Sun asentees on hirvee :x. Eli sä, tossa tilanteessa alkaisit painostamaan ja pakottamaan, vai? Lapsi ahdistuu, jos häntä pakotetaan ja painostetaan ja voi alkaa pelätä niitä tilanteita, joissa kohdataan muita ihmisiä. Alkaa kokea sen epämiellyttävänä. Eihän aikuisia ihmisiäkään pakoteta olemaan jotain, mitä he eivät ole.
Olin itse lapsena ujo, mulla kesti tutustua toisiin lapsiin. Tarkkailin heitä etäältä ja pikku hiljaa hivuttauduin leikkeihin. Aikuisia vierastin ihan tosissani, en juurikaan uskaltanu suutani aukaista. Vuosien myötä toi liika ujous helpotti ja koulussakin olin hiljanen ja ujo. Se on osa mun luonteen piirrettä ja mua ei ole siitä, koskaan moitittu. Päinvastoin vaan rohkaistu. Oon silti ollu suosittu, eli kavereita on ollu paljon ja heitä on edelleen

. Olen nyt 26v ja edelleen karsastan suuria ihmismassoja ja alkuun olen yhä edelleen hieman hiljanen ja ujo. Joihinkin ihmisiin on edelleen todella, todella vaikee tutustua. Oon hitaasti lämpeevä ja sitten, taas toisaalta suurimpaan osaan ihmisistä tutustun nopeesti ja saatan yht'äkki' ruveta heittämään jotain läppää.
Mun tyttäreni 3v on hyvin samanluontonen, kuin mä. Tutustuu uuteen paikkaan ja ihmisiin hitaasti, tarkkailemalla ja kuitenkin tykkää, kun vieraita meillä käy. En pakota, enkä painosta, enkä halua, että joskus tulevaisuudessa pelkää noita tilanteita. Kehun ja rohkaisen, se on todellakin toiminu meillä

. Tytär viimisen vuoden aikana on rohkaistunu huimasti. Moikkailee jopa ihan ventovieraita ja kaupassa kassatätejä moikkailee ja uskaltaa hieman vieraiden kanssa keskustellakkin, tosin pitää mua samalla kädestä. Sillon kehun, koska mun mielestäni tyttäreni on silloin ylittänyt taas itsensä

.
Pitää ymmärtää ja hyväksyä, että ihmiset on erilaisia... Siis aikuiset ja se on ok. Miksi lapset, eivät saisi, sitten olla erilaisia? Miksi lasten täytyisi jutella vieraiden aikuisten kanssa, miksi? Ei sen pitäisi olla mikään pakko, ei ainakaan mun mielestä. Tässäkin kohtaa aikuisen asenteella on aika suuri merkitys ja sun kaltasilla aikuisilla, ap ja sun asennoitumisella ei saavuteta lapsen luottamusta. Ei luultavasti uskalla lähestyä sua, jos vaistoo sun asentees. Lapset ei ole tyhmiä, vaan mun mielestäni aika fiksuja ja harkitsevia. Kannattaa sun miettiä omaa asennettasi ihan ensimmäisenä ja miettiä olisko sun muutettava itsessi, jotain, ennekuin alat muutoksia muilta vaatia ja arvostelemaan, kyse kuitenkin lapsesta.