Sähköjohdot voi suojata esim. kangaskaupasta saatavalla pahvirullalla, joita tulee kankaan loputtua kerältä (näitä saa ilmaiseksi kangaskaupoista). Itselläni on ollut pupuja vähän vajaat 30 vuotta joskus navettamajoituksessa (silloin kun olin pieni), 24h vapaana asunnossani ja tämän hetkinen (luonnonkeltainen kääpiöluppa sekoitus) on valitettavasti poissaollessa häkissään. Tämän hetkisen häkkirajoitus on voimassa siksi, koska sain tämän pupun vasta syksyllä ja asun aivan uudessa työsuhdeasunnossa niin en täysin luota siihen etteikö se järsisi listoja ja muuta kivaa. Omassa asunnossa olisi ehdottomasti vapaana 24h. Vapaana ollessaan ei ole ikinä (ei pikkupupunakaan) tehnyt tarpeitaan muualle kuin häkkiin ja pissiastianpuruihin. Jos oppii tekemään pissiastiaan niin on helppo siivota kun tarvitsee tyhjentää ja pestä vain astia ja laittaa uudet purut tilalle. Muussa häkissä oltava muuta alusta muuten tekee kaikkiin puruihin ympäri häkkiä. Ruokaohjeita tuossa tulikin edellisissä viesteissä. Itse syötän perusruokana Genesistä. On aivan hulluna niihin papanoihin. Itse ostan näitä irtona 5,5?/kg ja ainakin tämän meidän neidin käytössä tulee joka papana syötyä, toisin kuin markettien jyrsijän sekoituksista. Vai syökö jonkun pupu mm. niitä maissinjyviä sekoituksista? Turhaa painoa ne vain on.
Itse olen jättänyt pupuni välillä pariksi päiväksi yksin niin että vettä ja heinää & papanoita on yli senkin tarpeen. Jos ostat vain yhden se kiintyy sinuun enemmän kuin kaksi joista on kylläkin taas enemmän seuraa toisilleen. Tytöt ovat reviiritietoisempia eli puolustavat aluettaan vierailta, mutta ei hoitajalta. Itselläni on ollut aiemmin poikapupuja ja ne on ollut leikattava noin puolen vuoden iässä etteivät olisi merkkailleet minua tai kaveripupua pissalla (tarkoittaen, että hyppäsivät syliin tai ohi juostessa pissivät minut ja lähiympäristön) ja hyppineet koko ajan toisen pupun selässä.
Kieltona (kun matto maistuu hyvälle tai sohvan kulma kiinnostaa) omilleni on riittänyt kova EI sana (tosin oppiminen vei aikaa). Ajanmyötä ovat oppineet mihin ei kosketa...kuin harvoin. Tämän hetkinen puolivuotinen on oppinut että sana namppaa tarkoittaa, että sohvalta saa jotain hyvää, yleensä tavallista ruukkusalaattia.
Tässä tämmöisiä hoitokokemuksiani. Mielestäni ovat helppohoitoisia ja jokainen on eripersoona. 10-vuotias Suloni kuoli viime kesänä ja nyt "opetellaan" neidin käytöstä ja sitä miten se tulee vauvan kanssa toimeen elokuussa (la 6.8.).