V
"vieras"
Vieras
Tää on hyvä. Todellakin yliarvostetaan. Olen huomannut, että ihmiset luulevat olevansa sosiaalisesti taitavia, koska ovat "sosiaalisia"=puheliaita. Näinhän ei monesti ole ja usein kun tämmöset sosiaaliset kokoontuu yhteen, niin kukaan ei saa suunvuoroa. Hyvänä esimerkkinä opettajat, joista useimmat ovat ns. sosiaalisia.
Itse olen puhelias myöskin ja jossain elämänvaiheessa kadehtinut heitä, jotka osaavat pitää suunsa kiinni. Onneksi tajusin, että senkin kaltaista sosiaalista taitoa kuin hiljaa olemista voi opetella ja nyt osaan useinkin pitää suuni kiinni silloin, kun minulla ei oikeasti ole mitään sanottavaa.
Lisäksi, kyllä minä ylpeänä ja onnellisena olen ujon ja aran lapsen äiti. Jos saisin valita kaikista luonteenpiirteistä, niin ujouden valitsisin.
Tämä nyt ihan OT, mutta liittyi tokikin tuohon linkkiin![]()
Juurikin näin! Loputon puheliaisuus on eri asia kuin sosiaalisuus. Ujokin voi olla sosiaalinen ja omata hyvät sosiaaliset taidot. Toisen ihmisen kohtaaminen ja kuuleminen ja ottaminen mukaan esim. ovat tärkeitä ja hienoja sosiaalisia taitoja. Toisin kuin jatkuva itsensä korostaminen.