Tilallisen miehen vanhemmat saman katon alla. En jaksa enää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tarintoita tosielmästä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="minä";24383035]Muuten olen sun kanssa samaa mieltä, mutta et todellakaan voi olla tosissasi sen suhteen, että naisen tulisi muuttaa appivanhempien kanssa saman katon alle??? Kyllä jokaisella tule olla oma koti ja oma pihapiiri. Niin ja kunnon aita pihapiirien välillä. Kyllä se mies todellakin voi muutaman sata metriä kävellä naapuriin, mikäli oman perheen haluaa.[/QUOTE]

Mä kannatin sitä, että ap ja miehensä rakentavat oman talon pihapiiriin tms. Tämähän ei ap:lle sopinut.

Kyllähän yhteen talouteen tapaa mahtua vain yksi emäntä, muu on vähän kuin kaivaisi verta nenästään. :)

[QUOTE="minä";24383068]En tunne yhtään maatilan poikaa, joka ei taloa osaisi rakentaa, mutta voihan miehesi olla poikkeus niistä monitaitureista. ;)

Ehkäpä rahaa myös löytyy, mikäli toisena vaihtoehtona on sinun lähtö? Ja kuten olen sanonut, ei mies tuohon tilanteeseen ketään muutakaan naista saa.[/QUOTE]

Et tosiaan tunne minua, mutta vaikka kuinka olenkin maatilalta niin taloa en kyllä osaisi rakentaa. En ainakaan kovin hyvää sellaista, sellaista joka kelpaisi rakennustarkastajalle tai saati sitten vaimolle. Miltei mitä vaan muuta toki osaan tehdä.

[QUOTE="Vieras";24383006]Sori jos nyt kuulostan tarkoituksellisen ilkeältä. Mutta. Melkein kolmekymppinen nainen nillittää täällä siitä, kuinka miesystävän äiti ei hyväksy hänen hiusväriään ja -malliaan. Ihan kuin tämä ei olisi jo tarpeeksi, äiti oli vielä jättänyt mäntyneatesaippuapullonkin!

Jos sun suurimmat ongelmat on tuollaisia, niin olet elänyt tosi onnellisen elämän. Minusta olet ihan liian vanha loukkaantumaan tuollaisista "loukkauksista". Eron miettiminen appivanhempien vuoksi on myös aika lapsellista. Miehesi on selkeästi sitoutunut uraan tuolla tilalla, ja sun täytyy sitoutua koko pakettiin jos tuon miehen haluat. Mun mielestäni olisi tosi itsekästä pakottaa miehesi muuttamaan kauas tilalta siksi, että muutoin hänen äitinsä saattaisi loukata miniää tuomalla kaitaliinan.[/QUOTE]

Oletpas ikävä. Jos aikuinen ihminen asettuu asumaan kotia jonnekin, tässä tapauksessa anopin kanssa saman katon alle, ei anopilla pitäisi olla MITÄÄN ASIAA koskea ap:n tavaroihin tai mattoihin tai muihin, eikä myöskään puuttua tämän harrastuksiin tai elämäntapaan, kun se ei vahingoita muiden oloa. Ehkä kysessä ei ole maailman isoin asia, mutta ihan selkeä rajarikkomus.

Ap, ole ystävällinen ja tee jotain asialle oman itsesi vuoksi. Asia ei korjaannu vaikenemalla tai miettimällä kuinka ihana miehesi on. Sinun pääsi hajoaa. Vaikutat älykkäältä ihmiseltä, ota ratkaisukeskeinen asenne. Mietipä jos teille tulisikin lapsia, voi apua, sitten onkin helvetti valloillaan.

Siis tässäkin ollaan kärräämässä pariskunta kodistaan väkisin eläkkeelle koska "kyllä ne jo pääsee". Entä jos ne ei halua? Ei niitä tartte minnekään pakottaa, ostakoot jälkikasvu oman kodin!!!

No, jotkut viljelijät kyllä jäävät ihan mielellään eläkkeelle ja päästävät seuraavan sukupolven itsenäiseen yrittäjyyteen. Lueppa sen verran ketjua taaksepäin ja mun kommentit... eli nuoripari rakentas talon vähän etemmäs ja se siirtys eläkkeelle jääjille osana tilan loppuosan kauppasummaa.

[QUOTE="vieras";24383038]Mikä olisi sinun mielestäsi paras ratkaisu tilanteeseen? Mitä haluaisit miehesi tekevän, entä appivanhempiesi? Missä itse asuisit mieluiten sanotaanko nyt vaikka kolmen vuoden kuluttua?[/QUOTE]

Kaikista mieluiten haluaisin asua kaupungissa miehen kanssa:D NO mut joo, realistisesti haluaisin, että hankkisimme oman talon tarpeeksi kaukaa appivanhemmista. En haluaisi mitään omaa mökkiä pihapiiriin, vain ihan täysin oman pihapiirin omassa rauhassa. Mutta nyt ei ole siihen rahaa. Ehkä jossain vaiheessa, kun saan opinnot valmiiksi ja alan tienata ja minäkin voin rahoittaa rakentamista. Sitä odotellessa ei ole oikein mitään järkevää tai sopivaa ratkaisua oikein olemassakaan.

Haluaisin appivanhempieni hyväksyvän tapani elää ja ymmärtävän sen, että minulla on omat juttuni ja en aio ryhtyä emännäksi, vaan teen oma urani muualla. Ja että en todellakaan laiskottele, vaan se koneella työskenteleminen on työtä siinä missä tilan työtkin. Ja että tarvitsen unta! Miksi pitäisi nousta ylös vain siksi, että se on tapana, jos olen tehnyt töitä yöhön asti.

Haluaisin oma kodin, johon anoppi ei voisi tuoda verhojaan tai omia tapojaan, jonne hänellä ei olisi avainta tai asiasa ilman lupaa.

Ymmarran tuskasi, minua ei saisi kukaan mies maalle muuttamaan. Onko miehellasi mitaan koulutusta eli voisiko han tehda toita kaupungissa? Vai onko se ihan pois suljettu vaihtoehto?

Miten ylipaataan tapasitte?

[QUOTE="minä";24383068]En tunne yhtään maatilan poikaa, joka ei taloa osaisi rakentaa, mutta voihan miehesi olla poikkeus niistä monitaitureista. ;)

Ehkäpä rahaa myös löytyy, mikäli toisena vaihtoehtona on sinun lähtö? Ja kuten olen sanonut, ei mies tuohon tilanteeseen ketään muutakaan naista saa.[/QUOTE]

Halvemmaks ja nopeammaks tulee hommata talopaketti, kun palkata siks aikaa tilalle joku tekee nuorenisännän hommat. Ymmärtääkseni ap on valmistumassa ja työnsyrjässä kiinni, kai hänkin osallistuu sen talonrakentamiskustannuksiin n.fifti-fifti?

[QUOTE="aapee";24383168]Kaikista mieluiten haluaisin asua kaupungissa miehen kanssa:D NO mut joo, realistisesti haluaisin, että hankkisimme oman talon tarpeeksi kaukaa appivanhemmista. En haluaisi mitään omaa mökkiä pihapiiriin, vain ihan täysin oman pihapiirin omassa rauhassa. Mutta nyt ei ole siihen rahaa. Ehkä jossain vaiheessa, kun saan opinnot valmiiksi ja alan tienata ja minäkin voin rahoittaa rakentamista. Sitä odotellessa ei ole oikein mitään järkevää tai sopivaa ratkaisua oikein olemassakaan.

Haluaisin appivanhempieni hyväksyvän tapani elää ja ymmärtävän sen, että minulla on omat juttuni ja en aio ryhtyä emännäksi, vaan teen oma urani muualla. Ja että en todellakaan laiskottele, vaan se koneella työskenteleminen on työtä siinä missä tilan työtkin. Ja että tarvitsen unta! Miksi pitäisi nousta ylös vain siksi, että se on tapana, jos olen tehnyt töitä yöhön asti.

Haluaisin oma kodin, johon anoppi ei voisi tuoda verhojaan tai omia tapojaan, jonne hänellä ei olisi avainta tai asiasa ilman lupaa.[/QUOTE]

Kaikki muu paitsi se appivanhempien hyväksyntä on sinun ja miehesi tavoitettavissa. Itseään voi muutta, ei muita.

• Tykkää
Reactions: fifiia
[QUOTE="carelia";24383233]Halvemmaks ja nopeammaks tulee hommata talopaketti, kun palkata siks aikaa tilalle joku tekee nuorenisännän hommat. Ymmärtääkseni ap on valmistumassa ja työnsyrjässä kiinni, kai hänkin osallistuu sen talonrakentamiskustannuksiin n.fifti-fifti?[/QUOTE]

No sitähän minäkin tarkoitin. Talopakettihan nykyisin yleisimmin maaseudullakin hommataan, mutta sisätyöt tehdään sitten itse.

[QUOTE="Vieras";24383006]Sori jos nyt kuulostan tarkoituksellisen ilkeältä. Mutta. Melkein kolmekymppinen nainen nillittää täällä siitä, kuinka miesystävän äiti ei hyväksy hänen hiusväriään ja -malliaan. Ihan kuin tämä ei olisi jo tarpeeksi, äiti oli vielä jättänyt mäntyneatesaippuapullonkin!

Jos sun suurimmat ongelmat on tuollaisia, niin olet elänyt tosi onnellisen elämän. Minusta olet ihan liian vanha loukkaantumaan tuollaisista "loukkauksista". Eron miettiminen appivanhempien vuoksi on myös aika lapsellista. Miehesi on selkeästi sitoutunut uraan tuolla tilalla, ja sun täytyy sitoutua koko pakettiin jos tuon miehen haluat. Mun mielestäni olisi tosi itsekästä pakottaa miehesi muuttamaan kauas tilalta siksi, että muutoin hänen äitinsä saattaisi loukata miniää tuomalla kaitaliinan.[/QUOTE]

No eiköhän tässä nyt ollut kysymys vähän isommista asioista ja noi pikkujutut vaan kerrottiin kuvaamaan sitä kuinka eri linjoilla ollaan joka asiassa.
Mun mielestä tässä oli ensisijaisesti kysymys siitä ettei anneta elää rauhassa "omalla puolella" vaan puututaan jopa sisustukseen.Ja ei ymmärretä "miniän" uravalintaa jne.

Mikä estää se? Miehellä ei kai ole mitään velvoitteita asua tilalla jota hän ei omista.

Ap sanoi jossain viestissä, että mies omistaa sen yhdessä vanhempiensa kanssa.

Mun mielestäni on jotenkin huvittavaa, että täällä yritetään tarjota vaihtoehtoa, jossa mies muuttaisi kaupunkiin ja alkaisi tehdä työkseen jotain muuta. Kyllä nuo maatilan harteilleen ottaneet nuoret isännät/emännät ovat sen verran juurtuneet tilaansa ja sitoutuneet kyseiseen hommaan, etteivät kyllä sieltä pois lähde. Ja tuon ap varmasti on tiennyt jo alkulähteissään, kun miehensä kanssa alkoi yhdessä olla. Eli mun mielestäni tilan unohtaminen ei todellakaan ole mikään vaihtoehto - tuskinpa se on sellainen ap:n miehellekään.

Jos sinulla on kaupunkiasunto, eikös ole helpointa tehdä työt sieltä käsin ja käydä miesystäväsi luona vain riiuureissuilla :) Katsot ,mitä elämä tuo tullessaan.

[QUOTE="heh";24383420]Ap sanoi jossain viestissä, että mies omistaa sen yhdessä vanhempiensa kanssa.

Mun mielestäni on jotenkin huvittavaa, että täällä yritetään tarjota vaihtoehtoa, jossa mies muuttaisi kaupunkiin ja alkaisi tehdä työkseen jotain muuta. Kyllä nuo maatilan harteilleen ottaneet nuoret isännät/emännät ovat sen verran juurtuneet tilaansa ja sitoutuneet kyseiseen hommaan, etteivät kyllä sieltä pois lähde. Ja tuon ap varmasti on tiennyt jo alkulähteissään, kun miehensä kanssa alkoi yhdessä olla. Eli mun mielestäni tilan unohtaminen ei todellakaan ole mikään vaihtoehto - tuskinpa se on sellainen ap:n miehellekään.[/QUOTE]

Minusta on hassua väittää miestä unelmien mieheksi ja syyttää appivanhempia siitä että he eivät hyväksy ap:n elämäntapaa. Ongelma on käsittääkseni jossakin muualla kuin miniän ja anopin suhteessa. Jokaisella meilä on omaelämäntapamme ja lupa siihen, joko joustat ja muutat omiasi, vaikka sitten rakkauden takia tai etsit puolisoksi sellaisen jolla odotukset elämästä ovat hyvin saman suuntaiset.

Viimeksi muokattu:
Minusta on hassua väittää miestä unelmien mieheksi ja syyttää appivanhempia siitä että he eivät hyväksy ap:n elämäntapaa. Ongelma on käsittääkseni jossakin muualla kuin miniän ja anopin suhteessa. Jokaisella meilä on omaelämäntapamme ja lupa siihen, joko joustat ja muutat omiasi, vaikka sitten rakkauden takia tai etsit puolisoksi sellaisen jolla odotukset elämästä ovat hyvin saman suuntaiset.

Olen samaa mieltä.

Nykyaikaisissa navetoissa on videokamerat- ajattele ap. miten helppoa olisikin seurata navetan tilannetta kotikoneelta.
Teidän pitää jutella appivanhempien kanssa. Yksi vaihtoehto on, että appivanhemmat rakentavat oman eläkeläismökin johonkin lähelle ja päätila jäisi teidän käyttöön. onhan se silkkaa hulluutta kahden vanhan ihmisen asua isossa talossa ja nuoren kasvavan perheen jossain pikkumökissä/kaupunkiyksiössä ahtaasti.

Ymmarran tuskasi, minua ei saisi kukaan mies maalle muuttamaan. Onko miehellasi mitaan koulutusta eli voisiko han tehda toita kaupungissa? Vai onko se ihan pois suljettu vaihtoehto?

Miten ylipaataan tapasitte?

Onhan hänellä nyt koulutus, mutta eipä sillä kaupungissa mitään tee. Hän on valmistunut ammattikorkeakoulusta agrologiksi. Tapasimme erään tutun tupareissa. Tuskinpa hän nyt tilaansa eli yritystään jättää, tai ammattia, johon on opiskellut. En minäkään niin tekisi, tekisitkö sinä? Ei nuo ole niin yksinkertaisia asioita.

[QUOTE="mozzarella";24383557]Nykyaikaisissa navetoissa on videokamerat- ajattele ap. miten helppoa olisikin seurata navetan tilannetta kotikoneelta.
Teidän pitää jutella appivanhempien kanssa. Yksi vaihtoehto on, että appivanhemmat rakentavat oman eläkeläismökin johonkin lähelle ja päätila jäisi teidän käyttöön. onhan se silkkaa hulluutta kahden vanhan ihmisen asua isossa talossa ja nuoren kasvavan perheen jossain pikkumökissä/kaupunkiyksiössä ahtaasti.[/QUOTE]

Ei ne kamerat kyllä paljon auta kun lehmä pitää lypsää tai makaa liikkumattomana maassa. Tai jos vaikka onkin lypsyrobotti tai pari niin nekin vaatiii varmasti paikanpäällä pistäytymistä muutaman kerran vuorokaudessa, välillä myös öisin.

Ja lisään vielä- säännöistä pitää myös sopia- toisen yksityisyyttä ja tavaroita tulee kunnioittaa. Anopilla ei ole oikeutta vaihdella verhojasi jne. jos tila on luvattu teidän käyttöön. Etkä sinäkään varmaan ole menossa vaihtamaan anopin makuuhuoneeseen verhoja. :)

Ei kai se miehen ammatti tai tila tässä ollut ap:n varsinainen ongelma vaan asumisjärjestelyt. Miksi ette muuttaisi toistaiseksi vuokralle jonnekin? Kyllä niitä vuokrattavia taloja on maallakin tai kunnan keskustassa ihan rivareita yms. Voisitte rauhassa katsoa tilannetta.

Kyllä maalla perinteisesti on toimittu niin, että vanha pari muuttaa talosta pois ja antaa tilaa nuorelle perheelle. Te ette ole vielä naimisissa, luultavasti vanhemmat ei ryhdy niin suuriin muutoksiin ennen kuin papin aamen on saatu. Tosin minä en haluaisi muuttaa sinne tilan taloon ennen kuin vanha pari on oikeasti lopettanut työnteon. Muuten luultavasti pitävät taloa edelleen kuin omaansa ja lompsivat sinne kahvinkeittoon miten lystää.

Tiedän, että videokamera ei huolehdi elukoista, mutta sen avulla voi välttyä (ja välttyykin) ns. turhilta navettareissuilta, kun iskee olotila, että onkohan kaikki sittenkään hyvin "mustikilla"? Vastuu eläimistä ja niiden hyvinvoinnista, tuottavuudesta jne. on ISO.

Ei kai se miehen ammatti tai tila tässä ollut ap:n varsinainen ongelma vaan asumisjärjestelyt. Miksi ette muuttaisi toistaiseksi vuokralle jonnekin? Kyllä niitä vuokrattavia taloja on maallakin tai kunnan keskustassa ihan rivareita yms. Voisitte rauhassa katsoa tilannetta.

Kyllä maalla perinteisesti on toimittu niin, että vanha pari muuttaa talosta pois ja antaa tilaa nuorelle perheelle. Te ette ole vielä naimisissa, luultavasti vanhemmat ei ryhdy niin suuriin muutoksiin ennen kuin papin aamen on saatu. Tosin minä en haluaisi muuttaa sinne tilan taloon ennen kuin vanha pari on oikeasti lopettanut työnteon. Muuten luultavasti pitävät taloa edelleen kuin omaansa ja lompsivat sinne kahvinkeittoon miten lystää.

Emme ole naimisissa, emmekä todennäköisesti menekään. Ehkä joskus vanhana sitten ja meidän liittoa ei tulla papin aamenella siunaamaan, vaan sopimuksella maistraatissa. Ja niistä lapsistakaan emme ole kovin varmoja vielä, eivät ole välttämättömyys. Nämäkin asiat aiheuttavat närää anopissa ja hän arvostelee minua, vaikka mieskin on ihan samoilla linjoilla.

[QUOTE="mozzarella";24383635]Tiedän, että videokamera ei huolehdi elukoista, mutta sen avulla voi välttyä (ja välttyykin) ns. turhilta navettareissuilta, kun iskee olotila, että onkohan kaikki sittenkään hyvin "mustikilla"? Vastuu eläimistä ja niiden hyvinvoinnista, tuottavuudesta jne. on ISO.[/QUOTE]

Voi välttyä turhilta käynneiltä, mutta kamera ei anna yhtään sen enempää liikkumisvapautta. Lehmäelikoiden pito ei yksinkertaisesti toimi jos ei asu navetan vieressä tai jos ei ole palkannut jotain ympärivuorokautista työntekijää.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä