Tilallisen miehen vanhemmat saman katon alla. En jaksa enää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tarintoita tosielmästä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ihanne miniä;24382853:
Apee me asutaan vastaavanlaisen appilan naapurissa (välimatka 200m) Sanon jotta kallis on hinta ilmaisesta tontista :( Ehdotan että vähintään se kilometri jos rakennatte. Mitä enemmän nollia peräs sen helpompaa. Meillä myös samanlainen tilanne naapurissa. Vaikka itseäni ahdistaa niskaan hengittävät appivanhemmat ja välillä olen täynnä raivoa heitä kohtaan enemmän käy kumminkin sääliksi tuota naapurin miniää joka on vastaavassa tilanteessa kuin sinä.. kuvaus miehestäkin sopisi hyvin yksiin ja hän on tosi mahtava mies joten voin kuvitella jotta sinulla on vaikeat ratkaisut edessä. Parhain ratkaisu olisi jos saisitte appivanhemmat häädettyä kauaksi hyvin kauaksi kotitilalta. Vaikka jonnekkin vanhainkotiin kuolemaa odottelemaan :D Voin todeta jotta kun he tuosta tavalla tai toisella joskus lähtevät naapurista niin ikinä en yhteydessä ole :)

Jaa-a, 55-vuotiata ihmisiä ei varmaan ihan heti voi vanhainkotiinkaan lähettää... heillä on ainakin vielä 10 työvuottta jäljellä.

Minulla on erittäin hyvät välit appivanhempiini enkä olisi silti kestänyt saman katon alla asumista kovin pitkään. Minä olin vielä opiskelija, kun aloimme seurustelemaan. Viimeisenä opiskeluvuotenani aloimme rakentaa omaa taloa n kilometrin päähän vanhasta päärakennuksesta (navetta on tavallaan siinä välissä). Asuin appivanhempien luona siis lähinnä viikonloppuisin kun kävin opiskelukaupungistani vierailemassa tulevan mieheni luona. Kun opinnot loppui, menimme naimisiin ja kuukauden kuluttua uusi talokin oli muuttovalmis.

Minäkin olen töissä tilan ulkopuolella (oman kylän kirkolla) opettajana. Kesällä kun itsellä pitkät lomat ja miehellä hirveästi kiireitä, saatan vähän auttaa esim heinänteko aikaan mutta muuten en osallistu tilan töihin.

Edelleenkään en ole varma, onko tämä mikään ihanteellinen ratkaisu, mutta moninaisten keskustelujen jälkeen olemme löytäneet hyvän tasapainon. Mies menee edelleen vanhempiensa luo kuin kotiinsa, minä vain kutsusta. Ja appivanhemmat tulee meidän taloon vain kutsusta.

[QUOTE="vieras";24382830]Pystyisikö miehesi hoitamaan tilan yksin vai tarvittaisiinko siihen myös emännän työpanos? Ulkopuolisen avun palkkaaminen appivanhempien jäädessä eläkkeelle on todella kallista. Jospa anoppi vaan yrittää saada sinut täysin sitoutumaan tilan pitoon.[/QUOTE]

Emännän panos kyllä auttaisi ja joku ulkopuolinenhan siihen sitten aikanaan tarvitaan ehdottomasti. Mutta se kuitenkaan ole minä, en missään nimessä. MInä en aio sitoutua tilan pitoon, en ole edes kouluttautunut siihen ammattiin, vaan ihan muihin hommiin. Aluksi anoppi varmastiu luulikin, että tulen emännäksi, mutta siitä on jo niin monta kertaa sanottu, että ei hän voi olla niin rajoittunut, että vieläkin luulisi.

määräilevä anoppi...ei hemmetti enää ikinä, meille tuli ton takia miehen kans ero vuosi sitte, mies yrittäjä (appiukon kans yhteinen yritys) anoppi ollu koko ikänsä kotona, ei ymmärrystä miks kävin vieraalla duunissa, tosin mieskin olisi voinut työllistää, mutta halusin työskennellä muualla ja se oli miehelle o.k anopilla oli korvien välissä pahasti vikaa... ja viimenen tikki oli paikallisessa arvauskeskuksessa kun anopin sinne yks yö vein kun appiukko ja mies olivat kursseilla ja anoppi meni psykoosiiin niin oli lekurin sanat, on siinä kans miniä kun ei voi omista töistään luopua ja jäädä kotiin hoitamaan anoppia... just... tuon jälkeen pakkasin tavarani ja häivyin !!! jopa arvauskeskuksessa oltiin sitä mieltä että mun paikka on kotona kun mies kerran hyvin menestyvä yrittäjä ! eli ei enää ikinä yrittäjän kans naimisiin ellei appivanhemmat asu kaukana tai kuolleet !!!

[QUOTE="carelia";24382893]Rakennatte talon parin kilometrin päähän tilasta ja siinä vaiheessa kun vanhemmat siirtyy eläkkeelle käytätte sitä taloa osana tilan loppuosan lunastuksessa. Sen verran kannattaa välimatkaa jättää, että jos on tarvetta voi myydä talon ulkopuolisellekkin. Useammallakin viljelijällä on puoliso tilan ulkopuolella töissä. Älä anna appivanhempien ajatusten/toiveiden vaikuttaa omiin suunnitelmiin. Samankaton alla asuminen on varmasti paskamaista (sen verran on tullut noita järjestelyitä sivusta seurattua), mutta ei ikuista. Ja omaan taloon sit sellaiset lukot, että ei vanhaväki pääse omineen sisälle.[/QUOTE]

Tässä on viisaita sanoja.

Aapee on vain niin oman tilanteensa sokaisema, ettei tunnut löytävän ulospääsyä siitä. Maalle, eli haja-asutusalueelle saa rakentaa lähes miten lystää. Vähimmäiskoko tontille on yleensä 5000m2 eli kyllä sellainen pala varmasti löytyy, vaikka lehmänlaitumesta. ;) Niin ja tuossahan joku kertoi, että kun rakensi vielä ns. navetan taakse, niin sai niitä erottavia metrejä vielä lisää. :D

Loppu onkin sitten vain rajojen ja lukkojen asettamista omaan kotiinsa.

Sinun tilanteesi ei sentään ole ihan toivoton, kun miehesi sentään tukee sinua. Et todellakaan ole ainoa, jolla on ongelma vanhan isäntäväen kanssa. Jollain tavoin vanha isäntä emäntineen on saatava pois tilalta. Ideaaliratkaisu olisi kun itse muuttaisivat kilometrien päähän ja edelleen silloin tällöin avustaisivat tilan töissä.

oonkoha mä ihan sekasin kun oon teinistä asti haaveillu et kumpa joskus saisin maatilan isännän itelleni iskettyä.. pääsis siihen tilalle hommiin ja sais miehen kaupan päälle.. :D

Mutta aapee, harmillinen tilanne.
Eikö sitä ns teidän puolta saa lukkoon? Ja avainta ei anopille. Viet ne anopin verhot ja muut pois ja omat sinnikkäästi tilalle.

Alkuperäinen kirjoittaja itellä ennen sama juttu;24382932:
määräilevä anoppi...ei hemmetti enää ikinä, meille tuli ton takia miehen kans ero vuosi sitte, mies yrittäjä (appiukon kans yhteinen yritys) anoppi ollu koko ikänsä kotona, ei ymmärrystä miks kävin vieraalla duunissa, tosin mieskin olisi voinut työllistää, mutta halusin työskennellä muualla ja se oli miehelle o.k anopilla oli korvien välissä pahasti vikaa... ja viimenen tikki oli paikallisessa arvauskeskuksessa kun anopin sinne yks yö vein kun appiukko ja mies olivat kursseilla ja anoppi meni psykoosiiin niin oli lekurin sanat, on siinä kans miniä kun ei voi omista töistään luopua ja jäädä kotiin hoitamaan anoppia... just... tuon jälkeen pakkasin tavarani ja häivyin !!! jopa arvauskeskuksessa oltiin sitä mieltä että mun paikka on kotona kun mies kerran hyvin menestyvä yrittäjä ! eli ei enää ikinä yrittäjän kans naimisiin ellei appivanhemmat asu kaukana tai kuolleet !!!

Ei teille eroa olisi tullut, mikäli mies olisi ollut sinun tukenasi ja osoittanut sen myös äidilleen. Eli miehesi teidän liiton lopulta pilasi, ei sinun anoppisi.

[QUOTE="vieras";24382830]Pystyisikö miehesi hoitamaan tilan yksin vai tarvittaisiinko siihen myös emännän työpanos? Ulkopuolisen avun palkkaaminen appivanhempien jäädessä eläkkeelle on todella kallista. Jospa anoppi vaan yrittää saada sinut täysin sitoutumaan tilan pitoon.[/QUOTE]

Tuota mietin kanssa, että onko tila sen verran suuri, että yhdellä ihmisellä ei ole edes mahdollisuutta selvitä sen hoitamisesta yksinään. Siinä tapauksessa appivanhemmista ei pääse eroon heidän jäätyä eläkkeelle. Tottakai he auttavat poikaansa...

[QUOTE="aapee";24382908]Jaa-a, 55-vuotiata ihmisiä ei varmaan ihan heti voi vanhainkotiinkaan lähettää... heillä on ainakin vielä 10 työvuottta jäljellä.[/QUOTE]

Apua, missä kivikaudella tuon ikäiset ihmiset elävä. Ilman muuta tiukka ehto sille että saman katonalla ei asuta kuin korkeitaan väliäikaisesti (½ vuotta max. vuosi). Tilalla voi käydä töissä muutaman kilometrinkin päästä.

aapeelle on annettu ihan hyvä vinkkejä mutta mikään ei käy. Joten valinta on selvä. Etsii uuden miehen..

Jos haluaa oikeasti saada asiat toimimaan miehen kanssa pitäis jonkinlainen kompromissi pystyä tekemään. Hieman absurdia edes ajatella, että appivanhemmat häädettäisiin.. Ensisijaisesti pitää itse miettiä muuttoa muualle. Joko tilalle rakennettuun tai naapuritontille tmv. Selväähän on että kauas ei voi muuttaa, mutta ei voi samassakaan asua.

Anoppi on varmasti vähän ärsyttävä, mutta pitää muistaa, että ap on anopin kodissa. Anoppi on kodissaan kunungatar.

Meillä tila on siirtynyt mieheni nimiin jo n 10 vuotta sitten, mutta kyllä anoppi käy edelleen joka aamu navetalla "vähän auttamassa" miestäni. Ja mihin he osaisivat kotoaan edes lähteä. Miehen isä on syntynytkin siinä talossa. Ja lähtee varmaan vasta saappaat edellä...

Mutta tilanne on nyt ok, kun meillä on kuitenkin oma koti.

[QUOTE="aapee";24382908]Jaa-a, 55-vuotiata ihmisiä ei varmaan ihan heti voi vanhainkotiinkaan lähettää... heillä on ainakin vielä 10 työvuottta jäljellä.[/QUOTE]

Sun appivanhempas pääsevät kyllä luopumiseläkkeelle ihan parin vuoden sisällä, tarkasta MELAn sivuilta. Muistelen, että oisko max 58v. , ennen pääsi jopa 54 v. Ja kyllä sen tilatyöntekijän voi palkata, jos tilalla riittävästi liikevaihtoa ja tuottoa... Luultavasti sun palkkas on enempi ku tilatyöntekijän palkka sivukuluineen.

[QUOTE="carelia";24382987]Sun appivanhempas pääsevät kyllä luopumiseläkkeelle ihan parin vuoden sisällä, tarkasta MELAn sivuilta. Muistelen, että oisko max 58v. , ennen pääsi jopa 54 v. Ja kyllä sen tilatyöntekijän voi palkata, jos tilalla riittävästi liikevaihtoa ja tuottoa... Luultavasti sun palkkas on enempi ku tilatyöntekijän palkka sivukuluineen.[/QUOTE]

Siis tässäkin ollaan kärräämässä pariskunta kodistaan väkisin eläkkeelle koska "kyllä ne jo pääsee". Entä jos ne ei halua? Ei niitä tartte minnekään pakottaa, ostakoot jälkikasvu oman kodin!!!

• Tykkää
Reactions: nokkimus
Sori jos nyt kuulostan tarkoituksellisen ilkeältä. Mutta. Melkein kolmekymppinen nainen nillittää täällä siitä, kuinka miesystävän äiti ei hyväksy hänen hiusväriään ja -malliaan. Ihan kuin tämä ei olisi jo tarpeeksi, äiti oli vielä jättänyt mäntyneatesaippuapullonkin!

Jos sun suurimmat ongelmat on tuollaisia, niin olet elänyt tosi onnellisen elämän. Minusta olet ihan liian vanha loukkaantumaan tuollaisista "loukkauksista". Eron miettiminen appivanhempien vuoksi on myös aika lapsellista. Miehesi on selkeästi sitoutunut uraan tuolla tilalla, ja sun täytyy sitoutua koko pakettiin jos tuon miehen haluat. Mun mielestäni olisi tosi itsekästä pakottaa miehesi muuttamaan kauas tilalta siksi, että muutoin hänen äitinsä saattaisi loukata miniää tuomalla kaitaliinan.

[QUOTE="jep";24382981]aapeelle on annettu ihan hyvä vinkkejä mutta mikään ei käy. Joten valinta on selvä. Etsii uuden miehen..

Jos haluaa oikeasti saada asiat toimimaan miehen kanssa pitäis jonkinlainen kompromissi pystyä tekemään. Hieman absurdia edes ajatella, että appivanhemmat häädettäisiin.. Ensisijaisesti pitää itse miettiä muuttoa muualle. Joko tilalle rakennettuun tai naapuritontille tmv. Selväähän on että kauas ei voi muuttaa, mutta ei voi samassakaan asua.

Anoppi on varmasti vähän ärsyttävä, mutta pitää muistaa, että ap on anopin kodissa. Anoppi on kodissaan kunungatar.[/QUOTE]

Niin ja voisi se ap sitten myös aidata sen kilometrin päässä olevan uuden talon tontin ja ottaa sinne pari laumanvartijakoiraa. Ei taatusti tulisi anoppi tuomaan kaitaliinojaan ilman lupaa... :D :D

[QUOTE="jep";24382981]aapeelle on annettu ihan hyvä vinkkejä mutta mikään ei käy. Joten valinta on selvä. Etsii uuden miehen..

Anoppi on varmasti vähän ärsyttävä, mutta pitää muistaa, että ap on anopin kodissa. Anoppi on kodissaan kunungatar.[/QUOTE]

Jos tilalle tulee uudet omistajat minusta hyvin voi ehtona olla se että samassa talossa ei asuta, luopuva sukupolvi muuttaa muualle. Miniänä en ehkä suoraan sellaista ehtoa sanoisi vaan se olisi ehto tilalle muuttamiseen.

[QUOTE="vieras";24382942]Tässä on viisaita sanoja.

Aapee on vain niin oman tilanteensa sokaisema, ettei tunnut löytävän ulospääsyä siitä. Maalle, eli haja-asutusalueelle saa rakentaa lähes miten lystää. Vähimmäiskoko tontille on yleensä 5000m2 eli kyllä sellainen pala varmasti löytyy, vaikka lehmänlaitumesta. ;) Niin ja tuossahan joku kertoi, että kun rakensi vielä ns. navetan taakse, niin sai niitä erottavia metrejä vielä lisää. :D

Loppu onkin sitten vain rajojen ja lukkojen asettamista omaan kotiinsa.[/QUOTE]

Kyllä minä tuollaiseen suostuisin. Mutta enpä minä ole rakennusalan ammattilainen, eikä mieskään. Rahaahan se vaatii ja pitäähän talon olla mieleinen eikä mikään onneton pikkumökki. Tilaa on laajennettu ihan vähän aikaa sitten ja se oli iso investointi, mies vähän puhui siihen malliin, että hetkeen ei ole rahaa/aikaa pistää rakentamiseen.

Jos tilalle tulee uudet omistajat minusta hyvin voi ehtona olla se että samassa talossa ei asuta, luopuva sukupolvi muuttaa muualle. Miniänä en ehkä suoraan sellaista ehtoa sanoisi vaan se olisi ehto tilalle muuttamiseen.

Joo, mutta tässä ketjussa on nyt vastaajat päättäneet, että tilalle tulee uusi omistaja. Ap on sanonut, että ehkä 10 v päästä. Joten nyt ainakin sen 10v on apn ja miehehn mentävä muualle jos ei anoppila kelpaa.

[QUOTE="Vieras";24383006]Sori jos nyt kuulostan tarkoituksellisen ilkeältä. Mutta. Melkein kolmekymppinen nainen nillittää täällä siitä, kuinka miesystävän äiti ei hyväksy hänen hiusväriään ja -malliaan. Ihan kuin tämä ei olisi jo tarpeeksi, äiti oli vielä jättänyt mäntyneatesaippuapullonkin!

Jos sun suurimmat ongelmat on tuollaisia, niin olet elänyt tosi onnellisen elämän. Minusta olet ihan liian vanha loukkaantumaan tuollaisista "loukkauksista". Eron miettiminen appivanhempien vuoksi on myös aika lapsellista. Miehesi on selkeästi sitoutunut uraan tuolla tilalla, ja sun täytyy sitoutua koko pakettiin jos tuon miehen haluat. Mun mielestäni olisi tosi itsekästä pakottaa miehesi muuttamaan kauas tilalta siksi, että muutoin hänen äitinsä saattaisi loukata miniää tuomalla kaitaliinan.[/QUOTE]

Muuten olen sun kanssa samaa mieltä, mutta et todellakaan voi olla tosissasi sen suhteen, että naisen tulisi muuttaa appivanhempien kanssa saman katon alle??? Kyllä jokaisella tule olla oma koti ja oma pihapiiri. Niin ja kunnon aita pihapiirien välillä. Kyllä se mies todellakin voi muutaman sata metriä kävellä naapuriin, mikäli oman perheen haluaa.

Mikä olisi sinun mielestäsi paras ratkaisu tilanteeseen? Mitä haluaisit miehesi tekevän, entä appivanhempiesi? Missä itse asuisit mieluiten sanotaanko nyt vaikka kolmen vuoden kuluttua?

[QUOTE="aapee";24383026]Kyllä minä tuollaiseen suostuisin. Mutta enpä minä ole rakennusalan ammattilainen, eikä mieskään. Rahaahan se vaatii ja pitäähän talon olla mieleinen eikä mikään onneton pikkumökki. Tilaa on laajennettu ihan vähän aikaa sitten ja se oli iso investointi, mies vähän puhui siihen malliin, että hetkeen ei ole rahaa/aikaa pistää rakentamiseen.[/QUOTE]

Eli uutta ei voi rakentaa, mutta vanhassakaan ei voi asua? Hmm.. Oisko vastaus tosiaan aika selvä...?

[QUOTE="jep";24383028]Joo, mutta tässä ketjussa on nyt vastaajat päättäneet, että tilalle tulee uusi omistaja. Ap on sanonut, että ehkä 10 v päästä. Joten nyt ainakin sen 10v on apn ja miehehn mentävä muualle jos ei anoppila kelpaa.[/QUOTE]

Siinä tapauksessa ehdottaisin miehelle että hän muuttaa pois eikä ota tilaa itselleen, ei ainakaan vielä, tilalla voi siinäkin tapauksessa käydä tarvittaessa auttamassa hyvinkin n. 30 km säteeltä.

[QUOTE="aapee";24383026]Kyllä minä tuollaiseen suostuisin. Mutta enpä minä ole rakennusalan ammattilainen, eikä mieskään. Rahaahan se vaatii ja pitäähän talon olla mieleinen eikä mikään onneton pikkumökki. Tilaa on laajennettu ihan vähän aikaa sitten ja se oli iso investointi, mies vähän puhui siihen malliin, että hetkeen ei ole rahaa/aikaa pistää rakentamiseen.[/QUOTE]

En tunne yhtään maatilan poikaa, joka ei taloa osaisi rakentaa, mutta voihan miehesi olla poikkeus niistä monitaitureista. ;)

Ehkäpä rahaa myös löytyy, mikäli toisena vaihtoehtona on sinun lähtö? Ja kuten olen sanonut, ei mies tuohon tilanteeseen ketään muutakaan naista saa.

Yhteistyössä