Tietääkö joku toimeentulotukiasioista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kowalski

Aktiivinen jäsen
14.07.2007
82 472
9
36
Ystävä, kaveri, tuttu, sukulainen, sillä ei nyt ole merkitystä, on asunut erillään miehestään jo monta kuukautta ja hakenut avioeroa. Hän on siis yh.

Hän haki toimeentulotukea ja sai lisäselvityspyynnön, missä pyydettiin selvitystä miehen menoista ja tuloista, ilman niitä ei hänen toimeentulotukihakemustaan voi käsitellä, koska miehen velvollisuus on osallistua "yhteistaloudessa elävän puolison ja lasten elatukseen mahdollisuuksien mukaan" tai jotain tuon suuntaista.

Voiko olla noin? Siis että erossa oleva pariskunta, joka on hakenut avioeroa, on edelleen elatusvelvollinen toinen toisestaan?

No ei ainakaan mun kaverilla mennyt noin. Kun kerran asutaan erillään, niin sitten on erottu vaikka avioero ei olisi vielä virallinen. Kaveri siis kyllä sai toimeentulotukea.

Alkuperäinen kirjoittaja oma:
Noin se valitettavasti menee siihen asti kunnes on ero virallinen. Ainakin mun kohdalla meni juurikin noin.

No minun kohdallani ei, ollaan asuttu erillämme 2,5 vuotta ja olen saanut toimeentulotukea alusta asti (hakenut vain satunnaisesti) eikä miehen tulotietoja ole tarvinnut toimittaa. Mistäpä olisin niitä saanutkaan.

Olettaako sossu siis, että jätetty mies suostuu elättämään entistä naistaan, tai suostuu antamaan selvityksen omista tuloistaan ja menoistaan?! :o

Mun maalaisjärki huutaa nyt että ei, se ei voi mennä niin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja oma:
Noin se valitettavasti menee siihen asti kunnes on ero virallinen. Ainakin mun kohdalla meni juurikin noin.

No minun kohdallani ei, ollaan asuttu erillämme 2,5 vuotta ja olen saanut toimeentulotukea alusta asti (hakenut vain satunnaisesti) eikä miehen tulotietoja ole tarvinnut toimittaa. Mistäpä olisin niitä saanutkaan.

Niin piti vielä lisätä et en todellakaan tiedä toimittiinko oikein tai mitä olisi tapahtunut jos olisi valittanut asiasta tms. Meillä kuitenkin ero tuli voimaan parin kuukauden päästä ja siihen asti sain apua muualta joten en nähnyt tarpeelliseksi tapella asiasta vaan annoin olla. Mutta noin tosiaan ilmoitettiin.

Sossu kyllä tietää että he eivät asu yhteistaloudessa, mutta tuo luki kirjeessä silti.

Voisiko olla virhe, vai yrittääkö ne tuolla lauseella peloitella tukihuijareita jättämään leikin sikseen? :D

tämä nyt ei ihan faktaa ole, mutta käsittääkseni erillään asuvat aviopuolisot katsotaan yhteistaloudessa eläviksi, PAITSI jos heillä on avioero vireillä. ottaisin sosiaaliasiamieheen yhteyttä!

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
tämä nyt ei ihan faktaa ole, mutta käsittääkseni erillään asuvat aviopuolisot katsotaan yhteistaloudessa eläviksi, PAITSI jos heillä on avioero vireillä. ottaisin sosiaaliasiamieheen yhteyttä!

No edelleenkin itse olen asunut erilläni AVIOmiehestäni 2,5 vuotta eikä ero ole vireillä vielä. Toimeentulotukeen ei oo kysytty miehen papereita tms.

Onko mies varmasti siirtänyt kirjat muualle? jos ei ole niin tulee just tollainen viesti... Meillä siis kesti 3kk ennen kuin mies suostui tekemään osoitteenmuutoksen. Tuona aikana en saanut tukia mistään.

Alkuperäinen kirjoittaja yhäippä:
Onko mies varmasti siirtänyt kirjat muualle? jos ei ole niin tulee just tollainen viesti... Meillä siis kesti 3kk ennen kuin mies suostui tekemään osoitteenmuutoksen. Tuona aikana en saanut tukia mistään.

On, mies asuu ihan toisessa kaupungissakin. Ja Kelan silmissä nainen on jo yh, saa tuet sen mukaan.

se vaan on ettei sossusta helposti rahaa saa,mitä olen kuullut niin kyllä niistä saa taistella ja tingata. Ittekkin odotan perjantaita koska tt-tuessa ei oltu sähkölaskua(233e) huomioitu lainkaan menoksi vaikka sen olin maksanu.. aina sama homma.

Jos asuvat eri osoitteissa ei ole merkitystä sillä onko naimisissa vai ei. Ja yleensä tt-tuessa peesataan Kelan ratkaisuja, jos Kelan päätöksissä yh niin silloin myös tt-tuessa. Kannattaa selvittää asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

näin ja onko yhteistä omaisuutta?
jos on ne tietenkin vaikuttaa toimeentulotukeen

Minulle sosiaaliasiamies sanoi, että avioliitossa elatusvelvollisuus jatkuu myös asumuseron aikana, kunnes ero on virallinen.

Eli tässä hyvä syy miksi ei kannata mennä naimisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Minulle sosiaaliasiamies sanoi, että avioliitossa elatusvelvollisuus jatkuu myös asumuseron aikana, kunnes ero on virallinen.

Eli tässä hyvä syy miksi ei kannata mennä naimisiin.

ei pidä paikkaansa,ystävä erosi vähän aika sitten muutti omaan asuntoon avioero vireillä saa toimeentulotukea.
elatusmaksut alkaa pyöriin vasta kun harkinta-aika päättyy mutta muuten saa yh-korotukset lapsilisiin

Yhteistyössä