Miten imetyksen saa onnistumaan?

Odotan toista lasta rv 33, esikoisen kanssa imetys ei onnistunut. Lapsi sai heti synnärillä jo korviketta pullosta lastenosastolle joutuessa. Lapsi ei ikinä oppinut imemään rintaa vaikka kuinka yritin ja yritin. Maitoa ei koskaan tullut edes pumppaamalla muutamaa kymmentä milliä enempää.

Miten saan imetyksen onnistumaan nyt tämän toisen kohdalla?

Koin itseni kamalan huonoksi äidiksi kun imetys ei esikoisen kohdalla onnistunut. Tavallaan pelkään että jos niin tapahtuu nytkin, olen miettinyt jopa etten edes yritä koska en halua taas pettyä niin pahasti. Se oli kamala paikka kun vihdoin 3kk jälkeen luovutin. Tuohon 3kk lapsi ei kertaakaan syönyt yhden yhtä kertaa vain rintaa, joka ikinen kerta meni korviketta myös.
 
"juupa juu"
Mun mielestä rento asenne auttaa. Jos maidon riittävyydestä koko ajan ressaa. niin se stressihormoni estää maidon erityksen. Sen sijaan imetät vaan kaikessa rauhassa ja luotat että maitoa tulee. Kyllä sitä terveellä, normaalisti syövällä ja juovalla pitäisi riittävästi tulla. Lisäksi auttaa, että tunnet hyvää oloa imetyksen aikana, eli rentoudu ja lue vaikka jotain lehteä samalla ja syö suklaata. Hyvän mielen hormoni oksitosiini nimittäin helpottaa maidon herumista. Niin kyllä se siitä!
 
Kokeile
Pidä heti sairaalassa huoli siitä, että lapsi saa olla (jos mahdollista) lähelläsi ja ihollasi vaikka koko ajan. Kun vähänkin avaa suutaan, imee sormiaan tai kääntää päätään, tarjoa tissiä. Pyydä kätilöiltä apua imetysotteen kanssa. Käytännössä aluksi koko aika menee vauvan kanssa pesimiseen. Älä anna heti korviketta, vaan luota siihen, että maito riittää. Mitä enemmän annat korviketta, sitä vähemmän omaa maitoa tulee. Jos törmäät ongelmiin, soita Imetyksen tuki ryn imetyspuhelimeen. Ihania imetyshetkiä!
 
Imettämällä
Luet imetystukilistalta ohjeet, sisäistät ja uskot niihin ja itseesti. Esim. heivaat tuon pumppuajattelun huitsin kuuseen, kolme lasta olen imettänyt ja pumpaten saanut vaivaisia kymmeniä millejä korkeintaan eli pumppaustulos ei kerro maidon riittävyydestä yhtään mitään.

Ja terveelle lapselle ei synnärillä mitään korvikkeita, vaikka niitä hoitajat herkästi voi tuputtaakin. Terve vastasyntynyt voi ensimmäiset vuorokaudet nukkua ja syödä harvoin ja se on ihan normaalia.
 

Yhteistyössä