Miten saan imetyksen onnistumaan? Kolmas kerta toden sanoo...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pettymys

Vieras
Esikoisen imetys aikoinaan kesti vähän vajaa vuoden. Toisen lapsen imetys epäonnistui (näin asian itse koen). Yritin imettää n. 4kk jonka jälkeen luovutin, kun yksinkertaisesti vauva huusi toistuvasti vaan rinnalla, lisäksi tämä imetys oli osittaisimetystä eli sai lisäksi jatkuvasti myös korviketta. Nyt odotan kolmatta lasta ja lasketun ajan lähestyessä imetysasia mietityttää. Haluaisin niin kovasti onnistua imetyksessä, sillä mielestäni se on luonnollisin ja kätevin tapa ruokkia vauvaa, kun se onnistuu!

Minulla on ensinnäkin ollut se ongelma, että vauvan syntyessä maito nousee tosi, tosi hitaasti. Esikoisen kohdalla maitoa alkoi tulla kunnolla vauvan ollessa viikon ikäinen jolloin tunsin ensi kertaa maidon "nousevan" rintoihin.

Toisella lapsella oli syntyessään ongelmia verensokereiden kanssa ja sai sairaalassa ollessaan 3h välein pullomaitoa. Rinnasta ei sitten alun alkaenkaan jaksanut kiinnostua, eikä sieltä alkanut mitään juuri tulemaan. Rintapumpun avulla sain "ylläpidettyä" imetystä ja maidontuotantoa niin, että sain juuri ja juuri osittaisimetettyä vauvaani sen 4kk. Sitten vauva kertakaikkiaan ei suostunut rinnalle ja minäkin luovutin.

Olen melko varma siitä, että jos vauva saa sairaalassa pulloa niin ainakaan minun hitaasti syttyvillä tisseilläni ei maitoa sitten kotonakaan saa tulemaan riittävästi.. Neuvolasta sanotaan ettei asiaa kannata murehtia eikä stressata mutta niin sanottiin viimeksikin, ja kun tilanne oli päällä (en saanut viimeksi maitoa tulemaan eli vauvaa houkuteltua imemään rinnasta riittävästi) niin neuvoja en saanut.

Kiitos jos joku jaksaa kertoa omista kokemuksistaan, miten sai maidon tulemaan hankalan alun jälkeen..

Pyydä, että sairaalassa mahdollinen lisämaito annetaan hörppyyttämällä. Anna lapsen olla rinnalla mahdollisimman paljon synnytystä seuraavana päivänä - se on tärkein päivä. Kotiuduttuasi järjestä isommille lapsille hyvä hoitaja, syö, juo, nuku ja imetä.

Itselläni vauva sai sairaalassa lisämaitoa, muttei se imetystä lopulta häirinnyt. Uskonpuute meinasi iskeä jossakin vaiheessa, kun vauva oli kiinni ympäri vuorokauden ja itkeskeli mahanpuruja, mutta onneksi lähipiirissä oli imetysmyönteistä väkeä. Niin, sekin on aika tärkeä juttu, ensimmäisen kanssa ainakin.

kokeilla Weledan Stilltee -nimistä juomaa. Mulla toimi toisen lapsen kanssa nimenomaan maidonnousua nopeuttamaan. Aloitin käytön jo kolme viikkoa ennen synnytystä pari kuppia päivässä. Ystävältä sain siihen vinkin. Sitten vaan tissi vauvan suuhun mahdollisimman usein ensimmäisinä päivänä. Ja muista huolehtia omista syömisistä ja juomisista!

Pidä vauvaa lähelläsi mahdollisimman paljon, jätä isommat miehen hoidettaviksi ihan ekoina päivinä. Tissi suuhun aina kun vauva näyttää nälkäiseltä, vaikka edellisestä imetyksestä olisi 15 min. Koita rentoutua itse ja minulla auttoi ihan tällainen kuin suklaa. Tsemppiä!

Minkä ikäisiä vanhemmat lapsesi ovat?
Ovatko kotona päivisin?
Onko sinulla tukiverkkoa käytettävissäsi?
Pitääkö miehesi isyysloman?

Jo ennen synnytystä voisit aloittaa ns mammateen juonnin. Synnytyksen lähestyessä muista juoda myös muita nesteitä, paitsi kofeiinipitoisia, runsaasti, tai oikeestaan; ihan tajuna. Lepäily ja rintojen pitäminen lämpiminä on myös ehdotonta. Ja niin vaikeaa kuin se onkin, koita olla stressaamatta. Katsele vaikka vanhempien lastesi vauvakuvia.

Korkeahiilihydraattinen ruokavalio edistää maidontuotantoa. Säännöllinen ateriarytmi ja edelleen runsas juominen on tärkeää. Kahvia ja tupakkaa tulee välttää. Herkkävatsaiset vauvat saattavat reagoida äidin nauttimiin ruoka-aineisiin, mutta vain varmuudeksi ei kannata ruokavaliota kauheasti karsia. Itse jättäisin pois ruisleivän, kahvin, mahdollisesti suklaan ja vahvat mausteet. 3kk iässä herkempienkin vauvojen vatsat alkavat kestää paremmin, koska tälloin suolisto on kehittänyt jo huimasti. Noin kolmen kuukauden iässä myös uloste muuttuu kiinteämmäksi ja ulostamistiheys saattaa muuttua. Vauva voi olla itkuinen tai vähän vaikeana, mutta hierontaa ja läheisyttä kummempaa apua ei tähän vaivaan voi suositella; katoaa itsestään, kunhan keho vain ns päivittyy tilanteen tasalle ja vauva tottuu uuteen tunteeseen vatsanpohjassa.

Suosittelisin myös kantoliinailua. Sidontoija olisi hyvä harjoitella vaikka nukella jo raskausaikana ja liinaa kannattaa käyttää jo laitoksella. Nuku vauva kainalossa/rinnalla ja olkaa ihokontaktissa. Vauva ei tarvitse kuin vaipan päällensä ollessaan liinassa ja parasta on, jos itsekin olet yläosa paljaana. Pyri pitämään tissiä vauvan suussa 24/7, tämä stimuloi maidontuotantoa ja saa vauvan imemään tiuhemmin.

Onnea tulevasta perheenlisäyksestä! :flower:

Ja että maito nousisi, niin pesiminen ja niiden tyhjienkin rintojen imeminen auttaa. Vauvan maitomäärät ensi päivinä ei muutenkaan ole mitenkään suuria, joten yritä olla stressaamatta.

Minkä ikäisiä vanhemmat lapsesi ovat?
Ovatko kotona päivisin?
Onko sinulla tukiverkkoa käytettävissäsi?
Pitääkö miehesi isyysloman?

Jo ennen synnytystä voisit aloittaa ns mammateen juonnin. Synnytyksen lähestyessä muista juoda myös muita nesteitä, paitsi kofeiinipitoisia, runsaasti, tai oikeestaan; ihan tajuna. Lepäily ja rintojen pitäminen lämpiminä on myös ehdotonta. Ja niin vaikeaa kuin se onkin, koita olla stressaamatta. Katsele vaikka vanhempien lastesi vauvakuvia.

Korkeahiilihydraattinen ruokavalio edistää maidontuotantoa. Säännöllinen ateriarytmi ja edelleen runsas juominen on tärkeää. Kahvia ja tupakkaa tulee välttää. Herkkävatsaiset vauvat saattavat reagoida äidin nauttimiin ruoka-aineisiin, mutta vain varmuudeksi ei kannata ruokavaliota kauheasti karsia. Itse jättäisin pois ruisleivän, kahvin, mahdollisesti suklaan ja vahvat mausteet. 3kk iässä herkempienkin vauvojen vatsat alkavat kestää paremmin, koska tälloin suolisto on kehittänyt jo huimasti. Noin kolmen kuukauden iässä myös uloste muuttuu kiinteämmäksi ja ulostamistiheys saattaa muuttua. Vauva voi olla itkuinen tai vähän vaikeana, mutta hierontaa ja läheisyttä kummempaa apua ei tähän vaivaan voi suositella; katoaa itsestään, kunhan keho vain ns päivittyy tilanteen tasalle ja vauva tottuu uuteen tunteeseen vatsanpohjassa.

Suosittelisin myös kantoliinailua. Sidontoija olisi hyvä harjoitella vaikka nukella jo raskausaikana ja liinaa kannattaa käyttää jo laitoksella. Nuku vauva kainalossa/rinnalla ja olkaa ihokontaktissa. Vauva ei tarvitse kuin vaipan päällensä ollessaan liinassa ja parasta on, jos itsekin olet yläosa paljaana. Pyri pitämään tissiä vauvan suussa 24/7, tämä stimuloi maidontuotantoa ja saa vauvan imemään tiuhemmin.

Onnea tulevasta perheenlisäyksestä! :flower:

Vanhemmat lapset: esikoinen on kouluikäinen ja toinen on tällä hetkellä vasta 9kk. Eli tosi pieni vauvan syntymän aikoihin. Sekin tuo lisähaastetta ehkä uuden lapsen imetyksen onnistumiseen.
Mies pitää varmaan ensin viikon isyyslomaa ja loput myöhemmin. Tukiverkkoa täällä kaupungissa ei ole, mikä on tosi harmi.

Mä olen yrittänyt opetella tuota kantoliinan käyttöä esikoisen aikana, mutta ei ollut vain mun juttu. Möin liinan eteenpäin.

Tuota mammateetä voisin kokeilla juoda, kiitos vinkistä!
Niin, ja tarkemmin sanottuna mulla oli vielä se ongelma että yrityksistä huolimatta en vaan saanu vauvaa imemään rintaa. Vauvalla oli "hamppariote" tissistä mutta ei sitä halunnut, itki suurimman osan ajasta tissillä ollessa varmaan kun ei maitoa tullut niinkuin pullosta. Yritin tarjota "joka itkuun" tissiä mutta ei auttanut. Tulevaisuudessa koen haasteeksi sen, miten pääsisin "pesimään" vauvan kanssa sänkyyn ihokontaktiin kun on tuo meidän pikkuinenkin vielä..

Ja että maito nousisi, niin pesiminen ja niiden tyhjienkin rintojen imeminen auttaa. Vauvan maitomäärät ensi päivinä ei muutenkaan ole mitenkään suuria, joten yritä olla stressaamatta.

Sekin oli ongelmana, että vauva oli tosi iso syntyessään ja sokerit heitteli ("sokerivauva", vaikka mulla ei r-diabetestä ollutkaan), oli unelias eikä jaksanut imeä. Siis pullosta syöminenkin oli tosi haasteellista, ja vaikeaa, saatikka rinnasta tyhjistä rinnoista imeminen. Vauva nukahteli jatkuvasti ja pullostakin söi niin huonosti, että joutui sairaalaan painon laskemisen takia. Siksi jo vähän etukäteen stressaa, että se paino taas laskee kun mun tisseistä ei maito ala suihkuamaan. Tai saanko vauvaa edes syömään pullosta! Mulle oli yllätys, että joku vauva ei jaksais edes pullosta imeä. Meidän piti valuttaa sitä maitoa vauvan suuhun.... Huoh..

Älä kuitenkaan stressaa imetysasialla. Jos ei onnistu parhaasta yrityksestä huolimatta, niin silloin ei onnistu.Onko tuollainen uneliaisuus enää normaalin rajoissa, ettei syödäkään jaksa ja paino laskee kotonakin?

Sairaalassa ollessa pesi ja anna imeä minkä jaksaa. Jos joutuu sokereiden takia antamaan lisämaitoa, niin ei se maata kaada. Muutoin, jos ei mitään syytä ole antaa lisämaitoa, niin odottele rauhassa että maito nousee. Alkupäivinä vauvan tarvitsema maitomäärä lasketaan milleissä ja jos kaikki menee niinkuin luonto on tarkoittanut, niin maitoa alkaa erittyä ensin tippoja ja siitä koko ajan enemmän. Toki ainahan ei näin mene ja silloin on toimittava sen mukaan.

Yhteistyössä