tietoja kaneista

  • Viestiketjun aloittaja lemmikkikuumeilija
  • Ensimmäinen viesti
lemmikkikuumeilija
ruokalista?tarvikkeet?vapaana/häkissä?lapsiperheeseen sopiva?helppo hoitoinen?pärjääkö yksin millaisen ajan?ja kaikki muu tieto mikä mieleesi tulee!

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :wave:
 
Kuiva hyvä laatuinen heinä ja raikas vesi. Lisäksi täysrehu kuten altromin kani-pelletti ja tuoreruokaa pieni annos päivittäin esim. porkkana, omena, salaatti tai kurkku huom. kaali ei käy kanille. Kuivaa kovaa purtavaa kuten omenapuun oksat, näkkäri pitää hampaat sopivan mittaisina. Reilun kokoinen häkki, mitä isompi sen parempi. Kuivikkeeksi puru tai esim. haapahake. Jotkut kanit oppivat käymään asioillaan erillisessä kakkilaatikossa vähän kissojen tapaan, kakkilaatikkoon puupohjainen kissan"hiekka". Kani pärjää yksin esim. sellaisen ajan kun käy töissä tms. mutta illalla sitten tulisi päästää vapaaksi jaloittelemaan ja seurustelemaan väh. pariksi tunniksi. Kanin häkin ovea voi pitää auki jos huone kani "turvallinen" eli johdot ylös ja muukin mikä ei ole kanin terveellistä napostella. En näe syytä miksei kani sopisi lapsiperheeseen kunhan lapsille opetetaan miten kanin kanssa ollaan. Kani voi allergisoida siinä missä mikätahansa muukin eläin ja puru tai heinä voi aiheuttaa myöskin allergiaa. Toivottavasti tuli vastauksia kysymyksiin ja kysy lisää jos tarvitsee =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2005 klo 16:51 murunen kirjoitti:
Kuiva hyvä laatuinen heinä ja raikas vesi. Lisäksi täysrehu kuten altromin kani-pelletti ja tuoreruokaa pieni annos päivittäin esim. porkkana, omena, salaatti tai kurkku huom. kaali ei käy kanille. Kuivaa kovaa purtavaa kuten omenapuun oksat, näkkäri pitää hampaat sopivan mittaisina. Reilun kokoinen häkki, mitä isompi sen parempi. Kuivikkeeksi puru tai esim. haapahake. Jotkut kanit oppivat käymään asioillaan erillisessä kakkilaatikossa vähän kissojen tapaan, kakkilaatikkoon puupohjainen kissan"hiekka". Kani pärjää yksin esim. sellaisen ajan kun käy töissä tms. mutta illalla sitten tulisi päästää vapaaksi jaloittelemaan ja seurustelemaan väh. pariksi tunniksi. Kanin häkin ovea voi pitää auki jos huone kani "turvallinen" eli johdot ylös ja muukin mikä ei ole kanin terveellistä napostella. En näe syytä miksei kani sopisi lapsiperheeseen kunhan lapsille opetetaan miten kanin kanssa ollaan. Kani voi allergisoida siinä missä mikätahansa muukin eläin ja puru tai heinä voi aiheuttaa myöskin allergiaa. Toivottavasti tuli vastauksia kysymyksiin ja kysy lisää jos tarvitsee =)

Varsin tyhjentävästi vastattu eli eipä paljon lisättävää :)

Meillä on perheessä 3 lasta, 2 koiraa ja kissa sekä kääpiöluppa. Kani on vapaana koko ajan, häkissä käy vain ja ainoastaan syömässä. Vessalaatikoita on joka kerroksessa, mutta kyllä noita papanoita kanin välillä innostuessa kissan kanssa peuhaamaan saa poimia lattialta...

Toistaiseksi mitään ei ole tuhottu ja piuhat on pantu piiloon...
 
rita18
ehottomasti kani tarvii
-ison häkin
-aina raikasta vettä ja heinää tarjolla
-jyviä
-paljon aikaa omistajalta
-vapaana oloa
-tuoretta ruokaa
myös muita on mut nuo tuli ekaks mieleen. meillä kanilla iso häkki mutta luukku on koko ajan auki,kani vaan käy tarpeillaan ja nukkumassa häkissä,muuten on aina vapaana. meillä yksikin päivä on kanille liikaa jos se jää huomioimatta,ni kani masentuu heti kani tarvii paljon omistajan aikaa.
meillä kyseessä kääpiöluppis tyttö.
 
Sähköjohdot voi suojata esim. kangaskaupasta saatavalla pahvirullalla, joita tulee kankaan loputtua kerältä (näitä saa ilmaiseksi kangaskaupoista). Itselläni on ollut pupuja vähän vajaat 30 vuotta joskus navettamajoituksessa (silloin kun olin pieni), 24h vapaana asunnossani ja tämän hetkinen (luonnonkeltainen kääpiöluppa sekoitus) on valitettavasti poissaollessa häkissään. Tämän hetkisen häkkirajoitus on voimassa siksi, koska sain tämän pupun vasta syksyllä ja asun aivan uudessa työsuhdeasunnossa niin en täysin luota siihen etteikö se järsisi listoja ja muuta kivaa. Omassa asunnossa olisi ehdottomasti vapaana 24h. Vapaana ollessaan ei ole ikinä (ei pikkupupunakaan) tehnyt tarpeitaan muualle kuin häkkiin ja pissiastianpuruihin. Jos oppii tekemään pissiastiaan niin on helppo siivota kun tarvitsee tyhjentää ja pestä vain astia ja laittaa uudet purut tilalle. Muussa häkissä oltava muuta alusta muuten tekee kaikkiin puruihin ympäri häkkiä. Ruokaohjeita tuossa tulikin edellisissä viesteissä. Itse syötän perusruokana Genesistä. On aivan hulluna niihin papanoihin. Itse ostan näitä irtona 5,5?/kg ja ainakin tämän meidän neidin käytössä tulee joka papana syötyä, toisin kuin markettien jyrsijän sekoituksista. Vai syökö jonkun pupu mm. niitä maissinjyviä sekoituksista? Turhaa painoa ne vain on.
Itse olen jättänyt pupuni välillä pariksi päiväksi yksin niin että vettä ja heinää & papanoita on yli senkin tarpeen. Jos ostat vain yhden se kiintyy sinuun enemmän kuin kaksi joista on kylläkin taas enemmän seuraa toisilleen. Tytöt ovat reviiritietoisempia eli puolustavat aluettaan vierailta, mutta ei hoitajalta. Itselläni on ollut aiemmin poikapupuja ja ne on ollut leikattava noin puolen vuoden iässä etteivät olisi merkkailleet minua tai kaveripupua pissalla (tarkoittaen, että hyppäsivät syliin tai ohi juostessa pissivät minut ja lähiympäristön) ja hyppineet koko ajan toisen pupun selässä.
Kieltona (kun matto maistuu hyvälle tai sohvan kulma kiinnostaa) omilleni on riittänyt kova EI sana (tosin oppiminen vei aikaa). Ajanmyötä ovat oppineet mihin ei kosketa...kuin harvoin. Tämän hetkinen puolivuotinen on oppinut että sana namppaa tarkoittaa, että sohvalta saa jotain hyvää, yleensä tavallista ruukkusalaattia.
Tässä tämmöisiä hoitokokemuksiani. Mielestäni ovat helppohoitoisia ja jokainen on eripersoona. 10-vuotias Suloni kuoli viime kesänä ja nyt "opetellaan" neidin käytöstä ja sitä miten se tulee vauvan kanssa toimeen elokuussa (la 6.8.).
 
Uroksen kastrointi oli mummon markkojen aikaan noin 200markkaa. Riippuu missä päin asuu ja mistä paikasta kysyy. Jos mahdollista niin kannattaa kysyä jokaisesta lähipaikasta, kun eroa saattaa olla kymmeniä euroja! Pääkaupunkiseudulla ainakin yhdellä paikalla oli nyt 80?.
Lisätietoja pupuista on mm. oheisen linkin takana.
http://www.puput.net/keskustelu/

Itselleni eläinlääkäri suositteli aikoinaan Genesistä ja siitä lähtien olen sitä käyttänyt. Hinnoissa on kauppa/kaupunki kohtaisia eroja. Kannattaa tietysti katsoa, jos pupu ei tykkää siitä mitä syötät niin vaihtaa merkkiä. Ruoan hintaan ei kannata suoraan katsoa, koska kilon Genesiksestä omani syö joka papanan, mutta kanien, jyrsijöiden jne. sekoituksista jää suuri osa syömättä.
 
Meillä myös kuivamuona on Genesistä :wave: Ensin syötin Suba Rabbittia mutta mukana tuli jauhokoita tai jotain muuta örvelöä joista eroon pääseminen on vieläkin työn alla :(

Genesikseen on ihan hulluna eikä sitä todellakaan jää hukkaan heitettäväksi. Lisäksi on täyttä tavaraa, niin että paljoa ei päivässä tarvi antaa. Minä olen maksanut tuosta kilon paketista kuutisen euroa.

Kaupan pöperöitä en anna ollenkaa, niissä on niin paljon turhaa tavaraa mukana (auringonkukansiemeniä, pähkinöitä)...
 
Anska nyt mustana
riippuu kanista, n.kuukauden.
Kanit on kyllä ihania lemmikkejä!!!! Mulla on ollu ties mitä jyrsijää ja nyt on vajaa vuoden poikakani ja ei oo ihanempaa otusta maanpäällä!!! mun kani ei hirveesti välitä genesiksestä mutta pikkuhiljaa aion kyllä totuttaa sen siihen just ton turhan hävikin takia!
 
Itse allerginen esim.koirille testin mukaan, mutta oireita ei tule koirista. En muista oliko testissä kania mutta saan HIRVITTÄVÄT :snotty: kutinat ja naaman punotukset kaneista.

Yksilöllistä varmasti mut mua allergisoi pahasti.
 
Anska nyt harmaana
Ei tartte rokotuksia tms. Eikä niinku marsu vitamiini lisiä. Sairauksia ei yleensä oo, liikaruokinta aiheuttaa rasvapussin leuan alle, eli liikunta ja terveelliset elämän tavat on niillekkii suotavaa!
 
epäilevä
meillä kestää kanilla 2.5kilon säkki ruokaa noin 2viikkoa,maksaa täällä päin eläinkaupassa 3e.. mut lisäks menee salaattia,kurkkua,porkkanaa,kovaa leipää sit lisukkeenä ja niitä menee päivässä paljon..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2005 klo 12:58 epäilevä kirjoitti:
meillä kestää kanilla 2.5kilon säkki ruokaa noin 2viikkoa,maksaa täällä päin eläinkaupassa 3e.. mut lisäks menee salaattia,kurkkua,porkkanaa,kovaa leipää sit lisukkeenä ja niitä menee päivässä paljon..
Genesistä en kyllä millään sais meidän puputille tuota määrää menemään, kilon paketti kestää ehkä about 3 viikkoa...Kyseessä kääpiöluppa...

Minäkin löysin muuten nyt uudesta eläinkaupasta Genesistä irtomyynnistä hintaan 5 e/kg :D
 
Kania ei tarvitse rokottaa, tai siis tietoni mukaan ei ole olemassa rokotteita kanille, ainakaan Suomessa. Matolääkkeet voi antaa, ainakin jos kani on kesällä ulkona. Muistaakseni Flubenol pasta ja Axilur tbl. sopii. Varmista vielä annos eläinlääkäriltä tai apteekista.

Kyllähän kaneilla on perinnöllisiäkin ongelmia, ainakin hammaspuolella. Hampaat voi kasvaa vinoon, eikä siksi kulu normaalisti. Hampaita joutuu sitten lyhennyttämään eläinlääkärillä. Liian pitkät hampaat voi tietysti johtua muustakin, mm. ravinto vaikuttaa siihen. Muista kanin perinnöllisistä vaivoista en osaa kertoa.

 
voi ei!!!!!
Meillä on kolmen kuukauden ikäinen kanipoika. Se on aivan ihana,
:heart: Kani on ollut meillä kuukauden ja nyt minulle on ilmaantunut nokkosihottumaa.... huomena on testit ja melkein jo tiedän vastauksen. Uskottelen itselleni viimeiseen asti, että ihottuma johtuu jostain muusta kuin kanista. Mielessäni käyn läpi eri mahdollisuuksia,
itku silmässä. Että voi taas olla niin väärin, kun vain löytäis kaverille sitten hyvän kodin. Voi surku :'(
 
tuo genesiksen määrä...vaikea uskoa että kilon pussi voi riittää jollain viikkoja... Itsellä sattuu olemaan belgianjätti jolla kilon pussi ei montaa päivää kestä :) Mutta siis, kanin koostahan tuo on kiinni. Mutta kalkkikivi kannattaa muistaa myös, eikä vitamiinikuuritkaan pahaa tee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2005 klo 02:24 Mona kirjoitti:
tuo genesiksen määrä...vaikea uskoa että kilon pussi voi riittää jollain viikkoja... Itsellä sattuu olemaan belgianjätti jolla kilon pussi ei montaa päivää kestä :) Mutta siis, kanin koostahan tuo on kiinni. Mutta kalkkikivi kannattaa muistaa myös, eikä vitamiinikuuritkaan pahaa tee.
Niin, belgianjätti syö varmasti reilusti enemmän kuin kääpiöluppa :D
 
lemmikkikuumeilija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2005 klo 22:40 kaarina kirjoitti:
voi ei!!!!!
Meillä on kolmen kuukauden ikäinen kanipoika. Se on aivan ihana,
:heart: Kani on ollut meillä kuukauden ja nyt minulle on ilmaantunut nokkosihottumaa.... huomena on testit ja melkein jo tiedän vastauksen. Uskottelen itselleni viimeiseen asti, että ihottuma johtuu jostain muusta kuin kanista. Mielessäni käyn läpi eri mahdollisuuksia,
itku silmässä. Että voi taas olla niin väärin, kun vain löytäis kaverille sitten hyvän kodin. Voi surku :'(
voi harmi :( toivottavasti löytyy jos on tarvis uusi hyvä koti pupulle!!missäpäin asustatte???jos vaikka meillä olisi uusi koti......!?!! :wave:
 
Se allergiatesti paljasti, että olen voimakkaasti heinille allerginen. Kanille itselleen en laisinkaan. Ongelmahan on nyt sitten se kanin ravinto. Kyselin eläinlääkäriltä ja kauppiaalta heinän tarpeesta kanille. Lääkäri oli sitä mieltä että ehdottomasti tarvii kauppias taas kertoi ettei laita omalle kanilleen lainkaan heiniä koska se ei niitä syö. Onko kellään vinkkiä asiaan. Tuntuu edelleen aika epätoivoselta. Pölyhän leviää joka tapauksessa ympäri huushollia vaikka koitat käsitellä kuinka varovasti.
 

Yhteistyössä