Tisuista loppuu maito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Imettäjä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Imettäjä?

Vieras
Hei!

Synnytyksestä vajaa viikko. Muutama päivä synnytyksen jälkeen maito nousi rintoihin todella kunnolla ja omasin kunnon melonit... n. 1-2 päivän ajan. Nyt tämän jälkeen on rinnat kuitenkin kutistuneet olemattomiin. Tissit on samoissa mitoissa kuin ennen raskautta, eli juuri ja juuri B-kupit. Maitoa ei tule enää yli äyräiden, enkä ole nyt varma saako vauva oikein mitään näistä irti. Miten tämä on mahdollista? Alku oli niin lupaava ja sitten tisut katosivatkin. Onkos muille käynyt näin? Riittääkö näistä B-kupin tisuista maitoa vauvalle? Luulen, että nyt tulee vielä juuri ja juuri toimeen, mutta voiko maidontuotanto nyt loppuakin kokonaan, vaikka olen täysimettänyt...? Eikai tämä ole lopun alkua...(?) :(

Muista juoda riittävästi vettä. Ja imettää ainakin 2 kertaa yön aikana (yöimetys aktivoi maidontuotantoa). Rintojen koko ei kerro, kuinka paljon maitoa erittyy. Rintojen kuuluukin pehmentyä ajan kuluessa. Imetystukilistan kotisivuilta saat lisää tietoa.

Mitä useammin imetät sitä enemmän maitoa syntyy. Ihan ekoina päivinä itsellänikin rinnat kasvoi ihan jättikokoisiksi ja luulin, etteivät etukäteen ostamani imetysliivit mahdu päälle, mutta se oli vain se maidon nousuvaihe - sen jälkeen rinnat pienenivät jonkin verran.

Jos vauva on tyytyväinen niin varmaan se saa tarpeeksi ruokaa, ja viimeistäänhän tämä asia selviää neuvolassa, kun vauva punnitaan eli kasvaako. Voit pyytää neuvolakäyntejä vähän tiheämmin tai tehdä syöttöpunnituksen (eli vauva punnitaan ennen ja jälkeen imetyksen), jos sinua huolettaa.

Se on niin yksilöllistä toi rintojen koko tosiaan. Toisilla vaan nousuvaiheessa on suuremmat ja koko normalisoituu ppiankin, Toisilla (niin kun mulla) on edelleen saman kokoset kuin nousuvaiheessa kaksi kuppikokoa suuremmat kuin ns. normaalitilassa. ympärysmitta on pienentyny mutta kuppikoko ei

..pienentyä. Mulla oli kanssa 3-4 päivää synnytyksen jälkeen ihan järkyttävät melonit, mutta pienentyivät aika pian. Tisut on pienentyneet koko ajan, nyt 6kk synnytyksestä ja rinnat ovat vain hieman isommat kuin ennen raskautta (B-kupit).

rinnat pienenevät hieman kun maito "tasaantuu". Ei ole loppunut, imetä vaan reippaasti. Kannattaa juoda paljon, ja muista hemmotella itseäsi. Jatkossa maito tuntuu ihan normaalisti välillä "loppuvan" niin ettei lapsi tunnu tulevan kylläiseksi, siitä ei kannata välittää, on hyvä, että rinnat tyhjenevät ja samalla kehosi lisää nesteen määrää rinnoissasi varmistaen, että ruokaa riittää lapsellesi.

Mullakaan ei ole tissit kasvanut tipan tippaa raskauden tai imetyksen aikana. Laitoksella ne oli sen pari päivää melkoset meloonit, mutta sen jälkeen kutistuivat entiselleen. Vauva nyt 4 kk. Maito riittää kuitenkin hyvin, vaikkei mitään jättitissejä olekaan.

Ap, itsekin mietin että mahtaako rinnoista riittää maito kun kokokaan ei ole muuttunut, mutta huoli on ollut turha. Kuten täällä onkin jo todettu, rintojen kasvamisella tai koolla ei ole merkitystä maidon riittävyyteen.

Ap:lle ja muillekin imettäjille; ethän tupakoi? Tupakanpoltto voi tyrehdyttää hyvinkin alkaneen imetyksen kuin seinään, maidon tuotanto vain loppuu kun saat tupakasta myrkyt sisääsi. Ystäväni maito loppui kahden päivän kuluttua tupakanpolton aloittamisesta, ja hän poltti neljä savuketta vuorokaudessa.

Muista juoda riittävästi, ja erityisesti maitoa. Ja jos pidät oluen mausta, voit yötä vasten juoda YKKÖSOLUTTA pullon tai kaksi, se auttaa todella tehokkaasti maidon nousuun.
Mikäli tupakoinnista ei ole kyse, luota vain rintoihisi ja imetä usein, alkuun vaikka päivällä parin tunnin välein niin kyllä se maito sieltä tulee. Alkuun voit antaa lapsen pitää rintaa huvituttinakin, se stimuloi rinnanpäätä ja nostattaa maitoa. Huomioi kuitenkin että tyhjennätkin niitä usein. Rintojen kokoa ei kannata tuijottaa, rauhaset tuottaa kyllä maitoa vaikka rinnat näyttäisikin pieniltä. Kokeile vaikka lypsämistä, sillä saat tietää tuleeko riittävästi. Tosin vauva imee tissit vielä tehokkaammin tyhjiksi kuin mitä itse ehkä pystyt lypsämäänkään, joten älä ainakaan missään nimessä lopeta imetystä.

Alkuperäinen kirjoittaja rikka:
Kokeile vaikka lypsämistä, sillä saat tietää tuleeko riittävästi. Tosin vauva imee tissit vielä tehokkaammin tyhjiksi kuin mitä itse ehkä pystyt lypsämäänkään, joten älä ainakaan missään nimessä lopeta imetystä.

Lypsämisellä ei voi tietää tuleeko maitoa riittävästi. Toiset eivät yksinkertaisesti saa lypsettyä -> heruminen ei käynnisty pumpulle tai kädelle mutta kuitenkin vauva pystyy imemään riittävästi maitoa. Eli lypsettyä maitoa ei pidä verrata vauvan imettyyn maitomäärään.

Imetä usein ja niin pitkään kuin vauva haluaa.Yöimetys on tärkeää myös. Juo runsaasti vettä ja syö kunnolla. Yritä levätä kun vaan pystyt.

Rinnat voi tuntua löysiltä tai pieniltä tai miltä vaan, se ei korreloi maidon tulon kanssa.

Heip!
Itse join luontaistuoteliikkeessä myytävää äidinteetä (en muista oikeaa nimeä), siinä on yrttejä (mm.tilliä) joka lisää maidon tuotantoa ja kyllä auttoi, kun meinasi vallan maidon tulo lopahtaa. Parempi se on kuin tuo ykkösolut, siinäkin kun on sitä alkoholia.

mullakin. Luulin ettei imetys onnistu ollenkaan. Sinnikkäästi jatkoin yrittämistä aina ennen tuttelin antoa. KÄvin myös lymfassa, jossa rintoja ja kainaloita käsiteltiin.

Reilu 1 1/2 kk myöhemmin oltiin jo täysimetyksessä, vaikka alkuun meni lähes kokonaan tuttelilla.

Eli tsemppiä ja kärsivällisyyttä. Vaikka alku oli hankalaa, niin silti onnistui.

joku laitto et pitää imettää ainaki kahesti yön aikana. ei pidä, mun vauva nukku reilun kuukauden ikäsestä yöt putkeen, en herätelly syömään, ja maito riitti täysimettämiseen reilu 4kk. nyt annan korviketta lisäks vaikka vauva alkanu heräileen kerran-kahdesti yössä, ei se ole lisännyt maidontuotantoa, vaikka yölläkin oon alkanu imettään... täysimetys ei enää mulla riitä, tarvii myös korviketta...
mitä paremmin juo ja syö, sen paremmat maidot...

Kyllä yöimetys tehostaa maidontuotantoa, se on tutkittu juttu eli älä höpise omiasi! Oma kokemuksesi voi toki olla toisenlainen. Ei vauvaa sen takia tarvitse kyllä herättää jos muuten syö ja kasvaa hyvin.

Mistä tiedät että maitosi riitti vain 4kk ikään täysimetyksessä? Häiriintyikö vauvasi kasvu? Itse täysimetin isoa vauvaa 6kk asti, söikin kyllä usein 1,5-3 tunnin välein... Moni ihmetteli että miten voi maito riittää ym. mitä en käsittänyt... Usealla maito kyllä riittää, mutta maidon koostumus voi muuttua niin paljon, että se alkaa olla liian "vetistä" tyydyttämään vauvan nälän kovin pitkäksi aikaa. Jossain 4kk iässä vauvanikin sai pieniä tissiraivareita, mutta silloin hän pidensikin itse syöttöväliä. Koska kasvu oli kokoajan hyvää ja vauva oli pullea, niin uskalsin odottaa soseiden maistelua sinne 6kk asti. Nyt vauva jo yli 1v ja imetän vieläkin aina kun haluaa, käytännössä kaksi kertaa päivällä ja kaksi kertaa yöllä.

Minäkin ihmettelen näitä kommentteja että "maito riitti vain 4 kk". Onko maidon riittävyyden kanssa ollut silloin ongelmia jo aiemmin? Mua kiinnostaa tää ihan oikeesti, sillä itestänikin tuntuu ettei maito riitä ja imetystuen sivuilla lukee, ettei maito niin vain lopu. Niinpä yritän vaan uskoa itseeni, että kyllä se maito riitää.

Itse yritän sitkeesti imettää, vauva on myös 4 kk. Välillä tuntuu että maito loppuu (kun vauva syö niin usein, jopa tunnin välein), mutta en siltikään anna korviketta. Vauva kasvaa hyvin, on iso poika pelkällä tissimaidolla.

sehän on hemmetin hienoa kun sä tiedät paremmin miten mun maito riittää! ärsyttää tollaset "minä täällä tiedän kaiken paremmin" ihmiset. jos nyt jokanen vaan kertoo ne omat kokemukset toisten kokemuksiin sekaantumatta. yöimetys voi toki tehostaa vaikka mitä mutta yöllä on vaikea imettää jos lapsi nukkuu 9h yöunet kertaakaan heräämättä. mistä mä tiedän miks mun maidontulo on vähentynyt ehkä sairastelu vaikuttaa asiaan, siks ei kannata arvostella toisia kun ei tiedä taustoja. ärsyttää...
-onnimami-

Tupakoinnista ei ole kyse. Olen kokeillut kaljaa pari kertaa ja en tiedä onko auttanut... Tissit ei siis siitä kasvaneet, mutta maitoa on riittänyt. Imetysteetäkin olen kokeillut, sillä satuin saamaan sitä ystävältäni lahjaksi heti vauvan synnyttyä. :) En tiedä siitäkään onko auttanut... Tissit tosiaan samoissa mitoissa kuin ennen raskautta, mutta maitoa tuntuu riittävän. Vauva kakkii enemmän kuin kuvittelisin tisuistani tulevan maitoa. Tapahtui siis itseasiassa niin, että kun rintoihini oli juuri noussut maito ja olivat suuret ja pingottuneet, niin tyhjensin ne lähes tyhjiksi pumpulla, kun vauvalle ei maistunut niin suuri määrä... Noh, luulisi, että tämä olisi stimuloinut maidon tuotantoa entisestään, mutta tuon pumppauksen jälkeen eivät rinnat palautuneet enää isoiksi. Nyt en tuon jälkeen ole onnistunut pumpulla saamaan lähes mitään tisseistä ulos... Siis tosiaan ihan pari tippaa irtoaa pumpulla. Ihmettelen tosiaan, että miksi pumppaus sitten kuitenkin alussa onnistui, muttei enää...(?) Noh, toivon mukaan riittää maitoa jatkossakin ja ilmankin tuota teetä tai kaljaa. Muistelen, että siskollani tissit pysyivät suurina imetyksen ensimmäiset 2-3 kuukautta, mutta sitten hänenkin rintansa pienentyivät (ollaan saman rakenteisia)... Hän ei tosin täysimettänyt vaikka olisi maitoa riittänyt... Rupesi antamaan puolittain korviketta.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetellen-:
Itse yritän sitkeesti imettää, vauva on myös 4 kk. Välillä tuntuu että maito loppuu (kun vauva syö niin usein, jopa tunnin välein), mutta en siltikään anna korviketta. Vauva kasvaa hyvin, on iso poika pelkällä tissimaidolla.

Vauva syö usein ja tilaa näin lisää maitoa itselleen. Anna mennä siis vain samaan malliin ;)

En minäkään pumpulla saanut juuri mitään irti, mutta vauva kyllä sai koska kasvoi tosi hienosti ja pissasi ja kakkasi mennen tullen ;) Ja pituus siis +2-käyrällä ja pullero pallero oli...

Ja onnimamillehan laitoinkin jo, että oma kokemuksesi voi olla toisenlainen, tutkitusti yöimetys lisää maidontuloa. Maidontuloa taas vähentää huono syöminen ja juominen sekä mm. stressi. Ja laihduttaakaan ei saa, silloin elimistön myrkyt (kuona-aineet) menevät maidon mukana vauvaan.

Ja siis aidosti kiinnostaa, että miten se maito 4kk jälkeen ei (muka) riitä?

Hei, tuli vielä mieleen, että ei kai rintakumin käyttö vaikuta maidon tuotantoon...? Ei kai... Otin nimittäin rintakumin käyttöön juuri noihin aikoihin kun tissit alkoivat kutistua. Ihan siksi aikaa vaan kunnes tissit paranevat. Nyt nimittäin taas luovuin kumista, kun olivat ehjät ja tuntuu siltä, että tissit taas kasvaisivat! :D Keksin omassa päässä varmaan ihan höpöhöpöjä... Kaikkea kun on tultu mietittyä ja kumipakkauksessakin kun lukee, että "tilapäiseen käyttöön"... Onkohan siis jotain vaaraa, jos käyttää pitempään... Enää ei onneksi ole tarvetta (eikä tule olemaankaan).

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Hei, tuli vielä mieleen, että ei kai rintakumin käyttö vaikuta maidon tuotantoon...? Ei kai... Otin nimittäin rintakumin käyttöön juuri noihin aikoihin kun tissit alkoivat kutistua. Ihan siksi aikaa vaan kunnes tissit paranevat. Nyt nimittäin taas luovuin kumista, kun olivat ehjät ja tuntuu siltä, että tissit taas kasvaisivat! :D Keksin omassa päässä varmaan ihan höpöhöpöjä... Kaikkea kun on tultu mietittyä ja kumipakkauksessakin kun lukee, että "tilapäiseen käyttöön"... Onkohan siis jotain vaaraa, jos käyttää pitempään.

Rintakumi voi vaikuttaa maidon määrään, jonka vauva saa rinnoista imettyä ulos ja sitä kautta pitemmän päälle siihen, paljonko rinnat tuottavat. Nehän tuottavat enemmän kuin ennen vain, jos ne on imetty tarpeeksi tyhjiksi. Jos suurempi määrä maitoa jää rintaan, rinnat päättelevät, että ei tarvitse näin paljon tuottaakaan.

Kumi herkästi hieman kaventaa imuotetta, jolloin se ei välttämättä ole yhtä tehokas kuin paljaalta rinnalta, eivätkä rinnat tyhjene kerralla yhtä tehokkaasti. Silloin imetysvälit yleensä lyhenevät, mikä on ihan ok, kun äidistä on ok imettää tiheästi. Jos äiti koittaa väkisin pidentää imetysvälejä, maidon määrä ei välttämättä riitä.

Joillain äiti-vauva-pareilla siis rintakumi voi haitata maitomäärän nousemista riittävälle tasolle tai pysymistä siellä. Osalle äideistä ei kumista ole mitään haittaa, moni on täysimettänyt sen kanssa kuukausia tai koko imetystaipaleensakin, yli vuoden. Onhan se silti helpompaa imettää ilman kumia, joten kumin käyttö saattaa myös lyhentää imetystaivalta ihan sen takia, että sen kokee työlääksi.

Rintojen pingotus tai koko eivät kerro siitä, miten rinnoissa on maitoa. Pumppaustulos ei myöskään sitä kerro, koska pumpulle heruminen on opeteltava taito. Rauhassa vaan imettelet lapsesi tahtiin.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=107&Itemid=165

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetellen-:
Minäkin ihmettelen näitä kommentteja että "maito riitti vain 4 kk". Onko maidon riittävyyden kanssa ollut silloin ongelmia jo aiemmin? Mua kiinnostaa tää ihan oikeesti, sillä itestänikin tuntuu ettei maito riitä ja imetystuen sivuilla lukee, ettei maito niin vain lopu. Niinpä yritän vaan uskoa itseeni, että kyllä se maito riitää..

Mulla riitti maitoa täysimetykseen 3 kk, kokonaan lopetettiin vauvan ollessa 4 kk. Ongelmia ei ollut aiemmin, vaikkei maitoa suunnattomasti koskaan ollutkaan. Sitkeästi koitin imettää, mutta kun kasvu tuossa 3 kk:n iässä häiriintyi, aloin antaa lisämaitoa pullosta. Siinä vaiheessa tilanne oli se, että lapsi roikkui tisussa koko päivän, koska oli nälkäinen, ei saanut siis tarpeeksi. Yöllä nukkui, koska oli väsynyt... Tilanne rauhoittui lisämaidolla, aloitin yhdellä annoksella iltapäivällä, jolloin nälkä oli pahimmillaan. Näin rintani saivat pienen lepotauon ja pystyin yötä vasten taas imettämään. Lapsi nyt kuitenkin äkkiä oppi pullolle.. Tämä on meillä sukuvika tämä maidon loppuminen noilla kuukausilla, en tiedä mistä johtuu. Joku geeni kai väittää, ettei lapsi enää tarvitse maitoa tms ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hys:
Tilanne rauhoittui lisämaidolla, aloitin yhdellä annoksella iltapäivällä, jolloin nälkä oli pahimmillaan. Näin rintani saivat pienen lepotauon ja pystyin yötä vasten taas imettämään. Lapsi nyt kuitenkin äkkiä oppi pullolle.. Tämä on meillä sukuvika tämä maidon loppuminen noilla kuukausilla, en tiedä mistä johtuu. Joku geeni kai väittää, ettei lapsi enää tarvitse maitoa tms ;)

En tarkoita vähätellä ongelmaasi, mutta sukuvika imetyksessä on yleenä enemmän korvien välissä kuin rinnoissa, eli saadaan väärää, lannistavaa ohjetta ja kertomusta suvun naisten imetyksistä. On mahdotonta, että 3 kk jatkunut täysimetys yhtäkkiä ei riittäisi vauvalle tai että suvussa näin pakosta kävisi. Enemmän kyse on imetyskäytännöistä, joita suvussa harrastetaan.

3 kk ikä on hyvin tavallinen tiheän imun kauden aika eli tiheää aikaa kestää muutamasta päivästä reiluun viikkoon. Monilla alkaa kuukautiskeirto myös kummitella taustalla, vaikka vuoto ei olisi alkanut. Sen tuomaan herumisen tiukentumiseen voi auttaa kalsiumin syönti äidille.

Lisäksi 3 - 4 kk ikä on tavallinen aika kasvun notkahdukselle täysimetetyille, koska käyrät on tehty suureksi osaksi korvikeruokituista vauvoista. Korvikkeella lapsi kasvaa hieman eri tahtiin, mutta onko se oikeampi? Äidinmaidolla vauvat on suunniteltu kasvamaan, jolloin voi ajatella, että notkahdus kuuluu kuvaan, eikä kerro liian vähäisestä ruuasta.

Minulla ei ole tietoa sukuni imetystavoista, asun ulkomailla eli äitini ei ollut kädestä neuvomassa. Hän sitäpaitsi sanoi minulle vasta jälkikäteen itsellään olleen saman vaivan kaikkien neljän lapsensa kanssa, en tiennyt tästä "sukuviasta" etukäteen. Siskollani myös, imetys ei auttanut maidontuloon. Mummojen juttujen varaan ei voi laskea, koska siihen aikaan kai jo muutenkin annettiin kiinteää ruokaa tuossa iässä :)

Otin tiheän imun kauden huomioon, siksi jatkoin sitkeästi imetystä pari vko, vaikka lapseni todellakin liioittelematta roikkui tississä koko päivän. Vessassa kävin toki välillä, mutta muuten istuin sohvalla, tuijotin tv:stä aivokuolleita sarjoja ja ukkoni kantoi minulle evästä ja juotavaa käden ulottuville. Ei ollut kivaa ei, mutta halusin imettää. En ihan oikeasti tiedä, mitä olisin voinut tehdä eri tavalla. En ole lannistunut kuitenkaan, ja jos tässä onnistun uudelleen joskus raskautumaan, aion yrittää jatkaa täysimetystä mahd. pitkään. Lasta en aio tuon kummemmin nälässä pitää (kasvun notkahdus oli oikeammin pysähdys). Kuukautiskierto tuskin on taustalla kummitellut, kiertoni on lähes olematon ilman lääkärin apua. Puoli vuotta imetyksen loppumisesta ei menkkoja ollut vielä kuulunut luonnollisesti.

Minusta on hyvä, että kehotetaan imettämään, ja tiedän olevani vähemmistössä "ongelmani" kanssa. Siksipä neuvoisinkin minulta neuvoa kysyvää kokeilemaan sitä imetyksen jatkamista ennen lisämaidon antamista. Se vain ei ihan oikeasti aina onnistu, ja sekin on ihan ok. Siis turha potea huonoa omaatuntoa :)

Nimimerkkini ei nyt viittaa edellisiin kirjoituksiin, jotka ovat olleet tosi fiksuja.

On kiva kuulla, että hys on yrittänyt kaikkensa, sillä todella moni ei niin tee vaan menee "suvun perinteen" mukaan tai muuten antaa heti periksi kuten ModestyB kirjoitti. Meillä kasvuun tuli taantuma vasta 8kk kohdalla, vauva ei siis kasvanut välillä 8-10kk, mutta on sittemmin taas kasvanut hyvin. Täysimetin siis 6kk asti. Monesti juuri tuossa vauvan 3-4kk iässä ajattelin, että maitoa ei varmaan tule tarpeeksi kun vauva asui tissillä ja pumppaamalla ei mitään irronnut, mutta kyllä sitä tuli koska vauva kasvoi kovaa kyytiä.

Yhteistyössä