulen myös, että arvostelu on tärkeämpää vanhemmille kuin lapselle.

älä ap hättäile :hug: Sitten kun kertotaulut on opetettu ulkoa niin saa alkaa käyttää laskinta ja kertotaulut unohtuu niin ei niitä tarvitse edes opetella :) Sit amk:ssa pitää osata ulkoo laskuja mutta ne onkin taas hieman eri tarinaa :) Itehän nyt 24vuotiaana osaan viiden ja kympin kertotaulut täydellisesti ;) ala-asteen todistuksia ei kyllä myöhemmin tarvita kuin muisteluihin joten ei se opettaja ole vakavaa vahinkoa tehnyt :)

Herätykseksi tuo ei käy. Todistus on arvostelu tehdystä työstä ja ponnistelusta. Opettajan on tuettava ponnistelua ja opettelua yhteistyössä kodin kanssa. Tästä on teidänkin kaupungin omassa opetussuunnitelmassa velvoite, että kodin ja koulun yhteistyö tukee lasta.

Opettaja on selvästi laiminlyönyt yhteistyön ja kommunikoi vanhanaikaisesti todistuksen välityksellä. Käy kuntasi/kaupunkisi nettisivuilla ja etsi opetussuunnitelma ja ota talteen sieltä nuo kohdat jatkoselvittelyyn.

Todennäköisesti rehtori pitää työntekijänsä puolta, mutta siinä tapauksessa voit vaatia kyseisen koulun linjan tarkistusta opetustoimelta.

Koulun tehtävä on opettaa, ei herätellä oppimaan loppuarvioinnissa. Viestit kotiin ovat tärkeitä, jotta kotonakin voidaan tukea oikeassa kohtaa. Opettaja ei ole ollut tehtävänsä tasalla.

Näissä opettajien sooloiluissa on se kenkku mahdollisuus että jos nyt vaikkapa opettaja vaihtuu, niin seuraavalla tyypillä voi olla periaatteena vaikkapa ettei arvosanaa koskaan voi nostaa tai laskea kuin pykälän tai kaksi kerrallaan. Siinä sitten vierähtää tovi kun pohjalta noustaan takaisin sinne minne oikeasti ilmeisesti kuulutaan.

Suurin murhe on se että miten lapsi arvosteluun suhtautuu. Kannattanee selittää lapselle suoraan se mihin huonolla arvosanalla oli pyritty, ettei hänelle jää kytemään ajatus että "ihan sama vaikka tekee hyvin, paskaa tulee kuitenkin".
Auktoriteetteja on hyvä kyseenalaistaa, mutta on varottava ettei siitä tule lähtökohtainen ajatus kaikkeen tekemiseen niin kuin minulle pääsi käymään.

Minä en ala-asteikäsenä oppinut kertotaulua ulkoa, mutta opin laskemaan ne nopeasti. Ja yläasteella ja amiksessa olin luokan parhaita matikassa...

En oikeastaan ole koskaan tajunnut että miksi ihmeessä ne pitää oppia ulkoa? Eihän se ole edes matikkaa enää siinä vaiheessa.
Suurin osa lapsista on tavallisia. Harvempi on matemaattisesti lahjakas kuten sinä. Kertotaulujen tökkiessä alkaa koko matematiikka tökkiä useimmilla lapsilla, kun he eivät enää pysy muiden kovassa vauhdissa mukana. Olen kyllä aikaisemminkin kuullut matemaattisesti erittän lahjakkaista henkilöistä, jotka ovat laskeneet kertotaulut päässään osaamatta niitä ulkoa. Valitettavasti useimmilla ei ole riittävää lahjakuutta.

[QUOTE="vieras";24427277]Suurin osa lapsista on tavallisia. Harvempi on matemaattisesti lahjakas kuten sinä. Kertotaulujen tökkiessä alkaa koko matematiikka tökkiä useimmilla lapsilla, kun he eivät enää pysy muiden kovassa vauhdissa mukana. Olen kyllä aikaisemminkin kuullut matemaattisesti erittän lahjakkaista henkilöistä, jotka ovat laskeneet kertotaulut päässään osaamatta niitä ulkoa. Valitettavasti useimmilla ei ole riittävää lahjakuutta.[/QUOTE]

Kuka tahansa pystyy laskemaan alakoulun vaatimat kertotaulut päässään, ei siihen tarvita matemaattista lahjakkuutta.

Mun mielestä tärkeämpää olisikin opettaa laskemaan ne kertotaulut eikä vain ulkolukuna. Jos ne opettelee vain ulkoa niin jossain vaiheessa ne unohtuu kuitenkin.

Kyllä lapsen todistuksen arvosanoihin ensisijaisesti tulee lasten vanhemopien päästä vaikuttamaan.
Aikuiset tietävät mitä oma lapsi ossaa, esim. just kertotaulun.

Yhteistyössä