tietoja kaneista

  • Viestiketjun aloittaja lemmikkikuumeilija
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä kuiva heinä on kanin perusravintoa! Ilman sitä ei pärjää, se on kanin ruoansulatukselle elintärkeää....

Minä ainakin sain kasvattaja sen ohjeen, että kani pärjää vaikka pelkillä pelleteillä ja kuivaheinällä, mutta pelkällä tuoreruoalla ja pelleteillä on luvassa ongelmia :(

Eli pääosa kanin ravinnosta tulee olla kuivaheinää, sitä täytyy olla jatkuvasti saatavilla kuten vettäkin ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.02.2005 klo 00:48 kaarina kirjoitti:
Se allergiatesti paljasti, että olen voimakkaasti heinille allerginen. Kanille itselleen en laisinkaan. Ongelmahan on nyt sitten se kanin ravinto. Kyselin eläinlääkäriltä ja kauppiaalta heinän tarpeesta kanille. Lääkäri oli sitä mieltä että ehdottomasti tarvii kauppias taas kertoi ettei laita omalle kanilleen lainkaan heiniä koska se ei niitä syö. Onko kellään vinkkiä asiaan. Tuntuu edelleen aika epätoivoselta. Pölyhän leviää joka tapauksessa ympäri huushollia vaikka koitat käsitellä kuinka varovasti.
Kastele heinät ennen antamista! Ja osta vain hyvälaatuista jyrsijän heinää! Kokeilepa iihmeessä!!!
 
Minä ainakin huomasin kaupan/markettien heinän olevan huomattavasti huonompilaatuista (pölisevää ja haisevaa )kuin eläinkaupasta ostettu kotimainen heinä.

Kannattaa myös pöyhiä heinä pois pakkauksesta (haju ja pölinä vähenee huomattavasti) ja säilyttää esim. varastossa josta sitten hakee päivittäin tarvittavan määrän.
=)

Toivottavasti onnistaa ja voit pitää pupusi :hug:
 
Yksi kaneistani sai aikoinaan kuivasta heinästä oireita. Eli oli eläinlääkärin mukaan sille heinäpölylle "allerginen". Lääkäri suositteli kastelemaan kuivat heinät. Kokeile tuota kastelua omalla kohdallasi (eiköhän sama tepsi kuin kaneilla) ja katso jonkun aikaa miten menee. Heinäpölyähän ja tavallista pölyä on huoneilmassa senkin jälkeen kun heinät vie pois eli kokeile useampi viikko. Samoiten jos saat puruista oireita niin korvaa ne kissanhiekalla. Mitä sinulla lienee häkin pohjalla? Itse pidin samaisella kanillani pohjalla vanhoja täkkejä (leikattu häkin kokoon), mutta jotkut saattaa nakertaa niitä. Toinen vaihtoehto on vain antaa ihottumien tulla. Tunnen yhden jolla on ties mitä lemmikkejä ja samalla hän saa niistä astmakohtauksia, mutta ei raski luopua vaan käyttää astmapiippua. Heinästähän ei välttämättä tule pahoja oireita, mutta ne saattavat pahentua ehkä pitkänkin ajan kuluttua.
 

Yhteistyössä